Kuinka paljon on tarvinut olla esivalinta pisteitä jotta on päässyt sosionomien pääsykokeeseen? Esim. Turkuun, Loimaalle, Lahteen tai Jyväskylään?
Laskeskeli että olis koossa 19 pistettä 5pistettä ensimmäiseen hakukohteeseen. Jos jollain on jokin linkki mistä näkis kaikkien amk:ten viimevuosien esivalinta pisterajat olis kiva jos laittais tähän perään -kiitos
SOSIONOMI valintakokeiden pisterajat
27
13314
Vastaukset
- liila
tiedä, mutta sen voin sanoo takuuvarmasti että Turun ja Jyviksen voit unohtaa noilla pisteillä.
- Lahden..
Lahdenkin voit unohtaa. On nimittäin aloituspaikat sen verran pienet ettei taida olla mahiksia noilla pisteillä..valitettavasti.
- liila
Lahden.. kirjoitti:
Lahdenkin voit unohtaa. On nimittäin aloituspaikat sen verran pienet ettei taida olla mahiksia noilla pisteillä..valitettavasti.
Minä uskon että Lahteen voi olla hyvät mahikset päästä kokeisiin ainakin!
Mitä höpötät että vähän aloituspaikkoja, kävin uteliaisuutani kattoo ja 20 aloituspaikkaa ja edellisvuonna tosi alhaset pisteet sisäänpääsyssä ainakin ammattitutkinnolla, oliko jotai 48 (vai 42 en muista) eli tosi vähän.
Itse hain pari vuotta sitten Lahteen sh.ksi oli kolmas vaihtoehto (eli en saanut ees viittä lisäpojoa) ja mulla oli 20 pistettä. Sain kutsun pääsykokeisiin, mutten mennyt.
Tosin hämmästelin kun tuolla sivulla sanottiin että SEITSENkertainen määrä kutsutaan aloituspaikkoihin nähden!!!! Joten jos niillä on aina näin, ni ei ihme että saa kutsun kokeisiin...
Yleensä se on kolmin tai nelinkertanen joukko. - liila
Tarkotus ei ollut "mollata" pisteitäsi (en saa itsekkään kuin yhden enemmän kuin sinä) mutta kokemuksesta tiedän ettei näillä pojoilla mennä isompiin kaupunkeihin. Pikkukyliin pääsee sosionomiksikin (eli nyt näköjään kuuminta hottia olevaan alaan)...En katsonut tota Loimaata.
Näät itsekkin kun meet koulutusnetin sivuille ja ruksailet oikeet hakutiedot. Siis saat suuntaa-antavaa tietoo. - yksihakija
liila kirjoitti:
Minä uskon että Lahteen voi olla hyvät mahikset päästä kokeisiin ainakin!
Mitä höpötät että vähän aloituspaikkoja, kävin uteliaisuutani kattoo ja 20 aloituspaikkaa ja edellisvuonna tosi alhaset pisteet sisäänpääsyssä ainakin ammattitutkinnolla, oliko jotai 48 (vai 42 en muista) eli tosi vähän.
Itse hain pari vuotta sitten Lahteen sh.ksi oli kolmas vaihtoehto (eli en saanut ees viittä lisäpojoa) ja mulla oli 20 pistettä. Sain kutsun pääsykokeisiin, mutten mennyt.
Tosin hämmästelin kun tuolla sivulla sanottiin että SEITSENkertainen määrä kutsutaan aloituspaikkoihin nähden!!!! Joten jos niillä on aina näin, ni ei ihme että saa kutsun kokeisiin...
Yleensä se on kolmin tai nelinkertanen joukko.minä hain ihan suosiolla outokumpuun. Pisteitä minulla samaa luokkaa kuin aloittajalla. Mitäpä luulette onko mahdollisuuksia?
- sosionomi
liila kirjoitti:
Tarkotus ei ollut "mollata" pisteitäsi (en saa itsekkään kuin yhden enemmän kuin sinä) mutta kokemuksesta tiedän ettei näillä pojoilla mennä isompiin kaupunkeihin. Pikkukyliin pääsee sosionomiksikin (eli nyt näköjään kuuminta hottia olevaan alaan)...En katsonut tota Loimaata.
Näät itsekkin kun meet koulutusnetin sivuille ja ruksailet oikeet hakutiedot. Siis saat suuntaa-antavaa tietoo.ite opiskelen loimaalla, pääsin pääsykokeisiin ja pisteitä oli 22 5. sisälle pääsin myös, tosin varasijalta. Loimaan toiminta kuitenkin loppuu vuonna 2008, ehkä.
- voi ei...
sosionomi kirjoitti:
ite opiskelen loimaalla, pääsin pääsykokeisiin ja pisteitä oli 22 5. sisälle pääsin myös, tosin varasijalta. Loimaan toiminta kuitenkin loppuu vuonna 2008, ehkä.
Tietääköhän kukaan millä on päässy Oulun diakiin...mulla tulee ekasta vain 25 pistettä (20 5). Mutta vasta haun jälkeen huomasin että eihän sinne oteta kuin 9!!! Sotkin kouluja keskenään kun niin montaa vertailin. Se olikin eri koulu johon otettiin normaalit 20 uutta opiskelijaa :(( Eihän mulla oo mitään mahiksia kun vielä ammattitutkinnolla haen ja ei enää laiteta pohjakouluryhmille vaan kaikki pisteiden mukaan (tottakai ylioppilailla on korkeemmat pisteet!!) ja vaan 9 otetaan - voi ei, olin jo niin riemuinnu että voi olla mahikset päästä edes sinne kokeisiin...
Tavan amk.n puolelle Ouluun ja sosionomiksi ei kyllä pääse kuin melkein täysillä pisteillä, mutta onko jollekulle tuo diakin puoli tuttu?? - Yo-amis
voi ei... kirjoitti:
Tietääköhän kukaan millä on päässy Oulun diakiin...mulla tulee ekasta vain 25 pistettä (20 5). Mutta vasta haun jälkeen huomasin että eihän sinne oteta kuin 9!!! Sotkin kouluja keskenään kun niin montaa vertailin. Se olikin eri koulu johon otettiin normaalit 20 uutta opiskelijaa :(( Eihän mulla oo mitään mahiksia kun vielä ammattitutkinnolla haen ja ei enää laiteta pohjakouluryhmille vaan kaikki pisteiden mukaan (tottakai ylioppilailla on korkeemmat pisteet!!) ja vaan 9 otetaan - voi ei, olin jo niin riemuinnu että voi olla mahikset päästä edes sinne kokeisiin...
Tavan amk.n puolelle Ouluun ja sosionomiksi ei kyllä pääse kuin melkein täysillä pisteillä, mutta onko jollekulle tuo diakin puoli tuttu??Miten niin tottakai ylioppilaat saa paremmat pisteet??
- voi ei...
Yo-amis kirjoitti:
Miten niin tottakai ylioppilaat saa paremmat pisteet??
eikös ne oo viisaampia kuin amislaiset ;)??? eli hyvillä keskiarvoilla hakevat...osaavat matikkaosiot paremmin jne.
- Ei kai..
voi ei... kirjoitti:
eikös ne oo viisaampia kuin amislaiset ;)??? eli hyvillä keskiarvoilla hakevat...osaavat matikkaosiot paremmin jne.
No ne pisteet tulee ihan todistuksen mukaan.. Kummallakin oma pisteytyssysteemi.
Lukiossa on myös vaikeampaa saada niitä pisteitä. Amiksesta saa paremmat pisteet helpommalla sanon minä... - voi ei...
Ei kai.. kirjoitti:
No ne pisteet tulee ihan todistuksen mukaan.. Kummallakin oma pisteytyssysteemi.
Lukiossa on myös vaikeampaa saada niitä pisteitä. Amiksesta saa paremmat pisteet helpommalla sanon minä...Oman mukaan JOS ne pistetytetään pohjan mukaan, mutta tässäkin koulussa nyt ei erotella (aiemmin on ollut eri pisteytys)koulutuspohjaa eli ihan samalla linjalla sillon ollaan.
- voi ei...
voi ei... kirjoitti:
Oman mukaan JOS ne pistetytetään pohjan mukaan, mutta tässäkin koulussa nyt ei erotella (aiemmin on ollut eri pisteytys)koulutuspohjaa eli ihan samalla linjalla sillon ollaan.
tässä kiiressä rueta vastailee ja virheitä tulee...siis samalla tasolla ollaan, pelkät pisteet ratkaisee...sillon on amispohjalta vaikeempaa päästä.
- onkohan..
voi ei... kirjoitti:
tässä kiiressä rueta vastailee ja virheitä tulee...siis samalla tasolla ollaan, pelkät pisteet ratkaisee...sillon on amispohjalta vaikeempaa päästä.
No miten niin?
Mulla ainakin on yhtä paljon pisteitä haen sitten lukio- tai amistodistuksella..
Eiköhän noi ole ihan ihmisestä kiinni jos ei ole pohjakiintiöitä.. - liila
onkohan.. kirjoitti:
No miten niin?
Mulla ainakin on yhtä paljon pisteitä haen sitten lukio- tai amistodistuksella..
Eiköhän noi ole ihan ihmisestä kiinni jos ei ole pohjakiintiöitä..Sulle selitetään ihan rautalangasta vääntämällä ja sä vastailet ihan pöljiä.
Tutustu koulutusnetissä asiaan ennenku tyhmiä vastailet. Turha tässä enää rueta sulle selittää kenenkään kun ei näköjään mene perille.
Sen vaan sanon että "voi ei" on ihan oikeassa. - liila
liila kirjoitti:
Sulle selitetään ihan rautalangasta vääntämällä ja sä vastailet ihan pöljiä.
Tutustu koulutusnetissä asiaan ennenku tyhmiä vastailet. Turha tässä enää rueta sulle selittää kenenkään kun ei näköjään mene perille.
Sen vaan sanon että "voi ei" on ihan oikeassa.On muuten hyvä todiste siitä ettei se yo-pohja aina takaa sitä "älyämistä", vastaillaan vaikka ei tajuta koko asiasta hölkäsen pöläystä ja sitten vielä inttää vastaan...
- uskomatonta
onkohan.. kirjoitti:
No miten niin?
Eiköhän noi ole ihan ihmisestä kiinni jos ei ole pohjakiintiöitä..>>Eiköhän noi ole ihan ihmisestä kiinni jos ei ole pohjakiintiöitä..>>
??? - kaikkien puolesta
uskomatonta kirjoitti:
>>Eiköhän noi ole ihan ihmisestä kiinni jos ei ole pohjakiintiöitä..>>
???Heh.. Aikamoista sekoilua tuntuu olevan. Porukka kiihtyy ihan tosissaan.
Mutta mutta: Miten se matikan taitaminen nyt vaikuttaa mihinkään? (siis jos pääsykokeissa ei ole laskuja) Voisiko joku vääntää jälleen rautalangasta. Yhtä lailla ammattikoulusta ja lukiosta voi saada hyvän numeron todistukseen.
Ja sitten: Kyllä se vaan on ihmisestä kiinni kun ei ole pohjakoulutuskiintiöitä. Jos ihminen on lusmuillut lukiossa, niin on aivan turha yrittää päästä sellaisen edelle joka on ollut ahkera ammattikoulussa. Eikö vain?
Tätä ilmeisesti tarkoitettiin aiemmin..? - Tahvo
voi ei... kirjoitti:
Tässä on näköjään hyvät keskustelut menossa, joten sotken nyt itsenikin mukaan tyhmine kysymyksineni.
Miten niin on amispohjalta vaikeampi päästä?
Mun käsityksen mukaan juuri nyt kun ei ole pohjakoulutuskiintiöitä niin olisi helpompi pästä kuin ennen, jolloin suurin osa otettiin automaattisesti lukiosta.
Niissähän on tietysti eri pisteytystavat. - ååååååm
Tahvo kirjoitti:
Tässä on näköjään hyvät keskustelut menossa, joten sotken nyt itsenikin mukaan tyhmine kysymyksineni.
Miten niin on amispohjalta vaikeampi päästä?
Mun käsityksen mukaan juuri nyt kun ei ole pohjakoulutuskiintiöitä niin olisi helpompi pästä kuin ennen, jolloin suurin osa otettiin automaattisesti lukiosta.
Niissähän on tietysti eri pisteytystavat.Jos on "pohjakiintiöt" niin lukiolaisilla ja amislaisilla on eri pisteytys. Kummallakin omansa ja on pieni mahis päästä amislaisena sisään (otetaan esim. 15 lukiolaista ja 5 amislaista).
Kun ei ole tuota pohjakiintiötä, niin kaikilla on sama pisteytys, siis pisteiden mukaan mennään. Tämä selitettiin mulle opintotoimistosta.
Pitää olla tosi hyvä amistokari, yli neljä että pääsee suosituille linjoille, kun suurinosa on lukiopohjaisia hakijoita (tämäkin kerrottiin op.toimistosta) ja yleensä niillä vaan on parempi ka. Ja kun moni vielä "pakkohakee" eli tähtäin on yliopistossa, niin amk.uun pisteet "riittää" mainiosti.
Ja siitä matikasta, se on yksi osio pääsykokeissa ja sekin tulee selvittää hyväksytysti... missä siitä muuten kukaan mitään sanoi? No, anyway... - JKL
ååååååm kirjoitti:
Jos on "pohjakiintiöt" niin lukiolaisilla ja amislaisilla on eri pisteytys. Kummallakin omansa ja on pieni mahis päästä amislaisena sisään (otetaan esim. 15 lukiolaista ja 5 amislaista).
Kun ei ole tuota pohjakiintiötä, niin kaikilla on sama pisteytys, siis pisteiden mukaan mennään. Tämä selitettiin mulle opintotoimistosta.
Pitää olla tosi hyvä amistokari, yli neljä että pääsee suosituille linjoille, kun suurinosa on lukiopohjaisia hakijoita (tämäkin kerrottiin op.toimistosta) ja yleensä niillä vaan on parempi ka. Ja kun moni vielä "pakkohakee" eli tähtäin on yliopistossa, niin amk.uun pisteet "riittää" mainiosti.
Ja siitä matikasta, se on yksi osio pääsykokeissa ja sekin tulee selvittää hyväksytysti... missä siitä muuten kukaan mitään sanoi? No, anyway...Onko tiedossa että JKL:ssä on joku matikantehtävä pääsykokeissa?
Viime vuonna ei ollut ja toivottavasti ei tänäkään...
Mutta olen siitä eri mieltä että joko amiksilla tai ylioppilailla "on vaan yleensä parempi ka". Ei voi yleistää...
Ihan jo sen takia että lukiossa on paljon vaativammat tehtävät kuin amiksessa, ts. joudut tekemään enemmän töitä saadaksesi hyvän numeron. - hippeulii
JKL kirjoitti:
Onko tiedossa että JKL:ssä on joku matikantehtävä pääsykokeissa?
Viime vuonna ei ollut ja toivottavasti ei tänäkään...
Mutta olen siitä eri mieltä että joko amiksilla tai ylioppilailla "on vaan yleensä parempi ka". Ei voi yleistää...
Ihan jo sen takia että lukiossa on paljon vaativammat tehtävät kuin amiksessa, ts. joudut tekemään enemmän töitä saadaksesi hyvän numeron.lukiossahan on ne viisaammat oppilaat - voiko yleistää?? Ainakin itse yleistävät...
kaikkien puolesta kirjoitti:
Heh.. Aikamoista sekoilua tuntuu olevan. Porukka kiihtyy ihan tosissaan.
Mutta mutta: Miten se matikan taitaminen nyt vaikuttaa mihinkään? (siis jos pääsykokeissa ei ole laskuja) Voisiko joku vääntää jälleen rautalangasta. Yhtä lailla ammattikoulusta ja lukiosta voi saada hyvän numeron todistukseen.
Ja sitten: Kyllä se vaan on ihmisestä kiinni kun ei ole pohjakoulutuskiintiöitä. Jos ihminen on lusmuillut lukiossa, niin on aivan turha yrittää päästä sellaisen edelle joka on ollut ahkera ammattikoulussa. Eikö vain?
Tätä ilmeisesti tarkoitettiin aiemmin..?Itse olen käynyt sekä lukion että ammattikoulun. Hain sosionomiksi laureaan ammattikoulun todistuksella. Ihan vaan siitä syystä että sain siitä hiukan paremmat pisteet ja olen suorittanut viimeiseksi kyseisen tutkinnon. Aika moni kyllä pääsee pääsykokeisiin, Laureaan otetaan nelinkertainen määrä. Sosiaalialalla katsotaan kuitenkin sitten niitä pääsykokeiden tuloksia. Tunnen muutamia, joilla ei ollut niin hyvä todistus, mutta pääsivät heittämällä sisään pääsykokeiden jälkeen. Ihmisläheisellä alalla ei arvioida sitä kuka osaa parhaiten laskea paljonko on 2 5....
Onnea kaikille nyt vaan sitten tuleviin pääsykokeisiin ja riemullista kesää!!
- piippen
Tietääkö joku onko Turun, Porin tai Tampereen amk (sosionomi) tänä vuonna ennakkotehtäviä? Oman lukioni opo on hieman "höperö" ja sanoi vain kun kysyin että "mistä mä sen tietäisin?" ja olen nyt kysellyt ja yrittänyt etsiä netistä vastausta ja päädyin siihen tulokseen, että ei ole ennakkotehtäviä tai kirjaa, joka pitäisi lukea... olenko nyt aivan väärässä? :)
- supsuppus
Valmistava tehtävä on niinkuin aina ennenkin tietääkseni, ainakin Turussa ja Tampereella on. Ilmeisesti se valmistava tehtävä on se sama kuin aina ennenkin, pitäisi löytyä monenkin amk:n sivuilta sosiaali- ja terveysalan koulutusohjelmien alta. Siitä pitäisi kuitenkin tulla valintakoekutsun mukana jotain infoa, joten sen ehtii hyvin tekemään sittenkin.
- mamikolmelle
Itse haen Poriin sosionomiopintoihin aikuiskoulutuksen puolelle. Sinne ainakin on ennakkotehtävä. Ihmettelen vaan, miksi kutsua pääsykokeisiin ole tullut. Kaikki hakukelpoiset pitäisi saada kutsun, siis tonne aikuispuolelle.
Oletteko te muut saaneet jo kutsun?
- piippen
okei, yritän viel ettii sen sit :) kiitos!
- opiskeleva sossu
Itse Jyväskylässä amispohjalta sosionomiksi opiskelevana voin sanoa, että kunhan kokeisiin pääsee niin ne kyllä ratkaisee ison osan. Siinä sitten unohtuu kaikki amis-lukio taustat. Opettajat arvostaa hyviä sosiaalisia taitoja ja itsetuntemusta. Itse kävin kyseiset kokeet jo kesällä 2008 ja muistelisin että meillä olisi sillon ollut vain yksilöhaastattelu ja ryhmäkeskustelu. Jos joku kirjallinen tehtävä on ollut niin se on kyllä ollut tosi helppo/lyhyt, kun edes moista muista! Tärkeintä on oma asenne ja se mitä itse haluaa. Tsemppiä tänne kokeisiin tuleville, ottakaa rennosti :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006544
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t313910törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303335Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3821794- 331418
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471073Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11920- 42889