Perävetolaite vs. akseli?

Popeye

Helou!

Kun puhutaan alle 10m veneestä ja noin 3tonnin painosta, niin kumpi on kestävämpi voimansiirtotapa?
Tarkoitan lähinnä sitä ,että kumpi vaatii enemmän huoltoa ajan mittaan....

11

5715

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyyriimpi

Akselissa on joskus poksin korjaus, mikä onkin sytä tehdä ajoissa, ettei purkki uppoa. S-vetolaitteen kumitiivisteen vaihto on aina kallis operaatio ja pitäisi tehdä aina 7 vuoden välein. Vastaus on akseli.

• Volvo

Volvo vaatii vaihtamaan nykyjään jo viiden vuoden välein. Eikä taida olla edes halpaa lystiä.

• dpa2
        Volvo kirjoitti:

Volvo vaatii vaihtamaan nykyjään jo viiden vuoden välein. Eikä taida olla edes halpaa lystiä.

Justiin ostin uudet palkeet 65.€ sarja.
        Elikkä hinnan ei pitäisi kenenkään päätä
        huimata, onhan kyse veneestä.

• Akseli

Ei tarvitse hetkeäkään miettiä vastausta. Akseli on ehdottomasti parempi, kestävämpi, halvempi.
      Perävetolaite ei koskaan kestä niinkuin akseli.
      Kumien vaihto laitteeseen muutamanvuosenvälein on työläs ja kalliskin operaatio.
      Akseliin kun valitsee taliboksin, ei ole ongelmia eikä uppoamisvaaraa, niinkuin edellä on kirjoitettu. Taliboksi korkeintaan rupeaa tihkumaan kun taas öljyvoideltu saattaa pettää kerralla.

• vetoakseli

No entä se sellainen akselitiivistys, taitaa olla muovia, jossa ne pyörivät puoliskojen pinnat on puristettu toisiaan vastaan ja raottamalla sormella siitä välistä sieltä tulee vettä. Onko se hyvä?

• vetoakseli kirjoitti:

No entä se sellainen akselitiivistys, taitaa olla muovia, jossa ne pyörivät puoliskojen pinnat on puristettu toisiaan vastaan ja raottamalla sormella siitä välistä sieltä tulee vettä. Onko se hyvä?

Puhut Mane Craft akselitiivisteestä.
        Minulla on monen vuoden kokemus kyseisestä vempaimesta ja pidän sitä hyvänä ratkaisuna.
        Hyvää:
        Keraaminen liukurengas keskittyy automaattisesti ja ratkaisu vie hyvin vähän värähtelyä runkoon.
        Aina tiivis.
        Akseli ei kulu.
        Huonoa:
        Vaihdettava 5 vuoden välein.
        Raotettava ennen ensikäyttö vesillelaskun jälkeen. Jos unohdat palaa pinnat ja kumi saattaa repeytyä.

Jouduin aikoinaan tähän ratkaisuun kun edellisen tiiviste-poksin stefat olivat kuluttaneet akselia niin että se olisi pitänyt hioa. Mane Craftin kyky poistaa olellinen osa potkuriakselista runkoon menevistä värähtelyistä teki sen että käytin kyseistä ratkaisua 12 vuotta. Nykyisessä veneessäni on Volvon "black jack" joka on toiminut moitteettomasti mutta kuluttaa akselipintaa. Jos joskus saan ongelmia sen kanssa asennan kyllä Mane Craft:n. Minua viehettää myös se että järjestelmässä on "hätäsulku".
        Katso: http://www.mepratuote.fi/potkuriakselistot.html

• väliäkö
        LonelyBird kirjoitti:

Puhut Mane Craft akselitiivisteestä.
        Minulla on monen vuoden kokemus kyseisestä vempaimesta ja pidän sitä hyvänä ratkaisuna.
        Hyvää:
        Keraaminen liukurengas keskittyy automaattisesti ja ratkaisu vie hyvin vähän värähtelyä runkoon.
        Aina tiivis.
        Akseli ei kulu.
        Huonoa:
        Vaihdettava 5 vuoden välein.
        Raotettava ennen ensikäyttö vesillelaskun jälkeen. Jos unohdat palaa pinnat ja kumi saattaa repeytyä.

Jouduin aikoinaan tähän ratkaisuun kun edellisen tiiviste-poksin stefat olivat kuluttaneet akselia niin että se olisi pitänyt hioa. Mane Craftin kyky poistaa olellinen osa potkuriakselista runkoon menevistä värähtelyistä teki sen että käytin kyseistä ratkaisua 12 vuotta. Nykyisessä veneessäni on Volvon "black jack" joka on toiminut moitteettomasti mutta kuluttaa akselipintaa. Jos joskus saan ongelmia sen kanssa asennan kyllä Mane Craft:n. Minua viehettää myös se että järjestelmässä on "hätäsulku".
        Katso: http://www.mepratuote.fi/potkuriakselistot.html

Veneessäni on tuollainen akselitiivistys mutta en tiennyt vaihtovälistä. Onko se siis kaikissa markeissä uusittava kokonaan viiden vuoden välein? Tuolla linkissä ei ollut hintoja mutta tiedätkö suunnilleen mitä luokkaa ne ovat pieneen purjevenedieseliin?

• näin on

näppylät

• utelias

Mitenkä niin? Mitä sellaista
        S-vetolaitteellisille on tapahtunut, mikä tekee siitä vähemmän varmemman. Sen olen itsekin huomannut, että S-vetolaite tuntuu hiljaisemmalta.

• Paras.

Mulla lähti sisäkone vermeineen kuutamolle ja perätuuppari tuli tilalle, koska tilankäyttö ja huoltotilat oli /c.tä sisäkoneasennuksessa.
      Jos ajelee koneella saaristossa, niin sitten sisäkonekin perävetolaitteella on ok.
      Tosin silloin kannattaa jo miettiä mastosta, kölistä ja purjeista luopumista. Reilusti yli 30 käpäläisiin taas sisäkone on ehkä sopiva, pienemmissä se vaan haisee, kuumentaa helteellä ja vie tilaa. Sähköntekoon piisaa aurinkokenno, tuulilataaja ja aggregaatti.

Huollon tarpeessakin perämoottori on helppo viedä pajalle syksyllä ja hakea pois keväällä huollettuna.

• pan

Ostin veneen jossa on taliboksi.
      itse en ymmärrä siitä mitään. mikä on sen huoltoväli ja miten sitä huolletaan??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5326
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3701
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3263
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2505
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2102
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1987
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163