saaristolaivuri-kurssi

reimar

Olisinpa vain tiedustellut onko monikin käytynyt kurssin tai vieläpä pitemmälle. Olemme veneilleet muutaman vuoden ja nyt kun hankittiin isompi alus mentiin kurssillekin. Tietoa on tullut paljon ja mielenkiinto herännyt navigointiinkin. Lisäksi on saatu lisää selvennystä mm. pakollisiin valoihin ja muihin juttuihin. Järvelläkin näkee monenlaista liikkujaa ja kurssi olisi mielestäni kyllä aiheellinen ainakin rekisteröidyn veneen omistajalle. Mikä on mielipiteenne ?

30

4338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mok

      Kävin saaristolaivurikurssin lukioaikoinani. Sehän on oikeastaan vain perustietoa ja navigoinnin alkeita, joiden taitamisen pitäisi kuulua kyllä jokaisen vähänkin kauemmas kotirannasta lähtevän osaamistasoon. Olisiko kurssin sisällön suorittamisesta tehtävä pakollinen ajokorttitutkinnon tapaan, onkin sitten toinen asia, mutta eipä kai siitäkään suoranaista haittaa olisi. Varsinkaan, jos veneessä on ulottuvuutta tai konetehoa keskivertoa enemmän...

      Konkreettista hyötyä kurssista minulle oli kutsunnoissa. Kun merenkulun perustietojen hallinnasta oli kirjallinen näyttö, lähete merivoimiin tuli ilman sen kummempia lisäkysymyksiä.

      • pertsa

        Tosiasiahan on, että laivurikurssillahan käydään läpi karttamerkkejä sekä ns. käsinavigointia.
        Nykyään kun on gps:t ja tietokoneet ei välttämättä enää tarvii osata suunnistaa "käsin".
        Itsellänikin on nämä hyväksi havaitut elektroniset välineet, mutta silti olen sitä mieltä, että kannattaa käydä kurssillakin.
        Ei ole ollenkaan pahitteeksi jos osaa myös karttaa, kompassia sekä kolmioviivotinta käyttää, tai ainakin sen perusteet. Sähkövika voi pimentää koko veneen tai vain jonkun näistä laitteista jolloin on hyvä edes tietää mitä pitäis tehdä.
        Kärkevimmät puolustajat ei välttämättä hyväksy tätä elektroniikkaa ollenkaan, vaan yleensä kuulee kommentit, että "on tultu ennenkin toimeen ilman niitä". On toki tultukkin,(ensin ei ollut kompassiakaan) mutta ei monikaan halua oikein vanhalla autollakaan ajaa.
        Kehitys kulkee eteenpäin ja mukavuutta halajaa moni.

        nimim. kolme kertaa kurssilla ollut.


      • kurssi

        missä voi suorittaa kyseisen kurssin?


    • Lammikkolaivuri

      Suomen Navigaatioliiton valvonnassa suoritettavat laivurikurssit ja -tutkinnot ovat täyttä asiaa. Merenkulku ja navigointi sisävesilläkin on kurssit käyneelle turvallisempaa ja monella tapaa antoisampaa, jopa hauskempaakin.

      Saaristolaivurikurssi on ilman muuta tärkein. Sen keskeistä antia ovat merikartan ja kompassin käyttö, merimerkit sekä meriteiden säännöt.

      Rannikkolaivurikurssi jatkaa osittain samojen teemojen parissa kuin saaristokurssikin. Erityisesti se keskittyy ns. merkintälaskuun antaen valmiuksia navigointiin silloinkin, kun näköpiirissä ei ole merimerkkejä tai navigointia edesauttavia maastokohteita. Useimmat saaristolaivurikurssin käyneet suorittavat ennemmin tai myöhemmin myös rannikkolaivurin tutkinnon. Saaristolaivurin tutkinto vaaditaan myös pohjaksi ennen kuin rannikkolaivurin tutkinnon voi suorittaa.

      Ulkomaiset venevuokraamot vaativat veneen vuokraajalta useimmiten kansainvälistä huviveneen kuljettajankirjaa. Sellaisen saamiseen vaaditaan vähintään rannikkolaivurin tutkinto sekä lisäksi ensiapukurssi ja (esim. oman veneilyseuran kommodorin antama) todistus veneen käsittelytaidosta.

      Avomerilaivurikurssilla opiskellaan tähtitieteellistä merenkulkua eli navigointia taivaankappaleista (lähinnä sekstantin avulla) tehtyjen havaintojen avulla. Tästä kurssista on harvemmille huviveneilijöille käytännön hyötyä, mutta harrastusmielessä kurssia ja tutkintoa voi toki epäilemättä suositella. Tämä tutkinto vaatii kurssin seuraamisen ohella hieman taulukoiden käytön ja laskutehtävien harjoitteluakin. Kipparilakin kokardissa killuvat kolme tähteä kertovat kantajan olevan huviveneilijäksi keskimääräistä kiinnostuneempi merenkulun teoriasta.

      Ripaus snobismiakin laivurikursseihin liittyy, totta kai! Tutkinnon suorittanut saa oikeuden käyttää tutkinnosta kertovia tunnuksia -- laivuriviiriä, tähditettyä kipparilakin kokardia jne. Eräiden seurojen varsinaisiksi jäseniksi hyväksytään vain laivuritutkinnon suorittaneita -- ja kyseisten seurojen jäsenyys saattaa puolestaan poikia erinäisiä etuja ja oikeuksia.

      • Kursseja järjestänyt

        Olen Lammikkolaivurin kanssa täysin yhtämieltä asioista. Lisäisin vielä yhden tärkeän seikan: Veneseurat yhdessä Suomen Navigaatioliiton kanssa ovat vuosikymmenien saatossa jakaneet yli 100 000 diplomia merkiksi suoritetuista tutkinnoista. Tätä seikkaa on korostettu veneseurojen katto-organisaatioiden ja eri viranomaisten välisissä keskusteluissa. Tavan takaa on Suomessakin oltu puuhaamassa pakollista ajokorttia veneilijöille muutaman muun euroopan maan mallin mukaan. Olemme toistaiseksi voineet osoittaa vapaaehtoisen koulutustoimen olleen tehokasta ja tuloksellista ja näinollen olemme toistaiseksi välttäneet ajokortin. Esimerkiksi Saksassa vaaditaan Patent Binnensee (sisävesiajokortti) yli 5 hv:sen veneen kuljettamiseen, järvillä ja joilla. Merelle on vielä eri ajokortti: Patent Hochsee. Näiden suorittaminen on autokouluun verrattavaa touhua, myöskin kustannusmielessä. Eli olemme tehneet arvokasta vapaaehtoistyötä veneseuroissa jota on minusta syyttä ja asiayhteyksiä ymmärtämättä näilläkin palstoilla arvosteltu ja irvailtu.


    • ard

      Osaisko joku sanoa mitä ja miten voi jatkaa niin halutessaan kouluttautumistaan näiden navigointi-kurssien lisäksi?

      Muistaakseni "jokamiehen" veneily muuttuu luvanvaraseksi aluksen 23 pituus metrin jälkeen. Eli mitä, miten ja missä on tehtävä jos haluaa ajaa vaikka 27 metristä tai isompaa? Oliko ne jotain kuljettajan tutkintoja tms.?

      • Kotimaanliikenteen laivuri

        Ei se nyt noin jyrkästi veneen pituudesta ole kiinni, konetehollakin on oma merkityksensä. Asetus alusten miehityksestä ja alushenkilökunnan pätevyydestä sisältää tiedon asiasta. Merenkulkuviranomaisella on mahdollisuus vaatia...
        Kotimaanliikenteenlaivurinkirja tai vahtiperämiehenkirja onkin sitten kovan takana. Ei onnistu ihan harrastuspohjalta.

        Jos saat tuollaisen paatin hankituksi niin ota yhteyttä, tulen mielelläni kippariksi. Palkasta sovitaan.


    • Jarppe

      Olen käynyt saaristolaivurikurssin, kurssi on hyvä ja suosittelen. Siellä oppii navigoinnin perusteet ja teoriaa. Perusteet pitää osata ei muuten niistä hienoimmistakaan apuvälineistä ole apua. Käytännön kokemus on hankittava muualta..

      Rannikkolaivurikurssi sitävastoin perustuu vain merkintälaskuun, mikä on mielestäni käytännölle vieras menetelmä.. Kyllähän ne koordinaatit ilman karttaa saa laskettua, mutta itse piirrän reitin mieluummin karttaan..

      Kansainvälisen huvivenen kuljettajankirjaan (tietääkseni) pätevöittäviä kursseja ovat myös Merisotakoulu ja Suomen partiolaisten kipparikurssi. Eli ei yksin oikeutta navigaatio seuroille!

      Itselläni on takana myös SP:n veneenohjaaja- ja kipparikurssit.. En tosin ole kansainvälista huvivenekuljettajan kirjaa hakenut, joten varmuutta kurssin "kelpoisuudesta" ei ole.

      • pekka

        Missä voi suorittaa saaristolaivurin kurssin helsingin seudulla


      • kurssi
        pekka kirjoitti:

        Missä voi suorittaa saaristolaivurin kurssin helsingin seudulla

        kysymys ja mitä maksaa


      • Kursseja järjestänyt
        kurssi kirjoitti:

        kysymys ja mitä maksaa

        omaan seuraasi mikäli olet veneseuran jäsen. Muuten voit ottaa yhteyttä Suomen Navigaatioliittoon ja kysyä missä ja koska kurseja järjestetään.


      • kurssilla juuri oleva
        kurssi kirjoitti:

        kysymys ja mitä maksaa

        Kurssin hinta täällä Tampereella on Navigaatioseuralla 120 €, joka sisältää kaikki kirjat ja tarvikkeet harpeista lähtien. Tutkintomaksuhan on aina erikseen niinkuin diplomimaksukin.


    • tuntematon

      Olen kerran joutunut ajamaan 2 tähden laivurin omistaman veneen pois pahasta paikasta kun herralla ei riittänyt taitoa. Silloin meni arvostus noihin kaluunoihin.

      No, onhan se hyvä osata selvittää jumissaolemispaikan koordinaatit, jos vaikka on hinuri kutsuttava. Siitä huolimatta en pitäisi huonona asiana, jos nuo kurssit suoritettaisiin merellä sen sijaan, että istutaan paperien kanssa pöydän vieressä.

      • Kursseja järjestänyt

        Eihän mikään koulutus yksinään tee mestaria. Vrt. autokouluun. Ei veneen käsitteleminen ole kaluunoista kiinni, yhtä vähän kuin se tarkoittaa höhin yleistämänä että venettä ei osaa kuljettaa kun on kurssin suorittanut. Näillä kahdella asialla ei käsittääkseni ole suoranaista yhteyttä. Laivurikurssin suorittaminen antaa tarvittavat teoreettiset taidot veneellä vesistössä liikumiseen, mutta käytännön taidot hankitaan vasta vesillä. Tätä seikkaa korostetaan yhtä paljon laivurikursseilla kuin autokoulussa.


      • tuntematon
        Kursseja järjestänyt kirjoitti:

        Eihän mikään koulutus yksinään tee mestaria. Vrt. autokouluun. Ei veneen käsitteleminen ole kaluunoista kiinni, yhtä vähän kuin se tarkoittaa höhin yleistämänä että venettä ei osaa kuljettaa kun on kurssin suorittanut. Näillä kahdella asialla ei käsittääkseni ole suoranaista yhteyttä. Laivurikurssin suorittaminen antaa tarvittavat teoreettiset taidot veneellä vesistössä liikumiseen, mutta käytännön taidot hankitaan vasta vesillä. Tätä seikkaa korostetaan yhtä paljon laivurikursseilla kuin autokoulussa.

        Autokouluhan suoritetaan suurelta osin ajamalla autoa liikenteessä eikä sielläkään opita riittävästi, mitä siis laivurikurssilta voi kuvitella saavansa.


      • Kursseja järjestänyt
        tuntematon kirjoitti:

        Autokouluhan suoritetaan suurelta osin ajamalla autoa liikenteessä eikä sielläkään opita riittävästi, mitä siis laivurikurssilta voi kuvitella saavansa.

        Sinustako autokoulun suorittanut on 100 %isesti valmis liikenteeseen? Venekoulussa on autokoulun tapaan teoriaopetusta ja käytännön koulutus tapahtuu vesillä. Useat Veneseurat kuten Navigaatioseuratkin järjestävät käytännön koulutusta vesillä. Sinusta ilmeisesti ei teoriakoulutuksella ole mitään merkitystä, kaikki vaan vesille harjoittelemaan väistämistä, merkki- ja kulkuvalojen käytännön tulkintaa jne omin eväin? Käyhän se niinkin, mutta varmasti on turvallisempi lähteä vesille kokemattomana uutena kipparina kun ainakin on teoriatiedot olemassa. Kaikista ei tule hyviä autonkuljettajia koskaan, niin ei myöskään kaikista tule hyviä pienvenekippareita. On sitten käynyt kurssit tai ei.
        Höh ainakaan ei sitten ole yksi niistä yli sadastatuhannesta veneilijästä jotka ovat suorittaneet tutkinnon ja joita on voitu käyttää esimerkkinä kun pakollisen veneajokortin uhasta on ollut kyse viranomaisten kanssa.


      • tuntematon
        Kursseja järjestänyt kirjoitti:

        Sinustako autokoulun suorittanut on 100 %isesti valmis liikenteeseen? Venekoulussa on autokoulun tapaan teoriaopetusta ja käytännön koulutus tapahtuu vesillä. Useat Veneseurat kuten Navigaatioseuratkin järjestävät käytännön koulutusta vesillä. Sinusta ilmeisesti ei teoriakoulutuksella ole mitään merkitystä, kaikki vaan vesille harjoittelemaan väistämistä, merkki- ja kulkuvalojen käytännön tulkintaa jne omin eväin? Käyhän se niinkin, mutta varmasti on turvallisempi lähteä vesille kokemattomana uutena kipparina kun ainakin on teoriatiedot olemassa. Kaikista ei tule hyviä autonkuljettajia koskaan, niin ei myöskään kaikista tule hyviä pienvenekippareita. On sitten käynyt kurssit tai ei.
        Höh ainakaan ei sitten ole yksi niistä yli sadastatuhannesta veneilijästä jotka ovat suorittaneet tutkinnon ja joita on voitu käyttää esimerkkinä kun pakollisen veneajokortin uhasta on ollut kyse viranomaisten kanssa.

        ennen kuin tukehdut. Käytän nimimerkkiä "Tuntematon" ja otsikko oli "höh".

        En tosiaan ole suorittanut alan tutkintoja enkä aio suorittaa, koska en kaipaa tähtiä koppalakkiin. En voi sellaista lakkia käyttää koska veneessä ei ole grogiterassia. En myöskään kuulu mihinkään pursiseuraan. En pidä veneilystä mutta sitä on pakko harrastaa, että pääsee kalalle ja niissä hommissa ei sekstanttia kaipaa eikä ole tarvetta tuntea kompassin virheitä.

        Väistämissäännöt ovat kirjoissa ja mitä sieltä ei löydy, niin käytetään järkeä.


    • Perämies

      Veneilystä on tehtävä virallista ja vakavaa. Pakollinen venekortti ehdottomasti ja veneet verolle, nythän veneily on liian kivaa, veneily onkin ollut ainoita paikkoja jossa viranomaisten holhous ei vielä pahasti häiritse. Perkele se ei käy. Pahimpia ovat vapaat veneilijät, jotka ei kuulu pursiseuroihin. Polttoöljy myös verolle!

      • Tooto

        Perämiehen pahin vihulainen on ns. vapaa seilori.
        Kyllä isommallakin paatilla väistää voi jos tietäis miten.
        Rahat pois perstaskusta ja sen tilalle meritiesääntö.


    • Tooto

      Navigointi on maailman kivoin harraste.
      Eihän kukaan saaristossa kirjan mukaan navikoi.
      Oppii perustan niin se on ilo mikä ei lähde pois.Navigare necesse est.

    • peepeepee3

      paljon turhaa.. kuka lie nääkin jutut päättänyt merkintälaskuineen jne.. ei vuokraamot kuitenkaan anna veneitä valtameriylityksiin..

      • Tarkk

        Mistä löysit tämän vanhan ketjun ? Etkä kuitenkaan antanut mitään uutta aiheeseen.


      • Vai.valtameriylityksiin

        Et kai sellaista odottanutkaan? Saaristolaivurikurssilla ;)


    • Sellaista päivitystä rannikkokurssiin ja tutkintoon;
      - merkintälaskut eivät kuulu enää kurssiin eikä tutkintoonkaan.

      Harjoitus- ja tutkintokartat vuorovesilaskujen osalta ovat nykyisin kuvitteellisia;
      - vertailusatama on Hanko kuvitteellisin arvoin.

      Lisäksi saariston ja rannikon kirja (merenkulkuoppi i ja II), ovat sisällöltään hieman muuttuneet viimeisissä painoksissa, konkareiden mielestä huonompaan (jätetty asioita pois).

      Itse koin ihan mielekkääksi molemmat kurssit viime talvena - edelliskerrasta oli 30 v..

      Sinänsähän kursseilla ei käydä yhtään nyk. elektronista navigointia - pelkkää kartta, harppi, viivain jumppaa. Mutta onhan karttamerkinnät ja -symbolit niissä samoja, tosin ei kaikilla softilla. Suurin osa ajasta kului laskentaharjoituksissa (myös ed. tutkintojen) ja niiden ratkaisuihin. Ts. suurin hyöty on tutkintoon valmennus.

    • Anonyymi

      ei oppi ojaan kaada, oikea tieto lisää turvallisuutta

      • Anonyymi

        Se on aikansa elänyt ja keskittyy vääriin asioihin. Ei saaristossa tarvita astelevyjä ja harppeja eikä niitä kulussa olevassa pienveneessä pysty käyttämäänkään. Tarvittaessa karttalehden sivu toimii viivoittimena ja etäisyydet mitataan sormilla tai arvioidaan rutiinilla suoraan karttaa katsomalla. Sorto, eksymä, eranto jne on hyvä tietää käsitteinä, mutta ei niitä tarvitse saaristossa laskeskella. Jos mennään saaristosta ja rannikon tuntumasta avomerelle, on tilanne tietysti toinen ja eri kurssit.


    • Anonyymi

      Olen samaa mieltä tuossa, että ei ”oppi ojaan kaada”. Olisi ihanteellinen asia, jos kaikki isoilla / nopeilla veneillä liikkuvat kävisivät edes jonkun alkeiskurssin.
      Siellä saattaisi oppia myös oikeaan asenteeseen vaikuttavia seikkoja.

      Mielenkiintoinen postaus tuolla edellä oli jonkun änkyrän toimesta, jossa hän vaati polttoöljyä verolle - mikä sitten muutaman vuoden kuluttua toteutuikin.
      Tuntuu hurjalta, jos näitä meidän jorinoitamme lukevat myös ne, jotka saavat liikkeelle rajoituksia tähän ikivanhaan harrastukseen.

      Tuohon verotus päätökseen en ota enempää kantaa enkä tarkoita varsinaisesti sitä tuolla kommentillani, vaan lähinnä näitä muita meitä rajoittavia aloitteita.
      Vapaa vanavesi

      • Anonyymi

        Vesillä liikkuminen on yhteispeliä. Pienet ja/tai hitaat tarvitsevat sääntötietoutta siinä missä isot ja nopeatkin. Turhat paperinavigointiharjoitteet jos jättäisi pois niin useampi voisi kurssin käydäkin.


    • Anonyymi

      Veneily on yksi harrastus siinä missä vaikkapa kuntosuunnistus omaksi iloksi, moottoripyöräily jne. Kaikissa tarvitaan tiettyjä sääntöjä ja etenkin omaehtoinen innostus asiaan. Veneilijä voi hankkia tietoa ja osaamista mm. Navigaatioliiton kursseilta, joita järjestävät mm. veneilyseurat ja kansalaisopistot. Nykyisin noiden kurssien nimet taitavat olla Navigaatio1, Navigaatio2 jne. Olen itse käynyt laivurikurssit heti veneily harrastukseni alkuvuosina. Kursseilla saa tietoa muustakin, kuin kartan käytöstä ja suuntien laskemisesta. Näitä ovat mm. sääoppi, väistämissäännöt, hyvät veneilytavat jne. Kaikki kursseilta saatu tieto lisäävät veneilyn turvallisuutta ja tekevät siitä miellyttävää itselle ja muille veneilijöille. Suosittelen lämpimästi kursseja vaikka näin korona-aikana ne taitavat olla nyt jäissä.

      • Anonyymi

        Löytyy nettikursseinakin. En nyt linkkaa mihinkään tiettyyn ettei mene mainostamiseksi, mutta yleisimmillä hakukoneilla löytyy useampikin. Maksullisia ja oheismateriaalit pitää hankkia ennakkoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2556
    2. 148
      2234
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2202
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1603
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1536
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      286
      1432
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe