Helou!
Kun puhutaan alle 10m veneestä ja noin 3tonnin painosta, niin kumpi on kestävämpi voimansiirtotapa?
Tarkoitan lähinnä sitä ,että kumpi vaatii enemmän huoltoa ajan mittaan....
Perävetolaite vs. akseli?
11
5704
Vastaukset
- tyyriimpi
Akselissa on joskus poksin korjaus, mikä onkin sytä tehdä ajoissa, ettei purkki uppoa. S-vetolaitteen kumitiivisteen vaihto on aina kallis operaatio ja pitäisi tehdä aina 7 vuoden välein. Vastaus on akseli.
- Volvo
Volvo vaatii vaihtamaan nykyjään jo viiden vuoden välein. Eikä taida olla edes halpaa lystiä.
- dpa2
Volvo kirjoitti:
Volvo vaatii vaihtamaan nykyjään jo viiden vuoden välein. Eikä taida olla edes halpaa lystiä.
Justiin ostin uudet palkeet 65.€ sarja.
Elikkä hinnan ei pitäisi kenenkään päätä
huimata, onhan kyse veneestä.
- Akseli
Ei tarvitse hetkeäkään miettiä vastausta. Akseli on ehdottomasti parempi, kestävämpi, halvempi.
Perävetolaite ei koskaan kestä niinkuin akseli.
Kumien vaihto laitteeseen muutamanvuosenvälein on työläs ja kalliskin operaatio.
Akseliin kun valitsee taliboksin, ei ole ongelmia eikä uppoamisvaaraa, niinkuin edellä on kirjoitettu. Taliboksi korkeintaan rupeaa tihkumaan kun taas öljyvoideltu saattaa pettää kerralla.- vetoakseli
No entä se sellainen akselitiivistys, taitaa olla muovia, jossa ne pyörivät puoliskojen pinnat on puristettu toisiaan vastaan ja raottamalla sormella siitä välistä sieltä tulee vettä. Onko se hyvä?
vetoakseli kirjoitti:
No entä se sellainen akselitiivistys, taitaa olla muovia, jossa ne pyörivät puoliskojen pinnat on puristettu toisiaan vastaan ja raottamalla sormella siitä välistä sieltä tulee vettä. Onko se hyvä?
Puhut Mane Craft akselitiivisteestä.
Minulla on monen vuoden kokemus kyseisestä vempaimesta ja pidän sitä hyvänä ratkaisuna.
Hyvää:
Keraaminen liukurengas keskittyy automaattisesti ja ratkaisu vie hyvin vähän värähtelyä runkoon.
Aina tiivis.
Akseli ei kulu.
Huonoa:
Vaihdettava 5 vuoden välein.
Raotettava ennen ensikäyttö vesillelaskun jälkeen. Jos unohdat palaa pinnat ja kumi saattaa repeytyä.
Jouduin aikoinaan tähän ratkaisuun kun edellisen tiiviste-poksin stefat olivat kuluttaneet akselia niin että se olisi pitänyt hioa. Mane Craftin kyky poistaa olellinen osa potkuriakselista runkoon menevistä värähtelyistä teki sen että käytin kyseistä ratkaisua 12 vuotta. Nykyisessä veneessäni on Volvon "black jack" joka on toiminut moitteettomasti mutta kuluttaa akselipintaa. Jos joskus saan ongelmia sen kanssa asennan kyllä Mane Craft:n. Minua viehettää myös se että järjestelmässä on "hätäsulku".
Katso: http://www.mepratuote.fi/potkuriakselistot.html- väliäkö
LonelyBird kirjoitti:
Puhut Mane Craft akselitiivisteestä.
Minulla on monen vuoden kokemus kyseisestä vempaimesta ja pidän sitä hyvänä ratkaisuna.
Hyvää:
Keraaminen liukurengas keskittyy automaattisesti ja ratkaisu vie hyvin vähän värähtelyä runkoon.
Aina tiivis.
Akseli ei kulu.
Huonoa:
Vaihdettava 5 vuoden välein.
Raotettava ennen ensikäyttö vesillelaskun jälkeen. Jos unohdat palaa pinnat ja kumi saattaa repeytyä.
Jouduin aikoinaan tähän ratkaisuun kun edellisen tiiviste-poksin stefat olivat kuluttaneet akselia niin että se olisi pitänyt hioa. Mane Craftin kyky poistaa olellinen osa potkuriakselista runkoon menevistä värähtelyistä teki sen että käytin kyseistä ratkaisua 12 vuotta. Nykyisessä veneessäni on Volvon "black jack" joka on toiminut moitteettomasti mutta kuluttaa akselipintaa. Jos joskus saan ongelmia sen kanssa asennan kyllä Mane Craft:n. Minua viehettää myös se että järjestelmässä on "hätäsulku".
Katso: http://www.mepratuote.fi/potkuriakselistot.htmlVeneessäni on tuollainen akselitiivistys mutta en tiennyt vaihtovälistä. Onko se siis kaikissa markeissä uusittava kokonaan viiden vuoden välein? Tuolla linkissä ei ollut hintoja mutta tiedätkö suunnilleen mitä luokkaa ne ovat pieneen purjevenedieseliin?
- näin on
näppylät
- utelias
Mitenkä niin? Mitä sellaista
S-vetolaitteellisille on tapahtunut, mikä tekee siitä vähemmän varmemman. Sen olen itsekin huomannut, että S-vetolaite tuntuu hiljaisemmalta.
- Paras.
Mulla lähti sisäkone vermeineen kuutamolle ja perätuuppari tuli tilalle, koska tilankäyttö ja huoltotilat oli /c.tä sisäkoneasennuksessa.
Jos ajelee koneella saaristossa, niin sitten sisäkonekin perävetolaitteella on ok.
Tosin silloin kannattaa jo miettiä mastosta, kölistä ja purjeista luopumista. Reilusti yli 30 käpäläisiin taas sisäkone on ehkä sopiva, pienemmissä se vaan haisee, kuumentaa helteellä ja vie tilaa. Sähköntekoon piisaa aurinkokenno, tuulilataaja ja aggregaatti.
Huollon tarpeessakin perämoottori on helppo viedä pajalle syksyllä ja hakea pois keväällä huollettuna. - pan
Ostin veneen jossa on taliboksi.
itse en ymmärrä siitä mitään. mikä on sen huoltoväli ja miten sitä huolletaan??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17310041Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523335Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493093- 642805
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2022159- 1142113
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251973Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä651591Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121336Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221336