Yläpälo vai alapalo?

Lämmittäjä

Moi

Mikä on tamänpäivän totuus yläpalo- ja alapalokatilan välillä. Saan ristiriitaista tietoa molempien paremmuudesta.

Kertokaa te joilla on kokemusta/tietoa em. lämmityskattiloista. Tarkemmin sanottuna millaisessa paikassa tai käytössä jompi kumpi kattila valinta puoltaa paikkansa.

Tietysti kun puulämmityksestä puhutaan, oleellista on myös varaajan oikea koko kattilaan nähden sekä lämmitettävään pinta-alaan (kuutioita kohti).

Lämmitettävää minulla on n.180m2 ja kuutioita n.450m3.

Ja tarkoitus on vielä, että EN aio "asua" pannuhuoneessa ja tavoitteena olisi harvat/mahdollismman harvat lämmityskerrat.

Entäpä vielä tämä käänteispalokattila! Siitä kenneläkään kokemuksia?

Kiitos etukäteen vastausksista:)
T:Lämmittäjä

18

21316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen

      painiskelemassa saman ongelman kanssa.Kävin katsomassa Arimaksin 60 kattilaa 3 kuution varaajalla jolla lämmitettiin 2 taloa.Vaikutti ihan pätevältä.Varaaja yhdellä pesällisellä täyteen,kovalla pakkasella muistaakseni vaati toisen lämmityskerran.Varjopuoli savuttaminen.
      Käänteispalokin kiinnostaisi vaan yksi Jämän omistaja moitti omaansa suuritöiseksi puhdistaa.
      Yläpalokattilat vaatii käsittääkseni varaajan täyttämiseen useamman puunlisäyskerran eli työläitä.

      • Erkki

        ...ja kattilamalliksi Laka Y tai vastaava
        (Katso Laatukattilan kotisivuilta)


    • ......

      Jos vähänkin suurempi varaaja, niin alapalo/käänteispalo kyllä ainoa vaihtoehto. Kaksi etua:korkeampi hyötysuhde ja lämmitystyö huomattavasti pienempi.Toistakymmantä vuotta yläpalolla olen taloa lämmittänyt ja vähitellen olen alkanut puun kulutukseen ja pannuhuoneessa juoksemiseen kypsynyt

      • pöhisee

        Arimax 240 enkä voi sanoa että lämmitys on mitenkään työlästä.Samalla pesän sytyttää ja lisää puita kun käy sätkällä.Ja lämpö alkaa kattilassa nousta nopeasti kun sytyttää puut päältä.Alapaloa ensin ajattelin mutta olisi pitänyt olla pitempi piippu.


      • jussi
        pöhisee kirjoitti:

        Arimax 240 enkä voi sanoa että lämmitys on mitenkään työlästä.Samalla pesän sytyttää ja lisää puita kun käy sätkällä.Ja lämpö alkaa kattilassa nousta nopeasti kun sytyttää puut päältä.Alapaloa ensin ajattelin mutta olisi pitänyt olla pitempi piippu.

        itse olen aikeissa kesänkuluessa asennuttaa arimax 240 kattilan,mikä sinulla lämmitettävät neliöt ja mites varaajan tilavuus,onnistuuko lämmitys pikkupakkasilla kahdella /kolmella pesällisellä??ja onko sunulla lämminvesikierukat varaajassa ja lämpösen veden tuotto kuinka toiminut,..


      • Klapeilla lämm.
        jussi kirjoitti:

        itse olen aikeissa kesänkuluessa asennuttaa arimax 240 kattilan,mikä sinulla lämmitettävät neliöt ja mites varaajan tilavuus,onnistuuko lämmitys pikkupakkasilla kahdella /kolmella pesällisellä??ja onko sunulla lämminvesikierukat varaajassa ja lämpösen veden tuotto kuinka toiminut,..

        Minulla on ollut 12vuotta 240 2000litran varaaja.Talo on 1,5kerr. ja neliöitä n.160 , autotalli 60m2 (kork.3,3m), puitamenee 20-25 pm3
        talvessa.
        Varaajassa käyttövesikierukat,vastukset on myös
        varaajassa 6 tai 9kw niitä käytetty harvoin.
        2-4 pesällistä / ilta pakkasista riippuen, varaajan lämpö n.100 astetta niin piisaa vuorokauden...
        'Kituvalkeaa' ei oikein passais polttaa nokeentuu yläkavat aika äkkiä lähestukkoon, muuten pelittää kyllä hyvin.


    • Hommaa
    • eetu

      Jos pelkkää puukattilaa olet laittamassa, ei ole mitään hyvää syytä ostaa yläpalokattilaa. Se palaa huonommalla hyötysuhteella ja tuottaa enemmän päästöjä. Alapalo on siis parempi. Käänteispalokattilaa kehuvat paljon, mutta siitä minulla ei ole kokemuksia.

      • .......

        Jos tosiaan on käytännössä ainoa polttoaine puu ja vain satunnaisesti sähkö tai öljy, niin yläpalokattilan voi unohtaa. Pääsee sillä puusta eroon, mutta hyötysuhde ei ole kummoinen. Jos sillä haluaa kunnon hyötysuhteella lämmittää, voi pesän vain ehkä puolilleen täyttää ja se tietää tuplamäärän käyntejä pannuhuoneessa.Tupakkimiehelle ei se tietenkään ole ongelma, samala pääse sauhuile, mutta tupakomattomalle tietää vuosien mittaan tuhansia pannuhuoneessa juoksemisia ja tisurissa oloa. Varmaan toista tuhatta euroa enemmän alapalokattila maksaa, mutta jos vaikka parikymmentä vuotta sitä käyttää, maksaa itsensä monta kertaa takasin pienempänä puunkulutuksena ja pienemällä työmäärällä.


      • löytyy
        ....... kirjoitti:

        Jos tosiaan on käytännössä ainoa polttoaine puu ja vain satunnaisesti sähkö tai öljy, niin yläpalokattilan voi unohtaa. Pääsee sillä puusta eroon, mutta hyötysuhde ei ole kummoinen. Jos sillä haluaa kunnon hyötysuhteella lämmittää, voi pesän vain ehkä puolilleen täyttää ja se tietää tuplamäärän käyntejä pannuhuoneessa.Tupakkimiehelle ei se tietenkään ole ongelma, samala pääse sauhuile, mutta tupakomattomalle tietää vuosien mittaan tuhansia pannuhuoneessa juoksemisia ja tisurissa oloa. Varmaan toista tuhatta euroa enemmän alapalokattila maksaa, mutta jos vaikka parikymmentä vuotta sitä käyttää, maksaa itsensä monta kertaa takasin pienempänä puunkulutuksena ja pienemällä työmäärällä.

        tutkittua tietoa eri kattiloiden hyötysuhteista.


      • puuta
        löytyy kirjoitti:

        tutkittua tietoa eri kattiloiden hyötysuhteista.

        menee yläpalokattilassa enempi.Jos esim.240 polttaa 3puolipesällistä se on n.165l.60Arimax varastopesä 210l.Ja samallalailla lämpiää varaaja.


      • .....
        puuta kirjoitti:

        menee yläpalokattilassa enempi.Jos esim.240 polttaa 3puolipesällistä se on n.165l.60Arimax varastopesä 210l.Ja samallalailla lämpiää varaaja.

        Kattavaa hyötysuhdevertailua on vaikea löytää, mutta eri katiloita kyllä on tutkittu.Arimaxin alapalokattilan hyötysuhde on 80%:n pinoissa, tuo 240:n lienee yläpalokattiloiden parhaasta päästä, oikein käytettynä( ei siis ladata pesää täyteen) päästään ehkä 70 %:n hyötysuhteeseen.Noilla paljon parjatuilla kaksoiskattiloilla hyötysuhde on huomattavasti alhaisempi.
        Jos tuosta äkkiä laskee, niin alapalolla säästää normaalitalossa vuositasolla 3-4 pinomottia, jos pinomotti maksaa vaikkapa kolmekymppiä, sellaisen 100 euroa säästää ja 20 vuodessa siis 2000 euroa.
        Se tosiaan on aivan factajuttu, että hyötysuhteessa on selvä ero ja jos yläpalokttilan hoitaja on laiskaa sorttia(pesä aina täyteen puuta), nin ero sen kun suurenee.


      • eetu
        puuta kirjoitti:

        menee yläpalokattilassa enempi.Jos esim.240 polttaa 3puolipesällistä se on n.165l.60Arimax varastopesä 210l.Ja samallalailla lämpiää varaaja.

        Minähän en ole jokaista kattilaa erikseen testannut, joten en tiedä, miksi joku kattila palaa milläkin lailla. Yleisperiaate on kuitenkin se, että alapalokattilassa on yläpalokattilaa parempi hyötysuhde. Siihen kuitenkin vaikuttaa moni asia, joten asennuksella saadaan alapalokattila vastaamaan yläpalokattilaa.

        Toisaalta sinunkin tapauksessa yläpalokattila teettää enempi töitä. Onhan siinä eroa, että pitääkö kattilan sytyttämisen jälkeen käydä lisäämässä puita vai ei, ja montako kertaa puita lisätään.


      • R.A
        ..... kirjoitti:

        Kattavaa hyötysuhdevertailua on vaikea löytää, mutta eri katiloita kyllä on tutkittu.Arimaxin alapalokattilan hyötysuhde on 80%:n pinoissa, tuo 240:n lienee yläpalokattiloiden parhaasta päästä, oikein käytettynä( ei siis ladata pesää täyteen) päästään ehkä 70 %:n hyötysuhteeseen.Noilla paljon parjatuilla kaksoiskattiloilla hyötysuhde on huomattavasti alhaisempi.
        Jos tuosta äkkiä laskee, niin alapalolla säästää normaalitalossa vuositasolla 3-4 pinomottia, jos pinomotti maksaa vaikkapa kolmekymppiä, sellaisen 100 euroa säästää ja 20 vuodessa siis 2000 euroa.
        Se tosiaan on aivan factajuttu, että hyötysuhteessa on selvä ero ja jos yläpalokttilan hoitaja on laiskaa sorttia(pesä aina täyteen puuta), nin ero sen kun suurenee.

        Vakolahan noita kattiloita on aikoinaan testannut.
        Mutta testit ovat testejä. Normaalikäytössä monikaan ei pääse samoihin hyötysuhteisiin, kuin testissä, Polttoaineen laadusta / "olosuhteista" yms johtuen :-)

        Mutta mikäli kattila palaa suht savuttomasti ja savukaasulämpö ei liian korkea, niin hyötysuhde on silloin aika hyvä ;-)


    • Veto-ongelma

      Minulla oli aiemmin Lakan kaksoispesäkattila (alapalo?), joka ei vetänyt yhtään (vuodelta 1988). Viime kesänä asennettiin Arimax 240 -yläpalokattila. Vetää hyvin, mutta kyllä syö puitakin. Kertalämmitys riittää muutamaan pakkasasteeseeen. Varaajan koko on 1800 kuutiota ja lämmitysalaa noin 180 neliötä. Lisäksi on Oumanin lämmönsäätojärjestelmä.

      Alapalo varmasti olisi parempi, mutta tarvitsisi hyvän vedon toimiakseen kunnolla. Putkimies ainakaan ei sitä suositellut, koska hormi ei ole tarpeeksi pitkä ja talo on alavalla paikalla.

      Kattiloiden nuohous on hankalaa jokaisessa mallissa. Tässä yläpalokattilassa kahdessa ylemmässä konvektio-osassa ei ole mitään aukkoa, jossa harjattu noki pääsisi pois vaan menee hormiputken alkupäähän. Mitenkäs ihmiset hoitavat tämän nuohouspuolen? Ei onnistu imurointikaan, kun välit ovat niin ahtaat.

      • Veto-ongelma

        Puiden lisäys palavaan pesään ei kyllä onnistu minun kattilassani. Savu ja tuhka pöllähtää kyllä heti luukusta ulos, jos sen avaa.


    • mats24

      Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen että alapaloinen kattila tulee.
      Mutta ei se ongelma siihen lopu. Alapaloisia kattilota ja merkkejä on vaikka kuinka. Ensin katteli Ala-talkkarin Veto B-40 kattilaa hinta reilut 2200euro. Sen jälkeen kävin Raksa messuilla Lahdessa ja siellä oli Arimaxin alapalokattila 35. Parhaat hyödyt siinä minun mielestäni oli iso klapivarasto, savupelti menee automaattisesti kiinni, hyvä hyötysuhde.

    • Anonyymi

      Automaattinen lämmönsäätö tuhoaa talon kuin talon. Mittaa vain lämpötilan, ei mittaa kosteutta. -/+0 ja lähellä kosteus leviää. Manuaaliset turvallisemmat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      335
      3141
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2315
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      88
      1696
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      200
      1642
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      71
      1436
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      57
      1313
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      13
      1116
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      22
      1107
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      3
      1073
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      163
      973
    Aihe