Voiko kummin erottaa?

Pettynyt

Yksi lapselleni valituista kummeista on osoittautunut fiaskoksi -kadun syvästi, että häntä kummiksi pyysin. En viitsi tarkemmin kertoa miksi, jottei kukaan häntä tunnista. Haluaisin erottaa hänet kummin tehtävästä, mutta onko se mahdollista mitenkään? Kaduttaa ihan hirveästi, että erehdyin näin pahan mokan tekemään.

12

3536

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rendus

Pyydä joku toinen kummiksi ja anna "fiaskon" olla.
      Myöskään ei kannata kummilta odottaa mitään niin hirveästi...

• n 26

kävin nimittäin itse sitä ihan seurakunnalta kysymässä. tota kummiasiaa käsitellään melkein joka vuosi ja tullaan käsitteleemään ihan siellä kaikkein korkeimmissa päätöksissä. kummin voi lisätä mutta ei poistaa... ainakaan vielä. sanot vaan itse sille että et halua enää toimivan sun lapses kummina.

• Cumma

Erota omatoimisesti ja kirjallisena. Ilmoita kirjeessä, että emme enään halua sinun tomivan kummin tehtävissäsi, mutta toivomme sinun kuitenkin jäävämme ystäväksemme. Suoraan, mutta nätisti!

Miksi kummin muuten valitsit?

• vikana?

Kertoisitko tarkemmin mikä kummissa on vikana? Eikö hän osta tarpeeksi hyviä lahjoja?

• Pettynyt

Ei kai siinä muu auta kuin ilmoittaa itse, että sori vaan, ei tarvii enää kummina olla. Siihen loppuu kyllä ystävyyskin.
      Syitä en viitsi tarkemmin mainita, mutta ympäri pyöreästi voin sanoa, ettei kummilapsi kiinnosta kummia pätkääkään. Ei viitsi tulla katsomaan, ei kysy kummilapsensa kuulumisia, vaikka minulle soitteleekin. Mutta on jotain vielä pahempaa: hän on esittänyt selkäni takana perättömiä väitteitä, että lapseni (siis hänen kummilapsensa) kehitys olisi jäljessä ja hän epäilee kummilapsen olevan vammainen (vaikka näin ei ole, vaan lapsi on terve). Eikä ole suoraan minulle sanonut näin, vaan lapsestani v:tuillaan selkäni takana. Tosi reilu kummi siis! Tunnistakoon itsensä tästä sitten ei haittaa.

• mitta?

Tuollaista kummia en kyllä sietäisi silmissäni, ja mitä väliä vaikka ystävyys loppuisi samalla. Jos sitä nyt voi "ystävyydeksi" kutsua kyseisen käytöksen perusteella.

• cummallinen cummi

Heh, aika monihan tuosta kai saattaa tunnistaa itsensä. Minäkin! Tosin en ole haukkunut kummilastani, vaan ihmetellyt lähinnä sitä miksei hän jo kahden vanhana osaa sanoa yhtä kokonaista sanaa. Voihan kyse omassa tapauksessasikin olla siitä, että kummin ihmettely on muuttunut puskaradiossa haukkumiseksi.

Kannattaisko ehkä puhua ihmisen kanssa ihan kasvotusten, ennenkuin lähtee vainoamaan tätä?

• erotin

kummin itse, vein hänen postilaatikkoon kirjeen kun en rohjennut suullisesti ilmaisemaan. Ei ole kummista 20v.kuulunut mitään. Lapselle jäi vielä kaksi kivaa kummia.

• se otetaan liian tosissaan

Se ei ole mikään virallinen juttu. Kummiudella ei ole mitään virallisia velvollisuuksia. Erottamista siis ei voida tehdä kun se ei velvoita virallisesti mihinkään. Ihan sama vaikka hakisit sen kummin mistä vaan uudelleen jos se nyt niin hirveän tärkeä juttu on sinulle.

Voi herran jestas mikä moka nyt sinulle tulikaan valitessasi väärän ihmisen noin mitättömään juttuun. Ei nykyaikana mitään kummeja tarvita kun sosiaalitoimi huolehtii lapsista jos vanhemmat eivät siihen kykene. Kummilla ei ole mitään oikeuksia lapseen, se on vaan jäänne jostain menneisyydestä kun yhteiskunta ei huolehtinut lapsista. Nämä kirkolliset jäänteet tai miksikä sitten huuhaa jutuiksi sitä sanoisin, niin antaa vieläkin ihan väärän kuvan joillekkin ihmisille joilla ei oma järki sano mitään. En usko millään että noin tyhmiä ja tietämättömiä ihmisiä voi vieläkin olla!

• eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...

koska yksi kummin tehtävä on olla todistamassa lapsen kastamista. Tätä ei voi tehdä tekemättömäksi.

Uusia kummeja voi perusteluista syistä ottaa. Jos se pykälä ei vielä ole voimassa, niin sellainen on kyllä tulossa ev. lut. kirkon piirin. Muista uskontokunnista en osaa sanoa mitään.

• mare

Anna asian olla. Luonnollisesti haluat lapsellesi hyvän, rakastavan ja rehdin kummin. Pyydä lapselle uudet kummit ja anna sen törkimyksen olla. Ehkä hän ei ole ymmärtänyt kuinka typerästi on toiminut, mutta ennemmin kuin erottaisin kummin puhuisin asiasta hänen kanssaan ja hommaisin paremmat lisäkummit. Eihän nää jutut tarvitse niin virallisia olla, vaikk kirkossa kuulutettaisiinkin.

• kummitäti25

Tiedän tapauksen jossa kummi ei välittänyt kummi lapsesta. Lapsen vanhemmat hankkivat uuden kummin lapselle ja vanha kummi on nykyään vain nimi paperilla. Kirkkoherranviorastossa sanottiin ettei vanha kummi ole enää periaatteessa kummi, vaan pelkkä nimi näkyy jossain. Vanhalle kummille ilmoitettiin kirjeitse että hänen kummin velvollisuudet ovat päättyneet ja että lapsella on uusi hänestä välittävä kummi, perään ystävällisin terveisin vanhempien nimet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      152
      2954
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      368
      2050
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1805
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1772
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      975
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      792
    Aihe