Yhtäläisyyksi Queenin biiseissä

Sammy who was low

Minusta jotkut Queenin biisit muistuttavat jotenkin sovitukseltaan tai jopa melodioiltaan toisiaan tai enteilevät toisistaan. Laitan tässä mutamia omia havaintojani:

I Can Hear Music > Funny How Love Is

Son And Daughter > The Prophets Song > White Man

Procession > God Save The Queen > The Wedding March

The March Of The Black Queen > Bohemian Rhapsody

Lily of the walley > Love of my life > You take my breath away

Death Of Two Legs > Tie Your Mother Down

Get down, make love > Radio Gaga
(täysin erilaiset ja erilaisilta kuulostavat biisit mutta introissa on melkein sama melodia)

If you can't beat them > Need your loving tonight

Dragon Attack > Dancer

Another one bites to dust > Back Chat

Sail away sweet sister > Las palabras de amor

The Hero > Let me out
(Brianin soolobiisi jonka kitarasoolo menee jokseenkin samalla lailla mitä The Heron loppuosassa Flashin kerto)

Life is real > It's a hard life

My Baby Does Me > I quess we're falling out
(julkaisematon biisi jonka komppi alkaa täysin samalla tavalla)

Olisiko jollain muulla jotain muuta?

17

1273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SweetSister

      Melkein kaikki biisit joita vertailit, olivat aina saman tekijän tekemiä, usein samoilta vuosilta, joten ehkäpä heillä on ollut siihen aikaan tietynlainen tyyli tai jotain. :)
      Itselleni ei tule kyllä nyt mitään mieleen, eivätkä kaikki vertailluista biiseistä mielestäni muistuta toisiaan.

      • Sammy who was low

        "Itselleni ei tule kyllä nyt mitään mieleen, eivätkä kaikki vertailluista biiseistä mielestäni muistuta toisiaan."

        Aivan, eri ihmiset näkevät asiat eri tavalla :)

        Muuten olisinkin varmaan kuvaillut yhtäläisyyksiä tarkemmin, mutta sitten seurauksena olisi ollut mammuttiviestejä joiden varjoon alkuperäiset olisivat jääneet.

        Monissa biiseissä tyyli onkin se sama, ei niinkään melodia.

        Ja tosiaan, tuosta unohtui: Killer Queenin ja We Are The Championsien ensinuotit menevät melkein samoin.


      • Soul Brother
        Sammy who was low kirjoitti:

        "Itselleni ei tule kyllä nyt mitään mieleen, eivätkä kaikki vertailluista biiseistä mielestäni muistuta toisiaan."

        Aivan, eri ihmiset näkevät asiat eri tavalla :)

        Muuten olisinkin varmaan kuvaillut yhtäläisyyksiä tarkemmin, mutta sitten seurauksena olisi ollut mammuttiviestejä joiden varjoon alkuperäiset olisivat jääneet.

        Monissa biiseissä tyyli onkin se sama, ei niinkään melodia.

        Ja tosiaan, tuosta unohtui: Killer Queenin ja We Are The Championsien ensinuotit menevät melkein samoin.

        Kaikkia Sammyn listaamia yhtäläisyyksiä en minäkään allekirjoita, mutta kyllähän Queenin äijillä oli jokaisella omat kliseensä, kun biisejä kirjoittivat. Esim. monet Brianin rockimmista biiseistä kuulostaa samantyyppisiltä koska ne on nopeatempoisia, soitettu A-duurissa, tahtilajina 4/4 ja kitarasoundit perinteistä Red Specialia. Lisäksi Mack ei minun mielestäni ollut mitenkään innovatiivinen rock-tuottaja, ja Brianin kitaravetoiset rockbiisit saivat kärsiä tästä Mackin tuottamilla levyillä (esim. The Hero, Put Out The Fire, Tear It Up).

        Muita huomioita: Kun ensimmäisen kerran kuulin Let Me Liven, ajattelin että äijät on tehneet uudelleen Somebody To Loven. Tyylillisestihän biiseissä on paljon samaa, vaikkei niillä muuten ole juurikaan yhteistä.

