Perävetolaite vs. akseli?

Popeye

Helou!

Kun puhutaan alle 10m veneestä ja noin 3tonnin painosta, niin kumpi on kestävämpi voimansiirtotapa?
Tarkoitan lähinnä sitä ,että kumpi vaatii enemmän huoltoa ajan mittaan....

11

5722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyyriimpi

      Akselissa on joskus poksin korjaus, mikä onkin sytä tehdä ajoissa, ettei purkki uppoa. S-vetolaitteen kumitiivisteen vaihto on aina kallis operaatio ja pitäisi tehdä aina 7 vuoden välein. Vastaus on akseli.

      • Volvo

        Volvo vaatii vaihtamaan nykyjään jo viiden vuoden välein. Eikä taida olla edes halpaa lystiä.


      • dpa2
        Volvo kirjoitti:

        Volvo vaatii vaihtamaan nykyjään jo viiden vuoden välein. Eikä taida olla edes halpaa lystiä.

        Justiin ostin uudet palkeet 65.€ sarja.
        Elikkä hinnan ei pitäisi kenenkään päätä
        huimata, onhan kyse veneestä.


    • Akseli

      Ei tarvitse hetkeäkään miettiä vastausta. Akseli on ehdottomasti parempi, kestävämpi, halvempi.
      Perävetolaite ei koskaan kestä niinkuin akseli.
      Kumien vaihto laitteeseen muutamanvuosenvälein on työläs ja kalliskin operaatio.
      Akseliin kun valitsee taliboksin, ei ole ongelmia eikä uppoamisvaaraa, niinkuin edellä on kirjoitettu. Taliboksi korkeintaan rupeaa tihkumaan kun taas öljyvoideltu saattaa pettää kerralla.

      • vetoakseli

        No entä se sellainen akselitiivistys, taitaa olla muovia, jossa ne pyörivät puoliskojen pinnat on puristettu toisiaan vastaan ja raottamalla sormella siitä välistä sieltä tulee vettä. Onko se hyvä?


      • vetoakseli kirjoitti:

        No entä se sellainen akselitiivistys, taitaa olla muovia, jossa ne pyörivät puoliskojen pinnat on puristettu toisiaan vastaan ja raottamalla sormella siitä välistä sieltä tulee vettä. Onko se hyvä?

        Puhut Mane Craft akselitiivisteestä.
        Minulla on monen vuoden kokemus kyseisestä vempaimesta ja pidän sitä hyvänä ratkaisuna.
        Hyvää:
        Keraaminen liukurengas keskittyy automaattisesti ja ratkaisu vie hyvin vähän värähtelyä runkoon.
        Aina tiivis.
        Akseli ei kulu.
        Huonoa:
        Vaihdettava 5 vuoden välein.
        Raotettava ennen ensikäyttö vesillelaskun jälkeen. Jos unohdat palaa pinnat ja kumi saattaa repeytyä.

        Jouduin aikoinaan tähän ratkaisuun kun edellisen tiiviste-poksin stefat olivat kuluttaneet akselia niin että se olisi pitänyt hioa. Mane Craftin kyky poistaa olellinen osa potkuriakselista runkoon menevistä värähtelyistä teki sen että käytin kyseistä ratkaisua 12 vuotta. Nykyisessä veneessäni on Volvon "black jack" joka on toiminut moitteettomasti mutta kuluttaa akselipintaa. Jos joskus saan ongelmia sen kanssa asennan kyllä Mane Craft:n. Minua viehettää myös se että järjestelmässä on "hätäsulku".
        Katso: http://www.mepratuote.fi/potkuriakselistot.html


      • väliäkö
        LonelyBird kirjoitti:

        Puhut Mane Craft akselitiivisteestä.
        Minulla on monen vuoden kokemus kyseisestä vempaimesta ja pidän sitä hyvänä ratkaisuna.
        Hyvää:
        Keraaminen liukurengas keskittyy automaattisesti ja ratkaisu vie hyvin vähän värähtelyä runkoon.
        Aina tiivis.
        Akseli ei kulu.
        Huonoa:
        Vaihdettava 5 vuoden välein.
        Raotettava ennen ensikäyttö vesillelaskun jälkeen. Jos unohdat palaa pinnat ja kumi saattaa repeytyä.

        Jouduin aikoinaan tähän ratkaisuun kun edellisen tiiviste-poksin stefat olivat kuluttaneet akselia niin että se olisi pitänyt hioa. Mane Craftin kyky poistaa olellinen osa potkuriakselista runkoon menevistä värähtelyistä teki sen että käytin kyseistä ratkaisua 12 vuotta. Nykyisessä veneessäni on Volvon "black jack" joka on toiminut moitteettomasti mutta kuluttaa akselipintaa. Jos joskus saan ongelmia sen kanssa asennan kyllä Mane Craft:n. Minua viehettää myös se että järjestelmässä on "hätäsulku".
        Katso: http://www.mepratuote.fi/potkuriakselistot.html

        Veneessäni on tuollainen akselitiivistys mutta en tiennyt vaihtovälistä. Onko se siis kaikissa markeissä uusittava kokonaan viiden vuoden välein? Tuolla linkissä ei ollut hintoja mutta tiedätkö suunnilleen mitä luokkaa ne ovat pieneen purjevenedieseliin?


    • näin on

      näppylät

      • utelias

        Mitenkä niin? Mitä sellaista
        S-vetolaitteellisille on tapahtunut, mikä tekee siitä vähemmän varmemman. Sen olen itsekin huomannut, että S-vetolaite tuntuu hiljaisemmalta.


    • Paras.

      Mulla lähti sisäkone vermeineen kuutamolle ja perätuuppari tuli tilalle, koska tilankäyttö ja huoltotilat oli /c.tä sisäkoneasennuksessa.
      Jos ajelee koneella saaristossa, niin sitten sisäkonekin perävetolaitteella on ok.
      Tosin silloin kannattaa jo miettiä mastosta, kölistä ja purjeista luopumista. Reilusti yli 30 käpäläisiin taas sisäkone on ehkä sopiva, pienemmissä se vaan haisee, kuumentaa helteellä ja vie tilaa. Sähköntekoon piisaa aurinkokenno, tuulilataaja ja aggregaatti.

      Huollon tarpeessakin perämoottori on helppo viedä pajalle syksyllä ja hakea pois keväällä huollettuna.

    • pan

      Ostin veneen jossa on taliboksi.
      itse en ymmärrä siitä mitään. mikä on sen huoltoväli ja miten sitä huolletaan??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

      Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      130
      3877
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

      En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      8
      3249
    3. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

      Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      34
      2884
    4. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

      Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      12
      2782
    5. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

      Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      134
      2469
    6. Teboili alasajo on alkanut

      Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      49
      2078
    7. "Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko

      "Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For
      Maailman menoa
      94
      1270
    8. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

      Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      61
      1245
    9. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      13
      1142
    10. Oot kyl rakas

      Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t
      Ikävä
      36
      1129
    Aihe