Peräpukamien operointi?

Au.

Minulla on ilmeisestikin peräpukama jossa laskimo on tukkeutunut ja hyytymä täyttää pukaman. Tämän vuoksi tämä alunperin karpaloa muistuttanut, nyttemmin jo tummempi möykky on hirvittävän kipeä. Kokoa sillä on silmämääräisesti vähintään 1 x 2 cm, ja olen tästä kärsinyt jo viikon putkeen.

En ole halunnut lähteä lääkäriin, koska olen lukenut että peräsuolen alueen leikkausten jälkeen kestää viikkokausia parantua, voi olla hirveitä kipuja ja ulostettakin lirahdella jos menee tunto alueelta.

Mutta tämä kipu on niin hirveää, kun ei tiedä miten päin olisi, istuminen sattuu, kävely sattuu, yöllä sattuu maatessa ja joskus sattuu seistessäkin. Pari vuotta sitten minulla oli tällainen "trombosoitunut peräpukama" myös, samassa kohtaa, mutta se oli pienempi ja katosi itsekseen noin 3 päivässä.

Kysynkin että teiltä joilta on operoitu tämmöisiä tosi kipeitä pukamia, miten olette kuntoutuneet jälkeenpäin? Ja miten operaatio on suoritettu? En jaksaisi enää odotella jotain lääkärinaikaakin tässä kaiken päälle, joten jos menen päivystykseen niin osaako ja voiko ne siellä tehdä jotain HETI?

17

21308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wonton

Pukamia hoidetaan myös päivystysleikkauksena tarvittaessa. Älä kärsi enmpää.

• tehty on

ei kestä kauan operointi helppo juttu...

• Villetty

No ei todellakkaan tule mitään jälkiongelmia. Siis jos pukama ei ole sisäinen. Puhdistus ja nopea viilto pukamaan jollakin terällä. Puristus ja mönjät ulos.Jonkin verran voi jälkeen päin kirvellä mutta mikä helpotus kun pakottava kipu on poissa. Näin mulla ainakin oli. Voihan niitä olla toisenlaisiakin kokemuksia.

• Au.

...sikäli että siinä oli kaksi vierekkäin, joista kyllä mainitsin, mutta lääkäri operoi vain toisen. Nyt on se toinen jäljellä pingottamassa (kts. uudemmat viestit), nimim. Au!

• Anonyymi

• kivuton poisto

Minulta hirtettiin pukama kumilenksulla.Lääkäri sanoi, että se tippuu itsestään viikon sisällä, en kyllä seurannut! Vaivat ovat poissa ja täysin kivuttomasti.

• 3 operointia

Joo v...mainen vaiva. Eka kerralla tromposoitunut pukama, puudutus ja viilto,tuntui vain piikki.Meni viikko ja parani. Toisella kertaa 3 pukamaa hirtettiin sisältä, kauhee kipu 2 päivää. 3 kerta sama operaatio kuin ekalla,puudutus, isompi viilto, valui kunnolla verta, laitoin sideharsoa pakaroiden väliin, ei kirvellyt mukavampi olla, ei juurikaan kipua. Kaikki tämä vai 1.5 kk sisällä, josta olin kolme viikkoa sairaslomalla. Ei muuta kuin mene heti jos vähänkään tuntuu kipua, pääset helpommalla ja vähemmällä sairaslomalla.

• peräpukamat

Leikkaushoito trombosoituneeseen pukamaan ihan eri asia kun paikallispuudutuksessa ta:lla.

Mulla oli kolme tosi isoa pukamaa jotka viillettin auki kolme kertaa terveysasemalla. Ei apua, palasivat aina muutaman tunnin kuluttua. Sitten puolikiireellisenä leikkaukseen, jossa nukutuksessa poistettiin kaikki. aivan järkyt kivut pari vuorokautta, sitten helpotti. ONNEKSI leikattiin!!!!!

• Chacha4

ulkoiset pukamat eivät oireile millään tavalla, mutta näyttävät aika kamalilta? Toisin sanoen peräaukolla on monia palluroita, isompia ja pienempiä, niitä tulee koko ajan lisää, mutta eivät aiheuta kipuja tai mitään muutakaan? En kyllä tiedä miksi niitä tulee. Uloste on kiinteää ja pehmeää ja itse ulostaminen hoituu vajaassa minuutissa, ei siis tarvitse koskaan ähkiä ja puhkia tavaraa ulos. Eikä tule verta.

• huolestunu

isännältä hirtettiin tänään pukamia ja niin pahat ettei lääkäri ennen nähnyt. nyt aivan tuskissaan oisko apaut kylmästä apua, uusinta helmikuussa

• Anonyymi

Minusta pahempi kipu on silloin, kun se pukama on ulkoinen. Kipu hellittää heti, kun se puhkaistaan ja puristetaan tyhjäksi. Sisäisen hirtossa kipu on läsnä seuraavat kaksi päivää, mutta joka aamu on helpompaa, toisin kuin ulkoisessa, jossa paine peräpäässä on läsnä 24/7 ja häiritsee ajoittain jopa yöunia.

Mulla tehty hirttoja kahdesti samoin viiltoja, aikaa menee vartti lääkärissä, hirttohommissa ekhäpä hieman kauemmin.

Tähystettykin on koko suolisto alhaalta, mutta se on jo ihan eri juttu se.

• Anonyymi

Pöntöllä ei pitäisi istuksia pitkiä aikoja.

• Anonyymi

Naisilla pukamien syntyminen valitetavasti johtuu raskaudesta.ei istuma työ tai asuminen wc-pöntöllä.Miehethän istuu ja lukee wc lehdet. ei naiset.

• Anonyymi

Pukaman tyhjennys voidaan tehdä heti päiväkirurgisena toimenpiteenä. Homma kestää noin 5 min . Puudutetta saa ja kipu on hetkellinen kun puuduteaine pistetään pukaman sisään. Pukama viilletään auki ja puristetaan tyhjäksi. Hetken voi särkeä jälkeenpäin mutta yleensä kipu helpottaa heti. Joskus pukama kuitenkin uusii 😬. Kerron tästä oman kokemukseni valossa. Jos pukama ei uusi, niin hommasta toipuu pöivässä.

• Anonyymi

Mulla vaivat alkoi alkuviikosta peräaukon ulkopuolella sivussa oli vähän kipuillut kohta. Nyt siinä on ihonvärinen, pehmeä n. Reilun sentin kokoinen patti, joka peittää jossain asennossa peräaukonkin. Onko tää nyt ns. ulkoinen peräpukama? Olen 50 v mies ja aiemmin ei kokemusta tällaisesta. Peräpukamavoide tänään käyttöön.
      Voiko tuo hävitä voidehoidolla?

• Anonyymi

Itsellä sama homma, aivan helvetin kipeä. Lääkäri ei viiltänyt, räjähti itsekseen yöllä ja nyt ei kipuja.. vuotaa 2 pv myöhemmin..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7464
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2156
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1220
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1151
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe