Luotsin pätevyysvaatimukset?

Alasta kiinnostunut nuori

Tässä pähkäillään mihin haettas opiskelemaan yo-todistus (keskinkertainen tulossa) kourassa. Merellinen ammatti kiinnostaisi. Ei kuitenkaan haluttaisi ammattimerimieheksi kun leipäpuu taitaa olla nykyään siinä epävarma. Luotsin ammatti kiinnostaisi kaikista eniten.

Onko suoritettava merikapteenin tutkinto vai riittääkö esim. perämiehen tai laivurin pätevyys? Mikähän mahtanee olla työllisyystilanne? Entä palkka - ja eläke-edut?

En ole löytänyt mistään tarkkoja tietoja eikä koulumme opo tiennyt senkään vertaa alasta kuin minä jonka yksi sukulainen on luotsi.

24

19689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auttaa asiaa..

      vielä pitää hankkia "punainen nenä" kemiallisesti, niin olet henkisesti valmis pilotti!

    • Sailor

      Joudut suorittamaan merikapteenin tutkinnon ja muistaakseni vaatimuksena oli kipparin kirjat, eli pakosti joudut joitakin vuosia seilaamaan "ammattimerimiehenä".

    • ei ole

      Sinun täytyy ehdottomasti saavuttaa täysi pätevyys alalla ennen luotsiksi ryhtymistä. Ennen oli hyvä tie kipparinkirja merillä, sitten muutama vuosi jäänmurtajissa ja mielellään merenmittausaluksissa. Nykytilanteessa piru tietää missä luotsi päteväityy vastuunalaiseen ammattiinsa.

    • Sähkömies (YT)

      Jostain syystä merikapteeniopiskelijoiden päässä pyörii ajatus että ainahan pääsee maihin töihin, juuri luotsiksi, kun merenkulku alkaa pänniä.
      Luotsiksi, ystävä rakas, Päästään isolla P:llä. Sinulla on oltava kokemusta päällikkyydestä kauppalaivoissa (ei käytännössä onnistu alle 40-vuotiaana), ja toiseksi ne taitaa ottaa luotsikurssille ensisijaisesti Finstashipin kippareita.
      Jopa VTF-ohjaajat ja luotsikutterikuskit on koulutukseltaan vähintään perämiehiä, ja niilläkin on pitkä ura takana.
      Ei, kehotan luopumaan haaveestasi jollei kauppalaivasto kiinnosta. Aika karkean nyrkkisäännön mukaan ainoa paikka mihin merikapteeni ja perämies voi luottaa pääsevänsä töihin on kauppalaivan komentosilta. Muualle on sitten hakijoita tuutin täydeltä.

      • kokemusta on

        Hiema haluan korjata edellistä.

        Luotsiksi pääsee ilman kokemusta päällikkyydestä kauppalaivastossa ja se todellakin onnistuu alle 40 v. Toiseksi luotsiksi ei todellakaan ota ensisijaisesti jäänmurtaja päällikköä, jo sen takia etteivät ne edes taida hakea niitä töitä. Ehkä näin on ollut joskus kymmenen vuotta sitten muttei enää tänä päivänä!

        Useilla VTS-operaattoreilla, ei todellakaan ole kovin pitkä ura takana. Heillä kaikilla ei ole edes merikapteeninkirjaa ja sen saamiseen nyt ei vaadita niin pitkää uraa.


      • on minulla
        kokemusta on kirjoitti:

        Hiema haluan korjata edellistä.

        Luotsiksi pääsee ilman kokemusta päällikkyydestä kauppalaivastossa ja se todellakin onnistuu alle 40 v. Toiseksi luotsiksi ei todellakaan ota ensisijaisesti jäänmurtaja päällikköä, jo sen takia etteivät ne edes taida hakea niitä töitä. Ehkä näin on ollut joskus kymmenen vuotta sitten muttei enää tänä päivänä!

        Useilla VTS-operaattoreilla, ei todellakaan ole kovin pitkä ura takana. Heillä kaikilla ei ole edes merikapteeninkirjaa ja sen saamiseen nyt ei vaadita niin pitkää uraa.

        Puhutaan ensinnäkin vain luotseista, ei meriliikenneohjaajista. Satun tuntemaan heitä kymmeniä ja olen ollut mukana melkoista määrää tähän ammattipostille saattelemassa. Merikapteeninkirja taskuun ja sen jälkeen perämieheksi jäänmurtajille. Tämä on ollut useimman reitti. Perämiehiksi jm:lle ei ennen otettu muita kuin kipparikirjanmiehiä, mutta kuka on se toope joka luulee, että he murtajien päälliköitä olisivat.Muutama talvi murtajilla ja pari kesää merenmittauksessa, niin luotsin jobi oli varma, jos mies oli muuten nuhteeton ja kykenevä. Jäänmurtajan päällikkyys olikin sitten eri juttu. Sanotaanko, että vähintään 10 vuotta vakinaisena perämiehenä murtajilla, niin sitten saattaa alkaa haaveilemaan.


      • H-S-nen
        on minulla kirjoitti:

        Puhutaan ensinnäkin vain luotseista, ei meriliikenneohjaajista. Satun tuntemaan heitä kymmeniä ja olen ollut mukana melkoista määrää tähän ammattipostille saattelemassa. Merikapteeninkirja taskuun ja sen jälkeen perämieheksi jäänmurtajille. Tämä on ollut useimman reitti. Perämiehiksi jm:lle ei ennen otettu muita kuin kipparikirjanmiehiä, mutta kuka on se toope joka luulee, että he murtajien päälliköitä olisivat.Muutama talvi murtajilla ja pari kesää merenmittauksessa, niin luotsin jobi oli varma, jos mies oli muuten nuhteeton ja kykenevä. Jäänmurtajan päällikkyys olikin sitten eri juttu. Sanotaanko, että vähintään 10 vuotta vakinaisena perämiehenä murtajilla, niin sitten saattaa alkaa haaveilemaan.

        Olen jo eläkkeellä kolmatta vuotta luotsin virasta. Olin täkkärinä (välillä maissa ja välillä merillä) ja suoritettuani kipparinkirjan seilasin sitten väliperämiehenä ja förstinä vajaat 6 vuotta. Päällikkönä olin vuoden verran. Jäänmurtajassa (Sisu) olin 3 kk. Luotsina ehdin olla 11 vuotta. Turha isonnella vaatimuksia alalle aikovalle.


      • on ESL:n
        H-S-nen kirjoitti:

        Olen jo eläkkeellä kolmatta vuotta luotsin virasta. Olin täkkärinä (välillä maissa ja välillä merillä) ja suoritettuani kipparinkirjan seilasin sitten väliperämiehenä ja förstinä vajaat 6 vuotta. Päällikkönä olin vuoden verran. Jäänmurtajassa (Sisu) olin 3 kk. Luotsina ehdin olla 11 vuotta. Turha isonnella vaatimuksia alalle aikovalle.

        turhautuneita kippareita, jotka luuli että kivihiilenkuljetus wysotskista on jotenkin hienoa. Ugh!


      • kokemusta on
        on minulla kirjoitti:

        Puhutaan ensinnäkin vain luotseista, ei meriliikenneohjaajista. Satun tuntemaan heitä kymmeniä ja olen ollut mukana melkoista määrää tähän ammattipostille saattelemassa. Merikapteeninkirja taskuun ja sen jälkeen perämieheksi jäänmurtajille. Tämä on ollut useimman reitti. Perämiehiksi jm:lle ei ennen otettu muita kuin kipparikirjanmiehiä, mutta kuka on se toope joka luulee, että he murtajien päälliköitä olisivat.Muutama talvi murtajilla ja pari kesää merenmittauksessa, niin luotsin jobi oli varma, jos mies oli muuten nuhteeton ja kykenevä. Jäänmurtajan päällikkyys olikin sitten eri juttu. Sanotaanko, että vähintään 10 vuotta vakinaisena perämiehenä murtajilla, niin sitten saattaa alkaa haaveilemaan.

        Satun myös tuntemaan luotseja. Tältä istumalta tulee heti mieleen kuusi, näistä henkilöistä kaksi on ollut muutaman talven jäänmurtajilla mutta neljä heistä ei ole ollut jäänmurtajalla. Varmaan jos miettisin lisää muistaisin lisää ilman jäänmurtajalla olo kokemusta. Ei se finstaship ole "oikotie" luotsiksi, enää!


      • monta sataa
        kokemusta on kirjoitti:

        Satun myös tuntemaan luotseja. Tältä istumalta tulee heti mieleen kuusi, näistä henkilöistä kaksi on ollut muutaman talven jäänmurtajilla mutta neljä heistä ei ole ollut jäänmurtajalla. Varmaan jos miettisin lisää muistaisin lisää ilman jäänmurtajalla olo kokemusta. Ei se finstaship ole "oikotie" luotsiksi, enää!

        Kukin on tullut alalle omaa tietään. Merikapteeninkirja on meren puolen luotsille kait ehdoton pätevyysvaatimus. Muu riippuukin suhdanteista. Luotsin paikat ovat ymmärtääkseni ainakin täällä rintamailla olleet haluttuja. MKL:n muut alukset olivat hyvä testipaikka ainakin niin kauan kun työhönotosta päätti MKL:n virkamies. Nykyisen luotsausliikelaitoksen käytännöstä en tiedä, vaikka toki tunnen ne miehet, jotka päätöksen nyt tekevät. En tiedä millainen se tunku alalle nyt on, eläke-edut taisivat pienentyä merkitsevästi. Kova paikka yli 60:lle hypätä myrskyssä laivaan tai laivasta pois. Joka tapauksessa, jos joku lähtee nyt merille päämääränään luotsin tehtävät, niin hänen tulee varautua, että kymmenen vuoden päästä, kun asia tulee lopullisesti ajankohtaiseksi, voi maailma olla toisenlainen. Mutta luotseja on silloinkin.


      • Sähkömies (YT)
        kokemusta on kirjoitti:

        Hiema haluan korjata edellistä.

        Luotsiksi pääsee ilman kokemusta päällikkyydestä kauppalaivastossa ja se todellakin onnistuu alle 40 v. Toiseksi luotsiksi ei todellakaan ota ensisijaisesti jäänmurtaja päällikköä, jo sen takia etteivät ne edes taida hakea niitä töitä. Ehkä näin on ollut joskus kymmenen vuotta sitten muttei enää tänä päivänä!

        Useilla VTS-operaattoreilla, ei todellakaan ole kovin pitkä ura takana. Heillä kaikilla ei ole edes merikapteeninkirjaa ja sen saamiseen nyt ei vaadita niin pitkää uraa.

        Tarkistin vanhoista muistiinpanoista, ja tosiaan, ei välttämättä tarvitse olla kokemusta päällikkyydestä. Mutta merikapteenin koulutus pahvi on oltava.
        Käsitys siitä, että luotsiksi valitaan ensisijaisesti Finstashipin (tai Luotsiliikelaitoksen) väkeä perustuu kahteen asiaan: Finstashipin oman rekrytointiluennoitsijan antamana käsitykseen, ja kutterikuskin kanssa käytyyn keskusteluun. Ainakin noi kutterikuskin paikat täytetään ensisijaisesti sisäisillä siirroilla, ja oletin että sama koskee myös luotseja.
        VTF-operaattoreilla ei tarvitse olla merikapteenin pätevyyttä eikä koulutusta. Sensijaan kaikki maatyöt jotka sopii merikapteenille tai perämiehelle on erittäin halukkaita. Tästä voidaan päätellä että hakijoita on paljon, ja niillä on siis varaa valita ne joilla on pisimmät työurat takana.
        Tosin, VTF-operaattorit istuu kuulemma työpaikalla kolme vuorokautta yhtä soittoa. Ei kuulosta herkulliselta sekään.


