Pienimuotoista pihasuunnittelua saa jopa ilmaiseksi suurista puutarhamyymälöistä, kun sitten ostaa kasvit sieltä. Itselleni suunniteltiin Terrassa, hyvä tuli eikä maksanut mitään.
Pihasuunnittelua saa halvalla!
12
10071
Vastaukset
- rohkeutta
Näin on. Suunnittelusta on ihan turha maksaa.
Kuka tahansa osaa sanoa, että tuohon tarvitaan tie, tuohon terassi, tuohon rajalle suoja-aidanne, nurkkiin isommat puut, terassin viereen suihkuallas ja perennapenkki.
Yksityiskohdat löytää sitten oman maun mukaan puutarhakirjoista, myyjiltä, toisilta harrastajilta ja jääpä kokeilemisen iloakin. Samalla myös budjetti pysyy omassa hanskassa. - Timppa
Meillä maksoi 400€ suunnitelma.
Siinä on kaikki kasviluettelot ja hoito-ohjeet mukana. Myös kasvien menestyminen näillä leveysasteilla & toisten kasvien kanssa on otettu huomioon. Ja se, miltä ne kasvit ja pensaat näyttävät 10 vuoden päästä.
Nyt on helppo lähteä toteuttamaan,kunhan lumet ja routa lähtee. - puutarhamyyjä
Saa ihan ilmaiseksi, mutta mietihän miltä se piha näyttää kun puutarhamyymälässä ollaan suunniteltu terassi ja muu osa pihasta sävelletty kenties toisaalla. Ei voida puhuakaan suunnitellusta pihasta! Isompia kokonaisuuksia kun ei yksikään aktiivinen myyjä voi lähteä työaikanaan hahmottelemaan.
Olen itse töissä puutarhamyymälässä, eikä siellä ihmeitä suunnitella muutamassa minuutissa, vaikka ammattitaitoinen hortonomi olenkin. Sitäpaitsi itse en lähde täydellä antaumuksella mukaan työhön, josta en saa mitään vastinetta edes provision muodossa.
Nykyään suorastaan ärsyttää ihmiset, jotka sumeilematta käyttävät toisen ammattitaitoa hyväksi haluten koko pihan kattavan suunnitelman "kaupanpäällisiksi" muutaman taimen myyntihinnalla. Joten olkaa varovaisia tämänkin ilmaisinfon suhteen!- Ripa
Olet toki oikeassa, ettei sieltä saa koko pihan suunnittelua. Kaikesta ei tarvitse aina maksaa, nykyään myös palvelu kuuluu myyntityöhön, onneksi. Itse olen kuitenkin kiinnostunut pihasta ja oma suunnittelu harrastusmielessä on todella antoisaa. On järjetöntä maksaa esim 1000 euroa suunnittelusta, johon kuluu aikaa noin 3 päivää (tiedän suunnittelijoita)
- maisemasuunn.
Ripa kirjoitti:
Olet toki oikeassa, ettei sieltä saa koko pihan suunnittelua. Kaikesta ei tarvitse aina maksaa, nykyään myös palvelu kuuluu myyntityöhön, onneksi. Itse olen kuitenkin kiinnostunut pihasta ja oma suunnittelu harrastusmielessä on todella antoisaa. On järjetöntä maksaa esim 1000 euroa suunnittelusta, johon kuluu aikaa noin 3 päivää (tiedän suunnittelijoita)
Kuulin juuri, että ammattitaitoinen raksalainen erikoismies voi tienata 30 euroa/ tunti. Miksei sitten pätevä ja aikaansaava suunnittelija voisi tienata saman verran.
Käsitäthän kuitenkin, että monen suunnittelijan työpäivä on huomattavasti pidempi kuin 8 tuntia. Itse teen näin keväällä 12 tunnin päiviä. Sitäpaitsi suunnitelman hintahan riippuu aina suunnitelman sisällöstä. Kun sanot, että tunnet suunnittelijoita, mitä oikeasti heidän työstään tiedät. Hallitsetko itse rakennesuunnittelun salat?
Suunnittelupalvelu on nimenomaan tarkoitettu ihmisille, joilla ei ole useamman vuoden harraste-taituruutta, eikä intoa suunnitteluun itsellään. Jotta pihasta saadaan todella toimiva ja helppohoitoinen, vaaditaan ammattilaisen näkemystä.
Jokaisella on toki oikeus puuhastella uusia ideoita kokeillen pihallaan useamman vuodenkin, jos niin haluaa! Itse suunnittelijana arvostan hyvinkin paljon kotipuutarhureita, joilta olen itsekin opiskeluaikoinani saanut hyviä neuvoja. - jaarittelua
maisemasuunn. kirjoitti:
Kuulin juuri, että ammattitaitoinen raksalainen erikoismies voi tienata 30 euroa/ tunti. Miksei sitten pätevä ja aikaansaava suunnittelija voisi tienata saman verran.
Käsitäthän kuitenkin, että monen suunnittelijan työpäivä on huomattavasti pidempi kuin 8 tuntia. Itse teen näin keväällä 12 tunnin päiviä. Sitäpaitsi suunnitelman hintahan riippuu aina suunnitelman sisällöstä. Kun sanot, että tunnet suunnittelijoita, mitä oikeasti heidän työstään tiedät. Hallitsetko itse rakennesuunnittelun salat?
Suunnittelupalvelu on nimenomaan tarkoitettu ihmisille, joilla ei ole useamman vuoden harraste-taituruutta, eikä intoa suunnitteluun itsellään. Jotta pihasta saadaan todella toimiva ja helppohoitoinen, vaaditaan ammattilaisen näkemystä.
Jokaisella on toki oikeus puuhastella uusia ideoita kokeillen pihallaan useamman vuodenkin, jos niin haluaa! Itse suunnittelijana arvostan hyvinkin paljon kotipuutarhureita, joilta olen itsekin opiskeluaikoinani saanut hyviä neuvoja.Mikä ei saa maksaa ja mikä ei: Jokainen autonomistajakin varmaan osaa autonsa pestä mutta eräät vie silti pestäväks ja maksaa siitä. Leivänkin voi leipoa koton mutta kaupasta se silti ostetaan ja niitäkin on erihintasia eri liikkeissäYM.Ym..
- Ripa
jaarittelua kirjoitti:
Mikä ei saa maksaa ja mikä ei: Jokainen autonomistajakin varmaan osaa autonsa pestä mutta eräät vie silti pestäväks ja maksaa siitä. Leivänkin voi leipoa koton mutta kaupasta se silti ostetaan ja niitäkin on erihintasia eri liikkeissäYM.Ym..
Mitä sitä turhasta maksamaan. Voipi saada jopa paljon parempaa kuin maksettuna. useasta paikasta voi kysellä eri vaihtoehtoja. kun palkkaa suunnittelijan pitää tyytyä sen töhertelyyn
Itse en suostuisi maksamaan senttiäkään! - ..................
Ripa kirjoitti:
Mitä sitä turhasta maksamaan. Voipi saada jopa paljon parempaa kuin maksettuna. useasta paikasta voi kysellä eri vaihtoehtoja. kun palkkaa suunnittelijan pitää tyytyä sen töhertelyyn
Itse en suostuisi maksamaan senttiäkään!Hyvään palveluun kuuluu suunnittelu? Kyllä, jos ostat riittävästi liikeestä, voit saada myös suunnitelman mukaasi. Siis sellaisen muutamassa minuutissa väkerretyn piirroksen, jonka mukana et todellakaan saa rakennekuvia, työselitystä tai hoito-ohjeita ---ne voit varmastikin askarella sitten kotona.
HUOM!!! kaikki puutarhamyymälöistä saadut suunnitelmat eivät perustu siihen, että saataisiin pihasi näyttämään hyvältä. Useinpien myymälöiden toimeentulo kun tulee kuitenkin myynnistä!!!?
Niin, että mitä luulet, perustuuko suunnitelma siihen, mikä pihallesi sopii, vai siihen mitä varastossa on? Taitaa kuitenkin myynti vetää myymälässä voiton :)
Menneessä harjoittelupaikassani kaikki roskataimet ja muut risut, mitkä eivät käyneet kaupaksi sovitettiin asiantuntijamaisesti suunnitelmaan.
Joten, jos oikeasti haluat sen toimivan suunnitelman sen mukaan, mikä pihallesi sopii niin maisemallisesti kuin hoitotarpeiden mukaisestikin, hanki suunnitelma, mikä on tehty huolella, ajan kanssa.
*Täytyypä miettiä ensi kesänä myyntipuolella hiukan uusiksi tuota omaa erinomaista ilmaispalvelua, olisiko siinä jotain "karsittavaa". - Hyvä, hyvä ilmaistakin saa
.................. kirjoitti:
Hyvään palveluun kuuluu suunnittelu? Kyllä, jos ostat riittävästi liikeestä, voit saada myös suunnitelman mukaasi. Siis sellaisen muutamassa minuutissa väkerretyn piirroksen, jonka mukana et todellakaan saa rakennekuvia, työselitystä tai hoito-ohjeita ---ne voit varmastikin askarella sitten kotona.
HUOM!!! kaikki puutarhamyymälöistä saadut suunnitelmat eivät perustu siihen, että saataisiin pihasi näyttämään hyvältä. Useinpien myymälöiden toimeentulo kun tulee kuitenkin myynnistä!!!?
Niin, että mitä luulet, perustuuko suunnitelma siihen, mikä pihallesi sopii, vai siihen mitä varastossa on? Taitaa kuitenkin myynti vetää myymälässä voiton :)
Menneessä harjoittelupaikassani kaikki roskataimet ja muut risut, mitkä eivät käyneet kaupaksi sovitettiin asiantuntijamaisesti suunnitelmaan.
Joten, jos oikeasti haluat sen toimivan suunnitelman sen mukaan, mikä pihallesi sopii niin maisemallisesti kuin hoitotarpeiden mukaisestikin, hanki suunnitelma, mikä on tehty huolella, ajan kanssa.
*Täytyypä miettiä ensi kesänä myyntipuolella hiukan uusiksi tuota omaa erinomaista ilmaispalvelua, olisiko siinä jotain "karsittavaa".Kiva lukea kuinka kateelliset suunnittelijat hermoilee ylihinnoitellun palvelunsa takia
- jatkuu
Ripa kirjoitti:
Itse en suostuisi maksamaan senttiäkään!saahan niitä ilmaisia reseptejäkin lehistä ja varmaan leipuriltakin, mutta lopputulos ei silti ole sama itse tehtynä ainakaan minulla.
- puutaheinää
Ripa kirjoitti:
Itse en suostuisi maksamaan senttiäkään!No eipä sinulla varmaan kovinkaan kummoinen piha sitten olekaan, jos et kerta suunnittelusta suostu senttiäkään maksamaan... Onnea vaan pihan laittosi kanssa, sitä tulet todellakin tarvitsemaan jos perustat pihasi suunnittelun markettien puutarhamyymälöiden ilmaisneuvoihin.
- harrastelija...
Turhaa kiistelyä ja mielestäni arvokkaan pihasuunnittelun aliarvioimista jossain kirjoituksissa.
Pitää erottaa toisistaan suunnittelu ja neuvot ja vinkit. Perusteelliseen suunnitteluun / suunnitelmaan kuuluu siis pohjapiirustus, rakennukset, pihan kasvillisuus hoito-ohjeineen ja vaikka mitä. Ei varmasti ole ihan "tosta noin vaan" hetkessä tehty.
Sitten taas tietysti jokaisen ammattimaisen puutarhamyyjän työhön kuuluu tietää mikä kasvi vaatii minkäkinlaisen pohjan ja missä mikäkin viihtyy (siis pääpiirteittäin, ettei mennä neuvomaan varjopaikan kasvia paahteiselle paikalle, yms.)
Minusta on hassua kommentoida että "turha maksaa"... Eihän se ole turhaa maksaa jos siitä saa itselleen iloa ja hyötyä, yms. Kaikilla ei todellakaan ole silmää ja taitoa (kuten itselläni), että minkä mihinkin laittaisi ja millaisiin ryhmiin vaikka tietoa eri kasveista onkin mahdottomasti.
Toivon että me kaikki osaamme arvostaa ja kunnioittaa toistemme työtä, on se sitten puutarha- ja pihasuunnittelua, vanhusten hoitoa, rakentamista, opettamista, tai ihan mitä vaan. Itse vain ihmettelen suuresti toisten kommentteja ja mielipiteitä siitä, miten helppoa suunnitelman teko on ja että "kuka tahansahan sellaisen nyt pystyy tekemään". Tässä ainakin yksi joka voi rehellisesti sanoa, että minä en ainakaan pysty tekemään. Ehkä kyllä nyt lisäilemään valmiin suunnitelmaan pohjaan ja muuttamaan sitten omia mieltymyksiä, mutta se kokonaissuunnitelma olisi kyllä tullut omatekoisena ihan toisenlaiseksi mitä ammattitaitoisen henkilön tekemänä. (Ja sanon suoraan että paljon huonommaksi ja "valjummaksi".)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921846- 851292
- 1101133
- 761017
- 111952
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57853- 36772
- 47771
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693