Onko mökkikäytössä viisasta asentaa painesäiliö porakaivon päälle ulos vai mieluummin sisälle?(ahdasta on)
Pitääkö porakaivosta tuleva lämpö eristetyn painesäiliökopin sulana vai vaatiiko lämmityksen?
Entä jos haluaa pitää talvella mökin kylmänä niin kumpi ompi parempi paikka?
Miten nämä yleensä toteutetaan?
Onko aiheeseen liityvää ohjeistoa saatavilla?
Painesäiliö sisälle vai ulos
6
9883
Vastaukset
- jeppe
Taitavat kaikki toimittajat suositella sisäasennusta.
- talvella vesi
sisälle, jäätyy melko varmasti ellei ole mittavat lämmityskaapelit pelissä.
- on sellainen,
että talveksi kylmilleen jäävästä rakennuksesta tyhjennetään vesi putkistosta. Myös painesäiliöstä.
Minulla on painesäiliö pesuhuoneen nurkassa katon rajassa eikä se vie tilaa. Putkistossa on tyhjennyshana. Lämminvesivaraajassa on hana ja siinä on myös erikseen tyhjennys. Keittiön hana on avattava jotta vesi valuu putkista pois. Pumppu on kaivossa jonka peitän talveksi styrox-levyllä. Vesi tulee muovipukessa jonka kyljessä on pari metriä itsesäätyvää lämpökaapelia sisääntulon kohdalla. Ja termostaatti. Sekä hyvä eristys. Siinä on sähkö vain silloin kun ollaan talveella mökillä. Joskus laskin myös kaivosta tulevan puken tyjäksi, mutta en ole aikoihin sitä tehnyt. Pumpun talipoksi sen verran tihkuu ja putki tyhjenee jotta se ei jäädy sisääntulon kohdalta. Ja jos jäätyy saa sen sähköllä sulatettua.
Tuskin porakaivosta tulee lämpöä joka pitäis ainakaan maanpäälisen kopin plussan puolella. - Kaivo jo on
Sisälle asennus tuntui itsestänikin paremmalta vaihtoehdolta.
Mietin vaan sitä kun painesäiliö on pystymallinen jossa putki lähtee päältä että miten sen sitten tyhjentää talveksi purkamatta koko systeemiä?- on sellainen
että painesäiliössä on pohjassa tyhjennystulppa, kyljessä tai muualla vesiliitäntä ja päälle tulee mittari. Mikähän pönttö sulla lienee. Joku kalvopönttö varmaan. En tunne sen rakennetta. Jos joku as.tuntija voi selittää.
Mökin putkitus pitäis olla asennettuna siten, että vesi voidaan laskea siitä pois.
- putki-mies
kax piippunen juttu tarviit jo pelkästään kaivoon porakaivopumpun..ei taida muu riittää muuten riitäs vain vesiautomaatti ja sen asentasin siinä tapauksessa pihalle josta vain meno putki sisälle ois helppo tyhjätä talvex koko järjestelmä jos kerran kylmiltään ovat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375106- 823636
- 353026
- 612995
- 102916
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1391698