Elikkä... kisuliini herätti mua tänä aamuna kehräämällä korvani... katselin sitä ja tuli mieleen, että onko kisuillakin karvanlähtöaikaa? Kissaopasta lukiessani en muistaakseni asiaa ole nähnyt, mutta ehkä se jäi vain pois juuri siitä oppaasta.
Kisumme on siis maatiaiskisu, jos se asiaan jotenki vaikuttaa.
Kiitos asiallisista vastauksista!
Onko kisuilla karvanlähtöaikaa?
8
3449
Vastaukset
- Eya
Kuten monilla muillakin elikoilla, kissoilla vaihtuu talveksi hiukan paksumpi karvapeite. Siispä keväällä ja syksyllä karvanlähtö on runsaampaa kuin muuhun aikaan vuodesta. Tämän olen empiirisesti todennut omasta maatiaiskisulistani.
Mutta jos karvoja lähtee oikein tukuttain, niin sitten pitää kääntyä eläinlääkärin puoleen.. - Phoebe
...karvanlähtöaika taitaa olla ainakin keväisin, kun ulkokissan talvikarva lähtee pois. (Näin ainakin olen havainnut, tietoa ei siis ole.) Ja kai jonkinlaisia karvanlähtöaikoja voi olla pitkin vuottakin.
- tyttö
Meillä ainakin kissoista lähti keväämmällä jonkin verran karvaa ja nyt syksyllä turkki taas tuuhenee talven pakkasien varalle.
- heli
kyllä kissoilla on karvanlähtöaika, pääsääntöisesti keväällä ja syksyllä, mutta sisäkissoilla ajanjaksot eivät ole niin tarkkoja ja karvaa voi lähteä ympäri vuoden.
- eläinfanit
kissoilla on keväällä ja syksyllä selkeämpi karvanlähtö,mutta varsinkin sisäkissoilla karvaa lähtee ympäri vuoden.kannattaa säännöllisesti tarkkailla kissansa karvan laatua.tää palsta on muuten ihan huippu!
- mirri
on kissoilla karvanlähtöaika
- kotikisu
hermostuu tai sille tulee suuri mielenliikutus tai -järkytys, siltä voi lähteä valtavasti karvoja. Näin mulle kertoi muutama vuosi sitten eräs kissoja tunteva.
Itse totesin tämän todeksi, kun vein kissani kuukaudeksi hoitoon äidilleni noin 150 km päähän. Kun tulin "yllättäen" kuukauden kuluttua hakemaan kissaa, se oli aivan innoissaan jälleennäkemisestä, hyppäsi valkealle pöydälle ja samantien pöydän pinta oli aivan mustissa karvoissa.
Tämä kaikki tapahtui viidessä minuutissa tulostani. Äitini oli yhtä ihmeissään kuin minäkin karvojen määrästä. Hän ei ollut huomannut aiemmin mitään poikkeuksellista kissan karvanlähdössä. Nyt kotona ollessaan tyytyväinen kissani ei pudota kuin hieman karvoja. - katti
Miaux!
Kuskasin yhtä kisustani lääkäriin ja siellä lääkäri kertoi, että karvaa lähtee tosi paljon stressitilanteissa, etenkin silloin kun pelkää. Kannattaa muuten totuttaa kisu harjaamiseen tai pitkäkarvainen kampaamiseen jo ajoissa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663372Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh453184Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1222688- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä861487- 391330
- 821199