Hää runo

tarvitsen

Olisiko kellää mitään kivaa häärunoa isosiskoni häihin.
Häät on kolmen viikon kuluttua eli jos joku viitsisi mahdollisimman pian vaivautua skriivaamaan tänne jotai. Olisin tosi kiitollinen.
Yritin etsiä mm googlen kautta mut ei oikeen löytynyt mieleistä. Siis kyllä kaikki ihan kivoja oli mitä löysin mut ehkä vähä liian lyhyitä...

24

10284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eetu

      Valo taittuu pisaroissa
      Yli suurten vesien
      Harjun taakse
      Missä heiluu Saraheinä
      Pienet ihmeet suurenevat
      Aurinko lähellä tähkää
      Anna käsi - Kuljen rinnalla
      -Hyvinä ja pahoina päivinä.

      (2006 Eetu Rauhanen)

      • kiva

        jos et pane pahaksesi voisin yrittää yhdistää tuon yhteen toiseen samantyyliseen. Tulis vähän pituutta lisää. Kiitos sinulle!
        Ja odotellaan lisää ehdotuksia.


      • runonen

        Joulusta jouluun.
        Mopolla ehtii. Yli suurten vesien.
        Minäkö puolikas. Kun syli on tyhjä.
        Päivän säde. Peltoon kätketty aarre.
        Päivämies palkan saa.

        ...ja jos ei riitä, täällä lisää.

        http://www.srk.fi/index.php?p=kirjat


      • auid9033mdm
        kiva kirjoitti:

        jos et pane pahaksesi voisin yrittää yhdistää tuon yhteen toiseen samantyyliseen. Tulis vähän pituutta lisää. Kiitos sinulle!
        Ja odotellaan lisää ehdotuksia.

        laita tulemaan vaan.

        olen jo itse hukannut sen.


      • säädyn mukaan
        kiva kirjoitti:

        jos et pane pahaksesi voisin yrittää yhdistää tuon yhteen toiseen samantyyliseen. Tulis vähän pituutta lisää. Kiitos sinulle!
        Ja odotellaan lisää ehdotuksia.

        Herkkä kohta hellä paikka
        alkaa syli kukkimaan
        kiire olis meillä vaikka
        ruveta ei pukkimaan

        hääyö koittaa aikanaan
        antautua tiedät silloin
        yhteisesti huhkimaan
        säädyn mukaan rakastaan


    • ###

      Tämä kaunis ja puhutteleva runo on runoteoksessa

      Huub Oosterhuis: Sanasi on lähellä

      Häälaulu

      Jumala kuvaksensa loi savesta ihmisen
      iloksi toinen toisellensa tarkoitti jokaisen.
      Näin miehenä ja vaimona te päivä päivältä
      olette toisillenne leipää ja viiniä.

      Niin kuin Aadam luotiin vastausta etsimään
      vain toisen rakkaudesta, ei koskaan yksinään
      myös teillä tästä alkaen on sama kutsumus
      näin olla toinen toisillenne kaikessa vastaus.

      Ihmiset lähetettiin matkalle kahdestaan
      perille asti yhdessä Jumala seurassaan.
      Hän riemussa ja huolissa on teitä lähellä
      sesalaisuus on suuri leipänä viininä.

      Jumala kuvaksensa loi savesta ihmisen
      iloksi toinen toisilleen tarkoitti jokaisen.

      -Kuten huomataan, vihkiosaston virsi 239 (pieni?)on tiivistelmä tästä. Yllätyksekseni kuulin tämän sanoituksen laulettuna eräissä vihkiäisissä. Tiedustelin kanttorilta, että savelmän on tehnyt kirkkomusiikkia säveltänyt Tuomo Nikkola, mutta en ainakaan googlettamalla ole löytänyt mistä tuon nuotin saisi käsiinsä.

      • Leinon valittuja

        Taitaa olla Leinon valituista runoista:

        En saa suä koskettaa, vaikka luonto kovin sykkii
        hellän ajan posken pinnat
        ohjaa rakkas luokse moni lykkii
        suokuu hellää kosketusta rinnat

        Onnen aika kukee taajaan meidän kera
        saavutus se tahdon antaa
        ihon pinta kielen hellä hera
        siemen viljan taajaan mulle kantaa


      • ###
        Leinon valittuja kirjoitti:

        Taitaa olla Leinon valituista runoista:

        En saa suä koskettaa, vaikka luonto kovin sykkii
        hellän ajan posken pinnat
        ohjaa rakkas luokse moni lykkii
        suokuu hellää kosketusta rinnat

        Onnen aika kukee taajaan meidän kera
        saavutus se tahdon antaa
        ihon pinta kielen hellä hera
        siemen viljan taajaan mulle kantaa

        nokkelia ja vitsikkäitä olevinaan.


    • p ä i v ä p e r h o n e n

      Onni

      1. Ne nukkuvat vielä untaan,
      nuo kukkaset kahleissa roudan,
      vaan kerran ne nostavat päänsä,
      kun päivä suo lämmön ja poudan.
      Kun rakkaus kultaisin vaunuin
      sun luokseni noutaa, armain,
      ah, silloinpa kukkahan puhkee
      myös maailma kolkoin ja harmain.

      2. Ne nukkuvat sielussamme
      ja mykkinä katsovat meitä,
      nuo, jotka on syntyvä kerran,
      kun rakkaus kutsuvi heitä.
      Ja siksipä hellyyden kaipuu
      nyt täyttävi sydämemme,
      ja siksi myös unta näämme
      me hetkistä rakkautemme.

      3. Ja laulukin nukkuu vielä,
      mi kerran soi helkkyvin kielin,
      kun äärellä pienoisen kehdon
      me valvomme hartahin mielin.
      Oi armahin, lauluni muista,
      kun valkeina hohtaa hapset
      ja onnesta uuden laulun
      jo laativat lastemme lapset.

      :,: Näin morsioksi sinut vien,
      käyn kanssas pitkän elontien;
      niin oikukas on onni maan;
      jos lemmit mua,
      mä onnen saan. :,:

      Tämä viimeinen osio voidaan kerrata joka säkeistön väliin tai vain kerran lopuksi.

      Runo on Ruotsalainen ja sen on kirjoittanut Martin Koch ja suomentanut Kyllikki Solanterä.

      Näitä "rakkausrunoja" on monia satoja, valitsin ajankohtaan sopivamman - näin yht'äkkiä.

      Jos haluat lisää vaihtoehtoja, niin kerro lyhyt vai pidempi versio ja mitä runon olisi hyvä "sisältää" (tunnetta,luonnetta, vuodenaikaa,
      tilaisuuden harmoniaa,sulhanen>morsiolle vai päinvastoin vai molemmat huomioiden, tulevaisuutta, jne)

      • p ä i v ä p e r h o n e n

        Asia kuin asia tulisi hoitaa heti eikä viidestoista päivä. Tarvitsetko enään "tarvitsija" runoaiheita vai oletko jo löytänyt hakemasi ? Vastaileppa - kiitos !


      • tarvitsija
        p ä i v ä p e r h o n e n kirjoitti:

        Asia kuin asia tulisi hoitaa heti eikä viidestoista päivä. Tarvitsetko enään "tarvitsija" runoaiheita vai oletko jo löytänyt hakemasi ? Vastaileppa - kiitos !

        Olen jotain kyhännyt kasaan uhdistelemällä runonpätkiä toisiinsa mutta en oikein ole lopputulokseen tyytyväinen... Asia tuli minulle itselleni täysin yllättäen, joten siksi olen ehtinyt hoitaa asian vasta viidestoistapäivä :)
        Ongelmaa on vähän siinäkin etten oikein tiedä millaista runoa tarvitsisin. Hääpari antoi täysin vapaat kädet. Olisi ollut helpompi etsiskellä jos olisi edes jotain toiveita esitetty. Ainut oli että mielellään ei mitään "pikarunoa." Jotenkin tuntuu että pitäis olla semmonen mikä sopisi molemmille, sulhasta ja morsianta erottelematta... Ei mitään neuvoja avioliittoon eikä huumoria... Jotain kaunista ehkä ja vaikka vertauskuvallista. Voisihan sellainenkin olla kiva joka liittyy itse hääpäivään. Olenkohan liian vaikeaa etsiskelemässä... :) En ole rakkausrunoja hoksannut netistä katsella, ainoastaan häärunoja ja niitä ei oikein löydy. Pitänee illanpäälle sieltäkin käydä jotai katselemassa.


      • ###
        tarvitsija kirjoitti:

        Olen jotain kyhännyt kasaan uhdistelemällä runonpätkiä toisiinsa mutta en oikein ole lopputulokseen tyytyväinen... Asia tuli minulle itselleni täysin yllättäen, joten siksi olen ehtinyt hoitaa asian vasta viidestoistapäivä :)
        Ongelmaa on vähän siinäkin etten oikein tiedä millaista runoa tarvitsisin. Hääpari antoi täysin vapaat kädet. Olisi ollut helpompi etsiskellä jos olisi edes jotain toiveita esitetty. Ainut oli että mielellään ei mitään "pikarunoa." Jotenkin tuntuu että pitäis olla semmonen mikä sopisi molemmille, sulhasta ja morsianta erottelematta... Ei mitään neuvoja avioliittoon eikä huumoria... Jotain kaunista ehkä ja vaikka vertauskuvallista. Voisihan sellainenkin olla kiva joka liittyy itse hääpäivään. Olenkohan liian vaikeaa etsiskelemässä... :) En ole rakkausrunoja hoksannut netistä katsella, ainoastaan häärunoja ja niitä ei oikein löydy. Pitänee illanpäälle sieltäkin käydä jotai katselemassa.

        Parasta olisi lainata kirjastosta kasa runokirjoja pääsiäispyhiksi.
        Kun yhteen runoon on mahdotonta sisällyttää kaikkea, niin miten olisi muutaman toisiinsa soipvan runon sikermä. Laidoilla kepeämpää ja keskellä vähän vakavampaa vaikkapa. Jokin runoista sopisi morsiolle, toinen sulholle.
        Tässä taas ehdotuksia, jotka poimin eräästä merkkipäiväkirjasta. Ne ovat otsakkeetomia ja runoilijana

        J.H.Erkko:

        Kukkia immen on poskipäissä,
        toivoa silmistä säihkyää.
        Minäkin uutena, niinkuin häissä,
        taas alan kannelta helkyttää.

        Hiirenkorvall` on koivun lehti
        uuden elämän tarhassa;
        vuokko ja ruusu jo aueta ehti,-
        nurmi on nuorta ja puhdasta.

        ---

        Konsa peippo piipottavi,
        kesä lapsille tulevi;
        konsa leivo laulahtavi,
        nuoret hyppivi norolla;
        konsa kukkuvi käkönen,
        vanhuksetkin virkoavi.

        Milloin kesä minulla? -
        Silloinpa kesä minulla,
        kun on kultani kotona,
        joutsen hellä helmassani,
        vaikka talvella tulisi,
        lumisäällä laulahtaisi.

        ---

        Sinisen järven rannalla
        on tupa, pieni tupa,
        mua kultani sinne on kutsunut
        kun hällä on siihen lupa.

        Sinisen järven rannalla
        on tilkku, pellon pala,
        siinä se leipä lainehtii
        ja aalloista nousee kala.

        Se pelto on pieni ja tupanen
        kuin pieni linnun pesä,
        mut missä voi viihtyä rakkaus,
        on talvikin siellä kesä.


      • avuksi
        tarvitsija kirjoitti:

        Olen jotain kyhännyt kasaan uhdistelemällä runonpätkiä toisiinsa mutta en oikein ole lopputulokseen tyytyväinen... Asia tuli minulle itselleni täysin yllättäen, joten siksi olen ehtinyt hoitaa asian vasta viidestoistapäivä :)
        Ongelmaa on vähän siinäkin etten oikein tiedä millaista runoa tarvitsisin. Hääpari antoi täysin vapaat kädet. Olisi ollut helpompi etsiskellä jos olisi edes jotain toiveita esitetty. Ainut oli että mielellään ei mitään "pikarunoa." Jotenkin tuntuu että pitäis olla semmonen mikä sopisi molemmille, sulhasta ja morsianta erottelematta... Ei mitään neuvoja avioliittoon eikä huumoria... Jotain kaunista ehkä ja vaikka vertauskuvallista. Voisihan sellainenkin olla kiva joka liittyy itse hääpäivään. Olenkohan liian vaikeaa etsiskelemässä... :) En ole rakkausrunoja hoksannut netistä katsella, ainoastaan häärunoja ja niitä ei oikein löydy. Pitänee illanpäälle sieltäkin käydä jotai katselemassa.

        http://millway.homeip.net/~forum/phpBB2/viewforum.php?f=4

        Täällä monta sivullista häärunoja ja häälauluja.


      • p ä i v ä p e r h o n e n
        tarvitsija kirjoitti:

        Olen jotain kyhännyt kasaan uhdistelemällä runonpätkiä toisiinsa mutta en oikein ole lopputulokseen tyytyväinen... Asia tuli minulle itselleni täysin yllättäen, joten siksi olen ehtinyt hoitaa asian vasta viidestoistapäivä :)
        Ongelmaa on vähän siinäkin etten oikein tiedä millaista runoa tarvitsisin. Hääpari antoi täysin vapaat kädet. Olisi ollut helpompi etsiskellä jos olisi edes jotain toiveita esitetty. Ainut oli että mielellään ei mitään "pikarunoa." Jotenkin tuntuu että pitäis olla semmonen mikä sopisi molemmille, sulhasta ja morsianta erottelematta... Ei mitään neuvoja avioliittoon eikä huumoria... Jotain kaunista ehkä ja vaikka vertauskuvallista. Voisihan sellainenkin olla kiva joka liittyy itse hääpäivään. Olenkohan liian vaikeaa etsiskelemässä... :) En ole rakkausrunoja hoksannut netistä katsella, ainoastaan häärunoja ja niitä ei oikein löydy. Pitänee illanpäälle sieltäkin käydä jotai katselemassa.

        Oliko kirjoittamani pitkähkö runo sinne päinkään jota olet etsinyt?

        Jos antaisit vielä "ohjeita" jos tarvit toisenlaista runoa? Autan mielelläni, jos vain osaan ja pystyn löytämään - aikaahan vielä on.

        Aiheeseen liittyviä runoja on niin runsaasti maamme runokokoelmissa ja yksittäisissä koosteissa, että niistä on tavallaan aika vaikea löytää toisen makuun sopivaa, mutta yritetään.


      • tarvitsija
        p ä i v ä p e r h o n e n kirjoitti:

        Oliko kirjoittamani pitkähkö runo sinne päinkään jota olet etsinyt?

        Jos antaisit vielä "ohjeita" jos tarvit toisenlaista runoa? Autan mielelläni, jos vain osaan ja pystyn löytämään - aikaahan vielä on.

        Aiheeseen liittyviä runoja on niin runsaasti maamme runokokoelmissa ja yksittäisissä koosteissa, että niistä on tavallaan aika vaikea löytää toisen makuun sopivaa, mutta yritetään.

        kiittää!!!
        Oli hyvä ja juuri sopivan mittainen!
        Kiitän ja kumarran todella syvään siitä hyvästä että viitsit noin pitkän pätkän tänne kirjoittaa!
        Mahtavaaa.
        Minulla on sellainen ongelma etten pääse juuri koskaan kirjastoon koska olen juuri kirjaston aukioloajan töissä. Olisin muuten ilman muuta käynyt sieltä katselemassa runoteoksia.
        Pitänee alkaa harjoittelemaan tuota runoa.
        ISO KIITOS vielä kerran!!! Olen todella iloinen.


      • p ä i v ä p e r h o n e n
        tarvitsija kirjoitti:

        kiittää!!!
        Oli hyvä ja juuri sopivan mittainen!
        Kiitän ja kumarran todella syvään siitä hyvästä että viitsit noin pitkän pätkän tänne kirjoittaa!
        Mahtavaaa.
        Minulla on sellainen ongelma etten pääse juuri koskaan kirjastoon koska olen juuri kirjaston aukioloajan töissä. Olisin muuten ilman muuta käynyt sieltä katselemassa runoteoksia.
        Pitänee alkaa harjoittelemaan tuota runoa.
        ISO KIITOS vielä kerran!!! Olen todella iloinen.

        Sen runon esittäminen sopisi esittää duettona - siis poika ja tyttö - vuoroparisäkeinen rytmitys
        antaa näin syvällistä tehoa visuaalisen mielikuva sisällön korostamiseksi.

        Menihän siinä yöllä kolme tuntia etsinnässä ja puolituntia kirjoittaessa. Se kuitenkin kannatti.
        Olin "hengessä" täysillä mukana näissä vihkiäisissä ja se kannusti yrittämään parhaani.
        Kiitän suuresti kiitollisuuttasi, arvostan arvonantoasi!

        Kerro onnen ja menestyksen toivotukseni ja terveiseni hääparille "päiväperhoselta"!

        Ei mene kauankaan kun saamme kaikki nauttia niistä niityillämme !


      • p ä i v ä p e r h o n e n
        p ä i v ä p e r h o n e n kirjoitti:

        Sen runon esittäminen sopisi esittää duettona - siis poika ja tyttö - vuoroparisäkeinen rytmitys
        antaa näin syvällistä tehoa visuaalisen mielikuva sisällön korostamiseksi.

        Menihän siinä yöllä kolme tuntia etsinnässä ja puolituntia kirjoittaessa. Se kuitenkin kannatti.
        Olin "hengessä" täysillä mukana näissä vihkiäisissä ja se kannusti yrittämään parhaani.
        Kiitän suuresti kiitollisuuttasi, arvostan arvonantoasi!

        Kerro onnen ja menestyksen toivotukseni ja terveiseni hääparille "päiväperhoselta"!

        Ei mene kauankaan kun saamme kaikki nauttia niistä niityillämme !

        Olis ihan kiva tietä ?


      • tarvitsija
        p ä i v ä p e r h o n e n kirjoitti:

        Olis ihan kiva tietä ?

        sain lauantaina serkkupoikani kaveriksi ja laitoimme "harkat" pystyyn.
        Hauskaa oli ja hyvin meni. Ajateltiin ettei enää enempää "viilailla" ettei tule liian "tehty esitys." Ihan sillee rennolla mielellä ollaan lähdössä esittämään. Löydettiin pari kaunista musiikkikappaletta taustalle soimaan, mutta valintaa ei ole vielä tehty siitä että mikä otetaan. Huomenissa ajateltiin kokoontua taas kahvikupposen ääreen sitä miettimään. Innolla pdptellaan häitä ja terkut kerrotaan varmasti!


      • p ä i v ä p e r h o n e n
        tarvitsija kirjoitti:

        sain lauantaina serkkupoikani kaveriksi ja laitoimme "harkat" pystyyn.
        Hauskaa oli ja hyvin meni. Ajateltiin ettei enää enempää "viilailla" ettei tule liian "tehty esitys." Ihan sillee rennolla mielellä ollaan lähdössä esittämään. Löydettiin pari kaunista musiikkikappaletta taustalle soimaan, mutta valintaa ei ole vielä tehty siitä että mikä otetaan. Huomenissa ajateltiin kokoontua taas kahvikupposen ääreen sitä miettimään. Innolla pdptellaan häitä ja terkut kerrotaan varmasti!

        ... pieni jännityskin on aina paikallaan.

        Taustaksi on ihan hienoa ja tunnelmaa kohottaavaa
        laittaa sopivan hiljaa soimaan sellainen, esim. klassinen Bach "Air" tai muuta vastaavaa henkevää ja arvokasta.

        Se samalla poistaa Teiltä runon lausujilta liian jännityksen, kun Te "rytmitätte" runon musiikkiin sopivaksi ja seuraatte sitä samalla kun runokin etenee.


      • p ä i v ä p e r h o n e n
        p ä i v ä p e r h o n e n kirjoitti:

        ... pieni jännityskin on aina paikallaan.

        Taustaksi on ihan hienoa ja tunnelmaa kohottaavaa
        laittaa sopivan hiljaa soimaan sellainen, esim. klassinen Bach "Air" tai muuta vastaavaa henkevää ja arvokasta.

        Se samalla poistaa Teiltä runon lausujilta liian jännityksen, kun Te "rytmitätte" runon musiikkiin sopivaksi ja seuraatte sitä samalla kun runokin etenee.

        ...on aikaa ja vaivaa tekniikan lisäksi ja saisin sähköpostiini kuvan tai parin kun Te esitätte runoa yms. muistoksi tästä "projektista"?

        mailini on: [email protected]

        Suuret kiitokset jo etukäteen !


    • sanansaattaja

      Tanssin sun silmäsi tähtiin. Kierrän sun uumasi tiukkaan. Vien sinut onnemme kehtoon. Häihin ja rimujen lehtoon.

      Rakkauden viljaa me jaamme. Siunausta satoa saamme. Toistuvi kanto jos tiuhaan vain anto. Huoleton lspsonen ollos.

    • joskus pitää irroitella

      Minusta nuoruuteen kuuluu herkkyys ja tiett riehakkuus kunha se ei men yli. Tässä runo joka sopii jatkoille tms iltakylään kun pienmmät on laitettu nukkumaan. Samoin voisi polttareissa esittää.

      Setämme Pietari ahkerasti kalasti,
      häne ei ollut kuten me .......(kasvissyöjiä)
      Kotiin souti, rehki siitä jano
      kotiin palas, emännän kanssa ....(perkaaminen)
      jne jne

    • ###

      Kesä on rakkauden aikaa
      sanotaan
      juhannuskoivujen taikaa
      uskotaan.
      Siinä he seisovat kahden
      sydän sydäntä vasten
      rakastetaan.

      Muutaman askeleen päässä
      syksyn sää
      rakkauden puutarha jäässä
      paleltaa.
      Mitä nyt tapahtui heille
      toisiinsa liittyneille
      kysellään.

      Avioliiton tiellä minä määrää en.
      Toinenkin matkassa siellä
      odottaen onhan oikeus mulla
      kanssasi olla ja tulla
      muistatko sen

      Rakkauden sammunut tuhka
      kyynelten tie
      katkeran sydämen uhka
      oveen jo lyö.
      Ylitse sydänten kuilun
      jos en siltaa saa
      elämän ruokohuilun sävel
      vaikertaa.

      Jäätyneen sydämen luona
      erämaan tuuli soi.
      Riidan ja tuomion kuona
      kaiken särkeä voi.
      Kukaan ei niin ole yksin
      kuin on tiellänsä hän
      jonka kädessä käsi tuntuu
      jäähtyvän.

      ---

      Hilja Aaltonen: Ja minä näin

    • p ä i v ä p e r h o n e n

      Eino Leino LEMMENKOHTAUS
      Runot 2 (Otava Keuruu 1985) sivut 1374 - 1377


      On riittävän pitkä ja molemmille vuorosanatkin
      "sulhasen nimellä" lausuu poika ja "morsiamen nimellä" tyttö ja Mustin tilalle voi laittaa vaikka "nimetyn kissan tai koiran" ja samoin "oikean nimetyn lehmänkin, sen kohdalle" :

      Istuivat aitan kynnyksellä,
      laskivat kätensä kullan käteen,
      näkivät päilyvän päällä järven
      pian jo aamun ensi säteen,
      pilvet paloi,sydämmet sykki;
      kuuli he, kuiski he toisillensa
      riemuja, suruja rinnan kahden,
      suloja, kaihoja rakkautensa.

      Virkahti(sulhasen nimi/poika lausuu) isäntämiesi:
      ""Jos sa tuntisit lemmen tulta,
      joka mun järkeni poroksi poltti,
      vei levon, rauhan ja leikin multa,
      et sinä enää epäeleisi,
      karkaisit kanssani kauas saloon,
      metsän sinisen siimeksehen,
      korven kotiin ja Tapion taloon.

      Hyvä on metsä niille, jotka
      maailma karsas hylyksi heittää,
      erämaassa on elämä armas,
      monet se kohtalon kolhut peittää,
      ei se syytä, ei vainoo ketään,
      ohjaa onnehen, uskoon uuteen,
      ijäisyydestä tekee hetken,
      siirtää kuolevan kuolottuuteen.""

      Lausui(morsiamen nimi/tyttö lausuu),sorea lapsi:
      ""Lemmin ma sinua ijästä ikään,
      erottaa ei meitä voine
      voima, valta, ei vaino mikään,
      vaan on isä ja äiti mulla,
      korea kotini pihtipieli,
      saattaisi mustaksi murhettua,
      kuullen, kuinka mun korpi nieli.

      Mitä se miettisi meidän (Musti),
      ellen sitä ma silittelisi?
      Mitä se (Muurikki) aholla ammuis,
      ellen ma tuokkosta tuolle veisi?
      Minne se poikkeisi metsän polku,
      ellen sen polvia astelisi?
      Kuinka se kukkisi ruusu rukka,
      jos sit' en kyynelin kasteleisi?""

      Virkahti(sulhanen/poika lausuu)isäntämiesi:
      ""Koti on korkea sinulla siellä,
      missä aavat on ilman rannat,
      metsät hiljaiset hirven tiellä,
      missä on kuusikot kultalehvät,
      vaarat vaskiset, kuparikummut,
      järvet kuin hopea hohtelevat,
      puhkeevat siniset, punaiset ummut.

      Siellä se miettii meidän (Musti)
      pihalla pienellä uutistalon,
      siellä sun karjasi käyskelevät
      ahoja armaita sankan salon,
      siellä sa itse polkus poljet,
      leivot leipäsi, sytytät lieden,
      omat sa kasvatat onnes kukat
      pihalta päivyttä pirttiin vieden.""

      Lausui(morsian/tyttö lausuu),sorea lapsi:
      ""Niinpä lähdenkin kanssas sinne,
      missä mielu on metsä, missä
      mätäs on autuas, armas rinne,
      missä on taivas kuin sininen silkki
      kuin punaverka maa ja mäki,
      kussa vaskisen vaaran alta
      kukahtelevi kullan käki.

      Siellä mun auvoni asuu, minne
      mielivi(sulhasen nimi)isäntämiesi,
      sinne mun palaa sielun kaiho,
      kussa on korvessa kotinsa liesi,
      siellä mun lempeni leimahtelee
      kuusen kuuraisen oksain alla,
      kussa mun armaani astahtelee,
      istuvi mielellä iloisalla.""

      Virkahti(sulhasen nimi/poika lausuu)isäntämiesi:
      ""Entä jos murhepäivät päätyy,
      kaataa kontio karjan, halla
      viljan vie, hätä eteen häätyy?
      Ehkäpä kiroat metsämiestä,
      kalamiestä sa kaikertelet,
      ähkyt auran ja äkeen miestä,
      vainion miestä vaikertelet?

      Ehkäpä entistä eloas muistat
      isän ja äidin kartanolla,
      miss' oli armaampi asua sulla,
      otollisempi sun elää, olla?
      Ehkäpä syytät minua kerran,
      kuihtumisesta sydämes kukan,
      vettymisestä sirkun silmän,
      runtumisesta onnen rukan?""

      Lausui(morsiamen nimi/tyttö lausuu),sorea lapsi:
      ""En minä koskaan syytä sua,
      vaikka mun ruusuni runtelisit,
      monesti murhettaisit mua:
      vaikka ma kyynelin kastelisin
      eloni kukkaa kultaisinta,
      sateenkaarena kajasteleisin,
      hohtaisin niinkuin hopearinta.

      Mutta siitä ma sinulle suutun,
      että et lakkaa jo kiusaamasta
      tytärtä tyhjää, neittä turhaa,
      tuskan, riemun ja lemmen lasta,
      rajattomuutta mun rakkauteni,
      hurmani hulluutta, äärettömyyttä,
      ajattomuutta kauniin kaihon,
      nauruni, itkuni ijäisyyttä.""

      (tyttö lausuu edelleen)
      Syöksyi itkien kullan syliin,
      käsivarsin hän kaksin kauloi
      armastaan, kun aamunkoissa
      ensi lintu jo lehdon lauloi;
      helisi niinkuin helkanurmi
      ensi tuulen tuudittaissa,
      ehtoon mennen, päivän nousten
      autuaamman elämän maissa.

      (poika lausuu)
      Mutta (sulhasen nimi)isäntämiehen
      silloin silmissä salamat iski,
      taivahat jylisi, pilvet paloi,
      tuntehet tulta, verta iski,
      avoin vartoi aitan ovi
      kahta kauneuden, lemmen lasta,
      maata mennessä veli ja sisar,
      eivät noustessa nukkumasta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 113
      2353
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2197
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1991
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1374
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe