Koiraltani 1v 8kk leikattiin olkanivelen OD 8kk sitten. Tai koirani leikannut eläinlääkäri ei varmasti pystynyt sanomaan oli vika synnynnäinen vaiko tapaturmaisesti syntynyt. Koira alkoi oireilemaan 5kk vanhana koirapuistossa leikkimisen jälkeen, ontui jalkaansa aina rasituksen jälkeen.
Koiraltani kuvattiin jalka puolivuotiaana ainoastaan kyynärään asti ja oli kuulemma vain kasvukipuja. No ontuminen jatkui kevyestä lenkkeilystä huolimatta, joten vuotiaana uusiin kuviin. Tämä lääkäri (samalla eläinklinikalla tosin eri lääkäri) tutkiessaan koiraani sanoi heti, että vika on olkanivelessä ja kuvista vika sitten varmistuikin. Poika leikattiin ja tähän asti jalka toiminut, mutta nyt ontuminen alkoi uudelleen ja on paljon kivuliaampi, kuin ennen leikkausta. Leikkaus auttoi siis vain 8kk!! Kertokaa kokemuksianne vastaavista tapauksista!
Olkanivelen OD- muutos
11
12390
Vastaukset
- Zippo
Itselläni kokemuksia od:sta sen verran, että ensimmäiset ontumiset 5-7 kuukauden ikäisenä!
Sitten saattaa mennä 1-2 vuotta ilman oireita
(ilmeisesti lievempiä nämä minun tapaukset, kuvattuna 1 kyynärät)ja yleensä jatkohoidot
lääkkeillä! Lääkkeiden avulla koira päässyt
tuonne 5v ikään lähes normaalisti! Ikävä kyllä
lääkkeilläkin on aika pahat sivuvaikutukset, jonha takia koira jouduttiin lopettamaan!
Mutta varmaan eläinlääkityskin mennyt eteenpäin siitä ajasta jolloin minulla oli nuo koirat (90-luvulla)! Uskon kyllä nykyään, että tuo leikkaus parempi vaihto-ehto, jolla voi jopa päästä pysyviin tuloksiin!
Tietty 40kg sakemannilla ja jollain kevytrakenteisella koiralla ennuste tyystin erinlainen.
Ja tietty pk-harrastaminen (hypyt jne. on pois suljettuja) oli hyvä,mutta eikö lääkäri kertonut,että leikkaus auttaa ehkä n 50%tapauksista vaan,lopuilla se tulee takaisin,ehkä jopa pahempana.
Omassa rodussani monille polvileikatuille(chow chow)ovat omistajat antaneet ja olleet kovasti tyytyväisiä hainrusto-vihersimpukka valmisteeseen,sanovat että jouduttaa paranemista ja parantaa nivelien liikkuvuutta.Monelle chowlle se on siis jokapäiväinen ravintolisä.Mene kuitenkin uudestaan lääkäriin,etsi todella kunnon lääkäri ja kysy rehellistä mielipidettä voiko koiran "todella korjata"enää,sillä muutoin koira saa kärsiä turhia kipuja jos ei parannusta ole.Vihdissä on yksi parhaista tälläisiin erikoistunut lääkäri,Kai Skuttnab.- helipekka
Tänään olin yhteydessä koirani leikanneeseen eläinlääkäriin, Sointu Jalkanen Jkl:ssä, joka on myös erikoistunut.Ei kyllä kertonut mitään paranemisprosenteista, kertoi kyllä, että vaiva todennäköisesti uusiutuu.
Oli sitä mieltä, että tapaukset ovat yksilöllisiä, tietysti, ja kontrolli kuvaus on paikallaan. Rimadyliä suositteli kuvaukseen asti, sitä koirani sai myös leikkauksen jälkeen.
Sain itseasiassa eilen juuri kuulla, että nivelrikkojen hoidossa käytetään glukasamin-valmisteita niin eläimillä, kuin ihmisillä ja hyviä tuloksia on saavutettu.
Isojen koirien vaivahan tämä etupäässä on.Dalluni painaa 37 kg, mutta rodulle ei tyypillinen vaiva laisinkaan. helipekka kirjoitti:
Tänään olin yhteydessä koirani leikanneeseen eläinlääkäriin, Sointu Jalkanen Jkl:ssä, joka on myös erikoistunut.Ei kyllä kertonut mitään paranemisprosenteista, kertoi kyllä, että vaiva todennäköisesti uusiutuu.
Oli sitä mieltä, että tapaukset ovat yksilöllisiä, tietysti, ja kontrolli kuvaus on paikallaan. Rimadyliä suositteli kuvaukseen asti, sitä koirani sai myös leikkauksen jälkeen.
Sain itseasiassa eilen juuri kuulla, että nivelrikkojen hoidossa käytetään glukasamin-valmisteita niin eläimillä, kuin ihmisillä ja hyviä tuloksia on saavutettu.
Isojen koirien vaivahan tämä etupäässä on.Dalluni painaa 37 kg, mutta rodulle ei tyypillinen vaiva laisinkaan.monenlaisia hoitoja,näillä choweilla vaan nuo viat on niin yleisiä,että kannattaa varmaan tuota hainrusto-vihersimpukkaa koittaa,on sitä niin moni kehunut =)
Eipä juu ole sinun rodulle tyypillistä,mutta poikkeus vahvistaa säännön.
Toivon että paremmat ajat ovat edessä =)
- kokemusta on
itselläni kokemusta rotikan nivel ongelmista:pahaa ontumista:Lääkkeeksi Rimadyl(tarvittaessa)sitten Citron Oska(vahvistaa luustoa ja nivel rakennetta)ja sitten se paras lääke,ARTHROFLEX plus,tätä käytetään joka päivä.Nestemäinen lääke joka on tarkoitettu hevosille,mutta hyväksi haukuttu koira piireissä.Annostus 1ml/10kg,joten kulutus tosi vähäistä ja tulee halvemmaksi kuin nuo kapseli lääkkeet.Löytyy eläinkaupoista ja eläinlääkäreiltä.Kahden viikon käyttö,antoi jo vastinetta.Kannattaa kokeilla!!!
- helipekka
Onko rotikkasi jalka joskus leikattu? Onko tämä ARTHROFLEX plus tarkoitettu nimenomaan nivelrikkoja korjaamaan vai yleisesti luustoa vahvistamaan?
Olisi todella uskomatonta, jos oireita voisi helpottaa ilman särkylääkkeitä ja toistuvia leikkauksia! Pahoin nimittäin pelkään, että uusi leikkaus on edessä ja jos ennuste on jatkostakin samanlainen, pahintakin ratkaisua olen mietiskellyt ja valmiiksi itkenyt. Näin koirani ei kuitenkaan pysty elämäänsä elämään, koska kipuja on ja elämänlaatu sen mukaista. - FAU
helipekka kirjoitti:
Onko rotikkasi jalka joskus leikattu? Onko tämä ARTHROFLEX plus tarkoitettu nimenomaan nivelrikkoja korjaamaan vai yleisesti luustoa vahvistamaan?
Olisi todella uskomatonta, jos oireita voisi helpottaa ilman särkylääkkeitä ja toistuvia leikkauksia! Pahoin nimittäin pelkään, että uusi leikkaus on edessä ja jos ennuste on jatkostakin samanlainen, pahintakin ratkaisua olen mietiskellyt ja valmiiksi itkenyt. Näin koirani ei kuitenkaan pysty elämäänsä elämään, koska kipuja on ja elämänlaatu sen mukaista.plussasta en tiedä, mutta ilman plussaa on meillä käytetty.
Putelissa lukee, että on ravintolisä nivelongelmaisille sekä kovassa valmennuksessa oleville koirille.
Sisältää nivelten aineenvaihdunnalle tärkeää glukosamiinia ja kondroitiinisulfaattia, jotka yhdessä M.S.M:n, C-vitamiinin ja mangaanin kanssa auttavat ylläpitämään nivelten normaalia toimintaa.
Ihan hyvää tavaraa on ollut ainakin noille vanhuksille, jotka jo vähän ovat nivelistään jäykkiä. Meillä on sopinut kaikille, joille on annettu, mutta tiedän koiria, jotka ovat alkaneet rapsutella itseään käytön aikana. - kokemusta on
helipekka kirjoitti:
Olisi todella uskomatonta, jos oireita voisi helpottaa ilman särkylääkkeitä ja toistuvia leikkauksia! Pahoin nimittäin pelkään, että uusi leikkaus on edessä ja jos ennuste on jatkostakin samanlainen, pahintakin ratkaisua olen mietiskellyt ja valmiiksi itkenyt. Näin koirani ei kuitenkaan pysty elämäänsä elämään, koska kipuja on ja elämänlaatu sen mukaista.Arthroflex jo vastasi tuohon tuotteen käyttötarkoitukseen. Minun rotikkaa ei ole leikattu,mutta nuoresta iästä huolimatta(oireilu alkoi 3kk iässä)löytyi tosi vaikea lonkkanivel dysblasia(tulikohan oikein kirjoitettua)ja sitten lääkäristä lääkäriin kunnes koiriin erikoistunut fysioterapeutti neuvoi tämän valmisteen. Pullon hinta oli muistaakseni 65.00€,ja laskeskelin että kestää noin vuoden joten ei kallis tuote.Ja mikä parasta apu alkoi näkyä 2viikon käytön jälkeen.Nyt ei oireita ollenkaan(koputan puuta).Kyllä minä sinuna ainakin yrittäisin,vaikkakin ihmisen pitää pystyä tekemään se vaikea päätös,koiran ei saa antaa kärsiä kivuista vain sen takia että emme pysty luopumaan.Tästäkin on omakohtaista kokemusta.Edellinen rotikka piti nukuttaa pois,ja vieläkin vuosi tuosta tapauksesta tuntuu pahalta.Silloin kirjoitin pienen muistolauseen.
Ei yllättäin,äkkiä kuitenkin,
hiljeni sydän rakkahin.
Ei auttanut apu,
ei rukouskaan.
Kyyneleet ja suru meille jää,
mutta rakkautta se on ja ikävää!!!!
Olet vaikean ratkaisun edessä,yritä jaksaa. - helipekka
kokemusta on kirjoitti:
Arthroflex jo vastasi tuohon tuotteen käyttötarkoitukseen. Minun rotikkaa ei ole leikattu,mutta nuoresta iästä huolimatta(oireilu alkoi 3kk iässä)löytyi tosi vaikea lonkkanivel dysblasia(tulikohan oikein kirjoitettua)ja sitten lääkäristä lääkäriin kunnes koiriin erikoistunut fysioterapeutti neuvoi tämän valmisteen. Pullon hinta oli muistaakseni 65.00€,ja laskeskelin että kestää noin vuoden joten ei kallis tuote.Ja mikä parasta apu alkoi näkyä 2viikon käytön jälkeen.Nyt ei oireita ollenkaan(koputan puuta).Kyllä minä sinuna ainakin yrittäisin,vaikkakin ihmisen pitää pystyä tekemään se vaikea päätös,koiran ei saa antaa kärsiä kivuista vain sen takia että emme pysty luopumaan.Tästäkin on omakohtaista kokemusta.Edellinen rotikka piti nukuttaa pois,ja vieläkin vuosi tuosta tapauksesta tuntuu pahalta.Silloin kirjoitin pienen muistolauseen.
Ei yllättäin,äkkiä kuitenkin,
hiljeni sydän rakkahin.
Ei auttanut apu,
ei rukouskaan.
Kyyneleet ja suru meille jää,
mutta rakkautta se on ja ikävää!!!!
Olet vaikean ratkaisun edessä,yritä jaksaa.Huomenna aamulla menemme kuviin ja pelottaa! Itkenyt olen jo etukäteen, toivottavasti selviämme kuitenkin "säikähdyksellä". Luulempa että, antaapa lääkäri millaisen diagnoosin tahansa, kokeilemme mainitsemaasi rohtoa, kokemukset kuulostavat tosi kannustavilta.
Nyt otan pojat kainaloon ja yritän saada unesta kiinni!
- Nimetön
Doggimme alkoi ontumaan toista etujalkaansa 8 kk:n iässä. Ekalla eläinlääkärillä kuvattiin molemmat etujalat ja molemmista etujalkojen olkanivelistä löytyi OD.Hänen ohjeiden mukaan laitettiin koira kuukauden lenkityskieltoon ja rimadyl-kuurille, tästä ei ollut apua. Meinas sitten että pakko leikata..luojan kiitos varasimme sitten ajan Skutnabille ja nyt ohjeena PALJON liikuntaa, rimadyl edelleen ja Arthroflexiä (me käytimme plussaa kun tulee halvemmaksi isolle koiralle).2 kk:n kuluttua kontrollikuvat ja toisesta etujalasta OD muutokset hävinnyt kokonaan ja toisessakin tuskin havaittava muutos. Ei tarvi enää kuvissa käydä-koira ei onnu kumpaakaan jalkaansa :o) Skutnabin mielipide oli muutenkin että liian aikaisin ruvetaan leikkaamaan varsinkin kun olkanivelen OD yleensä paranee kasvavalla koiralla itsellään.
- myös
Moi. Mikä koira ja minkä ikäinen. Mulla 3v 16 kg paimen. Ocd (irtopala)löytyi molemmista olkanivelistä n. 6kk ikäsenä. Leikkausta suositeltiin. Onneksi eläinlääkärini oli niin fiksu, että halusi lähettää kuvat Skutnabille. Hän ehdotti koiralle paljon vapaata liikuntaa lihasten vahvistamiseksi, jos kipuja ei ollut. 1kk.n päästä kontrollikuvat ja samat ohjeet. Ekojen kuvien jälkeen tosin oli kehotus varata leikkaukseen aika mikäli oireet palaavat pahoina. Samanlailla jatkettiin taas pari kuukautta ja pelättiin pahinta.
Kolmansista kuvista Skuti, sitten kertoikin irtopalojen kadonneen ja nivelten näyttävän melkein normaaleilta. Eli leikkaukselta säästyttiin. Koiran lihaksisto on kovassa kunnossa
metsässä liikkumisen ansiosta. Olemme harrastaneet agilityä nyt puoltoista vuotta, toko, ja haku kuuluvat myös harrastuksiimme. Eli pyydä el.lääkäriäsi neuvottelemaan Skutnabin kanssa, josko koirasi vielä saadaan kuntoon. Onnea matkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908617
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264768- 504238
- 623807
- 513216
- 502990
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.442304Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382213