olkapään kantoside

kuka neuvoo

Hei!

Onko kenelläkään kokemusta olkapään kantositeestä? Minulle määrätty sellainen leikkauksen jälkeen neljäksi viikoksi. Kuinka varovainen on oltava? Mitä uskaltaa tehdä? Olkapää oli löystynyt, kapselia kiristetty polttamalla.

11

15124

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitkästyttävää

3 krt ainakin olen joutunut kantosidettä pitämään sen 5vko olkapääni on pudonnut pois paikoiltaan, sen jälkeen kiinitetty ankkureilla leikkausten jälkeen joutuu siteeseen.yhdellä kädellä tietenkin yrittää toimia eli pitää sidettä päivät ja yöt kättä paikoillaan muuten. pukeminen myöskin on temppuilua jos aikoo vähillä liikkeillä pärjätä, kuten tarkoitus on siteellä pitää käsi paikoillaan.leikkauksen jälkeen ei kyllä huvita kättä muutenkaan liikoja liikuttaa,kantsii varoa olkapäätä todella.

• käsivaivanen

tosiaan, mullaki leikattiin olkapää ja kiinnitettiin uudestaan hauiksen jänne ja kantositeeseen 3vk. nyt on vaan ongelmana, että ku osastolta pääsin pois, hoitajat irrotti siteen pukemisen ajaks, ja kun sitä piti laittaa uusiksi, meni sormi suuhun. nyt vaikeuksia, kun tajuttiin että oon pitäny sitä väärin. elikkäs, kertoisko joku jotenkin, että miten se on laitettava? siteessä tottakai ''kädensija'' ja niskan takaa meneva hihna, plus vartalon ympäri menevä kapea tarroilla oleva hihna.. hieman vaikeasti selitetty, mut jos jotain apua löytyis näin netin kautta ..?

• Jonossa

menossa leikkaukseen. Kiinnostuin, miten sulle ko. operaatio tehtiin ja kauanko on alustava sairasloma? Itselläkin sama ongelma eli löystyminen olkapäässä.

• kuka neuvoo

Hei,

Leikkaus tehtiin tähystämällä. Oli nukutus. Oikein hyvin meni, ei ongelmia. Kaksi viikkoa kulunut, ei ole paljon kipua tuntunut. Panacodia otin ekan viikon varmuuden vuoksi. Mustelmat ovat hävinneet ja olkapäässä on neljä pientä reikää.

Ainoa harmi on tuo kantoside, vaikea tottua, varsinkin öisin. On sellainen tunne, että olkapäätä voisi liikuttaa kun ei ole kipuja. Toivottavasti kipuja ei tule kun sitten saa liikuttaa. Ortopedi oli sitä mieltä, että olkapää tulee ihan entiselleen. Se oli löysä, tulehtunut, arpeutunut, ahdas ym.

• kuka neuvoo
        kuka neuvoo kirjoitti:

Hei,

Leikkaus tehtiin tähystämällä. Oli nukutus. Oikein hyvin meni, ei ongelmia. Kaksi viikkoa kulunut, ei ole paljon kipua tuntunut. Panacodia otin ekan viikon varmuuden vuoksi. Mustelmat ovat hävinneet ja olkapäässä on neljä pientä reikää.

Ainoa harmi on tuo kantoside, vaikea tottua, varsinkin öisin. On sellainen tunne, että olkapäätä voisi liikuttaa kun ei ole kipuja. Toivottavasti kipuja ei tule kun sitten saa liikuttaa. Ortopedi oli sitä mieltä, että olkapää tulee ihan entiselleen. Se oli löysä, tulehtunut, arpeutunut, ahdas ym.

Niin sairaslomaa tuli 6 viikkoa.

• kipa-62

Minun poikani olkapää leikattiin tähystyksellä.Kolmepientä reikää,mutta 8 viikon sairasloma.Kaikki hyvin,nyt on pysynyt olkapää paikoillaan jo puolitoistavuotta.

• Miisa

Olkapääni leikattiin helmikuussa ja jouduin pitämään kantosidettä 6 viikkoa. Siihen tottuu ja joutuu olemaan tosi varovainen muutama ensimmäinen viikko. Ei todellakaan huvittanut liikutella kättä, joten ihan siihen tottui parissa viikossa. Mutta tietty pukeutuminen ym. jutut ei oikein suju ilman avustajaa. Mulla onneksi äiti oli luonani pari ensimmäistä viikkoa. Pukeutumisessa ei ollut ongelmia, olin kotona 2 viikkoa yöpuvussa :) jos ulkona kävin kolmisen kertaa...äitini puki mut. Tsemppiä leikkaukseen. Kauanko olet ollut jonossa?

• pitkästyttävää

avoleikkauksella tehtiin nukutuksessa tietty, jonkun vuoden päästä olkapää oli täysin kulunut leikkauksen takia,eikä enää kestä mitään työtä ja särkee lähes aina,minulla näin n 7v sisään työkyvytön, on nyt kuitenkin pysynyt kiinni olkapää.

• Jonossa

Jonoteltu jo joulukuusta julkiselle puolelle, välillä töissä ja taas sairaslomalla. Säryt kun on melkoiset. Toivon pääseväni "hoitotakuun" myötä viimeistään kesällä toimenpiteeseen. Kiitos tsempeistä!

• kipuilija
        Jonossa kirjoitti:

Jonoteltu jo joulukuusta julkiselle puolelle, välillä töissä ja taas sairaslomalla. Säryt kun on melkoiset. Toivon pääseväni "hoitotakuun" myötä viimeistään kesällä toimenpiteeseen. Kiitos tsempeistä!

Huhhuijaa nimimerkille sanon, että kannattaa soittaa joka viikko jononhoitajalle, että missä mennään.

Itse oli tammikuusta leikkausjonossa kunnallisella puolella ja lopulta uhkailtiin, että leikkaus saattaa siirtyä syksyyn, koska kesällä ei ko. sairaalassa leikata. Tosin olisin siinä nostanut metakan, koska hoitotakuu olisi ylittynyt. Minä pidin puoleni ja sain leikkausajan toukokuulle.

• kuka neuvoo
        kipuilija kirjoitti:

Huhhuijaa nimimerkille sanon, että kannattaa soittaa joka viikko jononhoitajalle, että missä mennään.

Itse oli tammikuusta leikkausjonossa kunnallisella puolella ja lopulta uhkailtiin, että leikkaus saattaa siirtyä syksyyn, koska kesällä ei ko. sairaalassa leikata. Tosin olisin siinä nostanut metakan, koska hoitotakuu olisi ylittynyt. Minä pidin puoleni ja sain leikkausajan toukokuulle.

Minä leikkautin olkapääni yksityisellä Hesassa. Ortopedin löysin netistä etsimällä.Hyvä olikin, leikkaa koripalloilijoiden, ym urheilijoiden olkapäitä.
        Ajattelin ensin kunnallista mutta olen nähnyt ja kuullut ainakin omalla paikkakunnallani niin paljon huonoa olkapääleikkauksista, että päädyin maksamaan. Jonotkin olivat pitkät.
        Kun päädyin yksityiselle, päätin itse leikkauspäivän. kaikki sujui hienosti ja tähystämällä. nyt on kantoside poissa ja alkaa kuntoutus. Lääkäriin saan helposti yhteyden jos kysyttävää jne. Olen tyytyväinen valintaani!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe