Epilepsia, masennus ja lääkitys

krooninen.sairastelija

Huomenta vaan!

Sairastin nuoruudessani vakavan masennuksen, joka puhkesi luultavimmin erään epilepsialääkkeen takia. Nyt on ilmassa aihe, lääkkeen vaihtaminen, koska nykyinen lääke ei oikein tehoa enää. Ongelma vaan on seuraavanlainen. Voi olla, että sopivaa lääkettä ei löydy kokeiltavaksi.

Neurologi tyrmäsi ainakin Topimaxin ja Keppran heti kättelyssä, historiani takia (niillähän voi olla sivuvaikutuksena psyykkisiä vaikutuksia). Lähes kaikki ennen vuotta 1994 markkinoille tulleet lääkkeet on kokeiltu.

Onko kellään ollut vastaavaa tai sen kaltaista tilannetta? Mistä löytyi apu?

Epilepsiapesäkkeeni löytyy jostain päin otsa/ohimolohkoa.

K.S

43

4159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hugo

En itse ole kuullut sen psyykkisistä sivuoireista ja ainakin itselläni se vaikutti piristävästi varmaan sen takia, että tulin energisemmäksi, jota kesti ainakin pari vuotta. Vaikutus kyllä hiipuu vuosien saatossa, mutta nuokin hetket oli kullanarvoisia. Yritän ottaa tiedon tuosta, että onko oikeasti psyykkisiä vaikutuksia raportoitu. Varmaankin sitten jonkinlaisia, kun lääkärisi niin sanoi. Itse olen käyttänyt Keppraa ja voin tutkimuksen takia lukea Keppran sivuja, joita normaalisti käyttävät vain lääkärit, vilkaisen sieltä.

• Sitruuna

Keppran vaikutus/haitta vaikutus listassa jonka itse luin sanotaan selvästi, että vakavia haittavaikutuksia psyykkiset oireet.

Tästä minulla on kokmeusta sillä miehelleni määrättiin Keppraa ja hän väsyi ja masentui siitä todella pahasti. Ei huvittanut enää mitkään hommat. Ihan arki askareista työasioihin. Masennus vei ruoka haluja ja hän muuttui ärtyneeksi ja kiukkuiseksi.
        Keppra myös pidensi hänen kohtauksiaan ja sai ne uusimaan eli ensimmäisestä ei ehtinyt toipua kun jo toinen iski... Oli surullista katsoa vierestä!

Eli minulla on käsitys että Keppralla todellakin on niitä haittoja! Mutta lääkkeen vaikutushan on kaikissa epilepsia tapauksissa erilainen...

• sauvatar
        Sitruuna kirjoitti:

Keppran vaikutus/haitta vaikutus listassa jonka itse luin sanotaan selvästi, että vakavia haittavaikutuksia psyykkiset oireet.

Tästä minulla on kokmeusta sillä miehelleni määrättiin Keppraa ja hän väsyi ja masentui siitä todella pahasti. Ei huvittanut enää mitkään hommat. Ihan arki askareista työasioihin. Masennus vei ruoka haluja ja hän muuttui ärtyneeksi ja kiukkuiseksi.
        Keppra myös pidensi hänen kohtauksiaan ja sai ne uusimaan eli ensimmäisestä ei ehtinyt toipua kun jo toinen iski... Oli surullista katsoa vierestä!

Eli minulla on käsitys että Keppralla todellakin on niitä haittoja! Mutta lääkkeen vaikutushan on kaikissa epilepsia tapauksissa erilainen...

mäkin vaan sinnittelin aluksi Keppran kanssa.
        Ihan kamala lääke, onneksi oli Neurologi joka
        vain lisäsi lääkettä ja sanoi, ettei noi kuulu Kepprasta johtuvaan jne...
        Mulla tuntui korvia myöten, olin äjkäinen, ärrä päitä lenteli ja lautasia. Kohtauksia tuli ja pahoja
        enemmän kuin pitkään aikaan / vuosi. Ei se kyllä kohtauksia poissa pidä, mutta elimistö tottui siihen ja nyt en kyllä jaksa muistaa / kaivella papereita
        , mutta useampi kuukausi se oli ennen kuin totuin koko lääkkeeseen. Oli masennusta ja kaikkea mahdollista, mutta kun pahimman yli pääsi niin jo alkoi elämä taas hymyilee.
        Mulle ei muuten se Lamictal sopinut yhtään tuli tasapainohäiriöitä, paniikkioireita jne.....

• Hugo
        sauvatar kirjoitti:

Mulla tuntui korvia myöten, olin äjkäinen, ärrä päitä lenteli ja lautasia. Kohtauksia tuli ja pahoja
        enemmän kuin pitkään aikaan / vuosi. Ei se kyllä kohtauksia poissa pidä, mutta elimistö tottui siihen ja nyt en kyllä jaksa muistaa / kaivella papereita
        , mutta useampi kuukausi se oli ennen kuin totuin koko lääkkeeseen. Oli masennusta ja kaikkea mahdollista, mutta kun pahimman yli pääsi niin jo alkoi elämä taas hymyilee.
        Mulle ei muuten se Lamictal sopinut yhtään tuli tasapainohäiriöitä, paniikkioireita jne.....

Jaksoit kuitenkin kaikkien noiden sivuvaikutusten yli? Perkelus, että olet voimakas.

Hyvää pääsiäistä ja yritä levätäkin.

Toivottavasti olette saaneet ne ajat järjestymään ja varmasti apua saat mieheltäsi, tosin jos aikaa ei ole niin tyhjästä on vaikea nyhjästä. Jotenkin vaan tuntuu, että oisko nyt joku mennyt jonossa ohitsesi.

• sauvatar
        Hugo kirjoitti:

Jaksoit kuitenkin kaikkien noiden sivuvaikutusten yli? Perkelus, että olet voimakas.

Hyvää pääsiäistä ja yritä levätäkin.

Toivottavasti olette saaneet ne ajat järjestymään ja varmasti apua saat mieheltäsi, tosin jos aikaa ei ole niin tyhjästä on vaikea nyhjästä. Jotenkin vaan tuntuu, että oisko nyt joku mennyt jonossa ohitsesi.

sulta, mutta niin on varmaan käynyt.
        Ne tietty katsoi kokouksessaan etten nyt
        olekkaan niin akuuttii tapaus,
        kun tää Topimax toimiikin nyt,
        joten jonon hännille vaan.

Odottelen kiltisti sitä 2kk : n kuluttua
        tulevaa aikaa, mutta sekin epäilyttää,
        kun nyt tuli yxkax postista lappu,
        et aika Neurologille kesäkuussa.
        Sellainen kutina on,
        et mun kohdalla tutkimuksia ei aloitetakaan,
        kun oonkin liian hyväkuntoinen.

Siinä en kyllä periksi anna niin jääräpäinen oon.
        Mulla voi monesti mennä näin,
        et hetken toimii lääkitys ja sit alkaa
        taas isot kohtaukset.
        Nytkin on näitä epämääräisiä oloja,
        et kohtaus tulee ja ei tulekkaa ja
        ilt.päivisin oon hyvin väsynyt.
        Iltaisin meen jo 21.00 nukkumaan, kun en jaksa valvoa, silmät ei auki pysy.

Mitäs sulle kuuluu ???

Luet ja luet, entä ne naiset ?
        Textit on muuttuneet niin fiksun miehen
        kirjoittamiksi, että jotain positiivista
        on tapahtunut ?
        Pakkohan ei ole kertoa kysyn,
        kun kiinnostaa
        ja aina mä omistani kirjoitan.
        Kerrotko ? ;)

• tarjasusanna
        sauvatar kirjoitti:

ja mullekin kun neurologi suositteli keppraa tai lamictalia trileptalin tilalle ihan vaan siksi että ne on hänen mukaansa paremmin siedettyjä kuin trileptal.....

sanoin, että pelaan noitten nappien kanssa joka päivä,joten puhu sinä vaan pukille.....sivuoireetonta lääkettä nimittäin ei ole olemassakaan!

muuten - jostain kuulin juttua,että keppra aiheuttaa myös ns.putkinäköoireita...onko havaintoa / tietoa?!!!?

• sauvatar
        tarjasusanna kirjoitti:

ja mullekin kun neurologi suositteli keppraa tai lamictalia trileptalin tilalle ihan vaan siksi että ne on hänen mukaansa paremmin siedettyjä kuin trileptal.....

sanoin, että pelaan noitten nappien kanssa joka päivä,joten puhu sinä vaan pukille.....sivuoireetonta lääkettä nimittäin ei ole olemassakaan!

muuten - jostain kuulin juttua,että keppra aiheuttaa myös ns.putkinäköoireita...onko havaintoa / tietoa?!!!?

Nyt oon syönyt Keppraa jo n.1,5v. ei näkö ongelmia, mut Pärre laitto sen linkin täytyy lukaista sieltä,
        kun siellä on linkki näön vaikuttamiseen.

Mulla on kaikki lääkekokeilut ollut yhtä tuskaa,
        joten mitään en yleensä suosittele.
        Sivuoireita tulee aina ja mä saan kait ne pahimmat
        aina.
        Periksi silti en anna.

• Hugo
        sauvatar kirjoitti:

sulta, mutta niin on varmaan käynyt.
        Ne tietty katsoi kokouksessaan etten nyt
        olekkaan niin akuuttii tapaus,
        kun tää Topimax toimiikin nyt,
        joten jonon hännille vaan.

Odottelen kiltisti sitä 2kk : n kuluttua
        tulevaa aikaa, mutta sekin epäilyttää,
        kun nyt tuli yxkax postista lappu,
        et aika Neurologille kesäkuussa.
        Sellainen kutina on,
        et mun kohdalla tutkimuksia ei aloitetakaan,
        kun oonkin liian hyväkuntoinen.

Siinä en kyllä periksi anna niin jääräpäinen oon.
        Mulla voi monesti mennä näin,
        et hetken toimii lääkitys ja sit alkaa
        taas isot kohtaukset.
        Nytkin on näitä epämääräisiä oloja,
        et kohtaus tulee ja ei tulekkaa ja
        ilt.päivisin oon hyvin väsynyt.
        Iltaisin meen jo 21.00 nukkumaan, kun en jaksa valvoa, silmät ei auki pysy.

Mitäs sulle kuuluu ???

Luet ja luet, entä ne naiset ?
        Textit on muuttuneet niin fiksun miehen
        kirjoittamiksi, että jotain positiivista
        on tapahtunut ?
        Pakkohan ei ole kertoa kysyn,
        kun kiinnostaa
        ja aina mä omistani kirjoitan.
        Kerrotko ? ;)

Mielestäni olen aina ollut fiksu, vaikka toiset väittää vastaan tai yrittävät.

Niin, oisko jotain tapahtunut... voitin ainakin yhden oikeustaistelun, sain uuden uljaan asunnon hienolta paikalta ja muutan sinne helvettiin täältä Kallion bunkkerista ja nyt olen saanut tentin läpi, kun vain menin lukemaan kirjat. Täydet pisteet vielä napsahti, joten työtä tekemällä näköjään pärjää, vaikka eihän se aina helppoa ole.

Naisiin en ole koskenut pitkään aikaa ja en ole sekoittanut naisten hullutuksilla elämääni. Oikeasti olen törmännyt niin seinähulluihin naisiin, että ei siitä helpolla selviä.

Tiedät varmaan laulun: "Kun rakastuin lutkaan, se syöjätär piteli mua pihdeissään ja pikkuhiljaa tuskin edes pystyin hengittää. Antoi siima ja kiristi, niin kalat narrataan, niin hän minut narrasi". Oikeasti on oltava fiksujakin naisia ja pakko vaan katsoa hieman, että kenen kanssa on tekemisissä. Naiset silti on Venuksesta ja miehet Marsista ja paljon ajattelutavassa on eroa ja myönnä pois, yleisesti ottaen, naiset on aika hankalia. Tosin miehet on varmaan naisten näkökulmasta myös... ja tosiasia on, että naiset on väkivallan uhreja paljon useammin. Etenkin perheväkivalta. Siinäkin kyllä naiset ovat kovasti kirineet, kuten alkoholin käytön suhteen.

Hyvää pääsiäistä kaikille muillekin!:D. Täällä Savossa paistaa nyt aurinko ja kyllähän sekin on mukava. Kuulin, että etelässä olisi pilvistä.

Ainiin ja olen proffien kanssa alkanut tulemaan juttuun, kun olen käynyt naamatusten juttelemassa niiden kanssa ja kyllä ne näköjään joustavat, kun asiat perustelee ja jotkut proffat vaan ovat aivan mahottomia.

*Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo*.

Kiitoksia kysymystä, kerroin nyt asiattomia, mutta, kun kerta kysyin, niin minulla on tapana vastata. Itse en oikein pidä ihmisistä, jotka eivät vastaa. Se on jotenkin nykypäivän trendi, johon kyllä itsekin syylistyn joskus.

Tässä oli tyhjentävä selvitys ja eipäs analysoida minua kirjoitusten perusteella senkin kotipsykologi:D. Vointeja Sinulle!

• sauvatar
        Hugo kirjoitti:

Niin, oisko jotain tapahtunut... voitin ainakin yhden oikeustaistelun, sain uuden uljaan asunnon hienolta paikalta ja muutan sinne helvettiin täältä Kallion bunkkerista ja nyt olen saanut tentin läpi, kun vain menin lukemaan kirjat. Täydet pisteet vielä napsahti, joten työtä tekemällä näköjään pärjää, vaikka eihän se aina helppoa ole.

Naisiin en ole koskenut pitkään aikaa ja en ole sekoittanut naisten hullutuksilla elämääni. Oikeasti olen törmännyt niin seinähulluihin naisiin, että ei siitä helpolla selviä.

Tiedät varmaan laulun: "Kun rakastuin lutkaan, se syöjätär piteli mua pihdeissään ja pikkuhiljaa tuskin edes pystyin hengittää. Antoi siima ja kiristi, niin kalat narrataan, niin hän minut narrasi". Oikeasti on oltava fiksujakin naisia ja pakko vaan katsoa hieman, että kenen kanssa on tekemisissä. Naiset silti on Venuksesta ja miehet Marsista ja paljon ajattelutavassa on eroa ja myönnä pois, yleisesti ottaen, naiset on aika hankalia. Tosin miehet on varmaan naisten näkökulmasta myös... ja tosiasia on, että naiset on väkivallan uhreja paljon useammin. Etenkin perheväkivalta. Siinäkin kyllä naiset ovat kovasti kirineet, kuten alkoholin käytön suhteen.

Hyvää pääsiäistä kaikille muillekin!:D. Täällä Savossa paistaa nyt aurinko ja kyllähän sekin on mukava. Kuulin, että etelässä olisi pilvistä.

Ainiin ja olen proffien kanssa alkanut tulemaan juttuun, kun olen käynyt naamatusten juttelemassa niiden kanssa ja kyllä ne näköjään joustavat, kun asiat perustelee ja jotkut proffat vaan ovat aivan mahottomia.

Kiitoksia kysymystä, kerroin nyt asiattomia, mutta, kun kerta kysyin, niin minulla on tapana vastata. Itse en oikein pidä ihmisistä, jotka eivät vastaa. Se on jotenkin nykypäivän trendi, johon kyllä itsekin syylistyn joskus.

Tässä oli tyhjentävä selvitys ja eipäs analysoida minua kirjoitusten perusteella senkin kotipsykologi:D. Vointeja Sinulle!

eli kaikkihan on hyvin.
        Onneksi sait sen asunnon järjestettyä.
        En harrasta psykologiaa ja
        jotenkin vaan suhun sit purin kaikki
        kiukkuni. Niin en tee enään, opin jo.

Luen muuten itse kirjaa siitä,
        kuinka erilaisia miehet ja naiset
        olemme eli lyhyesti;
        Naiset haluavat romantiikkaa ja rakkautta,
        miehet vain seksiä ja kaiken muun miehet opettelevat kantapään kautta.
        Tämä siitä kirjasta.

Tulee yx mun tuttu mieleen joka muuten on nyt sinkkuna,
        mut se aina kans rakastuu vääriin miehiin.
        a) ne on retkuja = dokaa liikaa
        b) kaverini rakastuu niihin heti ensi silmäyksellä, kaverit eivät pysy sen vauhdissa
        mukana.
        C)työttömiä, jotka elää sen kustannuksella jne...

Sit aikaa menee monta kuukautta ennen
        kuin se myöntää, et oli vikatikki.
        Mä voin sille heti aluksi jo sanoa
        ettei natsaa noi teidät jutut,
        kun se kertoo kaikkea, mut ei.
        Jokainen oppii miten oppii jos
        ottaa oppiakseen ollenkaan.

Eikö siel olisi sulle naisproffaa sellasta
        ihanaa " tipua " ?
        Kyllä se oikea kohalleen sattuu, kun sen aika
        on. Ehkä se aika ei vielä olekkaan ???

Täällä on ihanan aurinkoinen päivä ja
        silti on kylmä tuuli, joten toppatakki
        päällä saa pyöräillä ;)

• Hugo
        Sitruuna kirjoitti:

Question - Onko Keppran todettu aiheuttavan joitain psyykkisiä ongelmia? Eräs epilepsiaa sairastava kertoi, että lääkäri on sulkenut Keppran pois, koska psyykkisiä ongelmia tästä lääkkeestä tulisi. Itse en ole kuullut.

Kaikki epilepsia-lääkkeet voivat aiheuttaa psyykkisen akselin muutoksia kuten
        ärtyneisyyttä, vihaisuutta ja masennusta. Nämä tulevat esiin joidenkin viikkojen kuluessa eikä niitä voida ennustaa
        etukäteen.
        Keppran ei ole todettu aiheuttavan enempää psyykkisiä ongelmia kuin muutkaan epilepsia-lääkkeet; Keppran kohdalla psyyken muutoksia esiintyy alle 10%'lla potilaista. Ja itse asiassa sivuvaikutusprofiililtaan Keppra on parhaiten siedetty epilepsia-lääke.

Ystävällisin terveisin/Kind regards

• Hugo kirjoitti:

Eikös vanhat viisaatkin joskus sanoneet, että lue ja pysy naisista erossa, niin Sinustakin kasvaa iso ja viisas:)))

ONNITTELUNI!!

• sauvatar
        Pärre kirjoitti:

Eikös vanhat viisaatkin joskus sanoneet, että lue ja pysy naisista erossa, niin Sinustakin kasvaa iso ja viisas:)))

ONNITTELUNI!!

Naisista erossa ????

Johan nyt pomppasi yli mun rimani,
        pistän sun huumosrikukkasi piikkiin
        ja toivottavasti et oikeasti ole tota mieltä ?

• sauvatar kirjoitti:

Naisista erossa ????

Johan nyt pomppasi yli mun rimani,
        pistän sun huumosrikukkasi piikkiin
        ja toivottavasti et oikeasti ole tota mieltä ?

mitä vanhat viisaat ovat sanoneet.

Jos olisin pysynyt naisista erossa nuoruus vuosinani, niin saattaisin olla vaikka mitä:)))

Päätin kuitenkin nautiskella elämästä poissa kirjojen äärestä.

Koulussa ei koskaan teoria kiinnostanut, vaan enemmänkin se tekemisen puoli:D

• Hugo
        Pärre kirjoitti:

Jos olisin pysynyt naisista erossa nuoruus vuosinani, niin saattaisin olla vaikka mitä:)))

Mutta kyllä se teoriakin on aika hauskaa ja hauskaa filosofointi. Se, että huomaa, että jotkut oikeasti ovat nähneet vaivaa ottaakseeen asioista tietoa ja osaavat vielä välittää tietoa eteenpäin on erinomaista.

Ja hyvinhän tuo teoriapuolikin on Pärrellä hallussa ja sanotaan nyt Sauvattarelle, että "olen samaa mieltä kuin Sauvatar, koska naisten kanssa on turha kiistellä:D".

Kerrankin joku viisas on osannut sanoa jotain oikeasti viisasta, jos noin on sanonut, että naisista pitää pysyä erossa, niin maailma on mallillaan.

• Hugo kirjoitti:

Mutta kyllä se teoriakin on aika hauskaa ja hauskaa filosofointi. Se, että huomaa, että jotkut oikeasti ovat nähneet vaivaa ottaakseeen asioista tietoa ja osaavat vielä välittää tietoa eteenpäin on erinomaista.

Ja hyvinhän tuo teoriapuolikin on Pärrellä hallussa ja sanotaan nyt Sauvattarelle, että "olen samaa mieltä kuin Sauvatar, koska naisten kanssa on turha kiistellä:D".

Kerrankin joku viisas on osannut sanoa jotain oikeasti viisasta, jos noin on sanonut, että naisista pitää pysyä erossa, niin maailma on mallillaan.

ne vanhat viisaat eivät kertoneet siitä miten väkijuomat vaikuttaa tahtoon.

Jokainen on todennäköisesti sen itse henk.kohtaisesti todennut:))))

Kuten Sauvatar yhdessä viestissä sanoi ettemme epileptikot mitään tosikkoja ole, vaikka pinna olisi välillä tiukilla.

Ne on paheet, jotka on monen ihmisen elämänsuunnan määränneet ja jokainen saa vapaasti miettiä ja on varmasti miettinytkin, että tuon kun olisin tehnyt toisin -niin???

Sinulle Hugo nostan lippistä, kun hattua en omista, päättäessäsi opiskella ja sait sen vastoinkäymisistäsi huolimatta kunnialla loppuun tehtyä.

Itse olen aina ollut toiminnan mies -siis työasioissa- ja ikävä kyllä pahin vikani on tehdä kunnolla se mihin alan, jottei valituksia tule perästä -stressaavaa.

• sauvatar
        Pärre kirjoitti:

Mussa kans samaa vikaa oon naatiskelija
        ja aikuisena vasta aloin opiskelemaan
        ja jo nyt mietin mitä opiskelisin seuraavaksi.

Huumorilla tuon kirjoituksen heitin.
        Tajusin sen " vanhat ja viisaat ".
        Hugolle tekee hyvää pieni breikki naisista,
        kun on kerran opiskelurauhan ja lukuinnon
        saanut.

Hugo: Nyt on systeri ja yx kaverini vapaita
        pitäiskö järkätä sokkotreffii ???? ;)

• sauvatar kirjoitti:

Mussa kans samaa vikaa oon naatiskelija
        ja aikuisena vasta aloin opiskelemaan
        ja jo nyt mietin mitä opiskelisin seuraavaksi.

Huumorilla tuon kirjoituksen heitin.
        Tajusin sen " vanhat ja viisaat ".
        Hugolle tekee hyvää pieni breikki naisista,
        kun on kerran opiskelurauhan ja lukuinnon
        saanut.

Hugo: Nyt on systeri ja yx kaverini vapaita
        pitäiskö järkätä sokkotreffii ???? ;)

kulinaristi.

Ruoka ja viini pitävät olla hyviä.

Meinaatko, että Hugo jaksaisi pitkien ja voimia vieneiden opiskelujen jälkeen lähteä treffeille kahden naisen kanssa yht'aikaa?? :D

• sauvatar
        Pärre kirjoitti:

kulinaristi.

Ruoka ja viini pitävät olla hyviä.

Meinaatko, että Hugo jaksaisi pitkien ja voimia vieneiden opiskelujen jälkeen lähteä treffeille kahden naisen kanssa yht'aikaa?? :D

Systeri on minusta rauhallisempi ja asiallisempi,
        ja mun kaveri muhun verratuna vielä energisempi oikein tehopakkaus.
        Epäilen sopisiko kumpikaan hänelle ja entä ne ulkoiset puitteet ?
        Toisaalta koskaan tiedä...?
        Kuka on se oikea,
        mut hei, ei tätä niin vakavasti kannata ottaa ja voihan Hugo taukoaan jatkaa.

• Hugo
        sauvatar kirjoitti:

Systeri on minusta rauhallisempi ja asiallisempi,
        ja mun kaveri muhun verratuna vielä energisempi oikein tehopakkaus.
        Epäilen sopisiko kumpikaan hänelle ja entä ne ulkoiset puitteet ?
        Toisaalta koskaan tiedä...?
        Kuka on se oikea,
        mut hei, ei tätä niin vakavasti kannata ottaa ja voihan Hugo taukoaan jatkaa.

Pärrellä on ehkä opiskeluistani väärä käsitys. Ne ei ole siis loppunut, mutta edenneet.

Hieman te jo teette pilkkaa selibaatistani, mutta se pitää tai... onko ne kaverisi puhtaita?:D.

Niin, Pärre on muuten laittanut tänne erittäin hyvä linkkejä ja niistä on todella hyötyä. Oikeasti pitäisi meidän varmaan joskust tavata naamatusten ja jätä Sauvatar kaikki aseet kotiin sitten. Hermot kiriää taas täällä Kalliossa, kun känniläiset ja narkkarit meuhkaavat koko yön ja päivän melkein ilkosillaan. Yöllä sentää heitä muovikassillisen vettä heidän päälleen, olipas siinä heillä ainakin ihmettelememistä, että helvetistä vesi tuli.

• krooninen.sairastelija
        Hugo kirjoitti:

Question - Onko Keppran todettu aiheuttavan joitain psyykkisiä ongelmia? Eräs epilepsiaa sairastava kertoi, että lääkäri on sulkenut Keppran pois, koska psyykkisiä ongelmia tästä lääkkeestä tulisi. Itse en ole kuullut.

Kaikki epilepsia-lääkkeet voivat aiheuttaa psyykkisen akselin muutoksia kuten
        ärtyneisyyttä, vihaisuutta ja masennusta. Nämä tulevat esiin joidenkin viikkojen kuluessa eikä niitä voida ennustaa
        etukäteen.
        Keppran ei ole todettu aiheuttavan enempää psyykkisiä ongelmia kuin muutkaan epilepsia-lääkkeet; Keppran kohdalla psyyken muutoksia esiintyy alle 10%'lla potilaista. Ja itse asiassa sivuvaikutusprofiililtaan Keppra on parhaiten siedetty epilepsia-lääke.

Ystävällisin terveisin/Kind regards

...tänne kirjoitteluun, mutta tässä kuitenkin vastausta.

Aika jännä tuo keppran edustajan vastaus. En mene siihen väittämään vastaan, koska en ole lääkettä kokeillut, mutta ihmettelen sitä miksi sitten keppran tuoteselosteessa mainitaan nuo mielialan muutokset ja monen muun lääkkeen haittavaikutuksissa ei... Siis, jos kerta kaikki lääkkeet voi vaikuttaa niin. ja mun mielestä toi alle 10% on aika paljon :)

K.S

• HugoGrotius
        krooninen.sairastelija kirjoitti:

...tänne kirjoitteluun, mutta tässä kuitenkin vastausta.

Aika jännä tuo keppran edustajan vastaus. En mene siihen väittämään vastaan, koska en ole lääkettä kokeillut, mutta ihmettelen sitä miksi sitten keppran tuoteselosteessa mainitaan nuo mielialan muutokset ja monen muun lääkkeen haittavaikutuksissa ei... Siis, jos kerta kaikki lääkkeet voi vaikuttaa niin. ja mun mielestä toi alle 10% on aika paljon :)

K.S

Niin itsekin hieman ihmettelin, että hän sanoi, että kaikki epilepsialääkkeet aiheuttaa psyykkeen muutoksia.

Ehkä on hyvä käyttää pientä lähdekritiikkiä yhtiön informoijan kautta, vaikka itse pidänkin sitä luotettava. Se vaan olisi jopa epäedullista valahdella... luulen.

• krooninen.sairastelija
        HugoGrotius kirjoitti:

Niin itsekin hieman ihmettelin, että hän sanoi, että kaikki epilepsialääkkeet aiheuttaa psyykkeen muutoksia.

Ehkä on hyvä käyttää pientä lähdekritiikkiä yhtiön informoijan kautta, vaikka itse pidänkin sitä luotettava. Se vaan olisi jopa epäedullista valahdella... luulen.

Siis, että vetääkö edustaja vähän "kotiinpäin", mutta luulisin, että lääkefirman edustaja ei kyllä lähtisi väärää tietoa levittämän :)

K.S

• tarjasusanna kirjoitti:

Kepprasta tietoa -mainitaan näöstä:
        http://www.tohtori.fi/?page=0545318&searchtype=1&searchstring=Keppra&searchpage=1&id=3738411

Lamictalista tietoa -mainitaan näöstä:
        http://www.tohtori.fi/?page=0545318&searchtype=1&searchstring=Lamictal&searchpage=1&id=6292203

• sauvatar
        Hugo kirjoitti:

Pärrellä on ehkä opiskeluistani väärä käsitys. Ne ei ole siis loppunut, mutta edenneet.

Hieman te jo teette pilkkaa selibaatistani, mutta se pitää tai... onko ne kaverisi puhtaita?:D.

Niin, Pärre on muuten laittanut tänne erittäin hyvä linkkejä ja niistä on todella hyötyä. Oikeasti pitäisi meidän varmaan joskust tavata naamatusten ja jätä Sauvatar kaikki aseet kotiin sitten. Hermot kiriää taas täällä Kalliossa, kun känniläiset ja narkkarit meuhkaavat koko yön ja päivän melkein ilkosillaan. Yöllä sentää heitä muovikassillisen vettä heidän päälleen, olipas siinä heillä ainakin ihmettelememistä, että helvetistä vesi tuli.

ollut tarkoitus pilkata,
        etkö muista ?
        Mehän joskus jo aiemmin kirjoiteltiin
        naisista ja asunnoista, mut kun kaikki
        oli varattuja.
        Nyt tunnollisena ilmoitin heti,
        kun muistin et naiset on vapaana ja se on paljon, kun on 2 samaan aikaan.

Puhtaita, eiköhän ne nykypäivänä meidän
        ikäiset ole ? Tiedä sitten ???

Oishan se kiva tavata näkisi kenen kanssa
        oikein kirjoittelee ja ollaanhan me jo
        yli puoli vuotta kirjoteltu.

Käsilaukun otan mukaan, enkä kumauta sillä.

• sauvatar

• sauvatar kirjoitti:

iski jälleen ;)
        Painoin vasemmalta vahingossa ja jouduin
        väärälle kohdalle.....Hups ;)

Siel luki ( s.....) vähän noloa,
        joten en kirjoita tähän,
        joku voi vaik punastua ;)

ollut tahallinen??:)))

Eiku lenkkisaunaan.

Vinkkinä/pyyntönä tuolla kipupalstalla on nimimerkillä "marjattas" ja Hänen viestissään on linkki adressiin, joka koskee kipupotilaita.

Nimen saa myös laittaa, vaikkei olisi (vielä) kipupotilas.

• sauvatar
        Pärre kirjoitti:

ollut tahallinen??:)))

Eiku lenkkisaunaan.

Vinkkinä/pyyntönä tuolla kipupalstalla on nimimerkillä "marjattas" ja Hänen viestissään on linkki adressiin, joka koskee kipupotilaita.

Nimen saa myös laittaa, vaikkei olisi (vielä) kipupotilas.

aina kolotusta,
        siihen onneksi tehoaa kävely ja pyöräily.
        Oon muuten mennyt ihan sekaisin pyörästä.
        Joka aamu pyöräilen ja reisilihakset tykyttää
        tarttis vielä saada tuonne takalistoille samat tykärit ;)

• Hugo

17.10.2005

Keppran uusi indikaatio: lasten epilepsian hoito 4 ikävuodesta alkaen
      Keppra® (levetirasetaami) on hyväksytty lisälääkkeeksi paikallisalkuisen epilepsian hoitoon lapsilla 4 ikävuodesta alkaen.

Keppra todettiin tehokkaaksi ja hyvin siedetyksi lisälääkkeeksi lapsipotilailla:

- 45 %:lla potilaista kohtaukset vähenivät vähintään 50 % kun hoitoon lisättiin Keppra (lumelääke: 19 %, p=0.0002) (1)
      - Vakavia haittavaikutuksia 0,0 %:lla Keppra-potilaista (2)
      - Haittavaikutuksista johtuvia hoidon keskeytyksiä 4,7 %:lla Keppra-potilaista (3)

Tässä on tietoa ja siitä voisi vetää johtopäätöksen, että jos lapsiin ei aiheuta vakavia haittavaikutuksia ja tehoaa vielä, niin tuskin aikuisilla olisi senkään vertaan ongelmia. Tosin en ole lääkäri, joten varmaan se lääkärisi on tietoinen asian oikeasta tolasta.

• krooninen.sairastelija

Tässä pätkä keppran tuoteselosteesta. Nappasin sen tohtori.fi sivustolta:

"Haittavaikutukset:

Haittavaikutuksia ilmaantuu erityisesti hoitoa aloitettaessa ja ne voivat lievittyä hoidon jatkuessa. Tavallisimmin havaittuja ovat huimaus, voimattomuus ja uneliaisuus. Muita mahdollisia ovat mm. erilaiset vatsavaivat, muistamattomuus, mielialan muutokset, vapina, pyörrytys, ihottumat ja kaksoiskuvat. Lääkkeen väsyttävän vaikutuksen vuoksi liikenteessä ja muissa vastaavissa tilanteissa on ainakin aluksi oltava varovainen."

Tuossa mainittiin myös nuo mielialan muutokset. Tässä vielä linkki Epilepsialiiton oppaan (Opas lapsen epilepsiasta) pdf-versioon. Siellä on listattu tavalliset ja vakavat/sietämättömät haittavaikutukset eri lääkkeistä.

http://www.epilepsia.fi/chapter_images/1757_Opas_lapsen_epilepsiasta.pdf

Lista mahdollisesti psyykkisesti vaikuttavista epilepsialääkkeistähän on jopa kuusikohtainen
        * Neurontin
        * Frisium
        * Keppra
        * Gabitril
        * Topimax
        * Sabrilex

(En tiedä lukeutuuko vielä uusi lääke Lyrica tuhon listaan)

Erittäin harvinaistahan se on, että tällaisia ilmenee. Jostakin muistaisin lukeneeni (en muista minkä lääkkeen kohdalla) alle 0,01%:n mahdollisuudesta saada psyykkinen sivuvaikutus.

Itselläni tuon masennuksen laukaisi luultavimmin Sabrilex. Muitakin syitä oli, mutta se oli viimeinen niitti. Masennus iski, kun Sabrilexiä lopetettiin. Ilmeisesti se oli kohentanut mielialaa ja kun Sabrilex lopetettiin niin serotoniini-taso laski ja siinä sitä sitten oltiin. Tämäkin syy selvisi ihan sattumalta vasta 10 vuotta myöhemmin, koska silloin kun tuo tapahtui Sabrilex oli kohtuu uusi lääke eikä se psyykkisistä haittavaikutuksista ollut vielä tietoa.

K.S

• sauvatar

vielä näin aluksi Apydan, Topimax ja Keppra.
      Masennusta olen myös joskus potenut ja ihan kuin sinäkin niin Sabrilexin ja Lamictalin aikoihin puhkesi, mutta olinhan juuri synnyttänyt.

Kumma toi sun kohtelu, kun tuollaisiin takertuvat tai ehkä hyvä niin. Mun kohdalla ne ei entisiä masennuksia pohdi, joten siksi olen kait ikuinen koekaniini.

Ei tuu mieleen mitään hyviä, mutta mun kohdalla nyt olen tottunut uusiin lääkkeisiini niin suosittelen Topimaxia ja Keppraa, ei muuta kuin kokeilemaan jos ei kerran vaihtoehtoja ole.

• krooninen.sairastelija

... ja kiitos vastauksestasi :)

Mulla on itsellä kauhean korkea kynnys lähteä kokeilemaan uusia lääkkeitä. Harva lääke on auttanut ja aina ei ole pystytty palaamaan uudelleen edes samaan tilanteeseen mistä lähdettiin.

Mulla pääsi se masennus silloin niin pahaksi, että olin puoli vuotta sairaalahoidossa. Luultavasti sen takia varoittelevat.

Kohtauksien puolesta tällä Trileptal Lamictal yhdistelmällä pärjäisin... Kohtauksia tulee nykyään n. kerran kuukaudessa tai kahdessa. Väsymys Trilen takia alkaa olla vaan sitä luokkaa, että haittaa normaalia elämää. Vielä jaksan kaiken tarvittavan tehdä, mutta uni on niin syvää etten meinaa edes herätä aamuisin (herätyskelloon en ole herännyt aikoihin).

No, mut keväällä on neurologille aika, ehkä hän nyt keksisi jotain. Toivotaan :)

K.S

• Hugo

... ja kiitos vastauksestasi :)

Mulla on itsellä kauhean korkea kynnys lähteä kokeilemaan uusia lääkkeitä. Harva lääke on auttanut ja aina ei ole pystytty palaamaan uudelleen edes samaan tilanteeseen mistä lähdettiin.

Mulla pääsi se masennus silloin niin pahaksi, että olin puoli vuotta sairaalahoidossa. Luultavasti sen takia varoittelevat.

Kohtauksien puolesta tällä Trileptal Lamictal yhdistelmällä pärjäisin... Kohtauksia tulee nykyään n. kerran kuukaudessa tai kahdessa. Väsymys Trilen takia alkaa olla vaan sitä luokkaa, että haittaa normaalia elämää. Vielä jaksan kaiken tarvittavan tehdä, mutta uni on niin syvää etten meinaa edes herätä aamuisin (herätyskelloon en ole herännyt aikoihin).

No, mut keväällä on neurologille aika, ehkä hän nyt keksisi jotain. Toivotaan :)

K.S

Äh, en ole mikään sanomaan, mutta luulen ainakin, että jos huomaisit, että Keppra vaikuttaa positiivisesti, niin masennus voisi helpottaa, koska toimintakyky paranee. Minulla ainakin kävi näin, että toimintakyky parani, vaikka silloin ei ollut masennusta ja jos oli ei ainakaan sen jälkeen.

Siis... olet vakavasti ollut masentunut ja aivan kamala alkaa täällä antamaan minkäänlaisia neuvoja. Oikeasti en tiedä paljoakaan masennuksesta ja jos se kohdallasi on noin paha, niin varmaan jokaisen lääkkeen kanssa pitää olla tarkkana.

Itse olen sitämieltä, että kyllä epilepsia aiheuttaa ainakin minulla jonkinlaisen masennuksen ja se johtuu kyllä siitä, jos en jaksa tai pysty tekemään jotain asiaa sairauden takia ja sen takia menee työpaikka, naiset, ei saa rahaa, ei jaksa... niin, niin masennusta voidaan hoitaa, mutta jos ei syitä sen takaa poisteta, niin aikamoista hoitoa se on.

Minulla ainakin helpottaa olo, kun raha-asiat on kunnossa ja kaikki muutkin. Ongelmat vaan pyrkii kasaantumaan, jos sairastuu... voin vain kuvitella, että jouduit hankaluuksiin sairaalajakson jälkeen... siinä meni sitten puoli vuotta, mutta toisaaltaa sait varmaan hyvää hoitoa siellä. Eikun vaan voimia!

• krooninen.sairastelija
        Hugo kirjoitti:

Äh, en ole mikään sanomaan, mutta luulen ainakin, että jos huomaisit, että Keppra vaikuttaa positiivisesti, niin masennus voisi helpottaa, koska toimintakyky paranee. Minulla ainakin kävi näin, että toimintakyky parani, vaikka silloin ei ollut masennusta ja jos oli ei ainakaan sen jälkeen.

Siis... olet vakavasti ollut masentunut ja aivan kamala alkaa täällä antamaan minkäänlaisia neuvoja. Oikeasti en tiedä paljoakaan masennuksesta ja jos se kohdallasi on noin paha, niin varmaan jokaisen lääkkeen kanssa pitää olla tarkkana.

Itse olen sitämieltä, että kyllä epilepsia aiheuttaa ainakin minulla jonkinlaisen masennuksen ja se johtuu kyllä siitä, jos en jaksa tai pysty tekemään jotain asiaa sairauden takia ja sen takia menee työpaikka, naiset, ei saa rahaa, ei jaksa... niin, niin masennusta voidaan hoitaa, mutta jos ei syitä sen takaa poisteta, niin aikamoista hoitoa se on.

Minulla ainakin helpottaa olo, kun raha-asiat on kunnossa ja kaikki muutkin. Ongelmat vaan pyrkii kasaantumaan, jos sairastuu... voin vain kuvitella, että jouduit hankaluuksiin sairaalajakson jälkeen... siinä meni sitten puoli vuotta, mutta toisaaltaa sait varmaan hyvää hoitoa siellä. Eikun vaan voimia!

Tästä mun masennuksesta on siis jo 10 vuotta aikaa ja sen jälkeen ei ole ollut enää psyyken kanssa minkäänlaisia ongelmia :)

Kyllähän se masennus vaikeuksia toi. Onneksi sain kuitenkin olla, muutaman ensimmäisen viikon jälkeen, nuorison avo-osastolla, joka oli hyvin kodinomainen paikka ja siellä saattoi jatkaa elämää suht normaalisti.

Opiskelut olivat kuitenkin jo kerenneet menemään niin pipariksi masennus-aikana, että en olisi siitä koulusta valmistunut. Myöhemmin valmistuin sitten toiselta alalta :)

Yksi työpaikka minulta meni silloin sivu suun, kun esimies sai tietää missä asun :/ No enpä voi moittiakaan, kyllähän se varmasti mietityttää, jos työnhakija ilmoittaa asuvansa nuorten psyykkisellä avo-osastolla :)

Onneksi kuitenkin sain asua siellä ja sain apua sairauteeni... Nyt olen sitten saanut olla jo 10v terveenä psyyken osalta :)

Ja oli se masennus sellainen kokemus, että vaikka sitä ei kenellekkään soisi niin paljon se aika opetti kantapään kautta ja opetti myös nauttimaan elämästä, vaikka mitä tulis vastaan. :)

Jos kokeilisin Keppraa ja se kohentaisi mielialaa ja sitten Keppra lopetettaisiin... Miten sitten kävisi? Sehän ei selviä kuin kokeilemalla, mutta arveluttaa melkoisesti lähteä kokeilemaan mitään lääkkeitä, joissa on pienikin mahdollisuus mielialan/psyyken muutoksiin, etenkin kun sen edellisen laukaiseva tekijä oli luultavasti Sabrilex. Oon tässä suhteessa vähän arkajalka :)

K.S

• Ansku21

Tästä mun masennuksesta on siis jo 10 vuotta aikaa ja sen jälkeen ei ole ollut enää psyyken kanssa minkäänlaisia ongelmia :)

Kyllähän se masennus vaikeuksia toi. Onneksi sain kuitenkin olla, muutaman ensimmäisen viikon jälkeen, nuorison avo-osastolla, joka oli hyvin kodinomainen paikka ja siellä saattoi jatkaa elämää suht normaalisti.

Opiskelut olivat kuitenkin jo kerenneet menemään niin pipariksi masennus-aikana, että en olisi siitä koulusta valmistunut. Myöhemmin valmistuin sitten toiselta alalta :)

Yksi työpaikka minulta meni silloin sivu suun, kun esimies sai tietää missä asun :/ No enpä voi moittiakaan, kyllähän se varmasti mietityttää, jos työnhakija ilmoittaa asuvansa nuorten psyykkisellä avo-osastolla :)

Onneksi kuitenkin sain asua siellä ja sain apua sairauteeni... Nyt olen sitten saanut olla jo 10v terveenä psyyken osalta :)

Ja oli se masennus sellainen kokemus, että vaikka sitä ei kenellekkään soisi niin paljon se aika opetti kantapään kautta ja opetti myös nauttimaan elämästä, vaikka mitä tulis vastaan. :)

Jos kokeilisin Keppraa ja se kohentaisi mielialaa ja sitten Keppra lopetettaisiin... Miten sitten kävisi? Sehän ei selviä kuin kokeilemalla, mutta arveluttaa melkoisesti lähteä kokeilemaan mitään lääkkeitä, joissa on pienikin mahdollisuus mielialan/psyyken muutoksiin, etenkin kun sen edellisen laukaiseva tekijä oli luultavasti Sabrilex. Oon tässä suhteessa vähän arkajalka :)

K.S

ei selviä kuin kokeilemalla.Pakkausselosteen haittavaikutuksissakin on sanottu jo melkein kaikki mahdollinen ja mahdoton.Koita ihmeessä ennakkoluuloitta.

• Hugozzzzzzz

K.S

Yön tässä tenttiin lukiessa sinä ainakin jaksoit hymyillä. Tilanteesi ei näytä kirjoituksesi mukaan vakavalta ja jos joskus olet saanut jonkun lääkkeen takia masennuksen ja siitä on 10 vuotta, niin ööh. Varmaan se pistää miettimään, mutta eiköhän 10 vuotta ole menneen talven lumia jo 10 kertaisesti ja kuten sanoin, itse en ainakaan ole kuullut sen masentavasta vaikutuksesta.

Toi Ansku osasi sanoa asian suoremmin:D.

• krooninen.sairastelija
        Hugozzzzzzz kirjoitti:

Yön tässä tenttiin lukiessa sinä ainakin jaksoit hymyillä. Tilanteesi ei näytä kirjoituksesi mukaan vakavalta ja jos joskus olet saanut jonkun lääkkeen takia masennuksen ja siitä on 10 vuotta, niin ööh. Varmaan se pistää miettimään, mutta eiköhän 10 vuotta ole menneen talven lumia jo 10 kertaisesti ja kuten sanoin, itse en ainakaan ole kuullut sen masentavasta vaikutuksesta.

Toi Ansku osasi sanoa asian suoremmin:D.

Hugo:

Joo. Tota kirjoittaessa muistin, kuinka paljon mulla on nykypäivänä hymyyn aihetta. Vaikkakin toi hymiöiden paljous kyllä näyttää aika pöhköltä tossa tekstissä :D

Joskus vanhojen vaikeiden aikojen kaiveleminen auttaa muistamaan, kuinka hyvin asiat onkaan nyt.

Ansku ja sä olette kyllä oikeessa, kokeilemallahan se vaan selviää. Mutta ton kokemuksen jälkeen tulin aika araksi lääkkeiden suhteen ja lisäks jännittää tossa vaihdossa se, jos tilanne meneekin pahemmaksi kohtausten osalta. Takaisin tähän tilanteeseen, kun ei välttämättä oo sit paluuta.

Tosin ois paljon mukavampi olla pirteempi eikä aina väsynyt... No, saas nähdä mitä se lekuri sanoo...

K.S

• Hugo

Hugo:

Joo. Tota kirjoittaessa muistin, kuinka paljon mulla on nykypäivänä hymyyn aihetta. Vaikkakin toi hymiöiden paljous kyllä näyttää aika pöhköltä tossa tekstissä :D

Joskus vanhojen vaikeiden aikojen kaiveleminen auttaa muistamaan, kuinka hyvin asiat onkaan nyt.

Ansku ja sä olette kyllä oikeessa, kokeilemallahan se vaan selviää. Mutta ton kokemuksen jälkeen tulin aika araksi lääkkeiden suhteen ja lisäks jännittää tossa vaihdossa se, jos tilanne meneekin pahemmaksi kohtausten osalta. Takaisin tähän tilanteeseen, kun ei välttämättä oo sit paluuta.

Tosin ois paljon mukavampi olla pirteempi eikä aina väsynyt... No, saas nähdä mitä se lekuri sanoo...

K.S

Niin... kokeilemalla selviää ja jos tulee huono olo, niin lopettaa. Ei aivan noin yksin kertaista sillä lisäys ja lopettaminen pitää tehdä astettain, mutta suurinpiirtein noin.

Toi Sitruuna väitti, että Keppra olisi pahentanut hänen miehensä kohtaustilannetta. Ehkä sinun kannattaa kirjoittaa hänelle, mutta muista, että hänen miehensä kohtaukset alkoivat käsitykseni mukaan pahenemaan jo ennen Keppran aloittamista ja hänhän mainitsi, että Keppra hänen mielestään esti lopullisen tajunnanmenetyksen, vaikka tekikin sekavaksi. Itsekin väitän, että Keppran noston yhteydessä menin sekavaksi, mutta lääkäri sanoi, että sellaisia vaikutuksia Keppraan ei liittyisi. Kuka tietää loppujen lopuksi.

Päätös sinun on tehtävä itse. Itsekin mielelläni heittäisin lääkkeet helvettiin, mutta hieman epäilen, että ilman niitä asiani olisi todella huonosti ja en olisi tässä.

T. Toinen kroonisesti sairastava, joka jatkaa lukemista väsyneenä.

• Ansku21

Hugo:

K.S

puhut,10-vuotiaana Sabrilex aiheutti mulle käytöshäiriön ja tämän hoidosta johtuen masennuksen.Tämä psykiatriselta osastolta perhekotiin ees taas ravaaminen on kasvattanut luonnetta paljon ja olen huomannut mikä oikeastaan elämässä onkaan tärkeintä.Tästä huolimatta olen syönyt kaikki epilepsialääkkeet kokemuksista huolimatta eikä sen jälkeen ole ollut mitään.Jätä menneisyys taaksesi ja katso avoimin silmin tulevaisuuteen.Sanoi joku viisas kerran mulle.

• Sitruuna
        Hugo kirjoitti:

Niin... kokeilemalla selviää ja jos tulee huono olo, niin lopettaa. Ei aivan noin yksin kertaista sillä lisäys ja lopettaminen pitää tehdä astettain, mutta suurinpiirtein noin.

Toi Sitruuna väitti, että Keppra olisi pahentanut hänen miehensä kohtaustilannetta. Ehkä sinun kannattaa kirjoittaa hänelle, mutta muista, että hänen miehensä kohtaukset alkoivat käsitykseni mukaan pahenemaan jo ennen Keppran aloittamista ja hänhän mainitsi, että Keppra hänen mielestään esti lopullisen tajunnanmenetyksen, vaikka tekikin sekavaksi. Itsekin väitän, että Keppran noston yhteydessä menin sekavaksi, mutta lääkäri sanoi, että sellaisia vaikutuksia Keppraan ei liittyisi. Kuka tietää loppujen lopuksi.

Päätös sinun on tehtävä itse. Itsekin mielelläni heittäisin lääkkeet helvettiin, mutta hieman epäilen, että ilman niitä asiani olisi todella huonosti ja en olisi tässä.

T. Toinen kroonisesti sairastava, joka jatkaa lukemista väsyneenä.

Ja ymmärrän pointtisi hyvin! Kuten itsekkin kirjoitin niin jokaisella on lääkitys etsittävä erikseen. Tarkoitukseni ei ollut mollata mitään :)

Koitahan Hugo jaksella ja parempaa kevättä kaikille!

• krooninen.sairastelija
        Ansku21 kirjoitti:

puhut,10-vuotiaana Sabrilex aiheutti mulle käytöshäiriön ja tämän hoidosta johtuen masennuksen.Tämä psykiatriselta osastolta perhekotiin ees taas ravaaminen on kasvattanut luonnetta paljon ja olen huomannut mikä oikeastaan elämässä onkaan tärkeintä.Tästä huolimatta olen syönyt kaikki epilepsialääkkeet kokemuksista huolimatta eikä sen jälkeen ole ollut mitään.Jätä menneisyys taaksesi ja katso avoimin silmin tulevaisuuteen.Sanoi joku viisas kerran mulle.

Kiitos vastauksesta. Vastauksesi oli erittäin kannustava. Niinhän sitä sanotaan, että se mikä ei tapa, vahvistaa :)

On hyvä kuulla, että joku saman kokenut on selvinnyt. Muilta osin tuosta menneisyydestä olen yli päässyt, mutta pelko lääkkeiden vaihdoksiin jäi. Osasyynä siihen on myös se, että kun minulla on lääkkeitä vaihdettu niin sen jälkeen ei ole välttämättä mikään lääke tehonnut.

Nyt lääkityksen vaihdon syynä on siis vain sivuvaikutukset, joten olisi tosi kurjaa jos kohtaustilanne huononisi eikä sitä saataisi enää tälle tasolle.

Mullakin muuten masennus ilmeni suurimmaksi osaksi käytöshäiriöinä (niinkuin kuulemma suurin osa nuoruusiän masennuksista)

K.S

• Nainen 25

Mulla tossa syksyllä alko masennus syvenemään, ja tammikuussa jäin sitten yli puolen vuoden mittaselle sairaslomalle. Deprakine oli ennen ja meni kuulemma vielä yliannostuksella..Lihoin, keskittymiskyky oli nollassa ja nukuin päivässä 12-16 tuntia. Sairaslomalle jäännin jälkeen myös epilepsia lääke vaihettiin lamictaliin, ja syön nyt myös mielialalääkkeenä remeronia. Väymys on helpottanut, olen laihtunut (ei ole koko ajan nälkä), keskittymiskyky on palannut ja olen iloisempi. Masennukseni ei todellakaan ole parantunut, mutta olen parempaan suuntaan menossa ja tolla lääkkeen vaihdolla oli varmasti vaikutusta! Kohtauksia ei ole tullut n. kahteen vuoteen. Tietysti epilepsia on niin henkilökohtanen juttu niikun nää lääkitys asiatkin, mutta tää nyt oli mun omakohtanen kokemus.

Toivon sulle kaikkea hyvää jatkossa, ja toivottavasti sun lääkitykset saadaan kohdalleen. Hauskaa kevättä! ;)

• krooninen.sairastelija

Voimia sinulle masennuksesta selviämiseen. Onneksi olosi alkaa mennä jo parempaan suuntaan. Hyvä, että olet hakenut ja saanut apua :)

Mukavaa kevättä myös sinulle!

K.S

• Piikki

Voimia sinulle masennuksesta selviämiseen. Onneksi olosi alkaa mennä jo parempaan suuntaan. Hyvä, että olet hakenut ja saanut apua :)

Mukavaa kevättä myös sinulle!

K.S

Hei!
        Olen syönyt keppraa muutaman viikon.
        Ensin oli kuin olisi pienillä neuloilla pistelty joka kohdasta.
        Päivien päästä oire meni ohi ja on tuntunut hyvältä. Muille lääkkeille olen ollut allerginen.
        Sopiva lääke määrä varmaankin on tässä oleellista.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      151
      4763
    2. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      205
      3984
    3. 212
      3188
    4. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      109
      3049
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      84
      2873
    6. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      125
      1720
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      12
      1625
    8. 61
      1329
    9. Aitolehti Capital

HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      1176
    10. MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka

Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t
      Maailman menoa
      149
      1145
    Aihe