Onko jollain tietoa Turun seudulla olevasta
edullisesta liikkeestä, joka hiekkapuhaltaisi ja
maalaisi kevytmetallivanteet? Vanhat maalit ovat
alkaneet irtoilla liuskoina.
Kevytmetallivanteen uudelleen maalaus
6
1800
Vastaukset
- ronde
En suosittelisi hiekkapuhallusta. En kummemmin
tiedä auton vanteista, mutta lentokoneiden
alumiinin pintakäsittely on ainakin ohut puhdas
alumiini kerros joka muodostaa pintaan hapettuvan
kalvon. Siis samalla periaatteella kuin sinkitty
kori. Mikäli vanteissa sattuu olemaan tälläinen
pintakäsittely niin suosittelisin kemiallista
maalin poistoa.- Achilles Viggen
Lentokoneiden alumiiniosien pintakäsittely ei ole
ohut puhdas alumiinikerros, jo pelkästään siitä
yksinkertaisesta syystä että sellainen ei ole
mahdollinen. Alumiini näet oksidoituu nopeasti ja
kohtuu vahvasti. Alumiinioksidi taas on monessa
suhteessa oiva pintakäsittely luonnollisestikkin
muodostuneena. Keinotekoisesti kasvatettua ja
tiivistettyä oksidipintaa taas tavataan kutsua
anodisoinniksi (eloksoinniksi). Alumiinioksidi on
verrattain kovaa ja kestää syövyttäviä aineita
verrattain hyvin. Oksidikalvon nopea luonnollinen
muodostuminen juuri tekee puhtaankin alumiinin
hyvin ympäristön olosuhteita kestäväksi, alumiini
sinänsä ei kestä korroosiota sen paremmin kuin
syövytystäkään. Seostetut (lujemmat) alumiinit
muodostavat heikompia oksidikalvoja kuin puhdas
(99.5% kauppa-alumiini) ja sen lisäksi niillä on
usein taipumusta mikrokorroosioon raerajoilla.
Alumiinia maalattaessa oksidikerroksen
muodostuminen ennen maalausta pyritään estämään
jollakin maalauksen esikäsittelyllä (hapot,
kromatointi, erikoipohjamaalit), jotta maalin
tarttuvuus olisi tyydyttävä. Esimerkiksi
alumiinivanteet todennäköisesti happokäsitellään
ennen maalausta ja sen jälkeen maalataan varsin
nopeasti (muutama tunti max). Tästä syystä
hiekkapuhallus on aivan oiva putsaustapa, mutta
maalauksen esikäsittely on syytä selviä ja olla
hanskassa etukäteen. Lasikuulapuhallus saattaisi
tosin olla parempi ja vähemmän agressiivinen tapa
puhdistaa vanteet.
Jos palataan lentokoneen (ja miksi ei autojenkin)
osiin. Tuo ohut, puhdas, oksidoituva kerros
todennäköisesti tarkoittaa anodisointia ja
jotakin muuta alumiinin oksidoitumiseen
perustuvaa pintakäsittelyä. Kyseessä ei ole
erikseen lisättävä kerros vaan perusaineesta
pintakäsittelyssä syntyvä kerros. Alumiinipelti
osat taas sekä autoissa että lentolaitteissa
tyypillisesti kromatoidaan tai jätetään
luonnollisen oksidoitumisen suojaamiksi.
- Män
Voihan sitä kokeilla itsekin (jäljestä en sitten
mene takuuseen), ensin "paikkamaali"
(pintaepätasaisuuksien tasoitukseen) ja sitten
lopullinen maali päälle.- dildo
rupee itte söhläämään! anna ammattimiesten
hoitaa homma. - Turbo Sensonic
dildo kirjoitti:
rupee itte söhläämään! anna ammattimiesten
hoitaa homma.Oman autoni aluihin on tullut pieniä raapaumia.
Kävin kyselemässä tutulta maalarilta (jolla käyn
paikkamaalauttamassa autoani 2 kertaa vuodessa),
että mitä tehdä. Äijä sanoi, että ensin täytyisi
vanteen päältä hioa pois sitä suojaava
lakkakerros. Sen jälkeen pitäisi vanha maalipinta
hioa pois ja sitten suihkuttaa uusi maali
vanteiden päälle.
Kun maali on saatu levitettyä tasaisesti (mahd.
hiomiset välissä) ja se on kuivunut, pitäisi
pinnalle laittaa vielä lopuksi vannetta suojaava
lakkakerros.
Sama äijä antoi myös vinkkejä aluvanteiden
hoitoon. Kun tulee renkaiden vaihdon aika, niin
ennen kuin renkaat laittaa varastoon kesä-
/talvikauden ajaksi, kannattaisi pestä vanteet
vanteenpesuaineella ja laittaa vanteita suojaava
vannevaha pintojen päälle. Tällöin ei tiesuola
ym. epäpuhtaudet pääse tekemään tuhojaan
(syövyttämään) sellaisille vanteen alueille,
joista suojaava lakkakerros on lähtenyt pois. Ja
onhan se kiva renkaiden vaihdon yhteydessä
heittää alle puhtaat, kiiltävät aluvanteet.
Itse olen noudattanut em. hoito-ohjeita, ja
vanteet ovat säilyneet hyvässä kunnossa.
No tämä oli taas tällaista "basic -juttua", jota
jotkut pitävät itsestään selvyytenä, mutta
tulihan nyt varmuuden vuoksi kirjoitettua ne
tälle palstalle.
- Hessu H
Ostin auton kaksilla aluvanteilla. Näissä talvivanteissa hopeamaali kupruilee eli on jossain vaiheessa päässyt alumiiniin asti ehkä suolavettä. Kupruja on n. 4-5 neliö senttiä
per vanne. Ajattelin raapia kuprut vaikka puukon kärjellä tai koneella pois alumiiniin asti
ja sitten alumaaliksi liikkeen suosittelema suojakerros. Vielä syvien kohtien epoksipaklaus, hionta ja lopullinen hopeamaali. Meneekö ihan pieleen näin? Kuka
kertoisi voiko näin toimia. Tietysti voi, mutta meneekö oikein?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti24745349Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!3111240Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy20710873Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump369711Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla858528Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2236511Pirjo sanoi Esalle
Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok03210Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys302229- 371629
Koulu-uhkaus.
Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.261510