hampaan poisto

särky ja vihlonta

onko kokemuksia kuinka kauan hampaan poiston jälkeen kestää särkyä tai vihlontaa,mulla on jo kolme viikkoa poistosta ja tuntuu ettei ole parantunut.

37

91087

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • särkenyt

      Olisiko ien päässyt tulehtumaan? Mitä jos soittaisit hammaslääkärille ja kysyisit neuvoa? Mistään hammas-tai ienongelmasta ei kyllä kannata kärsiä.
      Minulla ei ollut särkyä ollenkaan hampaanpoiston jälkeen.Hammaslääkäri neuvoi minua olemaan pesemättä poistokohtaa ollenkaan niin kauan kunnes ns.veripaikka on lähtenyt pois,tämä veripaikka kuulemma suojaa poistosta syntynyttä koloa bakteereilta,muutoin pesin hampaani normaalisti.Hammaslääkäri neuvoi minua huuhtelemaan suutani Corsodyl(desinfioivia suuliuoksia muunkin nimisiä) nimisellä liuoksella aina hampaidenpesun jälkeen.Hän sanoi,että kun en puhdista mekaanisesti poistokohtaa mitään jälkisärkyä ei tule.Piti paikkansa,minulla ei ollut minkäänlaista jälkisärkyä.
      Uuden veripaikan muodostamista on varmasti aivan hyödytöntä neuvoa sinulle,koska hampaan poistosta on jo noin pitkä aika.Ihmettelen etteivät muut hammaslääkärit neuvo potilaitaan tämän veripaikan suhteen,vai olisiko niin että olettavat kaikkien sen tietävän.

    • kjhgfdsa

      Kolme viikkoa on liian kauan särkyä poiston jälkeen ja ei ole ihan normaalia. Siinä poistokuopassa tai ikenissä voi olla tulehdusta. Onko ien mahdollisesti turvoksissa ja punainen ? Tuleeko suuhun pahaa makua / märkää ? Erittääkö poistokuoppa jotain kellertävän näköistä ?

      Ota yhteys poiston tehneeseen lääkäriin. Voi olla, että tarvitset antibioottikuurin.

      • tuota

        sehän kummaa onkin kun ei päällisin puolin ole mitään vikaa,en sit tiedä vaikuttaako kun ei ole kilpirauhanen kunnossa niin jos se vaikuttais jotenkin.


    • Pepsi

      Minulta poistettiin ala5 viime perjantaina. No säryt tulivat ja kummalliset sellaiset niin ettei 600 Buranakaan auttanut. Arvasinkin miksi. Poistokohdassa ei ollut kunnon verihyytymää.
      Kun eilen kävin hammaslääkärissä ien oli parantunut hienosti eikä märkää näkynyt. Lääkärini totesi että huono säkä, menee vähän kauemmin aikaa kun tavallista paranemiseen. Luun kalvolle ei ole ollut tarvittavaa suojaa poiston jälkeen vaan se on hiukan tulehtunut. Näin ollen se vaatii kauemmin aikaa parantuakseen. Siihen ei ole mitään lääkitystä eikä tavalliset särkylääkkeetkään oikein auta. Tarkista kuitenkin asia lääkäriltäsi jos sinullakin on näin.

      • kiitos

        mullekkin on voinu käydä samanlailla,vaikka varoin poiston jälkeen ainakin vuorokauden poisto kohtaa ja pitempääkin,hammas oli tulehtunut ennen poistoa muuta en saanut antibiootteja, sanoi lääkäri että tulehdus poistuu kun hammas otetaan pois en sit tiedä onko näin...


      • ooj
        kiitos kirjoitti:

        mullekkin on voinu käydä samanlailla,vaikka varoin poiston jälkeen ainakin vuorokauden poisto kohtaa ja pitempääkin,hammas oli tulehtunut ennen poistoa muuta en saanut antibiootteja, sanoi lääkäri että tulehdus poistuu kun hammas otetaan pois en sit tiedä onko näin...

        >tulehdus poistuu kun hammas otetaan pois
        >en sit tiedä onko näin...

        Kyllä se on näin.


      • tulehduksesta
        ooj kirjoitti:

        >tulehdus poistuu kun hammas otetaan pois
        >en sit tiedä onko näin...

        Kyllä se on näin.

        poistuu kun hammas otetaan pois, mutta poistopaikkaan jää taatusti miljoonittain pöpöjä jäljelle ja aina on mahdollista että ne iskevät uutteen paikkaan tai ihan vain ikeniin.Jos poiston jälkeen tulee tulehdusreaktio niin täytyy toki ottaa antibiootin muuten voi tulla kovinkin kipeäksi. Minulle tuli kurkkukipua ja keuhkoputkentulehdus vähän ajan hammaspoistojen (tosi infektoituneiden) jälkeen, ja luulenpa että joku hammaspöpöistä löysi tiensä minun kurkkuun ?????


      • ooj apooj
        tulehduksesta kirjoitti:

        poistuu kun hammas otetaan pois, mutta poistopaikkaan jää taatusti miljoonittain pöpöjä jäljelle ja aina on mahdollista että ne iskevät uutteen paikkaan tai ihan vain ikeniin.Jos poiston jälkeen tulee tulehdusreaktio niin täytyy toki ottaa antibiootin muuten voi tulla kovinkin kipeäksi. Minulle tuli kurkkukipua ja keuhkoputkentulehdus vähän ajan hammaspoistojen (tosi infektoituneiden) jälkeen, ja luulenpa että joku hammaspöpöistä löysi tiensä minun kurkkuun ?????

        >pöpöjä jäljelle ja aina on

        Jos ihmisen oma immuunijärjestelmä toimii normaalisti, niin se tuhoo nuo pöpöt. Ja tavallisella, terveellä ihmisellähän on aina suussaan 200 -300 eri pöpölajia ns normaalifloorassaan.

        Miten kuvittelet bakteerien aiheuttamien infektiosairauksien parantuneen ennen antibioottien keksimistä - tai hampaan poistokohdan?


      • pöpt aiheuttavat
        ooj apooj kirjoitti:

        >pöpöjä jäljelle ja aina on

        Jos ihmisen oma immuunijärjestelmä toimii normaalisti, niin se tuhoo nuo pöpöt. Ja tavallisella, terveellä ihmisellähän on aina suussaan 200 -300 eri pöpölajia ns normaalifloorassaan.

        Miten kuvittelet bakteerien aiheuttamien infektiosairauksien parantuneen ennen antibioottien keksimistä - tai hampaan poistokohdan?

        sairauksia immuunijärjestelmästä huolimatta, miksikö hampaaseen tai lähemmin hammasjuureen tulee infektio, jos immuunijärjestelmä pystyy pöpöt korjaamaan pois. Ne mikrobit jotka aiheuttavat pahoja jopa aggressiivisia infektioita hampaiden juurissa tai leukaluussa ei nyt oikein kuulu niihin jotka elävät sulassa sovussa suussa isännän kanssa. Aikaisemmin tuli aina antibiootti infektoituneen hampaan yhteydessä, nyt on keksitty että tämä olisi turhaa. joskus on , varmaan useimmiten, turhaa joskus tulee paha infektio. Ja jos ei noin viikossa ole hampaan poiston jälkeen säryt ja eritteet poistokuopasta niin mielestäni on tosiaan tarpeen pyytää antibioottia. itseltäni vietiin kerralla 3 infektoitunutta hammasta ilman antibioottia ja silloin tämä keuhkoputkisairaus iski, voihan se johtua ihan tasapainon muuttumisestakin.


      • sekaisin?
        pöpt aiheuttavat kirjoitti:

        sairauksia immuunijärjestelmästä huolimatta, miksikö hampaaseen tai lähemmin hammasjuureen tulee infektio, jos immuunijärjestelmä pystyy pöpöt korjaamaan pois. Ne mikrobit jotka aiheuttavat pahoja jopa aggressiivisia infektioita hampaiden juurissa tai leukaluussa ei nyt oikein kuulu niihin jotka elävät sulassa sovussa suussa isännän kanssa. Aikaisemmin tuli aina antibiootti infektoituneen hampaan yhteydessä, nyt on keksitty että tämä olisi turhaa. joskus on , varmaan useimmiten, turhaa joskus tulee paha infektio. Ja jos ei noin viikossa ole hampaan poiston jälkeen säryt ja eritteet poistokuopasta niin mielestäni on tosiaan tarpeen pyytää antibioottia. itseltäni vietiin kerralla 3 infektoitunutta hammasta ilman antibioottia ja silloin tämä keuhkoputkisairaus iski, voihan se johtua ihan tasapainon muuttumisestakin.

        kun hammas on poistettu niin samallahan se infektiopesäke on saneerattu.

        perusterveellä ihmisellä tavanomaiset poistokuopat paranevat aivan normaalisti ilman mitään antibioottia, eikä paranemiseen tai jälkivaivoihin antibiooteilla ole ihmeenpää vaikutusta.


      • eläinlääketieteestäkin?????
        sekaisin? kirjoitti:

        kun hammas on poistettu niin samallahan se infektiopesäke on saneerattu.

        perusterveellä ihmisellä tavanomaiset poistokuopat paranevat aivan normaalisti ilman mitään antibioottia, eikä paranemiseen tai jälkivaivoihin antibiooteilla ole ihmeenpää vaikutusta.

        Minulla on useita kissoja samaa sukua ja kaikilla ongelmia hampaissa. Sitä olen kovasti ihmetellyt miksi kissoille (ja koirille) määrätään paljon enemmän antibiootteja kuin ihmisille. Kun ensin käy näyttämässä hammasongelmaista eläintä tulee antibiootti rauhoittamaan tilannetta, ja sitten poistetaan ne huonot ja sen päälle antibioottikuuri tai kaksikin. Viime kesänä minun kissalle määrättiin kolme peräkkäistä (laajaspektristä) antibioottikuuria ennenkuin lopulta tilanne oli OK.
        Luulisi että jos ihmiseltä poistuu infektiopesä kipeän hampaan mukaan, niin toki muillakin eläimillä samoin???? Ihan perusterve kissa muuten!!!


      • ei tarvitse pitää
        eläinlääketieteestäkin????? kirjoitti:

        Minulla on useita kissoja samaa sukua ja kaikilla ongelmia hampaissa. Sitä olen kovasti ihmetellyt miksi kissoille (ja koirille) määrätään paljon enemmän antibiootteja kuin ihmisille. Kun ensin käy näyttämässä hammasongelmaista eläintä tulee antibiootti rauhoittamaan tilannetta, ja sitten poistetaan ne huonot ja sen päälle antibioottikuuri tai kaksikin. Viime kesänä minun kissalle määrättiin kolme peräkkäistä (laajaspektristä) antibioottikuuria ennenkuin lopulta tilanne oli OK.
        Luulisi että jos ihmiseltä poistuu infektiopesä kipeän hampaan mukaan, niin toki muillakin eläimillä samoin???? Ihan perusterve kissa muuten!!!

        olisivatko kovin rahanahneita nuo pieneläinpuoskarit?


      • maallikkomietiskelijä
        ei tarvitse pitää kirjoitti:

        olisivatko kovin rahanahneita nuo pieneläinpuoskarit?

        On kai immuunijärjestelmällä jonkunlainen tehtävänsä, mutta terveilläkin saattaa tulehdusta tulla ja se levitä. Kai tulehduksien synnyssä on takana että läsnä on pöpöjä sopivassa rauhallisessa paikassa ja niille riittävästi ravintoa joka takaa riittävän voimakkaan yhdyskunnan. Onhan noita tulehduksia kaikilla, joita paljon leikellään. Itsellä lisäksi ainakin hampaanpoiston jälkeinen (pystyin olemaan vaan n. 6h täysin tupakoimatta, kun ei nikotiinipurkkaakaan saa käyttää:) tupakointi hidasti varmasti paranemista, noi tervat ja nikotiini kun on hyvä alusta bakteereile. Tuurilla ei tulehdusta tullut, eikä antibiootteja tarvinnut ottaa.

        PS. Jos ennenvanhaan ei ollut antibiootteja, niin ei ollut paljon hampaitakaan ja tais olla leukaluutkin aika "trimmattuja".

        PPS. Ihmisillä käsittääkseni antibioottien turhan käytön välttäminen perustuu vastustuskykyisten kantojen minimointiin.
        Nämä ilmeisimmin edellyttävät pitkää elinikää ja suurilukuista lajitovereiden yhteiseloa. Kotieläimillä ei kait sitten tällaisia olosuhteita yleensä synny. Poikkeus ovat tietysti syötävät elikot.


      • eda
        maallikkomietiskelijä kirjoitti:

        On kai immuunijärjestelmällä jonkunlainen tehtävänsä, mutta terveilläkin saattaa tulehdusta tulla ja se levitä. Kai tulehduksien synnyssä on takana että läsnä on pöpöjä sopivassa rauhallisessa paikassa ja niille riittävästi ravintoa joka takaa riittävän voimakkaan yhdyskunnan. Onhan noita tulehduksia kaikilla, joita paljon leikellään. Itsellä lisäksi ainakin hampaanpoiston jälkeinen (pystyin olemaan vaan n. 6h täysin tupakoimatta, kun ei nikotiinipurkkaakaan saa käyttää:) tupakointi hidasti varmasti paranemista, noi tervat ja nikotiini kun on hyvä alusta bakteereile. Tuurilla ei tulehdusta tullut, eikä antibiootteja tarvinnut ottaa.

        PS. Jos ennenvanhaan ei ollut antibiootteja, niin ei ollut paljon hampaitakaan ja tais olla leukaluutkin aika "trimmattuja".

        PPS. Ihmisillä käsittääkseni antibioottien turhan käytön välttäminen perustuu vastustuskykyisten kantojen minimointiin.
        Nämä ilmeisimmin edellyttävät pitkää elinikää ja suurilukuista lajitovereiden yhteiseloa. Kotieläimillä ei kait sitten tällaisia olosuhteita yleensä synny. Poikkeus ovat tietysti syötävät elikot.

        Itseltänikin poistettiin juuri tänään hammas, joka oli poski hammas vieläpä. Erittäin vaikeassa paikassa se hammas sattu olee nii meni aikaa kun sen sai irti! :/ Nytten on vain aukko siellä ja se häiritsee minua! Ensimmäinen kerta, kun minulta revittii ihan oikea hammas irti eikä mikää maitohammas. :o

        sain lääkäriltä myös burana 600mg resepti lääkkeen särkyyn, mikäli niitä saan sitten vaikka huomenna kun tänään poistettiin hammas! :o Hammaslääkärini laittoi puudutuksia minulle 3 kertaa ja sitten myös sain esilääkitystä, koska pelkään todella paljon hammaslääkäreitä! Esilääkityksen oireena oli väsymys ja hoipertelu. :)

        Mutta outoa oli sen jälkee kun tajusin kunnolla että se hammas oli poistettu kokonaan ja en tiedä tuleeko kaikille niitä kipua poiston jälkee vai ei? Mites on se?


      • cjoo

        minulle hammaslääkäri sanoi, että heti jos kolmen päivän jälkeen särkee, niin takaisin vaan, että jos verihyytymä on lähtenyt niin ne laittaa sen uudestaan vuotamaan verta, jotta saadaan uusi verihyytymä!!


      • -nina-

        minulla sama homma!kävin vk taaksepäin otattamassa hampaan pois!,ei tullut kunnollista verihyhmää,joten aukko kaavittiin uudelleen viikkoa myöhemmin! ja ei auttanut puudutus piikit :( oli niin pitkät hammasjuuret alhaalla......nyt toimenpiteestä kohta 3 pv,ja kipua edelleen!!!ei niin pahana kun aiemmin,mutta ei tunnu kivalta!särkylääkkeet auttaa jonkin aikaa!no odottelen,josko saisi joku päivä lähiaikoina olla ilman lääkkeitä!Tsemppiä!!! - Nina-


    • 2si

      Minulta poistettiin takahammas reilu viikko sitten ja sain 7 päivän antipiootti kuurin, lisäksi joudun ottamaan vieläkin 2-3 800:ta buranaa, eikun huomenna taas soittamaan hammaslekurille. jonkin aikaa sitten poistettiin toinen takahammas ja kipujen jälkeen sain antipiottikuurin ja se parani onneksi hyvin, kuvauksen jälkeen silloin huomattiin et oli jäänyt jotain siruja, mikä aiheutti kivun. tsemppiä kaikille yks

      • kääks..

        mul ilmeisesti alakutosen poisto tiedossa.. en halua missään tapauksessa juurihoitoa eikä kyl kukkaro tai aikataulukaan anna myöten juosta joka toinen viikko lekurin luona. ei kovin rohkasevalta nää viestit näytä... olen kuitenkin tehnyt päätöksen et ens vuonna vasta annan katsoa kyseistä hammasta lähemmin ni ei mene juhla pyhät lörinäksi.


    • hammaspeikkonen

      mulla poistettiin alaviisuri leikkauksella 4 päivää sitten ja nyt haava on alkanut tulhetua, ihan kuin tikit kiristäis aivan helvetillisesti.

      lisäks haava näyttää siltä, että se on umpeutunu molemmilta puolilta haavaa erikseen, eli tikeillä ei oo onnistuttu vetämään sitä kunnolla yhteen. tikit on muutenkin niin kireellä, et näyttää että ne vetää poskista asti limakalvoa yhteen. ei tainnu olla lääkärillä nuo ompelutaidot ihan hallussa, näytti iältää vastavalmistuneelta ja vieläpä mies kyseessä ;) nooh, harjoitus tekee mestarin

    • hammashoitaja

      Lukekaa hyvät ihmiset ne kotihoito-ohjeet! Toimeenpiteen jälkeen haavaa EI SAA HUUHDELLA VEDELLÄ, ettei se hyytymä lähde pois. Vaan sitä tuppoa purraan sen 30 min, että se hyytymä tulee poistokuoppaan. Kun puret tuppoa, EI saa SYLKEÄ, PUHUA, IMESKELLÄ sitä tuppoa, voit olla varma että hyytymä lähtee ja kuoppa ei parane kuten pitäis. Ja kun tupon otat pois, poistoaluetta EI saa ronkkia MILLÄÄN. Kivusta ei ole tarkkaa määritelmää, milloin sen pitäisi olla kokonaan pois, mutta jos oikeasti särkee ja hoito-ohjeita on noudatettu, kannattaa soittaa hammaslääkäriin.
      Suun avaaminen tottakai on leikkauksen jälkeen vaikeaa, varsinkin jos tikit ovat suussa. (myöskin alaviisurin poiston yhteydessä poskilihas on jumissa) Ne myös tuntuvat kiristävältä, koska ien on turvonnut.
      Toipilasaikana tarvitaan MONIPUOLISTA ravintoa, jotta paraneminen nopeutuu. Nestemäinen/puolikiinteä ravinto on paras vaihtoehto.

      Ja sitten se tärkein. Haavan paraneminen edellyttää ehdottoman hyvää SUUHYGIENIAA ! Hammasharjaa ja lankaa tulee käyttää normaaliin tapaan leikkausalueen ulkopuolella. Haava-aluetta tulee varoa ja ohjeita on noudatettava. Bakteerien kasvun ehkäisyksi Corsodyl-suuvettä käytetään viikon ajan. Ja tosiaan, hammastahna estää suuveden vaikutusta, joten suu on huuhdeltava todella hyvin, jos suuvettä käytetään heti harjauksen jälkeen.

      Että noilla ohjeilla tulisi kyllä parantua. Omat ronkkimiset, syömiset, elämäntavat, suuhygienia on ratkaiseva tekijä.

    • Dr. Feelgood

      Infektion aiheuttanut hammas, kun poistetaan, niin infektion aiheuttaja on pois. Ei suinkaan infektio. Ja mikäli infektio on saastuttanut luuta, niin antibiootti on melkolailla se tapa millä kuuluu edetä. Ei todellakaan infektoitunutta hammaskuoppaa pidä jättää immuunijärjestelmän varaan, koska märkivässä ikenessä on erittäin suuri riski jopa verenmyrkytykseen, kun on yhteys tuoreeseen haavaan hampaan poistosta.

      Asia on eri, kun infektio ei ole päässyt märkimiseen asti tai infektiota ei ole. Normaalista poistosta johtuva haava paranee ilmankin normaalissa tapauksessa, mutta mikäpä on normaalia, kun olemme eri yksilöitä.

      Särkyihin hammaskalustossa suosittelen ibuprofeenivalmisteita, koska ne pätevät tulehduskipuun. Parasetamoli ei niinkään. Aspiriniä tulisi välttää sen verta ohentavien vaikutteiden vuoksi. Haava paranee kehnosti.

      Päivän maksimiannos aikuiselle ibuprofeenia on 2400 mg, eli 3 x burana 800/vrk esimerkkinä. Ibuprofeenia tulee tosin välttää kuuriluontoisena lääkkeenä, koska sillä on kevytkudokselle haitallisia ominaisuuksia. Vatsa saattaa alkaa oireilemaan kivulla ja kouristelulla.

      Parasetamolia aikuinen voi ottaa 3000 mg/vrk, eli 4 x paramax rap 500 esimerkkinä. Jos kuuriluontoisesti käytetään, niin ei tulisi ylittää missään nimessä 3000mg annosta, koska parasetamoli on myrkyllinen liikaa nautittuna.

      Hyvä kivunlievitys on käyttää yhteisvaikutusta ja napata tabletit molempia kerralla. Toimii useissa suuren säryn tilanteissa.

    • qwertyuioppåååå

      Mulla revittiin 5 päivää sitten ala vitonen ja parin viikon päästä revitään toiselta puolen kans. Siitä kuopasta tulee kauheeta makua sellasta niinku joku mätä muna tai joku sellanen.. Pesen iha normaalisti hampaat aamuin illoin ja käytän suuvettä että ei sie kuopassa mitää ruokaa ainakaa pitäis olla. Lisäks se on iha sairaan kipee. Oon kyllä varannu ajan sille hammaslääkärille mut se on vasta melkein viikon päästä. Aiemminkin on revitty 2 hammasta pari vuotta sitten... Muutenkin vituttaa ku mul on raudat ylhäällä ja alhaalla ja niskaveto ja kumilenkit jotkamenee niinku ylhäältä alas ja sit vie kita laessa sellanen juttu minkä pitäs levittää sitä jotenki. Sit on kiva ku syö vaikka riisiä ja kanaa ni kaikki jää sinne ja ne joutuu sieltä jotenki yrittää saada pois.. sen niska vedonki kaa ku yrittää nukkua nii ei onistu ku ei sen kaa pysty nukkuun sillai kyljellään tai mahallaan että pitää niinku sillai selällään nukkua ja en tykkää sillain nukkua kun kuorsaan paljon ja en saa kunnolla henkee. Juu että kauheeta tuskaa yrittää elää kaiken ton romun kaa ja oonki vasta 14v. vihaan hammaslääkäreitä!!

    • 23

      Kummallista että olette saaneet ohjeita miten hampaanpoiston jälkeen tehdään. Minä en saanut mitään. Annettiin vaan resepti kouraan. En pystynyt edes kysymään mitään kun olin niin sekaisin noustuani tuolista. Kävelin apteekille ja sieltä sain selville että antibioottikuuri kestää 7 päivää. Lääkäri ei sanonut koska tollon saa ottaa pois, ei sitä kuinka kauan turvotus kestää ja mitä pitää huomioida. Olen ollut tällä lääkärillä monta kertaa ja mitään eivät kumpikaan puhu, ei lääkäri eikä hammashoitaja. Ihmettelin kerran kun käskivät nousta tuolilta ja tulemaan uudelleen 40 minuutin päästä. Kysyin miksi ja sitten sain vastauksen että uusi hammas paistuu sen aikana.

      Alkaa jo harmittamaan. Kahden uuden hampaan laittaminen maksaa 5000 euroa. tuskin menen tälle lääkärille laitattamaan.

    • aliass

      helou! Just tulin hammaslääkäristä ja poistivat viisaudenhampaan.
      Minulla on kauhea hammasl. kammo ja olen tupakoitsija. Saakohan millon
      poiston jälkeen aikaisintaan polttaa?

    • Mrs.DR.

      Poiston jälkeen rittää ½ t- 1tuntiin purra tuppoa kolossa. Seuraavanapv joka 3-4 t välein huhtelua suolavedella ( ei saa purskuttaa) .Jos turpoaa, jääpussi pyyhkeeseen ja pitää ½t --tuntiin ja jatkaa 4t-5 t välein. Kipuun auttaa asperiinin -tyylinen pilleri. Kevyt ateria 24t aikana, soppa hyvää...Jos kipu jatkuu kannattaa käydä lääkärissä vielä, sinne on voinut jäädä luunsiruja hampaasta..Kestää 6viikkoa, että kolo paranee. Kannattaa ottaa hyöty mukaan ja olla velliruuilla 6viikkoo :-D

      • SKDL-mies

        Viikko sitten poistettiin viisi hammasta oikealta ylhäältä kaksi alhaalta kolme!
        aikasmoinen särky edelleen. kolmenpäivän jälkeen soitin lääkärilleni joka ne poisti.
        koska kipu melkoisen kova. Antoi doximycin 100mg 10kpl reseptin.
        Nyt syönyt niitä, viisipäivää, myös 600mg buranaa syönyt aina on auttanut kun olen ottanut, esim yöksi, muutoin olen "kuullostellut" missä mennään, tänään en ole ottanut vielä buranaa klo nyt 16.44 eilen otin yötä vasten, särkee edelleen.
        Mutta tuntuu helpottavan kovin särky, Aina välillä tuntui helpottavan kipu tuossa aiemmin mutta ainakun söin alkoi kipu vaikka en poistopuolella syönyt tietenkään.
        Joten on aika rankkaa ihan kuin kova hammas särky, kokoajan.

        - operaatio itsessään ei kovin paha. Noin tunnin keikka mahtava määrä puudtusta
        Melkein kivuton koska minulle ei piikit satu. Kovin juttu oli oma kauhea pelko
        operaatioon jo ennen sitä pelkäsin. Muutoin homma sujui hyvin mitä nyt
        jouduttiin poraamaan leukaluuta kun ei meinannut yhdestä lähteä juuret kun hajos hammas pihteihin,.meni ronkkimiseksi, muut sitten lähtivät tongeilla,
        paitsi jokunen hajos kuin posliini olis helähtänyt rikki, oli nimittäin rakennetut
        hampaat ehjiin juuriin, nyt vaan ajankuluessa olivat juuret tulehtuneet ei voinut muuta tehdä kuin poistaa, terveyden tähden, olettehan lukeneet mitä kaikkea
        mädät hampaat aiheuttavat ihmisellä. Toivotaa kaikille hyvää pääsiäistä


      • Anonyymi

        Ei mielellään aspiriinia, koska ohentaa verta. Burana hyvä suun kipuihin.


    • onkojotainsielläkin

      Onko kokemuksia että kun alhaalta poistetaan hammas niin myös ylärivistössä kipua?

      • Kyllä on kipua myös ylhäällä. Viikko sitten poistettiin viisaudenhammas ala vasemmalta. Koko vas puoli nyt kipeä, ohimo, silmän takaa , niska ja hartia. Jopa vasen käsi. Huomenna soitan ko. hammaslääkärille. Jos vois jotain tehdä. Parasetamoli ei auta.


      • Anonyymi
        riitta_tuulikki kirjoitti:

        Kyllä on kipua myös ylhäällä. Viikko sitten poistettiin viisaudenhammas ala vasemmalta. Koko vas puoli nyt kipeä, ohimo, silmän takaa , niska ja hartia. Jopa vasen käsi. Huomenna soitan ko. hammaslääkärille. Jos vois jotain tehdä. Parasetamoli ei auta.

        Minulla ei parantunut edes 2 kk kun alla oleva luu oli kuoliossa.


      • Anonyymi
        riitta_tuulikki kirjoitti:

        Kyllä on kipua myös ylhäällä. Viikko sitten poistettiin viisaudenhammas ala vasemmalta. Koko vas puoli nyt kipeä, ohimo, silmän takaa , niska ja hartia. Jopa vasen käsi. Huomenna soitan ko. hammaslääkärille. Jos vois jotain tehdä. Parasetamoli ei auta.

        Sama homma. Antibiootit, burana 800mg ja Panacod 1000mg 3x vuorokaudessa kipuihin määrättiin. 6 päivää olen ollut jo kamalissa kivuissa ja ainakin muutama päivä edessä vielä. Eihän tämä ole yhtään mukavaa, älyttömästi tsemppiä kaikille, jotka joutuvat menemään saman läpi!


    • Anonyymi

      mulla on kestänyt jo 5 kuukautta

    • Anonyymi

      Paraneekohan ikenen märkäpesäke ajan kuluessa itsekseen, vai vaatiiko paranemisnen aina ja poikkeuksetta antibioottikuurin?

    • Anonyymi

      Märkäpesäkemei todellakaan parane itsekseen.

    • Anonyymi

      itseltä poistettiin ylä- ja alaviisaudenhampaat. ekalla puolella ei mitään ongelmaa, mutta toisella puolella alahermo otti kuulemma jonkin verran osumaa. oli pari viikkoa jälkeenpäin alahuuli puutunut ja voimakasta vihlovaa ja tykyttävää kipua leuassa ja alahampaissa johon ei meinannut mikään lääke auttaa. pikku hiljaa sit lähti helpottamaan, ja pistelyä huulessa joka ilm kertoi vaan siitä et se hermo oli paranemassa. nyt kulunut jo päälle 3kk ja vielä ihan hitusen tuntuu välillä jotain huulessa, mutta ei todellakaan huomaa enää lähes ollenkaan. pelkäsin jo että jää pysyväksi kivut ja tunnottomuus, mut näköjään vaan kesti hieman kauemmin parantua.

    • Anonyymi

      Minulta poistettu alaviisari hammaskirurgiassa. Mennyt 7vrk ja edelleen kovaa kipua. Otan 800 ibumaxia ja panacodia kipuun. Myös antibioottikuuri.

    • Anonyymi

      Ei kannata tosiaan kärsiä hammassäryistä, mutta ei myöskään kannata antaa poistaa niitä hampaita turhaan, koska ne loppuvat helposti kesken elämän jos niitä mielin määrin sitten poistelee.

      Valitettavasti monet hammaslääkärit eivät vaativampia osaa paikata, jolloin poisto on aina ensimmäisenä mielessä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      151
      8941
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1463
    3. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      79
      1387
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      79
      1269
    5. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      147
      1147
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      91
      1114
    7. 50
      877
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      104
      857
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      47
      833
    10. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      828
    Aihe