pääseekö alalle?

jeriko

hei

pääsekö vartijakouluun (turvallisuusvalvoja) kun minulla on lievästä pahoinpitelystä sakot. sain kutsun pääsykokeseen, mutta poliisin luona täytyy käyttää lappua johon merkitsevät rikeet. onko minulla nyt rikosrekisteri? eikö rikosrekisteri tule vasta ehdonalaisesta? koulunopettaja sanoi että ei pääse jos on "taustaa"? sehän tarkoittaa "rikollista". Vastailkaahan :)

11

3940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gadg

      tuo pahoinpitely ja näpistely on kyllä juuri sellainen, mitä ei mielellään katota läpi sormien. Eikös lievä pahoinpitely kuitenkin katoa rekisteristä jonkin ajan kuluttua.

    • ...

      Kyllä tuo mainitsemasi homma jo täyttää sen, ettei pääse koulutukseen jos merkitään. Tuo menee juuri jo haarukkaan "on taustaa".

      Mutta tuo sitten on näemmä uusi systeemi, että pitää poliisilta hakea lapulla rötöslista...Ennen nimittäin oli niin (kuten työpaikoissa yleensäkin) että piti toimittaa rikosrekisteriote ja siinähän ei sitten näy taas kuin vain ehdolliset tuomiot ja siitä ylöspäin.

      Suppeat selvitykset ja muut tarkemmat taustojen tarkastukset (esim. monet valtion ammatit, poliisikoulu, armeijaan työhön pyrkiminen teetättää tarkemmat syynit) sitten taas ovat asia erikseen ja tehdään ns. taustalla. Niitä ei suoriteta mitenkään itse laput viemällä.

      Vähän nyt kyllä vaikuttaa, että tuossa luodataan kuitenkin historia syvemmin kuin rikosrekisteriotteella eli tuossa katsotaan myös poliisirekisterimerkinnät (siellä sitten näkyvät tuonkaltaiset sakkotuomiotkin ja "kaikki"), olisiko sitten juuri ettei esim. huumausaineiden käyttörikoksia ja sakoilla selviämisiä jää näkemättä. Tuosta on paljon puhuttu muutenkin, että pelkkä rekisteriote ei paljoa ihmisestä kuitenkaan kerro nykyaikana...

      Mutta aika kiistattomana juttuna, niin uskallan väittää ettei tuo mene enää mitenkään harkinnanvaraisena juttuna pahoinpitelyhommasi, vaan suorana pääsyn estämisenä JOS tulee ilmi. Mutta tosiaan tuo on itselleni uusi juttu, että haetaan tuolla systeemillä ote. Ennen se oli tosiaan pelkkä tuo rikosrekisteri. Eli se on nyt ihan täysin kiinni, miten syvältä tuo systeemi luotaa tietosi.

      • toinen pohdiskelija

        Entä mites mun tilanne: 9 vuotta sitten (olin 14-vuotias) jäin kiinni näpistyksestä, selvisin ilman sakkoja tms. Ja ihan vasta olin syytettynä pahoinpitelystä, jossa kuitenkin syytteet hylättiin (olen syytön), mutta en tiedä onko vastapuoli tehnyt valitusta hovioikeuteen. Onko siis turhaa edes hakea vartijakoulutukseen?


      • C.E.
        toinen pohdiskelija kirjoitti:

        Entä mites mun tilanne: 9 vuotta sitten (olin 14-vuotias) jäin kiinni näpistyksestä, selvisin ilman sakkoja tms. Ja ihan vasta olin syytettynä pahoinpitelystä, jossa kuitenkin syytteet hylättiin (olen syytön), mutta en tiedä onko vastapuoli tehnyt valitusta hovioikeuteen. Onko siis turhaa edes hakea vartijakoulutukseen?

        näköjään pomppaa jossain muodossa esiin parin viikon välein jollain laki & rikos -puolen foorumilla.

        "9 vuotta sitten (olin 14-vuotias) jäin kiinni näpistyksestä, selvisin ilman sakkoja tms."
        Tuosta ei tietenkään ole rikosrekisteriä, ja turvallisuusselvityksessäkään ei saa käyttää tietoja alle 15-vuotiaana tehdyistä teoista, eikä yli 10 vuotta vanhemmista teoista. Tosin tuo jälkimmäinen kielto on ehdollinen, siis ei, ellei se ole selvityksen tarkoitukseen nähden välttämätöntä. Käytännössä tarkoittaa törkeitä rikoksia tai sitten turvallisuusselvityksiä jotka pohjautuvat kansainväliseen sopimukseen, esim. Nato:n hommiin menevillä.

        " Ja ihan vasta olin syytettynä pahoinpitelystä, jossa kuitenkin syytteet hylättiin (olen syytön), mutta en tiedä onko vastapuoli tehnyt valitusta hovioikeuteen."
        Mikäli tapaus on vielä kesken on vaikea sanoa mitään, mutta jos lainvoimainen tuomio on tullut syyttömyydestä, niin silloinhan tapaukseen liittyviä poliisrekisterin tietoja ei saa käyttää luotettavuuden arviointiin.


    • kohde

      Pääsenkö minä:otan aina turpaan silloin tällöin enkä koskaan oo matsia voittanu vaan aina joutunu käymään ensiavun kautta ja 3-4 viikkoa sairista.Lisäks porukka muutenkin tönii ratikossa,kaduilla ja metrossa ja myös huudellaan hävyttömyyksiä,missä liikun.

      Et kokemusta piisa kaikenlaisesta marginaaliporukoista ja muista.En oo koskaan perääntynyt,vaan suoraan kohti ja hetken päästä aina helpottanut,kun on mennyt taju kankaalle(mulla).Mut pelkuriks ei oo haukuttu.

      Mistä firmasta kandeis kysellä,vain meenkö Falkiin suoraan?

    • LPL

      Itse olen saanut sakot kahdesta pahoinpitelystä ja kerran olen viettänyt yöni juoppoputkassa. Tällä hetkellä työskentelen vartijana ja TVEAT opinnot ovat loppusuoralla. Omat hölmöilyt ajoittuvat vuosille 1999-2001, eikä sen jälkeen muita merkintöjä ole tullut.

      Ilmoitin asiasta haastatteluissa ja siinä vaiheessa vaadittiin asiasta selvitystä poliisilta, joka tarkasti tiedot ja sanoi ettei ongelmaa vartijakortin myöntämisessä ole.

      Asiat ovat aina tapauskohtaisia ja poliisin harkinnassa, joten kenenkään on turha väittää ettei mitään mahdollisuuksia ole kyseiselle alalle, varsinkaan kun on kyse lievästä pahoinpitelystä..

      • tietoinen2

        Jos sopivia hakijoita on enemmän kuin aloituspaikkoja niin kyllä silloin katkaisee käytännössä varmasti jos rekisteriä ja taustaakin löytyy.

        Pahoinpitelyt (mitkä hyvänsä) ovat kyllä muutamana viime vuonna karsittu melkoisen tiukasti pois, samoin kuin huumeisiin liittyvät pienetkin törttöilyt. Kiinnostus koulutukseen on kasvanut ja tässä kohtaa on tietty hyvä kohta vetää selkeät rajat.

        Ihan faktana, että itse sain juuri koulutuksen loppuun ja hakuvaiheessa karsittiin pois tuttu jolla oli 1 "normaali" rattijuopumus useamman vuoden takaa ja sakot huumausaineen käyttörikoksesta. Tietoon tuli myös toinen tapaus, jossa lievä pahoinpitely ja vahingonteko katkaisivat siivet siltä hommalta.

        TOSIN, nythän puhutaan vain tuosta koulutuksesta. Lievät jutut sitten VTP-kurssin ja VP-kurssin käymiselle ja sitäkautta vartijakortin hakemiselle/saamiselle plus töihin pääsyyn eivät monesti ole este, muissa kuin huumeisiin liittyvissä jutuissa.


    • Juupajaapaa...

      Tuossa nyt on kuitenkin ero sinällään.. Puhutko vartijakoulutuksesta (40 60 voima ja EA) vai turvallisuusvalvojan perustutkinnosta (toisen asteen koulutus) vai turvallisuusvalvojan erityisammattitutkinnosta.. Kun sekä vartijakoulun ja turvallisuusvalvojan mainitset.

      Saattaa hyvinkin tuollainen näkyä siinä lapussa minkä saat itsellesi.

    • Jännittää

      Minulla kans tähän kysymys oon 16v tyttö ja jäin 14vuotiaana näpistyksestä kiinni, onko tämä este etten pääsisi turvallisuusalalle ?

      • Tyhmäpää

        On. Huomaa että ketju on aloitettu melkein 12 vuotta sitten, ja homma on vähän muuttunut. Poliisi saattaa sulle harkinnan varaisesti kortin myöntääkin, mutta yksikään oppilaitos ei ota sua oppilaaksi.


      • Naurettavaaa

        Päinvastoin rikollinen toiminta on eduksi koko turvallisuus alalla sillä suurin osa on rikollisia itse.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe