kamala esintymisjännitys koulussa!

Olen 9-luokalla ja jännitän ihan kamalasti esiintymistä! kun menen eteen äänenitärisee ja ylähuuleni vapisee samoin jalat tärisee. Kädet hikoo jne.. saako tämänikäinen mitään lääkitystä tms tähän ongelmaan?
5930
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

Tottakai saat lääkäriltä beetasalpaajia. Ei kannata jännittämisen takia ottaa stressiä. Beetasalpaaja, esim. Propral ei itsessään poista esiintymisjännitystä, mutta vie näkyvät oireet pois. Esiintyessäsi näyttää siis siltä että olet ihan rentona. Tsemppiä vaan esiintymiseesi!

Äänestä
  • Viekö ne beetasalpaajat äänen tärinän pois ollenkan?

    Äänestä

Minullakin oli sain lääkettä.Siitä on jo aikaa,sain Diapamia.Muutakin jännitystä oli.Joskus olin koulusta pois kun oli esitelmä.

Äänestä
  • Ei kannata olla pois, vaikka olisi esitelmä ja jännittäisi miten paljon tahansa.
    Eräs opettajani aikoinaan neuvoi, että jos jännittää kamalasti, niin luokkakaverit jotka odottavat esitelmänpitovuoroaan, jännittävät taatusti aivan yhtä paljon.
    Kannattaa opetella rentouttamaan itseään ja esitelmän aluksi voi sanoa suoraan ääneen yleisölle, että kurkkua kuristaa ja kädet vapisee kun jännittää niin. Varmasti muut ymmärtävät ja jännittäminenkin vähenee huomattavasti!

    Äänestä

Hei Johku,

minäkin jännitin esiintymistä koulussa ihan mielettömästi. Jännityksestä huolimatta, onnistuin esitelmissäni hyvin, esitelmiäni kehuttiin asiasisällön ja esiintymisen luonnollisuuden vuoksi. Mutta taustalla oli aina aivan kauhea viikko ennen esitelmä alkanut pelkotila. Esiintymispäivänä ääneni vapisi, vatsa meni sekainen - no sinä tiedät oireet.

Useimmiten kun koulussa tuli minun vuoroni vastata tunnilla, punastuin. Minua kiusattiin asiasta vähän.

Jännitysoireeni pahenivat iän myötä. Hakeuduin psykologille 24-vuotiaana. Hän lähetti minut lääkärille, jolle soitti etukäteen minusta. Sain Diapam-reseptin. Siitä alkoi kahdeksan vuoden periodi, jonka aikana turvauduin jännityksessäni lääkkeeseen. Diapamista tuli turtunut olo. Diapam on keskushermostoa laamaava lääke, eli jännityksen lisäksi se vähentää läsnäolon valppautta. En suosittele Diapamia sinulle.

Poikkeuksellisen voimakkaan ahdistuksen ja jännityksen taustalla oli enoni insestimäinen käytös. Tätä en saanut selville psykologini kanssa (tapasimme noin 15 kertaa). Hänen mielestään kyseessä oli normaali ikääni liittyvä epävarmuus. Oliko kyseessä psykologin ammattitaidon puute vai minun kykyni piiloutua? Kysymykseen ei saada objektiivistä vastausta. Joka tapauksessa, hakeuduin vähän yli kolmikymppisenä psykoterapiaan, jossa asia käytiin läpi.

Tänään olen 40-vuotias. Olen aina tykännyt esitelmien pitämisestä. Saan edelleen hyvää palautetta esiintymisistäni, mutta silti jännitän suullisia esitelmiä. Se miten hallitsen tänä päivänä esiintymisjännitystäni on: rentoudun etukäteen joogaamalla, selvitän huolellisesti etukäteen mitä esitelmältäni odotetaan, valmistan esitelmäni kirjallisena etukäteen, otan katsekontaktin mukavan tuntuiseen, jos mahdollista, tuttuun työkaveriin, valmistan huolellisesti peittävän meikin (esimerkiksi Lumenella on hyvä cuperosaihon voide), muistelen onnistuneita kokemuksiani, harjoittelen keskittymistä säännöllisesti, ja kaikista pahimmissa tilanteissa otan tuntia ennen esitelmää Propral 10 mg -lääkettä, joka vie pois fyysiset jännityksen oireet. Minun ei tarvitse käyttää lääkettä läheskään jokaisella esiintymiskerralla. Propral laskee sydämen sykettä ja silti mieli on kirkas ja valpas eli pystyn seuraamaan yleisön reaktioita ja esitelmän jälkeistä keskustelua terävänä. Propral ei aiheuta riippuvuutta, Diapam aiheuttaa.

Voi olla, ettei jännityksesi taustalla ole ikääsi liittyvää epävarmuutta kummallisempaa. Suosittelen kuitenkin, että selvität asian mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Aloita työstämään esiintymisjännitystäsi välittömästi, jännitys on mahdollista tuoda tasolla, jossa voit elää sen kanssa normaalisti.

Jos haluat keskustella asiasta jonkun terapeutin kanssa, valitse sellainen keskustelukumppani joka kunnioittaa sinua. Jos henkilökemia terapeutin kanssa ei toimi, älä epäröi vaihtaa keskustelukumppania.

Kaiken keskellä, muista, että sinä et ole yksin. Voimia, rohkeutta ja kärsivällisyyttä sinulle! Älä anna ajatustesi lähteä kiertämään negatiivistä, itseä moittivaa kehää, mikä usein tapahtuu jännityksestä aiheutuvan epäonnistumisen tunteen myötä, vaan selvitä mistä jännitys johtuu ja tee konkreettisia toimenpiteitä sen voittamiseksi. Askel kerrallaan etenpäin, ja kun tulee takapakkia, lepää, ja jatka valitsemiasi konkreettisia toimenpiteitä jännityksen voittamiseksi.

Terveisin,

Ystävä

Äänestä

Kommentoi aloitusta


johku kirjoitti:

Olen 9-luokalla ja jännitän ihan kamalasti esiintymistä! kun menen eteen äänenitärisee ja ylähuuleni vapisee samoin jalat tärisee. Kädet hikoo jne.. saako tämänikäinen mitään lääkitystä tms tähän ongelmaan?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu