310 BHP Saab 9-5 Troll 2.3R Evo by Hirsch

Turbo Sensonic

Kirjoittelin jo kesällä tuosta Saab 9-5 Troll
2.3R:stä. Kävin koeajamassa automaattiversiota
(280 hv), kun kävin Sveitsissä, ja samaan aikaan
oli sveitsiläisessä Auto Illustrierte -lehdessä
koeajoarvostelu 310 hevosvoimaisesta manuaali 9-5
Troll 2.3R:stä. Tuo arvostelu oli saksaksi, mutta
nyt Hirsch on tajunnut kääntää tuon
arvosteluartikkelin myös englanniksi.

Joten jos kyseisen auton suoritusarvot ym.
kiinnostaa, niin tsekatkaa ihmeessä seuraava PDF -
tiedosto:
http://www.hirsch-performance.ch/pdfs/ai_e.pdf

10

1699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zzzzz

      jeps, evvk

      • Turbo Sensonic

        Hei evvk, jos ei kiinnosta pätkääkään, niin miten
        sitten jaksoit kirjoittaa tuon viestisi? Olisi
        luullut, että jos kiinnostusta ei löydy, niin
        olisit poistunut vähin äänin, etkä jäänyt
        kirjoittelemaan kaiken maailman liirum
        laarumeita :)


    • Jone

      0lenkin etsinyt juttua kyseisestä autosta, kiitti
      kovasti.

      Totta sekin että 310 horsepoweria on aika
      rajoilla ilman nelikkoa, mutta mahtaa olla hurja
      tunne polkaista 100km/h talla lattiaan ja huomata
      että 18" pyörii sallittua nopeammin !

    • Mikael

      hyvää arvosanaa auto ei ainakaan ajettavuuden
      osaltaa saa.

      "However, 310 BHP are really
      the limit for a front wheel drive.
      This can be seen when
      measuring the acceleration. In
      the lower gears it is difficult to
      adjust the throttle in such a way
      that the engine does not
      suddenly go into overspeed
      and the wheels turn without
      gripping. The same applies to
      accelerating out of curves,
      where traction can decrease
      even in third gear in spite of a
      slip regulator. This – and the
      tendency to shorten the radius
      after initiating the turn with a
      slight bend – makes it some-what
      difficult to drive on a
      straight line"

      Vaikeuksia ajaa suoraan, ei oikein lupaa hyvää...

      Ehkäpä olisi ollut mielekkäämpää keskittyä ajo-
      ominaisuuksien parantamiseen kuin tehon
      lisäämiseen. Tehoa on toki helpompi saada lisää
      ja sillä on myös helpompi myydä, mutta mitä tehdä
      teholla jos sitä ei voi käyttää hyväksi?

      • Turbo Sensonic

        Testaaja totesikin, että 310 hv etuvetoisessa
        autossa alkaa olla etuvetoisen auton ajettavuuden
        rajamailla. Saab on myös testaillut 9-5 Aeroa eri
        viritysasteilla (suurin 350 hv), mutta tullut
        siihen tulokseen, että auton ajettavuus säilyy,
        jos autosta otetaan irti vain(!?) 285 hv. Siksi
        ensi kesänä ilmestyneekin Saab 9-5 Viggen, jossa
        suoritusarvot ovat 285 hv, 415 Nm.


      • 9-5 170@240 & Aero 250
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Testaaja totesikin, että 310 hv etuvetoisessa
        autossa alkaa olla etuvetoisen auton ajettavuuden
        rajamailla. Saab on myös testaillut 9-5 Aeroa eri
        viritysasteilla (suurin 350 hv), mutta tullut
        siihen tulokseen, että auton ajettavuus säilyy,
        jos autosta otetaan irti vain(!?) 285 hv. Siksi
        ensi kesänä ilmestyneekin Saab 9-5 Viggen, jossa
        suoritusarvot ovat 285 hv, 415 Nm.

        tulee siitä se neliveto ja sitten toivottavasti
        voidaan näytellä jarruvaloja bemareille! :)


      • Turbo Sensonic
        9-5 170@240 & Aero 250 kirjoitti:

        tulee siitä se neliveto ja sitten toivottavasti
        voidaan näytellä jarruvaloja bemareille! :)

        Saabin johto on vakuutellut sitä, että Saabit
        tulevat olemaan entistä sporttisempia
        (mm. "tulemme olemaan sporttisempia kuin Volvo").
        Tämä sporttisuus tarkoittaa mm. auton
        suorituskykyä. Etuvedolla tuo suorituskyvyn katto
        (siis että siitä on vielä jotain hyötyäkin) on
        jossain 300 hv:n tietämillä.

        Kun saadaan vielä Saab ja Steyer Puchin yhdessä
        kehittelemä nelivetotekniikka käyttöön, niin
        sitten tehoja voidaan lisätä reippaasti yli tuon
        300 hv:n. Olisihan se mukava tulevaisuudessa
        nähdä esim. saksalaisten autolehtien sivuilla,
        kuinka Saab pistäisi suorituskyvyllään "luun
        kurkkuun" saksalaisille sporttisille,
        suorituskykyisille perheautoille (Audi S6, BMW
        M5, Mersu AMG "ties mikä"). "Toivossa on hyvä
        elää", sanoi lapamato :)


      • Jonne
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Saabin johto on vakuutellut sitä, että Saabit
        tulevat olemaan entistä sporttisempia
        (mm. "tulemme olemaan sporttisempia kuin Volvo").
        Tämä sporttisuus tarkoittaa mm. auton
        suorituskykyä. Etuvedolla tuo suorituskyvyn katto
        (siis että siitä on vielä jotain hyötyäkin) on
        jossain 300 hv:n tietämillä.

        Kun saadaan vielä Saab ja Steyer Puchin yhdessä
        kehittelemä nelivetotekniikka käyttöön, niin
        sitten tehoja voidaan lisätä reippaasti yli tuon
        300 hv:n. Olisihan se mukava tulevaisuudessa
        nähdä esim. saksalaisten autolehtien sivuilla,
        kuinka Saab pistäisi suorituskyvyllään "luun
        kurkkuun" saksalaisille sporttisille,
        suorituskykyisille perheautoille (Audi S6, BMW
        M5, Mersu AMG "ties mikä"). "Toivossa on hyvä
        elää", sanoi lapamato :)

        Saabin rahkeet riittävät em. autojen lyömiseen.
        Tällä hetkellä Sabilla ei ole mitään aihiota
        johon em. laitteen voisi tehdä. Moottoria ei ole,
        kuten ei voimansiirtoakaan. Pienelle tehtaalle
        taloudelliset ponnistelut voisivat nousta liian
        suuriksi. Useimmiten nimittäin erikoismallit ei
        vät tuota muuta kuin tappiota.

        Vaikka seuraava 9-5-malliin olisi optiona
        saatavana neliveto, olisi se mitoitettava
        normaali moottoreita varten huomattavasti
        järeämmäksi ja se olisi sekä kallis että turhan
        raskas.

        Sopivaa moottoria ei ole, eikä ole aihiotakaan.
        Tosin voihan Saab lainata konsernin sisältä
        jonkun koneen, mutta onko se sopiva ja onko
        GM:lläkään ks. moottoria joka olisi sopiva pellin
        alle. Moni ajettelee että Corveten mottori olisi
        sopiva, mutta nosta kyllä hattua sille kuka saa
        sen poikittain keulalle asennettua...

        Tällä tehot ovat em. malleilla siirtymässä
        lähemmäksi viittä kuin neljää sataa.

        Ensi vuonna esitellään Mercedeksen uuden E-sarjan
        mukana E55AMG. Mekaanisesti ahdettu 5.5-litrainen
        V8. Teho 476 hv ja vääntö 700Nm. 0-100 n. 4.5
        sekunnin luokkaa.

        Audolta tulee RS6. 4.2-litrainen V8,
        tuplaturbona. Tehot 460hv ja vääntö 650Nm.
        Suoritusarvot myöskin 4-sekunnin luokkaan.

        BMW:n uuden E60 sarjan M5-malliin tulee V10-
        moottori, tehoiltaan 460-480. Koneen kossta tai
        väännöstä ei minulla ole tietoa. Suorituskykyä
        tuskin kannattaa epäillä, eli 0-100 km/h taittuu
        tälläkin mallilla alle 5 sekunnin.

        Näiden petojen kyydissä pysymiseen vaaditaan
        Saabilta nykyisten tehojen kaksinkertaistamista.
        Se voi olla sangen hankalaa toteuttaa niin että
        se olisi kaupallisesti menestyksellistä ja että
        lastentaudeilta selvittäisiin. Mahdotonta se ei
        ole, mutta että Saab hyppäisi suoraan samalle
        tasolle näiden kanssa on aika epäuskottavaa.
        Ennemmin kannattaa lähestyä pikkuhiljaa jotta ei
        oteta liian suurta riskiä. Jokainenhan muistaa
        miten kävi esim. Wankel-moottorille ja NSU:lle
        sen seurauksena...


      • Turbo Sensonic
        Jonne kirjoitti:

        Saabin rahkeet riittävät em. autojen lyömiseen.
        Tällä hetkellä Sabilla ei ole mitään aihiota
        johon em. laitteen voisi tehdä. Moottoria ei ole,
        kuten ei voimansiirtoakaan. Pienelle tehtaalle
        taloudelliset ponnistelut voisivat nousta liian
        suuriksi. Useimmiten nimittäin erikoismallit ei
        vät tuota muuta kuin tappiota.

        Vaikka seuraava 9-5-malliin olisi optiona
        saatavana neliveto, olisi se mitoitettava
        normaali moottoreita varten huomattavasti
        järeämmäksi ja se olisi sekä kallis että turhan
        raskas.

        Sopivaa moottoria ei ole, eikä ole aihiotakaan.
        Tosin voihan Saab lainata konsernin sisältä
        jonkun koneen, mutta onko se sopiva ja onko
        GM:lläkään ks. moottoria joka olisi sopiva pellin
        alle. Moni ajettelee että Corveten mottori olisi
        sopiva, mutta nosta kyllä hattua sille kuka saa
        sen poikittain keulalle asennettua...

        Tällä tehot ovat em. malleilla siirtymässä
        lähemmäksi viittä kuin neljää sataa.

        Ensi vuonna esitellään Mercedeksen uuden E-sarjan
        mukana E55AMG. Mekaanisesti ahdettu 5.5-litrainen
        V8. Teho 476 hv ja vääntö 700Nm. 0-100 n. 4.5
        sekunnin luokkaa.

        Audolta tulee RS6. 4.2-litrainen V8,
        tuplaturbona. Tehot 460hv ja vääntö 650Nm.
        Suoritusarvot myöskin 4-sekunnin luokkaan.

        BMW:n uuden E60 sarjan M5-malliin tulee V10-
        moottori, tehoiltaan 460-480. Koneen kossta tai
        väännöstä ei minulla ole tietoa. Suorituskykyä
        tuskin kannattaa epäillä, eli 0-100 km/h taittuu
        tälläkin mallilla alle 5 sekunnin.

        Näiden petojen kyydissä pysymiseen vaaditaan
        Saabilta nykyisten tehojen kaksinkertaistamista.
        Se voi olla sangen hankalaa toteuttaa niin että
        se olisi kaupallisesti menestyksellistä ja että
        lastentaudeilta selvittäisiin. Mahdotonta se ei
        ole, mutta että Saab hyppäisi suoraan samalle
        tasolle näiden kanssa on aika epäuskottavaa.
        Ennemmin kannattaa lähestyä pikkuhiljaa jotta ei
        oteta liian suurta riskiä. Jokainenhan muistaa
        miten kävi esim. Wankel-moottorille ja NSU:lle
        sen seurauksena...

        En tarkoittanutkaan, että tuo Saabien mahdollinen
        suorituskyvyn lisäys tapahtui "overnight
        sensation" -periaatteella, vaan vähän kerrassaan.
        Hitaasti, mutta varmasti...


      • 9-5 170@240 & Aero 250
        Jonne kirjoitti:

        Saabin rahkeet riittävät em. autojen lyömiseen.
        Tällä hetkellä Sabilla ei ole mitään aihiota
        johon em. laitteen voisi tehdä. Moottoria ei ole,
        kuten ei voimansiirtoakaan. Pienelle tehtaalle
        taloudelliset ponnistelut voisivat nousta liian
        suuriksi. Useimmiten nimittäin erikoismallit ei
        vät tuota muuta kuin tappiota.

        Vaikka seuraava 9-5-malliin olisi optiona
        saatavana neliveto, olisi se mitoitettava
        normaali moottoreita varten huomattavasti
        järeämmäksi ja se olisi sekä kallis että turhan
        raskas.

        Sopivaa moottoria ei ole, eikä ole aihiotakaan.
        Tosin voihan Saab lainata konsernin sisältä
        jonkun koneen, mutta onko se sopiva ja onko
        GM:lläkään ks. moottoria joka olisi sopiva pellin
        alle. Moni ajettelee että Corveten mottori olisi
        sopiva, mutta nosta kyllä hattua sille kuka saa
        sen poikittain keulalle asennettua...

        Tällä tehot ovat em. malleilla siirtymässä
        lähemmäksi viittä kuin neljää sataa.

        Ensi vuonna esitellään Mercedeksen uuden E-sarjan
        mukana E55AMG. Mekaanisesti ahdettu 5.5-litrainen
        V8. Teho 476 hv ja vääntö 700Nm. 0-100 n. 4.5
        sekunnin luokkaa.

        Audolta tulee RS6. 4.2-litrainen V8,
        tuplaturbona. Tehot 460hv ja vääntö 650Nm.
        Suoritusarvot myöskin 4-sekunnin luokkaan.

        BMW:n uuden E60 sarjan M5-malliin tulee V10-
        moottori, tehoiltaan 460-480. Koneen kossta tai
        väännöstä ei minulla ole tietoa. Suorituskykyä
        tuskin kannattaa epäillä, eli 0-100 km/h taittuu
        tälläkin mallilla alle 5 sekunnin.

        Näiden petojen kyydissä pysymiseen vaaditaan
        Saabilta nykyisten tehojen kaksinkertaistamista.
        Se voi olla sangen hankalaa toteuttaa niin että
        se olisi kaupallisesti menestyksellistä ja että
        lastentaudeilta selvittäisiin. Mahdotonta se ei
        ole, mutta että Saab hyppäisi suoraan samalle
        tasolle näiden kanssa on aika epäuskottavaa.
        Ennemmin kannattaa lähestyä pikkuhiljaa jotta ei
        oteta liian suurta riskiä. Jokainenhan muistaa
        miten kävi esim. Wankel-moottorille ja NSU:lle
        sen seurauksena...

        tuskinpa, mutta ei sitä kukaan tiedä. Taitoa
        varmasti riittää samoin kuin rahaa. Kyllä sieltä
        GM:ltä sitä liikenee (toivottavasti).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      978
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

      Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

      Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

      Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe