opiskelu tradenomiksi

tuleva tradenomi

Ajattelin kertoa jotain pientä hakemisesta ja opiskelusta ammattikorkeakoulussa, kun monilla on nyt keväällä vaikea päätös opiskelupaikan valinnassa.
Eli kirjoitin keväällä 2005 E:n paperit ja päätin melko nopeasti, ettei yliopisto ole minulle se seuraava opiskelupaikka. Niinpä päätin hakea ammattikorkeakouluun Lahteen, koska se sijaitsee lähellä kotiani.
En lukenut pääsykokeisiin ollenkaan. Kevään mittaan kun sain lukea eri palstoilta, kuinka ammattikorkeakoulujen pääsykokeet ovat läpihuutojuttu. No minulta ne ainakin meni sitten ihan penkin alle. Ensin aamusta oli haastattelu, jossa oli simppeleitä kysymyksiä, mutta menin vähän lukkoon kun pari kysymystä oli englanniksi. Kirjallinen osio meni SURKEASTI. Meillä oli pelkkiä laskutehtäviä ja liekö sitten jännittänut niin paljon, että koko pääsykokeista tuli pisteitä vain 12/30.
Lähtöpisteeni, jotka tulivat todistuksesta 1.hakutoiveesta olivat 60 eli täydet ja kun työkokemusta ei ollut pätkääkään sain yhteispisteiksi 72. Lahteen pääsyraja olikin sitten 76 pistettä, joka oli enemmän kuin moneen muuhun ammattikorkeakouluun.
Kesällä sain ilmoituksen, että minut on hyväksytty Hämeenlinnan ammattikorkeakouluun, joka oli hakulistallani toisena. Kieltäydyin paikasta ja aion hakea Lahteen uudestaan tammikuussa 2006. Kesän lopulla tuli kuitenkin ilmoitus Lahdesta, että minut otetaan sinne opiskelemaan jonotuslistalta.
Aloitin opinnot Lahdessa syksyllä 2005. En tuntenut ketään ja eka päivä jännittikin ihan kauheasti. Nyt olen saanut paljon uusia kavereita :)
Opiskelu oli alussa tosi löysää. Eka jakso hurahti todella nopeasti. Sitten vasta alkoi työt kunnolla. Läsnäolopakko tunneilla on melkein vain kielissä (80%. Myös kahdella pakollisella kursilla on ollut tuo läsnäolopakko. Muuten saa valita käykö tunneilla vai ei. Opettejat eivät todellakaan kysele perään.
1. vuotena kurssit nivoutuvat yritysportfolityöhön, jota teemme tämän koko vuoden ajan. Loppuesitys on nyt toukokuussa. Se on vaatinut selvästi eniten aikaa.
Aikaa on silti riittänyt tentteihin lukemiseenkin. Tenteistä sen verran, että niissä pärjää jos niihin lukee.
Perusopintoihin kuuluvien kurssien lisäksi ole suorittanut vapaavalintaisia kieliopintoja(aloitin uuden kielen). Kielien opetus Lamkissa on tosi tasokasta. Muiden aineiden opetuksesta voin sanoa, että toiset opettajat ovat parempia kuin toiset, mutta näinhän se on joka paikassa.
Nyt keväällä teimme suuntautumisvalinnat markkinoinnin ja taloushallinnon välillä. Minä menin markkinointiin.
Opiskelu on ollut paljon sitä, mitä odotinkin. Itse suosittelen liiketalouden koulutusohjelman valintaa. Tradenomeja on kyllä jo ennestäänkin ihan valtavasti ja työtilanne on mitä on. Muistan kuinka hirveää oli tehdä tuo valinta, että lähtee lukemaan liiketaloutta kun kaikki "paremmat" ekonomiopiskelijat sitä mollasivat keskustelupalstoilla. Fakta kuitenkin on se, että jokainen elää elämänsä juuri niin kuin itse tahtoo. Musta on ihan turha haukkua kenenkään tulevaisuuden suunnitelmia/unelmia.
Itse aion jatkaa vielä opintoja kuitenkin ulkomailla yliopistossa kun tradenomintutkinto on ensi Lamkista saatu.
Hyvää kevättä kaikille!

18

12122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerrankinasiaa83

Mukava lukea kerrankin asiallinen viesti tällä palstalla! Tsemppiä ja menestystä sulle ihan hirveästi.

• Pupu-Jussi

"Fakta kuitenkin on se, että jokainen elää elämänsä juuri niin kuin itse tahtoo. Musta on ihan turha haukkua kenenkään tulevaisuuden suunnitelmia/unelmia."

Ihan totta, on aika turha haukkua kenenkään unelmia. Toisaalta se totuuden kertominen antaa välillä ihan tervettä vastapainoa AMK:n markkinointikoneiston suoltamalle propagandalle. Väitän, ettei suurin osa tradenomiksi pyrkivistä tiedä mitä tradenomi todellisuudessa tekee. Jos abeille järjestettäisiin kysely, he varmasti arvioisivat tradenomien ammatin hohdokkaammaksi kuin mitä se on.

• tuleva tradenomi

Pitää paikkansa. Musta olis parempi,että abeille annettais muutenkin enemmän infoa eri opiskelupaikoista ja ammateista. Itse olin ainakin hukassa kun piti päättää minne hakee.

• sama se

jo vähän joka koulutuksen suhteen. Tuntuu ,että opettajan homma ja esim. sairaanhoitaja on siinä ammatteja, jotka ehkä jotenkin hahmotetaan, mutta yhtä lailla abeille ja muillekin ihmisille voi olla epäselvää, mitä esim. ekonomi voi tehdä. Totuushan tietty on, että mahdollisuuksia on useita. Mutta juuri siksi erilaisia esittelyjä tms. voisi olla enemmänkin esim. lukiossa.

Ja alkuperäiselle vielä kiitokset. Mukava lukea asiallista tekstiä joskus tälläkin palstalla :)

Hyvää Pääsiäistä!

• Pupu-Jussi
        sama se kirjoitti:

jo vähän joka koulutuksen suhteen. Tuntuu ,että opettajan homma ja esim. sairaanhoitaja on siinä ammatteja, jotka ehkä jotenkin hahmotetaan, mutta yhtä lailla abeille ja muillekin ihmisille voi olla epäselvää, mitä esim. ekonomi voi tehdä. Totuushan tietty on, että mahdollisuuksia on useita. Mutta juuri siksi erilaisia esittelyjä tms. voisi olla enemmänkin esim. lukiossa.

Ja alkuperäiselle vielä kiitokset. Mukava lukea asiallista tekstiä joskus tälläkin palstalla :)

Hyvää Pääsiäistä!

Ei abi välttämättä tiedäkään mitä ekonomi tekee, mutta ero on siinä, että kun abi etsii asiasta tietoa hän saa rehellisen kuvan. Sen sijaan tradenomista kysyessä törmää propagandaan. Helposti saa nimittäin kuvan, että tradenomit ja ekonomit tekevät samoja hommia, vaikka ammattiliittojen tilastot kertovat ihan muuta.

Toisaalta ekonomiksi halajava käyttää 1-6 kuukautta itseopiskeluun pääsykoetta varten, jonka jälkeen pitäisi olla aika hyvä yleiskäsitys siitä, mitä opinnot pitävät sisällään. Lisäksi ainakin omassa laskentatoimen pääsykoekirjassani oli aikanaan yksi luku, jossa selitettiin mitä laskentaekonomi voi työkseen tehdä jne. Korkeakoulut eivät myöskään suolla ulos toinen toistaan hienompia mainoskampanjoita, jotka hämmentävät entisestään asiaa tuntemattomia. Siinä missä AMK:n mainokset ovat tyyliä "Sinustako huippuosaaja kansainvälisen markkinoinnin asiantuntijatehtäviin!?!", ovat HKKK:n mainokset tyyliä "Kansainvälisen markkinoinnin koulutusohjelman erillishaku 1.5.-2.6.2006".

• funkk
        Pupu-Jussi kirjoitti:

Ei abi välttämättä tiedäkään mitä ekonomi tekee, mutta ero on siinä, että kun abi etsii asiasta tietoa hän saa rehellisen kuvan. Sen sijaan tradenomista kysyessä törmää propagandaan. Helposti saa nimittäin kuvan, että tradenomit ja ekonomit tekevät samoja hommia, vaikka ammattiliittojen tilastot kertovat ihan muuta.

Toisaalta ekonomiksi halajava käyttää 1-6 kuukautta itseopiskeluun pääsykoetta varten, jonka jälkeen pitäisi olla aika hyvä yleiskäsitys siitä, mitä opinnot pitävät sisällään. Lisäksi ainakin omassa laskentatoimen pääsykoekirjassani oli aikanaan yksi luku, jossa selitettiin mitä laskentaekonomi voi työkseen tehdä jne. Korkeakoulut eivät myöskään suolla ulos toinen toistaan hienompia mainoskampanjoita, jotka hämmentävät entisestään asiaa tuntemattomia. Siinä missä AMK:n mainokset ovat tyyliä "Sinustako huippuosaaja kansainvälisen markkinoinnin asiantuntijatehtäviin!?!", ovat HKKK:n mainokset tyyliä "Kansainvälisen markkinoinnin koulutusohjelman erillishaku 1.5.-2.6.2006".

Monien Ammattikorkeiden sivuilla kerrotaan insinöörien ensimmäisten
        työtehtävien olevan tyyliin "käyttöinsinööri, projekti-insinööri, tuotantopäällikkö"..
        Mielestäni olisi hieman järkevämpää kertoa, että todellisuudessa ne ensimmäiset työtehtävät ovat ennemminkin "työnjohtaja, vuoromestari, avustava projekti-insinööri"...
        Yleensä nuo käyttöinssit ja tuotantopäälliköt kun ovat jo pitkän työkokemuksen omaavia inssejä/DI:tä..

• asdfasdfgsf
        funkk kirjoitti:

Monien Ammattikorkeiden sivuilla kerrotaan insinöörien ensimmäisten
        työtehtävien olevan tyyliin "käyttöinsinööri, projekti-insinööri, tuotantopäällikkö"..
        Mielestäni olisi hieman järkevämpää kertoa, että todellisuudessa ne ensimmäiset työtehtävät ovat ennemminkin "työnjohtaja, vuoromestari, avustava projekti-insinööri"...
        Yleensä nuo käyttöinssit ja tuotantopäälliköt kun ovat jo pitkän työkokemuksen omaavia inssejä/DI:tä..

Eikö ihmisten typeryydellä ole enää mitään rajaa?

Miksi mainoksessa pitäisi erikseen mainita että "ensimmäinen työtehtäväsi saattavat sisältää myös työnjohtotehtäviä tai avustavia insinöörin tehtäviä". Tai että "riippuen henkilökohtaisista ominaisuuksistasi työtehtäväsi voivat olla myös toimihenkilötasoisia".

Alkaa vaikuttaa hieman jenkki-meiningiltä...

Vai kuvitteletko, että kaikista ekonomeista tulee kansaivälisten konsernien toimitusjohtajia tai että diplomi-insinöörin ensimmäiset työtehtävät löytyvät yritysten ylemmästä johdosta? Ei tod...

Melkoista hiustenhalkomista/ pilkunrakastelua/ tarkoitushakuista "väärinymmärtämistä"

• Nököhuuli
        asdfasdfgsf kirjoitti:

Eikö ihmisten typeryydellä ole enää mitään rajaa?

Miksi mainoksessa pitäisi erikseen mainita että "ensimmäinen työtehtäväsi saattavat sisältää myös työnjohtotehtäviä tai avustavia insinöörin tehtäviä". Tai että "riippuen henkilökohtaisista ominaisuuksistasi työtehtäväsi voivat olla myös toimihenkilötasoisia".

Alkaa vaikuttaa hieman jenkki-meiningiltä...

Vai kuvitteletko, että kaikista ekonomeista tulee kansaivälisten konsernien toimitusjohtajia tai että diplomi-insinöörin ensimmäiset työtehtävät löytyvät yritysten ylemmästä johdosta? Ei tod...

Melkoista hiustenhalkomista/ pilkunrakastelua/ tarkoitushakuista "väärinymmärtämistä"

Mun mielestä yllä olevat puhuvat asiaa. AMK:t mainitsevat aina pelkästään ne huippuonnistujat. "Viimekin vuonna meiltä pääsi yks tyyppi vetämään Nokian markkinointiprojektia Kiinaan". Jos käyt Otaniemessä tutustumisretkellä niin kukaan ei tule selittämään sulle, että "meiltä valmistuneita on toimitusjohtajina mm. Nokialla, Metsä Botnialla, Ponssella, Finnlinesilla...jne.". Toisin sanoen se suhtautuminen tiedotukseen on täysin erilaista ja AMK:lla tuntuu olevan tarve hehkuttaa ja päteä koko ajan. Ainakin tällainen perstuntuma mulla on kun on tullut näitä erilaisia vaihtoehtoja tutkailtua, ja suoraan sanoen se vituttaa.

• afsdfasfrwe
        Nököhuuli kirjoitti:

Mun mielestä yllä olevat puhuvat asiaa. AMK:t mainitsevat aina pelkästään ne huippuonnistujat. "Viimekin vuonna meiltä pääsi yks tyyppi vetämään Nokian markkinointiprojektia Kiinaan". Jos käyt Otaniemessä tutustumisretkellä niin kukaan ei tule selittämään sulle, että "meiltä valmistuneita on toimitusjohtajina mm. Nokialla, Metsä Botnialla, Ponssella, Finnlinesilla...jne.". Toisin sanoen se suhtautuminen tiedotukseen on täysin erilaista ja AMK:lla tuntuu olevan tarve hehkuttaa ja päteä koko ajan. Ainakin tällainen perstuntuma mulla on kun on tullut näitä erilaisia vaihtoehtoja tutkailtua, ja suoraan sanoen se vituttaa.

...elämä vaikeaa...

• Räkä
        Nököhuuli kirjoitti:

Olen "harrastustoimen" puolesta selaillut eri AMK:n nettisivuja ja huomannut em. juttujen olevan yleismpiä mitä kauempana pääkaupungista ja pienempi laitos on kyseessä.

• tuleva tradenomi

juu eli pääsykokeessa oli noiden laskutehtävien lisäksi vielä englanninkielinen aineisto, josta piti etsiä monivalintatehtävään vastaukset. Se unohtui tuosta viestistä... :)

• hahahhhhha

ja näiden kaikkien edellämainittujen läpikäynti oli sinun viadolorosasi?

Buahahhhahahahhhahahahahahhahahhahahahahhhaaaahahhahahaaahahahhaahahhahahhahahhahhahahahahahaahhahahahahhahaahhahahahhaahahahahaahhahahhahhahahahahhahaa!!

Kyllä se on säälittävää jos tyypit viitsii oikeasti, siis aikuisen oikeasti kehua moisilla saavutuksillaan!
        Pääsin AMK:n!! Vähäks oon hyvä ja menee niin vitun hyvin!

Totuus: AMK:n (itsekin siellä opiskelevana) pääsee kuka tahansa, mille linjalle tahansa, valmistautumatta. Piti ihan perusenklantia sisältävästä tekstistä ymmärtää jotakin? Huh!! Onhan se vaikeaa...
        Monivalintatehtäviä...
        huh huh!!!
        Siis voi vittu!!!

Ainoa hyvä asia viestissäsi oli, että kaikkien kannattaa opiskella sitä alaa, mikä kiinnostaa. Itse opiskelen tietotekniikkaa ja minkäänsortin päälliköksi en ole valmistumassa; tavoitteena päätyä koodaajaksi ja n. 4-6 vuoden työkokemuksen jälkeen kenties yletä ohjelmistosuunnittelijaksi (miksikä moni luulee valmistuvansa suoraan koulusta. hahahahahha) ja siitä sitten hallinnollisessa hierarkiassa ylöspäin.

Pikkuisen realiteettia touhuun idiootit nykynuoret!!

• tuleva tradenomi
        hahahhhhha kirjoitti:

Buahahhhahahahhhahahahahahhahahhahahahahhhaaaahahhahahaaahahahhaahahhahahhahahhahhahahahahahaahhahahahahhahaahhahahahhaahahahahaahhahahhahhahahahahhahaa!!

Kyllä se on säälittävää jos tyypit viitsii oikeasti, siis aikuisen oikeasti kehua moisilla saavutuksillaan!

Totuus: AMK:n (itsekin siellä opiskelevana) pääsee kuka tahansa, mille linjalle tahansa, valmistautumatta. Piti ihan perusenklantia sisältävästä tekstistä ymmärtää jotakin? Huh!! Onhan se vaikeaa...
        Monivalintatehtäviä...
        huh huh!!!
        Siis voi vittu!!!

Ainoa hyvä asia viestissäsi oli, että kaikkien kannattaa opiskella sitä alaa, mikä kiinnostaa. Itse opiskelen tietotekniikkaa ja minkäänsortin päälliköksi en ole valmistumassa; tavoitteena päätyä koodaajaksi ja n. 4-6 vuoden työkokemuksen jälkeen kenties yletä ohjelmistosuunnittelijaksi (miksikä moni luulee valmistuvansa suoraan koulusta. hahahahahha) ja siitä sitten hallinnollisessa hierarkiassa ylöspäin.

tarkoitus ei ollut kehua, jos jonotuslistalta pääsin niin eipä siinä paljon kehuttavaa ole... Mutta niin kuin sanoit kai mä sitte säälittävä olen kun sä tunnetkin mut niin hyvin. Ja mistä sä tiedät mun elämästä? Miten hyvin mulla menee? Jos tosta tekstistä saat sellasen kuvan heti niin voi sun elämä on sitte ollut niin HELPPOA JA

• tuleva tradenomi
        hahahhhhha kirjoitti:

Monivalintatehtäviä...
        huh huh!!!
        Siis voi vittu!!!

Varmaan olen elämässä kokenut enemmän sellaista paskaa, että sori sun ei tartte aukoo päätäs. Toivottavasti ihan aikuisen oikeasti tajuat ettet sitten ihan aikuisten oikeassa elämässä voi mennä sanoo kelleekään mitään tälläistä ilman, että tunnet heitä.

• Myös AMK:ssa
        tuleva tradenomi kirjoitti:

Varmaan olen elämässä kokenut enemmän sellaista paskaa, että sori sun ei tartte aukoo päätäs. Toivottavasti ihan aikuisen oikeasti tajuat ettet sitten ihan aikuisten oikeassa elämässä voi mennä sanoo kelleekään mitään tälläistä ilman, että tunnet heitä.

Ei kannata välittää ton hahahhhhha:n kommenteista. Ilmeisesti hänellä on jotain henk.koht. ongelmia, ku täällä tuolla tavalla purkautuu. Who knows? Ihme, että tollanen on ees AMK:ssa. Luulis ennemminkin olevan jossain yläasteella... No, ei kiinnosta.
        Mut tseppii vaan opiskeluihin tuleva tradenomi!

• tuleva tradenomi
        Myös AMK:ssa kirjoitti:

Ei kannata välittää ton hahahhhhha:n kommenteista. Ilmeisesti hänellä on jotain henk.koht. ongelmia, ku täällä tuolla tavalla purkautuu. Who knows? Ihme, että tollanen on ees AMK:ssa. Luulis ennemminkin olevan jossain yläasteella... No, ei kiinnosta.
        Mut tseppii vaan opiskeluihin tuleva tradenomi!

juu ei tässä mitään, ei ois pitäny ees kommentoida tollasta tekstiä... onnee sullekin jatkossa :)

• was.

Markkinointisuuntautumisen valitsee melko moni tradenomi - ja kilpailu tulee olemaan sen mukaista.
      Suosittelenpa teille jotka olette aloittelemassa tutkintoanne omakohtaisen kokemuksen perusteella, että kannattaa pyrkiä erottumaan jollain tavalla (keskiarvo ei ole oikeastaan hyvä keino) jo opiskeluaikana, jotta saatte työkokemusta koulun aikana - no ainakin että pääsette töihin valmistuttuanne.

Siis etsikää oma vahvuusalueenne (vaikka opiskelijatoiminta ja sen kautta hankittu kokemus ja verkostot) ja miettikää miten myytte sen osaamisen työnantajille. Tällä tavoin olette päätä pitempiä tradenomimassassa.

• Jennnn

hahahahaa tms. kirjoitti: Totuus: AMK:n (itsekin siellä opiskelevana) pääsee kuka tahansa, mille linjalle tahansa, valmistautumatta.

Toi nyt on niin kaukana totuudesta jos joku. Kyllä, itsekin tradenomi-opiskelijana, olen sitä mieltä että pääsykokeet olivat helpot ja lukiopohjalla ( kahdella välivuodella) selvisin helposti niistä. Tottakai jännitys ja hermostuneisuus vaikuttavat pääsykokeissakin negatiivisesti.

Mutta hei, etkai nyt ihan tosissaan väitä, että AMK:n mille linjalle tahansa pääsee kuka tahansa?? Haloo! Voin sanoa, että esim. liikunta-, sosiaali- ja terv.puolelle ei tosiaankaan vain kävellä sisään. Että silleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      303
      11669
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5309
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4289
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe