Aluvanteiden

kiristys

Olen kuullut, että aluvanteiden kiristyksessä pitäisi käyttää momenttiavainta. Onko näin tarkkaa hommaa ja mikä pitäisi kireyden olla?

12

10005

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vazman

käyttää momenttiavainta aina aluvanteiden kanssa.
      jos käsivaralta vetäsee kiinni niin voi mennä liian tiukalle ja joko vanne menee kieroksi tai sitten pulttien kartiot hajoaa...
      Momentti voisi olla joku 100-108Nm

ps.joku neropatti huomauttaa varmasti että 90 riittää..Mutta ranskalaisissa olen kuullut jarrulevyjen menevän kieroksi joten niihin n.95Nm

• kiristys

Mitenkähän ne tekevät rengasliikkeissä? Olen nähnyt, että ilmapyssyllä vaan mutterit kiinni. Onkohan momentti säädetty pyssyyn valmiiksi?

• asdaf
        kiristys kirjoitti:

Mitenkähän ne tekevät rengasliikkeissä? Olen nähnyt, että ilmapyssyllä vaan mutterit kiinni. Onkohan momentti säädetty pyssyyn valmiiksi?

ja paskat on mitään säädetty. Aluvanteet kannattaa vaihtaa/laittaa alle itse. Suurin osa rengasliikkeistä vetää ne surutta kiinni paineilmavehkeellä ilman mitään momentinsäätöjä.
        Lue esim. tais olla toiseksi uusin TM jossa oli noista rengasliikkesitä juttua. Ei ollut monta joka veti aluvanteet momenttiin.

• VW.

...autosta ja/tai vannemallistakin tuo kiristysmomentti. Esim. mulla Passatissa kiristysmomentti on 120Nm.

• momenttikey

mitäs tuollainen momenttiavain maksaa? pitäisikin varmaan ostaa sellainen...

• södkl

1/2 40-210Nm hinta alle 50€

• kiristys

Näyttää olevan melko suuri hajonta kireyksissä. Kun nyt kuitenkin auton mukana tulleet kesärenkaat ovat aluvanteilla, taidan kiristää ne entiseen tapaan:

Ristikkoavaimella nytkäytys niin, että olkanivelet lonksahtaa. Ei tule aivan yhtä kireäksi kuin rengasliikkeellä mutterikoneella, mutta aina ovat pysyneet.

• kyrpä yrjö

tähtitiedettä pärjää ristikkoavaimella .

• 120Nm on Focuksessa. Vaihtelee automerkeittäin.

• kontio05

Ristikkoavaimella silleen miten hyvin saa hauiksella ilman päälläpomppimista.
        ei ne siitä rikki mene.

• kuitenkin
        kontio05 kirjoitti:

Ristikkoavaimella silleen miten hyvin saa hauiksella ilman päälläpomppimista.
        ei ne siitä rikki mene.

kannattaa kiristää ja vähän kerrallaan eikä suoraan kiinni niin vanne asettuu paremmin paikoilleen

• aluvanteet
        kuitenkin kirjoitti:

kannattaa kiristää ja vähän kerrallaan eikä suoraan kiinni niin vanne asettuu paremmin paikoilleen

Rengasliikkessä vetivät momenttiavaimella 110NM Avensiksen aluvanteet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      439
      5641
    2. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      9
      3764
    3. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      178
      3404
    4. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      98
      2921
    5. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      71
      2298
    6. Eikö me voitais

Vaan harrastaa seksiä kun muusta ei tule mitään
      Ikävä
      45
      2264
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      55
      2215
    8. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      92
      1957
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      12
      1671
    10. MTV: Vappu Pimiä lataa yllättävän kommentin Helena Puolakasta: "Eihän Helena Puolakkakaan..."

Miten Vappu Pimiä pärjäsi mielestäsi MasterChef-tuomarina? Pimiä aloitti MasterChef-tuomarina uudessa pestissä. Nyt Pim
      Tv-sarjat
      17
      1543
    Aihe