Elmslie-Trillat

tulossa.

Millainen kokemus sinulle oli lumpion kiristysoperaatio?
Paljonko sairaslomaa? Entä liikkumisrajoitukset?

...olen menossa operaatioon....toiseen tehtiin lumpion kiristys tapaturman vuoksi, nyt toiseen varalta Elmslie-Trillat tulossa.....

13

1451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milla

      "elmeri" tehtiin tammikuun viimeinen päivä. oikeaan polveen. lumpioo siirrettiin liki 2cm oikealle. Itselle tuo tehtiin koska lumpio oli liikaa sisällä päin ja armottoman löysä. sitä sai heiluteltuu miten ite lystäs.

      Operaatio tehtiin spiaanlipuudutuksessa, itse sain valita nukutuksen ja spinaali välistä. Olihan se aika ilkeää kuunnella kun sääriluuta hakattiin ja siihen ruuvattiin parit ruuvit. Meteliä oli. Mut sen verta hyvin pöhnässä olin et ei siitä oikein tajunnut :)

      Sairaalassa oli yhden yön. Kepit oli 6 viikkoa, osa varaus heti sallittu. Polvea sai taivuttaa ensimmäiset 3 viikkoa 60 astetta ja kolmen viikon jälkeen sai ruveta taivuttamaan kohti 90 astetta. EI kipisä EIkä ortoosia

      Aluksi oli kipuja, ei mitään helvetillisä. niistä selvis 600buranalla ja jääpussilla. Polvi oli pari viikkoa niin turvoksissa ettei housuja mielellään jalkaa laittanut.

      Ite olin pahis ja luistin kepeistä ehkä hiukan aikaisin. Rupesin yhdellä kepillä konkkaamaan vajaat kolme viikkoa puukosta (kiellettyä mut ei pahemmin sattunut) Kuudennella viikolla oli jälkitarkastus ja kepeistä pääsin silloin luvan kanssa eroon.

      No mitäs kuuluu tänään operaatiosta tulee tiistaina 11 viikoa. ihan hyvää, tai koipi kipuilee vieläkin. tosin rasitan sitä aika reippaasti. Fysio terapia alkoi heti kun kepeistä pääsin eroon. Viikko keppien pois heivaamisesta olin jo ratsastamassa.
      Pyöräilyn aloitin eilen. sattuu ja tuntuu pahalta mut polvi turtuu aika nopetaa. Uimassa olen myöskin käynyt. sekin sattuu hieman. Mut ratsastus ei satu, ja se on pääasia! Juoksemaan en vielä pysty.

      TOivottavasti tästä oli jotain apua ja kysele jos haluat jotain tietää lisää

      • Tinde

        Mulle tehtiin elmslie-trillat keväällä '03 osittain rakennevikojen ja osittain salibandyn vuoksi. Lumpsahteli tuo lumpio siis kunnolla.

        Toihan on polvilumpiojänteensiirtoleikkaus, ja sen avulla muutetaan lumpion kulkureittiä paremmaksi. Sääriluusta silotellaan palanen pois ja jänne kiinnitetään parempaan paikkaan ruuvin tai kahden avulla.

        Noi ruuvit voi sitten jättää kroppaan tai ottaa pois, itellä otettiin pois 6kk operaatiosta.

        Leikkauksen jälkeen kivut oli helvetilliset (en nyt halua pelotella tai mitään) ja osastolla pari yötä kunnon pöhnässä. Lasikuitukipsi oli 6 viikkoa ja sen jälkeen osastolla mobilisoitiin koipea, kotiin pääsin kun polvi taipui 90°.

        Ja pakko vielä mainita, että tämän leikkauksen jälkeen on 15% mahdollisuus, että sijoiltaanmeno uusiutuu. Ite kuulun tietenkin tähän ryhmään ja nyt 4.4. tehtiin medial release samaan koipeen.
        Toivottavasti sulla kuitenkin menee hyvin leikkaus ja toipuminen! :)

        Jos oot kovinkin urheilullinen ihminen, niin kontaktilajeihin pääsyä pitää odottaa muutama kuukausi..

        Tsemppiä leikkaukseen ja voimia kuntoukseen!
        Jos kysyttävää tulee, niin kysy ihan reilusti vaan! Sen verran löytyy tietopohjaa sekä miulta että Millalta (^)


      • Futaritar
        Tinde kirjoitti:

        Mulle tehtiin elmslie-trillat keväällä '03 osittain rakennevikojen ja osittain salibandyn vuoksi. Lumpsahteli tuo lumpio siis kunnolla.

        Toihan on polvilumpiojänteensiirtoleikkaus, ja sen avulla muutetaan lumpion kulkureittiä paremmaksi. Sääriluusta silotellaan palanen pois ja jänne kiinnitetään parempaan paikkaan ruuvin tai kahden avulla.

        Noi ruuvit voi sitten jättää kroppaan tai ottaa pois, itellä otettiin pois 6kk operaatiosta.

        Leikkauksen jälkeen kivut oli helvetilliset (en nyt halua pelotella tai mitään) ja osastolla pari yötä kunnon pöhnässä. Lasikuitukipsi oli 6 viikkoa ja sen jälkeen osastolla mobilisoitiin koipea, kotiin pääsin kun polvi taipui 90°.

        Ja pakko vielä mainita, että tämän leikkauksen jälkeen on 15% mahdollisuus, että sijoiltaanmeno uusiutuu. Ite kuulun tietenkin tähän ryhmään ja nyt 4.4. tehtiin medial release samaan koipeen.
        Toivottavasti sulla kuitenkin menee hyvin leikkaus ja toipuminen! :)

        Jos oot kovinkin urheilullinen ihminen, niin kontaktilajeihin pääsyä pitää odottaa muutama kuukausi..

        Tsemppiä leikkaukseen ja voimia kuntoukseen!
        Jos kysyttävää tulee, niin kysy ihan reilusti vaan! Sen verran löytyy tietopohjaa sekä miulta että Millalta (^)

        Kuinka pian, Tinde, pääsit ihan kunnolla lajin pariin ja peleihinkin? Mun polvi leikattiin ko. leikkauksella viime lokakuussa, enkä vieläkään pysty treenaamaan saati pelaamaan täyspainoisesti. Pystyn vetään yhet harkat mut sen jälkeen pitää taas kaivaa buranat esiin. Kävin lääkärilläkin tossa vähän aikaa sitten ja se vaan sano, et kyseessä on niin iso leikkaus että pitää vaan malttaa... Mutta kun ei malttais ja leikkannu lääkäri lupaili että jo tammikuussa olisin saanut ja pystynyt pelata.


      • Milla
        Futaritar kirjoitti:

        Kuinka pian, Tinde, pääsit ihan kunnolla lajin pariin ja peleihinkin? Mun polvi leikattiin ko. leikkauksella viime lokakuussa, enkä vieläkään pysty treenaamaan saati pelaamaan täyspainoisesti. Pystyn vetään yhet harkat mut sen jälkeen pitää taas kaivaa buranat esiin. Kävin lääkärilläkin tossa vähän aikaa sitten ja se vaan sano, et kyseessä on niin iso leikkaus että pitää vaan malttaa... Mutta kun ei malttais ja leikkannu lääkäri lupaili että jo tammikuussa olisin saanut ja pystynyt pelata.

        En Tinde olekkaan mut tunnen tytön ja voin vasta hänen puolestaan, kaks viikkoo kipsin poistosta oli hää ekaa kertaa treeneissä, tosin ei täysillä mukana....

        Itellä on ko operaatiosta tänään päivälleen 3kk, ja koipi ei ole kunnossa, ens viikolla uudestaan lääkäriin, en pysty juokseen askeltakaan, menee alta. on pari kertaa pettänyt kävelles. Ite sain palata heti kun kepeistä pääsin eroon oman lajini pariin.


      • tulossa.
        Milla kirjoitti:

        En Tinde olekkaan mut tunnen tytön ja voin vasta hänen puolestaan, kaks viikkoo kipsin poistosta oli hää ekaa kertaa treeneissä, tosin ei täysillä mukana....

        Itellä on ko operaatiosta tänään päivälleen 3kk, ja koipi ei ole kunnossa, ens viikolla uudestaan lääkäriin, en pysty juokseen askeltakaan, menee alta. on pari kertaa pettänyt kävelles. Ite sain palata heti kun kepeistä pääsin eroon oman lajini pariin.

        minulle tehty 2 v sitten aerobic-vamman takia lumpio-operaatio, iso sellainen. Sairaslomaa oli 2kk, jota jatkettiin, eli olin 3,5 kk:ta sairiksella. Ekana donjoy-tuki 6vk, ja osavaraukset......ja polvi on edell. jäykkä.
        Nyt toiseen polveen tulossa Elmslie-trillat, joten kiinnostaa, onko yhtä kipeä kuin edell operaatio. Paljonkohan sairaslomaa.......
        ja oikeastaan, annanko edes operoida polveani.


      • Milla
        tulossa. kirjoitti:

        minulle tehty 2 v sitten aerobic-vamman takia lumpio-operaatio, iso sellainen. Sairaslomaa oli 2kk, jota jatkettiin, eli olin 3,5 kk:ta sairiksella. Ekana donjoy-tuki 6vk, ja osavaraukset......ja polvi on edell. jäykkä.
        Nyt toiseen polveen tulossa Elmslie-trillat, joten kiinnostaa, onko yhtä kipeä kuin edell operaatio. Paljonkohan sairaslomaa.......
        ja oikeastaan, annanko edes operoida polveani.

        Mulla 2kk, tosin opiskelija oon, ei mitään vakityötä. Jos olisin ollut töissä jossa koivet rasittuu niin pidempi loma. Kannattaa tehdä, jos koipi haittaa paljon, itellä kivut oli kohtalaisia pari ekaa viikkoa sit helpotti. Mut ilmeisesti täs polvessa on taas jotain, voi olla et johtuu elmeristä tai ei. Itelle lääkäri sanoin ennen leikkausta että kymmenen viikko leikkausesta polven pitäisi olla kunnossa


      • Tinde
        Futaritar kirjoitti:

        Kuinka pian, Tinde, pääsit ihan kunnolla lajin pariin ja peleihinkin? Mun polvi leikattiin ko. leikkauksella viime lokakuussa, enkä vieläkään pysty treenaamaan saati pelaamaan täyspainoisesti. Pystyn vetään yhet harkat mut sen jälkeen pitää taas kaivaa buranat esiin. Kävin lääkärilläkin tossa vähän aikaa sitten ja se vaan sano, et kyseessä on niin iso leikkaus että pitää vaan malttaa... Mutta kun ei malttais ja leikkannu lääkäri lupaili että jo tammikuussa olisin saanut ja pystynyt pelata.

        Juu kuten Milla mainitsikin, niin kaks viikkoa kipsin poistosta meni kunnes olin takas saba-treeneissä. Tosin se oli sillon vielä kerran viikossa pelailua pienellä porukalla, joten treenit ei olleet kovia, ja minäkin silloin 60% mukana.. Lääkäri oli sanonut, että pari kuukautta kipsin poistosta, niin pääsis treeneihin. Ehkä siinä se sitten menikin, että olin täysipainoisesti treeneissä..
        Fiksuna tyttönä katsos päätin, että samahan tuo on, olenko purkkarilla heittämässä rinksaa taikka sitten treeneissä läimimässä palloa.. Mailatekniikan takia tuo oli fiksumpi ratkaisu, mutta kun treeneissä oli sitä nopeaa suunnanvaihtoa, niin ehkei sittenkään.. Ota tästä nyt sitten selvää.. ;)

        Mutta sulle sellasta neuvoa, että treenailet ja vahvistelet lihaksia nyt kaikessa rauhassa omatoimisesti. Sitten kun polvi kestää kunnolla spurtin, nopean suunnan vaihdoksen ja tasajalkaloikan, niin voi alkaa miettimään treenejä.. ;) Tsemppiä!

        Ja todellakin maltti on valttia kuntoutuksessa eritoten, tämä nimimerkillä 4 polvileikkausta 3:n vuoden aikana yhteen polveen, toinen polvi meni 2kk sitten paskaks ja ikää 18..


      • hoitajatäti
        Tinde kirjoitti:

        Juu kuten Milla mainitsikin, niin kaks viikkoa kipsin poistosta meni kunnes olin takas saba-treeneissä. Tosin se oli sillon vielä kerran viikossa pelailua pienellä porukalla, joten treenit ei olleet kovia, ja minäkin silloin 60% mukana.. Lääkäri oli sanonut, että pari kuukautta kipsin poistosta, niin pääsis treeneihin. Ehkä siinä se sitten menikin, että olin täysipainoisesti treeneissä..
        Fiksuna tyttönä katsos päätin, että samahan tuo on, olenko purkkarilla heittämässä rinksaa taikka sitten treeneissä läimimässä palloa.. Mailatekniikan takia tuo oli fiksumpi ratkaisu, mutta kun treeneissä oli sitä nopeaa suunnanvaihtoa, niin ehkei sittenkään.. Ota tästä nyt sitten selvää.. ;)

        Mutta sulle sellasta neuvoa, että treenailet ja vahvistelet lihaksia nyt kaikessa rauhassa omatoimisesti. Sitten kun polvi kestää kunnolla spurtin, nopean suunnan vaihdoksen ja tasajalkaloikan, niin voi alkaa miettimään treenejä.. ;) Tsemppiä!

        Ja todellakin maltti on valttia kuntoutuksessa eritoten, tämä nimimerkillä 4 polvileikkausta 3:n vuoden aikana yhteen polveen, toinen polvi meni 2kk sitten paskaks ja ikää 18..

        täällä...
        1,5 vuoden sisällä operoitu x3 polvea , ja lisäksi narkoosimanipulaatio, ja uusi leikkaus tulossa samaan polveen.
        Kokemuksesta voin sanoa, että aikaa ja malttia tarvitaan!


      • Tinde
        hoitajatäti kirjoitti:

        täällä...
        1,5 vuoden sisällä operoitu x3 polvea , ja lisäksi narkoosimanipulaatio, ja uusi leikkaus tulossa samaan polveen.
        Kokemuksesta voin sanoa, että aikaa ja malttia tarvitaan!

        No on sulla kanssa huono tuuri polves kanssa.. Saaks kysyy, että mikä siihen on käynyt? Urheiluvamma vai rakennevika? Itellä nyt takana 4 leikkausta toiseen polveen 3 vuoden aikana, nyt on sitten toisen polven vuoro näköjään..


      • hoitajatäti.
        Tinde kirjoitti:

        No on sulla kanssa huono tuuri polves kanssa.. Saaks kysyy, että mikä siihen on käynyt? Urheiluvamma vai rakennevika? Itellä nyt takana 4 leikkausta toiseen polveen 3 vuoden aikana, nyt on sitten toisen polven vuoro näköjään..

        ja rakenteellinen heikkous myös osa syy.
        Lapsena notkea- yliliikkuvat nivelet, ja siitä sitä saa vanhana ja raihnaisena sitten kärsiä

        Patellaoperaatio, acl, meniski jne vammoja.


      • Tinde
        hoitajatäti. kirjoitti:

        ja rakenteellinen heikkous myös osa syy.
        Lapsena notkea- yliliikkuvat nivelet, ja siitä sitä saa vanhana ja raihnaisena sitten kärsiä

        Patellaoperaatio, acl, meniski jne vammoja.

        Eli samoista hommista kärsitään, urheiluvamma ja rakennevika on yhdistettynä todella paska juttu.. Jos toi sin koipes nyt ottais opikseen ja paranis tolla 4.llä leikkauksella! Tsemppiä!


    • kipiä

      Mulle tehtiin sama homma ja vähän muutakin, putsattiin ja hiottiin lumpioo.Mul oli raajapainovaraus 6 viikkoo ja liikuttelu alettiin 4 viikko leikkauksesta. Sairaslomaa kesäkuun 4 ja jos ei kykene työhön soitto leikanneele lääkärille riittää.Lomaa lisää. olen työssäni jaloilla koko ajan 10 min tauko. Leikkaus tehtiin maaliskuun puolessa välissä.Lommoo tulee varmaan sullekkin reilusti.

    • Anonyymi

      Mullekin on tehty elmslietrillat ongelmaksi jäi vaa se et pelottaa astuu alaspäin rappusia niinku normaalit ihmiset astuu. Vammasen näköstähän se on miten nykyään niitä kävelen alaspäin mut minkäs teet.
      Ku leikattu jalka jää jotenki jumiin ja se ei oikee liiku niinku haluisin. Tramalin voimalla pääsen eteenpäin nyt vaa pitää käydä uusimassa resepti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2525
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1605
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      108
      1376
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe