Polttoaine

Kia

Miksi ylijäänyttä 2t polttoainetta ei pidä käyttää seuraavana kesänä? Pilaantuuko vai onko jokin muu syy? Haittaako jos ainetta jää talven yli moottoriin.

13

2437

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussi

      Uudemmissa ja taloudellisimmissa 2 tahisissa (80 luvulta lähtien ainakin Jaamut ja Suzukit) tulee käyntiongelmia, itse anna vanhat bensat kaverilleni, jolla 60 luvun 18 evikka joka taas
      toimii hyvin vanhallakin bensalla.

    • Ykä

      Joissakin tapauksissa on ilmennyt hankaluuksia seuraavana keväänä vanhan bensan kansa. Talvella on tapahtunut jotain ja vanha seosbensa on keväällä tukkinut kaasarin ja suodattimen. Näin ei tapahdu järjestelmällisesti, itse asiassa tilanne on hyvin harvinainen, mutta kohdalle sattuessaan suorastaan pirullinen.

      • ...

        Ei mikään nykyajan bensa tahdo säilyä hyvänä talven yli. Kuulemma yli 3kk:n säilytysajan jälkeen saattaa jo tuntua muutos. Seosbensa on vielä arempaa sen oöjyn takia; jos saa kosteutta, ni öljy emulsoituu ja se voi tukkia paikkoja.


      • pääsee
        ... kirjoitti:

        Ei mikään nykyajan bensa tahdo säilyä hyvänä talven yli. Kuulemma yli 3kk:n säilytysajan jälkeen saattaa jo tuntua muutos. Seosbensa on vielä arempaa sen oöjyn takia; jos saa kosteutta, ni öljy emulsoituu ja se voi tukkia paikkoja.

        ilmaa,niin se pilaa pensan,siitä erottuu hartsit ja ne tukkivat suuttimet.Tankki pitää olla tiiviisti kiinni ja silloin ei pitäisi olla pulmia.Korjatkoon jos joku tietää enemmän.


    • hatsit pois

      Ylivuotisen bensan voit suodattaa: suppiloon kahvinsuodattimen paperi (taita saumatut reunat kaksinkerroin) ja varovasti lorottelet bensat toiseen astiaan. Hartsit ja roskat jää suodattimeen, tietysti kondensoitunut vesi tulee läpi. Toimii ainakin kaasutinmoottorissa (Evinrude-Johnson sekä Mercury-Mariner). Huhujen mukaan Yamaha olisi tarkempi mutta tämä on vain kuulopuheita.

      • Vanhoillakin bensoilla ajanut

        tuo bensan muuttuminen, ihmisillä on jos millaisia uskomuksia ja luuloja jotka ei perustu ollenkaan mihinkään totuuteen ja tutkimuksiin, kuten tästäkin bensa asiasta kirjoitellaan monet kerrat vuosittain.
        Kyllä ne laitteenne tukkeutuu jostain muista syistä kuin bensan takia, suurimmat syyt on veden pääsy polttoaine järjestemiin ja monenlainen muu lika kun ei huolehdita puhtaudesta ja suodattimista ja sitten syytellään bensiiniä.


      • Erkki H
        Vanhoillakin bensoilla ajanut kirjoitti:

        tuo bensan muuttuminen, ihmisillä on jos millaisia uskomuksia ja luuloja jotka ei perustu ollenkaan mihinkään totuuteen ja tutkimuksiin, kuten tästäkin bensa asiasta kirjoitellaan monet kerrat vuosittain.
        Kyllä ne laitteenne tukkeutuu jostain muista syistä kuin bensan takia, suurimmat syyt on veden pääsy polttoaine järjestemiin ja monenlainen muu lika kun ei huolehdita puhtaudesta ja suodattimista ja sitten syytellään bensiiniä.

        Höpö, höpö.
        Taas näitä asiantuntijoita täällä.

        PS. Nimi ei ole bensa, koska se ei sisällä yhtään bensiiniä, vaan sen oikea nimi on nykyään polttoaine. Ennen oli ennen ja nyt on nyt.


      • juttuja
        Erkki H kirjoitti:

        Höpö, höpö.
        Taas näitä asiantuntijoita täällä.

        PS. Nimi ei ole bensa, koska se ei sisällä yhtään bensiiniä, vaan sen oikea nimi on nykyään polttoaine. Ennen oli ennen ja nyt on nyt.

        Ei muuta kuin pirautus Nesteelle ja kysymys säilyykö bensa talven yli veneen tankissa vai pitääkö tyhjentää" ja vastaus oli

        " Yleensä suosittelemme venemoottorin talvisäilytystä joko tyhjällä tai täydellä tankilla. Ongelmaksi saattaa tulla veden kondensoituminen polttoaineeseen, mikä saattaa aiheuttaa harmia keväällä käyttöönotossa. Ongelmia saattaa ilmetä myös, jos bensiinin säiliytysastia ei ole tiivis (veneen tankki ei taida olla), jolloin sen kevyempiä osia saattaa haihtua. Tällöin usein selvitään tuoreen tuotteen lisäyksellä. Bensiineihin lisätään jo valmistusvaiheessa säilyvyyttä parantavia lisäaineita, joten käsityksemme mukaan ylimääräisiä stabilointiaineita ei tarvita.
        Tapauksessasi ehdottaisin, mikäli kyse ei ole suuresta määrästä, että täyttäisit tankin!"


      • Tuota
        juttuja kirjoitti:

        Ei muuta kuin pirautus Nesteelle ja kysymys säilyykö bensa talven yli veneen tankissa vai pitääkö tyhjentää" ja vastaus oli

        " Yleensä suosittelemme venemoottorin talvisäilytystä joko tyhjällä tai täydellä tankilla. Ongelmaksi saattaa tulla veden kondensoituminen polttoaineeseen, mikä saattaa aiheuttaa harmia keväällä käyttöönotossa. Ongelmia saattaa ilmetä myös, jos bensiinin säiliytysastia ei ole tiivis (veneen tankki ei taida olla), jolloin sen kevyempiä osia saattaa haihtua. Tällöin usein selvitään tuoreen tuotteen lisäyksellä. Bensiineihin lisätään jo valmistusvaiheessa säilyvyyttä parantavia lisäaineita, joten käsityksemme mukaan ylimääräisiä stabilointiaineita ei tarvita.
        Tapauksessasi ehdottaisin, mikäli kyse ei ole suuresta määrästä, että täyttäisit tankin!"

        Usko Erkkikään.Silti pensaa palaa taas kesällä vaikka sen nimitys olisi mikä tahansa.Kas kun ei asia muutu miksikään "pilkkua" viilaamalla.


      • se on uskoa kokemusta
        Tuota kirjoitti:

        Usko Erkkikään.Silti pensaa palaa taas kesällä vaikka sen nimitys olisi mikä tahansa.Kas kun ei asia muutu miksikään "pilkkua" viilaamalla.

        On aivan varma, että bensa menettää talven aikana parhaan "teränsä"., Niin monta kertaa se kokeiltu.

        Vaikutti siltä, että vanaha bensa ei antanu niin räväköitä kiihtyvyyksiä, kuin just tankattu.

        Ja jos tankki säilytetään ulkona, on aivan varma, että siihen kondensoituu vettä. Sen tekee alipaineen ja ylipaineen vaihtelu.

        Jopa bakteereita alkaa muodostua pitkään seisovan bensan pintarajalle. Sehän väljähtyy, kuin vanha kalja, sehän on selvä.


      • Puksuttelee
        Erkki H kirjoitti:

        Höpö, höpö.
        Taas näitä asiantuntijoita täällä.

        PS. Nimi ei ole bensa, koska se ei sisällä yhtään bensiiniä, vaan sen oikea nimi on nykyään polttoaine. Ennen oli ennen ja nyt on nyt.

        polttoaineen jakeluasemalle ja kesäpoika kysyy että kumpaa laitetaan pensaa vai dieseliä,siihen Erkki vastaa polttoainetta tankki täyteen.Heh heh


      • Erkillä onkin
        Puksuttelee kirjoitti:

        polttoaineen jakeluasemalle ja kesäpoika kysyy että kumpaa laitetaan pensaa vai dieseliä,siihen Erkki vastaa polttoainetta tankki täyteen.Heh heh

        Eri vehkeet. Vaikka lie erkkimerkkinen kone.


      • Ykä
        juttuja kirjoitti:

        Ei muuta kuin pirautus Nesteelle ja kysymys säilyykö bensa talven yli veneen tankissa vai pitääkö tyhjentää" ja vastaus oli

        " Yleensä suosittelemme venemoottorin talvisäilytystä joko tyhjällä tai täydellä tankilla. Ongelmaksi saattaa tulla veden kondensoituminen polttoaineeseen, mikä saattaa aiheuttaa harmia keväällä käyttöönotossa. Ongelmia saattaa ilmetä myös, jos bensiinin säiliytysastia ei ole tiivis (veneen tankki ei taida olla), jolloin sen kevyempiä osia saattaa haihtua. Tällöin usein selvitään tuoreen tuotteen lisäyksellä. Bensiineihin lisätään jo valmistusvaiheessa säilyvyyttä parantavia lisäaineita, joten käsityksemme mukaan ylimääräisiä stabilointiaineita ei tarvita.
        Tapauksessasi ehdottaisin, mikäli kyse ei ole suuresta määrästä, että täyttäisit tankin!"

        Nesteen tiedottaja on varmasti oikeassa. Kyllä bensiini säilyy, mitä suurempi määrä sitä varmemmin.

        Nestehän toimittaa jakeluun periaatteessa ainakin kolmea eri kausisovitettua laatua bensaa. Ero on helposti höyrystyvien jakeiden määrässä, eli kesällä niitä on vähiten ja talvilaadussa eniten. Ero on lähinnä butaanin määrässä. Butaani on samaa tavaraa jota saa ostaa nestekaasuna.
        Butaania voi olla liuenneena talvilaatuun jopa 10%, jonka ansiosta talvikäynnistykset helpottuu radikaalisti. Jos tällaista tavaraa säilytetään avonaisessa astiassa, haihtuu sieltä eri fraktiot höyrynpaineittensa suhteessa, eli ensimmäiseksi lähtee nuo normaalipaineessa huoneen lämmössä kaasumaiset osat, kuten butaani.
        Jos tankki on suljettu tiukasti, ei sieltä lähde mitään. Jos ilmaruuvi tai huohottimen aukko on auki ja tankissa olevan kaasumaisen faasin tilavuus kasvaa lämpötilan noustessa, pumppautuu osa kyllästetystä bensahöyrystä tankista ulos ja lämpötilan taas laskiessa menee tankkiin sisään vastaavasti ilmaa ja sen mukana myös vettä. Tilalle menneeseen ilmaan mahtuu taas höyrystymää lisää keveitä jakeita bensasta. Näin bensan koostumus hiljalleen muuttuu huonommin höyrystyväksi, tankkiin kondensoituu vähän vettä ja teoriassa voi syntyä ongelma. Täyden tankin ollessa kyseessä ongelmaa ei synny.

        Jossain vaiheessa joku (en muista kuka ja missä keskusteluporukassa) laski, että edes tyhjään tankkiin, kun tankin tilavuus on luokassa alle 100l, ei voi talven aikana kondensoitua merkittävää määrää vettä. Vesiongelmat syntyy kun tankataan esim. kyläkaupan tankilta, jonne on voinut kertyä vettä vaikka kuinka pitkien aikojen kuluessa ja sitten sopivassa tilanteessa pumppu imaisee pohjlta esim pari litraan kondenssivettä mukaan. Myös oman veneen polttoainetankin huohotimen virheellisen toiminnta voi tuottaa polttoaineen "lisäaineistuksen".

        Koska eräillä veneiden talvisäilytysalueilla on esiintynyt bensavarkauksia, on moni ottanut tavaksi jättää tankkinsa mahdollisimman tyhjäksi, ja tankata keväällä sitten välittömästi tuoretta tavaraa. Ei ongelmia, ei varastettavaa.
        Toinen juttu on jo aimmin mainittu 2T-seosbensoissa esiintynyt murhe jossa on todella tapahtunut jonkinlainen rähmettyminen talven aikana, joka tukkinut sitten paikat. En ole kuitenkaan nähnyt selvitystä siitä mitä tämä tuke on loppujen lopuksi ollut, nimenomaa analyysiä tavarasta ja sen perusteella öljy-yhtiön kemistin selvitystä mitä todella on tapahtunut. Voi vain todeta, että näin joskus tapahtuu joidenkin bensa/ öljykombinaatioiden yhteydessä joissakin olosuhteissa. Vedellä voi olla osuutta tilanteen muodostumiseen.
        Käytännössä ole nähnyt kun naapurille näin kävi ja koneen koko polttoainejärjestelmä jouduttiin putsaamaan. Olen myös purkanut yhden pikkukoneen kaasarin jonka sisältä löytyi sitkeää mähnää, joka ei liuennut veteen, spriihin eikä bensaan. Mistä tökötti oli tullut ja missä olosuhteissa, ei selvinnyt, epäilyksiä asiattoman voiteluaineen käytöstä kuitenkin oli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe