Hyperventilaatio

?????

Oletteko saaneet kohtausta? ja miltä se tuntuu? Kuvailkaa, kiitos:)

19

20211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • happii

useasti hyperventilaatio eli liikahengitys kohtauksen, jossa elimistöön tulee pinnallisen tiheän hengityksen mukana liikaa happea ja näin veressä on liian vähän happea.tulee tunne kuin ei saisi riittävästi happea vaan pitää hengittää tehokkaammin.alkaa pyörryttää, hikoiluttaa ja monesti esiintyy puutumisia tikkuilua esim. raajoissa.

• happii

vähän hiilidioksiidia, veren emästaso häiriintyy siitä syntyy ikävät todelliset oireet.

• oper. mies

Kun vietiin ekaan leikkaukseen pahan kolarin jälkeen, joku vanhempi huikkasi
        terveiset ennen ambulanssin ovien sulkeutumista;
        Hengitä ittes pyörryksiin selviämishuoneessa.

Niin tein. Hoitaja ei sellaiseen kehottanu, mut ylihengitys vie kivun olemattomiin.
        En tätä sairaalassa kysyny, mut ei siitä haittaakaan ollut. Päin vastoin.
        Tarkkailussahan siellä ollaan. Ei mitään komplikaatioita ylihengityksestä ole tullut.

• kuin ..

Se tuntuu samalta kuin paniikkikohtaus. Oireet ovat samat. Niitä onkin usein vaikeaa erottaa toisistaan. Minulle sanottiin kyseessä olevan hyperventilaatio, kun jouduin oireiden takia päivystykseen. Jälkeenpäin todettiin paniikkihäiriö, eli kyseessä olikin ollut paniikkikohtaus..

• Onneksi ei enää ole

Mulle tuli sellaisia, ettei yksikertaisesti saa vain happea tarpeeksi. Menee ikääkuin henkitorvessa joku eteen. Se ei kuitenkaan ole astmaattista turpoamista ja vinkumista ja pihinää, vaan todella äkillistä. Sitä ei voi myöskään yhdistää mihinkään stressaavaan tilanteeseen, päinvastoin, joten kysymys ei mielestäni ole paniikkikohtauksesta. Oksentaminen aina sitten laukaisi nämä kohtaukset.

• panicwise

Paniikkihäiriöön kuuluvat usein myös vatsakivut jotka voivat yltyä lähes sietämättömiksi, näön väliaikainen katoaminen, voimakas hikoilu, huimaus ja tajunnan menetys - monien muiden yksilöllisten oireiden lisäksi.

Hyperventilaatio on vain yksi paniikkihäiriön lievimmistä oireista.

Että ei ne sentään ihan samalta tunnu.

• ......
        panicwise kirjoitti:

Paniikkihäiriöön kuuluvat usein myös vatsakivut jotka voivat yltyä lähes sietämättömiksi, näön väliaikainen katoaminen, voimakas hikoilu, huimaus ja tajunnan menetys - monien muiden yksilöllisten oireiden lisäksi.

Joo, mulla ei sitten paniikkihäiriötä ole ollutkaan... Monesti paniikkihäiriötä lievitetään alkoholilla tai suurilla määrillä lääkkeitä, jotka voivat aiheuttaa paitsi ummetusta ja muita suolistovaivoja myös muita sisäelinsairauksia.

Mutta ei tämä mahdollinen hyperventilaatio kyllä lievältä oireelta silloin tuntunut, kun näitä sain. Kyse oli kuitenkin lähes tukehtumiseen verrattavasta asiasta. Myös perheeni oli huolissaan, kun tämän tilan huomioivat. Loppui kuitenkin aikanaan itsestään. Kävin jollakin lääkärillä, joka pyysi menemään toiselle, kun ei varmaan varsinaista syytä löytänyt. Se oli turhauttavaa. Onneksi meni aikanaan itsestään ohitse.

• KOKENUT
        panicwise kirjoitti:

Ei todellakaan hyperventilaatio oo paniikkihäiriön lievempi muoto.Mistä sait moisen päähäs? On vähän niinkun toisinpäin. Jos panikoi liikaa niin saattaa tulla hyperventilaatio. Näin mulla...alkoi puutuun suupielet. ihan kuin ois halvaantunut.kädet puutu,pisteli.Ihan kun ois suonta vetänyt ja tosi kovaa.Menivät ihan jäykiks,en pystynyt puhumaan ku muminaa.Ja sattu niin pirusti ja pelotti että kuolen tähän paikkaan.Kesti toista tuntia.Kädet sen jälkeen pitkään kipeät.Ja pelko jäi uudesta hyperkohtauksesta,mitä en toivon mukaan koskaan enää tule saamaan. Että ei hyperventilaatio mikään paniikkikohtauksen lievempi muoto ole.

• faasi
        KOKENUT kirjoitti:

Ei todellakaan hyperventilaatio oo paniikkihäiriön lievempi muoto.Mistä sait moisen päähäs? On vähän niinkun toisinpäin. Jos panikoi liikaa niin saattaa tulla hyperventilaatio. Näin mulla...alkoi puutuun suupielet. ihan kuin ois halvaantunut.kädet puutu,pisteli.Ihan kun ois suonta vetänyt ja tosi kovaa.Menivät ihan jäykiks,en pystynyt puhumaan ku muminaa.Ja sattu niin pirusti ja pelotti että kuolen tähän paikkaan.Kesti toista tuntia.Kädet sen jälkeen pitkään kipeät.Ja pelko jäi uudesta hyperkohtauksesta,mitä en toivon mukaan koskaan enää tule saamaan. Että ei hyperventilaatio mikään paniikkikohtauksen lievempi muoto ole.

mistä noinen kohtaus syntyy mikä sen aiheuttaa mul se tulee öisin ja iltaisin milloin ja missä yhteydessä yleensä se tulee muille mitä teette jotta kohtaus menisi nopeasti ohi pelon tunteen kanssa on kamala elää

• frredfd
        KOKENUT kirjoitti:

minä sain kans toissa vuonna. olin 2 viikkoa ns"atkinsin-dieetillä".. atkinssit teki tehtävänsä. oireet oli minulla. valtava pyörrytysilmiö,kasvojen ja käsien pistely,kova jano,tuntui että kurkussa oli joku pala,pelkotilat,rintakipu,nopea pulssi,kohonnut verenpaine... ja tämä kesti liki vuorokauden. itse oire kesti noin muutama tunti,sen jälkeen tyhjä ja sekava olo...

• tummamieli

olin psykologilla juttelemassa kun tuntui että mikä kauhee mul on ku hermot kireellä ja itkeskelen ja sit ku viel tuli tunne että rintaa ahdistaa,sydän tykyttää,lihakset tosi jäykkinä,väsytti haukotuttaa,huokaisuttaa...hän epäili että stressitilanteessa hyperventiloin jolloin alkaa haukotuttaa jne joten ihan "luonnollinen reaktio " happivajeeseen-tosin masennus taustalla syynä ...siihen lääkkeet.

• jenkka

Moi. Mulla viikko sitten samanlainen kohtaus. Heräsin yöllä siihen kun tuntui että en saa happea, sydän alkoi hakata, pyörrytti ja hyperventiloin. Koska olin yksin kotona, säikähdys vielä päälle. En voinut muuta kuin mennä naapurin oven taakse ja he miltein soitti ambulanssin, mutta kohtaus meni onneksi ohi jonkin ajan päästä. Tosin elämäntilanne on ollut hieman mullin mallin ja lääkärille olen sen jlk puhunut ja käynyt kokeissa. Ikää kun ei ole kuin päälle 30v

• t4ruu

mä oon saanu kohtauksen. se tapahtu n. 2 viikkoa sitte. mua pyörrytti aluksi,ja muutenki mulla oli mahatautia siinä päällä samanaikasesti. kohtaus alko silleen että menin koulusta kotiin,ja menin koneelle. en pystynu oleen koneella ku tuntu että oli vaikee niellä ja että en saa happea. sit lähetin mun äitille viestin ( ku se oli töissä )ja kerroin että mun jalat tärisee,sydän hakkaa,tuntuu ettensaa happee. sit äitillä olikin puhelin kiinni,sit menin paniikkiin ja pelkäsin että mä kuolen ja pyörryn. sit soitin äitin työpaikalle ja äiti tuli heti kotiin. sitte se rupes meneen ohi ku menin ulos. oireita olivat: vähä pyörrytti,sydänhakkas, pelotti että kuolen,sormien kouristelu/nipistely,vähä nipisteli huulia,jalat tärisi.. sit menin lääkäriin ja sielä sanottiin että tää on ihan selvästi hyperventilaatiokohtaukseen liittyvää,siihen ei oo lääkkeitä. vaan se tavallaan laukee sillä,että ku ajattelee sitä. niin se yltyy. netistä saa ohjeita miten se menee ohi ja muutenkin niiin.. (: siihen ei todellakaan voi kuolla.

• Toiv. ope

Koejakso alkaa. Mutta ole rauhassa. Ymmärräthän, että jos jännität tai jos olet koenut jonkun järkytyksen ja jokin asia sinua traumatisoi, voit saada kohtauksen. Siinä tuntuu että tukehdut, ihan kuin et saisi tarpeeksi ilmaa keuhkoihin. Minulla oli sellainen, kun iso taloudellinen vahinko sattui kohdalle. Isäni oireili samoin aikanaan, kun me rasavillit murrosikäiset olimme sellaisia kuin olimme. Tuttu nuori koki samanlaista ja häntä pelotti olla yksin. Opin tänään ensiapu-kurssilla mitä se on: elinmistöön tulee liikaa happea ja tuntuu tukehduttavalta. Ensiapu tähän on: ala puhua paljon, lue vaikka numeroita 1-100 kunnes hengitys tasaantuu ja veren happi/hiilidioksidipitoisuus normalisoituu.

Ensiapukurssin vetäjä sanoi, että ei pidä hengitellä paperi-tai muovipussiin! Terveystiedon oppikirjassa on väärää tietoa.

Paniikissa oleva ihminen pulisee usein paljon mitä sylki suuhun tuo. olisiko se ihmisen elimistön ja psyyken luonnollinen keino ehkäistä tämä hyperventilaatiokohtaus? Kertokaa muut mitä mieltä olette ja mitä kokemuksia teillä on!

• pimpelipompelipom

Olen vasta ihan hiljattain tajunnut alkaa huolestua tai oikeammin kiinnittää enemmän huomiota siihen, että olen alkanut saada hyperventilaatiokohtauksia. Alunperin en edes tiennyt mistä onkysymys, sattui vain tulemaan puheeksi ihmisen aknssa joka asiasta ymmärsi.
      En tosin varsinaisesti koe ahdistumisen tunnetta, mutta hengitys tihenee ja etenkin syventyy luonnottomasti, kädet kihelmöivät ja kramppaavat voimakkaasti ja vähän tapauksesta riippuen myös suun ympäristö, reidet ja joskus myös vatsa kihelmöivät.

Tuntuu kyllä aika hurjalta, etenkin tuo käsien kramppaaminen, peukalot menevät täysin lukkoon kämmeniä vasten. Ja mielenkiintoisintahan (ja samalla häiritsevintä) tässä on se, että noita kohtauksia tulee oikeastaan vain kun olen hyvin kiihottunut. Yritä siinä sitten keskittyä asiaan, kun päässä humisee ja huimaa, lihakset kramppaa ja tunto menee :D Uh :P

Ajattelin ottaa puheeksi seuraavan kerran lääkärissä käydessä. Aiemmin minulla on ollut pikemminkin taipumusta hengittää hyvin "pienesti" ja pinnallisesti, mutta olen käynyt akupunktiossa kohta vuoden ja tämä terapeutti on muun ohessa myös "avannut" keuhkoja ja hengitystä - melkeinpä tulkitsisin että olen avautunut sitten kai vähän liikaakin, alkanut hengitellä oikein olan takaa :D

Eikä tähän kai muu auta kuin koittaa keskittyä hengitykseensä sen verran että pysyy rauhallisena - on vain aika haastavaa ja hivenen tunnelmaa latistavaa vahdata hengityksen tahtia kun haluaisi kenties keskittyä johonkin muuhunkin :P Saati että kaivaisin jotain paperipussia siinä kohdassa esille :D

• onko1

Onko tämä hyperventilointia olin liikka tunilla a yhtä äkkiä alkoi hulluna hikivalumaan ja tuli kuuma oli myös vähän vaikea hengittää myös pyörrytti jonkin verran silti vain jatkoin juoksemista ja olo paheni vähän sitten tunti loppuja pääsin ulos ja olo helpotti.

• dfhgjhk

Olen saanut hyperventilaatiokohtauksen kovan kivun yhteydessä. Siinä vaan hengittää hyvin tiheästi ja hiki lentää. Paperpussiin hengittäminen helpottaa.

• Syy ja seuraus

Nykyään monet saavat kohtauksia huonon sisäilman vuoksi kun koneellinen ilmanvaihto ei anna tarpeeksi happea. Ilma saatta olla myös niin saastunutta kemikaalien, pölyn, homeen yms. vuoksi, tai huoneistossa on liian voimakas ali-/ylipaine jolloin ihmisen elimistö reagoi siihen siten, että alkaa hengittää väärin.
      Hyvä esimerkki on tästä nimimerkki onko1. Pitäkää koulussa ikkunaa aina auki liikkatunnilla.

• Anonyymi

Minulla alkoi hyperventilatio 19 vuotiaan. Olin linja-auto pysäkillä ja pyörryin kaksi kertaa. Joku tilasi ambulanssin, sitten toinen puoli niinkuin halvaantui, en pystynyt puhumaan. Lääkäri kysyi silloin että olenko raskaana. Pudistin päätäni - oli vielä niin etten pystynyt puhumaan. Siitä on nyt 40vuotta. Eivät tienneet silloin mikä oli... Sen jälkeen sain tietää toiselta lääkäriltä, että kyseessä oli raju hyperventilatio. Sitten niitä alkoi tulemaan siten, että sormet meni kouristukseen, enkä saanut paperipussi suuni eteen. Myös oyörrytti. Sitä kesti monta vuotta. Sitten sain diabamia lääkkeeksi. Sitten se loppui. Nyt neljä vuotta sitten on tullut uudelleen. Oirehdin heti, jos pitäisi lähteä johonkin tai jännitän jotakin. Tulee myös kaupassa. Mutta sitten vain diabamia poskeen ja istumaan hetkeksi. Jalat menee kyllä veteläksi ja pyörryttää. Mutta sen kanssa olen nyt ollut taas nämä vuodet. Yritettiin myös lääkettä nimeltä venlaxaksin, mutta ei ollut apua yhtään. Sen kanssa on nyt vain tultava toimeen... Toivottavasti loppuisi joskus. Onhan minulla ikääkin jo, ei katso ikään.. Mutta tsemppiä kaikille!!!, Terveisin:Rike

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      264
      9932
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      194
      5664
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      164
      5234
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      75
      4881
    5. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      4
      2723
    6. Ootko sä nainen suuttunut

jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      212
      2449
    7. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      12
      2279
    8. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      354
      2022
    9. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      21
      1705
    10. Minkälainen auto

Kaivatullasi on? Väri/Merkki? :)
      Ikävä
      90