Sahan teroitus

Mökkisahaaja

Terve.

Miten teroitetaan moottorisahan teräketju?
Tiedän kyllä, että se toinen hammas tulee teroittaa pyöreällä viilalla ja se "talttahammas" teroitetaan päältä tasaisella viilalla.

Onko olemassa jonkinlaista nyrkkisääntöä noista viilauskulmista, siis missä asennossa viila on oltava?

Sahana on pikku Stihl021 malli muistaakseni, mutta ei kai silla väliä, kun haluaisin yleisohjetta tuohon teroitushommaan.

36

26927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuu aivan puusta jota sahaat ja kuinka tehokas saha sinulla on.Kokeilemalla tulee parasta

      • niin ja perussääntö on 35 astetta lappeelleen ja 5 astetta vaakaan


    • hussemies

      on paras suorittaa huolella! Terävä ketju on tärkeä juttu. Tylsä ketju saa käyttämään enemmän voimaa ja se lisää takapotkun vaaraa.

      Olet varmasti tietoinen miten vaarallinen kone käsissäsi on. Eli jos saan ehdottaa, hanki edes lainaksi sahauksen ajaksi turvasaappaat ja viiltosuojahaalarit.

      Teroitukseen kannattaa hankkia uusia kunnon viiloja. Ei mitään kiinalaisia, niillä ei tee mitään.

      Ja viiloihin kun investoit niin hanki samalla viilanohjuri ja alennuskaavio.

      Ne helpottavat urakkaa kummasti. Myyjät kyllä osaavat löytää oikeanlaiset ketjuusi sopivat ohjurit.

      Viilaat tasaisin työnnöin, älä vedä viilaa missään nimessä hammasta vasten. Joka työnnön jälkeen voit kevyesti kopauttaa viilaa laippaa vasten niin karisee metalli puru pois. Joka hammasta saman verran niin kuluu tasaiseen. Jos täräytät naulaan tai kiveen, on ehkä paras hankkia uusi ketju. Siinä on paljon viilausta.
      Niin, ja ennen viilausta, sahaa pikkuisen ikäänkuin halki jotain tuoretta kantoa. Siten saat puhtaan ketjun.

      Kokeilu kertoo tuliko terävä. Jos saha sylkee pelkkää purua eikä uppoa, niin jatka viilausta. Jos lentää selkeää lastua ja uppoaa pehmeästi niin on ilo sahata.

      Turvallisia sahauksia!!

    • juntti^

      No jos on mahdollista, niin viilapenkkiin saha laipasta kiinni. Sitten oikean kokoinen viila, jossa on kiinni ohjain, mistä näkee asteet teroittamaan. 35 astetta yleinen kulma. Itse vedän joka hammasta viilalla kolme kertaa. Tärkeää, että viila terroittaa myös hampaan kärjen. Sen näkee viilauksen jälkeen valoa vasten, kun katsoo läheltä.

      Itse teroitan terän suunnilleen joka toisen tankillisen jälkeen, riippuen hieman työstä. Terä kestää siten kauemmin.

      Jos mettässä teroittan, niin otan sahan syliin pystyyn ja pelkällä viilalla ilman viilanohjainta viilaan hieman terän pyörimisen suuntaisesti viilaa pyörittäen.

    • syytä

      siihen ettei terä pure, on liian ohut viila, tai muuten syvälle hampaan kärjen alle viilaus. Tällöin hampaan kärki muistuttaa linnun nokkaa, eikä ole ottava, vaan puuta hylkivä.

      Toinen syy on liian pitkä purupiikki.

      Oikein teroitettu terä leikkaa kauraryynin näköistä purua, ei sahajauhoa.

    • huqvarna

      Kesällä 45 astetta ja talvella 40 astetta

    • Antaapa olla

      Kuulostaa niin vaikealta, että kenenkään mökkisahailijan ei kannata mitään viiloja ja ohjaimia ja kulmia alkaa opettelemaan. Uusi ketju vain niin säästyy joutavalta menneen maailman pirttiturailulta.

      • aappoooooo

        Ketjun viilaus on helppo juttu jos vaan viitsii edes yrittää. Ohjainsälää ei tarvita eikä kulmat ole millinpäälle. Katsoo vaan hampaasta silmällä linjat ja viilaa niiden mukaan. Viilan paksuus kannattaa katsoa terän mukaan ja purupiikkiä madaltaa hampaan kuluessa. Kiveen tai hiekkaan runnottu terä pitää karkea työstää ennen viilausta esim. kulmahiomakoneella.
        Mitä useammin viilaa sitä vähemmällä pääsee.

        Laiskoille viilaajille on oregonin koteloteroitin tai stillin kultahammasketjut jotka kestää normaalia kauemmin. Molemmat ihan turhia kun opettelee viilauksen..


      • Anonyymi

        Ei kai missään ole niin kädetöntä että ei viilaa terää vaan ostaa aina uuden kun terä tylsyy !! Huumorin kukka on se kaunehin kukka.


    • pulkka

      Jopahan on ohjeet. Lähes kaikkien edellä olevien pitäisi mennä kurssille, jossa ketjun teroitus opetetaan kädestä pitäen. En olisi uskonut, että tuollaisia neuvojia löytyy.

      • TurhaaKainostella

      • ottiatuota

        Hahhaha.. hyvin sanottu. Oikein jäi suu auki lukiessa ja ihmetellessä. Kyllä se 325 terä viilataan 4,5 tai 4,8 viilalla.
        Viilaa vedetään takaisin nimenomaan kevyesti.. siis ihan olemattoman keveästi työstettävää pintaa pitkin.. tällöin viila ja pinta puhdistúu. Ihan vanhojen viilarien oppeja, eikä ne siitä muutu vaikka miten teillä olisi uusin iPhone taskussa someressukoilla.. äidin tissin imijöillä.


    • Anonyymi

      -Millainen teroituskulma/-olisi teräketjunteroittemella /-teräketjun sivusta katsottuna.-

    • Anonyymi

      Katso siitä hampaan urasta.

    • Anonyymi

      Turha aloitus ja turhaa tällaista aloitusta nostaa ja palstaa aktivoida viilausohjeilla joita löytyy netistä kuvien kanssa !

      • Anonyymi

        Aktivointi on aina aktivointi


      • Anonyymi

        Youtubesta viilausohjeet.


    • Anonyymi

      Kyllästysin liukkaisiin viiloihin ja teroitin rälläkällä ja siihen 3 mm katkasulaikka. Lastu lentää iloisesti.

      • Anonyymi

        Kyllästyin bensankatkuun ja metsässä tarpoamiseen. Muutin kaupunkiin ja kerrostaloon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllästyin bensankatkuun ja metsässä tarpoamiseen. Muutin kaupunkiin ja kerrostaloon.

        Huomaatko ääliö kuinka paljon on nyt koijattu sua koipeen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllästyin bensankatkuun ja metsässä tarpoamiseen. Muutin kaupunkiin ja kerrostaloon.

        Ei tarvi viilailla liukkailla viiloilla.


    • Anonyymi

      Siis täällä saa koivetkin oman aktivoinsa...

    • Anonyymi

      Minä opettelin youtuben avulla sahan teroituksen. Oikea viila ja ohjuri on mielestäni pakollinen että osuu siihen leikkuukärkeen eikä väärään kohtaan.

      https://www.youtube.com/watch?v=ipjLlvQ2dSQ&pp=ygU3bWV0c29sYW4gbWV0c8Oka291bHUgbW9vdHRvcmlzYWhhbiB0ZXLDpGtldGp1biB0ZXJvaXR1cw==

      • Anonyymi

        Oikean kokoinen pyöröviila, lattaviila ja ketjutulkki riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikean kokoinen pyöröviila, lattaviila ja ketjutulkki riittää.

        Ja vähän taitoa.


    • Anonyymi

      Akkuporakoneeseen pyöreä viila ja sullahan on silmät päässä, näet missä ottaa.

    • Anonyymi

      Liki 20v vanhan aloituksen nostoon/ aktivointikommentteihin sitä taitoa vasta tarvitaankin...

      • Anonyymi

        Mikähän sinunkin ongelma on kun pitää tuota joutavaa trollausta suoltaa joka keskusteluun.?Syrjäytyminenkö?


    • Anonyymi

      Uudessa ketjussa ei kannata purupiikkiin koskea vuosiin.

      • Anonyymi

        Minä en ole lyhentänyt ikinä purupiikkejä ja hyvin on syönyt vielä loppuun teroitettunakin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ole lyhentänyt ikinä purupiikkejä ja hyvin on syönyt vielä loppuun teroitettunakin?

        Niinkin pärjää jos huonoon ketjuun tottunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkin pärjää jos huonoon ketjuun tottunut.

        Ketjun keventäminen saa uskomattomat suihkut aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjun keventäminen saa uskomattomat suihkut aikaan.

        Poraa ketjuun kevennysreikiä niin puru lentää kuin kurbiisaalia ja redpullia ottaneella ahmalla pissi!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poraa ketjuun kevennysreikiä niin puru lentää kuin kurbiisaalia ja redpullia ottaneella ahmalla pissi!!

        Minä ostan aina uude en koskaan viilaa koska ei viilaa eikä taitoa terottaa


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe