Oikeudenkäyntiä ?

optimisti-orvokki

luin lauantain HeSasta mielenkiintoisesta oikeudenkäynnistä:

Aviomies oli valittanut poliisille humalaisen vaimonsa häirinneen häntä autolla ajon aikana. Poliisi tekee tutkintapöytäkirjan asiasta yms.
Neljän (4) vuoden kuluttua tapahtuneesta vaimo syyttää poliisin hipelöineen häntä kuulustelun aikana. Asiaa tutkitaan ja viedään käräjille. Oikeudessa vaimo kertoo laittaneensa kätensä miehensä sepalukselle ajon aikana. Nainen väittää asiasta seuranneen kuulustelun aikana poliisin vetäneen hänen kätensä omalle sepalukselleen ja painelleen sitä siinä useampia kertoja. Poliisi tuomitaan käräjäoikeudessa. Nyt hovioikeus oli vapauttanut poliisin, kun tapahtuneesta ei ollut muuta näyttöä kuin naisen väittämä.

Vieläköhän asiaa käsitellään korkeimmassa oikeudessa?

Tuntuu omituiselta, että oikeuslaitosta voidaan käyttää noin hyväksi. Heräsi kysymys, että voiko kuka tahansa esittää mitä tahansa syytöksiä ja onnistua saamaan syyttömiäkin tuomituiksi. Taidamme elää kummallisemmassa maailmassa kuin olisin voinut kuvitella.

Oletko kuullut vastaavista tai mielenkiintoisemmista tapauksista?

17

918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lama..

      -voi,voi,tuhan on ihan pientä vielä..esim. SMP lupasi poistaa työttömyyden Suomesta,jos pääsisi valtaan..ja jotkut jopa äänesti niitä!.. :)

      • Hurlumhei!

        poliitikot pitäisikin asettaa vastuuseen lupauksistaan. Eihän siinä ole mitään mieltä, että ne lupailee jotakin eikä lupaukset pidä, sehän on selvä petos!
        Siellä sitten kansan kustannuksella lähetellään "tekstiviestejä" ja matkustellaan taksilla.
        Nyt Italiassa onkin Berlusconin valta katkolla, ihme jos se mafioso saa vielä jatkaa!


      • Kansa maksaa
        Hurlumhei! kirjoitti:

        poliitikot pitäisikin asettaa vastuuseen lupauksistaan. Eihän siinä ole mitään mieltä, että ne lupailee jotakin eikä lupaukset pidä, sehän on selvä petos!
        Siellä sitten kansan kustannuksella lähetellään "tekstiviestejä" ja matkustellaan taksilla.
        Nyt Italiassa onkin Berlusconin valta katkolla, ihme jos se mafioso saa vielä jatkaa!

        Aivan tässä nääntyy koko kansa kun tarvii maksaa poliitikkojen tekstiviestejä. Kaikki revitään meitin selkänahasta!!!! :((


    • ja tutut todistaa.

      Ei mitenkään erikoinen tapaus.

    • celine3

      kuka tahansa voi kenestä tahansa tehdä rikosilmoituksen, mikä johtaa poliisitutkintaan ja kuulusteluihin, ja aihetta, näyttöä, riittävästi löydettäessä, syyttäjälle jätettävään harkintaan, lähteekö syyttäjä syyttämään maamme alimmassa oikeusasteessa, Käräjäoikeudessa.
      Mainitsemassasi tapauksessa on oikeudenkäynti mielestäni saanut suorastaan farssinomaisia pirteitä.
      Asioilla on aina puolensa. Täysin aiheetta ja vailla minkäänlaista näyttöä mahdollisesta rikoksesta, poliisitutkintaa pyytänyt kantaa vastuun, eli saattaa joutua itse syytettyjen penkille. Riippuu henkilöstä joka on joutunut aiheetta huonoon valoon, antaako hän asian jäädä silleen, tai vaatiiko hän hyvitystä maineensa aiheettomasta mustamaalaamisesta.
      Siksi joistakin, laissa rikoksista tuomittavista teoista kuten esm. herjaamisesta ja kunnianloukkauksesta kannattaa
      koota pitävä näyttö, eikä lähteä "soitellen sotaan."

      • Oletin, että ko. nainen olisi saanut jostain hyvän asianajajan ja hoitanut asian yksityisenä kanteena tms.
        En voisi kuvitella yleisen syyttäjän ryhtyneen syyttämään mainituilla perusteilla.
        Olisi ollut kiva saada lukea tuomioista ja kustannuksista, mutta niitä uutinen ei kertonut.


      • celine3
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Oletin, että ko. nainen olisi saanut jostain hyvän asianajajan ja hoitanut asian yksityisenä kanteena tms.
        En voisi kuvitella yleisen syyttäjän ryhtyneen syyttämään mainituilla perusteilla.
        Olisi ollut kiva saada lukea tuomioista ja kustannuksista, mutta niitä uutinen ei kertonut.

        termiä "Yksityiskanne".
        Niin kutsutu asianomistajarikos, jossa rikosilmoituksen voi tehdä vain henkilö, joka on henkilökohtaisesti joutunut rikoksen uhriksi on tavallaan "yksityiskanne". Mutta viralliseen oikeuskäsittelyyn päädyttyään asia on tuomioistuimen ratkaistavissa.
        Onkohan mainitsemassasi tapauksessa kysymys vastapuolten keskenään sopimasta asiasta, missä ei lakimiehen apua tarvittukaan. Tai korkeintaan asianajaja olisi neuvonut miten edetä asiassa, jonka "asianomistaja" olisi tahtonut viedä Käräjäoikeuteen.


      • se luetaan
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Oletin, että ko. nainen olisi saanut jostain hyvän asianajajan ja hoitanut asian yksityisenä kanteena tms.
        En voisi kuvitella yleisen syyttäjän ryhtyneen syyttämään mainituilla perusteilla.
        Olisi ollut kiva saada lukea tuomioista ja kustannuksista, mutta niitä uutinen ei kertonut.

        Vankilan porteillakinlakimiehet kyttäväät saadakseen ajettavakseen "paskajuttuja".


      • pysyä poissa
        se luetaan kirjoitti:

        Vankilan porteillakinlakimiehet kyttäväät saadakseen ajettavakseen "paskajuttuja".

        tältä paltalta kun o-o spekuloi minuakin harmittavasta asiasta. Kirjoitusvirheet tulivat samaan hintaan.


      • pysytä poissa
        se luetaan kirjoitti:

        Vankilan porteillakinlakimiehet kyttäväät saadakseen ajettavakseen "paskajuttuja".

        tältä paltalta kun o-o spekuloi minuakin harmittavasta asiasta. Kirjoitusvirheet tulivat samaan hintaan.


      • nyt kun
        pysyä poissa kirjoitti:

        tältä paltalta kun o-o spekuloi minuakin harmittavasta asiasta. Kirjoitusvirheet tulivat samaan hintaan.

        ei läikytä punaista. Omat törttöilyt kertautuvat, so sama höpinä kolmeen kertaan.


      • nyt kun kirjoitti:

        ei läikytä punaista. Omat törttöilyt kertautuvat, so sama höpinä kolmeen kertaan.

        Älä turhaan huolestu, ainakin viestisi tuli perille ja luetuksi. ;))

        Kas kun kukaan ei kertonut vastaavia juttuja.
        Eikö sinullekaan tullut mieleen?


    • saahan sitä

      painella
      jos lupa on
      mutta ei luvatta

    • Lautamies

      Tullessaan pahoinpidellyksi tai muuten loukatuksi kanteen voi nostaa kuka tahansa. asia tutkitaan ja jos syyttäjä toteaa näytetyksi hän nostaa syytteen, ellei näyttöä tekee syyttämättä jättö päätöksen. On turhiakin käräjäoikeuden istuntoja,monia asioita voisi sopia keskenäänkin.

      • nykyään perheväkivalta tapauksissa nostetaan syyte väkivallan tekijää vastaan, vaikka pahoinpidelty puoliso ei sitä haluaisi ..tai uskaltasi tehdä.


      • celine3
        Pirrejuupas kirjoitti:

        nykyään perheväkivalta tapauksissa nostetaan syyte väkivallan tekijää vastaan, vaikka pahoinpidelty puoliso ei sitä haluaisi ..tai uskaltasi tehdä.

        Nykyisinhän voi tehdä rikosilmoituksen esm. perheväkivallan kohteeksi joutuneen puolesta, vaikka henkilö(pahoinpitelyn kohde) ei itse edes tahtoisikaan sitä.
        Vaikka aikamme onkin monilta kohdin raaka ja lähimmäisistään piittaamattomuutta esiintyy valitettavan paljon, niin lainsäädännössämme on ilahduttavia uudistuksia, juuri mitä ihmisen fyysiseen koskemattomuuteen tulee. Lapsiin ja eläimiin kohdistuneesta pahoinpitelystä joutuu vastuuseen, mitä kolmisenkymmentä vuotta sitten harvemmin tapahtui.
        Omia lapsiaan sai kurittaa miten tahtoi.
        Asioilla on tietenkin puolensa, ja itse kyllä olen sitä mieltä, että pikku läimäys saattaa olla silloin tällöin paikallaan.


      • celine3 kirjoitti:

        Nykyisinhän voi tehdä rikosilmoituksen esm. perheväkivallan kohteeksi joutuneen puolesta, vaikka henkilö(pahoinpitelyn kohde) ei itse edes tahtoisikaan sitä.
        Vaikka aikamme onkin monilta kohdin raaka ja lähimmäisistään piittaamattomuutta esiintyy valitettavan paljon, niin lainsäädännössämme on ilahduttavia uudistuksia, juuri mitä ihmisen fyysiseen koskemattomuuteen tulee. Lapsiin ja eläimiin kohdistuneesta pahoinpitelystä joutuu vastuuseen, mitä kolmisenkymmentä vuotta sitten harvemmin tapahtui.
        Omia lapsiaan sai kurittaa miten tahtoi.
        Asioilla on tietenkin puolensa, ja itse kyllä olen sitä mieltä, että pikku läimäys saattaa olla silloin tällöin paikallaan.

        voit joutua linnaan..:)

        Minusta virpominen on ihan piku pikkuvitsalla paikallaan, jos kolmas.. tai neljäs kerta ei mene lapselle perille..:)

        Ps. en ole voinut kyllä antaa piiskaa yhellekään, olen vain käynyt sen virpomavihan oven karmin päälle pelokkeeksi..ja pennun hyväkkäät kävivät sen sieltä silppuamassa pois...:))


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe