Kirjoittelin jo kesällä tuosta Saab 9-5 Troll
2.3R:stä. Kävin koeajamassa automaattiversiota
(280 hv), kun kävin Sveitsissä, ja samaan aikaan
oli sveitsiläisessä Auto Illustrierte -lehdessä
koeajoarvostelu 310 hevosvoimaisesta manuaali 9-5
Troll 2.3R:stä. Tuo arvostelu oli saksaksi, mutta
nyt Hirsch on tajunnut kääntää tuon
arvosteluartikkelin myös englanniksi.
Joten jos kyseisen auton suoritusarvot ym.
kiinnostaa, niin tsekatkaa ihmeessä seuraava PDF -
tiedosto:
http://www.hirsch-performance.ch/pdfs/ai_e.pdf
310 BHP Saab 9-5 Troll 2.3R Evo by Hirsch
10
1699
Vastaukset
- zzzzz
jeps, evvk
- Turbo Sensonic
Hei evvk, jos ei kiinnosta pätkääkään, niin miten
sitten jaksoit kirjoittaa tuon viestisi? Olisi
luullut, että jos kiinnostusta ei löydy, niin
olisit poistunut vähin äänin, etkä jäänyt
kirjoittelemaan kaiken maailman liirum
laarumeita :)
- Jone
0lenkin etsinyt juttua kyseisestä autosta, kiitti
kovasti.
Totta sekin että 310 horsepoweria on aika
rajoilla ilman nelikkoa, mutta mahtaa olla hurja
tunne polkaista 100km/h talla lattiaan ja huomata
että 18" pyörii sallittua nopeammin ! - Mikael
hyvää arvosanaa auto ei ainakaan ajettavuuden
osaltaa saa.
"However, 310 BHP are really
the limit for a front wheel drive.
This can be seen when
measuring the acceleration. In
the lower gears it is difficult to
adjust the throttle in such a way
that the engine does not
suddenly go into overspeed
and the wheels turn without
gripping. The same applies to
accelerating out of curves,
where traction can decrease
even in third gear in spite of a
slip regulator. This – and the
tendency to shorten the radius
after initiating the turn with a
slight bend – makes it some-what
difficult to drive on a
straight line"
Vaikeuksia ajaa suoraan, ei oikein lupaa hyvää...
Ehkäpä olisi ollut mielekkäämpää keskittyä ajo-
ominaisuuksien parantamiseen kuin tehon
lisäämiseen. Tehoa on toki helpompi saada lisää
ja sillä on myös helpompi myydä, mutta mitä tehdä
teholla jos sitä ei voi käyttää hyväksi?- Turbo Sensonic
Testaaja totesikin, että 310 hv etuvetoisessa
autossa alkaa olla etuvetoisen auton ajettavuuden
rajamailla. Saab on myös testaillut 9-5 Aeroa eri
viritysasteilla (suurin 350 hv), mutta tullut
siihen tulokseen, että auton ajettavuus säilyy,
jos autosta otetaan irti vain(!?) 285 hv. Siksi
ensi kesänä ilmestyneekin Saab 9-5 Viggen, jossa
suoritusarvot ovat 285 hv, 415 Nm. - 9-5 170@240 & Aero 250
Turbo Sensonic kirjoitti:
Testaaja totesikin, että 310 hv etuvetoisessa
autossa alkaa olla etuvetoisen auton ajettavuuden
rajamailla. Saab on myös testaillut 9-5 Aeroa eri
viritysasteilla (suurin 350 hv), mutta tullut
siihen tulokseen, että auton ajettavuus säilyy,
jos autosta otetaan irti vain(!?) 285 hv. Siksi
ensi kesänä ilmestyneekin Saab 9-5 Viggen, jossa
suoritusarvot ovat 285 hv, 415 Nm.tulee siitä se neliveto ja sitten toivottavasti
voidaan näytellä jarruvaloja bemareille! :) - Turbo Sensonic
9-5 170@240 & Aero 250 kirjoitti:
tulee siitä se neliveto ja sitten toivottavasti
voidaan näytellä jarruvaloja bemareille! :)Saabin johto on vakuutellut sitä, että Saabit
tulevat olemaan entistä sporttisempia
(mm. "tulemme olemaan sporttisempia kuin Volvo").
Tämä sporttisuus tarkoittaa mm. auton
suorituskykyä. Etuvedolla tuo suorituskyvyn katto
(siis että siitä on vielä jotain hyötyäkin) on
jossain 300 hv:n tietämillä.
Kun saadaan vielä Saab ja Steyer Puchin yhdessä
kehittelemä nelivetotekniikka käyttöön, niin
sitten tehoja voidaan lisätä reippaasti yli tuon
300 hv:n. Olisihan se mukava tulevaisuudessa
nähdä esim. saksalaisten autolehtien sivuilla,
kuinka Saab pistäisi suorituskyvyllään "luun
kurkkuun" saksalaisille sporttisille,
suorituskykyisille perheautoille (Audi S6, BMW
M5, Mersu AMG "ties mikä"). "Toivossa on hyvä
elää", sanoi lapamato :) - Jonne
Turbo Sensonic kirjoitti:
Saabin johto on vakuutellut sitä, että Saabit
tulevat olemaan entistä sporttisempia
(mm. "tulemme olemaan sporttisempia kuin Volvo").
Tämä sporttisuus tarkoittaa mm. auton
suorituskykyä. Etuvedolla tuo suorituskyvyn katto
(siis että siitä on vielä jotain hyötyäkin) on
jossain 300 hv:n tietämillä.
Kun saadaan vielä Saab ja Steyer Puchin yhdessä
kehittelemä nelivetotekniikka käyttöön, niin
sitten tehoja voidaan lisätä reippaasti yli tuon
300 hv:n. Olisihan se mukava tulevaisuudessa
nähdä esim. saksalaisten autolehtien sivuilla,
kuinka Saab pistäisi suorituskyvyllään "luun
kurkkuun" saksalaisille sporttisille,
suorituskykyisille perheautoille (Audi S6, BMW
M5, Mersu AMG "ties mikä"). "Toivossa on hyvä
elää", sanoi lapamato :)Saabin rahkeet riittävät em. autojen lyömiseen.
Tällä hetkellä Sabilla ei ole mitään aihiota
johon em. laitteen voisi tehdä. Moottoria ei ole,
kuten ei voimansiirtoakaan. Pienelle tehtaalle
taloudelliset ponnistelut voisivat nousta liian
suuriksi. Useimmiten nimittäin erikoismallit ei
vät tuota muuta kuin tappiota.
Vaikka seuraava 9-5-malliin olisi optiona
saatavana neliveto, olisi se mitoitettava
normaali moottoreita varten huomattavasti
järeämmäksi ja se olisi sekä kallis että turhan
raskas.
Sopivaa moottoria ei ole, eikä ole aihiotakaan.
Tosin voihan Saab lainata konsernin sisältä
jonkun koneen, mutta onko se sopiva ja onko
GM:lläkään ks. moottoria joka olisi sopiva pellin
alle. Moni ajettelee että Corveten mottori olisi
sopiva, mutta nosta kyllä hattua sille kuka saa
sen poikittain keulalle asennettua...
Tällä tehot ovat em. malleilla siirtymässä
lähemmäksi viittä kuin neljää sataa.
Ensi vuonna esitellään Mercedeksen uuden E-sarjan
mukana E55AMG. Mekaanisesti ahdettu 5.5-litrainen
V8. Teho 476 hv ja vääntö 700Nm. 0-100 n. 4.5
sekunnin luokkaa.
Audolta tulee RS6. 4.2-litrainen V8,
tuplaturbona. Tehot 460hv ja vääntö 650Nm.
Suoritusarvot myöskin 4-sekunnin luokkaan.
BMW:n uuden E60 sarjan M5-malliin tulee V10-
moottori, tehoiltaan 460-480. Koneen kossta tai
väännöstä ei minulla ole tietoa. Suorituskykyä
tuskin kannattaa epäillä, eli 0-100 km/h taittuu
tälläkin mallilla alle 5 sekunnin.
Näiden petojen kyydissä pysymiseen vaaditaan
Saabilta nykyisten tehojen kaksinkertaistamista.
Se voi olla sangen hankalaa toteuttaa niin että
se olisi kaupallisesti menestyksellistä ja että
lastentaudeilta selvittäisiin. Mahdotonta se ei
ole, mutta että Saab hyppäisi suoraan samalle
tasolle näiden kanssa on aika epäuskottavaa.
Ennemmin kannattaa lähestyä pikkuhiljaa jotta ei
oteta liian suurta riskiä. Jokainenhan muistaa
miten kävi esim. Wankel-moottorille ja NSU:lle
sen seurauksena... - Turbo Sensonic
Jonne kirjoitti:
Saabin rahkeet riittävät em. autojen lyömiseen.
Tällä hetkellä Sabilla ei ole mitään aihiota
johon em. laitteen voisi tehdä. Moottoria ei ole,
kuten ei voimansiirtoakaan. Pienelle tehtaalle
taloudelliset ponnistelut voisivat nousta liian
suuriksi. Useimmiten nimittäin erikoismallit ei
vät tuota muuta kuin tappiota.
Vaikka seuraava 9-5-malliin olisi optiona
saatavana neliveto, olisi se mitoitettava
normaali moottoreita varten huomattavasti
järeämmäksi ja se olisi sekä kallis että turhan
raskas.
Sopivaa moottoria ei ole, eikä ole aihiotakaan.
Tosin voihan Saab lainata konsernin sisältä
jonkun koneen, mutta onko se sopiva ja onko
GM:lläkään ks. moottoria joka olisi sopiva pellin
alle. Moni ajettelee että Corveten mottori olisi
sopiva, mutta nosta kyllä hattua sille kuka saa
sen poikittain keulalle asennettua...
Tällä tehot ovat em. malleilla siirtymässä
lähemmäksi viittä kuin neljää sataa.
Ensi vuonna esitellään Mercedeksen uuden E-sarjan
mukana E55AMG. Mekaanisesti ahdettu 5.5-litrainen
V8. Teho 476 hv ja vääntö 700Nm. 0-100 n. 4.5
sekunnin luokkaa.
Audolta tulee RS6. 4.2-litrainen V8,
tuplaturbona. Tehot 460hv ja vääntö 650Nm.
Suoritusarvot myöskin 4-sekunnin luokkaan.
BMW:n uuden E60 sarjan M5-malliin tulee V10-
moottori, tehoiltaan 460-480. Koneen kossta tai
väännöstä ei minulla ole tietoa. Suorituskykyä
tuskin kannattaa epäillä, eli 0-100 km/h taittuu
tälläkin mallilla alle 5 sekunnin.
Näiden petojen kyydissä pysymiseen vaaditaan
Saabilta nykyisten tehojen kaksinkertaistamista.
Se voi olla sangen hankalaa toteuttaa niin että
se olisi kaupallisesti menestyksellistä ja että
lastentaudeilta selvittäisiin. Mahdotonta se ei
ole, mutta että Saab hyppäisi suoraan samalle
tasolle näiden kanssa on aika epäuskottavaa.
Ennemmin kannattaa lähestyä pikkuhiljaa jotta ei
oteta liian suurta riskiä. Jokainenhan muistaa
miten kävi esim. Wankel-moottorille ja NSU:lle
sen seurauksena...En tarkoittanutkaan, että tuo Saabien mahdollinen
suorituskyvyn lisäys tapahtui "overnight
sensation" -periaatteella, vaan vähän kerrassaan.
Hitaasti, mutta varmasti... - 9-5 170@240 & Aero 250
Jonne kirjoitti:
Saabin rahkeet riittävät em. autojen lyömiseen.
Tällä hetkellä Sabilla ei ole mitään aihiota
johon em. laitteen voisi tehdä. Moottoria ei ole,
kuten ei voimansiirtoakaan. Pienelle tehtaalle
taloudelliset ponnistelut voisivat nousta liian
suuriksi. Useimmiten nimittäin erikoismallit ei
vät tuota muuta kuin tappiota.
Vaikka seuraava 9-5-malliin olisi optiona
saatavana neliveto, olisi se mitoitettava
normaali moottoreita varten huomattavasti
järeämmäksi ja se olisi sekä kallis että turhan
raskas.
Sopivaa moottoria ei ole, eikä ole aihiotakaan.
Tosin voihan Saab lainata konsernin sisältä
jonkun koneen, mutta onko se sopiva ja onko
GM:lläkään ks. moottoria joka olisi sopiva pellin
alle. Moni ajettelee että Corveten mottori olisi
sopiva, mutta nosta kyllä hattua sille kuka saa
sen poikittain keulalle asennettua...
Tällä tehot ovat em. malleilla siirtymässä
lähemmäksi viittä kuin neljää sataa.
Ensi vuonna esitellään Mercedeksen uuden E-sarjan
mukana E55AMG. Mekaanisesti ahdettu 5.5-litrainen
V8. Teho 476 hv ja vääntö 700Nm. 0-100 n. 4.5
sekunnin luokkaa.
Audolta tulee RS6. 4.2-litrainen V8,
tuplaturbona. Tehot 460hv ja vääntö 650Nm.
Suoritusarvot myöskin 4-sekunnin luokkaan.
BMW:n uuden E60 sarjan M5-malliin tulee V10-
moottori, tehoiltaan 460-480. Koneen kossta tai
väännöstä ei minulla ole tietoa. Suorituskykyä
tuskin kannattaa epäillä, eli 0-100 km/h taittuu
tälläkin mallilla alle 5 sekunnin.
Näiden petojen kyydissä pysymiseen vaaditaan
Saabilta nykyisten tehojen kaksinkertaistamista.
Se voi olla sangen hankalaa toteuttaa niin että
se olisi kaupallisesti menestyksellistä ja että
lastentaudeilta selvittäisiin. Mahdotonta se ei
ole, mutta että Saab hyppäisi suoraan samalle
tasolle näiden kanssa on aika epäuskottavaa.
Ennemmin kannattaa lähestyä pikkuhiljaa jotta ei
oteta liian suurta riskiä. Jokainenhan muistaa
miten kävi esim. Wankel-moottorille ja NSU:lle
sen seurauksena...tuskinpa, mutta ei sitä kukaan tiedä. Taitoa
varmasti riittää samoin kuin rahaa. Kyllä sieltä
GM:ltä sitä liikenee (toivottavasti).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21978Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685