Olemme siirtymässä paastonajasta hiljaiseen viikkoon. Tämän viikon jokaisella päivällä on
oma sanomansa. Minulle pääsiäinen on kristikunnan suurin tapahtuma.
Miten te koette nämä tapahtumat?
PÄÄSIÄISEN SANOMA
68
2651
Vastaukset
- Ajomies
Kotipuolessani Pohjanmaalla pääsiääsvalakiat ole
lapsuudessani ja vieläkin monille suurin tapahtuma. Niille kokoontuu usein satamäärin kylän väkeä joka kauempaakin.
Lapissa on pääsiäinen ollut häiden aikaa. Taitaa olla edelleenkin?- mikä se on
Eikös noita "valakioota" polteta lankalauantaina.
Olen ihmetellyt, että mistä tuo nimitys tulee.
Miksi pääsiääsvalakioota, sanot, mikset puhu
pääsiäiskokoista? - Ajomies
mii-su kirjoitti:
pääsiäinen ole pääsiäinen,jos ei ole kokkoa..:)
Pääsiääslauantain ohojelma alakaa ku kakara rupiaa trullittohon. Ne kulukoo kahfetpannun ja päretkopan kans kylällä. Niille pitää antaa makoosia, muruja, omenia, mutta rahalle n on nykyään meleko persoja.
Ehtolla auringonlaskun jäläkehen sitte viritetähän pääsiääsvalakiat, joillenka tuloo kyläb väki ja kaukaasempiaki useen ympäri maakuntaa. - Metusalem
mii-su kirjoitti:
Ikinä en oo kuullu kokkoa sytytettävn.
- Ajomies
Metusalem kirjoitti:
Eteläpohjalaiset sytyttelevät pääsiääsvalakioota, mutta jo Keskipohjanmaalla
viritellään viikon kuluttua pääsiäiskokkoja.
- Tarkistanemme asiaa.
Olin juuri yhteydessä kansatieteilijäystävääni, jolla on melkoinen tietämys näistä asioista.
Hänen miehensä oli aikanaan suomenkielen ja erikoisesti savolaismurteiden tutkija.
Olisi mielenkiintoista tietää miten laajalle nämä tulet ja muutkin pääsiäisen ajan erilaiset perinteet ovat levinneet.
Ristisaattokin on tullut luterilaisiin seurakuntiinkin. Olin viime pääsiäisenä Tampereen tuomiokirkossa pääsiäisyön messussa. - katoliset
Metusalem kirjoitti:
sytyttävät joissakin maissa pääsiäistulet ja ne ovat joskus jopa isompia kuin juhannuskokot.
- on sit
Ajomies kirjoitti:
Eteläpohjalaiset sytyttelevät pääsiääsvalakioota, mutta jo Keskipohjanmaalla
viritellään viikon kuluttua pääsiäiskokkoja.
- Tarkistanemme asiaa.
Olin juuri yhteydessä kansatieteilijäystävääni, jolla on melkoinen tietämys näistä asioista.
Hänen miehensä oli aikanaan suomenkielen ja erikoisesti savolaismurteiden tutkija.
Olisi mielenkiintoista tietää miten laajalle nämä tulet ja muutkin pääsiäisen ajan erilaiset perinteet ovat levinneet.
Ristisaattokin on tullut luterilaisiin seurakuntiinkin. Olin viime pääsiäisenä Tampereen tuomiokirkossa pääsiäisyön messussa.suomessakin tapana sytytellä. Täällä etelässä en ole ikinä nähnyt pääsiäistulia, joten luulin että vain ulkomaalaiset katoliset tekevät niin. No nyt olen viisaampi.
- Ajomies
mii-su kirjoitti:
Kun metusalem puuttui tähän asiaan niin kerron, että tutkittuani asiaa niin pääsiäiskokkoja sytytetään lankalauantai-iltana Hesasta kauas pohjoiseen länsirannikolla ja Keski-Suomessakin.
Kertomani "pääsiääsvalakia" tunnetaan siis hyvin pienellä alueelle kotipuolessani Kurikassa, sillä Seinäjoellakin kerrotaan jo sytytettävän pääsiäiskokkoja kuten etelämpänä Kankaanpäässä ja Virroilla tai Järviseudulla Lappajärven Kivitipussa. - Ajomies
on sit kirjoitti:
suomessakin tapana sytytellä. Täällä etelässä en ole ikinä nähnyt pääsiäistulia, joten luulin että vain ulkomaalaiset katoliset tekevät niin. No nyt olen viisaampi.
Vilkaisin tuossa kotipuolen tiedostoa ja huomasin pääsiäisvalakian olevan melko pienen alueen kun taas pääsiäiskokko on laajemmin tunnettu.
Tässä linkissä näkyy miten nämä tavat ova levinneet ja missä on mahdollisuus päästä seuraamaan viikon kuluttua tällaiosia tapahtumia.
http://www.epmatkailu.fi/79.html Ajomies kirjoitti:
Kun metusalem puuttui tähän asiaan niin kerron, että tutkittuani asiaa niin pääsiäiskokkoja sytytetään lankalauantai-iltana Hesasta kauas pohjoiseen länsirannikolla ja Keski-Suomessakin.
Kertomani "pääsiääsvalakia" tunnetaan siis hyvin pienellä alueelle kotipuolessani Kurikassa, sillä Seinäjoellakin kerrotaan jo sytytettävän pääsiäiskokkoja kuten etelämpänä Kankaanpäässä ja Virroilla tai Järviseudulla Lappajärven Kivitipussa.kaupungissa kokkoja on niin monessa paikassa, ettei oikeen aina osaa valita, mitä kokkoa menis katsomaan..:)
Sehän on mukava tapahtuma tuo kokonpoltto...grillimakkaraakin on kaupan, jos nälkä yllättää..:)Ajomies kirjoitti:
Pääsiääslauantain ohojelma alakaa ku kakara rupiaa trullittohon. Ne kulukoo kahfetpannun ja päretkopan kans kylällä. Niille pitää antaa makoosia, muruja, omenia, mutta rahalle n on nykyään meleko persoja.
Ehtolla auringonlaskun jäläkehen sitte viritetähän pääsiääsvalakiat, joillenka tuloo kyläb väki ja kaukaasempiaki useen ympäri maakuntaa.Ovikello soi koko päivän ja illalla tuoksuu joka paikassa savulle,kun kokot on sytytetty...:) Silloin viimeistään pitää kiiruusti lähteä kokonpoltto-paikalle...:)
- Benedictus
mii-su kirjoitti:
kaupungissa kokkoja on niin monessa paikassa, ettei oikeen aina osaa valita, mitä kokkoa menis katsomaan..:)
Sehän on mukava tapahtuma tuo kokonpoltto...grillimakkaraakin on kaupan, jos nälkä yllättää..:)Huomasithan Seinäjoella ilmoitusten mukaan sytytettävän lankalauantai-iltana sekä pääsiäiskokkoja, että pääsiäisvalakioota.
Eli rakkaalla lapsella on jälleen monta nimeä.
- Hyvää palmusunnuntaita myös mii-su Sinulle. Benedictus kirjoitti:
Huomasithan Seinäjoella ilmoitusten mukaan sytytettävän lankalauantai-iltana sekä pääsiäiskokkoja, että pääsiäisvalakioota.
Eli rakkaalla lapsella on jälleen monta nimeä.
- Hyvää palmusunnuntaita myös mii-su Sinulle.huomannut Seinäjoen juttuja,mutta olen kyllä kuullut nuo molemmat nimet...:)
Hyvää palmusunnuntaita myös sinne...:)
- keskeisin tapahtuma ja
samalla koko ortodoksisen jumalanpalveluselämän keskus on Kirkon suurin juhla, Kristuksen ylösnousemuksen juhla eli pääsiäinen.
- seuraileva
Minä seuraan televisiosta pääsiäisyön messua.
Pidän ortodoksien tavasta muistaa nimenomaan pääsiäistä, joka on suurin juhlan aihe. - SerpeNTiina
"TOTISESTI HÄN ON NOUSSUT YLÖS"..näin sain riemuita
Isä Mitron kanssa samoissa juhlissa,ekumeenisessa hengessä.Itse olen luterilainen,mutta toivoisin todella,että myös PÄÄSIÄISEN ILO,tulisi yhtä suureksi kuin JOULU luterilaisuudessa.Mikä ILO!Pääsiäinen on minulle paitsi syntymäpäiväni aikaa,myös muuta kuin mämmiä ja munia..muna kyllä symboloi ortodoksisuudessa alkua..PÄÄSIÄINEN..mikä sana..kannatta ajatella mitä se todella on..;) - Hölöpölö
SerpeNTiina kirjoitti:
Isä Mitron kanssa samoissa juhlissa,ekumeenisessa hengessä.Itse olen luterilainen,mutta toivoisin todella,että myös PÄÄSIÄISEN ILO,tulisi yhtä suureksi kuin JOULU luterilaisuudessa.Mikä ILO!Pääsiäinen on minulle paitsi syntymäpäiväni aikaa,myös muuta kuin mämmiä ja munia..muna kyllä symboloi ortodoksisuudessa alkua..PÄÄSIÄINEN..mikä sana..kannatta ajatella mitä se todella on..;)Pääs iäinen... mikä? ;)
- Pirre*
Hölöpölö kirjoitti:
Pääs iäinen... mikä? ;)
ylös paastosta, mutta "pääs" ei ole iäinen - ei minun ainakaan.:)
- Hölöpölö
Pirre* kirjoitti:
ylös paastosta, mutta "pääs" ei ole iäinen - ei minun ainakaan.:)
minunkaan pääni, sama se on kesät talvet, kunnes ne on loppuunkulutettu. ;)
- Ajomies
SerpeNTiina kirjoitti:
Isä Mitron kanssa samoissa juhlissa,ekumeenisessa hengessä.Itse olen luterilainen,mutta toivoisin todella,että myös PÄÄSIÄISEN ILO,tulisi yhtä suureksi kuin JOULU luterilaisuudessa.Mikä ILO!Pääsiäinen on minulle paitsi syntymäpäiväni aikaa,myös muuta kuin mämmiä ja munia..muna kyllä symboloi ortodoksisuudessa alkua..PÄÄSIÄINEN..mikä sana..kannatta ajatella mitä se todella on..;)Ekumeniaa toivoosin. Sehän oli tämän Galilean Kulkurin omakin mielipiret:
- Siitä ihimiset tuntoo teirät mun oppilahikseni, ku teillä on keskenännä yhteesymmärrys ja rakastatta myös viholaasianna.
- Ajomies
Muistellahanpa, mitä merkittöö nämä erään virtolaasen muistamat vanhat pääsiääsen alusviikon päivät.
Sukkasunnuntai,
malkamaanantai,
tikkutiistai,
kellokeskiviikko,
kiirastorstai,
pitkäperjantai,
lankalauantai.- virvo varvo
Mitenkäs nuo viromislorut menikään?
- hilmeliina
virvo varvo kirjoitti:
Eikö siinä ole puurot ja potut sekaisin,kun pitäisi pääsiäisen olla niin kristillinenjuhla ja kuitenkin jossain päin Suomea poltetaan kokkoa pahojen henkien karkoitukseen.
- Ajomies
virvo varvo kirjoitti:
Minulle palmusunnuntai tuo mieleen kun Jeesus ratsasti aasintammalla Jerusalemiin ja kansa lauloi:
- Hoosiannaa...
ja levitti vaatteitaan ja palmunlehviä hänen tielleen. - tamma
Ajomies kirjoitti:
Minulle palmusunnuntai tuo mieleen kun Jeesus ratsasti aasintammalla Jerusalemiin ja kansa lauloi:
- Hoosiannaa...
ja levitti vaatteitaan ja palmunlehviä hänen tielleen.Oli suurikin merkitys vaatteiden levitykseen?
- Ajomies
tamma kirjoitti:
Oli suurikin merkitys vaatteiden levitykseen?
Eiköhän tässä ollut kyse siitä, että ennustukset kävisivät toteen..
Menen tässä toiseen tätä sivuavaan asiaan.
Yleensä eri eläinten risteytyminen keskenään ei ole mahdollista.
Aasi ja hevonen on tästä poikkeus.
Miksi nimitetään oriin ja aasitamman jälkeläistä ?
Entä, mikä on tamman ja aasioriin jälkeläinen ? - Ajomies
tamma kirjoitti:
Oli suurikin merkitys vaatteiden levitykseen?
- - -
Kun he lähestyivät Jerusalemia ja olivat tulossa Betfageen Öljymäelle, Jeesus lähetti edeltä kaksi opetuslastaan 2 ja sanoi heille: "Menkää tuolla näkyvään kylään. Siellä on aasintamma kiinni sidottuna ja varsa sen vierellä; löydätte ne heti. Ottakaa ne siitä ja tuokaa minulle. 3 Jos joku sanoo teille jotakin, vastatkaa, että Herra tarvitsee niitä mutta palauttaa ne pian."
4 Näin tapahtui, jotta kävisi toteen tämä profeetan sana:
5 -- Sanokaa tytär Siionille: Katso, kuninkaasi tulee! Hän tulee luoksesi lempeänä, ratsastaen aasilla, työjuhdan varsalla.
6 Opetuslapset lähtivät ja tekivät niin kuin Jeesus oli käskenyt. 7 He toivat aasin ja varsan ja panivat niiden selkään vaatteitaan, ja Jeesus istuutui aasin selkään. 8 Ihmisiä oli hyvin paljon, ja he levittivät vaatteitaan tielle, toiset katkoivat puista oksia ja levittivät tielle niitä. 9 Ja ihmisjoukko, joka kulki hänen edellään ja perässään, huusi:
-- Hoosianna*, Daavidin Poika! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä! Hoosianna korkeuksissa!
10 Kun hän tuli Jerusalemiin, koko kaupunki alkoi kuohua ja kaikki kyselivät: "Kuka hän on?" 11 Ihmiset sanoivat: "Hän on Jeesus, profeetta Galilean Nasaretista."
- - -
Raamattuun ei ole kenelläkään tekijänoikeuksia, joten sen lainaaminen on ymmärtääkseni luvallista.
Minusta näissä on hyvä ottaa pidempi sitaatti, että se tulee ymmärrettäväksi. - tarkka?
Ajomies kirjoitti:
- - -
Kun he lähestyivät Jerusalemia ja olivat tulossa Betfageen Öljymäelle, Jeesus lähetti edeltä kaksi opetuslastaan 2 ja sanoi heille: "Menkää tuolla näkyvään kylään. Siellä on aasintamma kiinni sidottuna ja varsa sen vierellä; löydätte ne heti. Ottakaa ne siitä ja tuokaa minulle. 3 Jos joku sanoo teille jotakin, vastatkaa, että Herra tarvitsee niitä mutta palauttaa ne pian."
4 Näin tapahtui, jotta kävisi toteen tämä profeetan sana:
5 -- Sanokaa tytär Siionille: Katso, kuninkaasi tulee! Hän tulee luoksesi lempeänä, ratsastaen aasilla, työjuhdan varsalla.
6 Opetuslapset lähtivät ja tekivät niin kuin Jeesus oli käskenyt. 7 He toivat aasin ja varsan ja panivat niiden selkään vaatteitaan, ja Jeesus istuutui aasin selkään. 8 Ihmisiä oli hyvin paljon, ja he levittivät vaatteitaan tielle, toiset katkoivat puista oksia ja levittivät tielle niitä. 9 Ja ihmisjoukko, joka kulki hänen edellään ja perässään, huusi:
-- Hoosianna*, Daavidin Poika! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä! Hoosianna korkeuksissa!
10 Kun hän tuli Jerusalemiin, koko kaupunki alkoi kuohua ja kaikki kyselivät: "Kuka hän on?" 11 Ihmiset sanoivat: "Hän on Jeesus, profeetta Galilean Nasaretista."
- - -
Raamattuun ei ole kenelläkään tekijänoikeuksia, joten sen lainaaminen on ymmärtääkseni luvallista.
Minusta näissä on hyvä ottaa pidempi sitaatti, että se tulee ymmärrettäväksi.Profeetta sanoi Jeesuksen ratsastaneen aasinvarsalla, ei siis tammalla, joka saattoi seurata.
Näin Israelin tulevat kuninkaat ratsastivat Jerusalemiin, esimerkiksi Salomo. - tarkkoja
tarkka? kirjoitti:
Profeetta sanoi Jeesuksen ratsastaneen aasinvarsalla, ei siis tammalla, joka saattoi seurata.
Näin Israelin tulevat kuninkaat ratsastivat Jerusalemiin, esimerkiksi Salomo.Näin kertoo tuo Matteuksen evankeliumin kohta, joka tuossa on esillä:
6 Opetuslapset lähtivät ja tekivät niin kuin Jeesus oli käskenyt. 7 He toivat aasin ja varsan ja panivat niiden selkään vaatteitaan, ja Jeesus istuutui aasin selkään.
Miten tarkkoja sitten silminnäkijät ja kirjurit olivat kun tekivät muistiinpanoja ehkä vasta vuosikymmeniä myöhemmin. Kirjoituksia on sitten korjailtu ja muutettukin alkukieleltä.
Tutkittavaa siis löytyy.
Juudaksen evankeliumi lienee nyt eräs mielenkiinnon aihe. Saamme sen piakkoin myös suomenkielisenä versiona luettavaksemme.
Pari vuosituhattahan on jo ehtinyt kulahtaa. - Rukoilevainen
tarkkoja kirjoitti:
Näin kertoo tuo Matteuksen evankeliumin kohta, joka tuossa on esillä:
6 Opetuslapset lähtivät ja tekivät niin kuin Jeesus oli käskenyt. 7 He toivat aasin ja varsan ja panivat niiden selkään vaatteitaan, ja Jeesus istuutui aasin selkään.
Miten tarkkoja sitten silminnäkijät ja kirjurit olivat kun tekivät muistiinpanoja ehkä vasta vuosikymmeniä myöhemmin. Kirjoituksia on sitten korjailtu ja muutettukin alkukieleltä.
Tutkittavaa siis löytyy.
Juudaksen evankeliumi lienee nyt eräs mielenkiinnon aihe. Saamme sen piakkoin myös suomenkielisenä versiona luettavaksemme.
Pari vuosituhattahan on jo ehtinyt kulahtaa.Länsi-Suomen rukoilevaiset käyttää vanhempaa Raamatunkäännöstä ja siinä tämä
Mt. 21 luvun kohta kuuluu näin:
5. Sanokaat Zionin tyttärelle: katso, sinun Kuninkaas tulee sinulle siviä, istuen aasintamman päällä ja ikeen alaisen aasin varsan päällä.
6. Niin opetuslapset menivät ja tekivät niinkuin Jesus heille käskenyt oli,
7. Ja taluttivat aasintamman ja varsan, ja panivat niiden päälle vaatteensa, ja istuttivat hänen niiden päälle.
- - -
Ottaisimmeko asian hieman levättyämme uudelleen esiin. Saattaapi käydä kuin väittelyssä kumpi oli ensin;
muna vai kana. - ilman kännykkää
Kuuntelen yöradiota, jossa keskustellaan juuri hiljentymisestä.
Osaisimmeko todella hiljentyä pääsiäisen viettoon?
Mitä arvelette;
voisimmeko tuon Samin tavoi olla vaikkapa ilman kännykkää viikon vain? - Piinaviikko
ilman kännykkää kirjoitti:
Mitä arvelette;
voisimmeko tuon Samin tavoi olla vaikkapa ilman kännykkää viikon vain?Moniko puhuu tulevasta viikosta piinaviikkona?
- yökyöpeli
ilman kännykkää kirjoitti:
Mitä arvelette;
voisimmeko tuon Samin tavoi olla vaikkapa ilman kännykkää viikon vain?Minäkin kuuntelen yöradiota.
Hiljentyminen vaikkapa ilman televisiota.
Meitä on paljon, joilla ei ole tv:oa laisinkaan.
Kuinka paljon jää aikaa muille harrastuksille ja nyt piinaviikolla hiljentymiseen. - esittäytyy
tarkkoja kirjoitti:
Näin kertoo tuo Matteuksen evankeliumin kohta, joka tuossa on esillä:
Tutkittavaa siis löytyy.
Pari vuosituhattahan on jo ehtinyt kulahtaa.Raamattu on Jumalan henkeyttämä Sana.
Sen teksti ei riipu siitä, kuinka tarkkoja silminnäkijät olivat tai kirjoittajat.
Juudaksen evankeliumi taas ei kuulu Jumalan henkeyttämien kirjojen joukkoon, sen tutkiminen on uskon kannalta turhaa ellei vaarallista.
Asia on hyvin yksinkertainen ja Raamattu piirtää tapauksesta selkeän kuvan. Matteus todistaa evankeliumissaan, että se mitä Sakarja ennusti 9. luvun 9. jakeessa täyttyi Jeesuksessa tuona hetkenä.
Kirkkoraamattu (vuodelta 1933) "Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla."
Matteus valaisee lisäksi, että vaikka Jeesus ratsasti orivarsalla, niin myös sen tamma oli mukana ja he laittoivat vaatteita kummankin päälle. Mutta Jeesus siis istuutui Sakarjan ennustuksen mukaan varsan selkään. Tosiasiassa hän esittäytyi Jerusalemille Messias-Kuninkaana, mutta he eivät hyväksyneet häntä, josta kaikki profeetat yksityiskohtaisesti todistivat. - Ajomies
esittäytyy kirjoitti:
Raamattu on Jumalan henkeyttämä Sana.
Sen teksti ei riipu siitä, kuinka tarkkoja silminnäkijät olivat tai kirjoittajat.
Juudaksen evankeliumi taas ei kuulu Jumalan henkeyttämien kirjojen joukkoon, sen tutkiminen on uskon kannalta turhaa ellei vaarallista.
Asia on hyvin yksinkertainen ja Raamattu piirtää tapauksesta selkeän kuvan. Matteus todistaa evankeliumissaan, että se mitä Sakarja ennusti 9. luvun 9. jakeessa täyttyi Jeesuksessa tuona hetkenä.
Kirkkoraamattu (vuodelta 1933) "Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla."
Matteus valaisee lisäksi, että vaikka Jeesus ratsasti orivarsalla, niin myös sen tamma oli mukana ja he laittoivat vaatteita kummankin päälle. Mutta Jeesus siis istuutui Sakarjan ennustuksen mukaan varsan selkään. Tosiasiassa hän esittäytyi Jerusalemille Messias-Kuninkaana, mutta he eivät hyväksyneet häntä, josta kaikki profeetat yksityiskohtaisesti todistivat.Vanhin näistä evankeliumeista on tiettävästi Markuksen nimiin laitettu, mutta
"kaikki evankelistat ovat todennäköisesti toisen polven kristittyjä, eivät siis evankeliumeissa kerrottujen tapahtumien silminnäkijöitä
evankelistat ovat käyttäneet lähteinään:
silminnäkijöiden kertomuksia
kirjallisia kertomuksia Jeesuksen teoista ja opetuksista
kirjallisia lähdeteoksia (mm. Jeesuksen puheita -teos eli ns. Logia-lähde (= Q-lähde) )
aiemmin kirjoitettuja evankeliumeita
Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan evankeliumeja kutsutaan synoptisiksi evankeliumeiksi (synoptinen = yhteen katsoa / yhdessä katsottava) " - ajomies
Ajomies kirjoitti:
Vanhin näistä evankeliumeista on tiettävästi Markuksen nimiin laitettu, mutta
"kaikki evankelistat ovat todennäköisesti toisen polven kristittyjä, eivät siis evankeliumeissa kerrottujen tapahtumien silminnäkijöitä
kirjallisia lähdeteoksia (mm. Jeesuksen puheita -teos eli ns. Logia-lähde (= Q-lähde) )
Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan evankeliumeja kutsutaan synoptisiksi evankeliumeiksi (synoptinen = yhteen katsoa / yhdessä katsottava) "Minä uskoin sinun olevan tarkka tiedossa, mutta nyt petyin jälleen.
Kuinka ihmeessä sinä sanot Matteusta, Markusta ja Johannesta toisen polven kristityiksi, hehän kun katselivat ja kuuntelivat ja kulkivat Jeesuksen mukana hänen saarnamatkoillaan.
Ja Matteus ja Johannes olivat itse läsnä viimeisellä juutalaisten pääsiäisaterialla, jossa Jeesus asetti oman kuolemansa muistonvieton kristityille, samoin esimerkiksi Pietari, joka kirjoitti 2 kirjettä Raamattuun. - hevosen...
Ajomies kirjoitti:
Eiköhän tässä ollut kyse siitä, että ennustukset kävisivät toteen..
Menen tässä toiseen tätä sivuavaan asiaan.
Yleensä eri eläinten risteytyminen keskenään ei ole mahdollista.
Aasi ja hevonen on tästä poikkeus.
Miksi nimitetään oriin ja aasitamman jälkeläistä ?
Entä, mikä on tamman ja aasioriin jälkeläinen ?...risteymä on muuliaasi kun taas hevostamman ja aasioriin risteymä on muuli.
- Benedictus
hevosen... kirjoitti:
...risteymä on muuliaasi kun taas hevostamman ja aasioriin risteymä on muuli.
Mikä sitten on muuliaasin ja muulin jälkeläinen ?
- Benedictus
ajomies kirjoitti:
Minä uskoin sinun olevan tarkka tiedossa, mutta nyt petyin jälleen.
Kuinka ihmeessä sinä sanot Matteusta, Markusta ja Johannesta toisen polven kristityiksi, hehän kun katselivat ja kuuntelivat ja kulkivat Jeesuksen mukana hänen saarnamatkoillaan.
Ja Matteus ja Johannes olivat itse läsnä viimeisellä juutalaisten pääsiäisaterialla, jossa Jeesus asetti oman kuolemansa muistonvieton kristityille, samoin esimerkiksi Pietari, joka kirjoitti 2 kirjettä Raamattuun.Lue tarkkaan, tutki ja tutustu.
Minä en ole ollut tuolloin paikalla ja tietoni perustuvat muihin lähteisiin, joihin olen viitannut ja voinet itse tarkistaa luotettaviksi katsomistasi lähteistä kuinka asiat ovat.
Korjaan mielelläni, jos ja kun joku antamani tieto todetaan vääräksi.
Asioista, joista tutkijaktkaan eivät ole päässeet yksimielisyyteen en tietenkään minäkään voi kertoa yhtä ainoaa totuutta.
Keskustelemme minusta siksi, että voimme
esittää omia näkemyksiämme asioista.
Raamatussa vain on, kuten aiemminkin olen kertonut, kovin paljon sellaista, joka on merkitty jonkun nimiin vaikke tämä ole itse kirjoittanut niitä
alkaen Mooseksen kirjoista, joita ei titämäni mukaan ole Mooses kirjoittanut. - Benedictus
Ajomies kirjoitti:
Vanhin näistä evankeliumeista on tiettävästi Markuksen nimiin laitettu, mutta
Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan evankeliumeja kutsutaan synoptisiksi evankeliumeiksi (synoptinen = yhteen katsoa / yhdessä katsottava) "Tarkistin kirjoittamani, joka oli tuolta osaltaan sitaateissa eli suora lainaus laajemmasta kokonaisuudesta.
Oli huolimattomuuttani, että lähde unohtui mainita. Sitaatit osoittavat, että tämä ei toki ole minun mielipiteeni.
Tässä tuo kokonaisuus, josta lainaus:
http://www.suol.fi/raamattunet/evankeli.html - Benedictus
ajomies kirjoitti:
Ja Matteus ja Johannes olivat itse läsnä viimeisellä juutalaisten pääsiäisaterialla, jossa Jeesus asetti oman kuolemansa muistonvieton kristityille, samoin esimerkiksi Pietari, joka kirjoitti 2 kirjettä Raamattuun.Apostolien teoistakin löytyy maininta Markuksen evankeliumin todellisesta kirjoittajasta.
Kuten edellä kerroin niin monet asiat tutkittaessa tarkemmin tulevat "uuteen valoon."
Korostan kuitenkin, että jos huomaatte kirjoittamassani väärää tietoa niin korjaan ne mielelläni, mutta uskomusten ja luulojen perusteella en sitä tee.
"Mark:n kirjoittaja on perimätiedon mukaan Johannes Markus, Pietarin apulainen (Apt.12:12)" - Benedictus
ajomies kirjoitti:
Ja Matteus ja Johannes olivat itse läsnä viimeisellä juutalaisten pääsiäisaterialla, jossa Jeesus asetti oman kuolemansa muistonvieton kristityille, samoin esimerkiksi Pietari, joka kirjoitti 2 kirjettä Raamattuun.Sanot "esimerkiksi Pietari, joka kirjoitti 2 kirjettä Raamattuun."
Tutkijat eivät ole laisinkaan yksimielisiä Pietarin kirjeiden kirjoittajasta. Ne on "merkitty" Pietarin nimellä, mutta toivon sinun jälleen tutustuvan asiaan luotettaviksi katsomistasi lähteistä. - Benedictus
tarkka? kirjoitti:
Profeetta sanoi Jeesuksen ratsastaneen aasinvarsalla, ei siis tammalla, joka saattoi seurata.
Näin Israelin tulevat kuninkaat ratsastivat Jerusalemiin, esimerkiksi Salomo.Väittelyä jatkoitte. Nuo tiedot, joita jatkossa on ja muuallakin tuotu esiin, osoittavat ettei totuus ole aina se miltä näyttää.
Raamatussakin on paljon asioita, joista kiistellään ehken juuri nyt enemmän kuin konsanaan koskaan aiemmin vaikkain eri tasolla.
Uutta tietoa tuntuu edelleen löytyvän ja tutkimusmenetelmät ovat kehittyneet.
Toin aivan äskettäin tuossa Magdalan Maria-keskusteluketjussakin esiin eri näkökantoja.
Juudaksen evankeliumi osoittaa myös sen, mitä olen aina pitänyt todenmukaisena eli, "että ennustukset kävisivät toteen."
Juudas Iskariot toimi Opettajansa ja Mestarinsa tahdon mukaan. - kanssa.
Benedictus kirjoitti:
Sanot "esimerkiksi Pietari, joka kirjoitti 2 kirjettä Raamattuun."
Tutkijat eivät ole laisinkaan yksimielisiä Pietarin kirjeiden kirjoittajasta. Ne on "merkitty" Pietarin nimellä, mutta toivon sinun jälleen tutustuvan asiaan luotettaviksi katsomistasi lähteistä.Vastaan vain kerran: Nuo tutkijat ovat kompastuneet omaan inhimilliseen erinomaisuuteensa. He todellakaan eivät näe metsää puilta.
- vielä..
kanssa. kirjoitti:
Vastaan vain kerran: Nuo tutkijat ovat kompastuneet omaan inhimilliseen erinomaisuuteensa. He todellakaan eivät näe metsää puilta.
He ovat kai niitä, jotka siivilöivät hyttysen ja nielevät kamelin.
- totuus..
Benedictus kirjoitti:
Mikä sitten on muuliaasin ja muulin jälkeläinen ?
on että nuo eivät enää risteydy.Luoja on se noin järjestanyt.
- muuli-aasi
totuus.. kirjoitti:
on että nuo eivät enää risteydy.Luoja on se noin järjestanyt.
Onko sinulla muuta tiedossasi ja miksi tuo hevosen ja aasin risteytyminen on mahdollista yhden polven vaan ei toista?
- Magdalan Maria
Pääsiäiseen kuuluvat monet herkut ja koristelut.
Eräs vanha perinne pääsiäislampaan ohella on munat ja niitten maalaaminen.
Se kertoo monista salaisuuksista, joita muna kätkee. Hautomisen jälkeen sieltä tulee esiin poikanen..
"Legenda tietää jo Maria Magdalenan lahjoittaneet uhriveren merkkinä punaisen munan keisari Tiberiukselle. Munien maalaaminen on kristittyjen yhteistä perinnettä alkuajoista lähtien."- Ajomies
Mämmi on minulle suurta pääsiäisajan herkkua.
Ennen se tehtiin kotona kotoisista aineista, mutta nykyisin yksinelävä mies ei rupea siihen puuhaan vaikka mahdollisuudet olisivatkin.
Olisihan se itsetehty usein maukkaampaa kuten äidin leipoma leipäkin....
Mämmin kanssa hieman kermaa tai usein vaniljakastiketta nykyisin käytän.
- moniquee
on monta nimeä.
Hiljainen viikko, Kärsimysviikko, Suuri viikko.
Tänään lapset kulkevat virpomassa meitä tuoreiksi ja terveiksi.
Juhlan valmistelut:
Pääsiäisruoho edustaa uutta elämää. Pääsiäislilja on puhtauden ja viattomuuden tunnus. Narsissi viittaa kuoleman voittamiseen. Mämmi on happamattoman taikinan muisto. Kananmuna kuvaa uuden elämän syntymistä. lisäksi on monia muita perinteitä.
Pitkäperjantai on pitkä, ennen ei saanut käydä missään tai mennä kylään ja useimmiten päivä oli muistini mukaan myös harmaan ja sumuinen ja ikävä.
Silloin tapahtui se ihmiskunnan suuri oikeusmurha. Hauta, suru. Piinaviikko on samalla koko ihmiskunnan kärsimysviikko.
Kaikki huipentuu Pääsiäis- aamuun, jota parhaiten kuvaa ortodoksien pääsiäismessu:
”Kristus nousi kuolleista,/ kuolemalla kuoleman voitti/ ja haudoissa oleville elämän antoi.”
Voimme kaikki näin kevään korvalla iloita uuden elämän alkamisesta, kukoistuksen puhkeamisesta ja yhtyä auringon säteiden tanssiin.- Benedictus
Kun tuolla toisaalla oli avattu keskustelu KaidePuulle ja puhuttiin siunatusta niin huomasin
oman kasteessa saamani nimen olevan latinaksi
enedictus = siunattu ja kun se oli vapaana
niin ajattelin ottaa sen käyttöön ja päästää Ajomiehen "lepäämään".
Tunnen oitis olevani jopa "paavillisen" siunattu,
jos tällainen huumori tässä saallitaan. - ollut tarpeen
Benedictus kirjoitti:
Kun tuolla toisaalla oli avattu keskustelu KaidePuulle ja puhuttiin siunatusta niin huomasin
jos tällainen huumori tässä saallitaan.julkisesti ilmoittaa? Onnea kuitenkin uudelle nimelle.
- Benedictus
ollut tarpeen kirjoitti:
julkisesti ilmoittaa? Onnea kuitenkin uudelle nimelle.
Eräs syy avoimuuteeni on, että olen lopen kyllästynyt "nikinarvuutteluleikkeihin".
Tämä olisi kuitenkin tullut ilmi, sillä
- kielimurteesikin ilmaisee sinut, kuten joku jo pari vuosituhatta sitten eräällä hiilivalkealla
oli sanonut. - murretta vain
Benedictus kirjoitti:
jos tällainen huumori tässä saallitaan.Siunauksellisuutesi ja siäkiävyytesi on havaittu aikaa sitten. Joskus hillut päissäsi kuin paavillinen prelaatti, jos tällainen humoori sallitaan Tässäkin vitjassa levätessäsi ajelet monella eri muulilla neljänkymmenen värssyn verran.
- Ajomies
murretta vain kirjoitti:
Siunauksellisuutesi ja siäkiävyytesi on havaittu aikaa sitten. Joskus hillut päissäsi kuin paavillinen prelaatti, jos tällainen humoori sallitaan Tässäkin vitjassa levätessäsi ajelet monella eri muulilla neljänkymmenen värssyn verran.
"Joskus hillut päissäsi kuin paavillinen prelaatti, jos tällainen humoori sallitaan."
Viestistäsi oli huumori kaukana.
Tähän on vihjailtu, mutta eräs periaatteeni on, etten lähde ottaneena mihinkään. Kaverit ottivat aikoinaan rohkaisuryyppyjä kun mentiin tansseihin ja tarjosivat minullekin.
- Kiitos, en ota !
En myöskään availe nettiä humalassa, koska se on todella harvinainen tila minulla.
Lasin ja kaksikin otan viiniä useimmiten hyvässä seurassa. Konjakki sopii jopa lääkkeeksi sydänvaivaiselle. Lääkäritkin suositelleet.
Humalahakuista ei nauttimiseni ole ollut milloinkaan. - Benedictus
murretta vain kirjoitti:
Siunauksellisuutesi ja siäkiävyytesi on havaittu aikaa sitten. Joskus hillut päissäsi kuin paavillinen prelaatti, jos tällainen humoori sallitaan Tässäkin vitjassa levätessäsi ajelet monella eri muulilla neljänkymmenen värssyn verran.
Salanimista Pilmari aloitti juuri uuden keskustelun, joten siinä asiassa palatkaamme asiaan vaikka siellä.
- kdp
Benedictus kirjoitti:
Salanimista Pilmari aloitti juuri uuden keskustelun, joten siinä asiassa palatkaamme asiaan vaikka siellä.
Pilmari on vanha parta läillä palstoolla ainaki kuutisen vuotta.
KaidePuu on ollut ensi kerran nikkinäni jo yli puoli vuosisataa sitten.
- kirjoitit
asiasta joka minuakin kiinnostaa. Muutenkin luin juttujasi aiemmin Joltakin "ikäripalstalta". Voitaisko vaihtaa mielipiteitä esim 60 tai 60 palstalla, siellä näkyy olevan vähemmän häiriköitä.
- kdp
Jos oot yhtää träillä niin KaidePuu, Hajupoika kavereineen on kirjitellut mainitsemallasi palstalla enemmän kuin yksikään muu tuollaasen
runsaan kahden vuoden aikana.
Kunhan siellä saadaan tuo yksi häirikkö kuriin ja herran nuhteeseen niin sitten voitaisiin ottaa asia uudelleen käsiteltäväksi.
Kiitoksia vain kutsusta.
Mukava huomata, etten ole kaikille sentään persoona non grata. - murretta vaan
kdp kirjoitti:
Jos oot yhtää träillä niin KaidePuu, Hajupoika kavereineen on kirjitellut mainitsemallasi palstalla enemmän kuin yksikään muu tuollaasen
runsaan kahden vuoden aikana.
Kunhan siellä saadaan tuo yksi häirikkö kuriin ja herran nuhteeseen niin sitten voitaisiin ottaa asia uudelleen käsiteltäväksi.
Kiitoksia vain kutsusta.
Mukava huomata, etten ole kaikille sentään persoona non grata.Kutsuttu ja kumarrettu olet aina, kun itsesi kanssa toisianne kehutte.
- häjypoika
murretta vaan kirjoitti:
Kutsuttu ja kumarrettu olet aina, kun itsesi kanssa toisianne kehutte.
M´oon aina tullu toimehen itteni kans.
Mä tykkään n´otta muukki saa hoitaa itte asiansa ittensä kans. Ne ei kuulu mulle. - murretta vaan
häjypoika kirjoitti:
M´oon aina tullu toimehen itteni kans.
Mä tykkään n´otta muukki saa hoitaa itte asiansa ittensä kans. Ne ei kuulu mulle.Että ittes kanssa tuut hyvin toimeen. Toisten kanssa useinmiten toisinpäin.
- Ajomies
murretta vaan kirjoitti:
Että ittes kanssa tuut hyvin toimeen. Toisten kanssa useinmiten toisinpäin.
Kun elämme pääsiäisen aikaa ja sen sanoma pitäisi olla tämän keskustelun aiheen niin tämäkin sopii.
Kansansuosio on hyvin pettävää.
Kun aasilla ratsastavalle kansanjoukko lauloi ylistyslauluaan tien varrella niin eipä mennyt kuin muutama päivä kun kansanjoukko huusi kuorossa:
- Ristiinnaulitse !
En tiedä oliko samoja ihmisiä, mutta kuitenkin.
Hah haa saimpa vittuilun takia lopputilin,mut ei silti hiljene
- Benedictus
- Jäit kuin Jämsän äijä taivaasta !
Benedictus kirjoitti:
- Jäit kuin Jämsän äijä taivaasta !
Se ei haittaa kun tutut on toisesella puolella,ja se on muuten sillai,että jos Loiri tulis taivaaseen hoilaamaan jotain Sibeliusta,niin alakertaan lähtisin kuitenkin
- Ajomies
Paraikaa tv:ssa tulee muisteluksia Lapuan räjähdysonnettomuudesta 13.4.1976 ja muistopäivä
on nyt kiirastorstaina.
Luulen tätä muisteltavan laajemminkin, mutta erityisesti Lapualla, jossa monet lapset menettivät isänsä tai äitinsä, toiset rakkaan puolisonsa. Heidän kanssaan suremaan jäi laaja omaisten ja läheisten piiri.
Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292083
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051906Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841679Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy661555Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331202- 841193
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561152- 1101103
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471076Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441023