      • Orregrund 25km
        Sähkömies (YT) kirjoitti:

        Tarkistin vanhoista muistiinpanoista, ja tosiaan, ei välttämättä tarvitse olla kokemusta päällikkyydestä. Mutta merikapteenin koulutus pahvi on oltava.
        Käsitys siitä, että luotsiksi valitaan ensisijaisesti Finstashipin (tai Luotsiliikelaitoksen) väkeä perustuu kahteen asiaan: Finstashipin oman rekrytointiluennoitsijan antamana käsitykseen, ja kutterikuskin kanssa käytyyn keskusteluun. Ainakin noi kutterikuskin paikat täytetään ensisijaisesti sisäisillä siirroilla, ja oletin että sama koskee myös luotseja.
        VTF-operaattoreilla ei tarvitse olla merikapteenin pätevyyttä eikä koulutusta. Sensijaan kaikki maatyöt jotka sopii merikapteenille tai perämiehelle on erittäin halukkaita. Tästä voidaan päätellä että hakijoita on paljon, ja niillä on siis varaa valita ne joilla on pisimmät työurat takana.
        Tosin, VTF-operaattorit istuu kuulemma työpaikalla kolme vuorokautta yhtä soittoa. Ei kuulosta herkulliselta sekään.

        Jäänmurtajien (Finstaship,aik.MKL)perämiehien siirtymistä luotsinvirkaan helpottaa se tosiasia että jm.perämiehiltä vaaditaan kipparinkirja.Murtajat ovat vapautettu luotsin käytöstä,joten styyrillä tulee olla luotsilta vaadittava pätevyys.
        Viimeksi kun Suomenlahden VTS haki väkeä,pätevyysvaatimuksena oli förstin pahvit.


      • kokemusta on
        Orregrund 25km kirjoitti:

        Jäänmurtajien (Finstaship,aik.MKL)perämiehien siirtymistä luotsinvirkaan helpottaa se tosiasia että jm.perämiehiltä vaaditaan kipparinkirja.Murtajat ovat vapautettu luotsin käytöstä,joten styyrillä tulee olla luotsilta vaadittava pätevyys.
        Viimeksi kun Suomenlahden VTS haki väkeä,pätevyysvaatimuksena oli förstin pahvit.

        Enää ei tarvitse olla merikapteenin pätevyyskirjaa päästäkseen jäänmurtajan perämieheksi! Eipä tällä hetkellä ole edes kaikilla ajomiehillä merikapteenin pätevyyskirjaa.


      • välttämättä tarvitse
        kokemusta on kirjoitti:

        Enää ei tarvitse olla merikapteenin pätevyyskirjaa päästäkseen jäänmurtajan perämieheksi! Eipä tällä hetkellä ole edes kaikilla ajomiehillä merikapteenin pätevyyskirjaa.

        Alushenkilöstön pätevyysvaatimukset on sanottu MKL:n miehitystodistuksessa ja siihen ne on poimittu voimassaolevasta lainsäädännöstä. Jäänmurtajan osalta ne ratkeavat yksin aluksen koon mukaan. Ei siinä huomioida aluksen tehtävää. Kaikille merille katsastetussa monitoimimurtajassa pitää ilman muuta olla päällikkönä merikapteeni. Kait nämä kotivesisien Urho ja Sisu ovat sen verran suuria, että merikapteeni vaaditaan päälliköksi siihenkin. Mutta ei missään laivassa tarvitse olla kahta merikapteenia yhtä aikaa päällä.
        Koettakaa nyt hyvät ihmiset tajuta, että ajat oavt muuttuneet. Finstaship on varustamo siinä kuin muutkin, palkkaavat sellaisen henkilöstön kuin saavat tarjouksensa perusteella. Eivätkä maksa mistään liikaa, jos kerran perämies kelpaa MKL:n tarkastajan mielestä ajoperämieheksi, niin palkataan perämies ja maksetaan sille perämiehen palkka. Ne ajat ovat olleet ja menneet, kun valtion laivoille tuleville oli varaa sanoa, ipparinkirja ensin ja tule sitten vasta neuvottelemaan. Mikä se sitten aikanaan houkutin olikin, mutta kipparinkirjan omaavia riitti MKL:n toimenvälityksen luukulla.


      • tästä asiasta
        välttämättä tarvitse kirjoitti:

        Alushenkilöstön pätevyysvaatimukset on sanottu MKL:n miehitystodistuksessa ja siihen ne on poimittu voimassaolevasta lainsäädännöstä. Jäänmurtajan osalta ne ratkeavat yksin aluksen koon mukaan. Ei siinä huomioida aluksen tehtävää. Kaikille merille katsastetussa monitoimimurtajassa pitää ilman muuta olla päällikkönä merikapteeni. Kait nämä kotivesisien Urho ja Sisu ovat sen verran suuria, että merikapteeni vaaditaan päälliköksi siihenkin. Mutta ei missään laivassa tarvitse olla kahta merikapteenia yhtä aikaa päällä.
        Koettakaa nyt hyvät ihmiset tajuta, että ajat oavt muuttuneet. Finstaship on varustamo siinä kuin muutkin, palkkaavat sellaisen henkilöstön kuin saavat tarjouksensa perusteella. Eivätkä maksa mistään liikaa, jos kerran perämies kelpaa MKL:n tarkastajan mielestä ajoperämieheksi, niin palkataan perämies ja maksetaan sille perämiehen palkka. Ne ajat ovat olleet ja menneet, kun valtion laivoille tuleville oli varaa sanoa, ipparinkirja ensin ja tule sitten vasta neuvottelemaan. Mikä se sitten aikanaan houkutin olikin, mutta kipparinkirjan omaavia riitti MKL:n toimenvälityksen luukulla.

        1990-luvun alkupuolelle oli voimassa vanha virkamieslaki. Sen perusteella asia oli yksikäsitteisen selvä. Merenkulkulaitoksen alusten kansipäällystovirkoihin (ja luotsin virkoihin)oli pätevyysvaatimuksena merikapteeninkirja. Siis JM-päälliköiden, väyläalusten päälliköiden, yhteysalusten päälliköiden, kaikkien näiden alusten perämiesten, merenmittauspäälliköiden ja luotauspäälliköiden, kaikkiin näihin virkoihin. 1970-luvulla erivapaudet myönsi valtioneuvosto, loppuaikoina kai Merenkulkuhallitus itse. Näitä dispanssimiehiä oli kait selvästi alle 10% koko porukasta. Laki ja järjestys vallitsivat maassa ja päällystötehtävä valtion aluksella (konepäällystö mukaanluettuna) oli kunnioitettu ja arvostettu tehtävä. Palkka ei aikoinaan ollut ihmeellinen. Ajat ovat muuttuneet, nyt kelpaa hommaan mikä satamahampuusi tahansa, mutta eipä hommasta mitään haluta maksaakaan, edes pätevälle miehelle. Eivätkä hommat ole enää virkoja yhtä poikkeusryhmää lukuunottamatta.


      • Orregrund,sumua
        tästä asiasta kirjoitti:

        1990-luvun alkupuolelle oli voimassa vanha virkamieslaki. Sen perusteella asia oli yksikäsitteisen selvä. Merenkulkulaitoksen alusten kansipäällystovirkoihin (ja luotsin virkoihin)oli pätevyysvaatimuksena merikapteeninkirja. Siis JM-päälliköiden, väyläalusten päälliköiden, yhteysalusten päälliköiden, kaikkien näiden alusten perämiesten, merenmittauspäälliköiden ja luotauspäälliköiden, kaikkiin näihin virkoihin. 1970-luvulla erivapaudet myönsi valtioneuvosto, loppuaikoina kai Merenkulkuhallitus itse. Näitä dispanssimiehiä oli kait selvästi alle 10% koko porukasta. Laki ja järjestys vallitsivat maassa ja päällystötehtävä valtion aluksella (konepäällystö mukaanluettuna) oli kunnioitettu ja arvostettu tehtävä. Palkka ei aikoinaan ollut ihmeellinen. Ajat ovat muuttuneet, nyt kelpaa hommaan mikä satamahampuusi tahansa, mutta eipä hommasta mitään haluta maksaakaan, edes pätevälle miehelle. Eivätkä hommat ole enää virkoja yhtä poikkeusryhmää lukuunottamatta.

        Olisi minunkin pitänyt päivittää tietoni aikaisemmin.Tänä iltana pari puhelua ja totesin olevani aivan sumussa:)


      • kokemusta on
        välttämättä tarvitse kirjoitti:

        Alushenkilöstön pätevyysvaatimukset on sanottu MKL:n miehitystodistuksessa ja siihen ne on poimittu voimassaolevasta lainsäädännöstä. Jäänmurtajan osalta ne ratkeavat yksin aluksen koon mukaan. Ei siinä huomioida aluksen tehtävää. Kaikille merille katsastetussa monitoimimurtajassa pitää ilman muuta olla päällikkönä merikapteeni. Kait nämä kotivesisien Urho ja Sisu ovat sen verran suuria, että merikapteeni vaaditaan päälliköksi siihenkin. Mutta ei missään laivassa tarvitse olla kahta merikapteenia yhtä aikaa päällä.
        Koettakaa nyt hyvät ihmiset tajuta, että ajat oavt muuttuneet. Finstaship on varustamo siinä kuin muutkin, palkkaavat sellaisen henkilöstön kuin saavat tarjouksensa perusteella. Eivätkä maksa mistään liikaa, jos kerran perämies kelpaa MKL:n tarkastajan mielestä ajoperämieheksi, niin palkataan perämies ja maksetaan sille perämiehen palkka. Ne ajat ovat olleet ja menneet, kun valtion laivoille tuleville oli varaa sanoa, ipparinkirja ensin ja tule sitten vasta neuvottelemaan. Mikä se sitten aikanaan houkutin olikin, mutta kipparinkirjan omaavia riitti MKL:n toimenvälityksen luukulla.

        Itse asiassa ainakin jäänmurtaja Urholla on oltava kaksi merikapteenin pätevyyskirjan omaavaa henkilöä yhtäaikaa päällä. Sen voi todellakin todeta miehitystodistuksesta. Muissa peristeisissä murtajissa riittä, että pelkästään päälliköllä on merikapteenin pätevyyskirja.
        Ajat ovat todella muuttuneet silti ajomiehille maksetaan sama palkka oli henkilöllä merikapteenin pätevyyskirja tai ei.

        Pakko myös todeta tähän, että miehitystodistusta laadittaessa todellakin otetaan huomioon aluksen toimiminen jäänmurtotehtävissä!


      • olet ilman muuta
        kokemusta on kirjoitti:

        Itse asiassa ainakin jäänmurtaja Urholla on oltava kaksi merikapteenin pätevyyskirjan omaavaa henkilöä yhtäaikaa päällä. Sen voi todellakin todeta miehitystodistuksesta. Muissa peristeisissä murtajissa riittä, että pelkästään päälliköllä on merikapteenin pätevyyskirja.
        Ajat ovat todella muuttuneet silti ajomiehille maksetaan sama palkka oli henkilöllä merikapteenin pätevyyskirja tai ei.

        Pakko myös todeta tähän, että miehitystodistusta laadittaessa todellakin otetaan huomioon aluksen toimiminen jäänmurtotehtävissä!

        Toki tiedän, että MKL haluaa yksityiskohtaisen kuvauksen aluksen tehtävistä ja toimintavasta miehitystodistushakemuksen yhteyteen. Tiedän, kun olen miehitystodistuksia hakenut. Tällaisella keskustelupalstalla kun on vaan lukijoina täysiä maallikoita ja toisaalta alan ammattilaisia. On vaikea kirjoittaa lyhyttä kommenttia, josta ei tulisi vastahuomautusta jommalta kummalta puolelta.


    • mustamäen

      torilta!Homma kesti niin kauan kuin kesti...

    • kertoo

      Jos et kehtaa kysyä siltä sukulaiseltasi joka on luotsi niin yritäppä katsoa joltain sivustolta joka kertoo oikeita asiota, eikä ole pelkkää asiasta mitään tietämättömien sepustusta jäänmurrosta.

      Työvoimaministeriö kertoo sivuillaan Luotsin ammatista seuraavaa:
      http://www.mol.fi/webammatti.cgi?ammattinumero=50210&kieli=00

      LUOTSI

      Koulutus
      Luotseilta vaaditaan merikapteenin pätevyys (merenkulun ammattikorkeakoulututkinto).


      Ammatin vaatimukset
      Luotsien työ on vastuullista ja raskasta siltä osin, että se edellyttää valvomista öisin ja fyysiseltä osin kiipeämistä jopa 10 metriä köysitikkaita alukseen/aluksesta joskus sysipimeinä myrskyöinä. Työ vaatii jatkuvaa tarkkaavaisuutta, valppautta ja huolelli- suutta. Luotsauksen onnistuminen edellyttää hyvää yhteistyötä luotsattavan aluksen ja mahdollisten hinaajien kanssa ja luotsilla on oltava kokemusta työstä merellä, eten- kin työstä komentosillalla. Työssä luotsi joutuu tekemään itsenäisesti ja nopeasti tär- keitä päätöksiä, häneltä vaaditaan päättäväisyyttä, mutta toisaalta tervettä pelkoa ja varovaisuutta. Luotsin on tarkkaavaisesti seurattava, että miehistö noudattaa hänen käsykyjään. Ulkomaisten alusten kanssa käytetään yleensä kommunikoinnissa englan- nin kieltä. Luotsilta edellytetään kykyä tulla toimeen hyvinkin erilaisten ihmisten kans- sa. Virheetön väriaisti ja hyvä näköaisti sekä fyysinen kunto tutkitaan kahden vuoden välein merimieslääkärin tarkastuksessa.


      Viralliset kelpoisuusehdot
      Merikapteenin tutkinto.


      Niin että ei muuta kuin TÄYTTÄ ETEEN!

      ps. arvaa kuka.

      • voi vitsi!

        Noi mollin sepustukset nyt on niin yleisia ja todellakin tarkoitettu kaikenkattavaksi jotta ala-asteikainenkin voi ymmartaa etta mika on tama ammatti, kuten jutussa oli "luotsilla on oltava kokemusta työstä merellä, eten- kin työstä komentosillalla." ... No sehan hyva se! Se mita taalla on kinasteltu on se etta mita kautta luovii parhaiten luotsiksi. Noh, siita en tieda mitaan...Selvaa on kuitenkin etta suhteet auttaa joka tyohon paasemisessa!


      • Kalevi
        voi vitsi! kirjoitti:

        Noi mollin sepustukset nyt on niin yleisia ja todellakin tarkoitettu kaikenkattavaksi jotta ala-asteikainenkin voi ymmartaa etta mika on tama ammatti, kuten jutussa oli "luotsilla on oltava kokemusta työstä merellä, eten- kin työstä komentosillalla." ... No sehan hyva se! Se mita taalla on kinasteltu on se etta mita kautta luovii parhaiten luotsiksi. Noh, siita en tieda mitaan...Selvaa on kuitenkin etta suhteet auttaa joka tyohon paasemisessa!

        60000 egeä vuodes on luotsin palkka suurinpiirtein. On tippunut entisistä, koska ennen luotseille maksettiin satamaluotsauslisää. Se teki ison kasan Paasikiviä normipalkan päälle.

        Joskus taisi olla niin, että murtajilta pääsi luotsiksi helpoiten. Nyt kun eivät ole enään saman talon sisältä vaan liikelaitostettu, asia ei taida olla ihan niin.


      • Santos/Brasil
        Kalevi kirjoitti:

        60000 egeä vuodes on luotsin palkka suurinpiirtein. On tippunut entisistä, koska ennen luotseille maksettiin satamaluotsauslisää. Se teki ison kasan Paasikiviä normipalkan päälle.

        Joskus taisi olla niin, että murtajilta pääsi luotsiksi helpoiten. Nyt kun eivät ole enään saman talon sisältä vaan liikelaitostettu, asia ei taida olla ihan niin.

        Tänä päivänä luulisin että parhaat luotsin palkat löytyy Brasiliasta... Saa kuukaudessa 25.000 - 50.000 € palkkaa... aika jees


      • Bermuda Triangle
        Santos/Brasil kirjoitti:

        Tänä päivänä luulisin että parhaat luotsin palkat löytyy Brasiliasta... Saa kuukaudessa 25.000 - 50.000 € palkkaa... aika jees

        Totta. Yhden laivan luotsauksesta veloittavat esim. 100000US. Se sitten jaetaan luotsien ja kutterikuskin kesken. Tubaraon satamassa luotsattava matka n. mailin ja tuollainen summa veloitetaan. Toki laivat suuria.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      46
      3030
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2854
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2306
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1276
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      912
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      792
    Aihe