Voisitteko opastaa minua asiantuntijat? Minulla on vanha fiikus (varsi n.7cm.n vahvuinen)korkeutta kasvilla ei ole kuin n.1 m ja kukkanen on itsekastelevassa ruukussa.
Kissat ovat kuitenkin "käsitelleet" kukkaa niin ettei siinä ole kuin kuivia oksia, missä on enää muutama pieni lehti.
Kysymys kuuluukin: Kuinka leikata ja kuinka saada juurtumaan leikatut oksat?
Yritin talvella juurrutaa vesilasissa katkennutta oksaa, mutta eipä onnistunut.
Ja kuinka lyhyeksi uskaltaa leikata varresta lähteviä oksia? En tykkää pitkälle töröttävistä jutuista, vaan olisi kiva jos kasvista saisi kapeahkon mutta tuuhean kukkasen
Fiikuksen leikkaaminen
3
7964
Vastaukset
- leikkaus
Mikähän Fiicus on kyseessä????
- Vihreä kasvi
Lehdet tummanvihreät, kovat ovaalin muotoiset ja kämmenen kokoiset. Varsi puumainen.
http://www.socvet.si/roze jpg/ficus pravi.jpg
Löysin ton kuvan nro. 3 netistä kuitenkin, paitsi mun kukan varsi on paljon paksumpi - huonekumipuu
Vihreä kasvi kirjoitti:
Lehdet tummanvihreät, kovat ovaalin muotoiset ja kämmenen kokoiset. Varsi puumainen.
http://www.socvet.si/roze jpg/ficus pravi.jpg
Löysin ton kuvan nro. 3 netistä kuitenkin, paitsi mun kukan varsi on paljon paksumpiitse olen moista kasvia leikannut usein. jätän aina muutaman vihreän lehden varteen kiinni kun leikkaan. jos et saa leikattua niin voit juurruttaa siitä uusia alkuja kasvin ollessa ruukussa tai voit myös kokeilla leikata se niin ettei vihreitä lehtiä jää jäljelle mutta en tiedä kasvaako se hyvin sitten uudestaan. kumipuun pistokas on helpoin juurruttaa niin ettei leikkaa oksaa irti kasvista. teet vaan haluttuun kohtaan oksaa viillon kohtaan mistähaluat pistokkaan ottaa. tee hyvä viilto runkoon noin puoleen väliin asti ja peitä sitten viiltokohta esim. märällä sammaleella tai turpeella ja sido tuo kyseinen paakku viillon päälle esim muovi suikaleella. juuret kasvavat siihen villon kohtaan sit ajastaan samalla kun se kasvin osa saa ehjällä kohdallaan vielä ravinteita rungosta. se sammal/turvepaakku pitää pitää kosteena tietenkin. sit ku havaitset et juuret on kasvaneet niin voit katkaista sen oksan varovasti ja istuttaa uuteen purkkiin. leikkaa huonekumipuu joka vuosi niin saat siitä todella komean kasvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2344565Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii752974- 472453
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451757- 781429
- 211391
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘831232PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden137949- 69928
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86884