Kun tässä palstalla on keskustelu jälleen kerran mennyt enemmän fanaattiseksi tunteiden ilmaisuksi, niin palautetaanpa faktoja.
Käydään ensinmäiseksi Lentokenttään nimeltä London Standsted:
- Kyseinen lentoasema ei ole Lontoossa, Lontoon lähellä kylläkin. Nyt ei auta sanomalla, että eihän Helsinki - Vantaakaan ole Hesassa, vaan vantaalla. London Standstediin sopiva vertaus olisi, jos se kakkoskenttä olisi Lahdessa tai Hämeenlinnassa.
- Joudut lisäämään oitis saamaasi halvan lennon hintaan 15 - 25 puntaan paikallisliikenteeseen. Nopeampi juna, maksaa 15 puntaa suunta, 25 puntaa menopaluu. Edullisempi bussi, National Express maksaa menopaluuna 15 puntaa. Eli näin Euroissa kulusi nousevat paikallisliikenteeseen 25 - 40 Euroa.
- Hintaverailuksi London Heatrow, josta pääsee metrolla, kuuden vyöhykkeen päivälippu maksaa 6 puntaa, eli noin 9 euroa.
- Ryanairin 99 centin lippu London Standstediin maksaa noin 50 Euroa. ne 25 - 40 Euroa ennenkun olet Lontossa, eli Suomeksi satanen menee suuntaansa.
- Myös Finnair ja British Airways lentää tuon Helsinki - London Heatrow välin halvimillaan menopaluuna 200 euroon kuluineen.
Ryanairin soveltuminen jatkoyhteydellisiin lentoihin:
- Ryanair soveltuu mielestäni erittäin huonosti koneenvaihdolle. Lentoyhtiö on point to point airline, joka tarkoittaa että selvität matkatavarasi kerta toisensa jälkeen uudelleen, maksat ylipainomaksut uudelleen, jotka punnitaan todella tarkasti. Lentoyhtiö ei ole vastuussa lennon myöhästymisestä aiheutuvista kuluista, vaikka seuraava lento olisi Ryanairin itsensä lentämä lento. Vaikka yhtiö mainostaa itseään täsmällisimmäksi, niin silti what if happens, eli oletkin laukkujen kanssa jossain peräkorven kakkoskentällä, huomaat jatkolentosi menneen, seuraava lento on ylibookattu, seuraava kohtuuhintainen lento on ylihuomenna. Vaikka ostat lennon halvalla, ostit nyt kolmannen lennon ja se on uutta rahanmenoa.
Onko halpalento oikeasti halpalento:
- Kaikenkaikkiaan halpalento on aina kysymysmerkki, välillä sieltä onnistuu samaan ihan kohtuuhintaisen lennon, Ryanair soveltuu konseptiltaan erityisesti lyhyille Keski-Euroopan väleille, lentoaikaa enintään kaksi tuntia.
Suomesta lennettäessä kehoitan laskemaan aina kaikki vaihtoehdot. Toki edelleen Ryanair on kilpailukykyinen vaihtoehto.
Ilmainen ateria:
- Sanontaan ilmaista ateriaa ei ole sanoisin, että ilmaista tai sikahalpaa lentoa ei ole. Ryanair lentää samalla kerosiinilla kun esim. Finnair. Foliovuokallinen murkinaa ei paljoa maksa siinä, se on vain lisäarvoa tuottava palvelu, siirtää nälän tunnetta eteenpäin. Finnairin kohdalla hyvä sellainen.
Itse lennän sekä Finnairilla että Ryanairilla, riippuen aina kohteesta ja varaustilanteesta. Lennon hintaan vaikuttaa niin moni asia.
Mielestäni Finnairin moittiminen näillä palstoilla on turhaa, sen palvelukonsepti on erityisesti Suomalaisille hyvä, illaksi kotiin täsmää melkein aina.
London Stansted / Ryanair - faktoja
24
15312
Vastaukset
- Mörökölli
Kaikkea tätä ei interflyerit tule ajatelleeksi.
- herneet nenään
Kuinkas ollakaan, Ryanair -uskovaiset sitten ottavat herneet nenään, pienillä prosessikääntämillä ja muutaman punnan hintaeroilla koittavat kumota koko jutun.
Alkuperäinen kirjoitus ei ollut oikein puolesta eikä vastaan, mutta asiaa löytyi.
Täytyy kanssa laittaa pieni prosessikääntämä tuohon jatkoksi...
Kent-UK kirjoitti, että 99 centin lento maksaa käytännössä 50 Euroa, no entäs sitten 40 Euron lennot... no 90 Euroa kuluineen, puhumatta 99 Euron edullisesta lennosta.(Jollain ihan varmaan sappi kihahtaa ;) )
Se siin
- ...
Siis jos kerran aletaan vertailemaan Ryanairia ja Finnairia keskenään, niin tällöin pitäisi ottaa huomioon ne paikallisliikennekulut myös Finnairilla. Eli ero on 15 puntaa - 6 puntaa => 9 puntaa eli 13 euroa.
(On turha väittää ettei tuo edullisempi ja hitaampi bussi ole vertailukelpoinen metron kanssa, metro on myös hidas vaihtoehto, nopeampi lentokenttäjuna keskustasta Heathrowiin maksaa sitten 26 puntaa/meno-paluu).
Eli jos lentokenttä-Lontoo matkaan kuluu ylimääräiset 13 euroa ja lento on vähintään yli 100 euroa halvempi, niin tottakai Ryanair on hyvä vaihtoehto.
"- Ryanairin 99 centin lippu London Standstediin maksaa noin 50 Euroa. ne 25 - 40 Euroa ennenkun olet Lontossa, eli Suomeksi satanen menee suuntaansa."
Miten ihmeessä voi satanen mennä suuntaansa jos kerran 25-40 euroa on MENO-PALUU bussin hinta? Ihan vaan tiedoksi: 50e 25/2e = 62.5e ja 50e 40e/2 = 70e.- ihan itse
Kannattaa myös itse laskea.
99 centin lentoja ei ole kun rajallinen määrä. Sekin maksaa 50 Euroa.
Osa paikoista maksaa 40 Euroa, eli 90 Euroa suunta kuluineen.
Sitten on olemassa 99 Lentoja, eli 150 Euroa sunnta, 150 Euron paikkoja, eli 200 Euroa suunta.
Antaapa myös Ryanairin sivu kallitakin lentoja.
Kent-UK oli oikeassa, ilmaisen aterian lisäksi ei ole myöskään ilmaista lentoa, tai edes halpaa lentoa. Hän ei kieltänyt sitä, etteikö se tarjottu ateria lisää lipun hintaa, vaan sanoi sen olevan palvelu, joka tuo itse lennolle lisäarvoa. Palstan Ryanair -uskovaiset ovat vain niin brutaalilla tapaa tylsiä kommenteissaan, että säästyneillä rahoilla voi nauttia gourmet -aterian. Valitettavasti sitä ei ole tarjolla monellakaan Ryanairin lentämällä kentällä. Saisi edes hampurilaisen, tai edes kahvia, jota voisi kahviksi kutsua tai juoda.
- RyanAiriin tyytyväinen
Itse olen käyttänyt usean eri lentoyhtiön tarjoamia palveluja hyväkseni mukaan lukien oman Finnairimme.
Täytyy myöntää se tosiseikka, että nopeimmin ja varmimmin aikataulullisesti saapunut perille juuri RyanAirilla.
Nopeaa toimintaa, ei turhia palveluja, mihin niitä tarvitsee tuollaisilla lentotuntimäärillä?
Ja mikä pääasia, edullista ja eritoten lapsiperheen huomioivaa palvelua heillä.- tarvitsee niitä...
arvostavat henkilöt! ei interflyerit joille pääasia on päästä halvalla hostellille rinkkansa kanssa.
- Siksi Ryanair
Kyllä jokainen järki-ihminen pystyy bertailemaan Ryanairin hintoja sen kilpailijoihin. Ellei Ryanair todellakin olisi halpa ja täsmällinen, ei se olisi yksi Euroopan suurimmista lentoyhtiöistä. Sen matkustajamäärä muuten ylitti hiljattain British airwaysin. Taitaa edellä olla enää Air France-KLM ja Lufthansa.
Stanstedin lentoasema on yksi Lontoota palvelevista pääkentistä, vaikka se ei sijaitsekaan Lontoossa. Ryanairin lennolta tai netissä (Ryanin sivuilta) ostettuna nopea Stansted Express juna maksaa vain 10£/suunta. Matka-aika Lontoon ytimeen on 40 min. Stanstedin juna-asema sijaitsee kätevästi terminaalin alla, jonne pääsee rullaportaita pitkin.
Kent-UK, sinulle tiedoksi, että hyvinkin vaatimaton lennolla tarjottava ateria on lentoyhtiölle kallis (vähintään 10 e). Ja tarjottava ateria tietysti lisätään matkalipun hintaan, halusit sitten syödä tai ei. Ilmaisia aterioita ei ole olemassakaan. Halpalentokonseptissa maksat vain niistä palveluista, jotka haluat. Ja koska lentosi on joopa 90% halvempi, voit syödä gourmet-aterian vaikka jo ennen lentoa tai heti perillä. Ryanairin reitit ovat varsin lyhyitä, maksimissaan 3 tuntia, joten kukaan ei kyllä kuole nälkään. Ja saahan lennolta ostaa välipaloja tai voi otaa omaa evästä mukaan.
Ryanair on point-to-point airline ja se ei itsekään suosittele jatkolentojen varaamista. Monet kuitenkin tekevät niin jo yksinomaan siksi, että Ryanair lentää niin todella moneen, mielenkiintoiseen paikkaan, joihin perinteisillä yhtiöillä olisi todella hankalaa ja huippukallista lentää. Ryanairilla on esim. Espanjassa, Italiassa ja Ranskassa todella mahtava valikoima kohteita. Jotkut yhdistävät matkaansa oleskelua Lontoossa tai Frankfurt-Hahnin alueella, jolloin ei ole stressiä jatkolennolle ehtimisestä.
Viisas valitsee Ryanairin! Ryanair on mullistanut Euroopan lentoliikenteen ja pakottanut perinteisetkin lentoyhtiöt pudottamaan hintoja. Kaikilla on oikeus matkustaa - ihan kaikilla.- .tarpeetonta
..jauhaa mikä letoyhtiö on halvempi, nopeampi, paveleampi, jne. Eikös jokainen voi/saa tehdä päätöksiään ihan itse. Ihmisethän äänestää jaloillaan, jos ei ole johonkin tyytyväinen, siirtyy kokeilemaa jotain toista. Näin markkinat pelaa. Jos nämä kirjoitukset ovat operaattoreiden aikaansaannoksia, niin ok. Onhan se halpa tapa pitää yhtiön nimi esillä. Mutta jos ne ovat tavallisen kuluttajan "kynästä", niin eikö voisi yhtähyvin aloitaa keskustelu siitä, missä päivittäistavarakaupassa piimäpurkki on halvin ja missä on kohteliaampi/nätimpi kassa. Olisi yhtä älykästä.
- esittämäsi
.tarpeetonta kirjoitti:
..jauhaa mikä letoyhtiö on halvempi, nopeampi, paveleampi, jne. Eikös jokainen voi/saa tehdä päätöksiään ihan itse. Ihmisethän äänestää jaloillaan, jos ei ole johonkin tyytyväinen, siirtyy kokeilemaa jotain toista. Näin markkinat pelaa. Jos nämä kirjoitukset ovat operaattoreiden aikaansaannoksia, niin ok. Onhan se halpa tapa pitää yhtiön nimi esillä. Mutta jos ne ovat tavallisen kuluttajan "kynästä", niin eikö voisi yhtähyvin aloitaa keskustelu siitä, missä päivittäistavarakaupassa piimäpurkki on halvin ja missä on kohteliaampi/nätimpi kassa. Olisi yhtä älykästä.
keskustelun päivittäistavarakauppojen hinnoista, mutta ei tällä palstalla, koska täällä on tarkoitus nimenomaan keskustella halvoista lentolipuista! Ja se keskustelu on tarpeetonta vain sinun ahtaan näkemyksesi mukaan.
- tuohon
esittämäsi kirjoitti:
keskustelun päivittäistavarakauppojen hinnoista, mutta ei tällä palstalla, koska täällä on tarkoitus nimenomaan keskustella halvoista lentolipuista! Ja se keskustelu on tarpeetonta vain sinun ahtaan näkemyksesi mukaan.
Ei täällä "Lentäminen"-palstalla ole tarkoitus keskustella ainoastaan halvoista lentolipuista.
- sijainnista
Ei pidä ajatella aina vaan matkailussa turistimatkoja pääkaupunkien ydinkeskustoihin tai verrata oheiskustannuksia Stanstedista tai Heathrowilta aina jonnekin Piccadillylle. Jokaisella matkustajalla on eri tarve matkalleen. Suurin osa matkustajista jatkaa kentiltä ihan muualle, kuin juuri Lontoon ydinkeskustaan. Eihän Helsinki-Vantaan kentältäkään kovin moni jää Helsinkiin saatikka sen ydinkeskustaan. Stanstedin kenttä on sijainniltan hyvä, jos jatkaa muualle Englantiin. Moottoritiet vieressä eikä tarvi tuhlata aikaansa Lontoon ruuhkissa, kuten Heathrowilta matkaavien käy. Ruuhkattomuus ja hyvät maayhteydet on myös yksi halpisten (Ryanairin ja Easyjetin) menestyksen salaisuus, jota täällä Suomessa tai varsinkaan tällä palstalla ei vielä tunnuta oikein ymmärtävän. Pelkkä Lontoo on sen verran iso kaupunki että Stanstedin kenttä on parempi sijainniltaan, jos matka suuntautuu Lontoon pohjois tai itä osiin tai keskiseen Englantiin. Matkaa sinne Lontoon ydin keskustasta on n.60km. Lontoossa on neljä isoa kansainvälistä lentoasemaa. Heathrow, Luton, Gatwick ja Stansted. Jokainen niistä eri ilmansuunnassa ja Heathrowia lukuun ottamatta Ryanair ja Easyjet lentävät niistä jokaiselle. Kyseessä ei siis ole mikään nappikauppa pellonreunalle vaan todella suuri liiketoimi.
- ...
Viime vuoden matkustajatilastot:
Stansted: 22.2 miljoonaa
Helsinki-Vantaa: 15.1 miljoonaa
Eli mistään pikkukentästä ei ole kyse. - EHKÄ...
... kirjoitti:
Viime vuoden matkustajatilastot:
Stansted: 22.2 miljoonaa
Helsinki-Vantaa: 15.1 miljoonaa
Eli mistään pikkukentästä ei ole kyse.mikää pikku kentta, mutta perslävessä sijaitsee... ryanair fanit = interflyerit vaan aina jaksavat mainostaa noita ihania kohteita minne ryanilla pääsee. pääseehän sillä toki, mutta aivan vääriin paikkoihin... Ja alkuperäisen viestin kirjoittaja on joikaisessa kohdassa oikeassa. valitettavasti nyt on todettava että ei se ryan ole se halvin ja nopein vaihtoehto! mutta kun suomalaiset ja monen muun maalaiset hölmät katsovat jee 0.99 £ eikä ajattele yhtään eteenpäin, niin hinta tuntuu halvalta!
- arvostelijoille
EHKÄ... kirjoitti:
mikää pikku kentta, mutta perslävessä sijaitsee... ryanair fanit = interflyerit vaan aina jaksavat mainostaa noita ihania kohteita minne ryanilla pääsee. pääseehän sillä toki, mutta aivan vääriin paikkoihin... Ja alkuperäisen viestin kirjoittaja on joikaisessa kohdassa oikeassa. valitettavasti nyt on todettava että ei se ryan ole se halvin ja nopein vaihtoehto! mutta kun suomalaiset ja monen muun maalaiset hölmät katsovat jee 0.99 £ eikä ajattele yhtään eteenpäin, niin hinta tuntuu halvalta!
Oletteko koskaan miettineet mikä vaikutus ko. yhtiöllä on ollut lentolippujen hinnan kehitykseen Suomessa? Jos Ryanair päättäisi poistua Suomen reiteiltä niin välittömästi muut yhtiöt nostaisivat mm. Lontoon reitin hinnat 400-500 euroon missä ne olivat vielä muutama vuosi sitten. Ja ne hinnat olivat halvimpia hintoja.
Mutta Ryanair ei sovi ihmisille, jotka eivät osaa englannin kieltä tai ovat tottuneet pelkkiin valmismatkoihin Kanarialle. - MUTTA
arvostelijoille kirjoitti:
Oletteko koskaan miettineet mikä vaikutus ko. yhtiöllä on ollut lentolippujen hinnan kehitykseen Suomessa? Jos Ryanair päättäisi poistua Suomen reiteiltä niin välittömästi muut yhtiöt nostaisivat mm. Lontoon reitin hinnat 400-500 euroon missä ne olivat vielä muutama vuosi sitten. Ja ne hinnat olivat halvimpia hintoja.
Mutta Ryanair ei sovi ihmisille, jotka eivät osaa englannin kieltä tai ovat tottuneet pelkkiin valmismatkoihin Kanarialle.lentoliput tulevat kallistumaan kaikilla yhtiöillä tänän vuonna rutkasti, kun öljyn hinta nousee. Myös Ryanilla ellei se sitten aio riistää vielä enemmän henkilökuntaansa. Ei ole kuin ajan kysymys milloin irlantiin saadaan työtekijöitä paremmin tukevat lait ja järjestötoiminta alulle, sen jälkeen yllättäen Raynin liput eivät tidakaan olla enää halpoja. Mutta lentäkää interflyerit nyt vielä kun on halpaa rinkkoinenne!
- alkuperäinen tarkoitus
Keskustelun avauksen alkuperäinen tarkoitus oli tuoda asiaa, eikä molemmin puolista sairvartelua ja provoilua.
Totta on se, että lennon hinnasta, lensi sitten Ryanairilla tai Finnairilla on suurin osa kerosiinin hintaa.
Finnairin liikeidea perustuu palvelukonseptiin, Ryanairin taas suuriin matkustajamassoihin. Sen takia ne huonosti soveltuvat keskenään vertailtaviksi.
Tätä myös Kent-UK tarkoitti kirjoittamalla " Itse lennän sekä Finnairilla että Ryanairilla, riippuen aina kohteesta ja varaustilanteesta. Lennon hintaan vaikuttaa niin moni asia. "
Ja onhan totta, että se foliovuokallinen ei paljoa maksa lisää Finnairin lipun hinnassa. Jokainen joka Finnairin lennon varaa, ei varaa sitä vain sen aterian takia. - MikaMatkaaja
Ottakaa huomioon mahdollinen muutos koska käytännössä lipun varauksen muuttaminen maksaa enemmän kuin uuden hankkiminen eli todellisuudessa lippua ei kannata vaihtaa toiseen koska uuden lipun saa halvemmalla!
Meiltähän meni hukkaan 160 euroa Lontoon lippuihin, muutos olisi ollut 250 euroa ja uudet liput 240 euroa.
Ryanairin puhelinpalvelu tökki pahasti ja puhelu katkesi koko ajan, mutta onneksi luin AirPron numerosta täältä, kiitos siitä, vaikkei siitä lopulta ollut mitään hyötyä, anyway.
Yritin muuttaa varausta netissä mutta heti ensimmäisellä kerralla tuli ilmoitus että olen "ehkä" ylittänyt sallitun määrän yrityksiä päästä muuttamaan varausta... siis ensimmäisellä kerralla.
Kokemus se oli tämäkin, saatan silti yrittää uudestaan, sillä hyvällä onnella lippu voi olla oikeastikin halpa.- finnWest
Haluan matkustaa puolisoni kanssa lontooseen tammi-helmikuussa!
Ryanair:
Käyttäen "etsi edullisin lento" toimintoa valitsen päivämääräksi ke 24.1 - la 27.7.
Lento lähtee pirkkalasta 11:20 suomen aikaa ja saapuu lontooseen paikallista aikaa 12:15. Molemmat haluavat laittaa yhden matkalaukun ruumaan a 9€ meno-paluu. Matkan maksan mastercard luottokortilla joten siitä menee 10€ lisämaksu.
Matka lentoasemalle 2 * 3,5€ = 7€
Matkatavaramaksu 2 * 9€ = 18€
lento tre-lon-tre 2 * = 87,96€
luottokorttimaksu 1 * 10€ = 10€
bussi stn-lon-stn 2 * 16£ = 49€ (£->€ 1,52)
---------------------------------------
172€
-----
Finnair:
Halvimmaksi näyttää osoittautuvan ajankohta ke 17.01 - la 20.01. Kone lähtee Helsingistä 8.00 on perillä lontoossa 9:10.
matka lentoasemalle 2 * 38 = 76€
lento hel-lon-hel 2 * 469,48
bussi lhr-lon-lhr 2 * 12 24€
-------------------------------------------
569,48
----------
Eli Ryanair on 397,52 egee halvempi. Sillä ostelee jo kivasti tavaraa Lontoon hienoista kaupoista.
- hubaisa
matkustan lontooseen näillä näkymin lokakuussa. en ole varannut matkoja vielä, mutta näin ryanairin sivuilla mainoksen. Tampere -> london stansted from 20€.. katsoin mitä tuolloin olisi maksanut lennot kolmelta lontooseen tuolla "20" eurolla.. Loppusummaksi tuli mukavat 450€. lisäksi joutuisin maksamaan sen että pääsen tampereelle ja tuolta london standstedista itse lontooseen. Eipä tulisi sen kalliimmaksi lentää jollain muulla "luotettavammalla" lentoyhtiöllä.
- kortiton
onko stanstedin kentällä ryainairin toimistoa,mistä voisi ostaa lipun tampereelle?
- MasterCard Prepaid
Miksi katsot lokakuun lentoja, katso kesäkuun tarjouksia
21.99 EUR
Only 4 seats left at this fare
Sun12 Jun 11
Depart: Tampere 15:40
Arrive: London-Stansted 16:30
1 x Adult 21.99 EUR
Online Check-In: 6.00 EUR
Delay/Cancel Levy: 2.00 EUR
Taxes / Fees: 0.00 EUR
Total Price: 29.99 EUR
Siis 30 euroa. Luotettavasti.- PaavoXX
Sulla on aivan LOISTAVA vastaus, KIITOS siita !!!!!
Ainoa vaan etta olet vajaan 3 vuotta myohassa !!!!!!!!!!!!!!!!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779