Tos-oireyhtymä

7.viikko menossa

Onko kenelläkään ollut samaa diagnoosia?
Kauako parantumisesi on kestänyt?
Haluttaisi jo töihin mutta kipua on niin paljon ettei ole toivoakaan.

109

100937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iitu

      Ihan uteliaisuudesta kysyn, kun en ole koskaan kuullutkaan..

    • Orvokki

      Minulla on sama oireyhtymä, mutta pääsen hoitoon eli kuntoutukseen vasta 3 vkon päästä, joten sit selviää enemmin. Oireet alkoivat marraskuussa. 3 kuukauteen en voinut kannatella käsiä edessä, tiskata tai olla tietokoneella. Autolla ajaminen myös tuskaa. Kasvolihakset jumissa, hampaisiin ja leukaluihin tulee painetta. Kädet puutuu. Millaisia oireita sulla on?

      • Ei parane

        Hei
        Oireesi on ihan samanlaiset. Minulla on tosiaan ollut 2-vuotta TOS.
        Oikealla kädellä ei tehdä paljoa mitään. Käsi puutuu ja tikkuilee kyynärpäästä alaspäin.
        Krooniset kivut hartiassa, koko lapaluun alueella ja niska on erittäin paha. Alussa puutui myös puolet naamasta.
        Kaikki työskentely kädet vaakatasossa tai vaakatason yläpuolella on hankalaa. Puristaminen eri esineistä esim. tiskiharja, kynällä kirjoitus, ruanlaitto jne. hankalaa. Autolla ja pyörällä ajaminen jne. Siivous,imurointi,pyyhkiminen jne.
        Jos vaan saatte apua jostain niin laittakaa tietoa. Itse olen 2-vuotta yrittänyt hakea apua, eikä tilanne ole miksikään muuttunut.
        Nyt jonotan sinne verisuonitutkimuksiin, mutta toivo on jo mennyt. Ei ole enää korkeita odotuksia. Tsemppiä teille.


      • ilman TOSiakin
        Ei parane kirjoitti:

        Hei
        Oireesi on ihan samanlaiset. Minulla on tosiaan ollut 2-vuotta TOS.
        Oikealla kädellä ei tehdä paljoa mitään. Käsi puutuu ja tikkuilee kyynärpäästä alaspäin.
        Krooniset kivut hartiassa, koko lapaluun alueella ja niska on erittäin paha. Alussa puutui myös puolet naamasta.
        Kaikki työskentely kädet vaakatasossa tai vaakatason yläpuolella on hankalaa. Puristaminen eri esineistä esim. tiskiharja, kynällä kirjoitus, ruanlaitto jne. hankalaa. Autolla ja pyörällä ajaminen jne. Siivous,imurointi,pyyhkiminen jne.
        Jos vaan saatte apua jostain niin laittakaa tietoa. Itse olen 2-vuotta yrittänyt hakea apua, eikä tilanne ole miksikään muuttunut.
        Nyt jonotan sinne verisuonitutkimuksiin, mutta toivo on jo mennyt. Ei ole enää korkeita odotuksia. Tsemppiä teille.

        monilla ihmisillä ilmenee vastaavia oireita lievinä ajoittain. Yläselän ja kaulan lihasten kireyksistä johtuen.

        Eikä luultavasti mikään pulla-mössö-hieroja auta vaan kunnon.


      • ketjun aloittaja
        Ei parane kirjoitti:

        Hei
        Oireesi on ihan samanlaiset. Minulla on tosiaan ollut 2-vuotta TOS.
        Oikealla kädellä ei tehdä paljoa mitään. Käsi puutuu ja tikkuilee kyynärpäästä alaspäin.
        Krooniset kivut hartiassa, koko lapaluun alueella ja niska on erittäin paha. Alussa puutui myös puolet naamasta.
        Kaikki työskentely kädet vaakatasossa tai vaakatason yläpuolella on hankalaa. Puristaminen eri esineistä esim. tiskiharja, kynällä kirjoitus, ruanlaitto jne. hankalaa. Autolla ja pyörällä ajaminen jne. Siivous,imurointi,pyyhkiminen jne.
        Jos vaan saatte apua jostain niin laittakaa tietoa. Itse olen 2-vuotta yrittänyt hakea apua, eikä tilanne ole miksikään muuttunut.
        Nyt jonotan sinne verisuonitutkimuksiin, mutta toivo on jo mennyt. Ei ole enää korkeita odotuksia. Tsemppiä teille.

        Mulle löytyi nyt apu. Siis oikea lääkäri joka oli perehtynyt asiaan.
        Ongelma on kaulan syvissä lihaksissa. Mun paranemiseni alkoi seuraavanlaisella jumpalla: Paina kämmenellä korvan yläpuolelta niin paljon kuin jaksat, mutta niin että pusket päällä vastaan. Pään tulee pysyä kokoajan suorassa, mitään liikettä ei saa tulla. Toista kolmesti Sama toiselta puolelta päätä.

        Sitten sama painaminen otsasta ensin vaikka oikealta puolelta oik. kädellä. ja sitten vasemmalta vas.kädellä. Edelleen, ei mitään liiketta ja kaularanka suorana!

        Toista vaikka kolme kertaa päivässä, pidä joskus välipäiviäkin.
        Munun tossini helpotti tällä jumpalla kahdessa viikossa. Kysy lisää fysioterapeutilta.


      • Kokemusta TOS:sta
        Ei parane kirjoitti:

        Hei
        Oireesi on ihan samanlaiset. Minulla on tosiaan ollut 2-vuotta TOS.
        Oikealla kädellä ei tehdä paljoa mitään. Käsi puutuu ja tikkuilee kyynärpäästä alaspäin.
        Krooniset kivut hartiassa, koko lapaluun alueella ja niska on erittäin paha. Alussa puutui myös puolet naamasta.
        Kaikki työskentely kädet vaakatasossa tai vaakatason yläpuolella on hankalaa. Puristaminen eri esineistä esim. tiskiharja, kynällä kirjoitus, ruanlaitto jne. hankalaa. Autolla ja pyörällä ajaminen jne. Siivous,imurointi,pyyhkiminen jne.
        Jos vaan saatte apua jostain niin laittakaa tietoa. Itse olen 2-vuotta yrittänyt hakea apua, eikä tilanne ole miksikään muuttunut.
        Nyt jonotan sinne verisuonitutkimuksiin, mutta toivo on jo mennyt. Ei ole enää korkeita odotuksia. Tsemppiä teille.

        LT, fysiatri Karl-August Lindgren johtava TOS-asiantuntija maassamme, käsittääkseni arvostettu maamme rajojen ulkopuolellakin. Vastaanotto Helsingin Ruskeasuolla Invalidisäätiön sairaalassa Ortonissa. Sieltä löytyy apu. Myös erittäin taitavat fysioterapeutit hoitotiimissä. Ainakaan oman sairaanhoitopiirimme alueella ei juurikaan tunneta koko TOS-oireyhtymää. Joillakin yksityisillä fysioterapeuteilla kyllä tietämystä, mutta Ortonista löytyy paras asiantuntemus.


      • Apuako saa?
        Kokemusta TOS:sta kirjoitti:

        LT, fysiatri Karl-August Lindgren johtava TOS-asiantuntija maassamme, käsittääkseni arvostettu maamme rajojen ulkopuolellakin. Vastaanotto Helsingin Ruskeasuolla Invalidisäätiön sairaalassa Ortonissa. Sieltä löytyy apu. Myös erittäin taitavat fysioterapeutit hoitotiimissä. Ainakaan oman sairaanhoitopiirimme alueella ei juurikaan tunneta koko TOS-oireyhtymää. Joillakin yksityisillä fysioterapeuteilla kyllä tietämystä, mutta Ortonista löytyy paras asiantuntemus.

        Moi "kokemusta TOS:sta"!

        Kertoisitko lisää mitä sinulle tehtiin? Mikä on olo nyt? Kaikki?!?

        Nimim. 8v apua etsinyt


      • Kokemusta TOS:sta
        Apuako saa? kirjoitti:

        Moi "kokemusta TOS:sta"!

        Kertoisitko lisää mitä sinulle tehtiin? Mikä on olo nyt? Kaikki?!?

        Nimim. 8v apua etsinyt

        Fysiatrin & OMT-terapeutti -> kliininen tutkimus: niska jumissa ja yläaukeaman toiminta häiriintynyt; vars. aiheuttaja lantion alueen nivellukko, joka avattiin (OMT-terap.). -> Voimisteluohj., joka vahvistaa yläaukeaman lihaksia. Seuranta ohjeita lisää ja tarkistuksia pariin otteeseen. Säännöll. voimisteluohj. noudattaminen auttoi muutamassa kuukaudessa. Nivelet voivat tosin luiskahtaa uudelleen lukkoon, mutta nyt tiedossa, mistä apua saa.


      • Kokemusta TOS:sta
        Apuako saa? kirjoitti:

        Moi "kokemusta TOS:sta"!

        Kertoisitko lisää mitä sinulle tehtiin? Mikä on olo nyt? Kaikki?!?

        Nimim. 8v apua etsinyt

        Tsekkaa myös tämän palstan "Minä olen saanut avun"-juttu -> yksinkertaisia ohjeita. Kirjastoista löytyy myös alan kirjallisuutta, jossa näitä TOS-jumppaohjeita. Fysioterapeutitkin varmaan voivat auttaa.


      • Apuako saa?
        Kokemusta TOS:sta kirjoitti:

        Tsekkaa myös tämän palstan "Minä olen saanut avun"-juttu -> yksinkertaisia ohjeita. Kirjastoista löytyy myös alan kirjallisuutta, jossa näitä TOS-jumppaohjeita. Fysioterapeutitkin varmaan voivat auttaa.

        ... kertoa tarkemmin omista kokemuksistasi? Esim. vertaisin vähän alkutilanteitamme, itse olen ollut jo 5v pois työelämästä TOS:in takia. Tuossa välissä oli parin vuoden parempi jakso, kiitos OMT:n ja juuri kuvailemiesi jumppaohjeiden. Kivut eivät kuitenkaan olleet koskaan kokonaan pois ja palasivat salamana takaisin heti kun yritin työhönpaluuta. Ergonomian ja työtahdin otin tarkkaan huomioon, mutta silti kivut palasivat todella pahoina takaisin kolmessa tunnissa(!).

        Ortoon olen jonottamassa, ja sieltä kertoivat aiemmin, että hoito perustuu lähinnä juuri jumppaan ja todellakin jos kaikki menee hyvin, niin voisi kuulema hoidon jälkeen jo mennä töihin. Peilaten tätä tuohon kokemaani, on usko vähän koetuksella...

        Sinä kävit Ortossa, millainen hoitojakso sinulla oli? Mitä siellä tehtiin?


      • Hyppynen
        Apuako saa? kirjoitti:

        ... kertoa tarkemmin omista kokemuksistasi? Esim. vertaisin vähän alkutilanteitamme, itse olen ollut jo 5v pois työelämästä TOS:in takia. Tuossa välissä oli parin vuoden parempi jakso, kiitos OMT:n ja juuri kuvailemiesi jumppaohjeiden. Kivut eivät kuitenkaan olleet koskaan kokonaan pois ja palasivat salamana takaisin heti kun yritin työhönpaluuta. Ergonomian ja työtahdin otin tarkkaan huomioon, mutta silti kivut palasivat todella pahoina takaisin kolmessa tunnissa(!).

        Ortoon olen jonottamassa, ja sieltä kertoivat aiemmin, että hoito perustuu lähinnä juuri jumppaan ja todellakin jos kaikki menee hyvin, niin voisi kuulema hoidon jälkeen jo mennä töihin. Peilaten tätä tuohon kokemaani, on usko vähän koetuksella...

        Sinä kävit Ortossa, millainen hoitojakso sinulla oli? Mitä siellä tehtiin?

        Minä olen käynyt Ortonissa 2x (ensin 1päivä ja sitten 3 päivää)ja en voi kehua sanallakaan, paitsi toimintaterapiaa. Ei häävisti kukaan vaivautunut tutkimaan ei lääkäri eikä OMT-terapeuttikaan. Sain jumppaohjeet, ja sanoin et onhan tässä jumppaa kokeiltu ennenkin. Mutta heidän ohjeilla paranee! No aloitin jumpan varovasti ja kamala pää niskakipu. Ohjelmaa kevennettiin edelleen...eikä auta yhtään, olo vain paheni, paheni...nyt en ole jumpannut. Soitan sinne ensi viikolla. Kädet puutuu koko ajan, ovat kuin jonkun toisen kädet, sitten tulee autonomisen hermoston oireet viel eli pahoinvointia, huimausta, ripulia, voimakas syke jne. Olen manannut Ortonin aika monesti jo sinne missä pippuri kasvaa! Minulla vaiva ollut erittäin paha yli4v ja ei mitää toivettakaan et voisi töitä tehdä saatikka esim. kotiaan siivota, autolla voi ajaa max 5km jne jne. Ja olen kokeillut monet hierojat, kuntohoitajat, naprapaatit, osteopaatit jne jne


      • Sabenalle
        Ei parane kirjoitti:

        Hei
        Oireesi on ihan samanlaiset. Minulla on tosiaan ollut 2-vuotta TOS.
        Oikealla kädellä ei tehdä paljoa mitään. Käsi puutuu ja tikkuilee kyynärpäästä alaspäin.
        Krooniset kivut hartiassa, koko lapaluun alueella ja niska on erittäin paha. Alussa puutui myös puolet naamasta.
        Kaikki työskentely kädet vaakatasossa tai vaakatason yläpuolella on hankalaa. Puristaminen eri esineistä esim. tiskiharja, kynällä kirjoitus, ruanlaitto jne. hankalaa. Autolla ja pyörällä ajaminen jne. Siivous,imurointi,pyyhkiminen jne.
        Jos vaan saatte apua jostain niin laittakaa tietoa. Itse olen 2-vuotta yrittänyt hakea apua, eikä tilanne ole miksikään muuttunut.
        Nyt jonotan sinne verisuonitutkimuksiin, mutta toivo on jo mennyt. Ei ole enää korkeita odotuksia. Tsemppiä teille.

        Mee tapaamaan lääkäri Arne Varaa Munkkivuoren Dekstraan, on ortopedi ja kirurgi. Totesi mulla just ton tos-syndroomaan jossa solisluun alla oikealla kova patti ja meen heti magneettikuvaan. Joudutaan todennäköisesti leikkaamaan.

        Oireita jatkunut kauan, päänsärky oikealla puolella, kasvojen puutuminen oikealla, kipua oikean silmän takana, oikea käsi kipeä/puutunut ja voimaton, kauhea väsymys, huimaus jne jne...


      • Vanha vaiva

        Vuosi sitten aloin "pahemmin" oireilla, käsi, niska,lavanseurun säryillä,myös poskessa oireita.
        Oireet pahimpia levossa.
        Nyt vasta otin asiaksi mennä lääkäriin ja kerroin näistä oudoista oireista. Hän laittoi minut tutkimukssiin, samalla kertoi TOS- nimisestä sairaudesta ja mistä se johtuu. Eli nyt odottelen tutkimusten tuloksia ja sitten sovitaan jatkosta. Olin todella helpottunut ettei vika ole ainakaan korvien välissä.


      • vähitellen paraneva
        Vanha vaiva kirjoitti:

        Vuosi sitten aloin "pahemmin" oireilla, käsi, niska,lavanseurun säryillä,myös poskessa oireita.
        Oireet pahimpia levossa.
        Nyt vasta otin asiaksi mennä lääkäriin ja kerroin näistä oudoista oireista. Hän laittoi minut tutkimukssiin, samalla kertoi TOS- nimisestä sairaudesta ja mistä se johtuu. Eli nyt odottelen tutkimusten tuloksia ja sitten sovitaan jatkosta. Olin todella helpottunut ettei vika ole ainakaan korvien välissä.

        minulla alkoivat oireet noin viisi vuotta sitten, vähitellen käsistä hävisi voima kokonaan, maitopurkkia ei saanut kannettua, kauppojen ovien avaaminen oli vaikeaa jne. Tuo oli todella rankkaa aikaa, tulevaisuus näytti aika synkältä.

        Kävin monella eri expertillä, mutta mitään järkevää diagnoosia tai tepsivää hoitoa ei meinannut löytyä. Olin lopulta pari kuukautta sairaslomalla ja lopulta se diagnoosikin löytyi. Lepo aika tiivis fyysinen terapia saivat käänteen aikaiseksi ja pääsin vähitellen takaisin töihin. Onneksi työterveyshuoltoni tunnisti ongelman lopulta ja hoiti myös tuon kuntoutuksen. Rahaa ehti kyllä mennä useampi tonni ennen tuota yksityislääkäreille, fysioterapiaan jne.

        Isoimmat oireet ovat jo takana, mutten vieläkään voi luottaa siihen että voisin rasittaa käsiäni kuten ennen. Harrastukset ovat vaihtuneet käsiä rasittamattomiin, mutta olen muuten saanut elämäni melko normaaleihin uomiin.

        tsemppiä!


      • olla pikkasen
        Ei parane kirjoitti:

        Hei
        Oireesi on ihan samanlaiset. Minulla on tosiaan ollut 2-vuotta TOS.
        Oikealla kädellä ei tehdä paljoa mitään. Käsi puutuu ja tikkuilee kyynärpäästä alaspäin.
        Krooniset kivut hartiassa, koko lapaluun alueella ja niska on erittäin paha. Alussa puutui myös puolet naamasta.
        Kaikki työskentely kädet vaakatasossa tai vaakatason yläpuolella on hankalaa. Puristaminen eri esineistä esim. tiskiharja, kynällä kirjoitus, ruanlaitto jne. hankalaa. Autolla ja pyörällä ajaminen jne. Siivous,imurointi,pyyhkiminen jne.
        Jos vaan saatte apua jostain niin laittakaa tietoa. Itse olen 2-vuotta yrittänyt hakea apua, eikä tilanne ole miksikään muuttunut.
        Nyt jonotan sinne verisuonitutkimuksiin, mutta toivo on jo mennyt. Ei ole enää korkeita odotuksia. Tsemppiä teille.

        diagnostiikka pielessä, sanon vaan.

        tuo vaiva sopii aivan muuhun kuin tos juttuun.

        sellainenkin vaiva kuin jännitysniska on jo lähempänä totuutta kun kerrot että "Oikealla kädellä ei tehdä paljoa mitään. Käsi puutuu ja tikkuilee kyynärpäästä alaspäin.
        Krooniset kivut hartiassa, koko lapaluun alueella ja niska on erittäin paha. Alussa puutui myös puolet naamasta."

        tosin taitaa olla vielä paljon muutakin.

        neurologille tai neurokirurgille kannattaa mennä tilannetta arvioittamaan


      • mistä puhuu:
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Mulle löytyi nyt apu. Siis oikea lääkäri joka oli perehtynyt asiaan.
        Ongelma on kaulan syvissä lihaksissa. Mun paranemiseni alkoi seuraavanlaisella jumpalla: Paina kämmenellä korvan yläpuolelta niin paljon kuin jaksat, mutta niin että pusket päällä vastaan. Pään tulee pysyä kokoajan suorassa, mitään liikettä ei saa tulla. Toista kolmesti Sama toiselta puolelta päätä.

        Sitten sama painaminen otsasta ensin vaikka oikealta puolelta oik. kädellä. ja sitten vasemmalta vas.kädellä. Edelleen, ei mitään liiketta ja kaularanka suorana!

        Toista vaikka kolme kertaa päivässä, pidä joskus välipäiviäkin.
        Munun tossini helpotti tällä jumpalla kahdessa viikossa. Kysy lisää fysioterapeutilta.

        kun sanoo että "Mulle löytyi nyt apu. Siis oikea lääkäri joka oli perehtynyt asiaan.
        Ongelma on kaulan syvissä lihaksissa. Mun paranemiseni alkoi seuraavanlaisella jumpalla: Paina kämmenellä korvan yläpuolelta niin paljon kuin jaksat, mutta niin että pusket päällä vastaan. Pään tulee pysyä kokoajan suorassa, mitään liikettä ei saa tulla. Toista kolmesti Sama toiselta puolelta päätä.

        Sitten sama painaminen otsasta ensin vaikka oikealta puolelta oik. kädellä. ja sitten vasemmalta vas.kädellä. Edelleen, ei mitään liiketta ja kaularanka suorana!

        Toista vaikka kolme kertaa päivässä, pidä joskus välipäiviäkin.
        Munun tossini helpotti tällä jumpalla kahdessa viikossa. Kysy lisää fysioterapeutilta."

        tää auttaa oikeaan TOS :iin silloin kun on siitä todellä kyse.

        muihin vaivoihin ei sitten autakaan.


      • tulee mieleen
        Hyppynen kirjoitti:

        Minä olen käynyt Ortonissa 2x (ensin 1päivä ja sitten 3 päivää)ja en voi kehua sanallakaan, paitsi toimintaterapiaa. Ei häävisti kukaan vaivautunut tutkimaan ei lääkäri eikä OMT-terapeuttikaan. Sain jumppaohjeet, ja sanoin et onhan tässä jumppaa kokeiltu ennenkin. Mutta heidän ohjeilla paranee! No aloitin jumpan varovasti ja kamala pää niskakipu. Ohjelmaa kevennettiin edelleen...eikä auta yhtään, olo vain paheni, paheni...nyt en ole jumpannut. Soitan sinne ensi viikolla. Kädet puutuu koko ajan, ovat kuin jonkun toisen kädet, sitten tulee autonomisen hermoston oireet viel eli pahoinvointia, huimausta, ripulia, voimakas syke jne. Olen manannut Ortonin aika monesti jo sinne missä pippuri kasvaa! Minulla vaiva ollut erittäin paha yli4v ja ei mitää toivettakaan et voisi töitä tehdä saatikka esim. kotiaan siivota, autolla voi ajaa max 5km jne jne. Ja olen kokeillut monet hierojat, kuntohoitajat, naprapaatit, osteopaatit jne jne

        kun kerrot että: "Minä olen käynyt Ortonissa 2x (ensin 1päivä ja sitten 3 päivää)ja en voi kehua sanallakaan, paitsi toimintaterapiaa. Ei häävisti kukaan vaivautunut tutkimaan ei lääkäri eikä OMT-terapeuttikaan. Sain jumppaohjeet, ja sanoin et onhan tässä jumppaa kokeiltu ennenkin. Mutta heidän ohjeilla paranee! No aloitin jumpan varovasti ja kamala pää niskakipu. Ohjelmaa kevennettiin edelleen...eikä auta yhtään, olo vain paheni, paheni...nyt en ole jumpannut. Soitan sinne ensi viikolla. Kädet puutuu koko ajan, ovat kuin jonkun toisen kädet, sitten tulee autonomisen hermoston oireet viel eli pahoinvointia, huimausta, ripulia, voimakas syke jne. Olen manannut Ortonin aika monesti jo sinne missä pippuri kasvaa! Minulla vaiva ollut erittäin paha yli4v ja ei mitää toivettakaan et voisi töitä tehdä saatikka esim. kotiaan siivota, autolla voi ajaa max 5km jne jne. Ja olen kokeillut monet hierojat, kuntohoitajat, naprapaatit, osteopaatit jne jne"

        tilanteesi on tällainen , niin ensin pitäisi selvittää perusteellisesti mitä sulla on vikana, ja tällaiseen selvitykseen nykyaikana kuuluu kaularangan magneettikuvaus vaikka se onkin kallis.

        kuvaus kannattaa tehdä jos näihin vaivoihin perehtynyt lääkäri toteaa vielä joitakin lisäsyitä ja tarpeita mri kuvaukselle.


      • elämä on!
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Mulle löytyi nyt apu. Siis oikea lääkäri joka oli perehtynyt asiaan.
        Ongelma on kaulan syvissä lihaksissa. Mun paranemiseni alkoi seuraavanlaisella jumpalla: Paina kämmenellä korvan yläpuolelta niin paljon kuin jaksat, mutta niin että pusket päällä vastaan. Pään tulee pysyä kokoajan suorassa, mitään liikettä ei saa tulla. Toista kolmesti Sama toiselta puolelta päätä.

        Sitten sama painaminen otsasta ensin vaikka oikealta puolelta oik. kädellä. ja sitten vasemmalta vas.kädellä. Edelleen, ei mitään liiketta ja kaularanka suorana!

        Toista vaikka kolme kertaa päivässä, pidä joskus välipäiviäkin.
        Munun tossini helpotti tällä jumpalla kahdessa viikossa. Kysy lisää fysioterapeutilta.

        Valitettavasti nämä liikkeetkään ei auta!
        joskus tilanne on parempi joskus huonompi!
        olet tehnyt säännöllisesti näitä ohjeita. samat ohjeet tulee jo joka paikasta!


      • valitettavasti!
        mistä puhuu: kirjoitti:

        kun sanoo että "Mulle löytyi nyt apu. Siis oikea lääkäri joka oli perehtynyt asiaan.
        Ongelma on kaulan syvissä lihaksissa. Mun paranemiseni alkoi seuraavanlaisella jumpalla: Paina kämmenellä korvan yläpuolelta niin paljon kuin jaksat, mutta niin että pusket päällä vastaan. Pään tulee pysyä kokoajan suorassa, mitään liikettä ei saa tulla. Toista kolmesti Sama toiselta puolelta päätä.

        Sitten sama painaminen otsasta ensin vaikka oikealta puolelta oik. kädellä. ja sitten vasemmalta vas.kädellä. Edelleen, ei mitään liiketta ja kaularanka suorana!

        Toista vaikka kolme kertaa päivässä, pidä joskus välipäiviäkin.
        Munun tossini helpotti tällä jumpalla kahdessa viikossa. Kysy lisää fysioterapeutilta."

        tää auttaa oikeaan TOS :iin silloin kun on siitä todellä kyse.

        muihin vaivoihin ei sitten autakaan.

        ei nämä paranna! mutta auttaa ! aina bvälillä!


      • Anonyymi
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Mulle löytyi nyt apu. Siis oikea lääkäri joka oli perehtynyt asiaan.
        Ongelma on kaulan syvissä lihaksissa. Mun paranemiseni alkoi seuraavanlaisella jumpalla: Paina kämmenellä korvan yläpuolelta niin paljon kuin jaksat, mutta niin että pusket päällä vastaan. Pään tulee pysyä kokoajan suorassa, mitään liikettä ei saa tulla. Toista kolmesti Sama toiselta puolelta päätä.

        Sitten sama painaminen otsasta ensin vaikka oikealta puolelta oik. kädellä. ja sitten vasemmalta vas.kädellä. Edelleen, ei mitään liiketta ja kaularanka suorana!

        Toista vaikka kolme kertaa päivässä, pidä joskus välipäiviäkin.
        Munun tossini helpotti tällä jumpalla kahdessa viikossa. Kysy lisää fysioterapeutilta.

        Auttaa hetkeksi .tätä tehty jo kymmenisen vuotta


      • Anonyymi
        ilman TOSiakin kirjoitti:

        monilla ihmisillä ilmenee vastaavia oireita lievinä ajoittain. Yläselän ja kaulan lihasten kireyksistä johtuen.

        Eikä luultavasti mikään pulla-mössö-hieroja auta vaan kunnon.

        Minulla ei hieronta auta kuin hetkeksi


      • Anonyymi
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Mulle löytyi nyt apu. Siis oikea lääkäri joka oli perehtynyt asiaan.
        Ongelma on kaulan syvissä lihaksissa. Mun paranemiseni alkoi seuraavanlaisella jumpalla: Paina kämmenellä korvan yläpuolelta niin paljon kuin jaksat, mutta niin että pusket päällä vastaan. Pään tulee pysyä kokoajan suorassa, mitään liikettä ei saa tulla. Toista kolmesti Sama toiselta puolelta päätä.

        Sitten sama painaminen otsasta ensin vaikka oikealta puolelta oik. kädellä. ja sitten vasemmalta vas.kädellä. Edelleen, ei mitään liiketta ja kaularanka suorana!

        Toista vaikka kolme kertaa päivässä, pidä joskus välipäiviäkin.
        Munun tossini helpotti tällä jumpalla kahdessa viikossa. Kysy lisää fysioterapeutilta.

        Ei tämä poista kuin hetkellisesti oiretta
        Näillä ei ole todellista apua sairauteen


      • Anonyymi
        Kokemusta TOS:sta kirjoitti:

        Fysiatrin & OMT-terapeutti -> kliininen tutkimus: niska jumissa ja yläaukeaman toiminta häiriintynyt; vars. aiheuttaja lantion alueen nivellukko, joka avattiin (OMT-terap.). -> Voimisteluohj., joka vahvistaa yläaukeaman lihaksia. Seuranta ohjeita lisää ja tarkistuksia pariin otteeseen. Säännöll. voimisteluohj. noudattaminen auttoi muutamassa kuukaudessa. Nivelet voivat tosin luiskahtaa uudelleen lukkoon, mutta nyt tiedossa, mistä apua saa.

        Näitä harjoituksia tehtiin pitkään . Mutta vaikutusta ei ole
        Ei nämä sitä paranna , ohjeet on muuten ihan tuolla Sydän kirurgiassa samat sekä Fysiatrilla


      • Anonyymi
        Apuako saa? kirjoitti:

        ... kertoa tarkemmin omista kokemuksistasi? Esim. vertaisin vähän alkutilanteitamme, itse olen ollut jo 5v pois työelämästä TOS:in takia. Tuossa välissä oli parin vuoden parempi jakso, kiitos OMT:n ja juuri kuvailemiesi jumppaohjeiden. Kivut eivät kuitenkaan olleet koskaan kokonaan pois ja palasivat salamana takaisin heti kun yritin työhönpaluuta. Ergonomian ja työtahdin otin tarkkaan huomioon, mutta silti kivut palasivat todella pahoina takaisin kolmessa tunnissa(!).

        Ortoon olen jonottamassa, ja sieltä kertoivat aiemmin, että hoito perustuu lähinnä juuri jumppaan ja todellakin jos kaikki menee hyvin, niin voisi kuulema hoidon jälkeen jo mennä töihin. Peilaten tätä tuohon kokemaani, on usko vähän koetuksella...

        Sinä kävit Ortossa, millainen hoitojakso sinulla oli? Mitä siellä tehtiin?

        Mä tehnyt näitä jumppia jo viisi vuotta
        Mutta työhön paluu on mahdotonta


      • Anonyymi
        Sabenalle kirjoitti:

        Mee tapaamaan lääkäri Arne Varaa Munkkivuoren Dekstraan, on ortopedi ja kirurgi. Totesi mulla just ton tos-syndroomaan jossa solisluun alla oikealla kova patti ja meen heti magneettikuvaan. Joudutaan todennäköisesti leikkaamaan.

        Oireita jatkunut kauan, päänsärky oikealla puolella, kasvojen puutuminen oikealla, kipua oikean silmän takana, oikea käsi kipeä/puutunut ja voimaton, kauhea väsymys, huimaus jne jne...

        Tuonleikkaus olisi unelma , mutta valitettavasti kun se ei kaikille tule onnistumaan eikä voida tehdä
        Jos Tos on ollut jo pitkään niin
        Siittä ei ole hyötyä


      • Anonyymi
        mistä puhuu: kirjoitti:

        kun sanoo että "Mulle löytyi nyt apu. Siis oikea lääkäri joka oli perehtynyt asiaan.
        Ongelma on kaulan syvissä lihaksissa. Mun paranemiseni alkoi seuraavanlaisella jumpalla: Paina kämmenellä korvan yläpuolelta niin paljon kuin jaksat, mutta niin että pusket päällä vastaan. Pään tulee pysyä kokoajan suorassa, mitään liikettä ei saa tulla. Toista kolmesti Sama toiselta puolelta päätä.

        Sitten sama painaminen otsasta ensin vaikka oikealta puolelta oik. kädellä. ja sitten vasemmalta vas.kädellä. Edelleen, ei mitään liiketta ja kaularanka suorana!

        Toista vaikka kolme kertaa päivässä, pidä joskus välipäiviäkin.
        Munun tossini helpotti tällä jumpalla kahdessa viikossa. Kysy lisää fysioterapeutilta."

        tää auttaa oikeaan TOS :iin silloin kun on siitä todellä kyse.

        muihin vaivoihin ei sitten autakaan.

        Eikänpitkälle tuohonkaan . Rinta puristukset on niin voimakkaat . Kuin sydärin saisi .
        Nuo on sellaisia perus jumppia , tosipaikan tullen ei mitään apua , tietysti on siittäkin kiinni kuinka kauan sairaus on jo ollut


    • piitu

      Onko teillä kyseessä hermojen vai verisuonten ahtauma.?

      Itselläni olkapäässä laskimon ahtauma. Mikä aiheuttaa käden sinisyyttä, voimattomuutta, turvotusta ym ongelmia.
      Varmaa diagnoosia ei ole vielä tullut, vaan pääsen verisuonipolille ensi viikolla.

      Miten olette saaneet diagnoosin?

      • Uusi juttu

        Tk lääkäri teki alustavat tutkimukset ja testit, hän epäili hermojen ahtaumaa. Selitti asian kirjasta kuvia näyttämällä, asiassa edetään, ensin fysikaalinen ja jos se ei auta sitten verisuonipolille jne. Olen itse hakenut netistä tietoa kun en ole ennen edes kuullut tämmöisestä sairaudesta. Sekin helpottaa että oireille alkaa löytyä syy, epäilin jo että se on korvien välissä. Paikkakunnalla missä asun on ihana lääkäri, ei tee "liukuhihna työtä".


      • Anonyymi
        Uusi juttu kirjoitti:

        Tk lääkäri teki alustavat tutkimukset ja testit, hän epäili hermojen ahtaumaa. Selitti asian kirjasta kuvia näyttämällä, asiassa edetään, ensin fysikaalinen ja jos se ei auta sitten verisuonipolille jne. Olen itse hakenut netistä tietoa kun en ole ennen edes kuullut tämmöisestä sairaudesta. Sekin helpottaa että oireille alkaa löytyä syy, epäilin jo että se on korvien välissä. Paikkakunnalla missä asun on ihana lääkäri, ei tee "liukuhihna työtä".

        Eiköhän oireet ole niin pahat ettei tarvitse edes miettiä onko viks korvien välissä . Sydängirurgia kaikista paras hoitamaan tätä sekä tutkimaan


    • Hieroja

      Useampia tos-asiakkaita olen hoitanut pelkästään hieromalla ja käymällä läpi selkärangan sekä olka- ja kyynärnivelen.

      Oireet ovat lievittyneet paljon parilla käsittelyllä, hävinneet asiakkaan omatoimisen kuntouttamisen ohella n. 5 kerralla.

      Kannattaa kokeilla ensin hyvää hierojaa ja jäsenkorjaajaa. Fysikaalista ei maksa vaivaa kokeilla.

    • vaikuttelet

      olis mukava tietää vähän niinku nyt sanotaan että missäpäin sinä vaikuttelet(paikkakunta)

      • vaivaa, siinä riski myös

        eli lievitystä voi tulla mutta vaiva voi myös pahentua!!


      • hoidettu
        vaivaa, siinä riski myös kirjoitti:

        eli lievitystä voi tulla mutta vaiva voi myös pahentua!!

        Jos lihakset on liian kireenä, ei niitä saa hieroa. Ne tulehtuu. Joskus on näin ja silloin hierotun potilaan kipu vain pahenee hieronnalla... Tällöin se ylikiristynean lihaksen kireyden syy pitäisi ensin korjata.

        Muutenhan hieronta tekee aina hyvää!


    • krooniset kivut

      Moi

      Olen sairastanut 2-vuotta tossia, hypännyt useissa lääkäreissä, käynyt kolmet 15-kerran fysikaaliset hoidot ja tehnyt omatoimiset jumpat säännöllisesti.
      Sairaslomalla olen vähän väliä, kestän korkeintaan 3 - 5 viikkoa työtä ja taas kivut ovat sietämättömät. Työni on päätetyöskentelyä. Nyt jonotan verisuonitutkimuksiin. Fysiatri ei antanut paljon toivoa.
      Olen jo toivoni menettänyt, krooniset kivut, ei voi paljoa tehdä kädellä. Päätetyöskentely on myrkkyä.
      Tsemppiä. Kirjoittele jatkossakin miten menee ja läytyykö apuja.

      • hoidettu

        Mulla oli TOS muutamia vuosia... ekat oireet jo 10 vuotta sitten. Naprapaatilta sain aina tilapäistä apua. Kävin 20-30 kertaa. Kävin myös akupunktiossa n. 20 kertaa, hierojalla n. 20-30 kertaa, jne... tilapäistä apua sai usein.

        Kunnes sitten pysyvä apu vihdoin löytyi viime kesänä...


      • PASKA!
        hoidettu kirjoitti:

        Mulla oli TOS muutamia vuosia... ekat oireet jo 10 vuotta sitten. Naprapaatilta sain aina tilapäistä apua. Kävin 20-30 kertaa. Kävin myös akupunktiossa n. 20 kertaa, hierojalla n. 20-30 kertaa, jne... tilapäistä apua sai usein.

        Kunnes sitten pysyvä apu vihdoin löytyi viime kesänä...

        Alkuperäiselle kysyjälle voin kertoa, että jos et vielä tiedä: hoidetulla on yksi ja sama "hoito" KAIKKEEN MAHDOLLISEEN.

        Hoidetulla on ollut pahoja luulosairauksia jotka parani minuutissa kun si-nivel laitetaan paikalleen.

        Täällä onneksi monet ja monella palstalla boikotoidaan moista ääliötä.

        Joten luota mielummin muiden kertomuksiin.
        (Heidän ei tarvitse mainostaa erästä toista fanaatikkoa.)


      • hoidettu
        PASKA! kirjoitti:

        Alkuperäiselle kysyjälle voin kertoa, että jos et vielä tiedä: hoidetulla on yksi ja sama "hoito" KAIKKEEN MAHDOLLISEEN.

        Hoidetulla on ollut pahoja luulosairauksia jotka parani minuutissa kun si-nivel laitetaan paikalleen.

        Täällä onneksi monet ja monella palstalla boikotoidaan moista ääliötä.

        Joten luota mielummin muiden kertomuksiin.
        (Heidän ei tarvitse mainostaa erästä toista fanaatikkoa.)

        Onhan mulla diagnoosista mustaa valkoisella. Ja kohta se diagnoosi on myös lääketieteen alan lehdessä...


      • Jos
        PASKA! kirjoitti:

        Alkuperäiselle kysyjälle voin kertoa, että jos et vielä tiedä: hoidetulla on yksi ja sama "hoito" KAIKKEEN MAHDOLLISEEN.

        Hoidetulla on ollut pahoja luulosairauksia jotka parani minuutissa kun si-nivel laitetaan paikalleen.

        Täällä onneksi monet ja monella palstalla boikotoidaan moista ääliötä.

        Joten luota mielummin muiden kertomuksiin.
        (Heidän ei tarvitse mainostaa erästä toista fanaatikkoa.)

        sinulla ei ole mitään viisaampaa sanottavaa, niin tekisit viisaan ratkaisun, ja olisit sitten vaikka boikotissa!


      • olikin
        Jos kirjoitti:

        sinulla ei ole mitään viisaampaa sanottavaa, niin tekisit viisaan ratkaisun, ja olisit sitten vaikka boikotissa!

        ap;lle paljon apua.
        Ei SULLA mitään järkevämpää löytyisi?


      • salakieltä
        olikin kirjoitti:

        ap;lle paljon apua.
        Ei SULLA mitään järkevämpää löytyisi?

        Pakko kysyä, kun en ymmärrä tän palstan etikettiä.
        Mikä ihmeen "ap" tähän kuvioon tuli mukaan, mikä tämä viittaus on?
        Ja tuollahan sitten näkyy AP ilmoittautuva itse...

        No ei liity sairauteen, mutta ...


      • sitä henkilöä
        salakieltä kirjoitti:

        Pakko kysyä, kun en ymmärrä tän palstan etikettiä.
        Mikä ihmeen "ap" tähän kuvioon tuli mukaan, mikä tämä viittaus on?
        Ja tuollahan sitten näkyy AP ilmoittautuva itse...

        No ei liity sairauteen, mutta ...

        joka on ketjun aloittanut. Elikkäs ap= alkuperäinen (aloittaja)


    • pitkästä aikaa.

      Mulla on ongelma hermopuolella. Ikävää kuulla että vaiva voi kestää kuukausia taikka vuosia.
      Mulla on oma jumppa auttanut nyt tosi paljon, mutta ilman särkylääkeittä en pysty olemaan.
      En ainakaan vielä uskalla mennä millekään niksauttajalle, kun apua jumpasta on ollut.
      Saa nyt nähdä kuinka tässä käy. Vappuun asti mulla on nyt saikkua. Lääkäri oli toiveikas, mutta niinhän hänen kuuluu tietysti ollakin.
      Hirvittää vaan että invalisoituuko tästä vuosikausiksi, mutta yritän pitää positiivisen mielen yllä. Aina ei onnistu, mutta onneksi mies potkii ylös sängystä ja jumppaamaan. Ja aina jaksaa rohkaista!

      Se minua ilahduttaa etten enää tarvitse Diapamia, sen ehti eräs toinen lääkäri määrätä lihaksia rentouttamaan. Mutta inhottava olla "pilvessä".

      Kiitän kaikkia vastaajia, lisääkin saa laittaa jos jollain on lisää kokemuksia!

      • lisää

        Seinäjoella asustelen.

        Oireita on on lähinnä vasemmassa kädessä. Pahat kipupisteetovat hauislihaksessa, kyynärpään molemminpuolin ja kainalossa useita kipupisteitä.
        Niskan kireys tietysti aiheuttaa lisäkipuja, mutta niihin on tullut jumpan myötä helpotusta. Lihakset tuntuvat selkeästi pehmeämmiltä kuin aikaisemmin, mutta tiukkaa on!


      • saavan
        lisää kirjoitti:

        Seinäjoella asustelen.

        Oireita on on lähinnä vasemmassa kädessä. Pahat kipupisteetovat hauislihaksessa, kyynärpään molemminpuolin ja kainalossa useita kipupisteitä.
        Niskan kireys tietysti aiheuttaa lisäkipuja, mutta niihin on tullut jumpan myötä helpotusta. Lihakset tuntuvat selkeästi pehmeämmiltä kuin aikaisemmin, mutta tiukkaa on!

        millään kaikkea kirjoitettua kerralla!
        Vasen käsivarsi on välillä puutunut ka varsinkin kämmen tikkuttelee vähän väliä, varsinkin öisin.

        Ap


    • taas....

      sain sitten kuin märästä rätistä kasvoille.
      Olen jumpannut ahkerasti ja pärjännut ilman särkylääkkeitä jo useita päiviä. Tarkoitus oli mennä vapulta töihin.
      Turha luulo. Työnantaja ei ollut antanut saikun jälkeen viikkoon yhtään työvuoroa ja sen jälkeen laittanut kesälomalle. Sen kokonaiset 10 päivää mitä olin ehtinyt tienata.
      Kyse ei ole siitä etteikö loma olisi ollut mahdollinen vaikka kesäkuussa, koska kesätyöntekijöitä on otettu jo yli oikean tarpeen. Se on vain päättänyt että minä en enää kelpaa.
      Työkyvynarviointiin pitää mennä ja ilmeisesti sillä yrittää vähentää minulta tunteja. Kiva homma.
      En tiedä olenko nyt loukkaantunut tyhjästä, mutta siltä minusta nyt tuntuu. Ensin kärsii kovia kipuja viikkokaupalla, kuntouttaa itseään hanpaat irvessä ja lopputulos. En kelpaa.

      Vaikka niinhän se on raha ratkaisee.

    • outlet syndrome

      Mulla on kyseinen sairaus ja voin siitä nyt väh. 6 v kärsineenä sanoa, että vielä mikään ei ole auttanut ja elämä on oikeasti aika helvettiä.

      Sitten voin sanoa, että TOS potilaita auta mikään hierominen vaan nimenomaan pahentaa oireita. Ainut apu tai edes helpotus voi olla KUNNON omt-fysioterapia ja kaikki eivät osaa TOS potilaita auttaa edes.

      Googlen avulla löytyy tietoa hieman ja myös sanalla Thoracic outlet syndrome. Toivottavasti alkuperäinen kirjoittaja olet saanut jo apua asiaasi.

      Pahimmat invalidisoivat TOS potilaat voidaan jopa leikata ja joillain onkin ylimääräinen pikku kaulaluu tai onko se nyt ylimääräinen pieni kylkiluu. TOS on erilainen hermojen/verisuonten tai valtimoiden puristustila ja voi todella invalisoida ihmisen ja aiheuttaa sitä kautta pahaakin masennusta.

      Oireita muunmuassa

      kylkikipu
      kaulakipu
      kasvokipu
      kainalokipu
      käsikipu
      lapakipu

      et voi kunnolla föönäta tukkaa, pestä sitä, ajaa autolla, ajaa pyörällä, kantaa kauppakassia, kantaa mitään, vaakatasossa käden pitäminen tuottaa kipua. pyykkien ripustaminen ei onnistu, verhojen laitto jne kaikki missä kättä joutuu nostaa yli vaakatason ta ihan edes vähäsen nostaa

      itse olen ollut jo 2 v töistä pois ja tulevaisuus ei näytä kovin valoisalle. Mitä aiemmin TOS todetaan niin sen parempi. Valitettavasti vaan moni lääkäri ei oireiden moninaisuuden takia tunnista sairautta ja potilas leimataan luulosairaaksi, minulla kävi juuri näin ennenkuin diagnoosi vihdoin 6 vuoden jälkeen löytyi!

      • Siina32

        mulla on itsellä myös todettu tos viime keväänä. Paskamainen vaiva. Tällä hetkellä kaikki muuten suht ok, mutta kylkikipu vaivaa. Keväällä puutui oik. käsi kasvot. Kaulalla repivää kipua. Järkkyä. Ainoa hoito mielestäni mun vaivoihin on liikunta. Punttijumppaa, lihasten vahvistus. Mun tapauksessa ei ainakaan mistään hierojista eikä poppaskonsteita ole ollut apua. kaikki on koitettu. Joten kaikki vaan innolla liikkumaan!!! Hyvää syksyä.


      • CC rider

        Minullakin se diagnosoitiin viimeviikolla. Olen kärsinyt siitä 4 vuotta ja syytä on haettu mm. reumasta. Nyt olen sairauslomalla ainakin seuraaviin tutkimuksiin saakka.
        Olen 40-vuotias mies ja luulisin, ettei tämän ikäistä päästetä helposti pois työelämästä. Minkälaisia kokemuksia teillä on työkyvyttömyyseläkkeen hakemisesta tos:n perusteella?


    • sisar :)

      Hei!

      Sisarellani on tämä oireyhtymä ja oireet ovat kestäneet puolitoista vuotta, josta suurin osa sairaslomalla sekä tenniskyynärpää-vaivaa. Että kyllä se parantuminen kestää pitkään ja kauan!

      • Puutuneet sormet

        Liityykö sisaresi tenniskyynärpää vaiva myös TOSsiin ? Minulla Tos vasemman käden, olkapään ja lavan alapuolen vaiva, tenniskyynärpää oikean käden vaiva ja näitä pidetään erillisinä vaivoina. Kuvattu ja ultrattu on. Fysioterapeutti antoi jumppaohjeita, olen noudattanut, olen käynyt myös ohjatussa vesijumpassa.
        Helpotusta olen saanut, mutta enemmän kun rasittaa on vaivaakin enemmän.
        Olen seurannut keskusteluja TOSsista, ihmisten vaivat todella erilaisia.
        Itsestäkin tuntuu että oireet vaihtelee paikkaa. Kevättä kaikille,


    • Sitkeä sissi

      Minulla on ollut Tos vuodesta 90.Todella ikävä vaiva. Olen oppinut jotenkin pärjäämään, kun vältän nosteluita ym. minkä olen kantapään kautta oppinut huonoksi. Nyt poden parhaillaan pahennustilannetta. 2 vko sairaslomalla, eikä antautumisesta tietoakaan. Siihen ei auta kun lepo ja jääpussi.Hyvä ohje oli mainittu tuo kädellä otsasta painaminen ja siihen varovasti päällä vastaaminen. VAROVASTI!!!!!! kaikki pienetkin liian kovat liikkeet saattavat pahentaa tiannetta. Kipulääkkeet paikallaan säännöllisesti tietyn ajan ja itse Sirdalud-lääkkeestä lievitystä saanut. Hieronta ei sovi myöskään minulle.Aikoinani naprapaattia kokeillut ja nyt sitten niskassa yliliikkuvia nikamia, että pitäkää mielessä.Kyllä se vielä helpottaa, älä lähde kaikkia maailman ohjeita noudattamaan, itse opin että rauhoittuminen kannattaa.

      • iltalukemiseksi

        Kattavaa ajattelemisen aihetta kipujen kanssa kieriskelevälle tossilaiselle vuonna 2007!Jatketaan samaan tahtiin. Hierojalle en kyllä mene. Onneksi on olkapääkuntoutukseen erikoistunut jumppari jolle olkapääkirurgi ohjasi.


      • iltalukemiseksi kirjoitti:

        Kattavaa ajattelemisen aihetta kipujen kanssa kieriskelevälle tossilaiselle vuonna 2007!Jatketaan samaan tahtiin. Hierojalle en kyllä mene. Onneksi on olkapääkuntoutukseen erikoistunut jumppari jolle olkapääkirurgi ohjasi.

        Hei kaikille samasta oireesta kärsiville.

        Mä sain diagnoosin tässä toissa viikolla, ja olen kärsinyt siitä viime syksystä saakka. Vaikka lievempiä oireita oli jo 11 vuoden iässä.

        Oireet viime marraskuussa alkoivat käsien, kaulan ja pään turruttelulla. Huimausta ja heikkoa oloa esiintyi myös. Kävin pään magneettikuvissa, ja kun siitä ei löytynyt mitään, käskettiin vaan pitää migreenipäiväkirjaa. No oireet sitten pahenivat, ja selkäkin alkoi oireilla. Menin terveyskeskukseen "omalle lääkärille", se sanoi mun olevan luulosairas, eikä katsonut edes koko selkää. Kävin jäsenkorjarilla 20 kertaa kuukauden aikana.. ja apu oli vain tilapäinen. Kävin sitten yksityisellä, ja sain tulehduskipulääkkeet sekä käskyn omalle lääkärille, ja sille terveisiä vietäväksi. Menin sitten takaisin tk:seen, ja kerron käyneeni yksityisellä, ja että mitä se suositteli tekemään. Sain sitten kovan työn tuloksena lähetteen kuviin ja fysioterapeutille. Aloin itse etsimään netistä hoitopaikkaa, joka olisi perehtynyt ihan selkävaivoihin, ja sellainen löytyikin. Kun pääsin sinne hoitoon, oireet vähenivät ja katosivat joksikin aikaa kokonaan.

        Nyt raskauden loppuvaiheessa ollut jonkin verran oireita. Jouduin sitten huimauksen takia osastolle, ja siellä yritin kertoa niska/hartiaseudun ongelmista, ja että voisiko huimaus johtua siitä..niin kolme eri lääkäriä vain kylmän rauhallisesti totesivat, että ei se siitä voi johtua. Kotiuduin sairaalasta, ja tilasin ajan yksityiselle fysiatrille. Sain TOS-diagnoosin, ja olen saanut kuntoutusta nyt sen osalta 3 kertaa viikossa. Oireet helpottuneet huomattavasti! Kuntosalia ja "hierontaa". Ei perinteistä hierontaa, vaan lihaksen kiinnittymispisteiden käsittelyä.
        Odotan, että kun synnytys on ohi, niin pääsen selkärangan MRI-kuviin ja verisuonikuvauksiin.

        Voimia kaikille samasta oireesta kärsiville.. tässä hiukan lyhennettynä oireista/särystä pahimman tilanteen ollessa päällä..

        Pahimman ajan ollessa tarvitsin apua suihkussa käyntiin, en saanut hiuksia pestyä. En saanut puettua itse ylävartalon vaatteita päälle. Jouduin lopettamaan autolla ajamisen. En pystynyt tekemään kotitöitä. En kyennyt istumaan/makaamaan..vain käveleminen auttoi.

        ..mutta elämässä voi tapahtua ihmeitä.. tällä hetkellä kaikki muu onnistuu, paitsi autolla ajaminen.. se vetää niskan niin jumiin, että sen vuoksi en sitä tee.


      • hannamamma2007
        Women-85 kirjoitti:

        Hei kaikille samasta oireesta kärsiville.

        Mä sain diagnoosin tässä toissa viikolla, ja olen kärsinyt siitä viime syksystä saakka. Vaikka lievempiä oireita oli jo 11 vuoden iässä.

        Oireet viime marraskuussa alkoivat käsien, kaulan ja pään turruttelulla. Huimausta ja heikkoa oloa esiintyi myös. Kävin pään magneettikuvissa, ja kun siitä ei löytynyt mitään, käskettiin vaan pitää migreenipäiväkirjaa. No oireet sitten pahenivat, ja selkäkin alkoi oireilla. Menin terveyskeskukseen "omalle lääkärille", se sanoi mun olevan luulosairas, eikä katsonut edes koko selkää. Kävin jäsenkorjarilla 20 kertaa kuukauden aikana.. ja apu oli vain tilapäinen. Kävin sitten yksityisellä, ja sain tulehduskipulääkkeet sekä käskyn omalle lääkärille, ja sille terveisiä vietäväksi. Menin sitten takaisin tk:seen, ja kerron käyneeni yksityisellä, ja että mitä se suositteli tekemään. Sain sitten kovan työn tuloksena lähetteen kuviin ja fysioterapeutille. Aloin itse etsimään netistä hoitopaikkaa, joka olisi perehtynyt ihan selkävaivoihin, ja sellainen löytyikin. Kun pääsin sinne hoitoon, oireet vähenivät ja katosivat joksikin aikaa kokonaan.

        Nyt raskauden loppuvaiheessa ollut jonkin verran oireita. Jouduin sitten huimauksen takia osastolle, ja siellä yritin kertoa niska/hartiaseudun ongelmista, ja että voisiko huimaus johtua siitä..niin kolme eri lääkäriä vain kylmän rauhallisesti totesivat, että ei se siitä voi johtua. Kotiuduin sairaalasta, ja tilasin ajan yksityiselle fysiatrille. Sain TOS-diagnoosin, ja olen saanut kuntoutusta nyt sen osalta 3 kertaa viikossa. Oireet helpottuneet huomattavasti! Kuntosalia ja "hierontaa". Ei perinteistä hierontaa, vaan lihaksen kiinnittymispisteiden käsittelyä.
        Odotan, että kun synnytys on ohi, niin pääsen selkärangan MRI-kuviin ja verisuonikuvauksiin.

        Voimia kaikille samasta oireesta kärsiville.. tässä hiukan lyhennettynä oireista/särystä pahimman tilanteen ollessa päällä..

        Pahimman ajan ollessa tarvitsin apua suihkussa käyntiin, en saanut hiuksia pestyä. En saanut puettua itse ylävartalon vaatteita päälle. Jouduin lopettamaan autolla ajamisen. En pystynyt tekemään kotitöitä. En kyennyt istumaan/makaamaan..vain käveleminen auttoi.

        ..mutta elämässä voi tapahtua ihmeitä.. tällä hetkellä kaikki muu onnistuu, paitsi autolla ajaminen.. se vetää niskan niin jumiin, että sen vuoksi en sitä tee.

        sain oman tosä-diagnoosin tällä viikolla. oireet alkoivat toisen lapsen odotusaikana viime syksynä, huimausta ja käsien pistelyä yläasennossa. Lapsen synnyttyä huimaus ja käsien puutuminen pahenivat todenteolla. Koko kesä meni mitä ihmeellisemmissä tutkimuksissa ja lopuksi lääkäri kutsui luulosairaaksi ja antoi rauhotoittavia. Onneksi jaksoin etsiä aitoa syytä oireisiin ja nyt viimein osteopaatti osasi sen kertoa. Edelleen huimaa, kaikki niska- ja kaulalihakset on tosi jumissa, naama ja kädet puutuu... kovasti toivon että pääsisin ainakin huimauksesta eroon mikään jumppa ei ole tähän menessä auttanut.


      • apuako
        hannamamma2007 kirjoitti:

        sain oman tosä-diagnoosin tällä viikolla. oireet alkoivat toisen lapsen odotusaikana viime syksynä, huimausta ja käsien pistelyä yläasennossa. Lapsen synnyttyä huimaus ja käsien puutuminen pahenivat todenteolla. Koko kesä meni mitä ihmeellisemmissä tutkimuksissa ja lopuksi lääkäri kutsui luulosairaaksi ja antoi rauhotoittavia. Onneksi jaksoin etsiä aitoa syytä oireisiin ja nyt viimein osteopaatti osasi sen kertoa. Edelleen huimaa, kaikki niska- ja kaulalihakset on tosi jumissa, naama ja kädet puutuu... kovasti toivon että pääsisin ainakin huimauksesta eroon mikään jumppa ei ole tähän menessä auttanut.

        Onko kenellekkään ehdotettu leikkausta vaivan hoitoon?


      • tostos
        apuako kirjoitti:

        Onko kenellekkään ehdotettu leikkausta vaivan hoitoon?

        Minulta postettiin kaulakylkiluu. Kipuun se auttoi hieman, mutta käden toimintaan ei ollenkaan.


      • Hyppynen
        tostos kirjoitti:

        Minulta postettiin kaulakylkiluu. Kipuun se auttoi hieman, mutta käden toimintaan ei ollenkaan.

        Olen 44v ja TOS ollut erittäin paha koko ajan. Käynyt Ortonissakin tutkittavana, on sanottu sielläkin ettei leikkaus auta, siihen on turha lähteä. Elämä on taistelua päivästä toiseen, minulla on myös muita Tules juttuja mm. fibro.


      • amtp
        apuako kirjoitti:

        Onko kenellekkään ehdotettu leikkausta vaivan hoitoon?

        minun tos leikattiin mikkelin keskussairaalassa.
        Leikkauksessa katkaistiin ylimmästä kylkiluusta
        pätkä pois. Lähes kaikki, 20 vuotta jatkuneet vaivani ovat parantuneet. vaikka leikkauksesta ei ole aikaa kuin 3,5. Kuuden viikon kuluttua leikkauksesta aloitin kuntoutuksen, se nopeutti selvästi paranemista.


      • tossin ansiosta?
        amtp kirjoitti:

        minun tos leikattiin mikkelin keskussairaalassa.
        Leikkauksessa katkaistiin ylimmästä kylkiluusta
        pätkä pois. Lähes kaikki, 20 vuotta jatkuneet vaivani ovat parantuneet. vaikka leikkauksesta ei ole aikaa kuin 3,5. Kuuden viikon kuluttua leikkauksesta aloitin kuntoutuksen, se nopeutti selvästi paranemista.

        Minulla todettiin tos oikealla puolella eli käden ylös nostaminen mahdotonta,kipua särkyä puutumista.
        Ollaan käyty hierojalla fysioterapeutilla, rauhoittuu hetkeksi ja alkaa taas, olen kieltämättä aika väsynyt henkisesti kun mikään ei tunnu auttavan.

        Lääkkeenä triptyl ja sirdalud (yhdistelmä joka muuten lamaannuttaa sitkeimmänkin sissin)sekä kuuri luontoisesti voltareni, muutaman viikon saa taas luultavasti oltua ja kipu alkaa taas.

        Jonossa ollaan fysiatrille mutta liekö se tuovan apua tähän tilanteeseen


      • einäin
        tossin ansiosta? kirjoitti:

        Minulla todettiin tos oikealla puolella eli käden ylös nostaminen mahdotonta,kipua särkyä puutumista.
        Ollaan käyty hierojalla fysioterapeutilla, rauhoittuu hetkeksi ja alkaa taas, olen kieltämättä aika väsynyt henkisesti kun mikään ei tunnu auttavan.

        Lääkkeenä triptyl ja sirdalud (yhdistelmä joka muuten lamaannuttaa sitkeimmänkin sissin)sekä kuuri luontoisesti voltareni, muutaman viikon saa taas luultavasti oltua ja kipu alkaa taas.

        Jonossa ollaan fysiatrille mutta liekö se tuovan apua tähän tilanteeseen

        Itselläni oirret alkoivat 2006 keväällä -> sormia tikkuilee, palelee, aivan kuin kämmen kramppaisi, välillä myös sorminäppäryys hukassa. Kyynärpäässä kipua (paineen tuntoa) ja aura armias jos nojaa pöytään pitemmän ajan.. olkapäässä särkyä ja "jomotusta", kaula väsyy ja solisluun alle pistää. Kainalossa myös harvakseltaan outoja tuntemuksia..kaulasta alkavaa vihlovaa ja pistävää kipua korvantakaa päälakea kohti, ranteessa myös kipua.

        Lyricaa kokeilin, haittavaikutuksena väsymystä, lopetettiin, OMT-terapeutilla käyny, fysioterapeutilla, kuntosali harjoutkset aloittanut, fysiatrilla käynyt... ENMG-tutkimus tehty, magneettikuvat otettu.. Terve kuin pukki tutkimusten perusteella.. Kaikki mahollinen ymmärtääkseni tehty. Raskasta on, onneki kotona ymmärretään vaiva sekä työpaikallani.

        Paljon olen omaa elämääni joutunut mukauttamaan vaivan takia. Lopettanut pyötälläajan, en kanna mielellään raskasta, tyynyjä vaihdellut.. Mielelläni en sairaslomalle jää, mutta välillä vain on pakko. Onneksi suurimaksi osaksi lääkärit ymmärtävät vaivan laadun ja sen tuomat ongelmat elämääni.

        Alan olemaan aika naatti vaivan takia. Kaiken vielä kruunasi se, että en saa eläkevakuutuksesta kuntoutusrahaa jos lähden uutta ammatia hakemaan.. ei kuulemma ole näyttöä että olen kipeä -> tutkimuksista i löytynyt mitään.

        No olen 27vuotias, hoitotyötä tekevä. Kai minuakin hoidetaan joskus..


      • Arjaleena
        einäin kirjoitti:

        Itselläni oirret alkoivat 2006 keväällä -> sormia tikkuilee, palelee, aivan kuin kämmen kramppaisi, välillä myös sorminäppäryys hukassa. Kyynärpäässä kipua (paineen tuntoa) ja aura armias jos nojaa pöytään pitemmän ajan.. olkapäässä särkyä ja "jomotusta", kaula väsyy ja solisluun alle pistää. Kainalossa myös harvakseltaan outoja tuntemuksia..kaulasta alkavaa vihlovaa ja pistävää kipua korvantakaa päälakea kohti, ranteessa myös kipua.

        Lyricaa kokeilin, haittavaikutuksena väsymystä, lopetettiin, OMT-terapeutilla käyny, fysioterapeutilla, kuntosali harjoutkset aloittanut, fysiatrilla käynyt... ENMG-tutkimus tehty, magneettikuvat otettu.. Terve kuin pukki tutkimusten perusteella.. Kaikki mahollinen ymmärtääkseni tehty. Raskasta on, onneki kotona ymmärretään vaiva sekä työpaikallani.

        Paljon olen omaa elämääni joutunut mukauttamaan vaivan takia. Lopettanut pyötälläajan, en kanna mielellään raskasta, tyynyjä vaihdellut.. Mielelläni en sairaslomalle jää, mutta välillä vain on pakko. Onneksi suurimaksi osaksi lääkärit ymmärtävät vaivan laadun ja sen tuomat ongelmat elämääni.

        Alan olemaan aika naatti vaivan takia. Kaiken vielä kruunasi se, että en saa eläkevakuutuksesta kuntoutusrahaa jos lähden uutta ammatia hakemaan.. ei kuulemma ole näyttöä että olen kipeä -> tutkimuksista i löytynyt mitään.

        No olen 27vuotias, hoitotyötä tekevä. Kai minuakin hoidetaan joskus..

        Ei se kuule parane, nyt mulla on reilun 5 vuoden aikana tehty kaikki ja monessa eri hoitopaikassa ja eri systeemein. Elämä on helvettiä tämän kanssa, mutta eläkkeelle ei pääse.


      • tossilainen
        Arjaleena kirjoitti:

        Ei se kuule parane, nyt mulla on reilun 5 vuoden aikana tehty kaikki ja monessa eri hoitopaikassa ja eri systeemein. Elämä on helvettiä tämän kanssa, mutta eläkkeelle ei pääse.

        Luin kauhulla näitä teidän viestejä. :O
        Itse olen alta kolmekymppinen ja nyt diagnosoitu Tos.
        Fysioterapiassa käyn yksityisen kautta ja kunnallisesta laittoivat röntgeniin.
        Siellä sanoivat et jos hartiassa näyttää ahtaalta niin leikataan ylimmästä kylkiluusta pala pois..
        Kannattaako siihen leikkaukseen suostua??

        Minusta fysioterapiasta ei ole ollut apua tähän mennessä.
        15 kerrasta olen käynyt nyt 9.

        Ammatin vaihto on käynyt mielessä mutta mistä niitä töitä saisi.

        Toivon todella että tästä selviäisi jotenkin. :(


      • tutun kuuloista
        tossilainen kirjoitti:

        Luin kauhulla näitä teidän viestejä. :O
        Itse olen alta kolmekymppinen ja nyt diagnosoitu Tos.
        Fysioterapiassa käyn yksityisen kautta ja kunnallisesta laittoivat röntgeniin.
        Siellä sanoivat et jos hartiassa näyttää ahtaalta niin leikataan ylimmästä kylkiluusta pala pois..
        Kannattaako siihen leikkaukseen suostua??

        Minusta fysioterapiasta ei ole ollut apua tähän mennessä.
        15 kerrasta olen käynyt nyt 9.

        Ammatin vaihto on käynyt mielessä mutta mistä niitä töitä saisi.

        Toivon todella että tästä selviäisi jotenkin. :(

        tekstiä...minulla ollt jo pidemmän aikaa oikean käden puutuminen (kokonaan) ja kaularanka/pääkipua oikealla puolen. tehty hermoratatutkimus (jossa ei mitään näkynyt!) ja äsken tulin reumatologilta joka ei löytänyt mitään vikaa kädestä, vaikka on jäykkä ja lihakset surkastuneet kun en voi käyttää normaalisti, tuli sellanen olo että vika on lääkäreiden mielestä korvien välissä. alkaa jo usko mennä...toivo meni jo..


      • tos...
        tutun kuuloista kirjoitti:

        tekstiä...minulla ollt jo pidemmän aikaa oikean käden puutuminen (kokonaan) ja kaularanka/pääkipua oikealla puolen. tehty hermoratatutkimus (jossa ei mitään näkynyt!) ja äsken tulin reumatologilta joka ei löytänyt mitään vikaa kädestä, vaikka on jäykkä ja lihakset surkastuneet kun en voi käyttää normaalisti, tuli sellanen olo että vika on lääkäreiden mielestä korvien välissä. alkaa jo usko mennä...toivo meni jo..

        Olen nuori nainen ja olen sairastanut tos-oireyhtymää kohta 10 vuotta. Minulta on leikattu ylinkylkiluu ja rannekanavan ahtauma. Leikkaukset olivat turhia...eli apua en niistä saanut. Vuosien kestävät tutkimukset joista suurimpi osa olivat ihan normaaleja tulokseja ja lääkärit eivät tienneet mikä vaivaa vaikka näkivät että ihan kondiksessa tytsi ei kyllä ole ja puristusvoimat olivat ihan olemattomat,lääkkeistä ei mitään apua,fysikaalisista hoidoista ei apua jne. Välillä olo oli aivan kauhea ja tuntui ettei koko käsivarsi toimi laisinkaan jne. Sitkeästi vaan pysyin työelämässä. Olen ollut monesti Ortonissa kuntoutuksissa ja en voi muuta kuin kehua paikkaa!! Aivan ihana ja osaava henkilökunta jotka ottivat tos-oireyhtymän tosissaan ja kuntouttivat sopivalla tavalla. Ilman heitä olisin vielä pahemmassa kunnossa! Tutustuttivat minut painehihaan ja sen käyttöön ja olen löytänyt siitä ihan erinomaisen avun kipuihini!Samoin kuin sormitupeista!! Se lääkäri määrä, erikoislääkäri määrä jne. missä vuosien aikana juoksin ja miten kenestäkään ei ollut apua on jotain ihan uskomatonta! Mutta Ortonissa... kaikki saman katon alla ja apu mitä heiltä olen saannut...on ollut ihan mielettömän suuri! Toivottavasti pääsen ensi vuoden puolella uudestaan... ;)


      • elämän hallitsija
        tos... kirjoitti:

        Olen nuori nainen ja olen sairastanut tos-oireyhtymää kohta 10 vuotta. Minulta on leikattu ylinkylkiluu ja rannekanavan ahtauma. Leikkaukset olivat turhia...eli apua en niistä saanut. Vuosien kestävät tutkimukset joista suurimpi osa olivat ihan normaaleja tulokseja ja lääkärit eivät tienneet mikä vaivaa vaikka näkivät että ihan kondiksessa tytsi ei kyllä ole ja puristusvoimat olivat ihan olemattomat,lääkkeistä ei mitään apua,fysikaalisista hoidoista ei apua jne. Välillä olo oli aivan kauhea ja tuntui ettei koko käsivarsi toimi laisinkaan jne. Sitkeästi vaan pysyin työelämässä. Olen ollut monesti Ortonissa kuntoutuksissa ja en voi muuta kuin kehua paikkaa!! Aivan ihana ja osaava henkilökunta jotka ottivat tos-oireyhtymän tosissaan ja kuntouttivat sopivalla tavalla. Ilman heitä olisin vielä pahemmassa kunnossa! Tutustuttivat minut painehihaan ja sen käyttöön ja olen löytänyt siitä ihan erinomaisen avun kipuihini!Samoin kuin sormitupeista!! Se lääkäri määrä, erikoislääkäri määrä jne. missä vuosien aikana juoksin ja miten kenestäkään ei ollut apua on jotain ihan uskomatonta! Mutta Ortonissa... kaikki saman katon alla ja apu mitä heiltä olen saannut...on ollut ihan mielettömän suuri! Toivottavasti pääsen ensi vuoden puolella uudestaan... ;)

        TOS----------------------Paljon se ottaa ja antaakin

        Minun TOS:sini alkoi 10 vuotta sitten. Yhtenä yönä heräsin ja luulin ,että minä halvaannun. Herätin mieheni ja kyselin, että saako hän minun puheestani selvää. Sai selvää, mutta muuten koko oïkea puoleni oli erittäin OUTO. Aamulla menin töihin ja siellä työtoverit sanoivat, että sinun on pakko mennä lääkäriin. Lähdin ja sieltä sitten jatkotutkimuksiin keskus-sairaaalaan. Aivoni kuvattin ja todettiin, ettei minua ole halvannut. Seuraava epäilys olikin sitten MS-tauti. Jouduin jäämään yöksi ja lääkäri yritti ottaa minusta noin 5 kertaa selkäydin-näytteen. Sitten hän luovutti ja totesi, että täytyy jäädä yöksi, yritetään aamulla uudestaan.
        Koko yönä ei nukuttanut, koska pelotti tuo aamulla otettava näyte, joka oli tuottanut suunnatonta kipua. Hoitaja sanoi jossain vaiheessa yötä, nuku nyt vaan, huomenna et tiedä mitään koko näytteen otosta, koska silloin paikalla on neurologi. Ja näinhän se olikin. En siis sairastanut MS-tautiakaan.

        Heti kohta tuon jälkeen aloitin työskentelyn tehtaassa. Siellä tietysti tehdään paljon saman toistoa ja käsityötä.
        Olin koko ajan PIRUN kipeä ja pään kääntäminenkin tuotti suurta tuskaa. Jouduin välillä hakemaan saikkua. Tunnollisena työntekijänä tein todellakin kaikkeni. Tätä jatkuikin sitten vuosia. Lähes kymmenen vuotta. Kävin kaikki “parantajat” läpi. Kiropraktikon, Kupparin, Fysiatrin, Om-terapeutin, Naprapaatin. Mistään ei pitempi aikaista apua. Ja jatkuvasti oikea puoleni ja lapa on kuin helvetissä.
        8-vuotta sairastettuani. Hakeuduin Ortoniin, diagnoosi TOS. Leikataan mahdollisimman pian, koska vaivannut jo noin kauan. Oma sairaanhoitopiirini ei myöntänyt maksusitoumusta, halusivat vielä tutkia itse.

        Nyt 8 kuukautta myöhemmin, minut on leikattu omassa keskus-sairaalassa, jossa leikkaava lääkäri ei herättänyt luottamustani ja oli minulle suorastaa ILEÄ. Hän leikkasi minulta kylkiluun ja scalenuslihastakin.
        Työnantajani ei enää jaksanut uskoa minuun. Onneksi mieheni ja lapseni ovat jakaneet. Leikkauksesta oli kuitenkin minulle suunnaton apu.

        Nyt on pahin mahdollinen tilanne maailmanlaajuisesti, mutta minä olen saanut elämäni takaisin, ja yritän uskoa, että tulevaisuuteni on lähes 100% parempi.
        .


      • PKÄ
        elämän hallitsija kirjoitti:

        TOS----------------------Paljon se ottaa ja antaakin

        Minun TOS:sini alkoi 10 vuotta sitten. Yhtenä yönä heräsin ja luulin ,että minä halvaannun. Herätin mieheni ja kyselin, että saako hän minun puheestani selvää. Sai selvää, mutta muuten koko oïkea puoleni oli erittäin OUTO. Aamulla menin töihin ja siellä työtoverit sanoivat, että sinun on pakko mennä lääkäriin. Lähdin ja sieltä sitten jatkotutkimuksiin keskus-sairaaalaan. Aivoni kuvattin ja todettiin, ettei minua ole halvannut. Seuraava epäilys olikin sitten MS-tauti. Jouduin jäämään yöksi ja lääkäri yritti ottaa minusta noin 5 kertaa selkäydin-näytteen. Sitten hän luovutti ja totesi, että täytyy jäädä yöksi, yritetään aamulla uudestaan.
        Koko yönä ei nukuttanut, koska pelotti tuo aamulla otettava näyte, joka oli tuottanut suunnatonta kipua. Hoitaja sanoi jossain vaiheessa yötä, nuku nyt vaan, huomenna et tiedä mitään koko näytteen otosta, koska silloin paikalla on neurologi. Ja näinhän se olikin. En siis sairastanut MS-tautiakaan.

        Heti kohta tuon jälkeen aloitin työskentelyn tehtaassa. Siellä tietysti tehdään paljon saman toistoa ja käsityötä.
        Olin koko ajan PIRUN kipeä ja pään kääntäminenkin tuotti suurta tuskaa. Jouduin välillä hakemaan saikkua. Tunnollisena työntekijänä tein todellakin kaikkeni. Tätä jatkuikin sitten vuosia. Lähes kymmenen vuotta. Kävin kaikki “parantajat” läpi. Kiropraktikon, Kupparin, Fysiatrin, Om-terapeutin, Naprapaatin. Mistään ei pitempi aikaista apua. Ja jatkuvasti oikea puoleni ja lapa on kuin helvetissä.
        8-vuotta sairastettuani. Hakeuduin Ortoniin, diagnoosi TOS. Leikataan mahdollisimman pian, koska vaivannut jo noin kauan. Oma sairaanhoitopiirini ei myöntänyt maksusitoumusta, halusivat vielä tutkia itse.

        Nyt 8 kuukautta myöhemmin, minut on leikattu omassa keskus-sairaalassa, jossa leikkaava lääkäri ei herättänyt luottamustani ja oli minulle suorastaa ILEÄ. Hän leikkasi minulta kylkiluun ja scalenuslihastakin.
        Työnantajani ei enää jaksanut uskoa minuun. Onneksi mieheni ja lapseni ovat jakaneet. Leikkauksesta oli kuitenkin minulle suunnaton apu.

        Nyt on pahin mahdollinen tilanne maailmanlaajuisesti, mutta minä olen saanut elämäni takaisin, ja yritän uskoa, että tulevaisuuteni on lähes 100% parempi.
        .

        Oireita on ollut jo vuodesta 2003. Käynyt välillä hierojalla, luulin lihasten olevan vaan jumissa. Mikään ei auttanut ja nyt parin vuoden aikana oireet pahentuneet.
        Marraskuussa 2008 Meilahden sairaalassa todettiin TOS-oireyhtymä. Nyt leikkausjonossa odotellaan 1. kylkiluiden poistoa, toivottavasti oireet loppuvat.

        Voin kirjoitella tänne leikkauksen jälkeisiä tuntemuksia...

        Olen 26 v. urheilua harrastava mies.


      • leikattu myös
        PKÄ kirjoitti:

        Oireita on ollut jo vuodesta 2003. Käynyt välillä hierojalla, luulin lihasten olevan vaan jumissa. Mikään ei auttanut ja nyt parin vuoden aikana oireet pahentuneet.
        Marraskuussa 2008 Meilahden sairaalassa todettiin TOS-oireyhtymä. Nyt leikkausjonossa odotellaan 1. kylkiluiden poistoa, toivottavasti oireet loppuvat.

        Voin kirjoitella tänne leikkauksen jälkeisiä tuntemuksia...

        Olen 26 v. urheilua harrastava mies.

        Minulta leikattiin molemmin puolin vaskulaarinen tos, eli hermot ja verisuonet olivat puristuksissa. Vaiva oli synnynnäinen ruumiinrakenteellinen. Sairastin akuutisti yli vuoden lähes invalidinä molemmat kädet sekä säryt kropassa.. Kamalaa aikaa.. Toivon onnea tulevalle leikkaukselle. Minulla oli myös liikunnallinen tausta mutta oireet tulevatkin yleisemmin vasta yli kolmikymppisille. Minulle leikkaus toi vähän helpotusta käsien toimintaan tosin säryt jäivät sekä uusi vamma...
        Voimia kaikille, luovuttaa ei saa, liikkukaa kivun sallimissa rajoissa!


      • )(&/¤%
        leikattu myös kirjoitti:

        Minulta leikattiin molemmin puolin vaskulaarinen tos, eli hermot ja verisuonet olivat puristuksissa. Vaiva oli synnynnäinen ruumiinrakenteellinen. Sairastin akuutisti yli vuoden lähes invalidinä molemmat kädet sekä säryt kropassa.. Kamalaa aikaa.. Toivon onnea tulevalle leikkaukselle. Minulla oli myös liikunnallinen tausta mutta oireet tulevatkin yleisemmin vasta yli kolmikymppisille. Minulle leikkaus toi vähän helpotusta käsien toimintaan tosin säryt jäivät sekä uusi vamma...
        Voimia kaikille, luovuttaa ei saa, liikkukaa kivun sallimissa rajoissa!

        T: todellakohan O: olet S: sairas...ainakin lääkäreiden mielestä


      • kipuja edelleen
        elämän hallitsija kirjoitti:

        TOS----------------------Paljon se ottaa ja antaakin

        Minun TOS:sini alkoi 10 vuotta sitten. Yhtenä yönä heräsin ja luulin ,että minä halvaannun. Herätin mieheni ja kyselin, että saako hän minun puheestani selvää. Sai selvää, mutta muuten koko oïkea puoleni oli erittäin OUTO. Aamulla menin töihin ja siellä työtoverit sanoivat, että sinun on pakko mennä lääkäriin. Lähdin ja sieltä sitten jatkotutkimuksiin keskus-sairaaalaan. Aivoni kuvattin ja todettiin, ettei minua ole halvannut. Seuraava epäilys olikin sitten MS-tauti. Jouduin jäämään yöksi ja lääkäri yritti ottaa minusta noin 5 kertaa selkäydin-näytteen. Sitten hän luovutti ja totesi, että täytyy jäädä yöksi, yritetään aamulla uudestaan.
        Koko yönä ei nukuttanut, koska pelotti tuo aamulla otettava näyte, joka oli tuottanut suunnatonta kipua. Hoitaja sanoi jossain vaiheessa yötä, nuku nyt vaan, huomenna et tiedä mitään koko näytteen otosta, koska silloin paikalla on neurologi. Ja näinhän se olikin. En siis sairastanut MS-tautiakaan.

        Heti kohta tuon jälkeen aloitin työskentelyn tehtaassa. Siellä tietysti tehdään paljon saman toistoa ja käsityötä.
        Olin koko ajan PIRUN kipeä ja pään kääntäminenkin tuotti suurta tuskaa. Jouduin välillä hakemaan saikkua. Tunnollisena työntekijänä tein todellakin kaikkeni. Tätä jatkuikin sitten vuosia. Lähes kymmenen vuotta. Kävin kaikki “parantajat” läpi. Kiropraktikon, Kupparin, Fysiatrin, Om-terapeutin, Naprapaatin. Mistään ei pitempi aikaista apua. Ja jatkuvasti oikea puoleni ja lapa on kuin helvetissä.
        8-vuotta sairastettuani. Hakeuduin Ortoniin, diagnoosi TOS. Leikataan mahdollisimman pian, koska vaivannut jo noin kauan. Oma sairaanhoitopiirini ei myöntänyt maksusitoumusta, halusivat vielä tutkia itse.

        Nyt 8 kuukautta myöhemmin, minut on leikattu omassa keskus-sairaalassa, jossa leikkaava lääkäri ei herättänyt luottamustani ja oli minulle suorastaa ILEÄ. Hän leikkasi minulta kylkiluun ja scalenuslihastakin.
        Työnantajani ei enää jaksanut uskoa minuun. Onneksi mieheni ja lapseni ovat jakaneet. Leikkauksesta oli kuitenkin minulle suunnaton apu.

        Nyt on pahin mahdollinen tilanne maailmanlaajuisesti, mutta minä olen saanut elämäni takaisin, ja yritän uskoa, että tulevaisuuteni on lähes 100% parempi.
        .

        Minun TOS oireet alkoivat lähes samalla lailla,kuin nimimerkillä elämän hallitsija.Minäkin makasin sängyllä ja yhtä äkkiä tuntui,että halvaannun.Puhumisesta ei tullut juuri mitään
        Siitäpä alkoikin aikamoinen tutkimuksien rumba.Paljon kokeita,testejä ja fysikaalisia hoitokertoja.Fysikaalinen lähes pahensi oireita.
        Vihdoinkin fysiatri totesi,että minulla on TOS.Monien tuloksettomien fysikaalisten hoitojen jälkeen minut vihdoin leikattiin.Leikkaus sujui hyvin kuten toipuminenkin.Pahimmat kivut ja vaivat hävisivät.Tuntui,kuin olisin saanut elämäni takaisin.
        Elämäni oli mallillaan kipujen puolesta monta vuotta,kunnes menin liian raskaaseen työhön.En hakenut sairaslomaa ,vaikka vaivoja alkoi ilmaantua aina vain lisää ja lisää.Niinhän siinä kävi,että TOS uusiutui.Oli tosi kova pettymys.
        Jouduin kouluttautumaan uudelle alalle.


      • apua tai
        Women-85 kirjoitti:

        Hei kaikille samasta oireesta kärsiville.

        Mä sain diagnoosin tässä toissa viikolla, ja olen kärsinyt siitä viime syksystä saakka. Vaikka lievempiä oireita oli jo 11 vuoden iässä.

        Oireet viime marraskuussa alkoivat käsien, kaulan ja pään turruttelulla. Huimausta ja heikkoa oloa esiintyi myös. Kävin pään magneettikuvissa, ja kun siitä ei löytynyt mitään, käskettiin vaan pitää migreenipäiväkirjaa. No oireet sitten pahenivat, ja selkäkin alkoi oireilla. Menin terveyskeskukseen "omalle lääkärille", se sanoi mun olevan luulosairas, eikä katsonut edes koko selkää. Kävin jäsenkorjarilla 20 kertaa kuukauden aikana.. ja apu oli vain tilapäinen. Kävin sitten yksityisellä, ja sain tulehduskipulääkkeet sekä käskyn omalle lääkärille, ja sille terveisiä vietäväksi. Menin sitten takaisin tk:seen, ja kerron käyneeni yksityisellä, ja että mitä se suositteli tekemään. Sain sitten kovan työn tuloksena lähetteen kuviin ja fysioterapeutille. Aloin itse etsimään netistä hoitopaikkaa, joka olisi perehtynyt ihan selkävaivoihin, ja sellainen löytyikin. Kun pääsin sinne hoitoon, oireet vähenivät ja katosivat joksikin aikaa kokonaan.

        Nyt raskauden loppuvaiheessa ollut jonkin verran oireita. Jouduin sitten huimauksen takia osastolle, ja siellä yritin kertoa niska/hartiaseudun ongelmista, ja että voisiko huimaus johtua siitä..niin kolme eri lääkäriä vain kylmän rauhallisesti totesivat, että ei se siitä voi johtua. Kotiuduin sairaalasta, ja tilasin ajan yksityiselle fysiatrille. Sain TOS-diagnoosin, ja olen saanut kuntoutusta nyt sen osalta 3 kertaa viikossa. Oireet helpottuneet huomattavasti! Kuntosalia ja "hierontaa". Ei perinteistä hierontaa, vaan lihaksen kiinnittymispisteiden käsittelyä.
        Odotan, että kun synnytys on ohi, niin pääsen selkärangan MRI-kuviin ja verisuonikuvauksiin.

        Voimia kaikille samasta oireesta kärsiville.. tässä hiukan lyhennettynä oireista/särystä pahimman tilanteen ollessa päällä..

        Pahimman ajan ollessa tarvitsin apua suihkussa käyntiin, en saanut hiuksia pestyä. En saanut puettua itse ylävartalon vaatteita päälle. Jouduin lopettamaan autolla ajamisen. En pystynyt tekemään kotitöitä. En kyennyt istumaan/makaamaan..vain käveleminen auttoi.

        ..mutta elämässä voi tapahtua ihmeitä.. tällä hetkellä kaikki muu onnistuu, paitsi autolla ajaminen.. se vetää niskan niin jumiin, että sen vuoksi en sitä tee.

        lisätietoa kun käyt selän mri kuvissa,
        koskapa kirjoitit tuossa aikaisemmin "
        Odotan, että kun synnytys on ohi, niin pääsen selkärangan MRI-kuviin ja verisuonikuvauksiin."

        tuntuu että diagnoosisi on auki ja C1 nikaman seutu pitäisi noissa kuvissa näkyä -- siellä saattaa vaiva piillä


      • sulle tehtiin
        leikattu myös kirjoitti:

        Minulta leikattiin molemmin puolin vaskulaarinen tos, eli hermot ja verisuonet olivat puristuksissa. Vaiva oli synnynnäinen ruumiinrakenteellinen. Sairastin akuutisti yli vuoden lähes invalidinä molemmat kädet sekä säryt kropassa.. Kamalaa aikaa.. Toivon onnea tulevalle leikkaukselle. Minulla oli myös liikunnallinen tausta mutta oireet tulevatkin yleisemmin vasta yli kolmikymppisille. Minulle leikkaus toi vähän helpotusta käsien toimintaan tosin säryt jäivät sekä uusi vamma...
        Voimia kaikille, luovuttaa ei saa, liikkukaa kivun sallimissa rajoissa!

        niskan mri ennen noita : "Minulta leikattiin molemmin puolin vaskulaarinen tos, eli hermot ja verisuonet olivat puristuksissa. Vaiva oli synnynnäinen ruumiinrakenteellinen. Sairastin akuutisti yli vuoden lähes invalidinä molemmat kädet sekä säryt kropassa.. Kamalaa aikaa.. Toivon onnea tulevalle leikkaukselle. Minulla oli myös liikunnallinen tausta mutta oireet tulevatkin yleisemmin vasta yli kolmikymppisille. Minulle leikkaus toi vähän helpotusta käsien toimintaan tosin säryt jäivät sekä uusi vamma...
        Voimia kaikille, luovuttaa ei saa, liikkukaa kivun sallimissa rajoissa!"


      • Kaiske
        kipuja edelleen kirjoitti:

        Minun TOS oireet alkoivat lähes samalla lailla,kuin nimimerkillä elämän hallitsija.Minäkin makasin sängyllä ja yhtä äkkiä tuntui,että halvaannun.Puhumisesta ei tullut juuri mitään
        Siitäpä alkoikin aikamoinen tutkimuksien rumba.Paljon kokeita,testejä ja fysikaalisia hoitokertoja.Fysikaalinen lähes pahensi oireita.
        Vihdoinkin fysiatri totesi,että minulla on TOS.Monien tuloksettomien fysikaalisten hoitojen jälkeen minut vihdoin leikattiin.Leikkaus sujui hyvin kuten toipuminenkin.Pahimmat kivut ja vaivat hävisivät.Tuntui,kuin olisin saanut elämäni takaisin.
        Elämäni oli mallillaan kipujen puolesta monta vuotta,kunnes menin liian raskaaseen työhön.En hakenut sairaslomaa ,vaikka vaivoja alkoi ilmaantua aina vain lisää ja lisää.Niinhän siinä kävi,että TOS uusiutui.Oli tosi kova pettymys.
        Jouduin kouluttautumaan uudelle alalle.

        Saako kysyä, mille alalle kouluttauduit?
        Sain tos-diagnoosin jo parikymppisenä. Jollain ihme sinnillä ja välivuosilla sain opiskeluni opiskeltua muotoilijaksi. Ei puhettakaan, että voisin omalla alalla hommia tehdä. Kovasti olen viime aikoina miettinyt, mille sitä alkaisi...


    • ei useinkaan

      liity kovaa kipua,
      vaan sulla taitaa olla ihan eri tauti.

      jos sulla sattuisi olemaan niskassa hermopuristus välilevypullistuman
      takia niin sitten jo paremmin täsmäisi tuohon kovaan kipuusi

      • PKÄ

        Noin, nyt ollaan kotona toipumassa. Ti 17.11. poistettiin vasemmalta puolelta 1. kylkiluu. Vielä ei voi tuloksista sanoa muuta kuin, että pulssi taas tuntuu ranteessa kun kädet nostaa pään yläpuolelle! Eero Sihvo Meilahdessa on erittäin pätevä lääkäri näissä asioissa, suosittelen.


      • vain onnea
        PKÄ kirjoitti:

        Noin, nyt ollaan kotona toipumassa. Ti 17.11. poistettiin vasemmalta puolelta 1. kylkiluu. Vielä ei voi tuloksista sanoa muuta kuin, että pulssi taas tuntuu ranteessa kun kädet nostaa pään yläpuolelle! Eero Sihvo Meilahdessa on erittäin pätevä lääkäri näissä asioissa, suosittelen.

        Toivotaan että kuulut siihen 30% joka saa leikkauksesta avun


      • leikattu
        vain onnea kirjoitti:

        Toivotaan että kuulut siihen 30% joka saa leikkauksesta avun

        Toivottavasti saat avun, minulta leikku tos ei apua, eikä niskan kuvia otettu ennen toimenpidettä. Kun verisuoniultra positiivinen. Leikkauksesta sain hermovamman serratus pareesin johon kehittymässä vaikea asteinen sairaus.... tulevaisuus vaikeeta tossin kanssa..


      • loziro
        PKÄ kirjoitti:

        Noin, nyt ollaan kotona toipumassa. Ti 17.11. poistettiin vasemmalta puolelta 1. kylkiluu. Vielä ei voi tuloksista sanoa muuta kuin, että pulssi taas tuntuu ranteessa kun kädet nostaa pään yläpuolelle! Eero Sihvo Meilahdessa on erittäin pätevä lääkäri näissä asioissa, suosittelen.

        Olisi kiva kuulla miten nyt voit. Onko leikkauksesta ollut apua?

        Sain itsekin diagnoosin muutama päivä sitten. Pari vuotta olen kärsinyt oikean käden puutumisesta, kovasta särystä ja pakotuksesta. Mulla on erittäin väljä olkapää ja sitä nyt aletaan kuntouttamaan fysioterapiassa. Uskoni siihen, että se auttaisi, ei ole nyt kovin korkea näiden juttujenne lukemisen jälkeen.. Lähtisin heti leikkaukseen jos sellaista ehdotettaisiin! Olen 32-vuotias ja pelkään että työnantaja ei enää kauaa katso hyvällä jatkuvia sairapoissaolojani. Toimistotöissä olen ollut n. 8 vuotta ja työasento on just pahin mahdollinen.

        Käsikirurgi soittelee ensi viikolla, pitää laittaa kysymyslistaa valmiiksi. Näin saikulla on aikaa..

        Tsemppiä kaikille!


      • PKÄ
        loziro kirjoitti:

        Olisi kiva kuulla miten nyt voit. Onko leikkauksesta ollut apua?

        Sain itsekin diagnoosin muutama päivä sitten. Pari vuotta olen kärsinyt oikean käden puutumisesta, kovasta särystä ja pakotuksesta. Mulla on erittäin väljä olkapää ja sitä nyt aletaan kuntouttamaan fysioterapiassa. Uskoni siihen, että se auttaisi, ei ole nyt kovin korkea näiden juttujenne lukemisen jälkeen.. Lähtisin heti leikkaukseen jos sellaista ehdotettaisiin! Olen 32-vuotias ja pelkään että työnantaja ei enää kauaa katso hyvällä jatkuvia sairapoissaolojani. Toimistotöissä olen ollut n. 8 vuotta ja työasento on just pahin mahdollinen.

        Käsikirurgi soittelee ensi viikolla, pitää laittaa kysymyslistaa valmiiksi. Näin saikulla on aikaa..

        Tsemppiä kaikille!

        Moro vaan, en ole muistanut käydä tällä palstalla vähään aikaan. Vointi on todella hyvä, sairasloma kesti kolme viikkoa, josta viimeinen viikko käsikin oli jo liikuntakunnossa. Alue, mistä luu poistettiin ei ole ollut missään vaiheessa yhtään arka, ainoat kivut oli kyljessä mistä tähystys tehtiin. Hiihdetty on jo paljon eikä käsi ja yläselkä enää puudu. Minulla on rakenteellinen vika molemmilla puolilla, joten nyt olen leikkausjonossa toisen puolen operointia varten. Näin täällä...


      • lkjdslkj
        PKÄ kirjoitti:

        Moro vaan, en ole muistanut käydä tällä palstalla vähään aikaan. Vointi on todella hyvä, sairasloma kesti kolme viikkoa, josta viimeinen viikko käsikin oli jo liikuntakunnossa. Alue, mistä luu poistettiin ei ole ollut missään vaiheessa yhtään arka, ainoat kivut oli kyljessä mistä tähystys tehtiin. Hiihdetty on jo paljon eikä käsi ja yläselkä enää puudu. Minulla on rakenteellinen vika molemmilla puolilla, joten nyt olen leikkausjonossa toisen puolen operointia varten. Näin täällä...

        Miten ihana että on muitakin TOS kärsijöitä. Minulla ollut 3vuotta oikeassa kädessä.Olen ollut koko ajan töissä kipuineni ja huonolla unella.Nyt menossa leikkaukseen.Ajatuksiin on tullut myös toisen käden oireet! Nytkin kun kirjoitan ja nojaan läppäriin tuntuu kun molemmat kädet puutuu.
        Leikkaus jännittää kovasti -alhaiset verenpaineet! Jos joku vois kertoa enemmän miten elämä on leikkauksen jälkeen mennyt olisi kiva kuulla.Onko töihin mahdollista palata ja missä ajassa?
        Ovat oireet kipuineen todella jääneet pois vai onko uusiutuneet? miten toisen käden laita on?
        Kiitän jo etukäteen....ja aurinkoista kevättä kaikille tossilaisille


    • ei tosiaankaan

      ole samaa diagnoosia ollut kenelläkään - olet ihka ensimmäinen laatuasi.

      • 18+8

        Täältähän löytyy muitakin..

        Te, joilta leikattu 1 kylkiluu.

        Vapautuiko teiltä verenkierto normaaliksi ykkös kylkiluun poiston jälkeen?

        (itsellä siis neurogeeninen tos, hermo ja verisuoni puristus)
        Taustaa: Solislaskimoon ehti tulla ahtauman vuoksi veritulppa.
        Leikkauksesta 2 vuotta ja käsi edelleen sökönä.
        Hienomotoriikasta ei tietoakaan ja kuntoutusta jatketaan edelleen.

        Solislaskimo oli leikkausta odotellessa arpeutunut umpeen ja kiertelee nyt sitten omaa reittiänsä muualta tuo verenkierto.

        Ja vasemman puolen kanssa ongelmat alkaneet mutta ei kuulemma ennakoivasti leikata vaan sitten kun akuutisti pahenee huonommaksi..


    • __

      Hei, olen kärsinyt tossista "vasta" puolivuotta, mutta kyllä tämä elämän on muuttanut ihan radikaalisti. Ei voi ajaa autoa, ei voi ajaa fillaria, ei voi kantaa kauppakasseja, ei työntää ostoskärryjä, kynällä kirjoittaminen on tosi hankalaa, nukkua voi vain selällään...puhumattakaan särystä ja puutumisista.. Pään kääntäminen aiheuttaa kasvojen puutumisen, onko kenelläkään samanlaista oiretta ? Puutumista on kasvojen alueella, kädessä, "yläraajassa" lähes kokonaan ja jalassa.. jopa toista rintaa joutuu välillä kannattelemaan.. Kipulääkkeinä lyrica ja dolan ja nekään ei vaikuta pahimpaan särkyyn.

      • vuosimallia 85

        Tosi samanlaisia oireita.. Oon niin tottunut kipuihin tän 2,5 vuoden aikana. Jos on väsynyt, niin tilannetta vaikea hyväksyä. Teen haastavaa työtä pienten erityisoppilaiden kanssa ja ihmettelen miten hyvin on mennyt! Välillä pää ei käänny lähes ollenkaan, mutta kun on annettu lahjaksi sinnikäs luonne. Onko muilla käden vapinaa? Itselläni nyt pari vuotta. Käsi "vispaa" erityisesti rasituksen jälkeen (hienomotoriset erityisesti mm. pianon soitto). Kaikki käsillä tekeminen aiheuttaa oireita sormista korvan lehteen asti ja myös lapaluun alle. Oon käyny omt-terapiassa viime kesästä asti n. 2-3 viikon välein. Tärkeetä on ollut erityisesti se, että joku ymmärtää mistä särkee ja miksi oireet on niin kummalliset... Aluksi luulin tulevani hulluksi kun on sukurasitettakin...
        Huomenna siis ortonille Vastamäen katsottavaksi. Ties kuinka mones lääkäri! Haluan varmuuden leikkausasiaan, kun jännittää hirmuisesti. Olisi vain kiva elää taas normaalia 25-vuotiaan elämää. Lentopallon peluu, huilun soitto, hiihto ja käsityöt ovat jääneet. Mielelläni kuulisin kommentteja leikkauksista. Sellaisia aitoja kokemuksia.
        Hammasta purren eteenpäin!


    • tonnin seteli

      ToS tarkoittaa Tales of Symphoniaa

    • kovat kivut

      Hei!
      Miten ootte saaneet lähetteen Ortoniin muilta paikkakunnilta? tääl Lahdes ei meinaa millään saada. Mitähän maksais jos menis omakustanteisesti?
      TOS ollut useita vuosia, diagnosoitiin pari vuotta sit, käsi puutuu, kauheat säryt, kasvot puutuu ja silmä laiskistuu... jne!
      Onko magneettikuvista ollut hyötyä?

    • keltalumme

      Hei,

      miten on fyysisesti raskaamman työn kanssa? Eli työ, jossa nostaa ja kantaa paljon ja joutuu tekemään käsillään, mutta ei tarvii paljoa olla tietokoneella?

    • Tyhmä kysymys

      ... ja kysymys: mikä on staattinen työ käsillä? Mitä sillä siis tarkoitetaan? Tietokoneella olemista, siivoustöitä jne.?? Olenko ymmärtänyt oikein?

    • Epätoivoinen :-(

      Mulla on kai pieni pulma. TOS on todettu tosi pitkän ajan jälkeen. Olen nyt työssä, josta haluaisin pois. Haluaisin sellaisiin töihin, joissa joutuu tietokonetta enemmän käyttämään, ja oon hakenutkin näitä töitä. En sen tietokoneen takia vaan koska työ kiinnostaa mua muuten. Ja käsinkin pitää kai kirjoittaa palavereissa. Ja nyt mietityttää kovasti :-( Oon ollut niin kypsänä tästä nykyisestä työstäni, ja vikatkin toiveet poispääsemisestä on kai kuivuneet kokoon.

      Vai onko toivoa? On mennyt fysikaalista muutaman kuukauden ja tilanne on parantunut. Kuitenkin, oikea käsi vieläkin on välillä pinteessä ja se väsyy, kun alkaa kirjoittaa.

      Onko mulla toivoa, että voisin tehdä tuollaista työtä, jos jatkan aktiivisesti fysikaalista? Voisiko joku vastata, vai onko tähän mitään vastausta?

    • äöäöläöl

      Lähdin hakemaan lisätietoa TOSista ja täällähän tätä näkyy olevan! =D

      Mulla on peräänajokolarin ja piiskaniskumaisen nytkäyksen jälkeen ollut nyt 6 vuotta tos-oireen tyyppistä hankaluutta.
      Tänään meni koko vasen puoli jumiin, on oireillut jo viime viikosta ja taustalla on rankempi työtahti. Ensin tuli c7-c8 viereen pistävä kipu, ihan kuin työnnettäisi neulaa rangan vierestä sisään. Alue myös tuntuu puutuneelta/jääkylmältä/tulikuumalta noin nyrkin kokoiselta alalta. Vaikea kuvata tuota tunnetta, ehkä lähinnä puutumisen sirinää mutta voisi olla yhtä hyvin myös kosketus jollain todella kylmällä tai kuumalla.

      Nyt sitten on koko vasen puoli jumissa. Pää ei käänny sivulle ja olen kuin pöllö. Kipu tuntuu lapaluun sisäreunassa, ja kiertää alakärjen jautta ulkoreunaan. Kipu säteilee kainalon kautta käsivartta pitkin pikkusormeen ja nimettömään, joskus muihinkin sormiin. Välillä on kipua ja välillä puutumista.

      Niskan ja rintarangan alueella selän ojentajalihakset on poissa pelistä, eli esim. sängystä nouseminen on vaikeaa, samoin ylöspäin katsominen. Varpaitakaan en halua katsella kun koskee. Pää siis kääntyy tällä hetkellä vain oikealle.

      Puutumista ja voimattomuutta on ollut kauan, kuvien perusteella kaularangassa on kulumia, mutta ne eivät yksin selitä kipuja. Tosista lukemani tieto antaa vähän uskoa tulevaan, ei sillä että ongelma olisi helppo korjata vaan siksi että että ymmärrän itse mistä on kyse. Lääkäritkään eivät tunnu tietävän ja kaikki menee aina "tension neckin" piikkiin. Minusta tämä on jotain ihan muuta. Ja kuen muillakin, autolla ajan yhdellä kädellä, verhojen ripustaminen ja pyykin kuivumaan laittaminen aiheuttavat kipua. Kipu tuntuu jo ko hommia tehdessä mutta pahimmillaan on yleensä jälkikäteen. Yöllä tietää tehneensä päivällä liikaa hommia käsillä, kun uni ei tule ja särkee kamalasti.

      Halvauksenomaisia oireitakin on ollut, takaraivo on joskus kosketusarka jne. Puhekyvyn ongelmat muistuttavat tia-kohtauksia, ja sanat häviävät mielestä. Näitä olen pitänyt migreeniin liittyvinä oireina enkä ole osannut yhdistää niitä ollenkaan tos-oireisiin.

    • rrgqqq2w334

      käyppä laittamassa itsesi kuntoon googleta manuaaliterapeutti mynämäki
      ja hei älä unohda kertoa parantumisestasi täällä

    • marikos

      Hei
      sain kuulla nyt lääkäriltä että mulla ois TOS ja kuinka ollakkaan teidän kertomukset täällä on niin osuvia! kohta vuoden olen sairastanut joista viimeiset 5 kuukautta ihan hirveitä... toukokuussa tension neck oli lääkärin tuomio ja sitten kesällä lääkäri sanoi ett kaikki ois vaan masennusta ja stressiä kun päänsärkyni hävisi särkylääkkeillä. Kaikki muut oireet vaan jatkui ja lisää tuli...
      Kauanko olette noita jumppaohjeita noudattaneet että ovat apua tuottaneet?
      Onko verenpaine ongelmia? Rytmihäiriöitä?

    • dj gabriel kikkeli

      tension nec = jännitysniska
      Kaikiin pikkuvaivoihin pitää saada hienolta kuullost va diagnoosi jos lekuri sanoo että niskasi on jännittynyt niin eihän se kuullosta miltään!!

      Nyt kun on oikein hieno diagnoosi niin voi sitten suurinpiirtein halvaantua!!! vaikka todellisuudessa diagnoosi ei kliinisesti merkitse yhtään mitään.....
      Googletus on tuonut ihmisten sairastamiseen aivan uusia ulottuvuuksia netistä etsitään tietoa sairauksista/oireista ja kuvitellaan että itsellä on googlattu tauti,sitten mennään lääkäriin valmis oma diagnoosi mukana ja kiukutellaan kun lääkäri on eri mieltä.

      On minullekin "diagnisoitu" tos vaikka osa lääkäreistä on sitä mieltä että tautia ei ole edes olemassa....

    • Aberystwyth

      Minun on vaikea kuvitella, että olisi lääkäreitä, joiden mielestä TOSia ei ole olemassa. Ainakin tällöin kyseessä on todella epäpätevä joukko lääkäreitä. Täytyy tosin sanoa, että Suomessa ei ole juuri TOSin erikoistuneita lääkäreitä. Itseltäni on leikattu se harvinaisian TOS eli valtimo-TOS ja se oli todettavissa useammallakin tutkimuksella. Se näkyi valtimoverenkiertomittauksissa ja lisäksi minulta kasvoivat ylimääräiset kaularankakylkiluut ja ylin kylkiluuni oli ns. J:n muotoinen C:n sijaan röntgenkuvassa. Leikkauksessa löytyi vielä ylimääräinen skaleniuslihas.

    • Neiti Kesäheinä

      Moi! Mulle on tullut TOS sen jälkeen kun mulla todettiin kolmoishermovaurio oik. puolella (hampaanpoiston takia). Mulle jäi oikealle puolella kaulaa heikommat kaulalihakset ja se vaikuttaa myös yläselkään. Ongelmia ja kipuja on, eikä särkylääkkeistä aina saa tarpeeksi apua. Se miksi kirjoitan on se, että itse harrastan Taiji:ta ja vatsatanssia (olen siis nainen) ja saan näistä kuntoni lisäksi myös hyvän mielen. Suosittelen kaikille näitä lajeja. Kaikista itsepuollustus lajeista saa varmaan myös saman hyödyn kuin Taijista, mistä on myös olemassa kamppailu versio. Olen kuullut myös, että vesikävelykin on hyväksi, en ole tosin vielä kokeillut sitä.

    • tossilainen

      Hei!
      Kovin surullista lukea että ihmiset joutuu kestämään Tossin tuomaa kipua vuosia ja taas vuosia.. :(
      No, tilanteet ja tapaukset on kaikki ainutlaatuisia..

      Oma tarinani alkoi 2008 jolloin Tos oireet alkoi oikealla puolella.
      Paikkakuntani lääkärit ei osanneet Tossia hoitaa joten minut lähetettiin Ortoniin.
      Sen kautta eka fysioterapiaa 15x ja harjoitteet.. Kun ei apua löytynyt menin omt- fysioterapiaan ja lymfaan.. Ja taas uudet harjoitteet..
      Ei apua joten olin Ortonissa kuntoutuksessa yht. 3 viikkoa... ei apua..
      Tässä vaiheessa olin jo ollut kuukausia sairaslomalla..
      Sitten päätettiin leikata.. Ja se auttoi!!!! Vuosi oli silloin 2010

      Pian töihin paluuni jälkeen vasen alkoi oirehtia.. Kestin kipua reilun puolen vuoden kunnes hakeuduin lääkärille Ortoniin ja hän päättikin heti operoida myös vasemman eli vuosi sitten.. Sinne jäi minun kipuni leikkuupöydälle.. :)

      Koko tämän ajan tein säännöllisesti harjotteita, pudotin painoa ja muutenkin liikuin sen mitä kivuilta pystyin.
      Lääkkeitä käytin mitä milloinkin.. Lyricaa lähinnä..

      Mulla puristus oli hermossa...

      Sekin on surullista että tässä maassa on todella vähän Tos- asiantuntijoita.. Toiset ei tiedä mitään koko vaivasta joten saattaa kestää todella kauan ennen kuin oikea apu löytyy..

      Pitää osata ite vaatia apua eikä suostua kaikkeen jo kokeiltuun uudelleen ja uudelleen..
      Minä voin ainakin nyt hyvin ja jatkan normaali elämää.. :)

    • ...............

      mitä sulta sitten leikattiin?

    • tossilainen

      Molempien solisluiden päältä vapautettiin hermopinteet..

    • Se on semmosta

      Minulla oireet olivat molempien käsin puutuminen joka yö, ja niin pahasti, etten tuntenut käsiäni lainkaan. Aivan kun olisin ollut halvaantunut. En päässyt sängystä ylös mitenkään vaan yritin ravistella kehoani jotenkin niin että veri alkaisi kiertää. Toisinaan puutuneisuus oli levinnyt myös kasvoihin.

      Käsiä ei pystynyt pitämään ylhäällä tai vaakatasossa. Hiuksia ei jaksanut harjata kuin nopeasti, koska käsi väsyi. Vasemman käden kolme sormea pikkurillistä peukaloon päin olivat usein vitivalkoiset ja tunnottomat. Eikä se mennyt pois vaikka kuinka olisi pyöritellyt ja venytellyt hartiaa.

      Monen hierojan, naprapaatin, fysioterapeutin jälkeen löysin oikean ihmisen. Hermoratahierojan joka ymmärtää kokonaisuuden. Lihakset, nikamat ja hermoradat. Hän löytää oikeat kipupisteet, jumissa olevat hermoradat, nikamalukot ja jumiutuneet lihakset. Hän tietää myös mitä olen tehnyt, miten kantanut tavaroita ja mitä liikettä toistanut, että ko. lihas on mennyt jumiin. Hän auttaa myös migreenipotilaita koska avaa kasvojen ja pään hermoratoja.

      Itselläni eniten oli jumissa kaula, rintalihas, pieni rintalihas, hauis, kyynärpään ja kämmenen välissä olevat molemmat hermoradat, sekä muutama sormen hermorata, lapaluiden taus ja oikealla puolella niskassa nikamassa lukko.

      Joka kerta on jotain saatu auki. Venyttelen itse ja hieron myös nyt kun tiedän mitkä on "maamerkit", se mistä jumi lähtee ja mihin se etenee.

      Homma alkaa olla vuoden hoidon ja omaehtoisen venyttelyn ansioista hanskassa. Kädet ei enää puudu öisin kuin harvoin. (Jos olen sattunut rääkkäämään itseäni esim. 13 h tunnin työputkella).

      • Käteni ovat rikki

        Hyvä lukea muiden viestejä. Ennen kesää 2009 minäkin olin perusterve.

        Minulla oireet (joista ei edelleenkään tiedetä vielä ovatko mitä :-/) alkoivat kesällä 2009. Olin 2kk 12h/pv/vk kirjoitustyörupeamassa tietokoneen kanssa stressaavan kevään jälkeen. Kädet alkoivat särkeä, kovaa. Ensin ranteet, sitten sormet - käden nivelet. Aloin pitää kyynärpäihin ulottuvia tukisukkia kaksinkertaisina, jotta kädet kestäisivät. Ajattelin, että se on vain rasitusvaiva. Sain hommani tehtyä ja ajattelin, että kivut lähtisivät.

        Ostimme puutaloasunnon ja palasin opiskelemaan. Olimme asuneet asunnossa 2vk kun aloin voida huonosti - kroppa ja sen toiminnot menivät sekaisin ilman näkyvää syytä. Käsisäryt eivät laantuneet vaan pahenivat, näkökenttä sumenteli, tasapaino ei ollut normaali, kuukautiset kärrynpyörää. Päänsärky alkoi jo aamulla. Asunnosta löytyi lopulta rakenteiden sisästä seinää purettaessa Stachybotrys-hometta (musta home), näin maallikolle aivan naurettavan pieneltä ja mitättömältä pläntiltä. Jouduimme kuitenkin muuttamaan pois asunnosta 2,5 kuukauden asumisen jälkeen koska hengitystieni olivat jo siinä kunnossa että lääkäri sanoi miten en välttämättä enää herää jos nukun siellä enää yötäkään. Hengitystieni kun jostakin syystä reagoivat näihin ilmeisesti Stachybotrus-homeen ilmaan suodattamiin myrkkykaasuihin kuten tapahtuu kaivosonnettomuuksissa hajuttomien ja värittömien myrkkykaasujen kanssa: ne turpoavat umpeen. Tässä vaiheessa en pystynyt kävelemään ulkona metsässäkään, koska jokapaikassa oli maahan pudonneita lehtiä mädättämässä sädesientä joka aiheutti minulle saman vaivan kun Stachybotrys. Ääni muuttui piipitykseksi 5 min asuntoon tulon jälkeen, kokonaan se lähti noin vartissa. Eli, muutimme pois.

        Keuhkoja, homevasta-aineita ja kaikkea tutkittiin muutamalla tonnilla yksityisellä. Ei löytynyt syytä mihinkään, vain se lopputulos mitä tästä jostakin syystä oli seurannut.

        Menetimme kaiken kodin pehmeän irtaimen - kaiken sisään oli mennyt myrkkykaasua/itiöitä - ja oireilin niistä samoin kuin asunnosta. Heitimme ne pois. Jouduin ostamaan myös kaikki uudet vaatteet. Laaja kotivakuutus ei kattanut mitään, koska asunnosta läytynyt korjaamaton vesivahinko oli tapahtunut ennen meidän sinne muuttoamme.

        Vähitellen vuoden aikana sukulaisilla asuessamme muut vaivat alkoivat laantua, mutta käsisäryt jäivät. Ja kovenivat. Totuin kipuun, siirtelin kirjallisten töiden palautuspäiviä viikosta ja kuukaudesta toiseen. Kunnes - kädet ja sormet alkoivat ikäänkuin puutua ja aloin pudottelemaan tavaroita käsistä. Olin minimoinut koneella kirjoittamisen jo niin pieneen kuin mahdollista ja yritin tehdä sinä niin ergonomisesti kuin suinkin, mutta nyt alkoi käsinkirjoituskin tökkiä. Sujuva käsialani muuttui kokkareiseksi, ja jopa minun itseni oli vaikea saada siitä välillä selvää. Käsien/sormien puristusvoima ja hienomotoriikka oli mitätön, kun ennen olin pystynyt tekemään niillä mitä vain, miten pitkään vain, miten tarkkaan vain...

        Uudelleen tutkimuksiin Ensin YTHSlle ≈ emme voi auttaa, ja sieltä yksityiselle. Otettiin jälleen tutkimuksia tonnilla, kahdella (mm. hermoratakuvaukset jne.) ja syytä ei löytynyt. "Ehkäepäilynä" reuma, MS, tai muu "pahempi" hermovaurioita tekevä tauti. Syytä ei siis löytynyt - vain relaksantteja... No, YTHSn mukaan kaikki johtui ryhdistäni (jota kaikki muut ovat aina kehuneet..) ja he määräsivät minut päänasento-, ryhti- ja asentokuurille sekä nukkumaan selälläni kädet suorina.

        Lopetin lääkärillä ravaamisen. Ajattelin keskittyväni elämiseen sairauden sijaan. Kohotin kipukynnystäni. En syönyt relaksantteja tai kipulääkkeitä. Lepäsin. Relasin rahapulasta huolimatta.


      • Käteni ovat rikki
        Käteni ovat rikki kirjoitti:

        Hyvä lukea muiden viestejä. Ennen kesää 2009 minäkin olin perusterve.

        Minulla oireet (joista ei edelleenkään tiedetä vielä ovatko mitä :-/) alkoivat kesällä 2009. Olin 2kk 12h/pv/vk kirjoitustyörupeamassa tietokoneen kanssa stressaavan kevään jälkeen. Kädet alkoivat särkeä, kovaa. Ensin ranteet, sitten sormet - käden nivelet. Aloin pitää kyynärpäihin ulottuvia tukisukkia kaksinkertaisina, jotta kädet kestäisivät. Ajattelin, että se on vain rasitusvaiva. Sain hommani tehtyä ja ajattelin, että kivut lähtisivät.

        Ostimme puutaloasunnon ja palasin opiskelemaan. Olimme asuneet asunnossa 2vk kun aloin voida huonosti - kroppa ja sen toiminnot menivät sekaisin ilman näkyvää syytä. Käsisäryt eivät laantuneet vaan pahenivat, näkökenttä sumenteli, tasapaino ei ollut normaali, kuukautiset kärrynpyörää. Päänsärky alkoi jo aamulla. Asunnosta löytyi lopulta rakenteiden sisästä seinää purettaessa Stachybotrys-hometta (musta home), näin maallikolle aivan naurettavan pieneltä ja mitättömältä pläntiltä. Jouduimme kuitenkin muuttamaan pois asunnosta 2,5 kuukauden asumisen jälkeen koska hengitystieni olivat jo siinä kunnossa että lääkäri sanoi miten en välttämättä enää herää jos nukun siellä enää yötäkään. Hengitystieni kun jostakin syystä reagoivat näihin ilmeisesti Stachybotrus-homeen ilmaan suodattamiin myrkkykaasuihin kuten tapahtuu kaivosonnettomuuksissa hajuttomien ja värittömien myrkkykaasujen kanssa: ne turpoavat umpeen. Tässä vaiheessa en pystynyt kävelemään ulkona metsässäkään, koska jokapaikassa oli maahan pudonneita lehtiä mädättämässä sädesientä joka aiheutti minulle saman vaivan kun Stachybotrys. Ääni muuttui piipitykseksi 5 min asuntoon tulon jälkeen, kokonaan se lähti noin vartissa. Eli, muutimme pois.

        Keuhkoja, homevasta-aineita ja kaikkea tutkittiin muutamalla tonnilla yksityisellä. Ei löytynyt syytä mihinkään, vain se lopputulos mitä tästä jostakin syystä oli seurannut.

        Menetimme kaiken kodin pehmeän irtaimen - kaiken sisään oli mennyt myrkkykaasua/itiöitä - ja oireilin niistä samoin kuin asunnosta. Heitimme ne pois. Jouduin ostamaan myös kaikki uudet vaatteet. Laaja kotivakuutus ei kattanut mitään, koska asunnosta läytynyt korjaamaton vesivahinko oli tapahtunut ennen meidän sinne muuttoamme.

        Vähitellen vuoden aikana sukulaisilla asuessamme muut vaivat alkoivat laantua, mutta käsisäryt jäivät. Ja kovenivat. Totuin kipuun, siirtelin kirjallisten töiden palautuspäiviä viikosta ja kuukaudesta toiseen. Kunnes - kädet ja sormet alkoivat ikäänkuin puutua ja aloin pudottelemaan tavaroita käsistä. Olin minimoinut koneella kirjoittamisen jo niin pieneen kuin mahdollista ja yritin tehdä sinä niin ergonomisesti kuin suinkin, mutta nyt alkoi käsinkirjoituskin tökkiä. Sujuva käsialani muuttui kokkareiseksi, ja jopa minun itseni oli vaikea saada siitä välillä selvää. Käsien/sormien puristusvoima ja hienomotoriikka oli mitätön, kun ennen olin pystynyt tekemään niillä mitä vain, miten pitkään vain, miten tarkkaan vain...

        Uudelleen tutkimuksiin Ensin YTHSlle ≈ emme voi auttaa, ja sieltä yksityiselle. Otettiin jälleen tutkimuksia tonnilla, kahdella (mm. hermoratakuvaukset jne.) ja syytä ei löytynyt. "Ehkäepäilynä" reuma, MS, tai muu "pahempi" hermovaurioita tekevä tauti. Syytä ei siis löytynyt - vain relaksantteja... No, YTHSn mukaan kaikki johtui ryhdistäni (jota kaikki muut ovat aina kehuneet..) ja he määräsivät minut päänasento-, ryhti- ja asentokuurille sekä nukkumaan selälläni kädet suorina.

        Lopetin lääkärillä ravaamisen. Ajattelin keskittyväni elämiseen sairauden sijaan. Kohotin kipukynnystäni. En syönyt relaksantteja tai kipulääkkeitä. Lepäsin. Relasin rahapulasta huolimatta.

        Lähdin vaihtoon ulkomaille (josta olin pitempään unelmoinut). Aloitin flamencon ja orientaalitanssin. Flamencoa käteni tai päkiäni eivät oikein kestäneet, mutta orientaalitanssia teen yhä. Se piristää, on tarpeeksi haastavaa, se liikuttaa niin yläkropan kuin alakropankin lihaksia ja niveliä ja on kokonaisuudessaan rentouttavaa. Sekä hyvää musaa & hyvää seuraa.

        Nyt uusina vaivoina ovat tulleet liikkuvat ja siirtyilevät päkiäkivut, kivut isovarpaiden nivelissä, kivut peukaloissa ja niiden nivelissä. Myös alaselkä vaivaa välillä. Minun on hyvässä kunnossa olevista selkä- ja vatsalihaksistani (orientaalitanssi) huolimatta istuttava selkä tikkusuorana. Tunnottomuuskohtauksia pelkään eniten, sillä silloin osa minua ei ikäänkuin ole minua.

        "Vanhat" kivut sormissa, ranteissa, kyynärpään ja ranteen välissä, olkapään ja kyynärpään välillä, tukossa olevissa hartioissa ja niskassa ovat jotakuinkin ennallaan. Jos teen jotakin yhtämittaista, ne kertovat sen minulle päivän päästä kipukynnykseni ylittäen. Pieni leipominen, pieni käsitöiden teko, pieni taiteilu ok. Pystyn kirjoittamaan koneella muutamia tunteja päivässä, en enempää.

        Miten suuri osuus kosteusvauriohomeilla ja -bakteereilla on sairastumisessani, en tiedä. Tiedän vain että niiden vaikutusmekanismeja erikseen ja yhdessä ei tunneta vielä tarpeeksi.

        Paljon kirjoitustöitä vaativia vakitöitä en siten enää pysty toivomaan opiskelualaltani - ja käytännössä siellä niitä tehdään paljon - kaikki pitää analysoida ja perustella, vakuuttaa... Minun pitää siis vain keskittyä olemaan urallani toisia luovempi ja siten parempi, koska pääni on mitä luultavimmin ainoa lihakseni joka edelleen toimii kropassani normaalisti edes nyt (ja onneksi ehkä keskimääräistä ihmistä vähän nopeammin ja paremminkin :-D)

        En oikeastaan kerro kivuistani enää kenellekään, koska en usko että ne menevät pois. Tutkitutan ne seuraavaksi vasta kun on aivan pakko. Minun on vain opittava elämään niiden kanssa niin hyvin ja iloisesti kuin se vain on mahdollista. Vain perheeni tietää, että minua ei saa repiä käsistä, tyrkkiä tai varpaitteni päälle astua - tai että en pysty kantamaan oikein mitään ruokakassia painavampaa.

        Iloa elämään! Se auttaa, varmasti.


    • mira6

      lääkäri diagnosoi minulla tos-syndrooman, avuksi sain kovia hermokipulääkkeitä ja lähetteen fysioterapiaan. apua kipuun hain hierojilta, triggerhierojilta, akupunktiosta ja fysioterapeuteilta. fysioterapia on auttanut mutta eniten on auttanut osteopaatti. ylin kylkiluuni oli kohonnut puristamaan hermoa ja kärsin kivuista vuoden vaikka tein fysioterapiaa kokoajan. sairaslomallakin olin puoli vuotta. yhdellä kerralla osteopaatti sai kylkiluun virheasennosta paikalleen ja hermokivut jäivät hänen pöydälleen ja nyt jo 3 kk ilman hermokipua! fysioterapiaa pitää tietty jatkaa ettei luu enää nouse. suosittelen kaikille!!! oulussa todella hyvä osteopaatti nimeltä miika ilkka ja hän on ollut pelastava enkelini.

    • tarkkuutta!

      Tässä sairaudessa on hyvä tutkia keuhkot! jos on oireilua niissä, kerta sairauteen kuuluu myös toisilla henkitys tai rytmihäiriöitä.jotka saattaa aiheuttaa infrakteja yms! sekä veritulppia yms. joten ei ole pelkästään kivusta kyse!

      • ei hyvä

        myös lihasten kuihtuminen kuuluu toisilla sairauteen!


    • keojfhjsdf

      kuten jo alussa jollakin huomatiin että kaikki alkoi toimimattomasta lantiosta eli ensin lantio kondikseen ja kiinnittäkää huomiota epätasapainoon
      kun saatte suoliluut ja ristiluun toimimaan kuten pitääkin on tos mahdollista eliminoida kätevällä ranneliikkeellä

    • sussu2

      Minulle sanoi fysiatri että vaivani on TOS-oireyhtymää. Seuraavaksi kysynkin että kuinka pääsen verisuonten ultraan, koska lukemieni juttujen perusteella epäilen vahvasti verisuoniperäistä TOSia? Minkä alan lääkärille tämmöinen kuuluu jos varaan aikaa yksityiselle vai menenkö vain sanomaan yleislääkärille että hei fysiatri sanoi minulla olevan Tos mutta asialle ei tehdä mitään ja haluan ehdottomasti jatkotutkimuksiin koska epäilen verisuoniperäistä Tosia. Itselläni takana mm.kohtukuolema jossa syynä veritukokset. Asian selvittelyt jäi aikanaan vähän puolitiehen joten nyt haluan selvittää onko tällä kenties selitys siihenkin.

    • Sammal80

      Heippa, mulla todettiin TOS kun olin 8 vuotta kärsinyt oireita, eikä kukaan fysikaalinen osannut auttaa. Viisi fyssaria kävin läpi ja kuudes osasi hommansa. Kaikki fyssarit hieroivat, antoi ultraa ja teippiäkin laitettiin. Sitten muutama yleinen jumppaliike kotiin... olin jo luovuttanut.

      Oireet oli että pyörrytti tietyssä asennossa, ei voinut ajaa autoo kun päässä vippas, ei voinut tehdä pääte työtä ja korkealta ei voinut ottaa mitään tai pitää käsiä korkealla ja kävellessäkin vippas.

      NO MUTTA SITTEN, menin fysikaaliseen tampereen koskikeskukseen. Siellä on hoitaja Sirkku, joka ei hiero vaan avaa lihas jännityksiä jollain tekniikalla. En tiedä tekniikan nimeä, mutta tuntuu että hän näkee sormilla missä vika on :) painelee mua ja kohta kysyy, tossa on varmaa kipee? Ja niin on !mä huudan :) sit se alkaa availeen sitä jumia. Katsoo tarkkaan ryhdin ja ruumiinosien asennot. En tiedä mutta hän pelasti mun elämän, voin suositella häntä todella lämpimästi.

      Jos menet Sirkulle, älä heti ekasta kerrasta tuomitse, kipu ei lähde heti. Sirkku Räätälöi sinulle kotiin tarkat jumpat ja katsoo ensin klinikalla että teet ne oikein, joten sinun pitää itsekin ahkeroida. Ensin ajattelin että noh, kokeillaan nyt sitten tämäkin, mutta tämä kokeilu kannatti. !Oireet ovat todella pieniä tällähetkellä, ja pikku jumpan kun viitsii vetää, niin tiedän jo itse mikä auttaa. Ei tarvitse olla enään tietämätön ja kauhuissaan. Jee! Im so happy vaikka olin jo luovuttanut!!!

    • Anonyymi

      Itse olen kärsinyt yli 10 vuotta käden murtuman jälkeen vastaavista oireista. Töissä en ole käynyt n. 7 vuoteen enkä saa mitään sairaustukia kun lääkärit eivät löydä tarpeeksi vakavaa vikaa kehosta.

      Päänsäryt ja niskakipu ei tunnu vain laantuvan vaikka olen treenannut niskalihaksia, jalkoja, vatsoja jo vuosikausia lääkäreiden ja fys. terapeuttien ohjeiden mukaan.

      Kaikesta treenistä huolimatta pelkkä kännykän pitäminen kädessä selällään maaten tuottaa kipua.

      Ainoa mikä on auttanut tähän mennessä on käsien todella kevyt treenaus.

      Olen esim. roikottanut tennispalloa kädessä niin kauan kunnes kipuraja on tullut vastaan. Tämä todella kevyt painoharjoittelu on mielestäni tuonut pientä parannusta toivottomalta vaikuttaneeseen tilanteeseeni.

      Toinen treeni mikä on tuntunut helpottavalta on ollut käsien pitäminen koholla & ns. "lankuttaminen" seinää vasten.

      Oman kokemukseni perusteella todella kevyt treeni avaa niitä jumeja pikkuhiljaa.

    • Anonyymi

      Kertokaa ihmeessä kaikki lääkärit, fysioterapeutit ym joilta voi saada apua! Entä mitä tutkimuksia kannattaisi tehdä?Ja missä niihin pääsee yksityisesti? Esim mrissä ongelma, että yksityispuolella usein vain tietyt kohteet joita kuvataan tietyllä fiksatulla protokollalla, eikä tosin tunnistukseen tarkoitettua kuvausta löydä mistään.

      Minulla on yksityispuolelta vahva tos-epäily ja tos kyllä täsmää hyvin (myös muiden oireet täällä), mutta alla urheiluperäinen vamma. Paikallisessa erikoissairaanhoidossa tos:in olemassaoloon ei kuitenkaan uskota eikä mitään tutkita. On kuulemma puhtaasti "toiminnallinen" häiriö eli mappi Ö (ja tämä diagnoosi tosiaan tutkimatta yhtään mitään, edes haluamatta nähdä oireita!). Minullakin oli pahimmillaan kasvohalvaustyyppistä ja sehän leimataan tietysti toiminnalliseksi jolloin kaikki tyssää siihen. Kantapään kautta opittu: älä kerro kaikkia oireitasi tai et saa yhtään mitään apua. Niin kauan kuin oireita vain kädessä-olassa, on vielä toivoa että jotain tutkitaan.

      Fysioterapian kanssa edetään yrityksen ja erehdyksen kautta. Jotkut liikkeet ja käsittelyt auttavat hyvin, mutta toiset pahentavat. Naprapatiasta ja fasciaterapiasta yhtä ristiriitaisia tuloksia, voi olla täysin hyödytöntä, iso apu tai pahaa takapakkia. Haluaisin liikkua, mutta en tiedä mikä kaikki pahentaa tai ylläpitää ongelmaa. Olisi pakko löytää edes joku tähän erikoistunut fysioterapeutti.

    • Anonyymi

      Mulla oli 40 vuotta sitten. Siinä solisluu painoi ylintä kylkiluuta ja välissä olevia verisuonia ja hermoja.Ilmeisesti kylkiluu oli katkennut onnettomuudessa ja siihen oli kasvanut kyhmy joka hankasi solisluuhun. Tapaus hoidettiin leikkaamalla pois ylin kylkiluu. Se auttoi.Nyt viime vuosina tosin niskassa on vikaa jojnka epäilen johtuvan luun poitosta.Tyngän kohdalla on patti ja kipeä kohta. Olen kuitenkin tehnyt ruumiillista työtä koko ajan kun ennen leikkausta en pystynyt tekemään kädellämitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      105
      3424
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      84
      3292
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      323
      1976
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      90
      1469
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1266
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1165
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      898
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      132
      850
    9. 46
      793
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      777
    Aihe