Perävetolaite vs. akseli?

Popeye

Helou!

Kun puhutaan alle 10m veneestä ja noin 3tonnin painosta, niin kumpi on kestävämpi voimansiirtotapa?
Tarkoitan lähinnä sitä ,että kumpi vaatii enemmän huoltoa ajan mittaan....

11

5736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyyriimpi

      Akselissa on joskus poksin korjaus, mikä onkin sytä tehdä ajoissa, ettei purkki uppoa. S-vetolaitteen kumitiivisteen vaihto on aina kallis operaatio ja pitäisi tehdä aina 7 vuoden välein. Vastaus on akseli.

      • Volvo

        Volvo vaatii vaihtamaan nykyjään jo viiden vuoden välein. Eikä taida olla edes halpaa lystiä.


      • dpa2
        Volvo kirjoitti:

        Volvo vaatii vaihtamaan nykyjään jo viiden vuoden välein. Eikä taida olla edes halpaa lystiä.

        Justiin ostin uudet palkeet 65.€ sarja.
        Elikkä hinnan ei pitäisi kenenkään päätä
        huimata, onhan kyse veneestä.


    • Akseli

      Ei tarvitse hetkeäkään miettiä vastausta. Akseli on ehdottomasti parempi, kestävämpi, halvempi.
      Perävetolaite ei koskaan kestä niinkuin akseli.
      Kumien vaihto laitteeseen muutamanvuosenvälein on työläs ja kalliskin operaatio.
      Akseliin kun valitsee taliboksin, ei ole ongelmia eikä uppoamisvaaraa, niinkuin edellä on kirjoitettu. Taliboksi korkeintaan rupeaa tihkumaan kun taas öljyvoideltu saattaa pettää kerralla.

      • vetoakseli

        No entä se sellainen akselitiivistys, taitaa olla muovia, jossa ne pyörivät puoliskojen pinnat on puristettu toisiaan vastaan ja raottamalla sormella siitä välistä sieltä tulee vettä. Onko se hyvä?


      • vetoakseli kirjoitti:

        No entä se sellainen akselitiivistys, taitaa olla muovia, jossa ne pyörivät puoliskojen pinnat on puristettu toisiaan vastaan ja raottamalla sormella siitä välistä sieltä tulee vettä. Onko se hyvä?

        Puhut Mane Craft akselitiivisteestä.
        Minulla on monen vuoden kokemus kyseisestä vempaimesta ja pidän sitä hyvänä ratkaisuna.
        Hyvää:
        Keraaminen liukurengas keskittyy automaattisesti ja ratkaisu vie hyvin vähän värähtelyä runkoon.
        Aina tiivis.
        Akseli ei kulu.
        Huonoa:
        Vaihdettava 5 vuoden välein.
        Raotettava ennen ensikäyttö vesillelaskun jälkeen. Jos unohdat palaa pinnat ja kumi saattaa repeytyä.

        Jouduin aikoinaan tähän ratkaisuun kun edellisen tiiviste-poksin stefat olivat kuluttaneet akselia niin että se olisi pitänyt hioa. Mane Craftin kyky poistaa olellinen osa potkuriakselista runkoon menevistä värähtelyistä teki sen että käytin kyseistä ratkaisua 12 vuotta. Nykyisessä veneessäni on Volvon "black jack" joka on toiminut moitteettomasti mutta kuluttaa akselipintaa. Jos joskus saan ongelmia sen kanssa asennan kyllä Mane Craft:n. Minua viehettää myös se että järjestelmässä on "hätäsulku".
        Katso: http://www.mepratuote.fi/potkuriakselistot.html


      • väliäkö
        LonelyBird kirjoitti:

        Puhut Mane Craft akselitiivisteestä.
        Minulla on monen vuoden kokemus kyseisestä vempaimesta ja pidän sitä hyvänä ratkaisuna.
        Hyvää:
        Keraaminen liukurengas keskittyy automaattisesti ja ratkaisu vie hyvin vähän värähtelyä runkoon.
        Aina tiivis.
        Akseli ei kulu.
        Huonoa:
        Vaihdettava 5 vuoden välein.
        Raotettava ennen ensikäyttö vesillelaskun jälkeen. Jos unohdat palaa pinnat ja kumi saattaa repeytyä.

        Jouduin aikoinaan tähän ratkaisuun kun edellisen tiiviste-poksin stefat olivat kuluttaneet akselia niin että se olisi pitänyt hioa. Mane Craftin kyky poistaa olellinen osa potkuriakselista runkoon menevistä värähtelyistä teki sen että käytin kyseistä ratkaisua 12 vuotta. Nykyisessä veneessäni on Volvon "black jack" joka on toiminut moitteettomasti mutta kuluttaa akselipintaa. Jos joskus saan ongelmia sen kanssa asennan kyllä Mane Craft:n. Minua viehettää myös se että järjestelmässä on "hätäsulku".
        Katso: http://www.mepratuote.fi/potkuriakselistot.html

        Veneessäni on tuollainen akselitiivistys mutta en tiennyt vaihtovälistä. Onko se siis kaikissa markeissä uusittava kokonaan viiden vuoden välein? Tuolla linkissä ei ollut hintoja mutta tiedätkö suunnilleen mitä luokkaa ne ovat pieneen purjevenedieseliin?


    • näin on

      näppylät

      • utelias

        Mitenkä niin? Mitä sellaista
        S-vetolaitteellisille on tapahtunut, mikä tekee siitä vähemmän varmemman. Sen olen itsekin huomannut, että S-vetolaite tuntuu hiljaisemmalta.


    • Paras.

      Mulla lähti sisäkone vermeineen kuutamolle ja perätuuppari tuli tilalle, koska tilankäyttö ja huoltotilat oli /c.tä sisäkoneasennuksessa.
      Jos ajelee koneella saaristossa, niin sitten sisäkonekin perävetolaitteella on ok.
      Tosin silloin kannattaa jo miettiä mastosta, kölistä ja purjeista luopumista. Reilusti yli 30 käpäläisiin taas sisäkone on ehkä sopiva, pienemmissä se vaan haisee, kuumentaa helteellä ja vie tilaa. Sähköntekoon piisaa aurinkokenno, tuulilataaja ja aggregaatti.

      Huollon tarpeessakin perämoottori on helppo viedä pajalle syksyllä ja hakea pois keväällä huollettuna.

    • pan

      Ostin veneen jossa on taliboksi.
      itse en ymmärrä siitä mitään. mikä on sen huoltoväli ja miten sitä huolletaan??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      16
      572
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      518
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      447
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe