Fallin köysi/vaijeri yhdistelmä

etuja?

Mitä etuja saavutetaan jos ison fallissa on ensin köyttä, sitten vaijeria? olin ajatelut vaihtaa sen kokonaa köydeksi.

18

4820

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matkapurjehtija

      voi käyttää venymättömiä köysiä, joten vaijerin käytöllä ei liene mitään suurempaa syytä, aiheuttaa vain turhaa meteliä.

      • paksuudesta

        Kuinka paksua dyneemaa (tai mitä nostimet sitten ovatkaan) tarvitaan, jotta venyvyys olisi yhtä vähäistä kuin 4 mm vaijerilla? Kovin paksu ei taida pylpyröitä vaihtamatta sopia.


      • Matkapurjehtija
        paksuudesta kirjoitti:

        Kuinka paksua dyneemaa (tai mitä nostimet sitten ovatkaan) tarvitaan, jotta venyvyys olisi yhtä vähäistä kuin 4 mm vaijerilla? Kovin paksu ei taida pylpyröitä vaihtamatta sopia.

        jopa 8 mm:ä sopivat varmaan pylpyröitä vaihtamatta ja jos vähän venyykin vinssillä voi kiristää lisää. Riippuu tietysti veneen koosta itse puhun 6-10 m:n kokoluokan veneistä.


      • paras
        Matkapurjehtija kirjoitti:

        jopa 8 mm:ä sopivat varmaan pylpyröitä vaihtamatta ja jos vähän venyykin vinssillä voi kiristää lisää. Riippuu tietysti veneen koosta itse puhun 6-10 m:n kokoluokan veneistä.

        Vaijeria käytetään jjuri sen vuoksi, ettei veny eikä tarvitse kiristää vinssillä lisää. Esimerkiksi kisassa purjeiden pitää pysyä juuri siinä kuosissa kuin on suunniteltu.
        Ja kyllä se matkapurjehtijoitakin harmittaa, jos genuan liesmaa pitää jatkuvasti kiristää ja kiristää ja kiristää...


      • xxxxx
        Matkapurjehtija kirjoitti:

        jopa 8 mm:ä sopivat varmaan pylpyröitä vaihtamatta ja jos vähän venyykin vinssillä voi kiristää lisää. Riippuu tietysti veneen koosta itse puhun 6-10 m:n kokoluokan veneistä.

        8 mm riittää lujuutensa puolesta hyvin, jopa 6 mm riittäisi mutta se on ikävää käsitellä ilman hanskoja.

        Spinnufalli voi olla polyesteria, muut fallit ehdottomasti dyneema tai spectra.

        Hinnat nousevat melko jyrkästi kun siirrytään paksuumpiin laatuihin, myös sen takia on turha ylimitoittaa falleja.

        Kannattaa ostaa muutama metri ylimääräistä, tällöin voi 5-7 vuoden kuluttua kääntää fallin jolloin kulutukselle altistuneet kohdat (vinssinvapauttaja ja mastoploki) saadaan poistettua ja fallin elinikä pitenee. (myös spleissaus vie vajaa 1 m per spleissaus).

        Jos noudattaa köydenvalmistajan ohjeita tarkasti punotun köyden spleissaus onnistuu aloittelijallekin. Dyneeman ja spectran spleissaus on vaikeampaa kuin polyesteriköyden (varsinkin jos kuori on 32-lankainen (tiheämpi) eikä 16-lankainen). Kannattaa ensin tehdä harjoituskappale lyhyellä köydenpätkäällä (tai ostaa harjoitteluvaraa varsinaiseen falliin).


      • Matkapurjehtija
        paras kirjoitti:

        Vaijeria käytetään jjuri sen vuoksi, ettei veny eikä tarvitse kiristää vinssillä lisää. Esimerkiksi kisassa purjeiden pitää pysyä juuri siinä kuosissa kuin on suunniteltu.
        Ja kyllä se matkapurjehtijoitakin harmittaa, jos genuan liesmaa pitää jatkuvasti kiristää ja kiristää ja kiristää...

        venyy. Venymä taitaa olla isompikin kuin huippuköysissä. Ehkä joku muu muistaa lukujakin.


      • Matkapurjehtija
        xxxxx kirjoitti:

        8 mm riittää lujuutensa puolesta hyvin, jopa 6 mm riittäisi mutta se on ikävää käsitellä ilman hanskoja.

        Spinnufalli voi olla polyesteria, muut fallit ehdottomasti dyneema tai spectra.

        Hinnat nousevat melko jyrkästi kun siirrytään paksuumpiin laatuihin, myös sen takia on turha ylimitoittaa falleja.

        Kannattaa ostaa muutama metri ylimääräistä, tällöin voi 5-7 vuoden kuluttua kääntää fallin jolloin kulutukselle altistuneet kohdat (vinssinvapauttaja ja mastoploki) saadaan poistettua ja fallin elinikä pitenee. (myös spleissaus vie vajaa 1 m per spleissaus).

        Jos noudattaa köydenvalmistajan ohjeita tarkasti punotun köyden spleissaus onnistuu aloittelijallekin. Dyneeman ja spectran spleissaus on vaikeampaa kuin polyesteriköyden (varsinkin jos kuori on 32-lankainen (tiheämpi) eikä 16-lankainen). Kannattaa ensin tehdä harjoituskappale lyhyellä köydenpätkäällä (tai ostaa harjoitteluvaraa varsinaiseen falliin).

        10 mm:n köysi mielyttävämpi käsitellä. Köyden päähän kannatta laittaa paino, ettei köysi karkaa tuulessa.


    • mitään

      Nykyisin vaijerista on vain haittaa. Vaijeri-köysi-yhdistelmä on ajalta, jolloin nykyisiä hightech köysiä ei ollut olemassa. Mastossa olevan vaijeriplokin voi joutua vaihtamaan.

      • turska

        Dyneema, Spectran ym. hi-tech köydet eivät veny niin paljon kuin vaijeri. Murtolujuus köydellä on ylivertainen verrattuna vaijeriin.

        Dyneemalla 8 kertaa parempi paino/murtolujuus suhde kuin
        vaijerilla.
        Yksi ja ainoa vaijerin etu voisi olla sen kulutuskestävyys?


      • hyvä
        turska kirjoitti:

        Dyneema, Spectran ym. hi-tech köydet eivät veny niin paljon kuin vaijeri. Murtolujuus köydellä on ylivertainen verrattuna vaijeriin.

        Dyneemalla 8 kertaa parempi paino/murtolujuus suhde kuin
        vaijerilla.
        Yksi ja ainoa vaijerin etu voisi olla sen kulutuskestävyys?

        Eivät nuo köydet vielä ainakaan paljon ole vaijerista ohi menneet tuon venymisen osalta. Murtolujuudella ei ole mitään merkitystä, vai onko joku joskus vetänyt ehjän fallinsa poikki? Vaijeri kestää kulutusta paremmin, joten vaikka köyden murtolujuus olisikin aluksi parempi, voittaa vaijeri pidemmän päälle siinäkin.

        Itselläni on nyt ison nostimen vaihto edessä, mutta taidan pysyä vaijerissa, ettei tarvitse vaihtaa pylpyröitä. Taitaa vaijeri olla halvempaakin kuin nuo hi-tech-köydet. Matkapurjehtijalle nostimen painolla ei ole mitään merkitystä.


      • vaijerinostimen teko
        hyvä kirjoitti:

        Eivät nuo köydet vielä ainakaan paljon ole vaijerista ohi menneet tuon venymisen osalta. Murtolujuudella ei ole mitään merkitystä, vai onko joku joskus vetänyt ehjän fallinsa poikki? Vaijeri kestää kulutusta paremmin, joten vaikka köyden murtolujuus olisikin aluksi parempi, voittaa vaijeri pidemmän päälle siinäkin.

        Itselläni on nyt ison nostimen vaihto edessä, mutta taidan pysyä vaijerissa, ettei tarvitse vaihtaa pylpyröitä. Taitaa vaijeri olla halvempaakin kuin nuo hi-tech-köydet. Matkapurjehtijalle nostimen painolla ei ole mitään merkitystä.

        Vai onnistuuko köyden spleissaus vaijeriin ilman aimempaa kokemusta. Ohjeita löytyy netistä ja kirjoista..


    • Sir BB

      mastopylpyrässä, Atlantin ylityksessä köysifalli saattaa kulua pahasti jo parissa viikossa.

    • piti2

      kun käytät köysifallia ompele muutama tikki köyden läpi vinssivapauttajan kohdalla, myös reivit, niin fallin sisus ei liu'u kuoressa jolloin menetät köysifallin venymättömyyden

    • eihistoriaa

      Ei toistaiseksi teknologia voita vaijerin etuja.

      • pianisti

        olen kokeillut kevlar falleja joskus 80 luvulla, ja semmoinen muisto on, että ne venyy, itse käytän vaijeria. kestää lähes ikuisesti

        Erityisesti genuan fallin pitää olla venymätöntä. köysifalli puuskissa venyy > purje tulee pussikkaammaksi. kun puuska menee ohi > purje tulee latteammaksi. Eli juuri päinvastoin kuin on tarkoitus.

        Aika usein Vene-lehden testaajat valittavat että köysifallit venyy.


      • 2000-lukulainen
        pianisti kirjoitti:

        olen kokeillut kevlar falleja joskus 80 luvulla, ja semmoinen muisto on, että ne venyy, itse käytän vaijeria. kestää lähes ikuisesti

        Erityisesti genuan fallin pitää olla venymätöntä. köysifalli puuskissa venyy > purje tulee pussikkaammaksi. kun puuska menee ohi > purje tulee latteammaksi. Eli juuri päinvastoin kuin on tarkoitus.

        Aika usein Vene-lehden testaajat valittavat että köysifallit venyy.

        Joskus 80 luvulla? muistot?

        Aika usein Vene-lehden testaajat valittavat köysifallit venyy?

        Ilman muistoja oleva totuus on kuitenkin se että uudet hi-tech köydet venyvät vähemmän ja omaavat paremman murtolujuuden kuin vaijeri.

        Vaijerilla on ainoastaan parempi kulutuskestävyys.

        Google auttaa jos et usko...


      • p.p.

        Vaijerin huonopuoli on sen katkeaminen mastonhuipun pylpyrän kohdalta. Parilla Atlantin ylityksellä jatkuva liikuttelu katkoo seikeen yksi kerrallaan ja se tulee kannelle.
        Uuden silmukan teko ja paikalleen, mutta maston huippuun on mentävä.
        Köysinostimesta voi helposti aina ottaa muutaman 10 senttiä solmun kohdalta pois ja köysi on siltä osin uusi, ennen katkeamista.


    • painosta on...

      Yksi etu painosta on ainakin se että kun falli on kelattu ulos, ulkona on vaijeri, maston sisällä köysi.

      Jos aalokossa sattuu vaijeri lipeämään käsistä se ei vilaha niin helposti maston sisään kun kuitenki tämä irtopää on kevyempi kuin maston sisällä oleva köysi.

      Kulutuskestävyydestä ei varmasti tarvitse edes mainita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      80
      1926
    2. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1778
    3. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

      Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      362
      1672
    4. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      169
      1453
    5. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      68
      1334
    6. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1330
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      70
      1263
    8. Vihjeketju naisille

      Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      64
      1208
    9. Kuljettajasi oy konkurssi?!

      Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?
      Iisalmi
      14
      1093
    10. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      100
      1087
    Aihe