raidetangon vaihto

Tein itse säästin

Näyttäisi olevan klappia kuskinpuolen raidetangossa eli ulompipää on sippeli vaihtaa, mutta mites sisemmän vaihto näyttäisi olevan suojakumi päällä haittaamassa tutkiskelua? Entä kannattaako vaihtaa heti molemmat päät? Vaatii varmaankin ohjauskulmien säädön toimenpiteen jälkeen.

11

28008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuri harjoitellut

      Kumi pois päältä, vanha tanko irti nivelpallosta putkitongilla vääntäen. Pitäisikö hammastangosta pitää vastaan, ettei ohjausvaihde kärsi, siinä kysymys. Merkkikorjaamo ei pidä vastaan, mutta hehän eivät ota vastuuta muutenkaan mistään. Hammastangon ulkopäässä ei ole kiinnipitoavaimelle sopivaa pintaa, vaan suorastaan kiusana vihreä muoviholkki. Ohjausvaihteen sisään menevään tangon osaan kun ei saa jäädä jälkiä!

      Uusi tilalle (fiksu kiertää 32 mm kapealeukaisella kiintoavaimella, roisimpi putkitongeilla nivelpallosta, joskin tongeista jää rumat jäljet ja huonolla tuurilla jäljet hinkkaavat suojahaitarin puhki) ja sitten tulee se työn vaikein vaihe: uuden haitarin sisemmän kiristyspannan kiinni puristus. Konehuoneesta ei mahdu eikä alta. Siitä tangon kolosta vain sivulta yhdellä kädellä sopivilla sivuleikkureilla.

      Kun ulkopäätä irroittaessa tarkkaan laskee kierrosten lukumäärän (esim. 12 kokokierrosta ja vartti), kunnes pää irtoaa kierteestä ja kootessa uuden sisäpään kanssa kiertää juuri saman verran, osuu auraus lähes kohdalleen. Koeajo ja ratin tarkkailu, onko suoraan ajettaessa ratti juuri samassa asennossa, kuin vanhalla nivelellä. Jos on, auraus on kohdallaan, jos ei, muuttaa säädön siten, että ratti tulee entiseen asentoonsa. Mitään muuta säätöä ei tarvita.

      Vihje: se kurapalkeen Oetiker-klemmari (ainakin Volvon originaalissa, tanko palje klemmarit = n. 60 e, jos vaihde on SMI) kannattaa muotoilla ennen asennusyritystä siten, että se lukittuu yhden käden sormissa. Muodon mallia voi katsoa vanhasta, mikäli sitä ei murjo muodottomaksi sitä irroitettaessa.

      • tein itse säästin

        Kiitos ja kumarrus loistavasta vastauksesta!


    • hammastanko!

      Katso samalla itse hammastanko (eli se ohjausvaihteen sisään menevä osin hammastettu tanko), siinäkin voi olla klappia, ja se onkin sitten kalliimpi juttu vaihtaa. Noita on ollut ainakin SMI-vaihteissa (ranskalainen...).

      • tein itse säästin

        hammastangossa on vikaa, niin pitäisikö välystä löytyä molemmin puolin? Mistä tietää onko tuo SMI- vaihteisto?


      • Juuri harjoitellut
        tein itse säästin kirjoitti:

        hammastangossa on vikaa, niin pitäisikö välystä löytyä molemmin puolin? Mistä tietää onko tuo SMI- vaihteisto?

        Ei siinä hammastangossa mitään vikaa ole. Tankohan on suora yhtämittainen kanki. Pieni välys sen laakeroinnissa ei haittaa mitään. Sitten kun ohjausvaihde alkaa vuotaa tehostinöljyä, voi ryhtyä murehtimaan sen tason asioita.

        SMI-vaihteen rungossa auton alta katseltuna on pienen pieni teksti SMI. Näkeehän sen asian tyyppikilven oikeanpuolisen sarakkeen olikohan toisen rivin viimeisestä merkistäkin. 5 = SMI ja 4 = TRW. Viimeistään irroitettuaan raidetangon, jos sisäpään kierre on 16 millinen, on se SMI. TRW:ssä 14 millinen kierre. (Bilteman raidetanko on TRW:hen sopiva, mutta ei SMI:hin.) (Motonetin SMI:hin myymässä espanialaisessa raidetangossa kurapalkeen kaula on millin liian ohut! Palje jää vuotamaan paskaa vaihteen sisään!!!!!!!)


      • hammastanko!
        Juuri harjoitellut kirjoitti:

        Ei siinä hammastangossa mitään vikaa ole. Tankohan on suora yhtämittainen kanki. Pieni välys sen laakeroinnissa ei haittaa mitään. Sitten kun ohjausvaihde alkaa vuotaa tehostinöljyä, voi ryhtyä murehtimaan sen tason asioita.

        SMI-vaihteen rungossa auton alta katseltuna on pienen pieni teksti SMI. Näkeehän sen asian tyyppikilven oikeanpuolisen sarakkeen olikohan toisen rivin viimeisestä merkistäkin. 5 = SMI ja 4 = TRW. Viimeistään irroitettuaan raidetangon, jos sisäpään kierre on 16 millinen, on se SMI. TRW:ssä 14 millinen kierre. (Bilteman raidetanko on TRW:hen sopiva, mutta ei SMI:hin.) (Motonetin SMI:hin myymässä espanialaisessa raidetangossa kurapalkeen kaula on millin liian ohut! Palje jää vuotamaan paskaa vaihteen sisään!!!!!!!)

        >Pieni välys sen laakeroinnissa ei haittaa mitään.

        Kyllä muuten haittaa jos välystä on liikaa! Sama vaikutus kuin väljällä nivelellä. Tanko pääsee liikkumaan ylös/alas suunnassa, jolloin sama klappi tuntuu renkaassa sivusuunnassa. Ei välttämättä vuoda yhtään nestettä, vain hammastangon päätylaakerit on väljät. Voi johtua esim. väljän sisänivelen aiheuttamasta hakkaamisesta tankoon. Uusi sisänivel ei sitten enää auta. Ai mistäkö tiedän...

        Jos joku tietää voiko tuota korjata tai kiristää jotenkin irrottamatta ohjausvaihdetta, niin hyvä olis. Sen vaihteen irrottaminen on isompi savotta kun konetta pitää tiputtaa alaspäin että se mahtuu pois. Epäilen kyllä että koko vaihde pitää vaihtaa (1500€ Volvolla...).

        Miksi Volvossa pitää olla !@#?rellun osia...


    • Juuri harjoitellut

      Vaihda vain yksi ensin, niin saat sen ratin takaisin vanhaan asentoonsa suoraa ajettaessa. Sitten vasta ryhdy toisen vaihtoon, jos se on tarpeen. Jos molemmat päät irroittaa samaan syssyyn, ei ratin asennosta voi enää päätellä, onko auraus asennuksen jälkeen kohdallaan ja pitää ryhtyä sitä sitten virittelemään, joskaan ei sekään kummoinen homma ole, kun apuvärkkinä käyttää vaikkapa laserosoittimella varustettua vatupassia ja vähän auton leveyttä pidempää rimaa.

      • Putte

        Mieluiten itse, ja tarkasti, ja sitten parutaan, kun menee kalliita renkaita pilalle.
        Jos raidetangon pään vaihtaa, niin on aina suositeltavaa suorittaa suuntaus, mielummin nelipyörä suuntaus, koska, jo kaksi kierrettä päin helvettiä kuluttaa kalliin renkaan piloille tosi nopeasti.

        Ainahan nää tee itse miehet tietävät asiat paremmin, kuin ammattimiehet, jotka ovat saaneet koulutuksen, ja monen tonnin vehkeet tuohon hommaan, no ei mitään, kokeilkaa, ja parkukaa tonnin renkaiden kulumista.!!!


      • Lapsellista
        Putte kirjoitti:

        Mieluiten itse, ja tarkasti, ja sitten parutaan, kun menee kalliita renkaita pilalle.
        Jos raidetangon pään vaihtaa, niin on aina suositeltavaa suorittaa suuntaus, mielummin nelipyörä suuntaus, koska, jo kaksi kierrettä päin helvettiä kuluttaa kalliin renkaan piloille tosi nopeasti.

        Ainahan nää tee itse miehet tietävät asiat paremmin, kuin ammattimiehet, jotka ovat saaneet koulutuksen, ja monen tonnin vehkeet tuohon hommaan, no ei mitään, kokeilkaa, ja parkukaa tonnin renkaiden kulumista.!!!

        Jo on lapsellista kitinää Putella taas. Juuri ostin Continentalin kummit, 410 euroa. Edellinen rengaskerta kesti 95 000 km. Itse olen aurauksen säätänyt haluamakseni. Miten pitkään Puten "ammattimiehillä" säätämät kummit kestävät?

        Mitään nelipyöräsuuntausta ei muut tarvitse, kuin kyvytön Putte. Vai että kaksi kierrettä? Eihän niin paljoa väärin voisi lapsikaan raidetankojansa asentaa! Silloinhan pyörät olisivat jo niin vinossa, että ne kaivaisivat ojaa! Puten lisäksi ei niin väärin säätäjiä olekaan, muualla kuin joissakin "ammattimiesten" korjaamoissa.


    • V7omahuoltopäällikkö

      Putte tietää mistä puhuu. Korjaamoille tulee monenlaista tekelettä, joko itseoppineiden- tai ammattikoululaisten jäljiltä? Kun osaa itse tehdä oikein ja motivaatio sekä korjauspaikka löytyy, niin mitäs sitä liikkeeseen viemään? Kuinka moni on äskettäin ajattanut partansa parturiliikkeessä? Jos ei onnistu itse, niin tietenkin kannattaa hankkia apua tai oppia muilta!

    • ParranparhaatHehHeh

      Amispojuilla ei parta edes vielä kasva!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4176
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2179
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1684
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1497
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1458
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1380
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1258
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1174
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1099
    10. 22
      1066
    Aihe