Kevytmetallivanteen uudelleen maalaus

EskoM

Onko jollain tietoa Turun seudulla olevasta
edullisesta liikkeestä, joka hiekkapuhaltaisi ja
maalaisi kevytmetallivanteet? Vanhat maalit ovat
alkaneet irtoilla liuskoina.

6

1741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ronde

      En suosittelisi hiekkapuhallusta. En kummemmin
      tiedä auton vanteista, mutta lentokoneiden
      alumiinin pintakäsittely on ainakin ohut puhdas
      alumiini kerros joka muodostaa pintaan hapettuvan
      kalvon. Siis samalla periaatteella kuin sinkitty
      kori. Mikäli vanteissa sattuu olemaan tälläinen
      pintakäsittely niin suosittelisin kemiallista
      maalin poistoa.

      • Achilles Viggen

        Lentokoneiden alumiiniosien pintakäsittely ei ole
        ohut puhdas alumiinikerros, jo pelkästään siitä
        yksinkertaisesta syystä että sellainen ei ole
        mahdollinen. Alumiini näet oksidoituu nopeasti ja
        kohtuu vahvasti. Alumiinioksidi taas on monessa
        suhteessa oiva pintakäsittely luonnollisestikkin
        muodostuneena. Keinotekoisesti kasvatettua ja
        tiivistettyä oksidipintaa taas tavataan kutsua
        anodisoinniksi (eloksoinniksi). Alumiinioksidi on
        verrattain kovaa ja kestää syövyttäviä aineita
        verrattain hyvin. Oksidikalvon nopea luonnollinen
        muodostuminen juuri tekee puhtaankin alumiinin
        hyvin ympäristön olosuhteita kestäväksi, alumiini
        sinänsä ei kestä korroosiota sen paremmin kuin
        syövytystäkään. Seostetut (lujemmat) alumiinit
        muodostavat heikompia oksidikalvoja kuin puhdas
        (99.5% kauppa-alumiini) ja sen lisäksi niillä on
        usein taipumusta mikrokorroosioon raerajoilla.

        Alumiinia maalattaessa oksidikerroksen
        muodostuminen ennen maalausta pyritään estämään
        jollakin maalauksen esikäsittelyllä (hapot,
        kromatointi, erikoipohjamaalit), jotta maalin
        tarttuvuus olisi tyydyttävä. Esimerkiksi
        alumiinivanteet todennäköisesti happokäsitellään
        ennen maalausta ja sen jälkeen maalataan varsin
        nopeasti (muutama tunti max). Tästä syystä
        hiekkapuhallus on aivan oiva putsaustapa, mutta
        maalauksen esikäsittely on syytä selviä ja olla
        hanskassa etukäteen. Lasikuulapuhallus saattaisi
        tosin olla parempi ja vähemmän agressiivinen tapa
        puhdistaa vanteet.

        Jos palataan lentokoneen (ja miksi ei autojenkin)
        osiin. Tuo ohut, puhdas, oksidoituva kerros
        todennäköisesti tarkoittaa anodisointia ja
        jotakin muuta alumiinin oksidoitumiseen
        perustuvaa pintakäsittelyä. Kyseessä ei ole
        erikseen lisättävä kerros vaan perusaineesta
        pintakäsittelyssä syntyvä kerros. Alumiinipelti
        osat taas sekä autoissa että lentolaitteissa
        tyypillisesti kromatoidaan tai jätetään
        luonnollisen oksidoitumisen suojaamiksi.


    • Män

      Voihan sitä kokeilla itsekin (jäljestä en sitten
      mene takuuseen), ensin "paikkamaali"
      (pintaepätasaisuuksien tasoitukseen) ja sitten
      lopullinen maali päälle.

      • dildo

        rupee itte söhläämään! anna ammattimiesten
        hoitaa homma.


      • Turbo Sensonic
        dildo kirjoitti:

        rupee itte söhläämään! anna ammattimiesten
        hoitaa homma.

        Oman autoni aluihin on tullut pieniä raapaumia.
        Kävin kyselemässä tutulta maalarilta (jolla käyn
        paikkamaalauttamassa autoani 2 kertaa vuodessa),
        että mitä tehdä. Äijä sanoi, että ensin täytyisi
        vanteen päältä hioa pois sitä suojaava
        lakkakerros. Sen jälkeen pitäisi vanha maalipinta
        hioa pois ja sitten suihkuttaa uusi maali
        vanteiden päälle.

        Kun maali on saatu levitettyä tasaisesti (mahd.
        hiomiset välissä) ja se on kuivunut, pitäisi
        pinnalle laittaa vielä lopuksi vannetta suojaava
        lakkakerros.

        Sama äijä antoi myös vinkkejä aluvanteiden
        hoitoon. Kun tulee renkaiden vaihdon aika, niin
        ennen kuin renkaat laittaa varastoon kesä-
        /talvikauden ajaksi, kannattaisi pestä vanteet
        vanteenpesuaineella ja laittaa vanteita suojaava
        vannevaha pintojen päälle. Tällöin ei tiesuola
        ym. epäpuhtaudet pääse tekemään tuhojaan
        (syövyttämään) sellaisille vanteen alueille,
        joista suojaava lakkakerros on lähtenyt pois. Ja
        onhan se kiva renkaiden vaihdon yhteydessä
        heittää alle puhtaat, kiiltävät aluvanteet.

        Itse olen noudattanut em. hoito-ohjeita, ja
        vanteet ovat säilyneet hyvässä kunnossa.

        No tämä oli taas tällaista "basic -juttua", jota
        jotkut pitävät itsestään selvyytenä, mutta
        tulihan nyt varmuuden vuoksi kirjoitettua ne
        tälle palstalle.


    • Hessu H

      Ostin auton kaksilla aluvanteilla. Näissä talvivanteissa hopeamaali kupruilee eli on jossain vaiheessa päässyt alumiiniin asti ehkä suolavettä. Kupruja on n. 4-5 neliö senttiä
      per vanne. Ajattelin raapia kuprut vaikka puukon kärjellä tai koneella pois alumiiniin asti
      ja sitten alumaaliksi liikkeen suosittelema suojakerros. Vielä syvien kohtien epoksipaklaus, hionta ja lopullinen hopeamaali. Meneekö ihan pieleen näin? Kuka
      kertoisi voiko näin toimia. Tietysti voi, mutta meneekö oikein?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      122
      6049
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2130
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1962
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1133
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      66
      1114
    6. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1007
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      997
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      902
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      897
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      765
    Aihe