SILTAKAMMOA KELLÄÄN?

Kiiraaaa

Pelottaakos muita siltojen ylitys? Erityisesti pitkät ja korkeat sillat on kammottavia. Pyörällä en ylitystä pelkää, mutta kävellen saan paniikkikohtauksen. Mistähän mahtaa johtua? Voisiko syynä olla se, että sekavassa mielentilassa saattaisin hypätä sillalta. Nimittäin ainostaan sillat, joiden alla liikennettä pelottaa. Ei vesien ylitys. Olen myös kovin korkeanpaikankammoinen. Viimeksi sain paniikkikohtauksen Näsinneulassa.

30

4385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähinnä

      pelkään eniten muiden puolesta.. itse en pelkää juuri mitään.. paitsi käärmeitä.. ne saa mut kiljumaan, tai sai joskus...

      • löytyy

        siltakammoinen. Varsinkin juuri sillat joiden alla on vettä. Tulee samanlainen olo että on pakko hypätä tai että jos tulee pakottava tarve hypätä HULLU? Tiedostan pelon johtuvan lapsuudesta jollain tavalla.


      • tästä apua?
        löytyy kirjoitti:

        siltakammoinen. Varsinkin juuri sillat joiden alla on vettä. Tulee samanlainen olo että on pakko hypätä tai että jos tulee pakottava tarve hypätä HULLU? Tiedostan pelon johtuvan lapsuudesta jollain tavalla.

        Tämä hoitomuoto voisi olla käyttökelpoinen tuollaisen pelon hoitamisessa. Hoito on yksinkertainen ja sen voi tehdä itse itselleen.

        http://www.pelokkaat.net/phpbb2/viewtopic.php?t=2065


      • elämä yhtä jännitystä ja pe...
        löytyy kirjoitti:

        siltakammoinen. Varsinkin juuri sillat joiden alla on vettä. Tulee samanlainen olo että on pakko hypätä tai että jos tulee pakottava tarve hypätä HULLU? Tiedostan pelon johtuvan lapsuudesta jollain tavalla.

        Minä myös pelkään pitkien siltojen ylittämistä, pelkäsin myös aiemmin kaikkien siltojen ylitystä, pyöräillen kyllä onnistuu. Mukana piti olla joko kävelysauvat tai korvalappustereot, että ylittäessäni siltaa siirsin ajatukset jonnekkin muualle. Auttoi jonku aikaa mutta sitten sain Zoloft lääkityksen ja se auttoi. Minulla myös paljon muita pelkoja mm. korkeat paikat, hämikset, ahtaat paikat jne....mutta sairastan paniikkihäiriötä joten tällä on tekemistä asian kanssa.


      • Kiiraaaa
        elämä yhtä jännitystä ja pe... kirjoitti:

        Minä myös pelkään pitkien siltojen ylittämistä, pelkäsin myös aiemmin kaikkien siltojen ylitystä, pyöräillen kyllä onnistuu. Mukana piti olla joko kävelysauvat tai korvalappustereot, että ylittäessäni siltaa siirsin ajatukset jonnekkin muualle. Auttoi jonku aikaa mutta sitten sain Zoloft lääkityksen ja se auttoi. Minulla myös paljon muita pelkoja mm. korkeat paikat, hämikset, ahtaat paikat jne....mutta sairastan paniikkihäiriötä joten tällä on tekemistä asian kanssa.

        Moi! Mulla oli kanssa paha paniikkihäiriö vielä kolme vuotta sitten, joka alkoi ilmeisesti koulustressin takia. En käyttänyt mitään lääkkeitä, jotenkin vaan selvisin kolmesta helvetillisestä vuodesta. Erityyppisiä kohtauksia oli melkein koko ajan. Mulla paniikkihäiriö alkoi pakko-oireista. Esimerkiksi oli aina pakko asetella tavarat tiettyyn kohtaan jne. tai muuten tuli tapahtumaan jotain pahaa/hyvää. Ei enää onneksi pakko-oireita. Nykyisin saan paniikkikohtauksia lähinnä lääkärissä käydessä, erinäisissä ahdistavissa tilanteissa: esitelmät, siltojen ylitys;), korkeat paikat, jotkin ötökät jne. Hikoilen myös hirveästi, jotenkin tuntuu, että aina on jonkinmoinen jännitys melkein päällä. Mulla ei muuten paniikkihäiriö pelkoja laukassu vaan tästä siltakammosta ym. olen kärsinyt pienestä pitäen. Äiti oli esimerkkinä mulle, se pelkää kanssa korkeita paikkoja ja ötököitä. Tsemppiä ja paranemisia tuon paniikkihäiriön kanssa!


      • Anonyymi
        elämä yhtä jännitystä ja pe... kirjoitti:

        Minä myös pelkään pitkien siltojen ylittämistä, pelkäsin myös aiemmin kaikkien siltojen ylitystä, pyöräillen kyllä onnistuu. Mukana piti olla joko kävelysauvat tai korvalappustereot, että ylittäessäni siltaa siirsin ajatukset jonnekkin muualle. Auttoi jonku aikaa mutta sitten sain Zoloft lääkityksen ja se auttoi. Minulla myös paljon muita pelkoja mm. korkeat paikat, hämikset, ahtaat paikat jne....mutta sairastan paniikkihäiriötä joten tällä on tekemistä asian kanssa.

        Hei! Minulla on sama juttu .ja olen alkanut karttamsan.Syön joskus oxamin lääkettä.saispa avun.


      • Anonyymi
        elämä yhtä jännitystä ja pe... kirjoitti:

        Minä myös pelkään pitkien siltojen ylittämistä, pelkäsin myös aiemmin kaikkien siltojen ylitystä, pyöräillen kyllä onnistuu. Mukana piti olla joko kävelysauvat tai korvalappustereot, että ylittäessäni siltaa siirsin ajatukset jonnekkin muualle. Auttoi jonku aikaa mutta sitten sain Zoloft lääkityksen ja se auttoi. Minulla myös paljon muita pelkoja mm. korkeat paikat, hämikset, ahtaat paikat jne....mutta sairastan paniikkihäiriötä joten tällä on tekemistä asian kanssa.

        Ihan samat oireet kuin minulla,jos siihen saa vaikka lääkettä💛


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Minulla on sama juttu .ja olen alkanut karttamsan.Syön joskus oxamin lääkettä.saispa avun.

        Niin minäkin otan puolikkaan oxsamini nmut se on kyllä unensaamiseen ja aikoinaan ahdistukseen.voi on kurjaa pelätä aina jotakin.mutta sillat ja suojatietä on nyt noussut esiin.


    • poika

      Mua pelottaa kas jonkun verran siltojen ylitys, ajan työkseni rekkaa, ja kun tulen esimerkiksi vt4.llä heinolassa tähtihovin sillalle niin mun täytyy vaan lukita katse suoraan eteen tiehen, ja pitää molemmin käsin ratista kiinni. Ei mulla aina sitä oo ollu, se on nyt vasta pari vuotta sitten alkanu... Alkaa vaan pelottaa jotenkin se ylitys, jos silta ei kestä muka tai jotai muuta... kai mä oon hulluksi tulossa... =o)

      • Pelottaa vain se että jos syöksyy alas sadan metrin korkeudesta. muuten varmaan ole terve


      • Anonyymi

        Et uskalla ajaa ihmisten päälle.


    • en itse

      hän avaa turvavyön aina ylittäessään sillan...

    • Korkealta

      Sama siltakammo itsellänikin olen sitte kävellen tai pyörällä/autolla niin alkaa pelottaa hemmististi sillalla. Sama myös esim ostoskeskusten ylemmissä kerroksissa! katson aina miten korkella olen ja kävelen seinän vierustaa mieluiten.. Myös korkeat liuportaat on vähän ikävä paikka:(

      Just se että tulee mieleen hypätä vaikka sitä ei missään nimessä haluaisi!

    • vanhakka

      Minulla on korkean paikan kammo ja se voi iskeä sillallakin ja varsinkin, jos on korvatulehdus. Onneksi läheiselle rautatiesillalle laitettiin kaiteet, ettei kukaan pomppaa. Kaiteet helpottavat oloani, kun en näe alas.

    • Merjatta

      Mulla on ollut siltakammo jo vuosia.Altistin itseni muutama vuosi sitten autoilemalla ja pyöräilemällä silloilla.Kaupungissa,jossa asun on seitsemän siltaa,eli minnekään ei pääse ylittämättä edes yhtä..altistaminen auttoi joksikin aikkaa,mutta kammo palasi takaisin..

    • Anonyymi

      Hei! Kyllä minua pelottaa ajoittain jopa veden tai ajotien yli menevä silta ja joskus suojatien ylittäminen.Alkaa huomata ja meinaa alkaa paniikki.Pyörällä ei koskaan.mikä avuksi.olenko sekoamassa.

      • Anonyymi

        Hei! Minua helpottaa kun luen näitä silta ja suojatien ylityspelkoja.ihan samoja pelkoja myös minulla.mietin onko muilla huimausta tai paniikin oireita.mietinkin, että olenkohan sekoamassa.t.krisse


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Minua helpottaa kun luen näitä silta ja suojatien ylityspelkoja.ihan samoja pelkoja myös minulla.mietin onko muilla huimausta tai paniikin oireita.mietinkin, että olenkohan sekoamassa.t.krisse

        Sama täällä! korkeat paikat esim parvekkeet yms ja juuri sillat saa mut kauhun valtaan! mitä jos sekoan ja yritän hypätä tms ? kaikki lähtenyt siitä kun sain paniikkikohtauksen sillalla missä vilkas autoliikenne alla.

        Myös meri yms saa pelon heräämään sekä moottoritiet(nopeus)


    • Anonyymi

      Moi! Mulla ei ole siltakammoa, mutta toisesta pitkään vaivanneesta jatkuvasta pelkotilasta pääsin eroon EFT:llä muutamassa minuutissa. Helppo ja nopea tekniikka, löytyy esim googlettamalla EFT käsikirja (pdf-muotoinen kirjanen) tai Youtubesta. On auttanut moneen muuhunkin, mutta toi pelkotilan korjaantuminen jäi mieleen kun oli niin iso juttu. Tosta voi tulla jonkinlaisia puhdistumisreaktioita, kun pelko/tunne lähtee liikkeelle parantuessaan, niin sen voi ottaa ihan puhdistumisena, jos vaikka itkettää ton jälkeen seuraavana päivänä (ei välttämättä tuu mitään) :) Suosittelen sitä kirjasen lukemista, jos jaksaa, niin ymmärtää millä mekanismilla se toimii ja mihin kaikkeen sitä voi käyttää. Hyvää jatkoa! :)

    • Anonyymi

      Hei! Minulla on siltojen ylityskammo on tullut kyllä myöhemmin.ei pyörällä,mutta kävellen meinaan joutua paniikkiin.myös korkean paikan kammo ja välillä suojatien ylityskammo.en takia miksi?t.krisse

    • Anonyymi

      Homeopaattinen argentum nitricum 200 tai 1 M yleensä auttaa korkeanpaikan kammoon. Myös siltojen ylitys kammoon ja yleensäkin paniikkiin mm yleisön edessä puhuessa.

    • Anonyymi

      Hei. Minua ei pelota myöskään pyörällä siltojen ylitykset mutta kävellen sydän hakkaa ja alkaa huomata myös suojatietä joskus aivan paniikissa.Mistähän se voi johtua.?. Pitäisikö mennä psykiatrille vai olenko sekoamassa?

    • Anonyymi

      Mulla on aika ajoin myös silta ja tienylityskammo olen jo kauan pelännyt korkeita ja ahtaita paikkoja myös hissejä.Minua huimata jos kävelen sillalle tai menen suojatietä yli.Tulee joskus paniiki ja sydän hakkaa.Mistä.hemmetistä nuo pelot tulee.Pyörällä sillan ylitys ei huimaa.Pitäisköhän mennä lääkäriin?T.Kirsti

    • Anonyymi

      Saarenmies auttaa perusasioissa jos ei ole sumussa pahottanu mieltä..

    • Anonyymi

      80-luvulla pentuna tipuin laiturilta järveen. Jonkinaikaa sen jälkeen minua vähän hirvitti esim. auton kyydissä vesistöjä ylittävillä silloilla, mutta se meni melko pian ohi itsekseen.

    • Anonyymi

      Minua pelottaa eniten seinäjoen Björkenheimin sillan ylittäminen.

    • Anonyymi

      Hei minulla on ollut vuosia ihan samat pelot ja oireet.En ymmärrä se kaikki on ihan järjen vastaista.

    • Anonyymi

      Et ole ainut sillä minäkin pelkään siltojen ylitystä yli kaiken. Mulla tulee paniikki kohtaus mennä semmosella pitkällä sillalla jossa alla on vettä. Autolla tai mökijällä varsinkin.

    • Anonyymi

      Nehän on ihan vakaita

    • Anonyymi

      Kyllä pelottaa isompien vesistön ylittävien siltojen ylitys.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe