Eka kesää purjeveneilijänä edessä. Muutaman köyden ajattelin vaihtaa mastoon sisälle. Onko neuvoja miten se parhaiten sujuu, masto on 14 m pitkä ja nyt irti pukkien päällä. Muutamassa köydessä vaijeri jatkeena.
Köyden vaihto mastoon
13
6845
Vastaukset
- köyttä apuna
Eli heti ensimmäiseksi: Älä aloita vetämällä vanha köysi ulos!
Kiinnitä uusi köysi vanhan jatkoksi, ja vedä sitten vanha köysi ulos niin, että uusi seuraa perässä. Paljon helpommin ei hommaa voi tehdä.- vanhaa nostinta
Spinnun nostinköysi puuttuu, koska edellisen omistaja ei ole spinnua käyttänyt ja nostin poistettu jossain vaiheessa. Kunkas silloin uusi vedetään? Kysessä 7/osatakila ja masto on nurin..
Entä sähköjondon veto maston huippuun samassa tilanteessa? - A-36
vanhaa nostinta kirjoitti:
Spinnun nostinköysi puuttuu, koska edellisen omistaja ei ole spinnua käyttänyt ja nostin poistettu jossain vaiheessa. Kunkas silloin uusi vedetään? Kysessä 7/osatakila ja masto on nurin..
Entä sähköjondon veto maston huippuun samassa tilanteessa?Itse olen ostanut ohutta linjalankaa tai käy siihen lippunarukin, mutta linjalanka on parempaa. Sitten kun masto on pystyssä, käyn puosuntuolillla mastossa ja pujotan em. narun maston sisään. Vetonarun päässä pitää olla jotain painona. Itse olen käyttänyt kasaa muttereita. Kannattaa mitata ja laittaa merkki vetolankaan suunnilleen oikeaan paikkaan, jolloin voi olettaa sen olevan suunnilleen alapään ulostuloaukon kohdalla. Sitten vaan koukitaan taivutetulla metallilangalla naru maston alapään ulostuloreijästä. Pujotusta voi joutua muutaman kerran yrittämään, ennen kuin homma onnistuu.
Tällä konstilla on se etu esim. vaakatasossa tapahtuvaan vaijerilla vetoon, että fallit eivät ole sotkussa keskenään, jos vain saat painolla varustetun vetonarun tulemaan esteettä alas asti.
Homman onnistumisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että muut maston sisällä olevat fallit ja gaijaköydet on kiristetty todella tiukalle, ennen kuin aloittaa pujottamisen. jos homman tekee keväällä ei kannata mastoa taivuttaa ennen pujotusta. Suora masto tekee homman helpommaksi. Itse olen näillä eväin pujotellut useamman fallin paikalleen ja homma on aina onnistunut joskus heti ja joskus vähän useamman yrityksen jälkeen. - A-36
vanhaa nostinta kirjoitti:
Entä sähköjondon veto maston huippuun samassa tilanteessa?Ai niin vielä sähköjohdosta. Useissa mastoissa on sähköjohdoille oma paikkansa purjeuran vieressä molemmila puolilla uraa. Siinä on helponta hoitaa hommaa, kun masto on vaakatasossa, sillä ulos ja sisääntuloreijät on porattava. Muuten ko. kaapelikanava on ainankin Seldenin mastoissa yhteydessä purjeuraan. Ohut kaapeli menee purjeuran kautta kaapelitilaan (yksittäinen 90-asteen kulman tekevä kuusiokoloavain on tässä oiva työkalu).
Tällöin on estettävä kaapelin tuleminen takaisin purjeuraan jollakin keinoin. Itse leikkasin vanhasta makuualustasta palasia ja tungin niitä parin metrin välein kaapelitilaan. Mitään liimaa tai uretaanivaahtoa ei kannata käyttää, sillä silloin kaapelia ei saa tarvittaessa vaihdettua.
Paksumman kaapelin voi vetää vaikka lyhyen vetonarun avulla, siis sellaisen, jok mahtuu kaapelitilasta purjeuran kautta ulos. Sitten vain vedät kaapelin, kun olet ensimmäisestä pujotuksesta onnistunut. - A-33
A-36 kirjoitti:
Ai niin vielä sähköjohdosta. Useissa mastoissa on sähköjohdoille oma paikkansa purjeuran vieressä molemmila puolilla uraa. Siinä on helponta hoitaa hommaa, kun masto on vaakatasossa, sillä ulos ja sisääntuloreijät on porattava. Muuten ko. kaapelikanava on ainankin Seldenin mastoissa yhteydessä purjeuraan. Ohut kaapeli menee purjeuran kautta kaapelitilaan (yksittäinen 90-asteen kulman tekevä kuusiokoloavain on tässä oiva työkalu).
Tällöin on estettävä kaapelin tuleminen takaisin purjeuraan jollakin keinoin. Itse leikkasin vanhasta makuualustasta palasia ja tungin niitä parin metrin välein kaapelitilaan. Mitään liimaa tai uretaanivaahtoa ei kannata käyttää, sillä silloin kaapelia ei saa tarvittaessa vaihdettua.
Paksumman kaapelin voi vetää vaikka lyhyen vetonarun avulla, siis sellaisen, jok mahtuu kaapelitilasta purjeuran kautta ulos. Sitten vain vedät kaapelin, kun olet ensimmäisestä pujotuksesta onnistunut.Perusteellusesta vastauksesta. Päättelen siitä että nostimen pujottamininen maston ollessa nurin on ilmeisen kinkkinen homma. Puosuntuolin hankkiminen taitaa siis olla edessä...ja uskaliaan mastoapinan!
- Purjeuraan
A-36 kirjoitti:
Ai niin vielä sähköjohdosta. Useissa mastoissa on sähköjohdoille oma paikkansa purjeuran vieressä molemmila puolilla uraa. Siinä on helponta hoitaa hommaa, kun masto on vaakatasossa, sillä ulos ja sisääntuloreijät on porattava. Muuten ko. kaapelikanava on ainankin Seldenin mastoissa yhteydessä purjeuraan. Ohut kaapeli menee purjeuran kautta kaapelitilaan (yksittäinen 90-asteen kulman tekevä kuusiokoloavain on tässä oiva työkalu).
Paksumman kaapelin voi vetää vaikka lyhyen vetonarun avulla, siis sellaisen, jok mahtuu kaapelitilasta purjeuran kautta ulos. Sitten vain vedät kaapelin, kun olet ensimmäisestä pujotuksesta onnistunut.Onko Seldenin mastossa purjeura tosiaankin ihan tarkoitettu johdoille? Eli sama ura jossa ratsastajat liikkuvat? Omassa veneessäni siihen uraan on vedetty vhf-antennijohto ja olen ajatellut sen olevan joku oma viritelmä. Mahtuuko siihen uraan useampi johto häiritsemättä ratsastajia? Lisäksi mastoni etureunassa menee kaksi kanavaa joista olen yrittänyt läpi, mutta maston ollessa vaakatasossa, niin ainakin tähän asti tuloksetta. Olen yrittänyt työntää sähkömiehen jousta, mutta tuntuu olevan liian taipuisa, homma tyssää n. 3 metrin jälkeen. Onko hyviä ideoita homman suorittamiseksi?
- Nosturi
A-33 kirjoitti:
Perusteellusesta vastauksesta. Päättelen siitä että nostimen pujottamininen maston ollessa nurin on ilmeisen kinkkinen homma. Puosuntuolin hankkiminen taitaa siis olla edessä...ja uskaliaan mastoapinan!
Ei välttämät pidä hankkia puosuntuolia. Voit hoitaa homman yhtä hyvin rannassa törröttävästä mastonosturista. Ovat yleensä juuri 13 metrin hujakoilla, joten riittävän korkea A33:n mastolle. Mutta puosuntuoliahan voi tarvita reissun aikanakin, joten ei välttämättä huono hankinta. Ja mastonosturit keväisin ja syksyisin kovassa käytössä, joten ei voi mennä näppäilemaan jonkun nostimen kanssa tuntitolkulla.
- A-36
Purjeuraan kirjoitti:
Onko Seldenin mastossa purjeura tosiaankin ihan tarkoitettu johdoille? Eli sama ura jossa ratsastajat liikkuvat? Omassa veneessäni siihen uraan on vedetty vhf-antennijohto ja olen ajatellut sen olevan joku oma viritelmä. Mahtuuko siihen uraan useampi johto häiritsemättä ratsastajia? Lisäksi mastoni etureunassa menee kaksi kanavaa joista olen yrittänyt läpi, mutta maston ollessa vaakatasossa, niin ainakin tähän asti tuloksetta. Olen yrittänyt työntää sähkömiehen jousta, mutta tuntuu olevan liian taipuisa, homma tyssää n. 3 metrin jälkeen. Onko hyviä ideoita homman suorittamiseksi?
Jos luit viestini tarkasti, niin huomasit, ettei ura ole sama, kuin purjeura. Seldenin mastossa vain kaapeliasennustilat ovat yhteydessä purjeuraan.
Käy vaikka Seldenin sivuilla katsomassa mastoprofiilin kuvaa, niin asia selviää heti.
Eli ohuet sähköjohdot mahtuvat kaapeliurasta purjeuraan ja tämä tulee estää. Muuten voi kaapeli ja ratsastajat sotkeutua toisiinsa eli pahimmassa tapauksessa iso juuttuu ylös ja kaapelit katkeavat. - jiiku
A-33 kirjoitti:
Perusteellusesta vastauksesta. Päättelen siitä että nostimen pujottamininen maston ollessa nurin on ilmeisen kinkkinen homma. Puosuntuolin hankkiminen taitaa siis olla edessä...ja uskaliaan mastoapinan!
ei sinne välttämättä tarvitse kiivetä, mastonosturi huipusta voi koittaa. Koita valita ajankohta, jolloin ympärillä ei pörräile muita veneilijöitä -> aallokko keinuttaa ja liike kertautuu maston huipussa.
- Antsu*
Muutama metri palloketjua, eli sitä mitä lavuaarinkorkeissa käytetään, on oiva apu puuhaan. Viitisen metriä ketjua antaa sopivan painon vetämään ohuen vetonarun mukanaan. Ketju juoksee hyvin vain vähän kallellaankin olevassa mastossa, eikä helpolla mene kierteille mastossa olevien fallien tai johtojen kanssa. Jos toppia nostaa pari metriä, pitäisi ketjun jo ruveta juoksemaan maston sisällä. Tarpeen vaatiessa pientä kopistelua avuksi, mutta ei vatkausta, jotta niitä kiertymiä ei tulisi.
- Hasse
Palloketju lienee paras vaihtoehto pujotettuna mastonosturista tai puosuntuolista. Senkin on kuulemma keksinyt itse Olin Stephens kuuluisasta Sparkman & Stephens -suunnittelutoimistosta...
- Antsu*
Hasse kirjoitti:
Palloketju lienee paras vaihtoehto pujotettuna mastonosturista tai puosuntuolista. Senkin on kuulemma keksinyt itse Olin Stephens kuuluisasta Sparkman & Stephens -suunnittelutoimistosta...
Ei taida olla sattuma, että yhdestä Olinin lehtiartikkelista itse tuon neuvon palloketjusta olen alunperin poiminut.
- vetovieteri
On olemassa ihan oma erityinen työkalu sähkäreillä, niitä on metallisia ja muovisia (siis työkaluja, sähkäri on se heppu, jonka vasen käsi on aina taskussa), sopivat mainiosti myös maston sisäisiin vetoihin, vaikka ovatkin tarkoitettu sähköasennusputkeen. Ota se autotallin seinältä naulasta ja käytä sitä, niin minä tein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760