Kerron sinulle jolla on myös vaikeuksia työssäsi.
Olen töissä jossa on monta henkilöä samassa huoneessa.. hajut ovat vaivanneet pahasti.
OLen monesti joutunut lähtemään kotiin kun en ole voinut olla. On kova päänsärky, oksettava olo ja keuhkoihin koskenut.. Työnantaja ei ymmärrä lainkaan.. ja siitä tulee itselle syyllinen olo koska on ihan kuin rikollinen.
Esimiehen kova ja tympeä sanominen tuntuu tosi pahalle.. mieliala on ihan maassa..
Ymmärrän toki että pitäisi olla terve ja luotetttava työntekijä mutta näissä olosuhteissa se ei ole 100 % . Pärjään työssä vain jos on oma huone. Elämä näyttää aika synkälle.. en tiedä mitä tekisin..
Itku ei auta ...
Hajusteallergikko on aika yksin. Harva ymmärtää todella mitä se on. Mietinkin että oisko tästä terävästä hajun tunnistamisesta hyötyä jossain ammatissa..hmm ;)
olen alle 50 v ja haluaisin tehdä töitä normaalisti..
kertokaa minulle mitä voisin tehdä työkseni..
Minä ja työni
5
931
Vastaukset
- eivät
ymmärrä miten hankalasta asiasta on kysymys, koska heillä ei ole siitä omaa kokemusta.
Tietänevätkö he sitäkään,
että esim. kalan haistamisessa eri ihmisillä
ero on 400 kertainen.
Kysypä.
Oma rankka kokemukseni on se, että hädin tuskin pystyn aamulla bussissa matkustamaan, kun paha olo tulee partavesistä.- miksi muut
eivät haista näitä dödöjä ollenkaan ja minä meinaan laatata aina joka paikassa?Minulle määrättiin nukkumisvaikeuksiin seroguel nimistä tuotetta,ja yllätys!!kestän huomattavasti paremmin noita löyhkiä.Mutta on kyllä todella ikävää jos noin kovia mömmöjä terveet ihmiset joutuisivat naamaansa vetelemään.
- selostiko
miksi muut kirjoitti:
eivät haista näitä dödöjä ollenkaan ja minä meinaan laatata aina joka paikassa?Minulle määrättiin nukkumisvaikeuksiin seroguel nimistä tuotetta,ja yllätys!!kestän huomattavasti paremmin noita löyhkiä.Mutta on kyllä todella ikävää jos noin kovia mömmöjä terveet ihmiset joutuisivat naamaansa vetelemään.
lääkärisi sinulle mitä tuo Seroguel oikein on ja jos ei niin katso vaikka google-haulla netistä.
- tiedän kyllä
selostiko kirjoitti:
lääkärisi sinulle mitä tuo Seroguel oikein on ja jos ei niin katso vaikka google-haulla netistä.
mitä teen.
- Hajusteintolerantti
Tässä alempana on lisää tietoa Ruotsista ruotsiksi.
Tässä viimeisin lukemani uutinen:
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,796674,00.html
Publicerad: 2006-03-21
Efter rökförbudet - doftförbudet
Nytt förslag: Parfymförbud för kommunanställda
Starka parfymer kan framkalla astmaanfall och allergiska reaktioner hos känsliga personer.
Nu föreslår Astma- och Allergiföreningen i Uppsala och Knivsta att de kommunanställda ska sluta använda parfymerade produkter.
....
Många besvärade av starka dofter
I en nationell enkätundersökning som genomfördes 1999 uppgav 16 procent av kvinnorna och 7 procent av männen att de upplevde besvär av dofter från parfym, rengöringsmedel eller trycksvärta.
I en nationell undersökning bland barn som gjordes 2003 svarade 26 procent av de som hade astma att de fick hosta eller astmatiska besvär av starka parfymer.
Källa: Astma- och Allergiförbundet
...............
Valitettavaa, että työpaikallasi ei tätä ongelmaa ymmärretä. Kyse ei ole hajuista tai tuoksuista, vaan kemikaaleista, jotka sen hajun tai tuoksun aikaansaavat. Näitä kyseisiä hajustekemikaaleja ei ole edes testattu terveysvaikutusten osalta hengitysteihin tai keskushermostoon (hengitettynä). Hajustekemikaalit kuuluvat Kosmetiikkadirektiivin alaisuuteen, kosmetiikan pääasiallisin reitti ihmiseen on määritelty olevan iho. Raaka-aineet testataan (tulee testata) vain ihovaikutusten osalta. Testejä ei luonnollisesti tehdä kuin terveillä, nuorilla miehillä, kun ja jos ihmisillä testataan.
Oman itsesi takia olisi tärkeää päästä pois hajusteympäristöstä - sen tiedät itsekin.
Dosentti, apulaisprofessori Eva Millqvist, Ruotsista, on tutkinut hajusteista astma-tyyppisiä reaktioita saavia henkilöitä ja todennut, että astmalääkitys ei auta, vain välttäminen auttaa.
Hajuaistilla on vain varoittava tehtävä, reaktio syntyy kolmoishermon välityksellä.
Hajusteet nauttivat kauppasalaisuusasemasta, niitä ei tarvitse ilmoittaa tuoteselosteessa (paitsi 26 eniten ihoherkistymistä aiheuttavaa/direktiivimuutos, tuli voimaan 03/2005). N. 85 % hajusteraaka-ainesta on synteettisesti valmistettuja (ei vastinetta luonnossa), loput n. 15 % luonnonaineita.
Joukossa tunnettuja herkistäjiä, ärsyttäviä aineita; aineita, joilla on narkoottisia ominaisuuksia; aineita, jotka kuuluvat ns. ongelmajätteisiin - teollisuuskemikaaleja.
FPIN-sivustolla on paljon tietoa englanniksi:
www.fpinva.org
Itse en pysty käymään töissä kodin ulkopuolella.
Etätyö on monelle se ainut vaihtoehto, mutta mistä sellaisen saa, se on eri asia.
Meillä on Suomessa yhdistys, voit lukea lisää sivulta:
http://www.hajusteyliherkkyys.com/yhdistys.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup665451Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1334223Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.861777- 631405
- 2611117
- 471102
Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E123944Ajattele, miten häviävän pieni
todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim43772Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast31713Pieni vinkki miehelle
Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.38672