Hyvä venevaha?

tamu

Kokemuksia venevahoista,eikä markkinamiesten juttuja.Toimiiko esim. Bilteman vahat?

27

28129

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vahailija

      Moro, itse olen vuosia käyttänyt autoglymin tuotteita ja homma toimii

      • niin suurta

        merkitystä koska useammat vahat ovat hyviä, mutta tärkeämpi on että pinta johon vaha laitetaan on puhdas hapettumat poistettu ja kestävä kiilto tulee pohjasta eikä vahasta, vaha antaa suojan. Lue uudesta venemestarista kuinka saadaan kiiltävä ja kestävä kiilto vanhaan veneeseen, älä usko amatöörien "myllytys" neuvoja.


      • Merkitystä todella on!
        niin suurta kirjoitti:

        merkitystä koska useammat vahat ovat hyviä, mutta tärkeämpi on että pinta johon vaha laitetaan on puhdas hapettumat poistettu ja kestävä kiilto tulee pohjasta eikä vahasta, vaha antaa suojan. Lue uudesta venemestarista kuinka saadaan kiiltävä ja kestävä kiilto vanhaan veneeseen, älä usko amatöörien "myllytys" neuvoja.

        Siis vahaamalla veneen juuri vahalla, jonka ominaisuuksiin kuuluu PUHDISTAVA, saadaan tuo pinta puhtaaksi ja samalla vaha pintaan joka suojaa tätä nyt puhdistettua pintaa. Ei siis todellakaan voida sanoa, että vahalla ei merkitystä! Vahojahan löytyy jos jonkinlaisia!!!
        Ensin esim. Autoglymin puhdistava vaha, jonka jälkeen Autoglymin ns. kovavaha. Ja pintahan kiiltää ja pysyy puhtaana, pitkään! Kaikenlisäksi yksinkertainen toimenpide.
        Miten muuten saat pinnasta puhtaan ja hapettumat yms. poistettua ilman puhdistavaa vahaa? Aivan, hiomatahnalla "myllyttämällä"...


      • amätööri
        Merkitystä todella on! kirjoitti:

        Siis vahaamalla veneen juuri vahalla, jonka ominaisuuksiin kuuluu PUHDISTAVA, saadaan tuo pinta puhtaaksi ja samalla vaha pintaan joka suojaa tätä nyt puhdistettua pintaa. Ei siis todellakaan voida sanoa, että vahalla ei merkitystä! Vahojahan löytyy jos jonkinlaisia!!!
        Ensin esim. Autoglymin puhdistava vaha, jonka jälkeen Autoglymin ns. kovavaha. Ja pintahan kiiltää ja pysyy puhtaana, pitkään! Kaikenlisäksi yksinkertainen toimenpide.
        Miten muuten saat pinnasta puhtaan ja hapettumat yms. poistettua ilman puhdistavaa vahaa? Aivan, hiomatahnalla "myllyttämällä"...

        En viitsi väitellä kanssasi koska olen perillä veneen kiillottamisesta aika hyvin.
        Mutta lukaseppa sinäkin se venemestarin artikkeli jossa kerrotaan himmentyneen gealgoat pinnan kiillotuksesta kaikkine vesihiontoineen eri karkeuksilla ja hiovilla kiillotustahnoilla, eikä sovi unohtaa alkaali pesua ja oksaali happoa. On erijuttu saada kiiltämään uusi kun vanha vene. Himmentynyt keeli pinta ei kestä kyllä kirkkaan glymin puhdistavalla vahalla.
        Ennenkun laitat vastauksia lue se artikkeli ja mieti oletko toiminut sen mukaan koska ne olivat oikeita neuvoja vai oletko olettanut tekeväsi oikein ja kykenevä jakelemaan neuvoja. Omaa venettäsi vahaile millä ja miten vaan, mutta perehdy asiaan ennenkun alat neuvoa yhtävähän asiosta tietäviä "myllyttäjiä". Kerroppa mitä tarkoittaa sana "myllytys" ja mistä se tulee.


      • Merkitystä todella on!
        amätööri kirjoitti:

        En viitsi väitellä kanssasi koska olen perillä veneen kiillottamisesta aika hyvin.
        Mutta lukaseppa sinäkin se venemestarin artikkeli jossa kerrotaan himmentyneen gealgoat pinnan kiillotuksesta kaikkine vesihiontoineen eri karkeuksilla ja hiovilla kiillotustahnoilla, eikä sovi unohtaa alkaali pesua ja oksaali happoa. On erijuttu saada kiiltämään uusi kun vanha vene. Himmentynyt keeli pinta ei kestä kyllä kirkkaan glymin puhdistavalla vahalla.
        Ennenkun laitat vastauksia lue se artikkeli ja mieti oletko toiminut sen mukaan koska ne olivat oikeita neuvoja vai oletko olettanut tekeväsi oikein ja kykenevä jakelemaan neuvoja. Omaa venettäsi vahaile millä ja miten vaan, mutta perehdy asiaan ennenkun alat neuvoa yhtävähän asiosta tietäviä "myllyttäjiä". Kerroppa mitä tarkoittaa sana "myllytys" ja mistä se tulee.

        Juu, kaikkihan on ammattilaisia tahollaan:)
        Itse en noista ö-luokan julkaisuista perusta, mutta onhan niistä varmasti aloittelijoille paljon apua. Vahoistakin löytyy muuten jostain venelehdestä testi, jossa Autoglym taisi olla oikein voittaja-ainesta.
        Mainitsemasi aineet soveltuvat todella hyvin veneen puhdistukseen, mutta niiden käytön ei kuitenkaan tulisi kuulua jokavuotiseen veneenkunnostukseen!! Sitä ei nimittäin mikään vene kestä!!! Puhdistavilla vahoilla yms. saat pinnan kyllä pidettyä kiiltävänä ja kunnossa.
        Niin ja sillä "myllyttämisellä" tarkoitan koneellista, pyöriväliikkeistä pinnankäsittelyä, jossa erilaisten hionta-aineiden avulla saadaan joidenkin mielestä pinnasta olevinaan kuin "uusi". Konetta en kyllä voi suositella, enkä varsinkaan silloin jos sellaisen käytöstä ei ole aiempaa kokemusta. Ja kyllä, vanhan veneen kiillosta nyt on kyse.
        Vahoissa tosiaan on eroja, joten kannattaa asiantuntevan liikkeen puoleen, kun alkaa veneen kevätkunnostusta suunnittelemaan.


      • jo asiaa
        Merkitystä todella on! kirjoitti:

        Juu, kaikkihan on ammattilaisia tahollaan:)
        Itse en noista ö-luokan julkaisuista perusta, mutta onhan niistä varmasti aloittelijoille paljon apua. Vahoistakin löytyy muuten jostain venelehdestä testi, jossa Autoglym taisi olla oikein voittaja-ainesta.
        Mainitsemasi aineet soveltuvat todella hyvin veneen puhdistukseen, mutta niiden käytön ei kuitenkaan tulisi kuulua jokavuotiseen veneenkunnostukseen!! Sitä ei nimittäin mikään vene kestä!!! Puhdistavilla vahoilla yms. saat pinnan kyllä pidettyä kiiltävänä ja kunnossa.
        Niin ja sillä "myllyttämisellä" tarkoitan koneellista, pyöriväliikkeistä pinnankäsittelyä, jossa erilaisten hionta-aineiden avulla saadaan joidenkin mielestä pinnasta olevinaan kuin "uusi". Konetta en kyllä voi suositella, enkä varsinkaan silloin jos sellaisen käytöstä ei ole aiempaa kokemusta. Ja kyllä, vanhan veneen kiillosta nyt on kyse.
        Vahoissa tosiaan on eroja, joten kannattaa asiantuntevan liikkeen puoleen, kun alkaa veneen kevätkunnostusta suunnittelemaan.

        tuossa että ette suosittele koneen käyttöä jos ei ole ammattitaitoa. Ei tietenkään hiontoja tehdä joka vuosi vaan tehdään pohjat kiiltäväksi ja sitten pidetään vahalla siistinä, ja sillä puhdistavalla lähtee paskat pois jos pohjat on kunnossa. Se mitä pidät Ö luokan julkaisuna niin oli kyllä asiaa mitä tulee kiillotukseen ja vahaamiseen. Onkos tuo glymin vaha meriveden kestävää. Tiedän kyllä mitä se "myllytys" tarkoittaa kansan kielellä kun on sen verran tullut hommaa tehtyä. Suurin osa veneistä on siinä kunnossa ettei pitäisi laitta mitään vahaa pintaan ennenkun on saatu pinta kiiltämään, Kun katselee tuolla rannassa sitä joka keväistä vahaus sirkusta niin kyllä pahaa tekee kun sen lian ja pinttymän päälle vedetään vahaa ja sitten kuukauden päästä vaahdotaan että oli huonoa vahaa kun ei kiilä enään. Ei ne huonoille pohjille vedetyt vahat ihmeitä tee.


      • ei hyvä

        Autolehti testasi viime vuonna lähes kaikki autovahat ja Autoglymin ei paljoa häikäissyt.
        Lainaus OCF:n sivuilta

        "Auto Bild nro 8, 2005 testasi 12 vahaa ja testivoittaja oli
        Korrekin TFX
        - litrahinta 31,29 €
        - Kiilto nousee ensimmäisen pesun jälkeen parhaiden joukkoon
        - Kestävyys: jokseenkin tunnoton liuotinharjapesujen vaikutukselle
        - pisteet 8.7

        Seuraavat vahat järjestyksessä olivat
        Carlake nestemäinen kovavaha, 8.3p, 35,6 €/l
        Williams F1 Team, 8.1p, 38 €/l
        King Brilliant PFTE Car Wax, 8.0p, 16,80 €/l
        Wurth puhdistava autovaha, 8.0p, 15 €/l
        Auto Glym punainen kulta, 7.8p, 98,46€/l
        - Kiilto, testin toiseksi paras, kiilto hieman himmenee toisen pesun jälkeen
        - Kestävyys: kiilto säilyy silti testin kolmanneksi kirkkaimpana loppuun asti
        - Yleisarvio: Huippukallis vahapari, joka vaatii kilpailijoihinsa nähden kaksinkertaisen työn ilman vastaavaa lisäkiiltoa

        Testin huonoin vaha oli Biltema Hard Wax, 5.8p, 9.90 €/l

        Testiauton vahausruudun kiilto mitattiin aina 20 kohdasta ja auto kävi 10 kertaa liuotinharjapesussa. Kaikkiaan 3220 mittausta."


      • hyvin on pelannu
        ei hyvä kirjoitti:

        Autolehti testasi viime vuonna lähes kaikki autovahat ja Autoglymin ei paljoa häikäissyt.
        Lainaus OCF:n sivuilta

        "Auto Bild nro 8, 2005 testasi 12 vahaa ja testivoittaja oli
        Korrekin TFX
        - litrahinta 31,29 €
        - Kiilto nousee ensimmäisen pesun jälkeen parhaiden joukkoon
        - Kestävyys: jokseenkin tunnoton liuotinharjapesujen vaikutukselle
        - pisteet 8.7

        Seuraavat vahat järjestyksessä olivat
        Carlake nestemäinen kovavaha, 8.3p, 35,6 €/l
        Williams F1 Team, 8.1p, 38 €/l
        King Brilliant PFTE Car Wax, 8.0p, 16,80 €/l
        Wurth puhdistava autovaha, 8.0p, 15 €/l
        Auto Glym punainen kulta, 7.8p, 98,46€/l
        - Kiilto, testin toiseksi paras, kiilto hieman himmenee toisen pesun jälkeen
        - Kestävyys: kiilto säilyy silti testin kolmanneksi kirkkaimpana loppuun asti
        - Yleisarvio: Huippukallis vahapari, joka vaatii kilpailijoihinsa nähden kaksinkertaisen työn ilman vastaavaa lisäkiiltoa

        Testin huonoin vaha oli Biltema Hard Wax, 5.8p, 9.90 €/l

        Testiauton vahausruudun kiilto mitattiin aina 20 kohdasta ja auto kävi 10 kertaa liuotinharjapesussa. Kaikkiaan 3220 mittausta."

        Veneeseen on mulla ainakin toiminut ja testin mukaan muillakin. Oliskohan ollu edesmennyt kippari vai ihan venelehti kun sitä kirjoituksessaan kehui. Korrekkia en kyllä itse lähtis edes veneeseen kokeilemaan.


      • Täh???
        amätööri kirjoitti:

        En viitsi väitellä kanssasi koska olen perillä veneen kiillottamisesta aika hyvin.
        Mutta lukaseppa sinäkin se venemestarin artikkeli jossa kerrotaan himmentyneen gealgoat pinnan kiillotuksesta kaikkine vesihiontoineen eri karkeuksilla ja hiovilla kiillotustahnoilla, eikä sovi unohtaa alkaali pesua ja oksaali happoa. On erijuttu saada kiiltämään uusi kun vanha vene. Himmentynyt keeli pinta ei kestä kyllä kirkkaan glymin puhdistavalla vahalla.
        Ennenkun laitat vastauksia lue se artikkeli ja mieti oletko toiminut sen mukaan koska ne olivat oikeita neuvoja vai oletko olettanut tekeväsi oikein ja kykenevä jakelemaan neuvoja. Omaa venettäsi vahaile millä ja miten vaan, mutta perehdy asiaan ennenkun alat neuvoa yhtävähän asiosta tietäviä "myllyttäjiä". Kerroppa mitä tarkoittaa sana "myllytys" ja mistä se tulee.

        Voi hallelujaa! Myllytys on aivan eri asia kuin jokakeväinen perusvahaus, johon alkuperäinen kysyjä ymmärtääkseni viittasi.


    • halpis

      toimii ihan hyvin.

      • koko juttu

        noista Bilteman "rojuista" nyt puhutaan laatutuotteista.


      • älä kemikaaleissa
        koko juttu kirjoitti:

        noista Bilteman "rojuista" nyt puhutaan laatutuotteista.

        Eli jos levität jotain huonoa vahaa ja sitten se palaa siihen pintaan kiinni niin olet lirissä.
        Osta kunnon pesuaineet ja vahat tulee hyvä jälki eikä tarvii hinkata käsiään puhki.

        Ensin pesu veneshampoolla (ehdottakaa hyvää)
        Hempelin hiova vaha
        Autoglymin kova vaha päälle.

        Homma käy nopeesti ja tulee hieno. Joo ja kunnon trasselia vahan hiomiseen tai sitten vedät koneella


      • Katsastusmies-1
        älä kemikaaleissa kirjoitti:

        Eli jos levität jotain huonoa vahaa ja sitten se palaa siihen pintaan kiinni niin olet lirissä.
        Osta kunnon pesuaineet ja vahat tulee hyvä jälki eikä tarvii hinkata käsiään puhki.

        Ensin pesu veneshampoolla (ehdottakaa hyvää)
        Hempelin hiova vaha
        Autoglymin kova vaha päälle.

        Homma käy nopeesti ja tulee hieno. Joo ja kunnon trasselia vahan hiomiseen tai sitten vedät koneella

        Ajattelin lisätä oman lusikkani soppaan kun tuntuu olevan niin paljon uskomuksia liikkeellä.
        Vahoihin pätee sama kuin naisten kosmetiikkaan, moottoriöljyyn ja monen muuhun asiaan.
        Markkinointimiehet "puffaavat" ja myyvät illuusioita. Kuluttaja ostaa mielöikuvia joilla ei ole välttämättä mitään yhteistä todellisuuden kanssa.
        Ihmeaineita ei ole olemassa ! Fakta Nr 1. Vahoihin käytettävät raaka-aineet ovat jokaisen valmistajan hankittavissa ja käytettävissä. Myöskin raaka-aine valmistajat antavan saman know-hown kaikille valmistajille.
        Jonkun määrätyn vahatuotteen formulaan käytetyt raaka-aineet ja niiden määrä vaikuttavat tuotteen tuotantokustannuksiin mutta näillä kustannuksilla ei yleensä ole mitään tekemistä tuotteen myyntihinnan kanssa ! Hinnan määrävät mainoskulut ja muut "illuusio" seikat.
        Tuotteen laatu riippuu siihen käytetyistä raaka-aineista ja niiden keskinäisistä määristä, eli formulasta. Formula taasen on aina kompromissi käyttötarkoituksen ja valmistuskustannuksen suhteen. Sitä yhtä ja parasta vahaa kaikkeen käyttöön ei ole !
        Täällä kuulee eniten kehuttavan "merkkituotteita" joita eniten "puffataan". Autotarvikeliikkeet, venetarvikeliikkeet ja muut suosittelevat sitä tuotetta josta saavat parhaan myyntikatteen ja jota on näkyvän mainoskamppanjan seurauksena helpoin myydä. Fakta Nr 2 tai 3 :)
        Kuluttajan on vaikea arvioida tuotteen laatua tietämättä raaka-aineista tai muusta vastaavasta mitään.
        Tästä johtuen yleensä vannotaan yleisesti tunnettujen tuotemerkkien nimeen.
        Nimekkäät yritykset tuottavatkin usein hyviä ja laadukkaita tuotteita kun ei ole varaa maineen menettämisenpelossa huonoihin.
        Vahohin pätee se että erikseen venekäyttöön suunniteltuja tuotteita on harvassa, muutos on ainoastaan etiketti ja kovempi hinta verrattuna autovahoihin.
        Mitä vahalta edellytetään venekäytössä:
        - uuteen veneeseen. Vaha joka suojaa, eli polymeeripitoinen mieluummin kuin Carnauba-vaha. Helppo levittää ja antaa helpolla kiillottamisella tasaisen jäljen.
        - iäkkäämpään veneeseen, riippuen pinnan hapettumisasteesta ja pinttyneen lian määrästä,
        puhdistava vaha jossa hankausainetta. Valitse sellainen joka on helppokäyttöinen ja vahaa mielellään kahteen kertaan.
        - vahvasti hapettunut pinta. Ensimmäinen kierros cleanerillä ja sen jälkeen polymeerivaha.
        - erittäin hapettunut pinta. Cleaner käsittely koneella ja päälle polymeerivaha.
        On virhe vetää johtopäätöksiä autoista venemaailmaan. Auton maalipinta ei kestä montaa "myllytystä" kun taaesen veneen Gel-coat pinta on vähintään 0,7 mm paksu ja kestää useita myllytyksiä. Pintaa joutuukin myllyttämään muutaman vuoden välein niistä kohdin runkoa joissa pinta on auringon valoon nähden epäedullisessa kulmassa, varsinkin mikäli vene on pitkiä aikoja samassa asennossa aurinkoon nähden (laiturissa ei poijussa vapaasti).
        Gel-coatpinta jauhottuu eli hartsi hajoaa auringon UV-valon vaikutuksesta ja pinta hapertuu ja valkoinen pigmentti irtoaa matriisista kun ei hartsi sitä enää sido. Asiaan auttaa ainoastaan cleanerillä tapahtuva pinnan mekaaninen kunnostus.
        Toivon että sepustuksestani voisi olla jollekin hyötyä. Jonkin tavaramerkin nimeen vannominen tietämättä sen enempää asioista ei ehkä joka tilanteessa riitä saamaan veneen pintaa asialliseen kuntoon.


      • tauhkaa
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Ajattelin lisätä oman lusikkani soppaan kun tuntuu olevan niin paljon uskomuksia liikkeellä.
        Vahoihin pätee sama kuin naisten kosmetiikkaan, moottoriöljyyn ja monen muuhun asiaan.
        Markkinointimiehet "puffaavat" ja myyvät illuusioita. Kuluttaja ostaa mielöikuvia joilla ei ole välttämättä mitään yhteistä todellisuuden kanssa.
        Ihmeaineita ei ole olemassa ! Fakta Nr 1. Vahoihin käytettävät raaka-aineet ovat jokaisen valmistajan hankittavissa ja käytettävissä. Myöskin raaka-aine valmistajat antavan saman know-hown kaikille valmistajille.
        Jonkun määrätyn vahatuotteen formulaan käytetyt raaka-aineet ja niiden määrä vaikuttavat tuotteen tuotantokustannuksiin mutta näillä kustannuksilla ei yleensä ole mitään tekemistä tuotteen myyntihinnan kanssa ! Hinnan määrävät mainoskulut ja muut "illuusio" seikat.
        Tuotteen laatu riippuu siihen käytetyistä raaka-aineista ja niiden keskinäisistä määristä, eli formulasta. Formula taasen on aina kompromissi käyttötarkoituksen ja valmistuskustannuksen suhteen. Sitä yhtä ja parasta vahaa kaikkeen käyttöön ei ole !
        Täällä kuulee eniten kehuttavan "merkkituotteita" joita eniten "puffataan". Autotarvikeliikkeet, venetarvikeliikkeet ja muut suosittelevat sitä tuotetta josta saavat parhaan myyntikatteen ja jota on näkyvän mainoskamppanjan seurauksena helpoin myydä. Fakta Nr 2 tai 3 :)
        Kuluttajan on vaikea arvioida tuotteen laatua tietämättä raaka-aineista tai muusta vastaavasta mitään.
        Tästä johtuen yleensä vannotaan yleisesti tunnettujen tuotemerkkien nimeen.
        Nimekkäät yritykset tuottavatkin usein hyviä ja laadukkaita tuotteita kun ei ole varaa maineen menettämisenpelossa huonoihin.
        Vahohin pätee se että erikseen venekäyttöön suunniteltuja tuotteita on harvassa, muutos on ainoastaan etiketti ja kovempi hinta verrattuna autovahoihin.
        Mitä vahalta edellytetään venekäytössä:
        - uuteen veneeseen. Vaha joka suojaa, eli polymeeripitoinen mieluummin kuin Carnauba-vaha. Helppo levittää ja antaa helpolla kiillottamisella tasaisen jäljen.
        - iäkkäämpään veneeseen, riippuen pinnan hapettumisasteesta ja pinttyneen lian määrästä,
        puhdistava vaha jossa hankausainetta. Valitse sellainen joka on helppokäyttöinen ja vahaa mielellään kahteen kertaan.
        - vahvasti hapettunut pinta. Ensimmäinen kierros cleanerillä ja sen jälkeen polymeerivaha.
        - erittäin hapettunut pinta. Cleaner käsittely koneella ja päälle polymeerivaha.
        On virhe vetää johtopäätöksiä autoista venemaailmaan. Auton maalipinta ei kestä montaa "myllytystä" kun taaesen veneen Gel-coat pinta on vähintään 0,7 mm paksu ja kestää useita myllytyksiä. Pintaa joutuukin myllyttämään muutaman vuoden välein niistä kohdin runkoa joissa pinta on auringon valoon nähden epäedullisessa kulmassa, varsinkin mikäli vene on pitkiä aikoja samassa asennossa aurinkoon nähden (laiturissa ei poijussa vapaasti).
        Gel-coatpinta jauhottuu eli hartsi hajoaa auringon UV-valon vaikutuksesta ja pinta hapertuu ja valkoinen pigmentti irtoaa matriisista kun ei hartsi sitä enää sido. Asiaan auttaa ainoastaan cleanerillä tapahtuva pinnan mekaaninen kunnostus.
        Toivon että sepustuksestani voisi olla jollekin hyötyä. Jonkin tavaramerkin nimeen vannominen tietämättä sen enempää asioista ei ehkä joka tilanteessa riitä saamaan veneen pintaa asialliseen kuntoon.

        lukaseppa vaan säkin se uusi VENEMESTARI niin tietäsit edes jotain!!!!!! Kaikki ostamaan uus VENEMESTARI!!!!!


      • Mainostaminen kielletty!
        tauhkaa kirjoitti:

        lukaseppa vaan säkin se uusi VENEMESTARI niin tietäsit edes jotain!!!!!! Kaikki ostamaan uus VENEMESTARI!!!!!

        Asia nyt sattuu olemaan vähän niinkuin vahojenkin suhteen: ei olemassa yhtä oikeaa tapaa pitää vene puhtaana ja kiiltävänä, kuten ei myöskään sellaiseen ohjeet antavaa artikkelia!
        Eli se mikä sulla on toiminut ei välttämättä toimi muilla!! Ja sitä venemestaria on siten turha ostaa.


      • pidä paikkaansa
        Mainostaminen kielletty! kirjoitti:

        Asia nyt sattuu olemaan vähän niinkuin vahojenkin suhteen: ei olemassa yhtä oikeaa tapaa pitää vene puhtaana ja kiiltävänä, kuten ei myöskään sellaiseen ohjeet antavaa artikkelia!
        Eli se mikä sulla on toiminut ei välttämättä toimi muilla!! Ja sitä venemestaria on siten turha ostaa.

        että ei toimisi.Ei tarvitse tehdä kuten venemestarissa kerrottiin, mutta niillä neuvoilla alottelia saa veneensä kiltämään eikä pilaa pintaa. Lehdessä kerrotut toimenpiteet ovat oikeita, toisin kun täällä jaetuista "feregla" vinkeistä ja biltema vahoista puhumattakaan, neuvoista jotka toimivat autojen kiillotukseen, mutta vene ja keeli pinta onkin toinen juttu. Lopetetaan tämä väittely nyt tästä kiillotuksesta kun kaikki ovat ammattilaisia ja oikeiden ammattimiesten vinkit ovt huonoja ja todettu nyt vääriksi. En ymmärrä miksi on firmoja jotka tekeevät autojenkin kiillotuksia jos kaikki ovat ammattimiehiä, itsekkin olen lainannut parikertaa koneita ja aineita kun joku on halunnut säästää ja pilata itse maalipintansa,muovilistat,kumitiivisteet, kierrejälet ym. Jos lopputulos on huono niin vikahan on ilmanmuuta niisä ammattilaisen käyttämissä kalliissa koneissa ja aineissa.


      • fmas
        älä kemikaaleissa kirjoitti:

        Eli jos levität jotain huonoa vahaa ja sitten se palaa siihen pintaan kiinni niin olet lirissä.
        Osta kunnon pesuaineet ja vahat tulee hyvä jälki eikä tarvii hinkata käsiään puhki.

        Ensin pesu veneshampoolla (ehdottakaa hyvää)
        Hempelin hiova vaha
        Autoglymin kova vaha päälle.

        Homma käy nopeesti ja tulee hieno. Joo ja kunnon trasselia vahan hiomiseen tai sitten vedät koneella

        Mielestäni ihan asiallinen kommentti tuossa alla siitä, ettei kallis merkkivaha välttämättä ole parempi kuin halpa. Olihan Bilteman myrkkymaalikin joitakin vuosia sitten testissä parempi kuin monet kalliimmat vaihtoehdot.

        En siis väitä, että Bilteman venevaha on hyvää, mutta mun mielestä pitäisi olla joku "virallinen" testi tukena ennenkuin sitä voi haukkua huonoksi.


      • esittelee tietojaan
        fmas kirjoitti:

        Mielestäni ihan asiallinen kommentti tuossa alla siitä, ettei kallis merkkivaha välttämättä ole parempi kuin halpa. Olihan Bilteman myrkkymaalikin joitakin vuosia sitten testissä parempi kuin monet kalliimmat vaihtoehdot.

        En siis väitä, että Bilteman venevaha on hyvää, mutta mun mielestä pitäisi olla joku "virallinen" testi tukena ennenkuin sitä voi haukkua huonoksi.

        Olet oikeassa. Halpa vaha voi olla yhtä hyvää kuin kalliskin. Bilteman töhnät ovat aivan kelvollisia tavallisen lasikuitupaatin 20 v vanhaan pintaan. Tällä palstalla on monenlaista tietäjää, jolla ei ole koskaan venettä ollutkaan.


      • vahoista
        esittelee tietojaan kirjoitti:

        Olet oikeassa. Halpa vaha voi olla yhtä hyvää kuin kalliskin. Bilteman töhnät ovat aivan kelvollisia tavallisen lasikuitupaatin 20 v vanhaan pintaan. Tällä palstalla on monenlaista tietäjää, jolla ei ole koskaan venettä ollutkaan.

        Joskus vuosia sitten ostin jotain halpisvahaa auton vahaamiseen. Vahaa pintaan ja trasselilla pois kiilottamaan. Ongelma oli että vaha oli palanut kiinni noin 1*1m alueelle todella kovaa (heti). Tätä sitten hinkattiin ensin käsipelillä kunnes käsi oli hapoilla sitten lainattiin konetta ja sain tuon ylimääräisen vahan pois. Onneksi testasin vahan toimintaa pienelle alueelle ensin.
        Vaha roskiin ja uutta hakemaan.

        Tämän jälkeen olen ostanut aina jotain tunnettua merkkiä oli se sellainen kokemus. Noissa halpis vahoissa löytynee aivan yhtä hyviä kun kalliimmissakin mutta minä en aijo olla koekaniinina. Tähän mennessä hyviä kokemuksia on Hempel ja autoglym. Autossa olen käyttänyt pääasiallisesti Wurth teflon vahaa. Todella kestävä ja helppo. Säästän monissa asioissa eli biltema on tuttu liike mutta vahat jäävät siellä hyllyyn.


    • tunaroinut

      Minulla on vanha lasikuituinen purjevene, aikani kuluksi olen sitä yrittänyt saada kiiltämään. Monenlaisia vahoja olen siihen hieronut, kaikilla kiiltää jonkun aikaa.
      Sitten pesin laimennetulla ensinolilla vanhat vahat ja liat pois. Sitten normaali huolellinen pesu päälle.
      Kun kyljet oli kuivat ja tietenkin haaleat ilman vahaa, levittelin Autoflyn vahaa huolellisesti ajan kanssa neljä ohutta kerrosta, kiillottaen joka kerroksen huolella niin tulos oli huomattavast parempi kuin mitä oli koskaan saanut aikaan.Syksylläkin oli vene vielä sen näköinen että se oli vahattu.
      Muista vahoista ei ole kokemusta, koska sen jälkeen olen pessyt kyljet ja vahannut aina kolmeen kertaan samalla vahalla.

    • hapettumat pois,

      ja suojaus Hempelin Marine polish, jopa autossakin toimi talven yli yhdellä käsittelyllä.

      • CIF

        Mistäst oler VIMiä saanut,
        valmistus on tainnut loppua jo vuosia sitten?


    • peräsin

      Itse olen kerran antanut venefixausfirman hoitaa homman pesu/myllytys/vahaus/pinnote ja hyvä tuli hinta n.2000 mk siis nyt noin 350 euroa (8 m ) ja hyvä tuli,seuraavana keväänä päätin tehdä saman itse sain ammattimieheltä myllytyskoneen lainaksi ja ostin hänen suosittelemat aineet ja eikun töihin .Tulos toinen kylki kohtuullinen ja tonen kylki vähemmän kohtuullinen muusta puhumattakaan (kone rupesi ihmeelisesti tuntien kuluessa painamaan aina vaan enemmän)Nyt jatkossa teen homman vain käsin pesen kunnolla kleeneriä perään ja sitten kunnon vaha niin saa riittää.Mutta jos haluat hyvän niin ammattimies on aina ammattimies.Niin se hinta sisälsi kaikki aineet jotka varmasti olivat kaikkea kuin hinnat alkaen.Hyvää veneilykesää kaikille.

    • exbnj

      Oli niin mielenkiintoinen keskustelu että pakko vastata. Eli aineiden erot ovat niin pienet ettei pihimmän kannata luopua siitä bilteman vahasta. Jos ne edullisemmat aineet eivät kävisi veneen pintaan, olisi ne vedetty pois markkinoilta. Jos poltat vahasi pintaan väärällä käsittelyllä, löytyy vika peilistä. Jokainen aine sisältää mukana tulevat käyttöohjeet ja niitä noudattamalla saa ihan hyvää jälkeä aikaan. Kaikkia aineita ei ole tarkoitettu koneilla käsiteltäväksi, tämäkin kannattaa muistaa :)

    • 13+10

      Miten vaha kestää vettä. Jos vahaa veneen pohjan, niin kuinka nopeasti vaha liukenee veteen. Jos vahaa vaikkapa 4 -5 kerrosta niin onko sillä millainen merkitys. Nestelitkuillahan kerrosten lisääminen ei ole vaikeaa mutta jos mennään kovavahoihin (onko niitä enää markkinoilla) niin maksaako se vaivan.

    • maakapu

      Minä kokeilin monenlaisilla hemppeleillä ja pompeleilla eikä lopputulos ollut kaksinen. Sitten otin piruuttani Olssonilta lievästi hiovaa tahnaa ja pahus, että tuli veneestä puhdas ja kiiltävä. Suosittelen. Pakokaasujenkin pinttymät lähtivät noin vain. Että sillä jatkossa. Auringon polttaman naapurin punasen autonkin teki kuin uudeksi verrattuna lähtökohtaan.

    • Vahaaaaja

      Itselläni on kokemusta vuoden 1985 lasikuituveneen gelcoatin kiillotuksesta. Pintoja ei varmaan koskaan ollut kiillotettu tai vahailtu. Gelcoat oli menettänyt kiiltonsa ja oli hyvin mattapintainen.

      1. Pesin ensin pinnat normaalilla autoshampoolla.
      2. Tämän jälkeen kiillotin Hempelin kiillotusnesteellä (Hempel Rubbing Liquid)
      3. Kiillotuksen jälkeen vahasin vielä Hempelin venevahalla.

      Pinnoista tuli kuin uudet ja linnun jätöksetkin lähti lähes puhaltamalla pois. Vaha kesti koko kauden ilman uusintakäsittelyä.

      Ei missään tapauksessa pidä vertailla auto- ja venevahoja keskenään. Ne ovat kumpikin tarkoitettu aivan eri pinnoille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2223
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1207
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      905
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

      Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe