Vielä 2t koneesta

Kia

Onko tosi, että 2 T koneen huoltokustannukset ovat edullisemmat kuin nelarin. voiko huollot tehdä itse,ja mistä saa huoltoon liittyviä ohjeita?

23

10131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -StArFuRy-

      Halvemmat on ja helppo tehä itse. Ei tartte, kun käyttää makeasssa vedessä syksyllä. Keväällä sitten vaihdat peräöljyt ja tulpat. Myös kannattaa sinkkien, siipipyörän ja termostaattin kunto tarkistaa jos oot käytettyä hankkimassa. Uusissa nelari koneissa on vähän sama kuin uusissa autoissa, että "tee se itse-miehen" ei paljon kannatta koskea mihinkään, mut noi vanhat ja uudetkin paritahtiset on aika yksinkertaisia kojeita. Ohjeita huoltoon saat esim aihetta käsittelevistä kirjoista ja vaikka täältä kysymällä.
      2-t kone on helppo kone huoltaa, jos ei ole peukolo täysin keskellä kämmenselkää ;)

      • Jammu

        Esm.4t 50hp Yamahassa on tyyppivikana pakoputken ruostuminen,mistä johtuu että kierrokset tippuu. Ei ole kun 25senttinen pätkä,mutta keskellä konetta.Eli koko moottori on purettava.Arvaas mitä pätkä maksaa ja sen paikoille laitto?Vähän vaikea homma vaikka peukalo ei ole keskellä kämmentä. 2t ei ole näitä ongelmia.Seuraava kone on olman muuta 2t.


    • Ykä

      Perinteisen 2T-kone tarvitsee vähän huoltoa ja sen pystyy tekemään suurin osa omistajista itse.

      Nelarissa on huoltokohteita jotka vaativat enemmän tietoa ja lisäksi ovat ainakin joissakin tapauksissa hankalia suorittaa. Tämä näkyy siten, että verrataessa liikkeiden talvihuoltohinnastoja kaksi ja nelitahtisten välillä, on 2T-koneiden huolto halvempaa. Oleellisesti halvemmaksi se tulee jos kynnys omatoimiseen huoltoon kulkee tahtierojen kohdalla. Periaatteesa huoltokohteet ovat muuten samat paitsi seuraavat kohteet yleistäen.

      Nelari:
      Moottoriöljyn vaihto 100 ajotunnin välein tai kerran kaudessa. (Öljyn pintaa tarkkailtava aika ajoin)
      Öljysuodattimen vaihto kerran kaudessa.
      Venttiilivälysten seuranta/säätö ehkä 200 tunnin välein/parin kauden välein.
      Jakopään käyttöhihnan tarkastus kerran kauteen, vaihto 1000 tuntia/tai 5v.
      Tulppien tarkastus kerran kauteen, vaihto noin 300 ajotunnin välein.

      Ensi huolto jossa käydään läpi koneen kannen pulttien tiukkuus ja venttiilivälykset sekä vaihdetaan öljyt ja suodatin sekä peräöljyt on nelarille oleellisesti tärkeämpi kuin 2T-koneelle jonka ensihuolto sisältää ruuvien ja pulttien kireyden tarkastuksen, peräöljyn vaihdon ja tuoreöljykoneessa mahdollisesti öljypumpun syötön tarkastuksen.

      2T:
      Tuoreöljypumpun toiminnan tarkastus.
      Tulppien kunnon tarkastus/vaihto kerran kauteen, viimeistään 100 ajotunnin välein.
      Tuoreöljysäiliön öljyn riittävyydestä huolehdittava tai seosvoidellussa muistettava lisätä öljyt tankkiin enen bensaa.
      Pakkasella on tuoreöljyvoidelluissa syytä lisätä 0,5% öljyä bensan joukkoon voitelun varmistamiseksi.

      Suoraruiskukaksitahtarit ovat sitten eri juttu. Tässä poikkeamat tavalliseen 2T koneeseen nähden.

      Optimax ja Tohatsun DFI, eli Orbital perusteiset: Polttoaineen hienosuodain kerran kauteen, kompuran käyttöhihna tarkastetaan ja vaihdetaan tarpeen mukaan, viimeistään 5v välein. Kompuran ilmasuodatin vaihdetaan kerran kauteen.

      E-tec, ensimmäisee kahteen vuoteen ei periaatteessa mitään. 3 kauden jälkeen merkkihuoltoon. En tiedä mitä siellä tehdään.

      Selva DFI, venttiilikoneiston öljyt kerran kauteen, venttilien välykset ja jakohihna kuten nelareissa.

      Muu huolto on lähinnä talvisäilytyshuoltoa joka pitää sisällään koneen suojauksen korroosiolta säilytyksen aikana, eli perinteisissä kaksitahtareissa kampikoneiston voitelun suojaöljyllä ja makeavesihuuhtelun jos suolavesikäytössä. Sylintereihin suojaöljy. Kaasarit tyhjäksi pohjapropuista. Pumppu ja suodatin tyhjäksi. Suodatin vaihdetaan jos paskaa. Kaikissa ei ole vaihdettavaa suodatinta ollenkaan, vaan vain karkeahko sihti, joka putsataan.
      Peräöljyt vaihdetaan.
      Käydään kone silmämääräisesti läpi, tarkastetaan ruuvien kireys ertyisesti pakopuolen kannen ruuvit. Putsataan ja voidellaan. Keväällä koneen ensiajon jälkeen vaihdetaan uudet tulpat, vanhat putsataan ja säädetään kärkiväli oikeaksi ja siiretään varatulpiksi.
      DFI-koneissa jää kampikammion laakereiden suojaksi parempi voitelukalvo kuin perinteisissä joten kampikoneiston suojaus ei ole niin kriittistä. Sylintereihin kuitenkin suojaöljylisäys.
      E-tec:issä on itsessään ohjelma joka huolehtii lisävoiteen annosta talvisäilytystä varten.

      Nelarien talvihuolto jo mainittujen asioiden lisäksi sisältää sylintereiden suojaksen tilkalla öljyä, joka levitetää pyöräyttämällä konetta hieman joka käsin tai startilla.
      Kaasutin nelareissa kaasuttimet tyhjennetään ja suotimet putsataan tai vaihdetaa.

      Kaikissa koneissa vaihdetaan peräöljyt. Kaikki öljynvaihdot tehdään syksyllä. Kaikki merikäytössä olleet ajetaan tai ainakin huuhdotaan flush liitännän kautta makealla vedellä, mielummin ajetaan niin kauan että termostaattikin aukeaa.

      Vesipumpun siipipyörä vaihdetaan käytöstä ja veden hiekkaisuudesta rippuen 1-10 vuoden välein.
      Polttoinapumpun kalvo noin 10v välein.
      Termostaattien kuntoa tulee valvoa, oireilu alkaa yleensä vasta 10 vanhemmissa koneissa, mutta termostaatin jumittaminen kiinni on vakava paikka.

      Kaasarikoneet ovat omistan itse säädettävissä, mikäli osaa ja/tai viitsii opetella. Ruiskuvehkeet vaativat sitten apulaitteita joita omistajalla ei yleensä ole.
      Yleisesti ottaen uudet isot koneet ovat hyvin ahtaasti rakennettuja, josta seuraa vaikeuksia huollon suhteen.

      Siinä joitain nyrkkisääntöjä, lisää merkkikohtaisista käyttöohjeista, ja tehtaiden WWW-sivuilta, joilta yleensä löytyy "season service"

      • Ykä

        Niin ja kaikissa koneissa on huolehdittava suojasinkkien kunnosta. Tämäkin on nelarien kalliissa sylinterinkansissa vielä tärkeämpää kuin perinteisissä 2t-myllyissä.


      • Make

        Kiitos Ykälle hyvästä kirjoituksesta.


      • Venehullu

        On hienoa että joku viitsii vaivautua neuvomaan.
        Hyvää veneilykesää!


    • ero huomattava

      hankintahintojen erolla ostat monen veneilykesän pensat.
      2-t moottori on 20 % keveämpi, varmatoimisempi ja helpommin käynnistyvä, sekä huollot itsetehtynä edulliset.
      Jos ajotuntisi on vähäiset , hanki 2-t kone.

      • jare

        Kirjoitus muuten ok, mutta tuo varmatoimisuus ja helpommpi käynnistyvyys on puppua


      • Merccu vast Tohatsu
        jare kirjoitti:

        Kirjoitus muuten ok, mutta tuo varmatoimisuus ja helpommpi käynnistyvyys on puppua

        Olen päässyt elävässä elämässä pari vuotta vertailemaan 4-tahti Merccua ja 2-tahti Tohatsua. Molemmat ovat lähteneet laakista käyntiin ja toimineet. Kyllähän kaksitahtisissa tutuilla ongelmiakin on, mutta ne kaksitahtiset ovat 70-luvun lopusta ja 80-luvun alusta. Nelareitten kunnosta siinä iässä ei vielä oikein tiedä...


      • sama_ _
        jare kirjoitti:

        Kirjoitus muuten ok, mutta tuo varmatoimisuus ja helpommpi käynnistyvyys on puppua

        Yamahan 80/100-heppainen nelari painaa 170kg ja 90-heppainen 2-tahti 120kg. Se 50-kg perälaudan tuolla puolen muuten vaatii jo muutaman lisähevosvoiman. Ja kaksitahtinen on paritonnia halvempi kuin nelari, jolla saa tämän päivän bensan hinnalla n.1500 litraa bensaa. Joten nelari ei ihan heti kuittaa hintaeroaan polttoaineen säästöllä.


      • kaivataan

        Missähän teholuokassa liikutaan?
        Esim. Honda 4t on yllättävän kevyt joissan kokoluokissa.


      • Jammu__
        kaivataan kirjoitti:

        Missähän teholuokassa liikutaan?
        Esim. Honda 4t on yllättävän kevyt joissan kokoluokissa.

        Riippuu vähän missä hv-määrissä käytetään samoja lohkoja. 50hv koossa Honda on kevyt kun siinä käytetään pientä lohkoa. Otetaan nyt vaikka Honda vastaan 2-tahti Jammu pitkärikisinä:
        10 hv Honda 44,5kg ja Yamaha 36kg
        40-50 Honda 91kg ja 50-60-70 Yamaha 105kg (40hv Yamaha 75kg)
        75-90 Honda 169kg (huhuh) ja 75-90 Yamaha 120 kg
        115-135 hv Honda 225/217kg (apua) ja Yamaha 167 kg
        150-200 hv Honda 267kg ja Yamaha 194kg

        Ainoastaan 50 hv:n koneena Honda on kevyt, mutta muutoin todella paljon painavampi. 50 Hondan kuutiotilavuushan on pieni verrattuna muihin merkkeihin.


      • ainakaan minä epäile
        Jammu__ kirjoitti:

        Riippuu vähän missä hv-määrissä käytetään samoja lohkoja. 50hv koossa Honda on kevyt kun siinä käytetään pientä lohkoa. Otetaan nyt vaikka Honda vastaan 2-tahti Jammu pitkärikisinä:
        10 hv Honda 44,5kg ja Yamaha 36kg
        40-50 Honda 91kg ja 50-60-70 Yamaha 105kg (40hv Yamaha 75kg)
        75-90 Honda 169kg (huhuh) ja 75-90 Yamaha 120 kg
        115-135 hv Honda 225/217kg (apua) ja Yamaha 167 kg
        150-200 hv Honda 267kg ja Yamaha 194kg

        Ainoastaan 50 hv:n koneena Honda on kevyt, mutta muutoin todella paljon painavampi. 50 Hondan kuutiotilavuushan on pieni verrattuna muihin merkkeihin.

        etteikö toi pieni kuutiotilavuus tunnu koneen väännössä


      • kaivataan
        Jammu__ kirjoitti:

        Riippuu vähän missä hv-määrissä käytetään samoja lohkoja. 50hv koossa Honda on kevyt kun siinä käytetään pientä lohkoa. Otetaan nyt vaikka Honda vastaan 2-tahti Jammu pitkärikisinä:
        10 hv Honda 44,5kg ja Yamaha 36kg
        40-50 Honda 91kg ja 50-60-70 Yamaha 105kg (40hv Yamaha 75kg)
        75-90 Honda 169kg (huhuh) ja 75-90 Yamaha 120 kg
        115-135 hv Honda 225/217kg (apua) ja Yamaha 167 kg
        150-200 hv Honda 267kg ja Yamaha 194kg

        Ainoastaan 50 hv:n koneena Honda on kevyt, mutta muutoin todella paljon painavampi. 50 Hondan kuutiotilavuushan on pieni verrattuna muihin merkkeihin.

        Olisit nyt sitten samalla laittanut myös Mercury/Evikan ja Suzuki/Tohatsun 2&/4t painot esiin.

        Unohditko tarkoituksella nämä pienet koneet?
        Honda 4-t, Yamaha 2-t
        (Yamaha 4-t suluissa)

        Honda 5hv , 27 kg, 127 cc
        Yamaha 5hv, 21 kg, 103 cc!!!



        Honda 6hv, 35 kg, 197 cc
        Yamaha 6hv, 27 kg, 165 cc !!!
        (4-t, 37 kg, 197 cc)

        Honda 8hv, 42kg, 222 cc
        Yamaha 8hv, 27 kg, 165 cc!!!
        (4-t, 37 kg, 197 cc)

        Honda 10hv, 42 kg, 222 cc!!!
        Yamaha 9.9hv, 36 kg, 246 cc
        (4-t, 37 kg, 323 cc)

        Honda 15hv, 46kg, 350 cc
        Yamaha 15hv, 36 kg, 246 cc!!!
        (4-t , 45 kg, 323 cc)

        Honda 50hv, 89kg, 808 cc!!!
        Yamaha 50 hv, 102 kg, 849 cc
        (4-t, 110 kg, 996 cc)

        Honda 75hv, 169 kg, 1590 cc
        Yamaha 75hv, 105.5kg, 1140 cc!!!
        (4-t 80 hv, 170 kg, 1590 cc)
        jne..

        Minusta 2-t Yamahan kuutiotilavuudet näyttävät yleensä aika pieniltä Hondaan verrattuna?


      • Jammu___
        kaivataan kirjoitti:

        Olisit nyt sitten samalla laittanut myös Mercury/Evikan ja Suzuki/Tohatsun 2&/4t painot esiin.

        Unohditko tarkoituksella nämä pienet koneet?
        Honda 4-t, Yamaha 2-t
        (Yamaha 4-t suluissa)

        Honda 5hv , 27 kg, 127 cc
        Yamaha 5hv, 21 kg, 103 cc!!!



        Honda 6hv, 35 kg, 197 cc
        Yamaha 6hv, 27 kg, 165 cc !!!
        (4-t, 37 kg, 197 cc)

        Honda 8hv, 42kg, 222 cc
        Yamaha 8hv, 27 kg, 165 cc!!!
        (4-t, 37 kg, 197 cc)

        Honda 10hv, 42 kg, 222 cc!!!
        Yamaha 9.9hv, 36 kg, 246 cc
        (4-t, 37 kg, 323 cc)

        Honda 15hv, 46kg, 350 cc
        Yamaha 15hv, 36 kg, 246 cc!!!
        (4-t , 45 kg, 323 cc)

        Honda 50hv, 89kg, 808 cc!!!
        Yamaha 50 hv, 102 kg, 849 cc
        (4-t, 110 kg, 996 cc)

        Honda 75hv, 169 kg, 1590 cc
        Yamaha 75hv, 105.5kg, 1140 cc!!!
        (4-t 80 hv, 170 kg, 1590 cc)
        jne..

        Minusta 2-t Yamahan kuutiotilavuudet näyttävät yleensä aika pieniltä Hondaan verrattuna?

        En jaksanut kaivaa enempää.
        2- ja 4-tahtisen kuutiotilavuuksia ei voi verrata suoraan toisiinsa, on noita työtahtejakin erimäärä...


      • kaivataan
        Jammu___ kirjoitti:

        En jaksanut kaivaa enempää.
        2- ja 4-tahtisen kuutiotilavuuksia ei voi verrata suoraan toisiinsa, on noita työtahtejakin erimäärä...

        Olin laittanut viestiin myös Yamahan 4-t koneiden kuutiotilavuudet ja näissäkin näkyy jammu olevan yleensä se pienempi muutamin poikkeuksin.


      • ...
        kaivataan kirjoitti:

        Olin laittanut viestiin myös Yamahan 4-t koneiden kuutiotilavuudet ja näissäkin näkyy jammu olevan yleensä se pienempi muutamin poikkeuksin.

        Älä nyt homohondailija itke siellä jooka tapauksessa ne hondat on vanhentuneita ylipainoisia paskoja.


      • Kaivataan
        ... kirjoitti:

        Älä nyt homohondailija itke siellä jooka tapauksessa ne hondat on vanhentuneita ylipainoisia paskoja.

        Onko aamulääke ottamatta?

        Jos osasit lukea vertailua niin 4-t Yamaha ja Honda ovat painoissa likipitäen samoissa lukemissa, tosin Hondassa on yleensä Yamahaan verrattuna isompi kuutiotilavuus (pl 50 hv kone).


      • Jammu___
        kaivataan kirjoitti:

        Olin laittanut viestiin myös Yamahan 4-t koneiden kuutiotilavuudet ja näissäkin näkyy jammu olevan yleensä se pienempi muutamin poikkeuksin.

        Yamahalla lohkojako menee eri tavalla. Pikkukoneissa Honda näyttää tekevän enemmän lohkoja, Yamahalla kuristetaan yleensä isommasta pienempi.
        Hondalla 15 ja 20 heppainen os sama kone (kuristettu). Yahamalla 10 ja 15 heppainen taas sama kone.
        Hondalla 30-heppainen on vain 500-kuutioinen ja Yamahalla 747-kuutioinen.

        Vaan se mitä väitin oli että Yamahan 2-tahti on kevyempi kuin Hondan nelitahti ja Hondan 50-heppainen on pieni kuutioiltaan.


    • Anonyymi

      ikivanha ketju, mutta kun aikaa on kulunut, niin näyttää vanhat 2T-koneet pitävän paremmin hintansa, johtuneeko huoltojen ja korjausten suuresta hintaerosta?
      Ja tuo tehojuttu per kuutiot on mm enska- ja crossipyörissä sillai että 250cc 2T ajaa samassa sarjassa 450cc 4T:n kanssa..

      • Anonyymi

        joo mut tohon huoltamisjuttuun , niin virallisia leimoja huoltokirjaan ei kyllä taida saada laittaa kun vain valtuutettu huoltokorjaamo, jonka toimintaa sitten valvotaan niiden valtuuksien puitteissa.

        Eli vähän sama juttu kun tuossa sammutinkeskustelussa. Kuka tahansa saa ilmeisesti huoltaa ja tarkastaa, mutta tarvitaan valtuudet, että voidaan laittaa jotain leimoja papereihin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo mut tohon huoltamisjuttuun , niin virallisia leimoja huoltokirjaan ei kyllä taida saada laittaa kun vain valtuutettu huoltokorjaamo, jonka toimintaa sitten valvotaan niiden valtuuksien puitteissa.

        Eli vähän sama juttu kun tuossa sammutinkeskustelussa. Kuka tahansa saa ilmeisesti huoltaa ja tarkastaa, mutta tarvitaan valtuudet, että voidaan laittaa jotain leimoja papereihin...

        Kyllä huoltoleiman voi laittaa jokainen joka on jonkinlaisen leimasimen hommannut. Olen nähnyt huoltokirjassa pelkkiä allekirjoituksiakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo mut tohon huoltamisjuttuun , niin virallisia leimoja huoltokirjaan ei kyllä taida saada laittaa kun vain valtuutettu huoltokorjaamo, jonka toimintaa sitten valvotaan niiden valtuuksien puitteissa.

        Eli vähän sama juttu kun tuossa sammutinkeskustelussa. Kuka tahansa saa ilmeisesti huoltaa ja tarkastaa, mutta tarvitaan valtuudet, että voidaan laittaa jotain leimoja papereihin...

        Kuka se valtuuttaja on ja miten se valtuutettua valvoo? Onko valtuuttajan oltava virallinen valtuuttaja ja jos niin kuka virallisuutta valvoo ja valtuuttajan valtuuttaa ja kuka sitä valtuuttajan valtuuttajaa valvoo ja kuka silloin huonosti nukkuu ja niin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      72
      2419
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1782
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      256
      1429
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      84
      1259
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      387
      1232
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      348
      1176
    Aihe