Saab 9-3 2.2 TiD kokemuksia?

tuleva saabisti?

Tervehdys kaikille,

kyselisin omistajien / muuten vaan otsikossa
mainittua autoa ajaneiden kokemuksia 9-3:n
dieselistä.

Etsiskelen itselleni uutta diesel-autoa ja
pienempi saappi vaikuttaa hinta-laatu-suhteeltaan
edulliselta. Mallinahan 9-3 on jo vanha ja ehkä
siksi se onkin edullinen, mutta uskoakseni
täyttäisi omat tarpeeni hyvin.

Siis: käyttökokemuksia 9-3 dieselistä, ongelmia,
vikoja? Suorituskyky riittänee
normaaliliikenteeseen? Onhan siinä muuten
lisälämppäri vakiona?

Etukäteen kiittäen

26

10083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korkki

      Omalla saabillani on kohat 110 tkm mittarissa
      mitään vikoja ei ole ollut.

      Entiedä on saabi sieltä edullisemmasta päästä,
      mutta kulutus on pyörinyt siinä 5.5 - 6.0 l/100km
      ilmastoini päällä

      Auto on vakaa ajettava ja kulkee ihan kivasti
      varustelultaan hyvä ( SE ) sekä turva että
      miultakin osilta.

      Diesel toiminen lämmiten on vakion ainakin omassa
      (vm 99 ), se on yllättävän nopea lämpiämään.

      Itse olen ollut todella tyytyväinen autooni

      • Pirssikuski

        Työn puolesta kokemusta.

        Työni puolesta muutaman kerran olen sillä ajanut,
        ja karkea käyntiääni on negatiivista (ei tosin
        vaivaa maantiellä), samoin sisätilat, jotka ovat
        rehellisesti sanoen pudonneet kelkasta tuossa
        kokoluokassa jo kauan sitten. Sen sijaan
        tavaratila iso. Ajettavuus sinällään ihan okei,
        mutta ohjaus jotenkin tahmea, ei lähelläkään
        sellaista tunnokkuutta kuin esim. Mondeossa.

        Itse en kyllä ostaisi, valitsisin uudemmista
        melleista kuten Mondeo, C5, Laguna jne, mutta se
        on vain oma mielipiteeni. Ei Saappikaan huono
        valinta ole.


      • saabbi
        Pirssikuski kirjoitti:

        Työn puolesta kokemusta.

        Työni puolesta muutaman kerran olen sillä ajanut,
        ja karkea käyntiääni on negatiivista (ei tosin
        vaivaa maantiellä), samoin sisätilat, jotka ovat
        rehellisesti sanoen pudonneet kelkasta tuossa
        kokoluokassa jo kauan sitten. Sen sijaan
        tavaratila iso. Ajettavuus sinällään ihan okei,
        mutta ohjaus jotenkin tahmea, ei lähelläkään
        sellaista tunnokkuutta kuin esim. Mondeossa.

        Itse en kyllä ostaisi, valitsisin uudemmista
        melleista kuten Mondeo, C5, Laguna jne, mutta se
        on vain oma mielipiteeni. Ei Saappikaan huono
        valinta ole.

        Käynti äänestä olen samaa mieltä kanssasi..se on
        todella karkea...mutta ei vaivaa kuin kaupunki
        liikenteessä...maantiellä auto on todella
        hiljainen, koska onhan se saab..
        Mutta nuo sisustus jutut ovat kyllä todella
        puhdas makuasia...itse en parempaa sisustaa ja
        muotoilua tiedä kuin saabin käyttämä tyyli..
        varmaan sairastan sitä yhtä meille kaikille
        tuttua sairautta jota ei buranaa syömällä pois
        saa...
        Eli mitään uutta ja erikoista kerrottavaa tähän
        itse aiheeseen ei ole koska se kone on aika
        lailla outo juttu minulle...


      • Kepa
        saabbi kirjoitti:

        Käynti äänestä olen samaa mieltä kanssasi..se on
        todella karkea...mutta ei vaivaa kuin kaupunki
        liikenteessä...maantiellä auto on todella
        hiljainen, koska onhan se saab..
        Mutta nuo sisustus jutut ovat kyllä todella
        puhdas makuasia...itse en parempaa sisustaa ja
        muotoilua tiedä kuin saabin käyttämä tyyli..
        varmaan sairastan sitä yhtä meille kaikille
        tuttua sairautta jota ei buranaa syömällä pois
        saa...
        Eli mitään uutta ja erikoista kerrottavaa tähän
        itse aiheeseen ei ole koska se kone on aika
        lailla outo juttu minulle...

        viittasi ilmeisesti 9-3:n sangen vaatimattomiiin
        tiloihin luokassaan. Ei muotoiluun tai
        materiaalivalintoihin.


      • Fusso
        saabbi kirjoitti:

        Käynti äänestä olen samaa mieltä kanssasi..se on
        todella karkea...mutta ei vaivaa kuin kaupunki
        liikenteessä...maantiellä auto on todella
        hiljainen, koska onhan se saab..
        Mutta nuo sisustus jutut ovat kyllä todella
        puhdas makuasia...itse en parempaa sisustaa ja
        muotoilua tiedä kuin saabin käyttämä tyyli..
        varmaan sairastan sitä yhtä meille kaikille
        tuttua sairautta jota ei buranaa syömällä pois
        saa...
        Eli mitään uutta ja erikoista kerrottavaa tähän
        itse aiheeseen ei ole koska se kone on aika
        lailla outo juttu minulle...

        Kai ymmärrätte että se moottori on diesel?


    • Tepa

      Mulla on 35 tkm mittarissa ja vuosi 2.2 TiD:n
      omistajana on vierähtänyt. Murheita ei ole ollut,
      vaan auto on pelannut kuin kello.

      Lisälämppäri on vakiovaruste, mutta
      kellolaitteisto siihen ei (eli et voi ohjelmoida
      lämppäriä käynnistymään etukäteen ilman
      lisävarusteena ostettavia osia, joille
      asennuksineen tulee aika lailla hintaa). Teho (92
      kW / 280 Nm) riittää vaikka mihin, vaikka
      palstalla on lastuttamiseenkin kiinnostuneita
      ollut.

      Parasta Saabissa on monikäyttöisyys, ergonomia,
      ajo-ominaisuudet jne. Huonointa muidenkin
      moittima käyntiääni alhaisilla nopeuksilla ja
      tietty ahtaus (tosin kuski ja paljon tavaraa
      kulkee ongelmitta).

      Mielestäni 9-3 TiD ei ole edullinen ostaa, mutta
      sillä on sitten muita avuja tarjottavana. Voisi
      vaikka sanoa, että mitä huonommaksi keli muuttuu
      sitä parempi on Saab suhteessa muihin. Kulutus
      pysyy 5,5...6,0 l/100 km haarukassa myös tällä
      tehokkaammalla versiolla.

      Vaikka moitinkin konetta käyntiääneltään
      sivistymättömäksi odottelen sitä silti 9-5:n
      nokalle, jossa se automaatin kanssa voi olla
      aikalailla houkutteleva paketti.

    • Psst

      Kyselin itse taannoin samalla lailla kokemuksia 9-
      3 TiD:stä, sillä uuden diesel-auton hankinta on
      edessä vuodenvaihteessa. Listaan tähän omia
      arvioitani perusteellisen tutkimustyön jälkeen.

      9-3 SE:n varustelutaso hyvä, mm. mainittu
      polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Tukevat A-
      pilarit hirvikolaria ajatellen; myös muuten
      kohtuullinen turvavarustelu (Euro-NCAP:ssa ei
      kuitenkaan virheetön nokkakolaritulos).

      Hyvät valot, mutta valoviiksen ergonomiassa
      toivomisen varaa. Muuten ergonomia ok.
      Vakionopeussäädin tempaisee ikävästi - osittain
      siksi, että potkua koneessa on mahtavasti.
      Kaipaisin luistonestoa - sitä ei saa edes rahalla.

      Koneen kokoon & tehoon nähden kohtuukulutus.
      Rattituntuma hyvä, mutta auto liikkuu omasta
      mielestäni hieman leijuen - ei istu tiessä kuin
      tauti.

      Hyvä tavaratila & suksiluukku vakiona. Eräät
      markkinoiden parhaista penkeistä, mutta
      verhoilumateriaali on arka. Takaovet voisivat
      aueta enemmän perhekäyttöä ajatellen. 180-
      senttiselle muuten ok-olot edessä, mutta vasen
      jalka etsii tilaa.

      Kallis. Jos haluaa vähänkään varusteita, hinta
      karkaa helposti 240 tuhanteen. Perusväreistä
      entinen imola red oli nykyistä Opelin punaista
      (laser red) parempi. Metallihohtosininen on upea.

      Persoonallinen auto posit. mielessä. Jää
      kuitenkin pian uuden mallin jalkoihin, mikä tulee
      näkymään jälleenmyyntihinnassa.

      Provosoitukoon ken haluaa, mutta tällaisia olivat
      omat havaintoni. Päädyin lopulta tilaamaan Audin
      farmari-aanelkun. Lähisuvussa on ollut Saabeja
      (nytkin 9-3 bensa), mutta saabismi ei vaikuta
      perinnölliseltä sairaudelta...

      • Korkki

        Sanoit että:

        >Kallis. Jos haluaa vähänkään varusteita, hinta
        >karkaa helposti 240 tuhanteen.

        Mitä varusteita pitää ottaa, jotta hinnan saa noin
        korkeaksi. Ei muuten mutta olen omani ostanut
        käytettynä, joten olisi kiva tietää mitkä ovat
        olleet vakio- ja mitkä lisävarusteita.


      • Psst
        Korkki kirjoitti:

        Sanoit että:

        >Kallis. Jos haluaa vähänkään varusteita, hinta
        >karkaa helposti 240 tuhanteen.

        Mitä varusteita pitää ottaa, jotta hinnan saa noin
        korkeaksi. Ei muuten mutta olen omani ostanut
        käytettynä, joten olisi kiva tietää mitkä ovat
        olleet vakio- ja mitkä lisävarusteita.

        sanoi varis, kun nokka katkes.

        En viitsi kaivaa hinnastoa, mutta tässä noin-
        arviot kesältä -01 (hinnathan ovat -02 malliin
        hieman nousseet).

        Perusauto toim.kuluineen 200.000,- ja SE-malli
        220.000,-. Metalliväri 5.000,- lohkolämppäri
        sisäpistokkeella 2.000,- talvirenkaat vanteineen
        4.000,- AS-2 audiot 5.000,- pelkääjän airbag
        3.500,-

        Äkkiä laskettuna esim. SE-malli näillä
        varusteilla 239.500,-


      • Korkki
        Psst kirjoitti:

        sanoi varis, kun nokka katkes.

        En viitsi kaivaa hinnastoa, mutta tässä noin-
        arviot kesältä -01 (hinnathan ovat -02 malliin
        hieman nousseet).

        Perusauto toim.kuluineen 200.000,- ja SE-malli
        220.000,-. Metalliväri 5.000,- lohkolämppäri
        sisäpistokkeella 2.000,- talvirenkaat vanteineen
        4.000,- AS-2 audiot 5.000,- pelkääjän airbag
        3.500,-

        Äkkiä laskettuna esim. SE-malli näillä
        varusteilla 239.500,-

        Mullahan on noi kaikki varusteet, ja mäkun luulin
        että ne on vakio helyjä. Positiivinen yllätys :)


      • Turbo Sensonic
        Korkki kirjoitti:

        Mullahan on noi kaikki varusteet, ja mäkun luulin
        että ne on vakio helyjä. Positiivinen yllätys :)

        Vuosimallin 2002 Saab 9-3 tulee olemaan
        viimeinen "hatchback" -mallin 9-3. Syksyllä 2002
        esitellään nykyisen 9-3:n seuraaja. Veikkaisin,
        että ennen kuin uusi 9-3 esitellään, myydään
        vanhaa 9-3:ta kohtuuhintaan kaikilla
        mahdollisilla "mausteilla". Toinen juttu on
        sitten se, koska tuon varustellun 9-3:n myynti
        alkaa (vuoden 2002 alussa vai kesällä 2002?).


      • Teme
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Vuosimallin 2002 Saab 9-3 tulee olemaan
        viimeinen "hatchback" -mallin 9-3. Syksyllä 2002
        esitellään nykyisen 9-3:n seuraaja. Veikkaisin,
        että ennen kuin uusi 9-3 esitellään, myydään
        vanhaa 9-3:ta kohtuuhintaan kaikilla
        mahdollisilla "mausteilla". Toinen juttu on
        sitten se, koska tuon varustellun 9-3:n myynti
        alkaa (vuoden 2002 alussa vai kesällä 2002?).

        Eikös tuo uusi 9-3 esitellä jo aikaisemmin kuin
        syksyllä? Luin jostain, että keväällä 2002,
        luinko väärin?


      • Turbo Sensonic
        Teme kirjoitti:

        Eikös tuo uusi 9-3 esitellä jo aikaisemmin kuin
        syksyllä? Luin jostain, että keväällä 2002,
        luinko väärin?

        Kirjoitinko esittely? Jos kirjoitin, niin sorry,
        tarkoitin tietysti markkinoilletuloa. Uusi 9-3
        esitellään todennäköisesti helmikuussa 2002
        jossakin automessuilla (en tähän hätään muista
        automessun nimeä).

        Markkinoille tuon uuden 9-3:n pitäisi tulla
        syksyllä, elleivät Saab -myyjät ota sitten
        sellaista "varaslähtöä", kuin 9-5 faceliftin
        kanssa tapahtui. Ruotsissa autokauppiaat
        rupesivat myymään faceliftattua 9-5 kesä-
        heinäkuussa, kun "virallinen" markkinoilletulo
        oli muistaakseni ajoitettu elo-syyskuulle.


    • tuleva saabisti?

      Nimim. "Psst" kirjoitti: "Kallis. Jos haluaa
      vähänkään varusteita, hinta karkaa helposti 240
      tuhanteen."

      Hinnoittelin itselleni sopivan 9-3 TiD:n saabin
      webbisivuilla (ACCD-paketti yms.) ja hinnaksi tuli
      jotain 225000 mk. Saabin webbisivuilla ei muuten
      puhuta mitään SE-varusteisesta dieselistä, onko
      sellanen olemassa? Mitähän oleellista autosta
      puuttuu, jos sivuilla mainittu "9-3 TiD Diesel",
      n. 199000 mk, ei ole SE-varusteltu? Tuo
      lähtöhinnan alhaisuus (vrt. 220-240 tmk / Passat,
      A4, C5) tekee Saabista työsuhdeautona
      houkuttelevan, verotusarvo jää kohtuulliseksi
      ellei jopa alhaiseksi. Ja tuleva
      jälleenmyyntiarvon romahdus ei työsuhdeauton
      kyseessä ollessa sekään rassaa...

      Konsensus näyttäisi siis olevan, että
      maantieajossa hiljainen, ajotuntuma hyvä ja
      kulutus kohtuullinen? Ei kuulosta pahalta...

      • Psst

        Voit lukea kommenttini, jolla vastasin toiselle
        nimimerkille. Siinä on hinnoitteluesimerkki
        kesältä -01.

        Nyt ei tosiaankaan enää saa TiD SE:tä, vaan
        täytyy rakentaa "perusmallista". SE:ssähän on mm.
        (ulkomuistista) ACCD-paketti, leather-paketti,
        sumuvalot, aluvanteet ja lisähelmat.

        Jos et arvosta noita ulkomuotovarusteita ja
        pelkääjän airbagiä ja otat esim. perusmustan
        auton, niin hinta pysyy kurissa. Itse kyllä
        maksan mielelläni n. 240.000 mainitusta A4
        farkusta (100 hv diesel). Audin perus-punainen
        väri on upea, metallit maksaisivat hunajaa. Maku-
        ja arvotusasioita nämä toki ovat. Niin, ja minä
        ostan autoni omalla rahalla.

        En yhdy konsensukseen hyvästä ajotuntumasta.
        Lisäksi nastarenkaiden ääni kuuluu suht. hyvin
        sisätiloihin (kesärenkailla ok). Tyhjäkäynnillä
        (esim. liikennevaloissa) koneen värinä välittyy
        ikävästi koriin rattiin.

        Huollot muuten ovat suht. kalliita esim. VAG-
        dieseleihin verrattuna, mutta sehän ei toki
        kirpaise työsuhdeautoilijaa...


      • tuleva saabisti?
        Psst kirjoitti:

        Voit lukea kommenttini, jolla vastasin toiselle
        nimimerkille. Siinä on hinnoitteluesimerkki
        kesältä -01.

        Nyt ei tosiaankaan enää saa TiD SE:tä, vaan
        täytyy rakentaa "perusmallista". SE:ssähän on mm.
        (ulkomuistista) ACCD-paketti, leather-paketti,
        sumuvalot, aluvanteet ja lisähelmat.

        Jos et arvosta noita ulkomuotovarusteita ja
        pelkääjän airbagiä ja otat esim. perusmustan
        auton, niin hinta pysyy kurissa. Itse kyllä
        maksan mielelläni n. 240.000 mainitusta A4
        farkusta (100 hv diesel). Audin perus-punainen
        väri on upea, metallit maksaisivat hunajaa. Maku-
        ja arvotusasioita nämä toki ovat. Niin, ja minä
        ostan autoni omalla rahalla.

        En yhdy konsensukseen hyvästä ajotuntumasta.
        Lisäksi nastarenkaiden ääni kuuluu suht. hyvin
        sisätiloihin (kesärenkailla ok). Tyhjäkäynnillä
        (esim. liikennevaloissa) koneen värinä välittyy
        ikävästi koriin rattiin.

        Huollot muuten ovat suht. kalliita esim. VAG-
        dieseleihin verrattuna, mutta sehän ei toki
        kirpaise työsuhdeautoilijaa...

        Audin (lue: VW:n) dieselin jakohihna ei pelota
        sinua?

        Nojoo, nahat, alut ja helmat ei tosiaan kiinnosta,
        sumut olin unohtanut (eikös niiden pitäisi jo
        kaikkiin sisältyä vakiovarustuksena!?!?).
        Perusmalli ACCD metalliväri audio
        etumatkustajan turvatyyny = 220771 mk, siihen
        vielä sumarit päälle (joiden hintaa ei webistä
        löydy). Lohkosta ja talvirenkaista ei tartte
        maksaa. Ja kaikki tämä 3500 mk:n käyttöedun
        verotusarvolla. Ei vieläkään kuulosta pahalta. :)


      • Turbo Sensonic
        Psst kirjoitti:

        Voit lukea kommenttini, jolla vastasin toiselle
        nimimerkille. Siinä on hinnoitteluesimerkki
        kesältä -01.

        Nyt ei tosiaankaan enää saa TiD SE:tä, vaan
        täytyy rakentaa "perusmallista". SE:ssähän on mm.
        (ulkomuistista) ACCD-paketti, leather-paketti,
        sumuvalot, aluvanteet ja lisähelmat.

        Jos et arvosta noita ulkomuotovarusteita ja
        pelkääjän airbagiä ja otat esim. perusmustan
        auton, niin hinta pysyy kurissa. Itse kyllä
        maksan mielelläni n. 240.000 mainitusta A4
        farkusta (100 hv diesel). Audin perus-punainen
        väri on upea, metallit maksaisivat hunajaa. Maku-
        ja arvotusasioita nämä toki ovat. Niin, ja minä
        ostan autoni omalla rahalla.

        En yhdy konsensukseen hyvästä ajotuntumasta.
        Lisäksi nastarenkaiden ääni kuuluu suht. hyvin
        sisätiloihin (kesärenkailla ok). Tyhjäkäynnillä
        (esim. liikennevaloissa) koneen värinä välittyy
        ikävästi koriin rattiin.

        Huollot muuten ovat suht. kalliita esim. VAG-
        dieseleihin verrattuna, mutta sehän ei toki
        kirpaise työsuhdeautoilijaa...

        Muistelisin kuulleeni VAG -autokuskilta
        (tarkemmin VW Passat -kuski), että VAG -dieselin
        jakopäänhihna (vai oliko se ketju?) vaihtaminen
        kiristimineen maksaisi noin 4000 markkaa auton
        huollon yhteydessä, ja se pitäisi tehdä tietyin
        väliajoin, olisiko ollut 30000-40000 km? Ja
        autokauppiashan ei tietenkään ilmoita kyseistä
        juttua autokauppaa hierottaessa.

        Onko puheissa perää, sillä jos on, niin
        tuollaisen VAG -dieselin huolto tulisi aika ajoin
        tosi kalliiksi? Tosin jos auto olisi firman, niin
        eihän se sitten haittaisi.


      • Psst
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Muistelisin kuulleeni VAG -autokuskilta
        (tarkemmin VW Passat -kuski), että VAG -dieselin
        jakopäänhihna (vai oliko se ketju?) vaihtaminen
        kiristimineen maksaisi noin 4000 markkaa auton
        huollon yhteydessä, ja se pitäisi tehdä tietyin
        väliajoin, olisiko ollut 30000-40000 km? Ja
        autokauppiashan ei tietenkään ilmoita kyseistä
        juttua autokauppaa hierottaessa.

        Onko puheissa perää, sillä jos on, niin
        tuollaisen VAG -dieselin huolto tulisi aika ajoin
        tosi kalliiksi? Tosin jos auto olisi firman, niin
        eihän se sitten haittaisi.

        Joo, onhan se yksi kuluerä tuo hihnahomma. Hihnan
        ja rimpuloiden uusiminen maksaa n. 2.200,- 90
        tuhannen km:n huollon yhteydessä. Koko huollon
        hinta on n. 3.800,-

        Mutta ei se yksinään ratkaise automerkkiä, eihän?
        Kun ajaa 50 tuhatta/v ja naftan kulutus on litran
        suurempi, niin siinäkin hukkuu yli tuon
        hihnahomman hinta - vuodessa...

        Ja tulevalle saabistille vielä: ei pelota! Kahden
        vuoden takuu on tätä päivää, ja kahdessa vuodessa
        tulee 100 tuhatta km.

        Onnea vaan tuleville Saab-kaupoille! Muista, että
        (auto)kauppiaat jättävät monenlaisia asioita
        kertomatta kauppaa hierottaessa...


      • xx
        Psst kirjoitti:

        Joo, onhan se yksi kuluerä tuo hihnahomma. Hihnan
        ja rimpuloiden uusiminen maksaa n. 2.200,- 90
        tuhannen km:n huollon yhteydessä. Koko huollon
        hinta on n. 3.800,-

        Mutta ei se yksinään ratkaise automerkkiä, eihän?
        Kun ajaa 50 tuhatta/v ja naftan kulutus on litran
        suurempi, niin siinäkin hukkuu yli tuon
        hihnahomman hinta - vuodessa...

        Ja tulevalle saabistille vielä: ei pelota! Kahden
        vuoden takuu on tätä päivää, ja kahdessa vuodessa
        tulee 100 tuhatta km.

        Onnea vaan tuleville Saab-kaupoille! Muista, että
        (auto)kauppiaat jättävät monenlaisia asioita
        kertomatta kauppaa hierottaessa...

        Kun tulee se aika, että auto pitää myydä
        eteenpäin on aika paljon onnellisempaa olla Audin
        kuin Saabin omistaja. Laatumerkki otetaan
        mielellään vastaan kaikissa liikkeissä, mutta
        Saabisti joutuu kulkemaan lakki kourassa muissa
        kuin Saab-liikkeissä.


      • Turbo Sensonic
        xx kirjoitti:

        Kun tulee se aika, että auto pitää myydä
        eteenpäin on aika paljon onnellisempaa olla Audin
        kuin Saabin omistaja. Laatumerkki otetaan
        mielellään vastaan kaikissa liikkeissä, mutta
        Saabisti joutuu kulkemaan lakki kourassa muissa
        kuin Saab-liikkeissä.

        Väität siis, että Audi on laatumerkki, mutta Saab
        ei? Ja auton hinta määrittää ilmeisesti sen, mikä
        on laatumerkki ja mikä ei? Jos olet katsellut
        tämän palstan keskusteluja vähän taaksepäin, niin
        olet varmaan huomannut, että esim. Saksassa Saab
        maksaa enemmän, kuin Audi (siis ottaen huomioon
        koko- ja teholuokan).

        Saabin ostaja häviää ehkä autonsa
        jälleenmyyntihinnassa, mutta Audin ostaja häviää
        ostohinnassa, mikäli vertaillaan Saabin ja Audin
        hintojen suhdetta sekä Suomessa, että Saksassa.
        No eihän tuo tietenkään ketään täällä Suomessa
        hetkauta, kun ei ole heittää samanlaista
        referenssiä yhtä kovasti autoja verottavasta
        maasta, kuin Suomi (paitsi ehkä Tanska).

        Itse olen seuraillut, kuinka noita Saab 9-3
        TiD:eitä on liikkunut käytettynä eri
        autokaupoissa, ja olen huomannut, että niille
        kyllä löytyy omistaja nopeammin, kuin bensa -
        Saabeille (siis ei -merkkiliikkeistä). Jouduin
        ennen ajamaan aika pitkiä matkoja työn puolesta,
        joten silloin kävi mielessä 9-3 TiD:n hankinta,
        joten tuli tarkkailtua, miten noita 9-3 TiD:eitä
        oli saatavilla. No onneksi nyt ei enää tarvitse
        ajella kovin paljoa, joten bensaturbollakin
        pärjää :)

        Aiemmissa tämän palstan keskusteluissa on myös
        tullut ilmi, että 9-3:n säilyttää hintansa
        paremmin, kuin 9-5:n. Ja en jaksa uskoa, että
        kovin moni ostaisi autonsa sillä periaatteella,
        että jälleenmyyntiarvo olisi autonvalintakriteeri
        No.1. Mersuhan käyttää tuota jälleenmyyntiarvoaan
        mainoskikkana, mutta omasta mielestäni tärkeimpiä
        seikkoja autossa ovat turvallisuus, kohtalainen
        suorituskyky, ajettavuus, tilat, talviauto-
        ominaisuudet ja kohtalainen taloudellisuus niin
        huoltomaksuissa (vrt. VAG -jakohihnan vaihto),
        kuin polttoainekuluissakin.

        Ei sen puoleen, onhan tuo Audi laatuauto, ja sen
        varmaan valitsisin noista "kolmesta saksalaisesta
        premiummerkistä", jos täytyisi. Mutta hintataso
        ja varsinkin lisävarusteiden hinnat ovat aivan
        suolaisia.


      • Psst
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Väität siis, että Audi on laatumerkki, mutta Saab
        ei? Ja auton hinta määrittää ilmeisesti sen, mikä
        on laatumerkki ja mikä ei? Jos olet katsellut
        tämän palstan keskusteluja vähän taaksepäin, niin
        olet varmaan huomannut, että esim. Saksassa Saab
        maksaa enemmän, kuin Audi (siis ottaen huomioon
        koko- ja teholuokan).

        Saabin ostaja häviää ehkä autonsa
        jälleenmyyntihinnassa, mutta Audin ostaja häviää
        ostohinnassa, mikäli vertaillaan Saabin ja Audin
        hintojen suhdetta sekä Suomessa, että Saksassa.
        No eihän tuo tietenkään ketään täällä Suomessa
        hetkauta, kun ei ole heittää samanlaista
        referenssiä yhtä kovasti autoja verottavasta
        maasta, kuin Suomi (paitsi ehkä Tanska).

        Itse olen seuraillut, kuinka noita Saab 9-3
        TiD:eitä on liikkunut käytettynä eri
        autokaupoissa, ja olen huomannut, että niille
        kyllä löytyy omistaja nopeammin, kuin bensa -
        Saabeille (siis ei -merkkiliikkeistä). Jouduin
        ennen ajamaan aika pitkiä matkoja työn puolesta,
        joten silloin kävi mielessä 9-3 TiD:n hankinta,
        joten tuli tarkkailtua, miten noita 9-3 TiD:eitä
        oli saatavilla. No onneksi nyt ei enää tarvitse
        ajella kovin paljoa, joten bensaturbollakin
        pärjää :)

        Aiemmissa tämän palstan keskusteluissa on myös
        tullut ilmi, että 9-3:n säilyttää hintansa
        paremmin, kuin 9-5:n. Ja en jaksa uskoa, että
        kovin moni ostaisi autonsa sillä periaatteella,
        että jälleenmyyntiarvo olisi autonvalintakriteeri
        No.1. Mersuhan käyttää tuota jälleenmyyntiarvoaan
        mainoskikkana, mutta omasta mielestäni tärkeimpiä
        seikkoja autossa ovat turvallisuus, kohtalainen
        suorituskyky, ajettavuus, tilat, talviauto-
        ominaisuudet ja kohtalainen taloudellisuus niin
        huoltomaksuissa (vrt. VAG -jakohihnan vaihto),
        kuin polttoainekuluissakin.

        Ei sen puoleen, onhan tuo Audi laatuauto, ja sen
        varmaan valitsisin noista "kolmesta saksalaisesta
        premiummerkistä", jos täytyisi. Mutta hintataso
        ja varsinkin lisävarusteiden hinnat ovat aivan
        suolaisia.

        Olet monin tavoin oikeassa, Sensonic. Tuo
        hintataso-määritelmä voidaan kuitenkin katsoa
        monelta kantilta.

        Valitsin jo useasti mainitun A4 farkun mm. siksi,
        että siihen EI TARVINNUT ostaa muita
        lisävarusteita kuin toiset renkaat, lohkolämppäri
        ja soitin. Tämä on SE-varustellun 9-3-Saabinkin
        hyviä puolia. Toivottavasti sitä varustelluinta
        vanhaa 9-3:a saa sitten myös dieselinä. Nythän
        noita bensaturbo-versioita pukkaa jos
        jonkinlaisena Jubileena.

        Harmi, ettei audiota saa Saabiin kuin kalliisti:
        oma AS-2 tai sitten kaiuttimet, johdotus, antenni
        ja soitin (= suunnilleen sama hinta kuin AS-2).

        Mersun mainos-slogan "tärkein ominaisuus on
        jälleenmyyntiarvo" onnahtaa pahemman kerran. Jos
        irvistyttää monet kärryn ominaisuudet, mutta
        onhan hyvä jälleenmyyntiarvo -hah! Auto ei ole
        koskaan sijoitus.


      • xx
        Psst kirjoitti:

        Olet monin tavoin oikeassa, Sensonic. Tuo
        hintataso-määritelmä voidaan kuitenkin katsoa
        monelta kantilta.

        Valitsin jo useasti mainitun A4 farkun mm. siksi,
        että siihen EI TARVINNUT ostaa muita
        lisävarusteita kuin toiset renkaat, lohkolämppäri
        ja soitin. Tämä on SE-varustellun 9-3-Saabinkin
        hyviä puolia. Toivottavasti sitä varustelluinta
        vanhaa 9-3:a saa sitten myös dieselinä. Nythän
        noita bensaturbo-versioita pukkaa jos
        jonkinlaisena Jubileena.

        Harmi, ettei audiota saa Saabiin kuin kalliisti:
        oma AS-2 tai sitten kaiuttimet, johdotus, antenni
        ja soitin (= suunnilleen sama hinta kuin AS-2).

        Mersun mainos-slogan "tärkein ominaisuus on
        jälleenmyyntiarvo" onnahtaa pahemman kerran. Jos
        irvistyttää monet kärryn ominaisuudet, mutta
        onhan hyvä jälleenmyyntiarvo -hah! Auto ei ole
        koskaan sijoitus.

        Jälleenmyyntiarvo ei pysy korkeana autossa, jossa
        ominaisuudet eivät vastaa hintaansa. Kaikki autot
        kilpailevat samojen kysynnän ja tarjonnan lakien
        alla. Saksassa Saabin markkinaosuus on 0,25% eli
        joka neljässadas auto on Saab. Saksassa toki
        myydään enimmäkseen kotimaisia autoja, mutta
        kyllä esim. ranskalaisia ja Volvoja siellä näkyy.
        Saab menetti maineensa ensimmäisten turbojensa
        takia ja on saksassa vieläkin hieman huonon auton
        maineessa.


      • 9-5 Aero
        xx kirjoitti:

        Jälleenmyyntiarvo ei pysy korkeana autossa, jossa
        ominaisuudet eivät vastaa hintaansa. Kaikki autot
        kilpailevat samojen kysynnän ja tarjonnan lakien
        alla. Saksassa Saabin markkinaosuus on 0,25% eli
        joka neljässadas auto on Saab. Saksassa toki
        myydään enimmäkseen kotimaisia autoja, mutta
        kyllä esim. ranskalaisia ja Volvoja siellä näkyy.
        Saab menetti maineensa ensimmäisten turbojensa
        takia ja on saksassa vieläkin hieman huonon auton
        maineessa.

        Saabin kohdalla on mielestäni tosi sukkela
        tilanne. En ole seurannut 9-3:n ja 900:n hintoja,
        kun ovat liki 2m juipille hiukan snadeja.
        Velipoika osti syksyllä 9k Saabia. Kriteereinä
        oli aluksi, että se on vm 94-98,CS, ajettu vähän,
        varusteita paljon (ilmastointi, automaatti,
        turbo).Näitä autoja ei yksinkertaisesti ollut
        Suomenmaalla myynnissä. No sitten tiputettiin
        kriteereistä varusteet pois. Siltikin auto oli
        kiven alla mutta yksi tuli J-kylään ja silläkin
        oli monta ostajaa. Nyt ihmettelen mistä johtuu,
        että Saabit ei pidä hintaansa? Tosin vakaana
        Saabistina se ei haittaa pätkääkään. Siinä
        sivussa kateltiin myös 9-3:kin, koska näytti
        siltä, että 9k:ta ei Suomenniemeltä löydy.
        Velipoika meinas haksahtaa tohon toiseen
        Ruotsalaiseen (Kartano malli), mutta sakemannit
        (VAG konsernin tuotteet varsinkin) putos pois
        kelkasta, koska autoa ei ole varaa pitää pajalla.
        (Lähipiirissä on kokemuksia useammastakin eri VAG
        konsernin mallista.)

        Mutta onneksi valkoinen 9000 CS LPT pelasti
        tilanteen. Ja velipoikakin on onnelliseti
        edelleen "saabisti"


      • Psst
        9-5 Aero kirjoitti:

        Saabin kohdalla on mielestäni tosi sukkela
        tilanne. En ole seurannut 9-3:n ja 900:n hintoja,
        kun ovat liki 2m juipille hiukan snadeja.
        Velipoika osti syksyllä 9k Saabia. Kriteereinä
        oli aluksi, että se on vm 94-98,CS, ajettu vähän,
        varusteita paljon (ilmastointi, automaatti,
        turbo).Näitä autoja ei yksinkertaisesti ollut
        Suomenmaalla myynnissä. No sitten tiputettiin
        kriteereistä varusteet pois. Siltikin auto oli
        kiven alla mutta yksi tuli J-kylään ja silläkin
        oli monta ostajaa. Nyt ihmettelen mistä johtuu,
        että Saabit ei pidä hintaansa? Tosin vakaana
        Saabistina se ei haittaa pätkääkään. Siinä
        sivussa kateltiin myös 9-3:kin, koska näytti
        siltä, että 9k:ta ei Suomenniemeltä löydy.
        Velipoika meinas haksahtaa tohon toiseen
        Ruotsalaiseen (Kartano malli), mutta sakemannit
        (VAG konsernin tuotteet varsinkin) putos pois
        kelkasta, koska autoa ei ole varaa pitää pajalla.
        (Lähipiirissä on kokemuksia useammastakin eri VAG
        konsernin mallista.)

        Mutta onneksi valkoinen 9000 CS LPT pelasti
        tilanteen. Ja velipoikakin on onnelliseti
        edelleen "saabisti"

        Ihmettelen, että pajallako pitäisi VAG:ni olla,
        minä luulin, että tien päällä (50 tuh./v).
        Kaikista merkeistä liikkuu ihan kuvatunlaisia
        juttuja, myös Saabista! Taannoin lankomiehen uusi
        väyrys-mersu todella OLI pajalla vähän väliä,
        että tästä taas yksi juttu liikkeelle = MB on
        paska auto?

        Mulla on ollut kolme VAG-autoa muiden muassa.
        Nykyisellä on ajettu kohta 170 tuhatta ilman
        kummempia murheita, sama kokemus oli noista
        kahdesta aiemmasta. Ainoa autoistani, jota voin
        varauksetta moittia, oli Vectra 1.8 Voyage.
        Jumankekka, että osasi olla pikkuvikoja -
        vaihdoin pois 52 tuhatta ajettuna.


      • Tepa
        Psst kirjoitti:

        Olet monin tavoin oikeassa, Sensonic. Tuo
        hintataso-määritelmä voidaan kuitenkin katsoa
        monelta kantilta.

        Valitsin jo useasti mainitun A4 farkun mm. siksi,
        että siihen EI TARVINNUT ostaa muita
        lisävarusteita kuin toiset renkaat, lohkolämppäri
        ja soitin. Tämä on SE-varustellun 9-3-Saabinkin
        hyviä puolia. Toivottavasti sitä varustelluinta
        vanhaa 9-3:a saa sitten myös dieselinä. Nythän
        noita bensaturbo-versioita pukkaa jos
        jonkinlaisena Jubileena.

        Harmi, ettei audiota saa Saabiin kuin kalliisti:
        oma AS-2 tai sitten kaiuttimet, johdotus, antenni
        ja soitin (= suunnilleen sama hinta kuin AS-2).

        Mersun mainos-slogan "tärkein ominaisuus on
        jälleenmyyntiarvo" onnahtaa pahemman kerran. Jos
        irvistyttää monet kärryn ominaisuudet, mutta
        onhan hyvä jälleenmyyntiarvo -hah! Auto ei ole
        koskaan sijoitus.

        Ainakin kahtena edellisenä kesänä uuteen Saabiin
        (9-3)on saanut AS-2:n kaupan päälle, kun tehnyt
        kaupat elokuun loppuun mennessä.

        9-3 TiD:n hinta on näköjään laskenut
        (nettisivujen laskuri) viime vuodesta, vaikka
        siihen nyt pitääkin ostaa lisävarusteina
        herkkuja, jotka ennen olivat SE -versiossa
        vakiona. Eli rahalle saa vastinetta jopa paremmin
        kuin vuosimallissa '01.

        Kun itse ostin TiD:n vuosi sitten vaihtoehtoni
        oli myös A4, koska edellinen autoni oli A4 (1.8).
        Minä pidin Audia kalliina ja päädyin Saabiin.
        Luulenpa, että olet saanut maksaa siitä Audista
        muutaman kympin enemmän kuin Saabista olisi
        pitänyt pulittaa, mutta onhan se tietysti moderni
        auto vanhaan Saab -konstruktioon verrattuna. Eikä
        minunkaan edelliset VAG -autoni (Polo*2, Ibiza
        GTi, Vento ja A4) turhan paljon korjaamolla
        maanneet. Kelpo autoja, mutta A4 on kallis.

        Volvolta tuli muuten S40/V40 -esite postissa ja
        siinä oli jälleenmyyntiarvosta seuraavia tietoja:
        Jälleenmyyntiarvo % (3v, 60 000km)
        Volvo S40 1.8 79.12
        Audi A4 2.0 73.90
        BMW 316i 75.66
        VW Passat 2.0 78.14
        Lähde: Suomen Autoalan Tietopalveluverkko Oy,
        jäännösarvotutkimus 8/01.

        Yllättävän heikko lukema Audilla...


      • Psst
        Tepa kirjoitti:

        Ainakin kahtena edellisenä kesänä uuteen Saabiin
        (9-3)on saanut AS-2:n kaupan päälle, kun tehnyt
        kaupat elokuun loppuun mennessä.

        9-3 TiD:n hinta on näköjään laskenut
        (nettisivujen laskuri) viime vuodesta, vaikka
        siihen nyt pitääkin ostaa lisävarusteina
        herkkuja, jotka ennen olivat SE -versiossa
        vakiona. Eli rahalle saa vastinetta jopa paremmin
        kuin vuosimallissa '01.

        Kun itse ostin TiD:n vuosi sitten vaihtoehtoni
        oli myös A4, koska edellinen autoni oli A4 (1.8).
        Minä pidin Audia kalliina ja päädyin Saabiin.
        Luulenpa, että olet saanut maksaa siitä Audista
        muutaman kympin enemmän kuin Saabista olisi
        pitänyt pulittaa, mutta onhan se tietysti moderni
        auto vanhaan Saab -konstruktioon verrattuna. Eikä
        minunkaan edelliset VAG -autoni (Polo*2, Ibiza
        GTi, Vento ja A4) turhan paljon korjaamolla
        maanneet. Kelpo autoja, mutta A4 on kallis.

        Volvolta tuli muuten S40/V40 -esite postissa ja
        siinä oli jälleenmyyntiarvosta seuraavia tietoja:
        Jälleenmyyntiarvo % (3v, 60 000km)
        Volvo S40 1.8 79.12
        Audi A4 2.0 73.90
        BMW 316i 75.66
        VW Passat 2.0 78.14
        Lähde: Suomen Autoalan Tietopalveluverkko Oy,
        jäännösarvotutkimus 8/01.

        Yllättävän heikko lukema Audilla...

        Brosyyri tuli minullekin, ja olen käynyt 1.9 HP
        dieseliä ajelemassa. Onhan se Volvon alusta
        tukevoitunut alkuajoista. Dieselinä auto on
        kuitenkin kallis.

        Mutta objektiivisuutta mainontaan! Vertailun
        autoista vuoden -02 Volvo on 1.500
        uudistuksestaan lukuunottamatta vanha
        konstruktio. Audi on kokonaan uusi auto, joten
        kolmen vuoden jälleenmyyntiarvo ja varuste-
        hintavertailu koskevat eri automalleja! Kolme
        vuotta sitten ei Passatia muuten saanut kahden
        litran koneella...

        Prosentit on esitetty, kyseessä lienee
        jonkinlainen keskiarvo. Minkälainen oli otos,
        entä hajontaluvut?

        Kaiken kaikkiaan jälleenmyyntiarvotutkimuksessa
        taisi kärjessä olla Renault Clio. VW Passat oli
        hyvänä kakkosena. Vale, emävale, tilasto -
        niinhän se menee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5160
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2347
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      262
      2342
    4. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2339
    5. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1574
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1438
    7. Taas joku junan alle

      Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      1028
    8. Joko luovutat

      Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      996
    9. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

      Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      929
    10. Jalat alta

      Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      927
    Aihe