Olin Göteborgissa taannoin ja siellä satamassa oli paljon veneitä jotka olivat oleet jäissä koko talven. Myös laskikuituiset veneet!?! Tämä on kuulemma yyvin yleistä muidenkin soalta kuin troolareiden.
Mikäs juttu tuo on, miksi ei Suomessa näy tätä?
Jäissä säilytystä
7
1647
Vastaukset
- Matkapurjehtija
näkyy esimerkiksi Lauttasaaressa. Jäissä säilytyksessä on omat temppunsa. Yksi riskitekijä läpiviennit, jotka jäätyessään voivat rikkoontua. Jään puristus ja hankaava vaikutus otettava myös huomioon paikkaa valitessa.
- säilytystä
Veneistä en tiedä, mutta kaljat kannattaa säilyttää jäissä. Meillä on ollut tapana käydä hakemassa mäkkäristä kylmälaukullinen jäitä ja upottaa kaljat sinne. Kaljat pysyvät kylmänä ja lisäksi jääpalojen seassa olevat kaljapullot ovat todella herkullinen näky!
- iskee
ei kannata säilyttää kaljapulloja jäissä, korroosio iskee muutamassa tunnissa korkkeihin kun pääsevät kastumaan. Hiilihapot häviää pulloista, ei kuulu kunnon sihahdusta kun pullon avaa, ja maku tärveltyy!
- ei tarvitse
vähään aikaan kuunnella noin tyhmiä ajatuksia. Se, joka tuollaista selittää on huolimaton tai laiska, eikä viitsi nostaa venettä ylös silloin kun pitää.
Miltä muuten ne Göteborgin veneiden pohjat näyttää vuoden tai kahden jälkeen? Ruotsissa kun ei saa käyttää kunnon myrkkymaalejakaan.- saa.
.... Ruotsissa kun ei saa käyttää kunnon myrkkymaalejakaan....
Ja suomessahan saa käyttää kunnon myrkkymaaleja?
On siinä ajatuksensa jos veneen pitää lämpimänä ja siten irti jäästä koko ajan, ja G-borgissahan jää lienee niin ohutta että ei kestä edes ihmisen painoa koska ohi virtaava Golf virta lämmittää veden.
Voi olla ihan fiksu ajatuskin. Miksi ostaa maalle jos vedessäkin pärjää? Ei veneen paikka maissa ole. Pohjan voi pesettää vaikkapa sukeltamalla, ja väri kestää kyllä pohjassa pari-kolme vuotta, jonka jälkeen veneen voi nostaa maalaamisen ajaksi ylös ja muiden huoltohommienkin.
Miettimättä ei kannata tuomita.
VTT teki vuosia sitten tutkimuksen missä veneen ruoriin, köliin jne. liimattiin venymäantureita.
Vene oli talven yli NJK:n satamassa Koivusaaressa ja loppukonkluutio oli että ne voimat johon vene altistuu ovat selvästi liian suuret laminaateille. Projektia johtava insinööri sanoi että näiden mittauksien perusteella hän ei suosittele lasikuituveneen talvehtimisen vedessä.
Koivusaaren toisella puolella (KOPU) vedessä talvehtvat veneet ovat rautaveneitä paitsi yksi pieni purjevene joka käsittääkseni on otettu huostaan kaupungin toimesta.- seurattiin
Vaasassa seurattiin paikallislehdessä tiiviisti noin vuosikymmen sitten kun yksi seilori jätti veneensä talvehtimaan veteen. Asiaa pohdittiin kyllä monelta kantilta ja tämäkin veneilijä sanoi kyllä aikovansa nostaa veneensä joka toiseksi talveksi ylös, sillä onhan siellä veneen alla yhtä sun toista tehtävääkin. Etenkin Vaasan kivikkoisilla reiteillä ajelun jälkeen...
Minusta on oikeastaan mukavaa, että vene on ylhäällä niin, ettei sitä tarvitse juurikaan vahtia. Jos se olisi jäissä, olisi tietenkin koko talvi oltava tarkkana, vahdittava, rikottava jäitä, tarkkailtava läpivientejä, lämmitettävä.
Paha olisi mennä testaamaan omalla veneellä :-)
Mutta jos testaat, kerro meille kokemukset :-D
- H .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.316376- 394082
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833373- 143080
- 302355
- 122337
- 1621936
- 251862
- 281604
- 1051392