Miten suuressa merkityksessä uskonto on juutalaisille Suomessa nykyään? Noudattavatko juutalaiset uskontonsa sääntöjä ja perinteitä vai ovatko useimmat niin maallistuneita, että eivät huomioi uskontoa juuri mitenkään?
Mikäli perinteitä noudatetaan, niin millaisia? Näkyvätkö ne jotenkin arkielämässä?
Juutalaisten perinteiden noudattaminen
35
3658
Vastaukset
- shomer_mitzvot
...vain omasta puolestani.
Olen juutalainen. Minut on ympärileikattu. Noudatan kashrut-ruokasäädöksiä. Opiskelen Tooraa mahdollisuuksien mukaan päivittäin. Pyhitän sapatin (lauantaisin). Käyn synagogassa. Seuraan juutalaisia juhlapyhiä. Ensi keskiviikkoiltana alkaa Pesach (pääsiäinen). Viikon aikana en syö mitään, jossa on hapatetta/hiivaa. Siivoan myös kotini ja varsinkin ruokakaappini kaikesta, jossa on näitä aineosia. Muita juhlapyhiä ovat myös Rosh Hashana, Jom Kippur, Sukkot, Shavuot, Hanukka, Purim ja Simkhat Torah.
Pyrin myös sisäistämään Tooran moraaliset opetukset ja elämänohjeet.- Minni-Matleena
Mitä noi mainitsemasi juhlapyhät tarkoittavat? Onko kashrut sama kuin kosher? Miksi juutalaiset viettävät pääsiäistä, eikö pääsiäinen ole kristittyjen juhla? Kuinka ehdit koko ajan opiskella Tooraa? Onko niin että sapattina ei saa tehdä mitään?
- Mikimalek (ei kirk.)
Minni-Matleena kirjoitti:
Mitä noi mainitsemasi juhlapyhät tarkoittavat? Onko kashrut sama kuin kosher? Miksi juutalaiset viettävät pääsiäistä, eikö pääsiäinen ole kristittyjen juhla? Kuinka ehdit koko ajan opiskella Tooraa? Onko niin että sapattina ei saa tehdä mitään?
Juutalaisuudessa vietettiin pesachia (suom. pääsiäinen) jo vuosituhat ennen kristinuskon ja sen juhlapyhien syntyä. Kyseiset juhlat ovat siis eri juttuja ja niitä vietetään eri syistä. Pesachia vietetään orjuuden loppumisen vuoksi.
- rasismia vastaan
perinteillä on merkitystä, montakaan tiukasti ortodoksisesti elävää ei kuitenkaan enää ole. Muutama on muuttunut vastoin valtavirtaa maallisesta uskonnolliseksi ja elävät nyt Israelissa. Helsingissä on ortodoksinen rabbi ja seurakunta seuraa yhä ortodoksista käytäntöä toiminnassaan.
Pojat ympärileikataan, tytöillä ja pojilla on bat- ja barmitzvaseremoniat, pääsiäissederit vietetään (ateria seremonioineen) ja synagoga on täynnä Rosh Hashanana (uusi Vuosi) ja Jom Kippurina (Suuri sovituspäivä). Käytännöllisesti katsoen kaikki valitsevat ei-juutalaisen aviopuolison, mutta useimmat lapset liittyvät seurakuntaan jossain vaiheessa.- Minni-Matleena
jos muuttuu tosi uskonnolliseksi, eikö se ole Suomessa mahdollista? Miksi niin monet juutalaiset menevät naimisiin ei-juutalaisten kanssa, siksikö kun juutalaisia on niin vähän? Jos menee juutalaisen kanssa naimisiin, niin yrittääkö puoliso saada käännytetyksi juutalaiseksi vai onko ihan hyvä, vaikka olisi eri uskontoa?
- rasismia vastaan
Minni-Matleena kirjoitti:
jos muuttuu tosi uskonnolliseksi, eikö se ole Suomessa mahdollista? Miksi niin monet juutalaiset menevät naimisiin ei-juutalaisten kanssa, siksikö kun juutalaisia on niin vähän? Jos menee juutalaisen kanssa naimisiin, niin yrittääkö puoliso saada käännytetyksi juutalaiseksi vai onko ihan hyvä, vaikka olisi eri uskontoa?
moni asia on helpompi ja mutkattomampi jos elää juutalaisessa ympäristössä. Suomessahan perinteellisesti elävä joutuu tekemään erityisjärjestelyjä esim. sapatin ja juhlapyhien osalta, koska Suomessa on kristillinen kalenteri, Israelissa juutalainen. Monet juutalaisen uskonnon määräykset ovat sellaisia että niitä voi noudattaa vai Israelin maassa jne.
Useimmin lasten uskonto on juutalaiselle vanhemmalle tärkeä -ei puolison. Lapsethan voivat kääntyä ilman että äidin tarvitsee, jos vanhemmat sopivat että lapset kasvatetaan juutalaisiksi. - Minni-Matleena
rasismia vastaan kirjoitti:
moni asia on helpompi ja mutkattomampi jos elää juutalaisessa ympäristössä. Suomessahan perinteellisesti elävä joutuu tekemään erityisjärjestelyjä esim. sapatin ja juhlapyhien osalta, koska Suomessa on kristillinen kalenteri, Israelissa juutalainen. Monet juutalaisen uskonnon määräykset ovat sellaisia että niitä voi noudattaa vai Israelin maassa jne.
Useimmin lasten uskonto on juutalaiselle vanhemmalle tärkeä -ei puolison. Lapsethan voivat kääntyä ilman että äidin tarvitsee, jos vanhemmat sopivat että lapset kasvatetaan juutalaisiksi.uskaltaa siis tilaisuuden tullen mennä naimisiin juutalaisen kanssa, kun ei tarvitse pelätä käännytystä :)
Käännytys on vihoviimeistä!
- äidin mukaan
Juutalaiset ovat jakautuneet siitä, kuka on juutalainen. Yksi määritelmä on että jos äiti on juutalainen, niin silloin on itsekin 100%:sti juutalainen. Tämä määritelmä ei näytä kuitenkaan aina pitävän paikkaansa messiaanisten juutalaisten kohdalla.
Kuitenkin se määräytyy äidin mukaan silloinkin, kun äidin lapset ovat tottelemattomia, vaikkapa messiaanisia juutalaisia. Onneksi on myös rabbeja, jotka sanovat asiat suoraan niinkuin ne ovat.
http://messiahpage.com/htmldocs/whojew.html
1) Shraga Simmons, The Aish Rabbi. Aish HaTorah
One Western Wall Plaza, POB 14149,
Old City, Jerusalem 91141 Israel
www.aish.com
I asked him, "If a Jew who believes in Jesus is he still a Jew?"
His reply:
*Jewishness is passed on via the mother. If the mother is Jewish, the child is 100% Jewish. This is true regardless of who the father is, and weather or not, and irregardless of weather the Jewish mother practiced another religion. That is the unwavering rule. At the same time, if someone's father is Jewish (but not the mother), then the child is 100% NOT Jewish.
*Jewish identity passed on through the mother has been universally accepted by Jews for 3,000 years, and was decided by G-d. The rabbis and the people of Israel simply passed on the information from generation to generation. This is recorded in the Five Books of Moses in Deut. 7:3-4. The Talmud (Tractate Kiddushin, end of chapter 3) explains how this law is evident from those passages. The source and reason for why this is so , is due to the fact that the father's involvement in the embryo development and birth is minimal compared to the mother's - Deuteronomy 7:4: Talmud Kidushin 68b.
*According to Jewish law, this will remain the person's status forever. There is no way one can lose his status as a Jew even if he thinks he has gone so far as to convert to another religion!
If a person was born Jewish (i.e. born to a Jewish mother) or converted according to the Code of Jewish Law (i.e. acceptance of God, Torah, and to perform the mitzvot, Milah for males, and Mikvah) then the person will remain Jewish his entire life. There is absolutely nothing he can do to remove his status as a Jew, even if he forsakes Judaism and were to practice other religions.
*The concept that a Jew can never loose his status as a Jew is found in the book of Joshua. There God declares that "Israel has sinned" (Joshua 7;11) due to a severe transgression done by the nation. The Talmud commenting on this verse writes, "Even though God says that Israel has sinned, he still calls them by the name "Israel." Thus the common expression- Even though a myrtle stands amongst a bunch of reeds - it is still called a myrtle!" (Talmud - Sanhedrin 44a)
Similarly, even though a Jew would stand amongst a bunch of other idol worshippers, he still remains Jewish.
*That's not to say that a Jew can't act like a non-Jew. Obviously if a Jew worships idols he is not acting "Jewish."
He is, however, unquestionably himself a Jew.
I contacted Shraga Simmons to further explain his answer!
His reply:
*If an adult buys a bunch of candy and stuffs his face with it- is he still an adult? The answer is yes.
Is he acting like an adult? The answer is of course "no." But just because he is acting like a child does not make him a child. He is an adult and there is nothing that can change that.
*Similarly, if a Jew worships Jesus is he still Jewish? The answer is yes.
Is he acting like a Jew? Absolutely not, since the belief in Jesus violates the Torah.
But just because he acts like a non-Jew, doesn't make him a non-Jew. He remains Jewish.- Minni-Matleena
mutta äiti ei, niin lapsen pitää "suorittaa jotain menoja" ja kääntyä erikseen juutalaisuuteen niin halutessaan, näinkö on tosiaan? Tuolla aikaisemmin joku sanoi, että perheessä lapset voidaan kasvattaa juutalaisiksi, vaikka äiti ei olisikaan juutalainen. Eikö tässä nyt ole joku ristiriita vai onko se kasvattaminen juuri niitä "menoja joita pitää suorittaa"?
Ymmärsinkö oikein, että jos kääntyy juutalaisuuteen, niin ei voi enää kääntyä pois? Tai on silti juutalainen aina vaan? - ei uskonnon perusteella
Minni-Matleena kirjoitti:
mutta äiti ei, niin lapsen pitää "suorittaa jotain menoja" ja kääntyä erikseen juutalaisuuteen niin halutessaan, näinkö on tosiaan? Tuolla aikaisemmin joku sanoi, että perheessä lapset voidaan kasvattaa juutalaisiksi, vaikka äiti ei olisikaan juutalainen. Eikö tässä nyt ole joku ristiriita vai onko se kasvattaminen juuri niitä "menoja joita pitää suorittaa"?
Ymmärsinkö oikein, että jos kääntyy juutalaisuuteen, niin ei voi enää kääntyä pois? Tai on silti juutalainen aina vaan? - luft
ei uskonnon perusteella kirjoitti:
"Minun käsityksen mukaan juutalaisiin uskontoihin kääntynyt, (kuten ortodoksi, konservatiivi tai reformi-uskontoon kääntynyt), ei ole juutalainen, vaikka harrastaakin juutalaista uskontoa."
Onko tuohon jotain perusteita? Siis kai mielipidekkin johonkin näkemykseen perustuu. Tuo alkoi ihmetyttää koska luin tälläistä:
-------
Okay, so let's begin by defining the word "Jew," as understood now, and as understood in ancient times. Jewish Law defines a Jew as one of three things:
* Someone who is matrilineally descended from Jacob (AKA Israel) and any of his wives,
* Someone who has properly converted
* Someone who is matrilineally descended from a proper convert.
--------
siis mihin tuo mielipiteesi perustuu että kääntynyt ei ole juutalainen vaan vain juutalaisen uskonnon harjoittaja. Olisin kiinnostunut kuulemaan siitä lissää. Todella kiinnostava aihe kun on :) - Mikimalek (ei kirk.)
ei uskonnon perusteella kirjoitti:
jos tuolla sinun periaatteella pitäisi ajatella. Nimittäin kyllä Abraham ja Sarakin ihan käännynnäisiä olivat, eivätkä edes ainoita merkittäviä käännynnäisiä juutalaisuuden historian aikana.
- rasismia vastaan
Minni-Matleena kirjoitti:
mutta äiti ei, niin lapsen pitää "suorittaa jotain menoja" ja kääntyä erikseen juutalaisuuteen niin halutessaan, näinkö on tosiaan? Tuolla aikaisemmin joku sanoi, että perheessä lapset voidaan kasvattaa juutalaisiksi, vaikka äiti ei olisikaan juutalainen. Eikö tässä nyt ole joku ristiriita vai onko se kasvattaminen juuri niitä "menoja joita pitää suorittaa"?
Ymmärsinkö oikein, että jos kääntyy juutalaisuuteen, niin ei voi enää kääntyä pois? Tai on silti juutalainen aina vaan?menee äidin mukaan joten ei-juutalaisen äidin lapset ovat mitä äiti on. Kirjoitin näin:"lapsethan voivat kääntyä ilman että äidin tarvitsee, jos vanhemmat sopivat että lapset kasvatetaan juutalaisiksi." Suoritettava meno on mikvassakäynti.
Kyllä juutalaisudesta voi kääntyä pois ja vaihtaa uskontoaan. - rasismia vastaan
ei uskonnon perusteella kirjoitti:
juutalaisia uskontoja,ortodoksi, konservatiivi, liberaali jne ovat juutalaisuuden erilaisia suuntauksia, painotuksia.
Kääntynyt on juutalainen siinä kuin kuka muu hyvänsä.
Mitä uskontoa sinä harrastat? - äidin mukaan
rasismia vastaan kirjoitti:
menee äidin mukaan joten ei-juutalaisen äidin lapset ovat mitä äiti on. Kirjoitin näin:"lapsethan voivat kääntyä ilman että äidin tarvitsee, jos vanhemmat sopivat että lapset kasvatetaan juutalaisiksi." Suoritettava meno on mikvassakäynti.
Kyllä juutalaisudesta voi kääntyä pois ja vaihtaa uskontoaan.Tietysti juutalaisesta uskonnosta voi kääntyä pois, mutta jos äiti on juutalainen, niin silloin on lapsikin juutalainen. Juutalainen voi harrastaa mitä uskontoa tahansa, mutta säilyy silti juutalaisena.
Vastaavasti juutalaiseksi kääntynyt ei ole juutalainen, vaikka onkin omaksunut juutalaisen uskonnon. Eikös Toorassa heitä kutsuttu edelleen mm. "muukalaisiksi" tai goyim'ksi, vaikka olisivatkin kääntyneet juutalaiseen uskontoon? Oikeaoppisesti vain jos äiti on juutalainen, niin silloin on itsekin juutalainen. En ymmärrä, että mitä siihen turhaan tarvitsee lisäämistä. Eikö se määritelmä ole tarpeeksi selvä? Eihän sillä ketään myöskään estetä omaksumasta "juutalaisuutta" uskontona.
Mitä sanoisit termistä "Etnic Jew"? Ei sekään minusta ole ihan nappiin osuva termi, niinkuin ei alla oleva tekstikää:
http://en.wikipedia.org/wiki/Who_is_a_Jew?#Israeli_rules_for_aliyah_creates_Israelis_but_not_Jews
""Ethnic Jew"
"Ethnic Jew" (also known as an "assimilated Jew," see cultural assimilation) is a term generally used to describe a person of Jewish parentage and background who does not actively practice Judaism but still identifies with Judaism and/or other Jews culturally and fraternally. The term "ethnic Jew" does not specifically exclude practicing Jews, but they are usually simply referred to as "Jews" without the qualifying adjective "ethnic". See: Ethnic group.
The term can refer to people of diverse beliefs and backgrounds due to the complex concepts of what makes a person "Jewish". The term "ethnic Jew" may be a misnomer since "ethnic" often carries a racial connotation that doesn't fit the diversity of Jews worldwide. Since "ethnic Jew" is often used to distinguish non-practicing from practicing ("religious") Jews, a more precise term might be "secular Jew."
The term sometimes can refer exclusively to Jews who, for whatever reasons, do not practice the religion of Judaism, or who are so casual in their connection to that religion as to be effectively secular. Typically, secular Jews are cognizant of their Jewish background, and may feel strong cultural (even if not religious) ties to Jewish traditions and to the Jewish people or nation. Like people of any other ethnicity, non-religious ethnic Jews often assimilate into a surrounding non-Jewish culture, but, especially in areas where there is a strong local Jewish culture, they may remain largely part of that culture, even to the point, for example, of participating in many Jewish holiday traditions, or of retaining a diet that stays close to the kosher laws.
"Ethnic Jews" include atheists, agnostics, non-denominational deists, Jews with only casual connections to Jewish denominations or converts to other religions, such as Christianity or Buddhism. Many ethnic Jews reject the traditional Jewish view of Jewish identity being based on matrilineal descent, and consider someone Jewish if either parent is Jewish, whereas the Halakhic definition of a Jew is matrilineal-based. - rasismia vastaan
äidin mukaan kirjoitti:
Tietysti juutalaisesta uskonnosta voi kääntyä pois, mutta jos äiti on juutalainen, niin silloin on lapsikin juutalainen. Juutalainen voi harrastaa mitä uskontoa tahansa, mutta säilyy silti juutalaisena.
Vastaavasti juutalaiseksi kääntynyt ei ole juutalainen, vaikka onkin omaksunut juutalaisen uskonnon. Eikös Toorassa heitä kutsuttu edelleen mm. "muukalaisiksi" tai goyim'ksi, vaikka olisivatkin kääntyneet juutalaiseen uskontoon? Oikeaoppisesti vain jos äiti on juutalainen, niin silloin on itsekin juutalainen. En ymmärrä, että mitä siihen turhaan tarvitsee lisäämistä. Eikö se määritelmä ole tarpeeksi selvä? Eihän sillä ketään myöskään estetä omaksumasta "juutalaisuutta" uskontona.
Mitä sanoisit termistä "Etnic Jew"? Ei sekään minusta ole ihan nappiin osuva termi, niinkuin ei alla oleva tekstikää:
http://en.wikipedia.org/wiki/Who_is_a_Jew?#Israeli_rules_for_aliyah_creates_Israelis_but_not_Jews
""Ethnic Jew"
"Ethnic Jew" (also known as an "assimilated Jew," see cultural assimilation) is a term generally used to describe a person of Jewish parentage and background who does not actively practice Judaism but still identifies with Judaism and/or other Jews culturally and fraternally. The term "ethnic Jew" does not specifically exclude practicing Jews, but they are usually simply referred to as "Jews" without the qualifying adjective "ethnic". See: Ethnic group.
The term can refer to people of diverse beliefs and backgrounds due to the complex concepts of what makes a person "Jewish". The term "ethnic Jew" may be a misnomer since "ethnic" often carries a racial connotation that doesn't fit the diversity of Jews worldwide. Since "ethnic Jew" is often used to distinguish non-practicing from practicing ("religious") Jews, a more precise term might be "secular Jew."
The term sometimes can refer exclusively to Jews who, for whatever reasons, do not practice the religion of Judaism, or who are so casual in their connection to that religion as to be effectively secular. Typically, secular Jews are cognizant of their Jewish background, and may feel strong cultural (even if not religious) ties to Jewish traditions and to the Jewish people or nation. Like people of any other ethnicity, non-religious ethnic Jews often assimilate into a surrounding non-Jewish culture, but, especially in areas where there is a strong local Jewish culture, they may remain largely part of that culture, even to the point, for example, of participating in many Jewish holiday traditions, or of retaining a diet that stays close to the kosher laws.
"Ethnic Jews" include atheists, agnostics, non-denominational deists, Jews with only casual connections to Jewish denominations or converts to other religions, such as Christianity or Buddhism. Many ethnic Jews reject the traditional Jewish view of Jewish identity being based on matrilineal descent, and consider someone Jewish if either parent is Jewish, whereas the Halakhic definition of a Jew is matrilineal-based.on juutalainen ,ei "muukalainen", sekoitat nyt asioita. Uskontoja ei myöskään "harrasteta" -mistä olet tämän verbin keksinyt -huono käännös englannista? Jos siis kääntyy vaikkapa kristityksi, aloittaa mielestäsi uuden harrastuksen joka alkaa sillä että pää kastellaan?
- Minni-Matleena
rasismia vastaan kirjoitti:
menee äidin mukaan joten ei-juutalaisen äidin lapset ovat mitä äiti on. Kirjoitin näin:"lapsethan voivat kääntyä ilman että äidin tarvitsee, jos vanhemmat sopivat että lapset kasvatetaan juutalaisiksi." Suoritettava meno on mikvassakäynti.
Kyllä juutalaisudesta voi kääntyä pois ja vaihtaa uskontoaan.Onko se joku pyhä huone?
- Minni-Matleena
Mikimalek (ei kirk.) kirjoitti:
jos tuolla sinun periaatteella pitäisi ajatella. Nimittäin kyllä Abraham ja Sarakin ihan käännynnäisiä olivat, eivätkä edes ainoita merkittäviä käännynnäisiä juutalaisuuden historian aikana.
varmasti tiedä kuka on juutalainen, kun on näin erilaisia mielipiteitä?
- äidin mukaan
rasismia vastaan kirjoitti:
on juutalainen ,ei "muukalainen", sekoitat nyt asioita. Uskontoja ei myöskään "harrasteta" -mistä olet tämän verbin keksinyt -huono käännös englannista? Jos siis kääntyy vaikkapa kristityksi, aloittaa mielestäsi uuden harrastuksen joka alkaa sillä että pää kastellaan?
En tarkoita "harrastamista" kevyessä mielessä. Jokainen sitten kokee uskonnot omalla tavallaan. Tietysti suomen kielen sanonnat voivat olla joskus minulla huonosti valittuja, koska olen suurimman osan elämästäni asunut ulkomailla.
Ollaan kai samaa mieltä siitä, että juutalaisuuteen voi kääntyä, mutta se on silloin siis uskontoon kääntymistä.
Juutalaisuuten kuuluu kuitenkin enemmän kuin pelkkä uskonto. Uskonnon lisäksi juutalaisuus on myös "heimo". Heimon ylläpitää mm. se, että äidin täytyy olla juutalainen.
Tuo sinun teoriasi että juutalaisuus olisi pelkkä uskonto, ei kuitenkaan käytännössä toteudu esim. Aliyah:n suhteen. Aliyah:n on saanut sen perusteella että äiti on juutalainen. On tietysti muitakin keinoja saada lupa muttaa Israeliin, mutta tiedän että aliyah:n on saanut "juutalaisuuden" perusteella, vaikka uskonto olisikin ollut jokin muu. Siis äiti ratkaisee juutalaisuuden, vaikka ei olisikaan juutalaista uskontoa tunnustava. - shomer_mitzvot
Minni-Matleena kirjoitti:
Onko se joku pyhä huone?
Mikva on hepreankielinen sana (monikko mikvaot), joka tarkoittaa "rituaalista kylpyä", jota käytetään juutalaisuudessa puhdistautumiseen. Nykyään sitä käyttävät juutalaiset naiset saavuttaakseen "rituaalisen" puhtauden kuukautisten tai synnytyksen jälkeen. Upottautumista mikvaan vaaditaan myös silloin, kun joku kääntyy juutaisuuteen.
Mikvaa käytettiin miesten ja naisten keskuudessa myös monien muiden asioiden yhteydessä. Mikvassa käytiin, kun oltiin kontaktissa kuolleen henkilön kanssa tai muiden rituaalisesti epäpuhtaiden (tamei) esineiden kanssa. Mikvassa käytiin ennen kuin palattiin temppelialueelle. Nasiiri-lupauksen tehneet kävivät mikvassa, sen jälkeen kun olivat luvanneet elää nasiirina. Pitaaliset kävivät mikvassa paranemisen jälkeen. Pappien kuului upottautua mikvassa ennen kuin he suorittivat tiettyjä temppeliriittejä. Miehet kävivät mikvassa siemensyöksyn jälkeen ja naiset kuukautisten ja synnytyksen jälkeen.
Joissain ortodoksiyhteisöissä miehet käyvät mikvassa ennen hääpäiväänsä. Naiset myös kuukautisten jälkeen ennen hääyötä ollakseen rituaalisesti puhtaita. Ortodoksijuutalaisuudessa käännynnäiset käyvät mikvassa, mutta esim joissain reformiyhteisöissä mikvaa ei vaadita uusille juutalaisille. Jotkut miehet, erityisesti hasidipiireissä, käyvät mikvassa säännöllisesti, joko päivittäin, ennen sapattia, tai ennen tiettyjä juutalaisia juhlapyhiä. Koska naisten mikvassa käynti on kovin henkilökohtaista, miehillä ja naisilla on monissa tapauksissa eri mikvat, tai on eri ajat jos käyttävät samaa mikvaa.
Säännöt, minkälaisia mikvojen kuuluu olla, ovat monimutkaisia. Jotkut joet tai järvet sopivat, mutta monet juutalaiset käyttävät "mikva-eksperttien" asiantuntemusta ja kuuntelevat heidän mielipidettään. Tavallista kylpyammetta ei yleensä hyväksytä. Vaihtoehtoisesti, sadevettä voidaan myös käyttää, ja tämä on kaikkein käytetyin muoto nykyään. Vaikka tietty määrä sadevettä vaaditaan, myös tavallista hanavettä voidaan käyttää, jos hanavettä käytetään yhdessä sadeveden kanssa. Tätä tapaa käytetään usein, sillä mikvavesi vaihdetaan usein uuteen.
Kun mikvassa käydään, koko kroppa upotetaan veteen. Kaikki vaatteet ja korut pitää poistaa, ja hiusten tulee olla suorat (ilman palmikoita, tms). Nykypäivänä naisten mikvassa käyntiä vahtii "mikva lady", jonka tehtävänä on valvoa että mikva suoritetaan halakhan mukaan. - Rotu vai uskonto?
äidin mukaan kirjoitti:
En tarkoita "harrastamista" kevyessä mielessä. Jokainen sitten kokee uskonnot omalla tavallaan. Tietysti suomen kielen sanonnat voivat olla joskus minulla huonosti valittuja, koska olen suurimman osan elämästäni asunut ulkomailla.
Ollaan kai samaa mieltä siitä, että juutalaisuuteen voi kääntyä, mutta se on silloin siis uskontoon kääntymistä.
Juutalaisuuten kuuluu kuitenkin enemmän kuin pelkkä uskonto. Uskonnon lisäksi juutalaisuus on myös "heimo". Heimon ylläpitää mm. se, että äidin täytyy olla juutalainen.
Tuo sinun teoriasi että juutalaisuus olisi pelkkä uskonto, ei kuitenkaan käytännössä toteudu esim. Aliyah:n suhteen. Aliyah:n on saanut sen perusteella että äiti on juutalainen. On tietysti muitakin keinoja saada lupa muttaa Israeliin, mutta tiedän että aliyah:n on saanut "juutalaisuuden" perusteella, vaikka uskonto olisikin ollut jokin muu. Siis äiti ratkaisee juutalaisuuden, vaikka ei olisikaan juutalaista uskontoa tunnustava.Oletko sitä mieltä että juutalaisuus on jonkinlainen rotu-oppi? Heimo sana viittaa ainakin vahvasti tähän. Olen aikaisemmin kysynyt tätä samaa asiaa, ja silloin rasismia vastaan väitti taas että kysymyksessä olisi ollut pelkkä uskonto. Vai onko kenties niin, ettei seemiläistaustaiset hyväksy käännynäisiä vertaisikseen ja heidän mielestään ainoa oikea juutalainen täytyy olla ihmisrodultaan enemmän tai vähemmän seemiläinen?
- rotua ei ole
Rotu vai uskonto? kirjoitti:
Oletko sitä mieltä että juutalaisuus on jonkinlainen rotu-oppi? Heimo sana viittaa ainakin vahvasti tähän. Olen aikaisemmin kysynyt tätä samaa asiaa, ja silloin rasismia vastaan väitti taas että kysymyksessä olisi ollut pelkkä uskonto. Vai onko kenties niin, ettei seemiläistaustaiset hyväksy käännynäisiä vertaisikseen ja heidän mielestään ainoa oikea juutalainen täytyy olla ihmisrodultaan enemmän tai vähemmän seemiläinen?
Juutalaista "rotua" ei ole olemassa. Uskonnosta voisi paremminkin puhua, mutta siitäkin hyvin väljästi. Itse pidän hyvänä määritelmänä siitä, että kuka on juutalainem Aish-juutalaisten esittämän määritelmän. Olen mm. tilannut heiltä "Shabbat Shalom Weekly'n" sähköisenä kirjeenä.
Heillä voi olla joihinkin asioihin vähän jyrkät kannat, mutta mitä tulee siihen miten juutalaisuus määrittyy heillä on selkeä, ja mielestäni oikea, linja. Se määräytyy aina äidin mukaan mutta ei koskaan isän mukaan. - rasismia vastaan
äidin mukaan kirjoitti:
En tarkoita "harrastamista" kevyessä mielessä. Jokainen sitten kokee uskonnot omalla tavallaan. Tietysti suomen kielen sanonnat voivat olla joskus minulla huonosti valittuja, koska olen suurimman osan elämästäni asunut ulkomailla.
Ollaan kai samaa mieltä siitä, että juutalaisuuteen voi kääntyä, mutta se on silloin siis uskontoon kääntymistä.
Juutalaisuuten kuuluu kuitenkin enemmän kuin pelkkä uskonto. Uskonnon lisäksi juutalaisuus on myös "heimo". Heimon ylläpitää mm. se, että äidin täytyy olla juutalainen.
Tuo sinun teoriasi että juutalaisuus olisi pelkkä uskonto, ei kuitenkaan käytännössä toteudu esim. Aliyah:n suhteen. Aliyah:n on saanut sen perusteella että äiti on juutalainen. On tietysti muitakin keinoja saada lupa muttaa Israeliin, mutta tiedän että aliyah:n on saanut "juutalaisuuden" perusteella, vaikka uskonto olisikin ollut jokin muu. Siis äiti ratkaisee juutalaisuuden, vaikka ei olisikaan juutalaista uskontoa tunnustava.että juutalaisuus on pelkkä uskonto enkä esittele täällä omia teorioitani. On juutalainen kansa jonka uskonto juutalaisuus on mutta juutalaisuuteen voi myös kääntyä. Sen kuka on juutalainen, ratkaisee äiti. Jos nainen kääntyy juutalaisuuten hänestä alkaa uusi juutalainen linja -kääntyvästä miehestä ei.
Alija siinä mielessä kuka saa paluumuuttolain mukaan Israelin kansalaisuuden, on poliittinen kysymys, jonka knesset on päättänyt äänestyksen jälkeen lainsäädännöllä, ei rabbinaatti halachan mukaan. - rasismia vastaan
rotua ei ole kirjoitti:
Juutalaista "rotua" ei ole olemassa. Uskonnosta voisi paremminkin puhua, mutta siitäkin hyvin väljästi. Itse pidän hyvänä määritelmänä siitä, että kuka on juutalainem Aish-juutalaisten esittämän määritelmän. Olen mm. tilannut heiltä "Shabbat Shalom Weekly'n" sähköisenä kirjeenä.
Heillä voi olla joihinkin asioihin vähän jyrkät kannat, mutta mitä tulee siihen miten juutalaisuus määrittyy heillä on selkeä, ja mielestäni oikea, linja. Se määräytyy aina äidin mukaan mutta ei koskaan isän mukaan.ei ole, Aish hatorah niminen jeshiva on. Todennäköisesti tarkoitat sitä. Koska kysymyksessä on ortodoksinen jeshiva sen kannat ovat halachan mukaisia.
- saksalainen
Rotu vai uskonto? kirjoitti:
Oletko sitä mieltä että juutalaisuus on jonkinlainen rotu-oppi? Heimo sana viittaa ainakin vahvasti tähän. Olen aikaisemmin kysynyt tätä samaa asiaa, ja silloin rasismia vastaan väitti taas että kysymyksessä olisi ollut pelkkä uskonto. Vai onko kenties niin, ettei seemiläistaustaiset hyväksy käännynäisiä vertaisikseen ja heidän mielestään ainoa oikea juutalainen täytyy olla ihmisrodultaan enemmän tai vähemmän seemiläinen?
Tämä ei ole pilkkaa, älkää poistako!
Kyllä Natsi-Saksan oppien mukaan juutalaisesta vanhemmasta syntynyt ihminen oli juutalainen, siis rodullisesti. Näiden ihmisten uskonnolla ei ollut mitään merkitystä, vaikka siis olisivat olleet jo sukupolvien ajan kristittyjä. Natsien rotu-opit tosin olivat muutenkin suosta vedettyjä, mutta osoittavat kuitenkin sen, että juutalaisuus ei missään tapauksessa ole pelkkä uskonto. Natsit vainosivat myös esim. Jehovan todistajia, mutta eivät rodullisista syistä. Jos Jehovan todistaja luopui uskonnostaan, hän saattoi kävellä vapaana miehenä ulos keskitysleirin portista, mutta juutalaisilla tällaista mahdollisuutta ei ollut. - muistuttaa
shomer_mitzvot kirjoitti:
Mikva on hepreankielinen sana (monikko mikvaot), joka tarkoittaa "rituaalista kylpyä", jota käytetään juutalaisuudessa puhdistautumiseen. Nykyään sitä käyttävät juutalaiset naiset saavuttaakseen "rituaalisen" puhtauden kuukautisten tai synnytyksen jälkeen. Upottautumista mikvaan vaaditaan myös silloin, kun joku kääntyy juutaisuuteen.
Mikvaa käytettiin miesten ja naisten keskuudessa myös monien muiden asioiden yhteydessä. Mikvassa käytiin, kun oltiin kontaktissa kuolleen henkilön kanssa tai muiden rituaalisesti epäpuhtaiden (tamei) esineiden kanssa. Mikvassa käytiin ennen kuin palattiin temppelialueelle. Nasiiri-lupauksen tehneet kävivät mikvassa, sen jälkeen kun olivat luvanneet elää nasiirina. Pitaaliset kävivät mikvassa paranemisen jälkeen. Pappien kuului upottautua mikvassa ennen kuin he suorittivat tiettyjä temppeliriittejä. Miehet kävivät mikvassa siemensyöksyn jälkeen ja naiset kuukautisten ja synnytyksen jälkeen.
Joissain ortodoksiyhteisöissä miehet käyvät mikvassa ennen hääpäiväänsä. Naiset myös kuukautisten jälkeen ennen hääyötä ollakseen rituaalisesti puhtaita. Ortodoksijuutalaisuudessa käännynnäiset käyvät mikvassa, mutta esim joissain reformiyhteisöissä mikvaa ei vaadita uusille juutalaisille. Jotkut miehet, erityisesti hasidipiireissä, käyvät mikvassa säännöllisesti, joko päivittäin, ennen sapattia, tai ennen tiettyjä juutalaisia juhlapyhiä. Koska naisten mikvassa käynti on kovin henkilökohtaista, miehillä ja naisilla on monissa tapauksissa eri mikvat, tai on eri ajat jos käyttävät samaa mikvaa.
Säännöt, minkälaisia mikvojen kuuluu olla, ovat monimutkaisia. Jotkut joet tai järvet sopivat, mutta monet juutalaiset käyttävät "mikva-eksperttien" asiantuntemusta ja kuuntelevat heidän mielipidettään. Tavallista kylpyammetta ei yleensä hyväksytä. Vaihtoehtoisesti, sadevettä voidaan myös käyttää, ja tämä on kaikkein käytetyin muoto nykyään. Vaikka tietty määrä sadevettä vaaditaan, myös tavallista hanavettä voidaan käyttää, jos hanavettä käytetään yhdessä sadeveden kanssa. Tätä tapaa käytetään usein, sillä mikvavesi vaihdetaan usein uuteen.
Kun mikvassa käydään, koko kroppa upotetaan veteen. Kaikki vaatteet ja korut pitää poistaa, ja hiusten tulee olla suorat (ilman palmikoita, tms). Nykypäivänä naisten mikvassa käyntiä vahtii "mikva lady", jonka tehtävänä on valvoa että mikva suoritetaan halakhan mukaan.akva-sanaa (vesi).
Onkohan jotain yhteyttä? - rasismia vastaan
muistuttaa kirjoitti:
akva-sanaa (vesi).
Onkohan jotain yhteyttä?vaan perustana on koota verbi kvh.
- Minni-Matleena
shomer_mitzvot kirjoitti:
Mikva on hepreankielinen sana (monikko mikvaot), joka tarkoittaa "rituaalista kylpyä", jota käytetään juutalaisuudessa puhdistautumiseen. Nykyään sitä käyttävät juutalaiset naiset saavuttaakseen "rituaalisen" puhtauden kuukautisten tai synnytyksen jälkeen. Upottautumista mikvaan vaaditaan myös silloin, kun joku kääntyy juutaisuuteen.
Mikvaa käytettiin miesten ja naisten keskuudessa myös monien muiden asioiden yhteydessä. Mikvassa käytiin, kun oltiin kontaktissa kuolleen henkilön kanssa tai muiden rituaalisesti epäpuhtaiden (tamei) esineiden kanssa. Mikvassa käytiin ennen kuin palattiin temppelialueelle. Nasiiri-lupauksen tehneet kävivät mikvassa, sen jälkeen kun olivat luvanneet elää nasiirina. Pitaaliset kävivät mikvassa paranemisen jälkeen. Pappien kuului upottautua mikvassa ennen kuin he suorittivat tiettyjä temppeliriittejä. Miehet kävivät mikvassa siemensyöksyn jälkeen ja naiset kuukautisten ja synnytyksen jälkeen.
Joissain ortodoksiyhteisöissä miehet käyvät mikvassa ennen hääpäiväänsä. Naiset myös kuukautisten jälkeen ennen hääyötä ollakseen rituaalisesti puhtaita. Ortodoksijuutalaisuudessa käännynnäiset käyvät mikvassa, mutta esim joissain reformiyhteisöissä mikvaa ei vaadita uusille juutalaisille. Jotkut miehet, erityisesti hasidipiireissä, käyvät mikvassa säännöllisesti, joko päivittäin, ennen sapattia, tai ennen tiettyjä juutalaisia juhlapyhiä. Koska naisten mikvassa käynti on kovin henkilökohtaista, miehillä ja naisilla on monissa tapauksissa eri mikvat, tai on eri ajat jos käyttävät samaa mikvaa.
Säännöt, minkälaisia mikvojen kuuluu olla, ovat monimutkaisia. Jotkut joet tai järvet sopivat, mutta monet juutalaiset käyttävät "mikva-eksperttien" asiantuntemusta ja kuuntelevat heidän mielipidettään. Tavallista kylpyammetta ei yleensä hyväksytä. Vaihtoehtoisesti, sadevettä voidaan myös käyttää, ja tämä on kaikkein käytetyin muoto nykyään. Vaikka tietty määrä sadevettä vaaditaan, myös tavallista hanavettä voidaan käyttää, jos hanavettä käytetään yhdessä sadeveden kanssa. Tätä tapaa käytetään usein, sillä mikvavesi vaihdetaan usein uuteen.
Kun mikvassa käydään, koko kroppa upotetaan veteen. Kaikki vaatteet ja korut pitää poistaa, ja hiusten tulee olla suorat (ilman palmikoita, tms). Nykypäivänä naisten mikvassa käyntiä vahtii "mikva lady", jonka tehtävänä on valvoa että mikva suoritetaan halakhan mukaan.onko Helsingissä joku erityinen mikvapaikka, jossa kaikki juutalaiset käyvät? Saako sitä mennä eriuskoiset katsomaan vai meneekö se pilalle siitä?
- Minni-Matleena
Minni-Matleena kirjoitti:
onko Helsingissä joku erityinen mikvapaikka, jossa kaikki juutalaiset käyvät? Saako sitä mennä eriuskoiset katsomaan vai meneekö se pilalle siitä?
tiedä tätä asiaa vai onko se salaisuus?
- shomer_mitzvot
Minni-Matleena kirjoitti:
tiedä tätä asiaa vai onko se salaisuus?
Tuskin se salaisuus ainakaan on. En ole varma, mutta Helsingin juutalaisen seurakunnan yhteydessä on ehkä mikva. Joku muu ehkä tietäisi tähän vastauksen.
En sitten tiedä onko siinä mitään nähtävää, kun joku upottautuu vesialtaassa. - ...
shomer_mitzvot kirjoitti:
Tuskin se salaisuus ainakaan on. En ole varma, mutta Helsingin juutalaisen seurakunnan yhteydessä on ehkä mikva. Joku muu ehkä tietäisi tähän vastauksen.
En sitten tiedä onko siinä mitään nähtävää, kun joku upottautuu vesialtaassa.Susanna kävi kylvyssä, siitä koitui ikävyyksiä...
- Rane
... kirjoitti:
Susanna kävi kylvyssä, siitä koitui ikävyyksiä...
minkälaisia oireita tuli? ehkä sadevedessä oli ilmasta tiivistyneitä saasteita ja happoja?
- rasismia vastaan
Minni-Matleena kirjoitti:
onko Helsingissä joku erityinen mikvapaikka, jossa kaikki juutalaiset käyvät? Saako sitä mennä eriuskoiset katsomaan vai meneekö se pilalle siitä?
yhteydessä. Mikva on juutalaisuudessa itse asiassa tärkeämpi kuin synagoga, ei sitä ilman voi olla. Mikvaan ei järjestä sightseeingeja kuitenkaan, paikka on sen luonteinen.
- Minni-Matleena
rasismia vastaan kirjoitti:
yhteydessä. Mikva on juutalaisuudessa itse asiassa tärkeämpi kuin synagoga, ei sitä ilman voi olla. Mikvaan ei järjestä sightseeingeja kuitenkaan, paikka on sen luonteinen.
voi mennä kun joku on siellä. Tarkoitinkin että voiko sitä mennä katsomaan muulloin, vai eikö ollenkaan?
- rasismia vastaan
Minni-Matleena kirjoitti:
voi mennä kun joku on siellä. Tarkoitinkin että voiko sitä mennä katsomaan muulloin, vai eikö ollenkaan?
oli ettet tarkoittanut menemistä silloin kun mikva on käytössä, mutta mikva ei muutenkaan ole yleisölle avoin, eipä siinä ole katsomistakaan. Pieni allas.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi254799- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483165- 542677
- 2072655
- 522625
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322420- 1532350
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1091565