        Tällaisia tyylillisiä pareja löytyy Sammyn listan ulkopuoleleta vielä muitakin, esim.
        Seaside Rendezvous & Good Old Fashioned Lover Boy
        39 & Let Me Heart Rule Your Head
        Sleeping On The Sidewalk & Dreamer's Ball

        Se että biisit ovat samaa tyylilajia ei tietenkään tarkoita, että biisit muuten muistuttaisivat toisiaan. Syntyy vain tunne, että "taas ne tekee tätä samaa juttua". Queenin kohdalla tätä tunnetta ei onneksi kuitenkaan tule niin usein kuin monien muiden bändien kohdalla, kun bändissä oli neljä säveltäjää, jotka pystyi kirjoittamaan hyvin erityyppisiä biisejä. Paskan levyn tunnistaa siitä, että kolmannen biisin kohdalla herää ihmettelemään, että onpas avausraidaksi laitettu pitkä biisi:). Queenin kohdalla näin ei ikinä pääse käymään.


      • Kimbe85
        Soul Brother kirjoitti:

        Kaikkia Sammyn listaamia yhtäläisyyksiä en minäkään allekirjoita, mutta kyllähän Queenin äijillä oli jokaisella omat kliseensä, kun biisejä kirjoittivat. Esim. monet Brianin rockimmista biiseistä kuulostaa samantyyppisiltä koska ne on nopeatempoisia, soitettu A-duurissa, tahtilajina 4/4 ja kitarasoundit perinteistä Red Specialia. Lisäksi Mack ei minun mielestäni ollut mitenkään innovatiivinen rock-tuottaja, ja Brianin kitaravetoiset rockbiisit saivat kärsiä tästä Mackin tuottamilla levyillä (esim. The Hero, Put Out The Fire, Tear It Up).

        Muita huomioita: Kun ensimmäisen kerran kuulin Let Me Liven, ajattelin että äijät on tehneet uudelleen Somebody To Loven. Tyylillisestihän biiseissä on paljon samaa, vaikkei niillä muuten ole juurikaan yhteistä.

        Tällaisia tyylillisiä pareja löytyy Sammyn listan ulkopuoleleta vielä muitakin, esim.
        Seaside Rendezvous & Good Old Fashioned Lover Boy
        39 & Let Me Heart Rule Your Head
        Sleeping On The Sidewalk & Dreamer's Ball

        Se että biisit ovat samaa tyylilajia ei tietenkään tarkoita, että biisit muuten muistuttaisivat toisiaan. Syntyy vain tunne, että "taas ne tekee tätä samaa juttua". Queenin kohdalla tätä tunnetta ei onneksi kuitenkaan tule niin usein kuin monien muiden bändien kohdalla, kun bändissä oli neljä säveltäjää, jotka pystyi kirjoittamaan hyvin erityyppisiä biisejä. Paskan levyn tunnistaa siitä, että kolmannen biisin kohdalla herää ihmettelemään, että onpas avausraidaksi laitettu pitkä biisi:). Queenin kohdalla näin ei ikinä pääse käymään.

        ``Paskan levyn tunnistaa siitä, että kolmannen biisin kohdalla herää ihmettelemään, että onpas avausraidaksi laitettu pitkä biisi:). Queenin kohdalla näin ei ikinä pääse käymään.``

        Toisin on Miracle levyn alussa (ei missään nimessä paskalevy eikä huonoja biisejä!) kun Party ja khashoggi´s ship jatkuvat samaan syssyyn...
        Onko joku miettinyt että miksi näin on tehty yms?


      • Sammy who was low
        Kimbe85 kirjoitti:

        ``Paskan levyn tunnistaa siitä, että kolmannen biisin kohdalla herää ihmettelemään, että onpas avausraidaksi laitettu pitkä biisi:). Queenin kohdalla näin ei ikinä pääse käymään.``

        Toisin on Miracle levyn alussa (ei missään nimessä paskalevy eikä huonoja biisejä!) kun Party ja khashoggi´s ship jatkuvat samaan syssyyn...
        Onko joku miettinyt että miksi näin on tehty yms?

        Netissä joissain The Miracle-albumin esitteissä olen nähnyt, että albumilla olisi 9 raitaa ja 1-raidan nimi olisi Party/Khashoggi´s ship, 2-raidan The Miracle, 3-raidan I Want It All jne.

        Virallisestihan raitoja on kuitenkin 10 ja nuo kaksi biisiä ovat omat biisinsä, raidat 1 ja 2.


      • Sammy who was low
        Sammy who was low kirjoitti:

        Netissä joissain The Miracle-albumin esitteissä olen nähnyt, että albumilla olisi 9 raitaa ja 1-raidan nimi olisi Party/Khashoggi´s ship, 2-raidan The Miracle, 3-raidan I Want It All jne.

        Virallisestihan raitoja on kuitenkin 10 ja nuo kaksi biisiä ovat omat biisinsä, raidat 1 ja 2.

        Kyllähän Khashoggi´s ship on tavallaan jatko-osa Partylle, kun ekan biisin lopussa lauletaan "Goodbye goodbye goodbye goodbye the party is over" ja seuraavan alussa ihmetellään, että "Who said that my party was all over". Eli kakkososassa on varmaan kysymys "juhlien jatkoista". :D


      • Sammy who was low
        Kimbe85 kirjoitti:

        ``Paskan levyn tunnistaa siitä, että kolmannen biisin kohdalla herää ihmettelemään, että onpas avausraidaksi laitettu pitkä biisi:). Queenin kohdalla näin ei ikinä pääse käymään.``

        Toisin on Miracle levyn alussa (ei missään nimessä paskalevy eikä huonoja biisejä!) kun Party ja khashoggi´s ship jatkuvat samaan syssyyn...
        Onko joku miettinyt että miksi näin on tehty yms?

        Nämä kaksi voisi myös mieltää yhdeksi ja samaksi kappaleeksi, vaikka Queen II onkin hyvin hyvin kaukana paskasta... :)


      • Sammy who was low
        Soul Brother kirjoitti:

        Kaikkia Sammyn listaamia yhtäläisyyksiä en minäkään allekirjoita, mutta kyllähän Queenin äijillä oli jokaisella omat kliseensä, kun biisejä kirjoittivat. Esim. monet Brianin rockimmista biiseistä kuulostaa samantyyppisiltä koska ne on nopeatempoisia, soitettu A-duurissa, tahtilajina 4/4 ja kitarasoundit perinteistä Red Specialia. Lisäksi Mack ei minun mielestäni ollut mitenkään innovatiivinen rock-tuottaja, ja Brianin kitaravetoiset rockbiisit saivat kärsiä tästä Mackin tuottamilla levyillä (esim. The Hero, Put Out The Fire, Tear It Up).

        Muita huomioita: Kun ensimmäisen kerran kuulin Let Me Liven, ajattelin että äijät on tehneet uudelleen Somebody To Loven. Tyylillisestihän biiseissä on paljon samaa, vaikkei niillä muuten ole juurikaan yhteistä.

        Tällaisia tyylillisiä pareja löytyy Sammyn listan ulkopuoleleta vielä muitakin, esim.
        Seaside Rendezvous & Good Old Fashioned Lover Boy
        39 & Let Me Heart Rule Your Head
        Sleeping On The Sidewalk & Dreamer's Ball

        Se että biisit ovat samaa tyylilajia ei tietenkään tarkoita, että biisit muuten muistuttaisivat toisiaan. Syntyy vain tunne, että "taas ne tekee tätä samaa juttua". Queenin kohdalla tätä tunnetta ei onneksi kuitenkaan tule niin usein kuin monien muiden bändien kohdalla, kun bändissä oli neljä säveltäjää, jotka pystyi kirjoittamaan hyvin erityyppisiä biisejä. Paskan levyn tunnistaa siitä, että kolmannen biisin kohdalla herää ihmettelemään, että onpas avausraidaksi laitettu pitkä biisi:). Queenin kohdalla näin ei ikinä pääse käymään.

        "Kaikkia Sammyn listaamia yhtäläisyyksiä en minäkään allekirjoita"

        Mitä pareja et allekirjoittasi ja mitkä ovat ne joiden kohdalla olet samaa mieltä? :)

        Jotta kukaan ei ymmärtäisi väärin, en missään tapauksessa loukkaantunut kritiikistä. Minusta on päin vastoin mukava vertailla omia näkemyksiä muiden kanssa ja oppia jotain uutta. Esim. noita Soul Brotherin luettelemia pareja en olisi itse osannut yhdistää, mutta näin jälkeenpäin ajatellen niissä kyllä on paljon samaakin. Ehkä vertailemme biisejä erilaisin lähtökohdin ja tämäkin on myönteisessä mielessä jännä ilmiö :)


      • Eriparisia
        Sammy who was low kirjoitti:

        "Kaikkia Sammyn listaamia yhtäläisyyksiä en minäkään allekirjoita"

        Mitä pareja et allekirjoittasi ja mitkä ovat ne joiden kohdalla olet samaa mieltä? :)

        Jotta kukaan ei ymmärtäisi väärin, en missään tapauksessa loukkaantunut kritiikistä. Minusta on päin vastoin mukava vertailla omia näkemyksiä muiden kanssa ja oppia jotain uutta. Esim. noita Soul Brotherin luettelemia pareja en olisi itse osannut yhdistää, mutta näin jälkeenpäin ajatellen niissä kyllä on paljon samaakin. Ehkä vertailemme biisejä erilaisin lähtökohdin ja tämäkin on myönteisessä mielessä jännä ilmiö :)

        Olen eri tyyppi, mutta haluan kommentoida.

        Mielestäni
        Death on two legs ja Tie your mother down
        eivät korreloi millään lailla.
        Tie Your mother down on aivan
        liian perusrock tähän kerhoon.

        Death.. puolestaan, ai jai olisipa minun
        säveltämäni :(, aivan hirvittävän loistava
        kappale. Nyanssien rikkauden puolesta
        menisi enemmän monimutkaisten Queen klassikoiden
        kerhoon (a'la Great King Rat).


      • Sammy who was low
        Eriparisia kirjoitti:

        Olen eri tyyppi, mutta haluan kommentoida.

        Mielestäni
        Death on two legs ja Tie your mother down
        eivät korreloi millään lailla.
        Tie Your mother down on aivan
        liian perusrock tähän kerhoon.

        Death.. puolestaan, ai jai olisipa minun
        säveltämäni :(, aivan hirvittävän loistava
        kappale. Nyanssien rikkauden puolesta
        menisi enemmän monimutkaisten Queen klassikoiden
        kerhoon (a'la Great King Rat).

        "Mielestäni Death on two legs ja Tie your mother down eivät korreloi millään lailla. Tie Your mother down on aivan liian perusrock tähän kerhoon."

        Ymmärrään sinua hyvin ja ajattelinkin, että tämä kaksikko herättääkin varmasti eniten eroavaisuuksia.

        Ehkä tuo mielleyhtymä johtuu siitä, että A Night At The Opera ja A Day At The Races ovat kiistattomia sisar-albumeja niin nimensä kuin kansiensakin perusteella, ja nämä kaksi ovat kyseisten plättyjen aloitusraidat. Ja molemmat alkavat biisistä itsestään erottuvilla introilla ja molemmissa Brian pääsee esittelemään kykyjään kepittäjänä.


      • Soul Brother
        Sammy who was low kirjoitti:

        Kyllähän Khashoggi´s ship on tavallaan jatko-osa Partylle, kun ekan biisin lopussa lauletaan "Goodbye goodbye goodbye goodbye the party is over" ja seuraavan alussa ihmetellään, että "Who said that my party was all over". Eli kakkososassa on varmaan kysymys "juhlien jatkoista". :D

        Alun perin biisien ei pitänyt olla levyllä peräkkäin vaan ideana oli että Party aloitta levyn ja Khashoggi lopettaa. Ajatus oli siis siinä että levy alkaa bileillä, ja sitten kun viimeinen biisi (Was It All Worth it) päättyy, tulee hetken hiljaisuus ja sitten..... "Who said that my party was all over?", Khashoggi jyrähtää käyntiin ja "jatkot alkavat" kuten Sammy asian niin poeettisesti esitti:).

        Hieno idea olisi mielestäni ollut tuokin. Party on sen verran heikko avausraita, että kakkosbiisiksi olisi pitänyt laittaa jotain tarttuvampaa (ei sillä että Khashoggi's Ship olisi huono biisi, mutta ei se levyn parhaimmistoonkaan kuulu).


      • Soul Brother
        Sammy who was low kirjoitti:

        Nämä kaksi voisi myös mieltää yhdeksi ja samaksi kappaleeksi, vaikka Queen II onkin hyvin hyvin kaukana paskasta... :)

        Procession ei mielestäni ole niinkään itsenäinen biisi kuin intro koko levylle. Processionissa on varioitu Father To Sonin melodiaa, joten on vähän outoa, että se on saanut erillisen biisin statuksen. Päinvastainen ilmiöhän on A Day At The Racesilla, jossa albumin introa ei ole erilliseksi biisiksi nimetty, vaan laitettu osaksi Tie Your Mother Downia (ja outro vastaavasti osaksi Teo Torriattea.) Hieno veto, joka luo albumista paljon koherentimman, mutta ei tuolla ADATR-introlla kyllä juurikaan mitään muuta tekemistä TYMDin kanssa ole. Olisikohan kyse rojalteista??


      • jupiter68
        Sammy who was low kirjoitti:

        "Mielestäni Death on two legs ja Tie your mother down eivät korreloi millään lailla. Tie Your mother down on aivan liian perusrock tähän kerhoon."

        Ymmärrään sinua hyvin ja ajattelinkin, että tämä kaksikko herättääkin varmasti eniten eroavaisuuksia.

        Ehkä tuo mielleyhtymä johtuu siitä, että A Night At The Opera ja A Day At The Races ovat kiistattomia sisar-albumeja niin nimensä kuin kansiensakin perusteella, ja nämä kaksi ovat kyseisten plättyjen aloitusraidat. Ja molemmat alkavat biisistä itsestään erottuvilla introilla ja molemmissa Brian pääsee esittelemään kykyjään kepittäjänä.

        Yhtälaisyyksiä mielestäni ainakin tuhdeissa kitarasoundeissa:
        Hammer to fall, Its late, I want it all, Fat bottomed cirls, Death on two legs, The hero, Was it all worth it?, Put out the fire.
        Queenin hard rock kappaleet ovat ainoita mitkä säväyttää Rainbowin ohella. Muuten heavy ei juurikaan kiinnosta. Mutta heidän biisit aika mahtavia...!


    • jupiter68

      ..sammy who was low ei kirjoittanut "Hammer to fall"-viestiä, vaan "jupiter68". Näin huomautettakoon..

      • juujuu

        Mun mielestäni samanlaisia biisejä ovat:

        My Fairy King - Lily of the Valley
        A Hard Life - Play the Game
        Bohemian Rhapsody - Millionaire Waltz
        I'm in Love with My Car - Tenement Funster
        Liar - Ogre Battle
        Get Down, Make Love - Let Me Entertain You

        Useimmat noista ovat saman säveltäjän kynästä, mutta poikkeuksiakin on.


    • Sammy who was low

      Nämä kaksi biisiä tunnutaan usein yhdistävän toinen toisiinsa, ehkäpä siksi että ovat samalla singlellä, vähän kuin vuotta aikaisemmin ilmestyneet WATC/WWRY.

      Näillä biiseillä on kuitenkin eri tekijät ja on jännä juttu, että Bicycle Racessa esiintyvät myös Fat Bottomed Girlsit pienessä sivuosassa (Fat Bottomed Girls they'll be riding today), vaikka heillä on myös oma nimikkobiisinsä.

      Kummankohan idea tuo Fat Bottomed Girls alunperin on, Freddien vai Brianin?

      • Soul Brother

        "Näillä biiseillä on kuitenkin eri tekijät ja on jännä juttu, että Bicycle Racessa esiintyvät myös Fat Bottomed Girlsit pienessä sivuosassa (Fat Bottomed Girls they'll be riding today), vaikka heillä on myös oma nimikkobiisinsä. Kummankohan idea tuo Fat Bottomed Girls alunperin on, Freddien vai Brianin? "

        Ja aivan vastaavasti FBG:ssa on viittauksia pyöräilyyn (jos sanat niin haluaa tulkita): "Get on your bikes and ride" ja "ride 'em, c'mon".

        Uskoisin kyllä että biisit ovat syntyneet täysin toisistaan erillään Brianin ja Freddien mielissä, ja nuo pienet viittaukset sanoituksissa on heitetty mukaan myöhemmin, jotta biisit saatiin sopimaan yhteiseen teemaan. Ainakin FBG vaikuttaa niin sanoituksen kuin musiikinkin puolesta 100%:sti Brianilta, Bicycle Race taas on niin monimutakinen biisi, ettei tekijästä ole epäilystäkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11111
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3103
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      215
      2962
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1746
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      52
      1672
    9. 85
      1648
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe