Painesäiliö sisälle vai ulos

Kaivo jo on

Onko mökkikäytössä viisasta asentaa painesäiliö porakaivon päälle ulos vai mieluummin sisälle?(ahdasta on)

Pitääkö porakaivosta tuleva lämpö eristetyn painesäiliökopin sulana vai vaatiiko lämmityksen?
Entä jos haluaa pitää talvella mökin kylmänä niin kumpi ompi parempi paikka?

Miten nämä yleensä toteutetaan?
Onko aiheeseen liityvää ohjeistoa saatavilla?

6

9883

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeppe

Taitavat kaikki toimittajat suositella sisäasennusta.

• talvella vesi

sisälle, jäätyy melko varmasti ellei ole mittavat lämmityskaapelit pelissä.

• on sellainen,

että talveksi kylmilleen jäävästä rakennuksesta tyhjennetään vesi putkistosta. Myös painesäiliöstä.
      Minulla on painesäiliö pesuhuoneen nurkassa katon rajassa eikä se vie tilaa. Putkistossa on tyhjennyshana. Lämminvesivaraajassa on hana ja siinä on myös erikseen tyhjennys. Keittiön hana on avattava jotta vesi valuu putkista pois. Pumppu on kaivossa jonka peitän talveksi styrox-levyllä. Vesi tulee muovipukessa jonka kyljessä on pari metriä itsesäätyvää lämpökaapelia sisääntulon kohdalla. Ja termostaatti. Sekä hyvä eristys. Siinä on sähkö vain silloin kun ollaan talveella mökillä. Joskus laskin myös kaivosta tulevan puken tyjäksi, mutta en ole aikoihin sitä tehnyt. Pumpun talipoksi sen verran tihkuu ja putki tyhjenee jotta se ei jäädy sisääntulon kohdalta. Ja jos jäätyy saa sen sähköllä sulatettua.

Tuskin porakaivosta tulee lämpöä joka pitäis ainakaan maanpäälisen kopin plussan puolella.

• Kaivo jo on

Sisälle asennus tuntui itsestänikin paremmalta vaihtoehdolta.
      Mietin vaan sitä kun painesäiliö on pystymallinen jossa putki lähtee päältä että miten sen sitten tyhjentää talveksi purkamatta koko systeemiä?

• on sellainen

että painesäiliössä on pohjassa tyhjennystulppa, kyljessä tai muualla vesiliitäntä ja päälle tulee mittari. Mikähän pönttö sulla lienee. Joku kalvopönttö varmaan. En tunne sen rakennetta. Jos joku as.tuntija voi selittää.
        Mökin putkitus pitäis olla asennettuna siten, että vesi voidaan laskea siitä pois.

• putki-mies

kax piippunen juttu tarviit jo pelkästään kaivoon porakaivopumpun..ei taida muu riittää muuten riitäs vain vesiautomaatti ja sen asentasin siinä tapauksessa pihalle josta vain meno putki sisälle ois helppo tyhjätä talvex koko järjestelmä jos kerran kylmiltään ovat

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5106
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3636
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      35
      3026
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2995
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2916
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2353
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      139
      1698
    Aihe