Hei!
Olen alusta asti ollut sitä mieltä, että en halua mennä synnytysvalmennukseen. Mulla todellakin tieto lisää tuskaa ja uskon, että siinä synnytyksessä sitä tuskaa on jo ihan riittämiin muutenkin. En halua tutustua synnytyssaliin etukäteen, en vuodeosastoihin, en tietää sen kummemmin kivunlievityksistä enkä oikein mistään muustakaan. Kai tämä on sitä itsesuojeluvaistoa tai jotain. Itse uskon, että kun synnytyksen aika koittaa, asiansa osaavat kätilöt kyllä hoitavat hommansa hyvin ja neuvovat tilanteen mukaan. Se, mitä haluaisin tietää on kaikki vauvanhoitoon ja synnytyksen jälkeiseen aikaan liittyvää.
Olen ilmoittanut monet kerrat neuvolassa, että en todellakaan halua mennä synnytysvalmennukseen, mutta kerta toisensa jälkeen terveydenhoitaja yrittää puhua minua ympäri. Viime viikolla tokaisi jo aika närkästyneellä äänellä, että kyllä sinun nyt olisi vaan hyvä varata se aika sinne valmennukseen ja sillä siisti... Onko todellakin niin, että minun pitää mennä synnytysvalmennukseen sen takia, että neuvolan täti olis tyytyväinen? Eikö minulla raskaana olevalla ja pian synnyttävällä naisella ole mitään oikeutta päättää näistä asioista itse?
Mitä mieltä te kanssasisaret olette? Onko se synnytysvalmennus niin maailmoja mullistava tapahtuma, että sinne kannattee mennä? Annanko neuvolan tädille periksi ja varaan ajan? Tämä on siis taysissä tapahtuva synnytysvalmennus. Kokemuksia?
synnytysvalmennus
13
17588
Vastaukset
- Aikku
itselleni sillon 4v sitten oli synnytysvalmennus ihan turha.. siellä porukka vaikean näköisenä kääntelehti penkillään ja paranteli asentoa takapuolen puutuessa. Mitään uutta ja ihmeellistä ei tullut esille.Synnytys filmin katsominen oli ainut asia minkä vuoksi sinne yleensäkkään menin. Mies oli samaa mieltä.. toistuvasti kysyi että miksi me sinne mentiin. Mutta.. sairaalassa kannattaa käydä piipahtamassa, itselle se ainakin oli paljon kun näki että mihin sitä ollaan sitten menossa, millaiset huoneet ovat, sängyt, amme, yms. Sitä suosittelen!! Me menemme uudelleen sairaalaan tutustumaan ennen kuin syksyllä vauva syntyy, synnytysvalmennus jää kyllä tällä kertaa välistä!
- Ekakertalainen
....ihan turhaa on munkin mielestä. Olen lukenut kaiken tarpeellisen jne, kyllä ihan terveellä järjellä synnytyksestä selvitään, eihän synnytysvalmennusta ole edes aina ollut saatavilla...
- Santra
Moi Aikku!
Olen kanssasi samaa mieltä siitä ettei itse synnytyksen näkeminen ennen omaa ole kovinkaan rauhoittavaa mutta toki paikka missä synnyttää on rauhoittavaa nähdä etukäteen.
Onnea synnytykseesi jos et ole vielä synnyttänyt.
- sipuli
Täälläpäin ei mitään synnytysvalmennusta meille edes tarjota, ehkä olisin mennyt jos tarjottaisi. Mutta ihmettelen, että miten se nyt niin elintärkeää voi olla sille neuvolatädillesi, että kaikki sinne varmasti menevät, jos jossain muualla sitä ei katsota tarpeelliseksi kenellekään, (rahakysymys tietysti myös). Sairaalassa kävin "tutustumassa", mutta oli niin ruuhkainen aika. kaikki huoneet varattuja (vaikka oli siis tutustujille tarkoitettu aika) ettei päästy katsomaan mitään paikkoja, kätilö vain kertoi jotain. Se riittää ainakin minulle. Päätä itse menetkö valmennukseen...
- olin vastaan
perhevalmennusta,mutta se yllätyksekseni onkin ollut ihan mukava.jännitin kertaa jossa oli synnytyksestä ja se video sit lopuksi,mutta ilokseni huomasin että sillä kerralla oli rauhoittava vaikutus minuun.tuttuja asioita oli paljon,mutta uskon että miehelleni tuli paljon tarpeellista tietoa.onneksi ryhmässä ei tarvitse keskustella.mutta tuttujakin on.suhtaudun synnytykseen niin että se menee sitten niinkuin menee,kyllä minua pelottaa.perhevalmennuksesta saatiin etukäteen paperi jossa luki mitä asioita käsitellään milläkin kerralla.eihän joka kerta ole pakko mennä,entä jos menisit niillä kerroilla joilla on sellaista tietoa jota haluat kuulla?mielestäni ketään ei saisi pakottaa sinne,mutta se voi olla myös hyvä kokemus.
- :D :D
En minäkään mennyt esikoista odottaessa. Mitäköhän uutta tai erikoista olisin sieltä saanut mukaani. Synnytykseen valmistauduin sillä asenteella, että kyllä se sieltä ulos tulee... tavalla tai toisella. Tulevaa kipua en joutanut edes miettimään. Ja synnytyksen muistankin ihanana kokemuksena. Se luonnistui kyllä ihan itsestään ilman suurempia valmennuksia tai ryhmiä :D
Samantapaiseen ennakkoluuloon törmäsin sitten synnytyslaitoksella. Olin tuleva yksinhuoltaja, 19-vuotias ja ensisynnyttäjä. Minulla kävi sairaalan sosiaalipuolelta kahdesti puhumassa. Ensimmäisellä kerralla tarjosi sosiaalipuolelta apua, kieltäydyin. Totesi minun muuttavan mieltäni ja tulevan toisen kerran. Ja hän tulikin.
Kun kieltäydyin toisenkin kerran, hän tyhtyi "tiukkaamaan". En kuulemma pärjäisi yksin. Olin liian nuori ja liian kokematon. Olin yksinhuoltaja ja teini. Minä vain hymyilin ja tiukensin ääntäni. "Ei kiitos! Minulla on tukiverkosto, osaan varmasti hoitaa lastani ja jos minä sen olen maailmaan saattanut, minä sen myös hoidan" Naisen ilme ei ollut kovin tyytyväinen hänen lähtiessään huoneesta. Mutta ainakaan hän ei tullut takaisin. Ja ihan hyvin olen pärjännyt ja pärjään vastakin ;) - maisa
Eiköhän neuvolan tarjoamat palvelut ole kuitenkin 130% vapaaehtoisia. Pakko ei olisi käydä edes neuvolan tätiä kuuntelemassa.
- ............
Mutta jos haluaa äitiyspäivärahaa, on neuvolassa käytävä ainakin tätiä kuuntelemassa. :)
- 2 lasta
Itse menin valmennukseen mukaan esikoista odottaessani, sillä minulla ei ollut minkäänlaista kokemusta vauvojen hoidosta. Siellä sai jotain osviittaa. Loputhan se vauva itse sitten opetti.
Kakkosta odottaessa oli eri neuvolatäti kuin aikaisemmin, ja alkoi painostaa minua valmennukseen. Sanoin sen olevan aivan turhaa, koska esikkoni oli vasta vuoden vanha. Tuskin nyt kuitenkaan olisin unohtanut jo kaiken synnytykseen liittyvän. Hän vain paasasi, ja sanoi etten pääsisi sairaalaan synnyttämään jos en kävisi valmennuksessa! Sanoin vielä kerran tiukasti että et voi olla tosissasi! Tuohtuneena sanoi tarkastavansa asian. Seuraavalla kerralla sain sitten "vapauttavan" tuomion.
Tee kuin itsestäsi parhaalta tuntuu. Minulle ainakin oli valmennuksesta hyötyä esikkoa odottaessa. Tosin synnytksen kulkua kun et voi ennustaa, ei synnytysosiosta välttämättä hirmusesti apua ole. Vauvan hoidosta tms. sitten enmmän. - meillä...
Meillä ei ole varsinaisesti synnytysvalmennusta, virtuaalivalmennusta vain auditoriossa ja siispä ei kiitos minulle! Olenkin paljon saanut tietoa ja synnytysvideoita katellut netistä. Nyt julkaistiin se synnytystutuksi.fi missä aika hyvin pääsee KYS:n juoneen mukaan. Muutoinhan edes KYS:n osastoille jne. ei pääse enää oikeasti käymällä tutustuun.
- !!!
Meillä olis ollu neljä valmennuskertaa. Mentiin ensimmäisenä päivänä ja todettiin että turha reissu oli.Ei ollut kyl mitään uutta infoo.Eikä sit menty sen jälkeen.
No sit oli tää sairaalaan tutustuminen ihan erikseen ja siihe piti se aika varata.No sehän varattiin ja hyvä näin. Tuli paikat tutuiksi ja muutama kätilökin.Sen suhteen ei ole mitään stressiä.Tietää mitä tuleman pitää ja miten siellä menetellään..joka sairaalas varmaa ne omet sääntönsä.
Että tosi hyvä mieli jäi,,ja voi kun jo pääsisi sinne!!!!!!!!!!!!- et just eka
kerta on se turhin, koska silloin ihmiset tutustuu toisiinsa.
- jönsjöns
..raskauden vaiheessa paikkakunnillanne järjestetään synnytys valmennus? Itsellä on laskettu aika vasta syyskuun lopussa ja nyt on jo valmennukset menossa. Onneksi meillä sai neuvolasta valmennuksien aikataulut/aiheet, että niistä voi itse sitten päättää minne haluaa mennä. Kolme ensimmäistä kertaa jäikin aivan heti väliin, mutta seuraaville kolmelle olisi tarkoitus mennä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 83979
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v78888Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841