Volvo B20 koeisiin perustuvat venemoottorit

VolvoMan

Mietin vain, että kun ittellä on noita B20:siä jokunen autotallissa, ja kaikkea muutakin niihin liittyvää tavaraa, että tietääkö joku mitä nokkaakseleita kyseisissä koneissa on käytetty?
itse tiedän tämän:
Auto A-nokka
Vene alle 100hv A-nokka
115hv B-nokka
130hv C-nokka
mutta sitten löytyy vielä käsittääkseni D-nokka, P-nokka K-nokka jne. Itsellä oli AQ115 moottorissa B tai 2:kkos nokka, mutta se hajosi, kun öljyyn pääsi vettä, ja vaihdoin tilalle A-nokan biltemasta (toimii hyvin, vaan että kone ottaa vain 4300 kierrosta) ja koneessa on tupla-solex kaasari 210 pääsuuttimilla.

Eli, voisiko joku kerota tietonsa näistä moottoreista, nimittäin, ajattelin ensi kesäksi hommata volvo 280vetolaitteen, ja siihen poratun B20 koneen tuplakaasareilla, ja C-nokalla.

ja sitten on toinenkin ongelma, itselläni on 6 nokkaa merkinnöillä (2kpl C, 2kpl 2, ja 2kpl A nokka autosta, ja 1kpl A-nokka biltemasta, mutta kun C-nokat on ollu petroolikoneissa, ja vet samaa vousimallia, eivätkä näytä kuluneilta, mutta niiden nokat ovat eri näköisiä (korkeus ja terävyys) että miten tunnistaa nokka, nimittäin näissä kuusissa nokissa on eri kirjainmerkintöja esim. (A, 2, C, P, R...)

5

5453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janne

      Autoissa oli seuraavat: Peruskone, eli 82 hvn B20A (yhdellä Stromberg tai SU kaasarilla) nokassa "A" merkintä. Sporttisempi n. 100 hvn B20B tuplakaasareilla ja "C -nokka". Hieman vastaava oli B20D, jossa tuplakaasarit mutta nokasta ei varmaa tietoa mahdollisesti "A -mallinen". Ruiskukoneissa 124 hv ja "D" tai "K" -nokka. K-nokka toimi mulla hyvin yhdellä kaksikurkkuisella pysty-Weberillä (n. 130 hv). Nostoa taikka asteita en muista enää, mutta käy katuautossa ihan hyvin. Sitten on Volvon nokista hiottu ainakin "R" ja "S" -mallisia, nämä ovat melko tiukkoja ja vaativat erikoisosia muutenkin. Eivät ole parhaimmillaan siviilikäytössä :-) "P" -mallista en ole kuullut, rohkea arvaus voisi olla Penta...

      Jenkkikoneista muistan kuulleeni, että veneissä ei käytetty "auton nokkia". Vene vaatii erilaisen tehokäyrän ku auto, jossa on vaihteisto apuna. Juttelin asiasta kesällä yhden ruotsalaisen kilpaveneilijän kanssa, joka ajaa Volvon sisäperäkoneella kahden litran "K" -luokkaa. Oikean nokkakaselin löytäminen on kuulemma pirun vaikeata ja äijät hiovat niitä itse. Asiaan vaikuttaa veneen tyyppi ja paino, vetolaitteen välityssuhde sekä potkurin halkaisija ja nousu. Koneen luonne oltava sopusoinnussa näiden kaikkien kanssa.

      Huomautan, että kokemukseni Volvoista liittyvät vain autoihin, joten Pentoista en tiedä hevon humppaa. Toivottavast tästä oli jotain apua.

      Janne

      www.rusetti.com

      • Janne

        Ainakin tämän ruotsalaisen vauhtikaupan mukaan on P-nokka nimenomaan "för marint bruk". On paljon muutakin kivaa Vovon koneisiin, joskaan ei tietenkään veneisiin. Osoite on: http://www.kgtrimning.com/

        Janne


      • VolvoMan

        Joo, hyvä että sain ainakin vähän lisää tietoa, K-nokasta tiesin että se on ruiskulle, mutta D-nokasta en ollut varma onko sellaista käytetty. Itsellä kun on noita B20A/B koneita 4kpla ja 1kpl B18. Venessä on 2xSolex 45mm ylisuurilla suuttimilla (kirjan mukaan), ja A-nokka tänä vuonna, kierroksia lähtee 4300, ja siihen sano heti STOP, hirveä murina käy vaan, mutta ei tuu lisää kierroksia. Kirjan mukaan pitäis olla C-nokka, mutta uskon siihen että pitää olla P-nokka, koska kaikki sanovat niin venekoneille.
        Mutta jos joku tietää jotain muuta vielä, ja viitsisi kertoa minulle, niin olisin kitollinen


      • utelias
        VolvoMan kirjoitti:

        Joo, hyvä että sain ainakin vähän lisää tietoa, K-nokasta tiesin että se on ruiskulle, mutta D-nokasta en ollut varma onko sellaista käytetty. Itsellä kun on noita B20A/B koneita 4kpla ja 1kpl B18. Venessä on 2xSolex 45mm ylisuurilla suuttimilla (kirjan mukaan), ja A-nokka tänä vuonna, kierroksia lähtee 4300, ja siihen sano heti STOP, hirveä murina käy vaan, mutta ei tuu lisää kierroksia. Kirjan mukaan pitäis olla C-nokka, mutta uskon siihen että pitää olla P-nokka, koska kaikki sanovat niin venekoneille.
        Mutta jos joku tietää jotain muuta vielä, ja viitsisi kertoa minulle, niin olisin kitollinen

        P-nokasta en ole kuullutkaan, paljonko nostoa?
        Minkälaiseen käyttöön ajattelit konetta?
        Jos meinaat normaaliin liukuva käytöön, eli voimaa tyhjäkäynnistä lähtien, niin vaihtoehdot D ja K ovat hyvin lähellä toisiaan. Pyörii myös ylemmäs kuin C. Nokat R, F ja S =älä edes harkitse.
        Kahdella kaksikurkkuisella kaasutimella saa myös (alakierros) vääntöä lisää.


      • VolvoMan
        utelias kirjoitti:

        P-nokasta en ole kuullutkaan, paljonko nostoa?
        Minkälaiseen käyttöön ajattelit konetta?
        Jos meinaat normaaliin liukuva käytöön, eli voimaa tyhjäkäynnistä lähtien, niin vaihtoehdot D ja K ovat hyvin lähellä toisiaan. Pyörii myös ylemmäs kuin C. Nokat R, F ja S =älä edes harkitse.
        Kahdella kaksikurkkuisella kaasutimella saa myös (alakierros) vääntöä lisää.

        Joo, P-nokkaa käytetään kuulemma veneissä, ainakin www.kgtrimmning.com mukaan, soitin heille, ja kysyin mitä he suosittelevat, ja sanoivat että P-nokka veneeseen on hyvä. Ajattelin joko K tai P nokkaa, nyt on A-nokka ja löysä kone Puristuspaine 9-10kpcm ja uus kone on 12-13kgcm2, joka tulee vanhan tilalle, tehdasarvot ovat 12-14kgcm2, eil uudempi kone on melkein tuliterä, ja muutenkin siisti. Nyt olevassa koneessa on A-nokka ja kiertää 4300kierrosta tupla solex 45mm kaasareilla, sama yhdellä solex kaasarilla, vaan että tuplalla on enemmän vääntöä. Joo R ja S nokista sain varoituksen että ÄLÄ käytä ;) mutta F nokasta en ole kuullutkaan, eli yksi lisää jota välttää venessä. Kiitos tiedoista utelias :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6805
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2323
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1877
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1075
    6. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      971
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      154
      789
    Aihe