Viikko on ajeltu uudella Scénicillä ja kilometrejä on kertynyt 400. Olemme varsin tyytyväisiä autoon lukuunottamatta palstalla aiemminkin puheena ollutta Dunlopin kesärenkaita joiden tuottama "melu" voisi olla vaimeampi.
Nyt huomioni on kiinnittynyt vaimeeseen "metalliseen" ääneen joka tulee automaatti ilmastoinnin takaa. Ääni tuskin johtuu ilmastoinnista, koska se kuuluu ainoastaan auton ollessa liikkeessä, eikä silloinkaan aina (usein kyllä).
Toinen seikka joka ihmetyttää on toisinaan ilmenevä vahvistunut ääni konehuoneenpuolelta, tämä ilmenee esim. ajettaessa nelosella kuuttakymppiä (1.6l kone). Kolmosella ajettaessa samaa nopeutta tätä ääntä ei kuulu. Sama vahvistunut ääni kuuluu myös moottoritiellä kun vauhti ylittää 110km tunnissa. Vielä muutama päivä sitten kun talvirenkaat olivat alla, ei mielestäni tätä ongelmaa ollut.
Ajattelin ensiksi että kyseessä olisi nämä Dunlopin renkaat, mutta koska ääni voimistuu alhaisella nopudellakin ajettaessa isolla vaihteella, niin tuskin kyse on renkaista.
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia "ylimääräisistä" tai vahvistuneista äänistä ohjaamossa?
Scénic latitudesta
4
1267
Vastaukset
- R-F
Meillä Scenic 2.0 -04 automaatti-ilmastoinnilla.
Ilmastoinnin ääniä (metallinen hurina, rahina, mikä lie?) tutkittiin uutena. Ilmastointi on kunnossa. Nyt ääneen on jo tottunut ja ilmastointi myös toiminut moitteettomasti 80000 km. Meillä on myös Megane 1.6 -05 manuaali-ilmastoinnilla. Ääntelee sekin, mutta paljon vaimeammin. Muista ajon aikana kuuluvista äänistä vaikea sanoa, mutta mun kokemuksen (menossa 5. ja 6.Rellu) mukaan Renaultin vaihdelaatikot tai yleensä voimansiirto eivät ole maailman hiljaisempia, vaikkakin kunnossa. Dunlopista ei itsellä kokemusta. mutta Primeroissa ollut ensiasennusrenkaina ja tutut kironneet ne alimpaan h........n. Michelineillä Scenic tosi hiljainen. - Lati
Itselläni myös sama peli - 1.6 Latitude. Nyt takana eka tankillinen, eli 600 km.
Huomioita:
Dunlopit ovat lievä pettymys äänen rengasmelun suhteen. Tosin, ainoastaan keväisillä karheilla, uraisilla pinnoilla. Porvoon moottoritiellä "melu" ei haitannut.
Autom. ilmastointi pelaa loistavasti, enkä ole kuullut sen tiimoilta mitään ylimääräistä.
Sähköisen käsijarrun "laukeaminen" sen sijaan aiheuttaa joskus vaimean, karhean kolahduksen.
Katolla myös Rellun omat kattokaiteet takapositiossa. Ei suhinoita.- mja
Sähköinen käsijarru toimii moottorilla joka sekä vetää vaijerin että päästää sen auki. Ääni kuuluu joka kerta. Olisi aika outoa jos mitään ei kuuluisi ja silti toimisi? ¨
Suomen asfaltit ovat karheat keväällä ja ne ovat karheat syksyllä. Ja siinä välillä. Suomessa käytetään talviolosuhteiden takia karheampaa kiviainesta (10 - 20 mm) kuin keski-Euroopassa (alle 10 mm) joten ei sille mitään voi. Renkaiden runkoäänet kuuluvat auton sisään, vähän vaikuttaa se, ajaako urien kohdalla vai siitä sivussa. Samat runkoäänet ne kuuluivat talvella Nokian 4:ssakin jotka ovat sarjassaan hiljaisimmat mahdolliset. Toki kokonaisuutena kesä-Dunlopit sentään ovat talvi-Nokioita hiljaisemmat.
Jos kesäsetin ostaisin, niin en ottaisi Dunlopia, en Micheliniä, vaan Nokian NRHIi:t missä on oikeasti tehty töitä rengasäänien vaimentamiseksi. Yli 80 km/h:ssa suurin rengasääni syntyy kulutuspinnassa kun ilma kulkee välistä. Siksi kulutuspinnan rakenne on tärkein.
Joo, takana eivät Rellun kattotelineet kuulemma suhise. Omassa lyhytperäisessä ei ole vaihtelun mahdollisuutta ole, on vain kuljetusasento eli 4 keskipidikettä. Ja naurettavan lähellä toisiaan - varmaan osaisivat Ranskassa kertoa että miksi? Tassujen suhinan takia ei niitä turhaa viitsi katolla pitää. Grandin "spoileriasento" ei oikeasti toimi spoilerina (on liian kaukana ikkunasta) enkä ole ihan varma kannattaako niitä aina kuljettaa mukana katolla? Telineillä on oma vaikutuksensa polttoaineenkulutukseen, ja riskinä on myös pulttien ruostuminen kiinni. Aika nopeastikin alkoi itsellä ruostua kiinni - ja silloin on riskinä pultin katkeaminen kattoon tai torx-uran pilaantuminen kun yrittää väkisin irroittaa. Ainakin tavaratelineen ja piiska-antennin pultit kannattaa pitää hyvässä rasvassa, muuten voi tulla ylläri irroittaessa.
- Jo 3. Grandi
Samanlaisia ääniä löysin omasta GS 2.0T 2007:stä. Laitan havainnot tähän vaikka varmaan omat äänilähteenne ovat jo löytyneetkin.
Särisevä ääni kojelaudan takaa minun tapauksessani tuli resonoivasta termisestä suojasta, joka kihnutti rintapeltiin. Ilmaantui kiihdytystilanteessa ja poistui pienellä vääntelyllä.
Kolinaa syntyi ilmastintilaitteen jäähdytysputkesta, joka kulkee hanttipuolen suurinpiirtein lokasuojan päällä. siellä on turhan pieni välys ja moottoria kuormittaessa se pääsi kolistelemaan runkopeltiin. Ajan mittaan olisi varmaan kolistellut putken puhki, mutta pistin letkun pätkästä fyllin väliin ja kolina häipyi.
Taas on hiljaista. Ahh...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005047558- 2302640
- 262571
- 1601907
- 1141768
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?31479Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p01367- 761183
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621158IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41155