Milloin silmälasit korvataan?

rahnaa vailla

Tuttu mainitsi äskettäin, että jossain vaiheessa Kela alkaa korvaamaan silmälaseja, siis jos on tarpeeksi huono näkö. Kelan sivuilta ei asiasta tietoa löytynyt, mutta sattuisikohan joku tietämään?
Inhottaa maksella monien satojen eurojen laseja vähän väliä, mutta kun ilmankaan ei voi olla...Kiitän ja kumarran!

8

2022

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mutta luulen

Niin enpä ole asiaan perehtynyt. Joskus vuosia sitten kun oma näköni meni alaspäin kohinalla selvittelin asiaa. Mutta mikäli muistan oikein ja asian on edelleen niin. Näön piti olla siis todella huono. Taisi olla reilusti yli 10D. Ja sitten voi olla se että jos silmät on tosi paljon eriparia. Mutta turha siis kuvitella että millän -8 linsseillä saa mitään korvauksia kelalta. Tai koittaa aina voi saakokorvuksia.

• on poistettu

tuo -10D ilmaislasit viime vuoden alusta, joten ei löydy enää Kelan sivuilta. Ainoastaan korvataan jos silmissä todella suuri ero, rajoja en tiedä.
        Miksi muuten yhteiskunta tukee huonon kuulon korjaamista (leikkaukset/kuulolaitteet) mutta tämä vielä tärkeämpi aisti näkö on itse kustannettava? Joskus takavuosina silmälasit sai sentään verotuksessa vähennyksinä, nykyisin ei mitään.

• rahnaa vailla
        on poistettu kirjoitti:

tuo -10D ilmaislasit viime vuoden alusta, joten ei löydy enää Kelan sivuilta. Ainoastaan korvataan jos silmissä todella suuri ero, rajoja en tiedä.
        Miksi muuten yhteiskunta tukee huonon kuulon korjaamista (leikkaukset/kuulolaitteet) mutta tämä vielä tärkeämpi aisti näkö on itse kustannettava? Joskus takavuosina silmälasit sai sentään verotuksessa vähennyksinä, nykyisin ei mitään.

Siis vain jos todella suuri ero..noh, se on aikas suhteellista, koska silmälääkärit ja optikot eivät anna laseja, joissa silmien välinen ero on yli 1D. Itselläni on tällainen tilanne ollut, toiseen olisi enemmän voinut laittaa muttei laitettu kun ero olisi ollut enemmän kuin 1D. Ottaa päähän olla aina ostelemassa uusia, ja kun ne on niin pirun kalliita, kun pitää olla erikoiserikoiserikoisohennetut ettei olis kahden sentin paksuset (linssit siis) ja ne pitää vielä erikseen tilata. Nytkin tuli pelkästään linsseille hintaa vajaata 300 euroa. Tämä siis 25-vuotiaana, jolloin toinen silmä on -8 ja on vielä yksiteholasit. Entäs sitten hieman vanhempana, kun pitää olla kaksitehot ja näkö tätä vauhtia -16...? Ottaa vaan niin älyttömästi päähän.

• mitä?
        rahnaa vailla kirjoitti:

Siis vain jos todella suuri ero..noh, se on aikas suhteellista, koska silmälääkärit ja optikot eivät anna laseja, joissa silmien välinen ero on yli 1D. Itselläni on tällainen tilanne ollut, toiseen olisi enemmän voinut laittaa muttei laitettu kun ero olisi ollut enemmän kuin 1D. Ottaa päähän olla aina ostelemassa uusia, ja kun ne on niin pirun kalliita, kun pitää olla erikoiserikoiserikoisohennetut ettei olis kahden sentin paksuset (linssit siis) ja ne pitää vielä erikseen tilata. Nytkin tuli pelkästään linsseille hintaa vajaata 300 euroa. Tämä siis 25-vuotiaana, jolloin toinen silmä on -8 ja on vielä yksiteholasit. Entäs sitten hieman vanhempana, kun pitää olla kaksitehot ja näkö tätä vauhtia -16...? Ottaa vaan niin älyttömästi päähän.

eivätkö optikot muka anna silmälaseja, jos näössä on eroa silmien välillä yli 1 diopteri (vai tarkoittaako tuo D diopteria?). kyllä minulla ainkin on jo useita vuosia ollut yli diopterin ero silmissä ja lasit on kyllä päässä.

• kjkjkdffffffffffffs
        mitä? kirjoitti:

eivätkö optikot muka anna silmälaseja, jos näössä on eroa silmien välillä yli 1 diopteri (vai tarkoittaako tuo D diopteria?). kyllä minulla ainkin on jo useita vuosia ollut yli diopterin ero silmissä ja lasit on kyllä päässä.

Kyllä ne antaa suurempia. Mulla on toinen linssi -0,5 ja toinen 2.

• rahnaa vailla
        kjkjkdffffffffffffs kirjoitti:

Kyllä ne antaa suurempia. Mulla on toinen linssi -0,5 ja toinen 2.

Mulle eivät antaneet..Molemmat on kylläkin miinussilmiä, mutta joka tapauksessa.

• Miinus-silmä

Minulle korvattiin viimeksi jotain laseista vuonna 1987. Muinoin minun piti toimittaa silmälääkärin kirjoittama lausunto sairaalan silmäpolille ja sieltä lähti korvaus menemään eteenpäin.
      Mutta tuon jälkeen korvauskäytäntö on muuttunut, eikä mitään saa enään mistään.

Nykyisin minulla on miinusta silmissä -10.25 ja -10.0 ja ikänäköä päälle molemmissa 1.25.
      Kyselin vasta alustavaa hintaa, jos uusisin sankalasini. Arvio oli, että pelkät linssit maksaisivat 555 euroa ja sangat päälle (arvioisin että sankoihin uppoaa halvimmillaankin parisataa eutoa).

Olen ollut piilareiden käyttäjä yli 25 vuotta, mutta kauhulla odotan sitä päivää kun en enää syystä tai toisesta voisi niitä pitää. Sankalaseilla kun ei niin hyvin kuitenkaan näe ja ne on työssäni hirveän hankalat käyttää.

• eroa...

silmien välillä 3 diopteria eli näkö noin -3 ja -6 ja siihen päälle hajataitot..viimeaikoina koskenut huonompaan silmään eli varattava aika silmälääkärille....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      984
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      81
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe