Tietoturvallisuus

EPÄVARMA......

Onko linux oikeasti turvallisempi? vai johtuuko tämä käyttäjämäärän vähäisyydestä johtuvista tekijöistä.
Löytyisikö virallisia nettisivustoja linux tietoturvallisuudesta?

17

832

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei turvallisempi
      • yhtään?

Vaiko ihan vakavalla naamalla postailet näitä päivästä toiseen? :)

• minä

Tuosta sun linkistäsi suoraan:

Win32 viruksia 74996
        Linux viruksia 971

Lisäksi Windows on tietoturvatekniikaltaan huomattavasti heikompi ja koko käyttis on täynnä reikiä kuin siivilä.

• väitti
        minä kirjoitti:

Tuosta sun linkistäsi suoraan:

Win32 viruksia 74996
        Linux viruksia 971

Lisäksi Windows on tietoturvatekniikaltaan huomattavasti heikompi ja koko käyttis on täynnä reikiä kuin siivilä.

tässä hiljan ,ettei ole koskaan käyttänyt Windows- koneessaan palomuuria tai virustorjuntaa. Pelkät säännölliset päivitykset kuulemma riittävät.

Uskoisiko tuon?

Onhan PJ varsin tunnettu, ja toisissa piireissä arvostettukin PC- guru, joten ei luulisi hänen antavan lausuntoja lehdille lämpimikseen.

• minä
        väitti kirjoitti:

tässä hiljan ,ettei ole koskaan käyttänyt Windows- koneessaan palomuuria tai virustorjuntaa. Pelkät säännölliset päivitykset kuulemma riittävät.

Uskoisiko tuon?

Onhan PJ varsin tunnettu, ja toisissa piireissä arvostettukin PC- guru, joten ei luulisi hänen antavan lausuntoja lehdille lämpimikseen.

No toisten mielestä taas kyseisen herran puheita ei kannata aina ottaa niin vakavasti.

• tumppu1st
        väitti kirjoitti:

Uskoisiko tuon?

...herra puhuu paljon, tietää vähän. Se, että osaa etsiä tietoa ja koota niistä kirjoja, ei tee gurua.

Missä 'piireissä' Järvinen on arvostettu PC-guru?

-T

• ksym_
        väitti kirjoitti:

Uskoisiko tuon?

Monilla foorumeilla tulee semmoinen kuva, että Petteri Järvinen on vain asiaa osaamaton trendipelle.

Itse en ole koherenttia mielipidettä ko. henkilöstä ole päässyt muodostamaan, koska hänen "tietokoneen käyttöä kädettömille peeloille" tyyppiset julkaisunsa eivät kiinnosta paskan vertaa.

Ja Mikrobittiä en lue, se on suomen surkein tietokonelehti, täynnä pelkkää hypetystä ja itsestäänselvyyksiä.

• Ossi

Lähes kymmenen vuotta olen Linuxia käyttänyt ilman virustentorjuntaohjelmaa, palomuuria tai haittaohjelmanpoistajaa. Yhtään örkkiä, matoa tai virusta ei koneillani ole ollut. Eli turvalliselta tuntuu.

• EPÄVARMA......

Etkö ole koskaan etsinyt haittaohjelmia/viruksia koneeltasi millään ohjelmalla?

• Ossi
        EPÄVARMA...... kirjoitti:

Etkö ole koskaan etsinyt haittaohjelmia/viruksia koneeltasi millään ohjelmalla?

Kone on aina toiminut kuin se kuuluisa junan mukavuuslaitos. Ainakin Windows-koneessa huomaa aika nopeasti ettei kaikki olekaan oikein.

• miksuh.

Eroa on kuin kirkkaalla aurinkoisella pilvettömällä päivällä ja ikuisella yöllä jollon paksut pilvet peittää jopa kuun ja tähdet eikä yhtään sähkövaloa tai notskia ole valasemassa.

Niin ja Linux on se päivä, Windows on se yö.

• minä

Jos tuntisit hiukankin noiden käyttisten sisäistä rakennetta sun ei tarviis tota edes kysyä. Täysin aukotonta käytistä toki ei olemassakaan eikä tule. Mutta kyllä totuus on se, että Windows on surkea tietoturvaltaan Linuxiin verrattuna.

Windows on sisäiseltä rakenteeltaan sellainen, että hyökkääjän on huomattavasti helpompi kaapata kone haltuunsa kuin Linuxissa. Linuxille tehdyt "virukset" onkin lähes poikkeuksetta harmittomia koska ne ei pysty tekemään tuhojaan yhtä helposti kuin Windowsissa. Suuri osa Linux viruksista iskee webbipalvelimiin ja käyttää hyväkseen PHP:n jne aukkoja, noi pystyy lähinnä sotkemaan sivun. kiusan tekoa ennemminkin kuin todellinen uhka.

Sitäpaitsi Linuxissa mahdolliset löydetyt viat korjataan varsin nopeasti. Windowsissa on tälläkin hetkellä tunnettuja reikiä jotka ovat olleet korjaamatta ties kuinka kauan. Microsoft on todella hidas pakkaamaan noita.

Ja ei meitä linuin käyttäjiä nyt niin vähän ole. linux on kuitenkin yksi yleisimmin käytetyistä käyttöjärjestelmisä. Kuitenkin nimenoman Windowsille löytyy jatkuvasti erittäin kriittisiä turva-aukkoja, Linuxin aukot on yleiseti ollut huomattavasti vähemmän haitallisia.

• sinäkin sitä paraikaa kun surffaat netissä!

• antitrolli

Vai johtuisikohan se siitä yksinkertaisesta seikasta, että LINUX VAIN ON TURVALLISEMMAKSI TEHTY!

• Mä en jaksa

Täytyikö sinun vättämättä tuoda tähänkin keskusteluun win-linux vastakkainasettelu?? kun kysymyksessä on nyt tietoturvallisuus.

• T. Jaksa
        Mä en jaksa kirjoitti:

Täytyikö sinun vättämättä tuoda tähänkin keskusteluun win-linux vastakkainasettelu?? kun kysymyksessä on nyt tietoturvallisuus.

Linux on oikeasti turvallisempi. Ei johtu käyttäjämääristä.

Trollit muualle.

• sillä nimittäin
        Mä en jaksa kirjoitti:

kaikki muut ovat Unix pohjaisia ja toimivat samalla periaatteella. Windows ei, joka onkin syynä suurimmalle osalle maailman tietoturvaongelmista. (sekä muille ongelmille kuten järjestelmän epävakaus ja hitaus raskaassa moniajossa)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      100
      4919
    2. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      173
      4861
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      90
      4360
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      117
      2710
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      137
      2688
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2227
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      32
      2134
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1900
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      12
      1811
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      90
      1806
    Aihe