Kylmä ullakko asuinkäyttöön?

Budjetti

Meillä on vanha hirsirunkoinen talo, pohja-ala noin 65 neliötä. Harjakatto pellistä ilman sen kummempia aluskatteita. Harja on aika jyrkkä ja keskikorkeuskaan ei varmaan ole ihan 2 metriä.

Haaveillaan lisätilasta yläkertaan. Eli katto pitäisi varmaan rakentaa kokonaan uusiksi, samalla nostaa sitä vähän. Lämpöeristykset sun muun työn joutuisi tekemään ulkopuolinen, itse emme osaa. Ainoa minkä osaamme tehdä, on vanhojen purujen ja villojen siivous.

Kertoilkaapas kokemuksistanne, kannattaako moiseen käyttöullakkoon alkaa investoimaan, vai olisi oikeasti järkevämpää rakentaa kokonaan uusi talo?

Eniten kaikessa mietityttää rahan meno, emme ole mitenkään rikkaita :(

5

3833

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pappa

kannata ,ainakaan asuin tilaksi,ihan liian matala,voihan siihen tietenkin jonkunlaisen nukkuma tilan tehdä,mut varastotilana ihan käypä

• budjetti

Lähinnä ajateltiinkin makuuhuoneita ala-asteelaisille lapsille.

• moiset
        budjetti kirjoitti:

Lähinnä ajateltiinkin makuuhuoneita ala-asteelaisille lapsille.

haaveet ja pitää sitä kesähuoneena ja romuvarastona.

• tehnyt

Olen muutamia ullakkoremppoja tehnyt ja tiedän kyllä, kuinka se tapahtuu, mutta, mutta...

Tuo korkeus on kyllä ongelma.
      Penskat ovat ala-asteiässä, mutta eivät kauaa.
      Vessan puute alkaa kuulumaan useampienkin suusta, eikä tuohon korkeuteen mitään vessoja rakennella kyllä.

Kahden metrin korkeudesta kun alat vähentämään tuuletusvälin ja pari-kolmekymmentä senttiä eristettä, niin ei siihen sisäkorkeutta paljoa jää.
      Katon nostaminen on taas iso projekti, joka maksaa enemmän mitä koko muu projekti yhteensä.
      Siinä tulee ensiksi kattotuolien teettäminen, hormien jatkaminen, ulkovuorauksen paikkaaminen/uusiminen, jne.

Mutta miksei se eräänlaisena makuuparvena menisikin vaikka jäisi matalaksi, eri asia on kantsiiko siihen ryhtyä.

Itselleni tein 10 v. sitten vanhaan talooni ensiksi välipohjan laskemisen ja sen ohentamisen.
      Alakerran katto laskeutui jotain parikymmentä senttiä ja samalla välipohja oheni (kun olin jumalattomasti raahannut purua sieltä pois) parikymmentä senttiä, niin yläkertaan tuli korkeutta liki neljäkymmentä sentti lisää.
      Ja kun lähtökin oli korkeammalla, mitä sinun kohteessa, niin jotain sinne sain tehtyä, mutta seinän vierukset ovat matalat, varsinkin vessassa kiusallisen matalat.

Minulla oli sama tilanne, että rahaa ei juuri ollut, mutta tein kaikki työt itse, paitsi sähköjen kytkemisen. Eukon veljellä oli onneksi putkiasennusfirma, joten ne hommat hoituivat siinä olutta lipitellessä. :-)))

Kannattaisi ottaa joku tuttu rakennusmestari, tai vaikka tuntematonkin ja arvioittaa hänellä mahdollisuudet.
      Jos tontilla rakennusoikeutta on, niin lisää pituutta pistät mökkiin, niin jopa alkaa mahtumaan. Viime syksynä jatkoin taloani kuudella metrillä, eikä siinä kaksinen puuha edes ollut. Eikä maksanutkaan hirveitä.
      Jatko-osaan ei tullut märkiä tiloja lainkaan, joten makuuhuoneiden rakentaminen käy sutjakasti.

Talosi kokoluokka on samaa, mitä minullakin, eli 64 neliötä oli alunperin asuinpinta-ala.
      Nyt on 153 neliötä. :-)))
      Ja vielä olisi rakennusoikeutta jäljellä......

• jjj

Elintasosiipi on oletettavasti helpompi, halvempi ja parempi ratkaisu, kuin ylöspäin laajentaminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5326
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3701
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3263
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2505
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2102
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1987
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163