Iselläni lievä paniikkihäiriö, johon otan tuota mainitsemaani lääkettä(n.puoli vuotta pitäisi syödä). Kuitenkin vaikka kyseisen lääkkeen voi ottaa aamulla tai illalla. Itse otin aluksi illalla ja enhän minä saanut unta ollenkaan kun vasta joskus aamu kuudelta :( . Nyt otan sen aamupäivän aikaan ja tuosta unettomuudesta yöllä pääsin eroon. Kuitenkin usein tulee syötyä samaan aikaan hieman kun ottaa lääkkeen ja tuntuu, että se vaikuttaa lääkkeen tehoon. Vaikkei lääkeselosteessa mainita mitään ruokailusta ja lääkkeen otosta sen yhteydessä niin tuntuu minulla ainakin olevan hieman haittaa jos syö ja ottaa samalla lääkkeen.
Testasin sitten ottamalla pelkästään lääkkeen ja söin jotain n20min myöhemmin ja heti tunsi päivän menevän paremmin. Onko täällä muita kyseisen lääkkeen käyttäjiä ja vastaavanlaisia reaktioita?
Citalopram-ratiopharm 20mg
13
19325
Vastaukset
- Laura..86
citalopramia tuossa 4-5 kuukautta ja lihoin sinä aikana n. 10 kg, että painoa kannattaa tarkkailla, jos alkaa nousemaan vaihda lääkkeet, nyt syön fluoxetinia. Itse otin lääkkeen aina aamulla aamupalan jälkeen että en tuosta vaikutuksesta tiedä..
- alkuperäinen***
itselläni ainakaan paino noussut..paremminkin lähtenyt 1kg pois ja itse myös käyn tunnin lenkillä joka päivä. Noh ensi viikolla pitäisi kuitenkin varata aika lääkärille tarkistusta varten.
- käyttänyt
ensin Cipramilia ja myöhemmin Citalobramia noin 8 vuotta ja olen ottanut aamuisin ennen aamupalaa tai sen jälkeen, milloin mitenkin. En ole huomannut mitään eroa vaikutuksen suhteen. Tietysti jokainen reagoi omalla tavallaan ja mullakin noussut paino tään 8 vuoden aikana n. 5kg. Muuten olen kyllä ollut erittäin tyytväinen lääkkeeseen.
- saa nähdä
vielä ei ole kokemusta, googlasin juuri lääkkeen, sillä aloitan aamulla syömään sitä. Mulle kyllä ainakin lääkäri nimenomaan sanoi että tulisi ottaa aamuisin koska se voi muuten piristää liikaa. Toivottavasti ei tule lihomista tai muita sivuvaikutuksia. Saa nähdä miten noita sit muistaa popsia kun muisti on masennuksen myötä heikentynyt todella paljon. oLetteko huomanneet onko paljon vaikutusta jos ei muista ihan säännöllisesti ottaa?
toivottavti näistä nyt sit on jotain apua. - mas123
mulle määrättiin tänään kyseinen lääke. nyt en vaan ymmärrä sitä, että monessa yhteydessä on kyseisen lääkkeen ilmoitettu olevan vaikean masennuksen hoitoon ja oletin saavani lääkettä lievään masennukseen. ja alkuperäinen on saanut sen paniikkihäiriöön... että tietääks joku et mist johtuu nämä "ristiriidat" ja että onko lääkäri arvioinut tilani tietämääni huonommaksi...?
- Lady in red
Joo mulle määrättiin tänään kans samanmoista lääkettä lievän/ keski vaikean masennuksen hoitoon.
Saa nähdä miten tulee käymään. Vähän jännittää alkaa syömään noita. Aamulla pitäis aloittaa.
Nyt sitten ehkä joidenkin mielestä tyhmä kysymys.
Elikkä miten alkoholin käyttö samaan aikaan. Saako siis mitään juoda. Edes sauna siideriä. Kiva vain jos joutuu kauan käyttää eikä tippaakaan voi ottaa.
Apteekissa sanottiin, että saa ottaa kohtuudella ja lääkeselosteessa taas lukee, että ei suositella.
Eli siis miten sitten loppujen lopuksi on. - gjghj
Lady in red kirjoitti:
Joo mulle määrättiin tänään kans samanmoista lääkettä lievän/ keski vaikean masennuksen hoitoon.
Saa nähdä miten tulee käymään. Vähän jännittää alkaa syömään noita. Aamulla pitäis aloittaa.
Elikkä miten alkoholin käyttö samaan aikaan. Saako siis mitään juoda. Edes sauna siideriä. Kiva vain jos joutuu kauan käyttää eikä tippaakaan voi ottaa.
Apteekissa sanottiin, että saa ottaa kohtuudella ja lääkeselosteessa taas lukee, että ei suositella.
Eli siis miten sitten loppujen lopuksi on.ite kupittelen 2-3 kertaa viikossa noitten kanssa eikä mitään ole tullut
- joku
Lady in red kirjoitti:
Eli siis miten sitten loppujen lopuksi on.itse sain kyseisen lääkkeen vaikean masennuksen hoitoon ja olen syönyt sitä jo useamman kuukauden. ja kannattaa oikeasti olla varovainen noitten kanssa kun ottaa alkoholia. kyllä sitä ottaa voi mutta nousee vaan helpommin päähän ja vie helpommin muistin.
- ..maria..
Lady in red kirjoitti:
Eli siis miten sitten loppujen lopuksi on.hei.itse sain tänään nämä lääkkeet ja minulle sanoi tämä aivan mahtava lääkäri joka muutenkin kertoi todella tarkasti näistä lääkkeistä että pahoinvointia voi tulla n.2-3 viikon ajaksi tietysti kaikilla eri.ja että alkoholia voi ottaa vaikka näitä syö..tietysti jokaisen on huomioitava omaa oloonsa kun juo.jollekkin voi "nousta"herkemmin kun toisille. oikein hyvää kesää teille kaikille
- sppps
Minulle määrättiin kyseinen lääke masennukseen, paniikkihäiriöihin, ja kohtalaiseen ahdistukseen. Uskoakseni lääkkeen olisi tarkoitus lievittää nöitä kaikkia edellämainittuja vaivoja.
- tube
Joo, olen aloittanut tuon lääkkeen nyt muutaman kerran... ensimmäisellä kerralla söin jotain 4kk ja toisella kerralla hyvä kun kuukauden. Ensimmäisellä kerralla aloitusoireet oli samaa luokkaa kun olisi jotain taikasieniä syönyt, toisella ja nyt kolmannella kerralla on tullut vain pahoinvointia oikeastaan. Mikään ruoka ei tunnu menevän alas ja tasaisesti oksettaa, helpottaa kyllä hieman kohti iltaa. Lopetin muistaakseni sen takia, että tunsin pärjääväni ilmankin lääkettä (ja lihoin n. 8kg), mutta nyt suositeltiin aloittamaan uudestaan. Ja ei se lääkkeettä pärjääminen mitään maailman tasapainoisinta toimintaa ollut. Mitään erikoista vaikutusta mielialaan en ole huomannut muuta kun tuo latistaa melko hyvin tunne-elämää, siis yleensä saan naurukohtauksia sillon tällöin mutta nuo pillerit vievät ne pois. Tosin, onko sitten hyvä vai huono asia lopulta, jos kerran pitäisi tunne-elämää tasoittaa myös osittain.
- n-39v
...sain tätä lääkettä vajaa kaksi viikkoa sitten. Sivuoireita ei ole tullut, usein toki nukun myös päiväaikaan, mutta se johtuu vuorotyöstäni.
Lääkäri suositteli aamulla otettavaksi, mun kohdalla tosin aika heittelee max. 6h.(se työ!).
Kyllä mulla on vahvat fiilarit, että tämä lääke auttaa, tosin vielä en ole saanut kämppää siivotuksi, ei vois vähempää kiinnostaa. Ehkä tähänkin tulee inspis seuraavan kahden viikon aikana. - onko enää valoa?
Minulle määrättiin kanssa nuo lääkkeet vähän aika sitten. Täytyy nyt ensin lopetella edellistä masennuslääkettä.. ajattelin huomenna alkaa syömään näitä citaloprameja.Kun söin mirtazapinia, Lihoin n. 10kg ihan hujauksessa! sitä ennen mulla on aina ollut sellanen että voin syödä mitä vaan ja en liho.
Toivottavasti nämä lääkkeet eivät ainakaan enempää lihottaisi ja voisin laihtua vähäsen, kun ei tämä ylipainoisuus ainakaan auta masennukseen, päin vastoin, tuntee itsensä vaan vielä huonommaksi.
Mirtazapiinin en tuntenut auttavan yhtään, melkeinpä päinvastoin. Sosiaalinen elämäni on täysin kuollut ja uusien ihmisten kanssa kommunikointi on lähes mahdotonta. Koko ajan väsyttää, eikä mitään saa tehtyä. Tunnen käsittämätöntä vihaa itseäni ja muita kohtaan. Olen siis täysin onneton oikeastaan. TOivon suuresti että nämä citalopramit nyt olisivat sitten sopivammat. Kaipaan todella sitä sellasta "ihan ok" oloa..
onko muilla vastaavanlaisia tunteita ollut?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541421- 741395
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3111164Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461087Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht32906Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231894vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163868Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20807Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804