valaisinkytkimen kytkeminen

nollajohto

Terve,

Olen vaihtamassa huusholliin valaisinkatkaisimia ja kysyisin johtojen kytkentäjärjestyksestä. Talo on 15 vuotta vanha ja kannet rupee irtoamaan katkaisimista joten pitäis uusia ne. Vanhassa katkaisimessa ei ole mitään merkintöjä. Uusi katkaisija on Elexin 5-kytkin. Elikkä ptäis saada toimimaan 2 valaisinta.
Kiitoksia etukäteen,

6

9767

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raksa2

Jatkuva vaihe L -napaan ja kahdesta muusta liittimestä valaisimeen. Johtojen väristä ei oikein voi sanoa mitään, kun on jos minkäkinlaista taivaanrannan maalaria ollut kytkemässä.

• nollajohto

Joo, johtimista ei oikein ottanut tolkkua 1 ruskee ja 3 mustaa johtoo. Täytyy varmaan mitata. L on jatkuva jännite, mutta mites muut johdot. kytkimessä on yläpuolella vasemmassa laidassa nuoli ylös ja oikeassa laidassa L. Alapuolella on vasemmassa laidassa X X ja oikeassa laidassa nuoli alaspäin. Selitätkö tarkemmin.
        kiitos,

• vaikeaksi,
        nollajohto kirjoitti:

Joo, johtimista ei oikein ottanut tolkkua 1 ruskee ja 3 mustaa johtoo. Täytyy varmaan mitata. L on jatkuva jännite, mutta mites muut johdot. kytkimessä on yläpuolella vasemmassa laidassa nuoli ylös ja oikeassa laidassa L. Alapuolella on vasemmassa laidassa X X ja oikeassa laidassa nuoli alaspäin. Selitätkö tarkemmin.
        kiitos,

Johtoja on jo liikaakin 5-kytkimelle. Pitäisi tietää mitä se vanha kytkin on ohjannut ja onko samassa yhteydessä muita kytkimiä?

• nollajohto
        vaikeaksi, kirjoitti:

Johtoja on jo liikaakin 5-kytkimelle. Pitäisi tietää mitä se vanha kytkin on ohjannut ja onko samassa yhteydessä muita kytkimiä?

Ilmeisesti tämän kytkimen läpi on mennyt myös vaihe maadotetulle pistorasialle. Pohjan läpi näyttää nimittäin suoraan menevän sininen ja kevi alla olevan pistorasian suuntaan. Pitää aukasta pistorasia ja mitata tuleeko vaihe ton kytkimen kautta.

• puupää
        nollajohto kirjoitti:

kiitos,

pistät sen ehjän vaihejohtimen ja pistorasialle menevän vaihejohtimen saman liittimen alle L:ään. Valojen ohjaukseen tarkoitetut johdot omille nuoliliittimille ja homma toimii.

• Raksa2
        nollajohto kirjoitti:

Ilmeisesti tämän kytkimen läpi on mennyt myös vaihe maadotetulle pistorasialle. Pohjan läpi näyttää nimittäin suoraan menevän sininen ja kevi alla olevan pistorasian suuntaan. Pitää aukasta pistorasia ja mitata tuleeko vaihe ton kytkimen kautta.

Josko nyt onnistuisi

Eli ne X liittimet eivät ole kytkimeen kiinni, vaan niillä voi jatkaa / kytkeä muita johtoja. Ne ovat tavallaan apuliittimiä.

Kytkin kytkee jännitteen niihin nuoliliittimiin, ottaen jännitteen L:stä. Oikeat johdot voit kokeilla nykimällä, mikä heiluu lampussa jne. Jos ylimääärisiä päitä jää, niin ne joutuu tulppaamaan, vaikkapa juuri noihin X liittimiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1896
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe